Svět pro Dračák podle staré školy
Moderátor: York
Re: Jak si představujete „starověce laděné“ fantasy?
Já psa jed (není to špatný maso) a potkals mě. Naoki tuším psal, že v Koreji si psa dal. To už máš dva lidi, cos je potkal a psa jedli.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
S Jersonovým oblíbený tématem, jak nikdo nezvládne zahrát cokoliv nelidského, jste tady off topic.
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Co je "okraj" je vždy relativní vůči tvojí pozici. Když bys hrál kampaň ve městě Řím, tak barbaři by pro tebe byli na okraji. Když bys hrál expedici do barbarského území, tak by pro tebe byli všude kolem
Jinak ale s touhle myšlenkou souhlasím. Pro většinu lidí jsou elfové a trpaslíci něco exotickýho - potomci dávných říší, jejichž pozůstatky ještě někde přežívají, ale je to daleko a oni sami ani nikdo z jejich známejch tam nebyl.
Jak přesně dlouho žijí elfové v pravidlech záměrně nespecifikuju (nedělalo to ani staré DrD). V "defaultním" světě by to ale asi určit chtělo. V předchozí kampani jsem to měl tak, že elfové byli v dávných dobách nesmrtelní a trpaslíci fakt hodně dlouhověcí, ale jak se rozpadly jejich říše a přišli o velkou část své magie, tak nesmrtelnost ztratili a délka života se jim začíná zkracovat.
To vede ke dvěma věcem:
1) Nikdo přesně neví, jak dlouho se dožije tenhle konkrétní elf nebo trpaslík.
2) Je možné potkat tisíce let starého elfa, přestože dneska už se elfové takovýho věku nedožívají.
Oni nejsou ani tak vymírající rasou, jako spíš zničenou civilizací. Prakticky je to ale skoro totéž.
Tohle je taky z původní kampaně, kde jsem stavěl na dávném konfliktu Řádu a Chaosu, kdy na straně řádu byli elfové a trpaslíci a na straně chaosu orkové a goblini. Je ale fakt, že tohle je spíš DnDčkovej koncept. Elfové coby stará rasa jsou ale i DrDčkovej koncept - viz následující citace:
DrD PPZ PH píše:Stál na okraji lesa, opíral se o mohutný kmen prastarého, věkovitého stromu a díval se na jih - tam, kde nad Šedým vrchem stálo polední slunce. Nebe bylo čisté a bezmračné, země vyprahlá - a horký letní vzduch voněl senem; rozkvetlé louky vypadaly vlídně, přátelsky a bezpečně.
Nic neprozrazovalo poutníkům, že toto místo je prokleté.
On, hraničář Jarik, ale přesto cítil, že nad tou zemí leží stín. Znal legendy o Šedém vrchu, které si vesničané šeptem vyprávěli, když seděli v bezpečí kolem ohně; už jako malý chlapec jim často naslouchal. Byly to příběhy o pokladech ukrytých v podzemním labyrintu a hlídaných tvory, jejichž jména by nahlas nikdo nevyslovil. Mluvilo se i o spících nestvůrách, které kdysi pomáhaly temnému čaroději Fensalirovi ve válce proti elfům a které po jeho pádu uprchly hluboko do podzemí, aby tam čekaly na další věk válek, kdy je nějaký dostatečně mocný mág povolá zpátky na svět.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Yorku, Quentin položil otázku, co by dle mě pomohlo při hraní odlišných ras, nejlépe ještě v nějaké historické době. A v jiném tématu. Na to jsem mu odpověděl, a nemusíš se bát, už to dál rozvíjet nebudu.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Jerson: Já ti to nevyčítám. Jen konstatuju, že do tohohle tématu to nepatří. Nechceš na to založit nový vlákno?
Do hry se to každopádně promítne asi jen v konkrétních dobrodružstvích - můžeš jít třeba zkoumat ruinu chrámu, kde goblini v dávných dobách prováděli krvavý oběti svým temným božstvům. To pak znamená, že stavěli kamenný chrámy, což je rozhodně projev vyspělý civilizace.
Ono to není myšleno jako "stará rasa", ale spíš jako "stará civilizace". Předkové lidí učitě žili už v dobách dávných elfských říší, ale nestavěli města, chrámy ani paláce.
Do hry se to každopádně promítne asi jen v konkrétních dobrodružstvích - můžeš jít třeba zkoumat ruinu chrámu, kde goblini v dávných dobách prováděli krvavý oběti svým temným božstvům. To pak znamená, že stavěli kamenný chrámy, což je rozhodně projev vyspělý civilizace.
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Tak tím spíš je mi to podivné, že by goblini I orci měli rozvinutou civilisaci, ještě ke všemu kdysi dávno (byť neříkám že by to nebylo alespoň u jedněch kchůl, to asi fakt bylo... u obou mi to přijde spíš zbytečné, ale nevím nic bližšího)
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Odkládám si na později.
Jagnar Morek píše: ↑22. 5. 2020, 22:33Né vše je knížectví nebo králoství... a né vše má být nesmyslně rozházená písmenka... Kamenný dvůr, východní vřesoviště, zelená jezera, stolové hory, hromové kopce... v názvech méně X, Q, W a další nesmyslné, sotva čtitelné názvy
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Brainstormovali jsme, odkud pochází postavy (a trochu jsem to pak editoval). Nejsou to herní lokace, spíš kulturní zázemí, odkud postavy pochází. Chtělo by to ještě aspoň jednu variantu pro trpaslíky a dvě až tři pro lidi a hobity/kudůky. Jedna z nich budou určitě severní ledové pláně, jen budu muset pro barbary vymyslet něco jinýho než klany, aby se to nepletlo s trpaslíkama ze Železných hor.
Elfská říše
Elfská říše
- Starobylá města, vysoké věže, štíhlé sloupy, mramorové sochy
- Eposy, balady
- Kastovní systém: urození, kněží, bojovníci, řemeslníci, umělci, rolníci
- Elf se nemůže narodit jako otrok a nemůže změnit kastu, takže se ani nemůže otrokem stát. Otroctví v cizích zemích ale elfové respektují.
- Převážně elfové
- Zdokonalovat se ve své profesi
- Pokora
- Pravdomluvnost
- Věčný zápas Řádu a Chaosu
- Bohyně Mištar – řád, dokonalost, krása, věčnost
- Bůh Yšeder – chaos, rozklad
- Posláním kněží je pomocí rituálů udržovat vládu Řádu nad světem
- Zvaný též Zpívající hvozd
- Města v korunách stromů
- Druidokracie
- Převážně elfové
- Brát si jen pro vlastní potřebu
- Hvozd je uctívaný jako božstvo
- Druidi udržují tradice, starají se o zdraví hvozdu
- Dryády jsou posvátné, stejně tak i další služebníci Hvozdu
- Pravidelné obřady, kdy elfové zpívají Hvozdu
- Hlavní svátky jsou slunovraty a rovnodennosti
- Země obchodníků a námořníků
- Opevněné přístavy
- Úzký pruh lesů mezi vysokými horami a mořem, ostrovy
- Dědičný královský titul, ale moc je v rukou obchodních gild
- Otroci jsou komodita, je možné prodat sám sebe nebo svoje děti
- Převážně lidé se snědou pletí
- Poctivost
- Štědrost
- Hromadit bohatství
- Nestvůrná božstva: Kraken, Hydra, Leviatan
- Oběti na odvrácení katastrof
- Časté svátky spojené s obchodem – každý je věnován určité komoditě (svátek olivového oleje, ryb, dřeva, železa, bronzu atd.)
- Kašim
- Jediné vnitrozemské město v Refeši
- Tkalcovny
- Trpaslické klany
- Klanová tetování, účesy a sestřih vousů
- Krevní msta – vražda člena klanu je zločin proti celému klanu, je ale možné se vykoupit majetkem nebo prací
- Trpaslík spí zásadně v sedě – leží jen mrtví
- Klany neuznávají otroctví, existuje ale institut splácení závazku prací
- Rozšiřovat bohatství klanu
- Fyzická práce je ctnost: „Až do roztrhání těla“
- Převážně trpaslíci
- Uctívání Voroka, pána ohně a oceli
- Bohů bylo původně mnoho, ale Vorok nad nimi zvítězil
- Klanové slavnosti – hodně jídla, oddych od práce
- Větší část města bývá pod zemí
- Město spravuje rada starších
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Přemýšlím, co by se ještě hodilo k popisu kultur. Možná oblíbený nápoj? Typická jídla? Oděv?
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Styl kuchyně (suroviny, převažující chutě, převažující úprava pokrmů, speciality, postoj k alkoholu), odívání (jak moc se oblékají, používané materiály, střih, typické doplňky), architektury (z čeho staví, kde a jak to vypadá), umění (používané hudební nástroje, styl zpěvu, podoba poezie, postoj k a nebo styl malířství, sochařství, keramiky etc. a vůbec projevy "hmotné kultury"), ekonomické uspořádání (postoj k vlastnictví obecně, postoj k vlastnictví půdy/přírody, směnné prostředky, smlouvy písemné vs ústní apod.), společenské uspořádání (role pohlaví, role věkových skupin, etiketa...), lidové zvyky a tradice (hodně jsi zmínil, ale klidně houšť a větší kapky), vojenství (typické zbraně/zbroje, materiály, obranné stavby, válečné stroje, jízdní zvířata, taktiky, organizace...), technologická úroveň, vzdělání (gramotnost, písemnosti, postoj k nim, dostupnost etc.) .... je toho dost.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Co takhle nějaké praktičtější informace - třeba obecný přístup k cizincům, povaha (zda jsou veselí nebo vážní, z čeho je povolené dělat si vtípky), běžné reakce na obvykle situace (zda při neporozumění se snaží trpělivě vysvětlovat nebo rovnou tasí), jak funguje právo a jeho vymáhání, jaký je rozdíl v právech pro místní a cizí, jak se staví k jiným rasám, národům, a tak?
Když si přečtu články popisující reálné národy, tak tam řadu takových věcí najdu, tady bych ani nevěděl, jak takový národ hrát.
Když si přečtu články popisující reálné národy, tak tam řadu takových věcí najdu, tady bych ani nevěděl, jak takový národ hrát.
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16382
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
+1Jerson píše:Když si přečtu články popisující reálné národy, tak tam řadu takových věcí najdu, ....
Vem si za vzor takové ty informace pro túristy - zvyklosti kolem obchodu, placení, dávání dýšek, pozdravů, vstupování na svatá místa, na které věci si má Evropan dát pozor...
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Cor: Hodně toho je, ale otázka je, jaké informace jsou prakticky použitelné při hře, když jde jen o původ postav a hraje se někde jinde.
Taky to nechci přehnat, aby hráči nemuseli číst traktáty (na druhou stranu klidně může existovat podrobná a stručná verze).
Zmínil jsem u trpaslíků klanové účesy, protože to znamená, že trpaslík ze Železných hor pozná, do kterého klanu patří jinej trpaslík ze Železných hor. Jenže klany tam vyjmenovaný nejsou, takže to nic moc neřekne. Možná by jich stálo za to aspoň pár zmínit...
Možná by stálo za to zmínit instituce, které se nějak vztahují k dobrodružným povoláním - magická univerzita v Elfské říši, vyhlášení trpasličtí alchymisté ze Železných hor a tak.
Taky to nechci přehnat, aby hráči nemuseli číst traktáty (na druhou stranu klidně může existovat podrobná a stručná verze).
Tohle mi přijde použitelný. To, že trpaslíci z Železných hor mají rádi pivo, elfové z Říše víno, elfové z hvozdu jsou naopak abstinenti a Refešani mají rádi hodně pálivá jídla, se do hry určitě dostane.
Tohle už je otázka. Jak moc se oblékají Refešani je celkem jedno, když se hraje v Trossu, kde je jiné podnebí. Móda mi taky nepřijde moc podstatná - vždycky se dá říct, že máš na sobě róbu v elfském stylu (ať už je střižená, jak chce).
Zmínil jsem u trpaslíků klanové účesy, protože to znamená, že trpaslík ze Železných hor pozná, do kterého klanu patří jinej trpaslík ze Železných hor. Jenže klany tam vyjmenovaný nejsou, takže to nic moc neřekne. Možná by jich stálo za to aspoň pár zmínit...
To jsem trochu zmínil u elfů a trpaslíků a asi bych do větších podrobností nezacházel.
Jak moc se tohle využije při hře?
Tady bych asi zmiňoval jen zvláštnosti. Možná názvy platidel by se mohly hodit, ale hraje se jinde, takže to je možná zbytečný.
Nevím, jestli je rozumný nutit hráčům stereotypy ohledně rolí mužů a žen. Jako jo, ke kultuře to určitě patří, ale...
Tady by možná stálo za to rozvést, co by dotyčný měl dělat na cestách (modlitba každé ráno a večer a tak).
To mi přijde pro hru dost nepodstatný.
Tohle taky - i kdyby byla většina elfů z hvozdu negramotná, hráčská postava klidně číst a psát umět může.
Možná by stálo za to zmínit instituce, které se nějak vztahují k dobrodružným povoláním - magická univerzita v Elfské říši, vyhlášení trpasličtí alchymisté ze Železných hor a tak.
To je určitě použitelné, když jedeš třeba do Španělska, ale nepřijde mi to tak zásadní, když potkáš Španěla u nás. Tj. tohle bych dal spíš jako informace o místní kultuře do modulu s dobrodružstvím než do popisu kultur pro původ postav.MarkyParky píše: ↑2. 6. 2020, 16:07Vem si za vzor takové ty informace pro túristy - zvyklosti kolem obchodu, placení, dávání dýšek, pozdravů, vstupování na svatá místa, na které věci si má Evropan dát pozor...
- Vandalicus
- Příspěvky: 737
- Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
- Bydliště: Brno
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
V 5e je u kazde rasy pekny odstavec o tom, co si dana rasa mysli o jinych rasach - treba v kapitole Trpaslik je tam zmineno co si mysli o elfech nebo o hobitech.
Re: Svět pro Dračák podle staré školy
Tomu se určitě chci vyhnout.Vandalicus píše: ↑2. 6. 2020, 20:09 V 5e je u kazde rasy pekny odstavec o tom, co si dana rasa mysli o jinych rasach - treba v kapitole Trpaslik je tam zmineno co si mysli o elfech nebo o hobitech.
edit: V pravidlech kvůli tomu, abych hráče netlačil to stereotypů. Mělo by podle nich jít hrát v různejch světech s minimem změn.
V defaultním světě chci mít rasy kulturně rozmanitý - Trpaslík ze Železných hor bude mít jiný zkušenosti s elfy, a tedy jinej názor na ně, než trpaslík z Trossu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů