[RPG Kuchyně 2014] Fantóm

RPG Kuchyně proběhla 1.–16. 2. 2014.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

[RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od MarkyParky »

Zatímco hvězdy se zvolna probouzí do pozdního rána, celá budova již dávno ožila. Kulisáci se s těžkými bednami motají mezi sboristkami, co se připravují na dopolední zkoušku. Opodál muzikanti ospale vybalují svoje hudební nástroje a snaží se zapomenout na bolest hlavy, kterou si po včerejším představení pořídili v malé hospůdce naproti. V malém sále se převlékají baletky a jejich mistr už netrpělivě poklepává nohama. Pan ředitel ve své pracovně přísně pohlíží na vrchního účetního, který s oroseným čelem vysvětluje zvýšené náklady na nákup notových papírů. A i v sklepení je živo, topiči přehazují ve sklepě uhlí, kuchaři se u zadního vchodu handrkují s trhovci o cenách potravin pro večerní občerstvení a stará pradlena se švitořícími pomocnicemi drhnou skvrny od vína, které po včerejším představení zůstaly na ubrusech.

Jen jedna osoba v celé Opeře vyspává - Fantóm. Umělec a šílenec, geniální a zvrácená mysl v jednom. Probudí se až s večerním představením, aby shlédl, jak si osazenstvo Opery při večerním představení poradí s jeho krutými žerty. Jak splní jeho náročné úkoly a dodá mu novou inspiraci pro skvostné a zvrhlé hudební Dílo, které ve svých temných komnatách skládá.


Fantóm Opery je rolová hra pro čtyři až šest hráčů na jedno odpolední nebo večerní sezení, ve které hráči představují zaměstnance či jiné postavy svázané s budovou Opery. Snaží se skloubit svou každodenní činnost v Opeře s řáděním šíleného Fantóma, jež Operu ovládá. Hra neobsahuje žádný rozvoj postav, avšak je možné ji hrát opakovaně a vyzkoušet si jiné role a prostředí při boji s Fantómem.

Stahujte zde: http://ulozto.cz/xpvuvGjS/fantom-pdf nebo https://drive.google.com/file/d/0B17PpD ... sp=sharing
Uživatelský avatar
Jarxes
Příspěvky: 425
Registrován: 28. 3. 2010, 16:50
Bydliště: Praha 10 Křeslice
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od Jarxes »

Hodně zajímavá hra, vlastně nemám nic co z mého pohledu vytýkat...
(Hodně mi toho osvětlila i kapitola často kladené dotazy)

Jsem rád, že se takováhle, pro mě dost netradiční hra v RPG kuchyni objevila.
Líbilo se mi zakomponování žetonů energie. Všechny aspekty hry jsou celkem dobře popsané, takže je to dobře uchopitelné i pochopitelné, pro mě jasný plus. Když sem to četl už sem si psal otázečky, nahromadili se mi čtyři, a všechny mi je zodpověděla poslední kapitola... Pro mě další plus tohodle díla.

Možná bych ještě zvlášť přidal ukázkovou hru v jednom kuse, jsou tam sice útržky, ale asi by nebylo od věci mít tam pohromadě i jednu celou hru na ukázku (mě osobně by to do prvního hraní určitě pomohlo).

Po přečtení mám celkem chuť si to zahrát, uvidim co na to mí družiníci :D ...
Kdysi jsem měl nick: Jakub88
Stále tvořím:
- Mythos, Slovanský Fantasy Svět
- Fantasy Univerzum Mezisféry, inspirovaný Planescapem a WFRP
- Transcendenci, Pokračovatele Mezisfér překlenující do Sci-fi, stále silně ovlivněné Planescapem (a Sagou, SW, a dost umírající Coorabií)
- Metropolis, Postapo Setting, zakončující éru Mezisfér pádem do prachu a popelu hvězdných civilizací
Vyvíjím: Modus & Dice Modulární Univerzální Systém pro hraní RPG
Založil jsme a Spravuji: komunitu Hry na Hrdiny Fb & Web
Jsem Freeform hráč, s tabulkama na mě nechoďte!
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od MarkyParky »

Díky, ale nezlobil bych se, kdyby přišly i nápady co změnit/vylepšit ;o)

Mám ale obavu, že zápis tříhodinové ukázkové hry by bez vysvětlení byl dost nečitelný a s vysvětlivkami zase nesnesitelně dlouhý ;o). Navíc průběh prvního, druhého a velké části třetího kola se opakuje, pouze s drobnými obměnami.
Uživatelský avatar
Jarxes
Příspěvky: 425
Registrován: 28. 3. 2010, 16:50
Bydliště: Praha 10 Křeslice
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od Jarxes »

MarkyParky píše:Mám ale obavu, že zápis tříhodinové ukázkové hry by bez vysvětlení byl dost nečitelný a s vysvětlivkami zase nesnesitelně dlouhý
To je fakt... Asi už mám v hlavě jen nějaký schisma z fantasy RPGček, kde nikdy nechybí ukázka hry, a zrovna tady bych něco takovýho právě uvítal daleko víc než v těch fantasy RPGčkách.
Kdysi jsem měl nick: Jakub88
Stále tvořím:
- Mythos, Slovanský Fantasy Svět
- Fantasy Univerzum Mezisféry, inspirovaný Planescapem a WFRP
- Transcendenci, Pokračovatele Mezisfér překlenující do Sci-fi, stále silně ovlivněné Planescapem (a Sagou, SW, a dost umírající Coorabií)
- Metropolis, Postapo Setting, zakončující éru Mezisfér pádem do prachu a popelu hvězdných civilizací
Vyvíjím: Modus & Dice Modulární Univerzální Systém pro hraní RPG
Založil jsme a Spravuji: komunitu Hry na Hrdiny Fb & Web
Jsem Freeform hráč, s tabulkama na mě nechoďte!
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od morech11 »

on sa kvalitný playtest na hre pozná :)

už viackrát sa mi stalo, že som tvrdil "GMless hra musí buď postaviť hráčov proti sebe, alebo im musí spraviť oponentúru ona," mal som však problém nájsť RPGčko, kde je to hra vs. hráči.
keď som začal čítať Fantóma, v duchu som tlieskal, lebo sa mi už zdalo, že som konečne niečo také našiel, ale čím ďalej som sa dostával, tým viac mi mrzol úsmev na tvári
Fantóm je predovšetkým strašné množstvo driny a až potom, niekde na konci jeho hodnotového rebríčka, nájdeme drobným písmom nápis zábava. tým sa nanešťastie sám tak trochu diskvalifikoval v mojom rebríčku hier.
je to pritom strašná škoda, pretože je to celé krásne napojené na tému a mechanika vyzerá skutočne skvelo (aj keď mi trvalo pomerne dlho, než som ju celkom pochopil - na začiatku tápem, ku koncu sa už aj celkom chytám, FAQ to doladí :)) a asi by som si to aj rád skúsil zahrať (keďže viem, že si pražský, tak ak ešte budeš robiť nejaký playtest, skús sa ozvať :))
jediné, čoho sa fakt bojím je, že fantóm rozhodne nie je zábava na skrátenie voľného času. na fantóma je potrebné odložiť si kopu energie, nevyťahovať pri hre víno, pripraviť si energeťáky a roztočiť mozog naplno
pritom to stále ani zďaleka nie je hra pre každého - niekomu proste idú pársekundové stery, prečo to tak byť nemohlo, omnoho lepšie, než iným.

samotné pravidlá sú napísané celkom pekne, nebojím sa povedať, že si do hry vložil asi najviac času a rozhodne to tam vidno je. príklady, ktoré vysvetlia nejasné veci z pravidiel, FAQ na konci, takmer žiadne odkazovanie sa na koniec...
škoda len toho, že sú pravidlá tak zle uchopiteľné. menej vnímavý hráč môže mať potrebu si to prečítať aj viackrát (a kľudne sa mohlo stať, že aj ja som to zle pochopil, len to nevidím :))

akurát mám skoro pocit, že je to samostatný projekt a nie kuchyňa, lebo takto dotiahnutú hru s tak novátorskou mechanikou a takým rozsahom... to už som dlho nevidel :clap:
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od MarkyParky »

morech11 píše: už viackrát sa mi stalo, že som tvrdil "GMless hra musí buď postaviť hráčov proti sebe, alebo im musí spraviť oponentúru ona," mal som však problém nájsť RPGčko, kde je to hra vs. hráči.
keď som začal čítať Fantóma, v duchu som tlieskal, lebo sa mi už zdalo, že som konečne niečo také našiel,
Díky...
morech11 píše: ale čím ďalej som sa dostával, tým viac mi mrzol úsmev na tvári.
Fantóm je predovšetkým strašné množstvo driny a až potom, niekde na konci jeho hodnotového rebríčka, nájdeme drobným písmom nápis zábava. tým sa nanešťastie sám tak trochu diskvalifikoval v mojom rebríčku hier.
Tohle moc nechápu, mohl bys to trochu rozvést? Myslíš jako že pri hráči musí v první řadě dřít a teprve v druhé se bavit?
Nebo že jejich naučení se je hrozná dřina a zábava přijde až potom?

To druhé asi pravda je, ale to první snad nee... ;o)
morech11 píše: je to pritom strašná škoda, pretože je to celé krásne napojené na tému a mechanika vyzerá skutočne skvelo (aj keď mi trvalo pomerne dlho, než som ju celkom pochopil - na začiatku tápem, ku koncu sa už aj celkom chytám, FAQ to doladí :))
a asi by som si to aj rád skúsil zahrať (keďže viem, že si pražský, tak ak ešte budeš robiť nejaký playtest, skús sa ozvať :))
Děkuji. Snažil jsem se ten text pojmout co nejvíc "didakticky", aby se mechanika odhalovala po krocích a neskákalo se moc dopředu a dozadu. Nevím, na kolik se to povedlo, to musíte posoudit vy ;o)
Čeká mě teď nějaké cestování, takže v Praze nebudu, ale pokud tvůj zájem potrvá i v květnu, tak tom rád nějaký večer věnuji a můžem si zahrát.
morech11 píše: jediné, čoho sa fakt bojím je, že fantóm rozhodne nie je zábava na skrátenie voľného času. na fantóma je potrebné odložiť si kopu energie, nevyťahovať pri hre víno, pripraviť si energeťáky a roztočiť mozog naplno
Fantóm určitě není zábava na zkrácení volného času bez přípravy. Nedá se zahrát tak, že si příručku vezmou čtyři lidé do vlaku na cestě Praha Ostrava, na hlaváku do ní poprvé nahlédnou a v Ostravě Svinově jeden z nich má odhalené Fantómovo dílo.
Pokud ale alespoň jeden hráč už hru pochopil či lépe hrál, pak už se to za hru na zkrácení volného času považovat dál - protože když si věci vysvětlují lidé mezi sebou, je to vždycky snažší a jednodužší, než když jim to máš předložit v uceleném textu, který navíc musí "myslet na všechno".
Na co hra trochu trpí jsou občasné restarty kusu scény či nutnost doplňovat či opravovat chyby ve svědectvích. Dá se na to aplikovat mechanika "když jsi něco zjevně vynechal a ostatním hráčům to vadí, máš právo to doplnit, čas na doplnění se přičte". Se stopkami není tohle problém, ale do soutěžní verze jsem to nedával, protože by text dále hrozně nabobtnal.

Rozhodně ale neměj obavy z trochy vína - jedna až dvě lahvinky na 4 hráče v průběhu těch 4 hodin co to budou hrát rozhodně hře neuškodí ale pomůže.
* lidé trochu ztratí zábrany a pustí uzdu fantazii
* lidé se přestanou upjatě soustředit na snahu vyhrát a sledování času, což jim paradoxně pomůže být rychlejší a údernější
* lidé občas hůř odhadnou co se vejde do časového limitu a tak bonusy tečou už v průbéhu hry a ne až při Hledání skrýše

Při playtestu jsme otočili lahvinky dvě ;o)
morech11 píše: pritom to stále ani zďaleka nie je hra pre každého - niekomu proste idú pársekundové stery, prečo to tak byť nemohlo, omnoho lepšie, než iným.
Ano. Je to prostě player-skill-based systém a není to hra pro koktavé. I když vím, že to některé hráče odradí a že některým to dá velkou výhodu, na tomhle nic měnit nebudu. Hra se k tomu hrdě hlásí a považuju to za klíčovou vlastnost, bez které by se zhroutil celý systém vyhodnocování.
morech11 píše: škoda len toho, že sú pravidlá tak zle uchopiteľné. menej vnímavý hráč môže mať potrebu si to prečítať aj viackrát (a kľudne sa mohlo stať, že aj ja som to zle pochopil, len to nevidím :))
Jakákoliv upozornění na konkrétní, obtížně uchopitelné pasáže vítám. Nutnost číst vícekrát asi ale stejně úplně neodstraním (nejméně dvě přečtení IMHO jsou nutnost - poprvé aby člověk získal přehled, podruhé aby mu docvakly souvislosti).

Jinak díky moc za vyjádření a kritiku, určitě se k tomu po soutěži ještě vrátím a pokusím se v další iteraci udělat text ještě o chlup stravitelnější, případně lépe nastínit atmosféru, aby to nevypadalo jako takové dřina ;o)
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od morech11 »

myslim, ze ak zareagujem na kusok na zaciatku a na konci, ostatne nezrovnalosti si hravo vysvetlis :)
Fantom mi pride ako kopa driny, pretoze rozpustil medzi hracov nie jedneho, ale hned dvoch GMov (preto mi aj mrzol usmev. rozpusteny rozpravac lepsi, ako kolujuci, ale spravit ho dobre je kumst :))
prvy GM je ten, ktory je skryty za vyhodnocovacou mechanikov. robi to kopa hier, dokonca aj niektore s rozpravacom. ak sa ale nema postav kto pytat "co robis", obcas tieto veci zvyknu mrznut a je kopa prace posunut ich dopredu.
druhy rozpravac je ten, ktory je zodpovedny za prostredie, za stopy a za Fantoma. cely cas som ocakaval, ze toto za mna spravi hra, ale (a nevravim, ze je to dobre alebo zle) hodil si to na hracov a pridal im tak dalsiu pracu.
navyse emergencia je svina, takze nakoniec zistis, ze aby hraci skombinovali dve jednotky prace, musia vytvorit este jednu dalsiu.
v zasade s tym nemam problem, len upozornujem, ze z hry rozhodne odides vyflusanejsi, nez na nu prides, co je v rozpore s tym, ako sa vacsina ludia stava k RPGckam.

player skill based system bolo odo mna len konstatovanie, som ale rad, ze sa k tomu priznas :)

zle uchopitelne je skutocne zamenitelne s tvojou nutnostou citat na dvaktat :)
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od MarkyParky »

morech11 píše: prvy GM je ten, ktory je skryty za vyhodnocovacou mechanikov. robi to kopa hier, dokonca aj niektore s rozpravacom. ak sa ale nema postav kto pytat "co robis", obcas tieto veci zvyknu mrznut a je kopa prace posunut ich dopredu.
Aha. Tohle by možná řešil "Bankéř z Monopoly". Jeden z hráčů (zpravidla ten, kdo je nejzkušenější/kdo hru umí a představuje ji ostatním/kdo umí nejlíp kecat jako hendykep ;o) ) v průběhu hry připomíná, jaká fáze se hraje, kdo může a kdo nemůže být na řadě, kontroluje vyhodnocení a podobně. Což z něj furt nedélá GMko - je řadovým hráčem jako ostatní - ale aspoň se to vyhodnocování centralizuje do rukou jednoho hráče.
Vlastně si uvědomuju, že při tom playtestu jsme to tak samozřejmě měli a takovým "bankéřem" jsem byl já.
morech11 píše: druhy rozpravac je ten, ktory je zodpovedny za prostredie, za stopy a za Fantoma. cely cas som ocakaval, ze toto za mna spravi hra, ale (a nevravim, ze je to dobre alebo zle) hodil si to na hracov a pridal im tak dalsiu pracu.
Tohle je feature. Jednu dobu jsem uvažoval předpřipravené kartičky se střípky, ale "prasení si navzájem" přes úkoly mi přijde docela zajímavý prvek a nerad bych o něj přišel.
A předpřipravené kartičky se ohrají, zatímco volná hráčská invence by se nemusela.

Každopádně díky, zamyslím se nad tím, jak hráčům v jejich zodpovědnosti "odlehčit".
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od Pepa »

Kooperativní a kompetetivní GM-less hra? To tu asi ještě nebylo. Pojďme tedy na to :)

Vzhled
Fantom je poměrně dlouhá, hutná hra. Musí se číst poměrně pečlivě, ale jinak nemám, co bych vytknul. Text je dobře strukturovaný, s dobrými atmosferickými texty a prokládaný příklady. Klíčová slova jsou zvýrazněna, nechybí ani závěrečný slovníček, přehled a FAQ :clap:

Mechaniky
Nebudu se pouštět do podrobné analýzy, ono toho je poměrně hodně a sám nevím, zdali si průběh hry představuji dobře. (Nejsem si jist, jestli to předávání konfrontací a svědectví chápu úplně správně.) Zmíním snad jen jediné.
Fantóm, strana 15 píše:Navíc konfrontace může také skončit, pokud se slovo dostane zpět k hráči s iniciativou a ten oznámí, že mu platná verze vyhovuje a konfrontaci sám ukončí.
U tohoto mě jenom napadlo, že by se dva hráči mohli domluvit, svědectví si poslat mezi sebou tam a zpět a ukončit je. Tím by se na ostatní (v této konkrétní konfrontaci) nedostalo.

Závěr
Omlouvám se, že jsem toho k tak dlouhé, promyšlené a propracované hře napsal tak málo. Ono takovouhle hru je poměrně těžké rozebírat, protože tohle se prostě musí vidět v akci. (Bude-li se to hrát v Praze, tak mi napiš a rád si přijdu zahrát.)

Problém vidím tedy jenom v tom, že tohle rozhodně není hra pro každého. Zaprvé tématem (ne každého budou bavit "operní kulisy"), zadruhé přípravou (je toho potřeba připravovat opravdu hodně a Morechova poznámka (aby práce nepřevážila nad zábavou), je tedy namístě). Za třetí musí hráči umět rychle mluvit a vymýšlet, jak by stopy zapojili/vyřadili. Za čtvrté to chce hráče hodně ukázněné a s dostatkem sebekontroly (protože se hraje bez vypravěče a hráče, kteří vymýšlejí hlouposti tak nemá kdo krotit). A za páté to chce hráče pozorné, kteří se neztratí v neustálém "měnění herní reality" (což je asi docela matoucí samo o sobě).

Jinak to je ale hodně v pohodě hra :D

:clap:
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16376
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od MarkyParky »

Díky za komentář. O hraní v Praze je už docela dost zájemců, takže bych v květnu zkusil něco zpáchat. Pár odpovědí.
Pepa píše: U tohoto mě jenom napadlo, že by se dva hráči mohli domluvit, svědectví si poslat mezi sebou tam a zpět a ukončit je. Tím by se na ostatní (v této konkrétní konfrontaci) nedostalo.
Takováhle situace by neměla ve hře nastat, hráči nemohou vyblokovat někoho, kdo chce a ještě může se do konfrontace zapojit. Buďto jsou v konfrontaci sami dva - a pak jim to ostatní hráči "dovolili", tím, že se odmítli zapojit a je to vlastně v pořádku. Nebo je v konfrontaci víc účastníků a pak se slovo může k někou vrátit podruhé nejdříve tehdy, kdy již všichni ostatní mají žetony svědectví otočené nahoru stranou "svědčil" (a tedy mluvili a měli možnost do verze zasáhnout).

K "Hra není pro každého":
Pepa píše: Zaprvé tématem (ne každého budou bavit "operní kulisy"),
Ano, to máš naprostou pravdu. Když ty indicie byly tak silné ;o) .. kdepak noir, Fantóm Opery z toho zadání prostě křičel ;p)
... pro zaryté fantasy hráče bych možná měl radu pojmout Operu jako tu z Pratchetovské Maškarády.
Pepa píše: zadruhé přípravou (je toho potřeba připravovat opravdu hodně a Morechova poznámka (aby práce nepřevážila nad zábavou), je tedy namístě).
Ta příprava není tak strašná jak se zdá - z nuly je stůl připravený k hraní za 5 minut. Vytváření střípků už nepovažuju za přípravu, ale za součást hry a domnívám se, že už je docela zábavná.
Pepa píše: Za třetí musí hráči umět rychle mluvit a vymýšlet, jak by stopy zapojili/vyřadili.
Ano. Hlavně mluvit (vymýšlení se odehrává mimo časový limit, ten je jen na prezentaci myšlenky), ale i rychlejší vymýšlení se hodí, aby se hra nezasekávala. Je to "player-skill-based" mechanika a domnívám se, že to je správně, i když za to platím ztrátou části obecenstva.
Pepa píše: Za čtvrté to chce hráče hodně ukázněné a s dostatkem sebekontroly (protože se hraje bez vypravěče a hráče, kteří vymýšlejí hlouposti tak nemá kdo krotit).
Hře velmi pomůže, když si jeden z hráčů vezme na starost řízení hry, průběhu konfrontací a pod (tohle do hry připíšu).
Pepa píše: A za páté to chce hráče pozorné, kteří se neztratí v neustálém "měnění herní reality" (což je asi docela matoucí samo o sobě).
Tomuhle interně ve hře brání mechaniky, vyžadující rekapitulace. Případně je vhodné rekapitulace provádět i navíc, v okamžicích, kdy se nějaká část střípků stává součástí "reality" (tohle možná do hry taky připíšu).
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [RPG Kuchyně 2014] Fantóm

Příspěvek od Pepa »

MarkyParky píše:Ta příprava není tak strašná jak se zdá - z nuly je stůl připravený k hraní za 5 minut. Vytváření střípků už nepovažuju za přípravu, ale za součást hry a domnívám se, že už je docela zábavná.
Nemyslel jsem ani tak předherní přípravu, jako spíš právě tu probíhající při hře. Střípky + úkoly psané v posílaných částečných větách. Možná toho ale není tolik, jak se zdá. Těžko říct...
MarkyParky píše:Hře velmi pomůže, když si jeden z hráčů vezme na starost řízení hry, průběhu konfrontací a pod (tohle do hry připíšu).
Nemyslel jsem ani tak řízení hry jako sebekontrolu při vyprávění. Aby se nestalo, že hráč vypráví: "... skladník je ve skutečnosti mimozemšťan." A ostatní na něj vykřiknou: "Cože? To je divný... To se nesmí!" A čas přitom běží vesele dál, protože stopnout se nejspíš nestihl...
Odpovědět

Zpět na „RPG Kuchyně 2014“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů