Dungeoncrawl s oldschool prvky

Dakara: diskuse ke hře v duchu Shadowrunu bez technologie ve středověce laděném fantasy prostředí

Moderátor: York

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Jerson »

Takže výšet otravných rasů:
• Maska na tváři
• Zavalitý
• Hrbatý
• Podvyživený
• Titěrný
• Vypadané zuby
• Chybějící prst
• Chybějící ucho
• Rituální tetování
• Otrocký cejch

Postavu s výběrem z této sady abych nechtěl hrát

• Exotický přízvuk
• Ráčkování
• Hodně se směje
• Strohý
• Vždy formální
• Sprostý
• Květnatá mluva
• Flegmatický
• Cholerický
• Paranoidní
• Marnivý
• Pomstychtivý
• Mluví sám k sobě
• Vychloubačný
• Svůdník
• Činorodý
• Přehnaně čistotný

A tohle jsou velmi dobré vlastnosti, pokud chceš naštvat spoluhráče otravným chováním. S tou půlkou jsem to podcenil, koukám že je to většina. Kolik lidí ve tvém reálném okolí je takových?
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Quentin »

Musim nesouhlasit s Jersonem. Nutit hráče roleplayovat ráčkující postavu je otrava, to jo. Ale mít tu tabulku jen jako inspiraci je v pohodě. Konkrétně ráčkování je fakt zábavné a mluví tak každá moje cca třetí postava :) A třeba zrovna "přehnaně čistotný" hraje Káťa v Bářiné hře a taky dobré.

Spíš bych se bál, jak to bude otravovat ve vesměs kompetitivním dungeonu, protože tam se být cholerik nevyplatí. Hraní postavy pak je handicap. Proto opakuju, že se ta tabulka má použít na vygenerování nápadu, ale během hry to už dál nevynucovat; možná ani nepsat na character sheet.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Moje představa byla:

:arrow? Udělám z těch rysů karty.

:arrow? Nechám každého hráče losovat s tím, že když se mu to, co dostane, nebude líbit, nebo třeba bude mít pocit, že by to nedokázal zahrát, tak to nabídne ostatním.

:arrow? Každý hráč si může vybrat až tři rysy (nebo taky žádný), případně se tím jen inspirovat a vymyslet si nějaké vlastní.


Odhaduju, že by to mohlo probíhat tak, že někteří hráči si vezmou to, co si vylosují (protože někdo má rád výzvu plynoucí z náhodného výběru), někteří si třeba dvě tři zahodí a vylosují si za ně něco jiného a někteří si nakonec projdou to, co zbylo, a buď si z toho něco vyberou, nebo si řeknou, že je to všechno pitomý a něco si vymyslej sami.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Quentin píše: 3. 9. 2018, 10:51Když si někdo hodil něco, co se mu třeba nechtělo hrát, tak si přehodil. A používali jsme ty tabulky jen na tvorbu postavy.
Přesně tak jsem si to představoval, viz předchozí post.

Quentin píše: 3. 9. 2018, 10:51Sotva začala hra, už to nikdo neřešil, takže když někdo zapoměl, že má hrát "Brave" postavu, tak se nic nedělo.
Proti zapomínání je zrovna dobré to mít napsané na deníku ;-)

Jiná věc je, když si někdo vylosuje něco, co se mu pak při hře nebude líbit, nebo to nebude schopen zahrát. Možná by tam mohlo bít zmíněno, že rysy se dají v těchto případech změnit i kdykoliv v průběhu hry.

Quentin píše: 3. 9. 2018, 10:51Předpokládám, že jako hard rules to bude otrava.
Jak hard rules bych to taky určitě nechtěl.

Jerson píše: 3. 9. 2018, 11:01 Takže výšet otravných rasů:
...
Díky za výšet otravných rasů :-)

Když odmažu ty, které považuješ za otravné, případně bys je nechtěl hrát, tak z toho mého seznamu zbylo:

• Albín
• Družný
• Holohlavý
• Jizvy od popálenin
• Jizvy z boje
• Námořnické tetování
• Navoněný
• Odvážný
• Páska přes oko
• Vysoký
• Zlomený nos

Tj. těhle 11 rysů bys byl ochoten hrát? Pokud jo, tak mi to přijde ok - nemusí nutně všechno sednout každému. Pokud si každý najde aspoň 10, ze kterých si může vybrat, tak je to v pohodě.

Jerson píše: 3. 9. 2018, 11:01A tohle jsou velmi dobré vlastnosti, pokud chceš naštvat spoluhráče otravným chováním.
Tohle je podstatné - nechtěl bych, aby hráči hraním své postavy otravovali své spoluhráče. Nejsem si ale jistej, co z toho tvého seznamu spadá do téhle kategorie: Chybějící prst máš třeba v seznamu "otravných" - jak přesně to, že má tvá postava jen devět prstů, otravuje spoluhráče?


Jerson píše: 3. 9. 2018, 11:01Kolik lidí ve tvém reálném okolí je takových?
Většina lidí nijak zvlášť nevybočuje z řady, to je jasný. Otázka ale je, nakolik je zábavné takové postavy hrát.


Quentin píše: 3. 9. 2018, 11:18Konkrétně ráčkování je fakt zábavné a mluví tak každá moje cca třetí postava :)
Tvoje první dvě postavy z naší krátké hry mě fakt bavily (třetí jsi už z pochopitelných důvodů flákal), takže se rozhodně přidávám k tomu, že mít tohle na výběr je fajn.

Quentin píše: 3. 9. 2018, 11:18Spíš bych se bál, jak to bude otravovat ve vesměs kompetitivním dungeonu, protože tam se být cholerik nevyplatí. Hraní postavy pak je handicap.
Tohle všechno má samozřejmě smysl pouze v případě, že ve hře nebude tvrdá smrt. Jinak dungeon je kooperativní, ne kompetitivní. I to umírání postavy je problém spíš proto, že je to pruda, než proto, že by ti to nějak výrazně ztížilo průchod dungeonem. Mechanicky sis mohl vždycky vzít novou postavu, takže to de-facto byl full heal zadarmo. S plot immunity to bude ve skutečnosti obtížnější, protože následků se tak snadno nezbavíš.

Quentin píše: 3. 9. 2018, 11:18Proto opakuju, že se ta tabulka má použít na vygenerování nápadu, ale během hry to už dál nevynucovat;
S tímhle souhlasím, viz výše.

Quentin píše: 3. 9. 2018, 11:18možná ani nepsat na character sheet.
Tohle je otázka. Napsat si to na papír má smysl právě proto, abys to měl v průběhu hry před očima. Taky před sebou budeš moci mít jen ty kartičky, ty jsou takové méně závazné...
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Jerson »

York píše: 3. 9. 2018, 12:19 • Albín
• Družný
• Holohlavý
• Jizvy od popálenin
• Jizvy z boje
• Námořnické tetování
• Navoněný
• Odvážný
• Páska přes oko
• Vysoký
• Zlomený nos

Tj. těhle 11 rysů bys byl ochoten hrát? Pokud jo, tak mi to přijde ok - nemusí nutně všechno sednout každému. Pokud si každý najde aspoň 10, ze kterých si může vybrat, tak je to v pohodě.
Ne. Osobně bych mohl hrát tak polovinu, ale jen s několika by mi ta postava ještě mohla být sympatická.
Tohle je podstatné - nechtěl bych, aby hráči hraním své postavy otravovali své spoluhráče. Nejsem si ale jistej, co z toho tvého seznamu spadá do téhle kategorie: Chybějící prst máš třeba v seznamu "otravných" - jak přesně to, že má tvá postava jen devět prstů, otravuje spoluhráče?
Zrovna tahle mi tam asi zůstala omylem.
Většina lidí nijak zvlášť nevybočuje z řady, to je jasný. Otázka ale je, nakolik je zábavné takové postavy hrát.
Tuhle logiku nechápu. Asi všechny moje postavy vybočoval z řady, ale úplně jiným způsobem než zde popsaným. nebo tedy některé mé postavy vybočovaly z řady výše popsanými způsoby, a hráče to iritovalo.
Quentin píše:Konkrétně ráčkování je fakt zábavné a mluví tak každá moje cca třetí postava :)
Je zábavné pro tebe, nebo pro tvé spoluhráče?

Tvoje první dvě postavy z naší krátké hry mě fakt bavily (třetí jsi už z pochopitelných důvodů flákal), takže se rozhodně přidávám k tomu, že mít tohle na výběr je fajn.
Quentin píše: 3. 9. 2018, 11:18Proto opakuju, že se ta tabulka má použít na vygenerování nápadu, ale během hry to už dál nevynucovat;
V tom případě bych v té tabulce musel mít jiné možnosti. Pokud otázka zněla, zda tahle tabulka vygeneruje spíše otravné postavy, tak pro mě ano, připadala mi jako tabulka nevýhod z GURPS.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Jerson píše: 3. 9. 2018, 12:40
York píše: 3. 9. 2018, 12:19 • Albín
• Družný
• Holohlavý
• Jizvy od popálenin
• Jizvy z boje
• Námořnické tetování
• Navoněný
• Odvážný
• Páska přes oko
• Vysoký
• Zlomený nos

Tj. těhle 11 rysů bys byl ochoten hrát? Pokud jo, tak mi to přijde ok - nemusí nutně všechno sednout každému. Pokud si každý najde aspoň 10, ze kterých si může vybrat, tak je to v pohodě.
Ne. Osobně bych mohl hrát tak polovinu, ale jen s několika by mi ta postava ještě mohla být sympatická.
V tom případě už opravdu vůbec nerozumím, co ty tvoje dva podseznamy představují. Tohle je to, co v nich nebylo a v původním seznamu ano.

Jerson píše: 3. 9. 2018, 12:40Asi všechny moje postavy vybočoval z řady, ale úplně jiným způsobem než zde popsaným.
Můžeš hodit pár příkladů, čím tvé postavy vybočovaly z řady?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Jerson »

Ty dva seznamy představují vlastnosti postav, které bych nechtěl hrát, a které bych nechtěl ve hře potkat u spoluhráčů. Zbylé vlastnosti jsou zbylé - nevadily by mi u postav spoluhráčů, u mé postavy bych si vybral tak ... tři až pět.

Tak třeba moje postavy se vyznačují tím, že mají plán, záložní plán, a případně nouzový plán. Nebo že jsou zvědavá až za hranici vlastní bezpečnosti. Nebo že se můžou chovat, jako by hodlaly zradit / zradily, ale ve skutečnosti přátele neopouští. Jednou jsem hrál postavu, která nikdy nekladla žádné otázky a ani na ně neodpovídala. (byl to mimozemšťan). Nebo postavu, která se snaží ostatní přesvědčit, že svět podstata světa je jiná než jak ho vnímají. Nebo zarytého ateistu ve světě, kde jsou zázraky a božská magie celkem časté. A tak dál.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Žižkon se valem blíží a jelikož to tam chci vyzkoušet, tak prostě vezmu, co mám. Přidal jsem pár položek převzatých z brainstormingových nápadů a odkazů.


Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od ShadoWWW »

Asi tam má být spíš Družný.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

ShadoWWW píše: 12. 9. 2018, 14:51 Asi tam má být spíš Družný.
Jop, díky. Opraveno.

Tiskový arch (pár se jich nevešlo, zatím to zkusím takhle):

Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Nástřel úvodu do hry podle Quentinova nápadu:


Před časem se ve městě začalo mluvit o tajemných krystalech skrytých v Divočině a o hrdinech vyvolených bohy, kteří jediní je dokáží nalézt. Když se tedy tobě a tvým přátelům začal zdát sen o jasně zářícím krystalu, navštívili jste společně chrám a požádali o radu.

Kněží se před vámi sklonili a řekli: „Není pochyb o tom, že si vás vybrali bohové. Nehledě na váš skromný původ nyní máte svaté poslání. Vězte ale, že hledání krystalů je jen zkouška. Jen ti nejlepší a nejrychlejší se stanou šampióny bohů. Když zaváháte, předběhne vás někdo jiný.“

Po krátké debatě jste prodali svůj skromný majetek, nakoupili zásoby a výbavu na cestu a vyrazili jste do drsné a nebezpečné Divočiny, abyste odhalili dávno zapomenutá tajemství a naplnili svůj Osud.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

A upravená kapitolka Začátek hry (tj. takový checklist pro PJe, co má zmínit na začátku hry):


Začátek hry

Před tím, než začnete, řekni hráčům:

• Jejich postavy se znají, jsou to přátelé.
• Díky snu o zářícím krystalu se dozvěděly, že jsou jedněmi z bohy vyvolených, kteří dokáží tyto posvátné artefakty nalézt.
• Pátrání po krystalu je zavedlo až k⁠ ruinám pevnosti, před kterou teď stojí.
• Když krystal naleznou a dotknou se ho, zvýší se tím jejich schopnosti.
• Kolem pevnosti je území divokého kmene orků.
• Hráčské postavy při hře neumírají, protože by to vyřadilo hráče ze hry. Postavy to ale nevědí a nemají důvod si myslet, že jsou nesmrtelné – nebezpečí je pro ně skutečné.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od York »

Změna pravidel v tom smyslu, že si hráči až po hodu vybírají, co protivníkovi udělají, a že "způsobím vážné zranění" je jedna z těchle voleb, hází odpovědnost na PJe v tom, jak moc bude postavám dávat vážná zranění - protože skoro vždycky si může vybrat něco jinýho.

Otázka je, jestli to je dobře. Na jednu stranu to snižuje výskyt vážných zranění, protože občas jsem vybral něco jinýho (třeba zakousnout se do ruky), i když jsem mohl dát vážné zranění, na druhou stranu pak hráči můžou bejt na PJe naštvaní, když bude dávat vážná zranění...
Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 4575
Registrován: 21. 8. 2007, 11:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od ShadoWWW »

Pročetl jsem si ty Jersonovy poslední komentáře a musím s ním souhlasit ve všech bodech. Pro mě je role-playing hlavně o popisování vnitřních pocitů postavy. Ať už v boji (naštvanost, ublíženost, strach...), v sociální interakci (vnitřní pocity na slova protějšku, důvěra/nedůvěra, flashbacky a různé vzpomínky vyvolané rozhovorem apod.), nebo průzkumu (pocity na pachy, přítmí, stísněnost úzké chodby, liják v pralese atd.). To jsou věci, na které může reagovat PJ i ostatní hráči a vytváří to zajímavý obsah i příběhovost hraní. Tyto věci ale mají být v pravidlech jako obecné rady a doporučení v nějaké kapitole "Rady pro hráče", kde to má být jako jedna z možností, které lze do RPG hry zakomponovat.

Když se podívám na ty kartičky, tak mě napadají podobné věci jako Jersona. Připadá mi to jako GURPSy v raných devadesátkách, kdy si ještě autoři mysleli, že to vyvolá role-playing i u munchkinů, ale ukázalo se, že to spíš škodí a vyvolává u hráčů pocity, jaké zmiňuje Jerson.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Dungeoncrawl s oldschool prvky

Příspěvek od Quentin »

York píše: 16. 9. 2018, 17:57 Změna pravidel v tom smyslu, že si hráči až po hodu vybírají, co protivníkovi udělají, a že "způsobím vážné zranění" je jedna z těchle voleb, hází odpovědnost na PJe v tom, jak moc bude postavám dávat vážná zranění - protože skoro vždycky si může vybrat něco jinýho.

Otázka je, jestli to je dobře. Na jednu stranu to snižuje výskyt vážných zranění, protože občas jsem vybral něco jinýho (třeba zakousnout se do ruky), i když jsem mohl dát vážné zranění, na druhou stranu pak hráči můžou bejt na PJe naštvaní, když bude dávat vážná zranění...
Za mě nebrat. Potvora každé kolo dělá damage*, a když hodí dobře, tak i něco navíc. To mi přišlo, tak akorát. Kdyby měl DM rozhodovat, jestli místo "něco navíc" udělá větší damage, tak mu to trochu ubere na nestrannosti. Navíc bude ve většině případů větší damage preferovaná volba a ubere to na zajímavosti popisů/situací.

*vyjma situací, kdy se vyloženě hodí udělat něco jiného a/nebo to předepisuje dungeon už v popisu místnosti. Např. "Goblini v místnosti X se budou snažit nejsilnějšího bojovníka shodit z mostu"
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Odpovědět

Zpět na „Dakara“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti