Dračák podle staré školy

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Dračák podle staré školy

Příspěvek od York »

Pravidla (pdf).
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).
Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Tronar píše: 20. 7. 2021, 15:54 Bohuzel nepratele diky tomu budou casove bliz k streleckym/kouzlicim postavam. Long range postavy budou oslabeny.
Jo, to máš pravdu. Taky ale budou míň nebezpečný situace, když budou postavy útočit na střelce, nebo se od nich snažit utéct, což je imho dobře.

Taky to trochu vykompenzuje to, že zároveň ruším postihy na střelbu na střední a dlouhou vzdálenost.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od Pepa »

Jestli jsi s touto hrou, Yorku, někde těsně před vydáním, tak ti přeji, ať to vyjde! Ať se hra prodává, hraje a líbí! :-)

Já jsem to jenom velmi rychle prolistoval a ...

:arrow? Opravdu to má přes 700 stran (!!!), z čehož je 380 stran bestiáře (!!!). To snad ne, ne?

:arrow? Mnoho nestvůr na dvě stránky jsou spíše na jednu stránku a kousíček. Tedy, že ta druhá stránka je dost často skoro prázdná...

:arrow? Nejsem si jistý, jestli se mi líbí obálka :think:

:arrow? Obecně ilustrace jsou z takové jakoby "devadesátkové" počítačové hry, což tedy také nevím, jestli zaujme :think: (Ale chápu, že to je pouze "nástřel".)

:arrow? K vizáži a celkového zhodnocení vzhledu nejspíš napiš Bubákovi.

:arrow? Je (bude) nějaká Lite verze?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Pepa píše: 20. 7. 2021, 22:24 :arrow? Je (bude) nějaká Lite verze?
Není a ani to nemám v plánu.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od Pepa »

A k mým dalším bodům se nějak dál vyjádřit nechceš?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Pepa píše: 21. 7. 2021, 13:29 A k mým dalším bodům se nějak dál vyjádřit nechceš?
Můžu, ale budu jen opakovat to, co jsem napsal v několika posledních odpovědích. TLDR:

• Budou dva lyaouty, jeden pro tisk, jeden pro čtení na elektronickejch zařízeních. Stáhnul sis ten druhej.

• Aktuální sazba a grafika je určena pro prezentaci nakladateli a pro betaverzi. Finální podoba je na nakladateli.


edit: Můj původní plán byl vydat to ve zhruba aktuální podobě v malym nákladu (řádově 100 kusů) a profesionální grafiku řešit až pro druhý vydání, nejspíš formou kickstarteru. Pokud to ovšem bude chtít Bouchi vydat jako Dračí doupě XY, tenhle krok moc nedává smysl a naopak by dávalo smysl udělat kickstarter na ilustrace rovnou. Jak už jsem ale psal, grafická podoba bude na vydavateli, já mu můžu maximálně nabídnout možnosti.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od Quentin »

York píše: 21. 7. 2021, 13:48• Budou dva lyaouty, jeden pro tisk, jeden pro čtení na elektronickejch zařízeních. Stáhnul sis ten druhej.
Tohle je IMHO nepraktické. Největším hříchem tvého nynějšího layoutu je, jak ošklivě a nepřehledně odstavce a stránky působí. Na hromadě míst je například obrázek, nadpis, POUZE první věta, pokračování textu na další straně, a poslední věta na třetí prakticky prázdné stránce. Trhá mi to žíly.

Doporučoval bych psát rovnou do print layoutu tak, aby stránky působily přehledně a témata nepřetékala na další dvoustranu.

---

Navíc po nějaké době používání se začne člověk v té knize orientovat právě podle těch dvoustran. Třeba Stars Without Number je v tomhle geniální. Ať už mám v ruce knihu nebo pdf, vždycky vím, kam listovat, protože si pamatuju pořadí těch dvoustran. Když by byl layout pro print a pdf jiný, nikdy bych si je nezapamatoval.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Revize výhod a nevýhod v boji:

• Zjistil jsem, že některé nevýhody, které jsem si chystal zrušit, v pravidlech vůbec nejsou ;-)

• Ruším nevýhodu za střelbu na běžící cíl. Jednak to dává smysl i bez ní (obránce se brání Finesou) a bejvá to hodně fuzzy - řešili jsme například, jestli má cíl výhodu, když běží přímo ke střelci.


V pravidlech zbydou následující příklady situací, za který jsou výhody nebo nevýhody:


Dezorientace: kouzlo ti způsobuje halucinace, zmatení nebo ztrátu paměti.

Kryt: střílíš zpoza rohu, bráníš hradby před ztečí.

Nadměrný náklad: vlečeš těžkou truhlu, táhneš vyřazeného spolubojovníka, neseš několik velkých zbraní.

Nevhodná zbraň: bojuješ dlouhou zbraní ve stísněném prostoru nebo při zápasení na zemi, snažíš se v leže střílet z dlouhého luku.

Stístěný prostor: Bojuješ ve stísněném prostoru s protivníkem, kterého to neomezuje.

Strach: kouzlo nebo schopnost v tobě vzbudilo strach a ty přesto útočíš na to, čeho se bojíš.

Útok do zad: protivník od tebe utíká nebo kolem tebe probíhá, případně v tomto kole ohrožuje někoho jiného a nemá krytá záda.

Útok ze zálohy: obránce o tobě nevěděl a tvůj útok nečekal.

Vážné zranění: máš vážné zranění trupu nebo hlavy. Vážně zraněnou končetinu nemůžeš vůbec používat – když máš například zlomenou ruku, neudržíš v ní meč. Nevýhodu si počítáš, například když šermuješ s vyřazenou nohou, nebo když se snažíš dělat jednou rukou něco, na co jsou obvykle potřeba dvě.

Vyčerpání: jsi vzhůru celou noc, bez odpočinku se pouštíš do boje po běhu nebo po celodenním pochodu, nepřátelům v průběhu boje dorazily čerstvé posily.
Vyvedení z rovnováhy: dostal jsi těžký zásah, někdo do tebe narazil. Nevýhoda se počítá jen v následujícím kole.

Ztížení pohybu: někdo na tobě leží, zatlačil tě do rohu nebo tě přimáčknul ke stěně, jsi po pás ve vodě, brodíš se v bahně, balancuješ na hraně propasti, jed ti způsobil částečnou paralýzu.

Ztížení viditelnosti: bojuješ se zavázanýma očima, jsi poblíž pochodně a někdo na tebe střílí ze tmy, máš písek v očích, protivník je neviditelný, střílíš na cíl schovaný v křoví, bojuješ po tmě se soupeřem, který má skvělý čich, sluch nebo jiný smysl, který ho zvýhodňuje.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Quentin píše: 21. 7. 2021, 15:07Doporučoval bych psát rovnou do print layoutu tak, aby stránky působily přehledně a témata nepřetékala na další dvoustranu.
Do čeho to píšu, je celkem jedno. Všechno je nastylovaný, takže převést to do jinýho layoutu je relativně jednoduchý. Finální sazbu navíc stejně můžeš dělat až ve chvíli, kdy máš finální text a ilustrace.


Quentin píše: 21. 7. 2021, 15:07Navíc po nějaké době používání se začne člověk v té knize orientovat právě podle těch dvoustran. Třeba Stars Without Number je v tomhle geniální. Ať už mám v ruce knihu nebo pdf, vždycky vím, kam listovat, protože si pamatuju pořadí těch dvoustran. Když by byl layout pro print a pdf jiný, nikdy bych si je nezapamatoval.
Na tom něco je.

Ten stávající e-formát je kompromis - má pevnou sazbu, ale stránka je dost malá na to, aby šla v pohodě číst ze čtečky. Což je pro mě důležitý, protože tisknout pravidla při každý změně je nereálný a při testovacích hrách do nich často koukám (mám je na kindlu). Na čtečku by ale byl lepší reflowable formát (tj. bez pevný sazby, např. epub) a na čtení na monitoru je asi dvojsloupcová sazba v pohodě.

Quentin píše: 21. 7. 2021, 15:07 Tohle je IMHO nepraktické. Největším hříchem tvého nynějšího layoutu je, jak ošklivě a nepřehledně odstavce a stránky působí. Na hromadě míst je například obrázek, nadpis, POUZE první věta, pokračování textu na další straně
Taky už jsem zjistil, že pokud jsou ilustrace přes celou šířku stránky, měly by na vejšku zabrat maximálně půl strany (nebo naopak celou stranu), jinak to vypadá blbě.

Quentin píše: 21. 7. 2021, 15:07poslední věta na třetí prakticky prázdné stránce.
S tímhle se nemá smysl trápit, dokud nebude finální text, to bych jinak nedělal nic jinýho. Při každý změně to vyjde jinak.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od Quentin »

York píše: 21. 7. 2021, 15:15Do čeho to píšu, je celkem jedno. Všechno je nastylovaný, takže převést to do jinýho layoutu je relativně jednoduchý. Finální sazbu navíc stejně můžeš dělat až ve chvíli, kdy máš finální text a ilustrace.
Nejsem profesionál, takže mě můžeš s klidem ignorovat, ale mám pocit, že právě tenhle přístup vede k těm ošklivým stránkám. IMHO je lepší rovnou psát do layoutu, abys věděl, kde se ti dvojstrana rozleze na dvě, a kde naopak bude potřeba vyplnit místo ilustrací.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Quentin píše: 21. 7. 2021, 15:50Nejsem profesionál, takže mě můžeš s klidem ignorovat, ale mám pocit, že právě tenhle přístup vede k těm ošklivým stránkám. IMHO je lepší rovnou psát do layoutu, abys věděl, kde se ti dvojstrana rozleze na dvě, a kde naopak bude potřeba vyplnit místo ilustrací.
Máš samozřejmě pravdu, ale přesto to není reálný takhle dělat. Předpokládám, že máš zkušenost hlavně se svejma skládačkama, což je relativně malá věc, ilustrace i layout máš prakticky od začátku finální a děláš na tom řádově jednotky úprav. Oproti tomu já nemám finální ilustrace ani finální layout, má to přes 700 stran a změny dělám skoro každej den už několik let. I kdyby mi to každej den zabralo jen 10 minut, utopil bych na tom ve výsledku desítky hodin naprosto zbytečný práce.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od Quentin »

York píše: 21. 7. 2021, 15:58Máš samozřejmě pravdu, ale přesto to není reálný takhle dělat. Předpokládám, že máš zkušenost hlavně se svejma skládačkama, což je relativně malá věc, ilustrace i layout máš prakticky od začátku finální a děláš na tom řádově jednotky úprav. Oproti tomu já nemám finální ilustrace ani finální layout, má to přes 700 stran a změny dělám skoro každej den už několik let. I kdyby mi to každej den zabralo jen 10 minut, utopil bych na tom ve výsledku desítky hodin naprosto zbytečný práce.
Zkus alespoň třeba do těch SWN nahlédnout. Je to delší kniha (a šíleně ukecaná) než je tvůj stávající text, a přesto se ten layout na dvojstrany nakonec povedl. Nemám tušení, jak se k tomu dopracoval, ale určitě to nějak jde.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Quentin píše: 21. 7. 2021, 16:25Nemám tušení, jak se k tomu dopracoval, ale určitě to nějak jde.
V zásadě jsou dvě možnosti. První je používat funkce InDesignu na automatický formátování textu - dá se například nastavit, kolik minimálně řádků musí mít odstavec, aby ho InDesign rozdělil na další stranu. Tím zajistíš, že ti na nový stránce nemůže skončit třeba jen jedna řádka. Tohle nějak ponastavený mám, ale určitě to není ideální.

Druhá možnost je, že sazbu uděláš ručně. Vložíš tam natvrdo konce řádků a v případě potřeby i přeformuluješ text, aby byl kratší nebo naopak delší a pěkně to vycházelo. Tohle se ale u větších věcí dělá až úplně nakonec nad finálním textem z důvodů, který jsem zmiňoval.

Tj. ano, jde to, ale není praktický to dělat po celou dobu vývoje, dělá se to až těsně před releasem.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od Pepa »

Že se to výsledně vysází jinak, to chápu, ale ještě bych se chtěl vrátit k tomuto:
:arrow? Opravdu to má přes 700 stran (!!!), z čehož je 380 stran bestiáře (!!!). To snad ne, ne?
Nebylo by lepší rozdělit to na dvě knížky? Mít bestiář zvlášť?
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

Pepa píše: 22. 7. 2021, 11:27Nebylo by lepší rozdělit to na dvě knížky? Mít bestiář zvlášť?
V e-verzi určitě ne, protože by pak nefungovaly prokliky (zatím tam nejsou, ale budou). V tištěný verzi by to rozdělit šlo, ale preferuju jednu příručku, ve který je všechno, co potřebuješ ke hře. Jedním z důvodů je hraničář, kterej si může jako zvířecího společníka vybrat libovolný zvíře z bestiáře.

Rozdělit by to bylo třeba v případě, že by výsledná kniha byla neúměrně tlustá. To ale zatím nehrozí - dvousloupcově na A4ku to bude mít zhruba polovinu stran (na B5tku o něco víc, ale pořád výrazně míň než ta e-verze), což je pořád v pohodě.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dračák podle staré školy - preview pravidel

Příspěvek od York »

:arrow? Zvažuju, že úplně zruším vážná duševní zranění a místo toho dám příslušný efekty k duševním kouzlům a útokům za extra úspěchy.

U fyzických zranění to funguje tak, že zranění za víc životů než je Fyzička cíle je vážný a má nějakej další efekt (vyřazená končetina, vypíchnutý oko a podobně). Nabízelo se udělat to u duševních útoků stejně, tj. že zásah duševním kouzlem za víc životů než je Duše cíle by navíc způsobil třeba halucinace, zmatení, ztrátu paměti a podobně.

Je to v zásadě dobrá myšlenka, má ale dva háčky:
1) PJ musí nějakej efekt vybrat a ne vždy je to intuitivní.
2) Není pak co vymýšlet, když má útočník víc úspěchů.

Když vážná duševní zranění zruším, můžu efekt napsat přímo ke kouzlu, například:

Duševní úder
• zranění
•• zmatení (nevýhoda)
••• ztráta paměti na několik minut

(tj. při jednom úspěchu jen zraňuje, při dvou zraní a zmate, při třech zraní, zmate a dočasně vymaže paměť)

Přijdu tím o automatický trackování trvání efektu (vážná zranění se vyléčí automaticky, když si postava vyléčí dost životů), ale to možná není na škodu, protože u tyhle efekty by měly bejt spíš krátkodobý - halušky jsou chvíli sranda, mít je několik dní by bylo asi přes míru.
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů