Dobrodružství pro DrD II – odkazy, doporučení, náměty...
Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles
Re: Dobrodružství - kompletní, náměty...
tak charlesi neb vztahovacnej jen na sebe: slibovali se dobrodruzstvi volne na webu drd2, sam ted pises proc neni tve (coz me mrzi, moc jsme se na nej tesil:/), peekay ma sve v cd, treti ze zacatku slibovane jsme taky nenael... hafec materialu na webu (coz je teda dost zazdenej propagacni material), hosi e2 slibovali tu krasnou mapu jako layout jedne stranky ve vetsi podobe samostatne... aby to nevyznelo zle (i kdyz se najdou taci, kteri to tak pochopi nebo prekrouti) neni to vytka jen povzdech, neb na celem drd2 me nelakaji hry a pravidla, to fakt me mrzi, ale neni tomu tak, ale to co publikuje crowen to me laka 30x vic jak oficialni drd2, tak jsme se tesil na tyto vedlejsi podnety...
- crowen
- Administrátor
- Příspěvky: 3749
- Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
- Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dobrodružství - kompletní, náměty...
Drakkar 30 uz vysiel a v nom aj dobrodruzstvo pre tlupu skretov v DrD2 - popis rasy a schopnosti, predpripravene postavy a dobrodruzstvo.
Koniec reklamy
Koniec reklamy
Re: Dobrodružství - kompletní, náměty...
Zdravím,
občas jenom závistí taju, když se koukám na taková pěkně připravená dobrodružství. Nebyl to záměr tohoto TOPicu, ale přesto se pokusím o variaci na dané téma.
Jak vytvořit kvalitní podklady pro dobrodružství? Jaké máte vy, zkušení vypravěči, PH, PJ... metody? Něco je v Pravidlech. Domino, puzzle,...
Mě totiž přijde, že se ve svém detailismu, a teď jak to říci, zabývám až přílišnými zbytečnostmi, které jsou pak stejně na nic a to hlavní chybí.
Tedy struktura. To mě zajímá nejvíce. Jak vytvořit správnou strukturu dobrodružství? Existuje vůbec?
občas jenom závistí taju, když se koukám na taková pěkně připravená dobrodružství. Nebyl to záměr tohoto TOPicu, ale přesto se pokusím o variaci na dané téma.
Jak vytvořit kvalitní podklady pro dobrodružství? Jaké máte vy, zkušení vypravěči, PH, PJ... metody? Něco je v Pravidlech. Domino, puzzle,...
Mě totiž přijde, že se ve svém detailismu, a teď jak to říci, zabývám až přílišnými zbytečnostmi, které jsou pak stejně na nic a to hlavní chybí.
Tedy struktura. To mě zajímá nejvíce. Jak vytvořit správnou strukturu dobrodružství? Existuje vůbec?
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Re: Dobrodružství - kompletní, náměty...
Podle mě základ kvalitního dobrodružství je dostatečná náročnost. Problém těch PH a PJ co já znám, že náročnost dělají pomocí těžších a těžších konfliktů (nesmilně velká charakteristika a sudba).
Když já dělám dobrodružství tak se snažím udělat jej tak, aby postavy u něj na razily na tolik zkoušek, že kdyby se na všechny vyčerpaly tak by byli zásadně zraněný. Problém nastává u silných postav, kde takové dobrodružství bude poměrné dlouhé takže PH bude mýt co dělat, aby jej naplánoval. Zkoušky by se neměli opakovat pořád stejné nejlépe by se měli střídat povolání, které se dá použít a zdroje.
Další radou co se řídím je konflikt by měl být vrchol sezení. A né na něj si házet při každé příležitosti. Vůbec se nic nestane když postavám je dovoleno zabít stráže na hlídce jen zkouškou obzvlášť když mají dobrý nápad.
Celí příběh je dobré vést jako příběh což znamená, že by měl mýt nějaký úvod, zápletku, vyvrcholení (zde by postavy by neměli mýt možnost si odpočinout, kvůli napětí), rozuzlení, Konec. Podstatné je taky, aby ve vyvrcholení byl nějaký zajímaví konflikt nebo více pro každý druh zdroje jeden.
Pokud chceš něco jako návod pro tvorbu pro dobrodružství v DRD 2 tak ti stačí podle mě mít knihovnu plnou příběhů a vytvořit si návod pro to kdy máš použít zkoušku, střet, konflikt. Jakou to má mýt náročnost a ohrožení. Ale hlavně vědět kolik zkoušek tvá skupina přežije. Toto je asi to nejtěžší já sám osobně bych byl rád za rady a typy kde se má používat zkouška a kdy konflikt atd. A jako materiál na rozbor na nabízím svůj deník sezení jako PH.
Když já dělám dobrodružství tak se snažím udělat jej tak, aby postavy u něj na razily na tolik zkoušek, že kdyby se na všechny vyčerpaly tak by byli zásadně zraněný. Problém nastává u silných postav, kde takové dobrodružství bude poměrné dlouhé takže PH bude mýt co dělat, aby jej naplánoval. Zkoušky by se neměli opakovat pořád stejné nejlépe by se měli střídat povolání, které se dá použít a zdroje.
Další radou co se řídím je konflikt by měl být vrchol sezení. A né na něj si házet při každé příležitosti. Vůbec se nic nestane když postavám je dovoleno zabít stráže na hlídce jen zkouškou obzvlášť když mají dobrý nápad.
Celí příběh je dobré vést jako příběh což znamená, že by měl mýt nějaký úvod, zápletku, vyvrcholení (zde by postavy by neměli mýt možnost si odpočinout, kvůli napětí), rozuzlení, Konec. Podstatné je taky, aby ve vyvrcholení byl nějaký zajímaví konflikt nebo více pro každý druh zdroje jeden.
Pokud chceš něco jako návod pro tvorbu pro dobrodružství v DRD 2 tak ti stačí podle mě mít knihovnu plnou příběhů a vytvořit si návod pro to kdy máš použít zkoušku, střet, konflikt. Jakou to má mýt náročnost a ohrožení. Ale hlavně vědět kolik zkoušek tvá skupina přežije. Toto je asi to nejtěžší já sám osobně bych byl rád za rady a typy kde se má používat zkouška a kdy konflikt atd. A jako materiál na rozbor na nabízím svůj deník sezení jako PH.
- Přílohy
-
- Příběh první skupinky pro naročne-Harad.pdf
- (167.07 KiB) Staženo 412 x
Re: Dobrodružství - kompletní, náměty...
Zdravím,
ne že bych úplně usnul, ale nyní se probírám sekcí viewtopic.php?f=118&t=5457, Vypravěčské techniky. Musím přiznat, že přesně to jsem potřeboval.
Co jsem tady rozpracoval ve vedlejší sekci, to určitě dodělám, jenom čekám, až vyjde Revize a až si zase zahrajeme (máme předvánoční pauzu).
Zaťal
ne že bych úplně usnul, ale nyní se probírám sekcí viewtopic.php?f=118&t=5457, Vypravěčské techniky. Musím přiznat, že přesně to jsem potřeboval.
Co jsem tady rozpracoval ve vedlejší sekci, to určitě dodělám, jenom čekám, až vyjde Revize a až si zase zahrajeme (máme předvánoční pauzu).
Zaťal
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Dobrodruzstvi na zacatek
Zdravim,
jak znam fora tak me ukamenujete, ale zeptam se i tak.
S kamarady bych chtel zacit hrat drd II jako PJ a mam par nejasnosti na ktere sem ve foru nenasel odpoved (nehledal sem do umorneho vycerpani).
Jedna vec je jaky je rozdil mezi kejklirovou a mastickarovou schopnosti ovlyvnovat v rozhovoru lidi - pride mi ze v nekterych situacich za kejklire se mi vice vyplati lhat abych mel vetsi sanci uspet i kdyz mam informaci ktrerou muzu pouzit ktera je pravdiva.
Druha vec je ta ze moc nerozumim manevru lstive, konkretne u vrhaci dyky, ktera postava si rekne "Jo, leti na mne kudla ale to je v poho" a navic jak muze byt lstiva bez predesle pripravy napr. opatreni omamnym jedem. Podotazkou k zvysovani ohrozeni je ze vsude sem se docet jenom ze zvysi ohrozeni o jeden bod navic. Jenomze nechapu odkud se vzal ten bod puvodni. Zvysuje kazdy uspesny utok ohrozeni o jedna? Jestli tomu nekdo rozumi poprosil bych o detailne vysvetleni.
Treti, posledni a nejzapeklitejsi vec je jak bych mnel formatovat dobrodruzstvi jako PJ, na mysli mam sve poznamky, do jake urovne detailu bych mnel zajit, A ktera monstra sou vhodna pro zacinajici druzinu?
Snad naleznu odpovedi na sve otazky zde u vas, zkusenych hracu, a nezkopete mne pod cernou zem s FTFM.
Jeste poznamka ze pokud je muj styl psani podivny muze to byt tim ze sem slovak jen sem se snazil vam vijit jazykove vstric
jak znam fora tak me ukamenujete, ale zeptam se i tak.
S kamarady bych chtel zacit hrat drd II jako PJ a mam par nejasnosti na ktere sem ve foru nenasel odpoved (nehledal sem do umorneho vycerpani).
Jedna vec je jaky je rozdil mezi kejklirovou a mastickarovou schopnosti ovlyvnovat v rozhovoru lidi - pride mi ze v nekterych situacich za kejklire se mi vice vyplati lhat abych mel vetsi sanci uspet i kdyz mam informaci ktrerou muzu pouzit ktera je pravdiva.
Druha vec je ta ze moc nerozumim manevru lstive, konkretne u vrhaci dyky, ktera postava si rekne "Jo, leti na mne kudla ale to je v poho" a navic jak muze byt lstiva bez predesle pripravy napr. opatreni omamnym jedem. Podotazkou k zvysovani ohrozeni je ze vsude sem se docet jenom ze zvysi ohrozeni o jeden bod navic. Jenomze nechapu odkud se vzal ten bod puvodni. Zvysuje kazdy uspesny utok ohrozeni o jedna? Jestli tomu nekdo rozumi poprosil bych o detailne vysvetleni.
Treti, posledni a nejzapeklitejsi vec je jak bych mnel formatovat dobrodruzstvi jako PJ, na mysli mam sve poznamky, do jake urovne detailu bych mnel zajit, A ktera monstra sou vhodna pro zacinajici druzinu?
Snad naleznu odpovedi na sve otazky zde u vas, zkusenych hracu, a nezkopete mne pod cernou zem s FTFM.
Jeste poznamka ze pokud je muj styl psani podivny muze to byt tim ze sem slovak jen sem se snazil vam vijit jazykove vstric
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Ty dovednosti se myslím v jistých ohledech překrývají a myslím, že by to měla vyřešit revize.Jedna vec je jaky je rozdil mezi kejklirovou a mastickarovou schopnosti ovlyvnovat v rozhovoru lidi - pride mi ze v nekterych situacich za kejklire se mi vice vyplati lhat abych mel vetsi sanci uspet i kdyz mam informaci ktrerou muzu pouzit ktera je pravdiva.
Erm, takhle by to vypadat nemělo. Spíš jako "co je to za zvuk- BACHA!""Jo, leti na mne kudla ale to je v poho"
Vrhací zbraně byly v historii obecně používané na rozptýlení pozornosti protivníka a způsobení bolestivých zranění, proto se to asi v Drd 2 zohledňuje tím, že dávají lstivě zdarma.a navic jak muze byt lstiva bez predesle pripravy napr. opatreni omamnym jedem.
No, předně nepřemýšlej pod pojmem "útok". Spíš používej pojem akce, protože ohrožení můžeš zvýšit jak tím, že po někom vystřelíš z luku tak třeba tím, že ho zastrašíš. Ale jo, defaultně každá akce zvyšuje/snižuje ohrožení o 1, s manévrem lstivě/velmi lstivě/ukrutně lstivě to je o ještě víc.Podotazkou k zvysovani ohrozeni je ze vsude sem se docet jenom ze zvysi ohrozeni o jeden bod navic. Jenomze nechapu odkud se vzal ten bod puvodni. Zvysuje kazdy uspesny utok ohrozeni o jedna? Jestli tomu nekdo rozumi poprosil bych o detailne vysvetleni.
No, co se dobrodružství týče, tak bych doporučil ti inspirovat se dobrudružstvím Návrat do Bílého hradu, které je v na konci příručky. A monstra... no, tak v podstatě cokoliv z kategorie "lidé a zvířata" v základní příručce, samozřejmě podle toho, jak je co silné se bude dávat jejich počet. Skřetů klidně třeba šest, ale víc než jednoho nebo dva zlobry najednou bych na začátek nedával. Černokněžník je fajn jako hlavní padouch a v podstatě závěrečný boj v dobrodružství, samozřejmě za pomoci nějakých přisluhovačů.Treti, posledni a nejzapeklitejsi vec je jak bych mnel formatovat dobrodruzstvi jako PJ, na mysli mam sve poznamky, do jake urovne detailu bych mnel zajit, A ktera monstra sou vhodna pro zacinajici druzinu?
Co se týče netvorů, nemrtvých a běsů, tak ti by měli být spíš vzácní. Na počáteční úrovni dá i jeden skupince postav pořádně zabrat, takže s těmi opatrně.
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Musíš rozlišit mezi dvěma věcmi. Zda má váhu informace sama o sobě, nebo zda má váhu způsob, jakým onu informaci sdělíš.ZlySerif píše:Jedna vec je jaky je rozdil mezi kejklirovou a mastickarovou schopnosti ovlyvnovat v rozhovoru lidi - pride mi ze v nekterych situacich za kejklire se mi vice vyplati lhat abych mel vetsi sanci uspet i kdyz mam informaci ktrerou muzu pouzit ktera je pravdiva.
Pokud má váhu čistě ona informace, na tobě nezáleží. Potom se do hry nedostane žádné z povolání, pouze se přímo (automaticky) promítne informace a ovlivní hru.
Pokud jde o způsob předání informace, nastupují na řadu kejklíř a mastičkář. Zde si představ, jak se od sebe ona povolání liší. Mastičkář spoléhá na čistotu a upřímnost. Apeluje na zdravý rozum, cit nebo právo. V podstatě cílí na přirozenost cíle. Snaží se střízlivě podat informaci. Kejklíř naopak přehání, přikrášluje, balamutí, zapojuje do hry všechno své herecké umění a snaží se svým představením dosáhnout výsledku, o který mu jde. Rozdíl není jen v tom, jak informaci mastičkář nebo kejklíř podávají, ale i v tom, jak na ně okolí bude reagovat, pokud neuspějí. Nezáleží nijak na tom, zda mluví pravdu nebo lžou, to mohou provádět oba dva.
Představ si situaci, kdy je tvůj přítel neprávem obviněn z vraždy a ty jsi jediný svědek, který viděl skutečného vraha.
1) Situaci jsi skutečně viděl a u soudního dvora je mág, který ti prohlédne mysl, aby přednesl tvoji vzpomínku jako důkaz. V tuto chvíli nevstupuje do hry žádné z tvých povolání. Informace je předána, soud k ní přihlédne a nějak posune hru. "Přednes" informace nebude nijak hodnocen.
2) Použiješ mastičkáře - a budeš se snažit vysvětlit, že postava nemohla být vrah, protože byla tam a tam a podle zákona není jediný přímý důkaz. Popíšeš nějaké detaily, které tvé tvrzení podpoří a budeš apelovat na porotu, že bez přímého důkazu nemůže odsoudit tvého přítele. Pokud neuspěješ, bude se na tebe porota dívat tak, že jsi nedodal dostatečně věrohodné důkazy nebo že jsi je neuměl vhodně použít. Pokud se vyčerpáš, můžeš získat další prostor pro získání svědků nebo dopřesnění dokazování neviny.
3) Použiješ kejklíře - a budeš teatrálně popisovat, jak se temná postava plížila ve stínech, jak se jí leskli oči, jak ses snažil jí zabránit v útoku, ale nepodařilo se a tak tak jsi sám utekl. Co nejbarvitěji popíšeš místo i situaci, popíšeš útočníka a naopak vykreslíš svého přítele jako největšího lidumila, který by polovině poroty pomohl s nákupem. Pokud neuspěješ, budou si o tobě myslet, že jsi mluvka, co vše přikrášluje. Pokud se vyčerpáš, někoho z poroty zvikláš a soud ti umožní najít onoho viníka, kterého jsi tak bravurně popsal.
Musíš si uvědomit, že manévry jsou především mechanická pomůcka, ze kterých má následně vycházet fikce, nikoli opačně. Občas (popravdě docela často) ti nezbyde nic jiného, než nějaký ten popis ex post upravit nebo úplně změnit nebo ho v některých případech (a to je zrovna případ manévrů, hlavně těch zdarma za zbraň) ho úplně vynechat.ZlySerif píše:Druha vec je ta ze moc nerozumim manevru lstive, konkretne u vrhaci dyky, ktera postava si rekne "Jo, leti na mne kudla ale to je v poho" a navic jak muze byt lstiva bez predesle pripravy napr. opatreni omamnym jedem. Podotazkou k zvysovani ohrozeni je ze vsude sem se docet jenom ze zvysi ohrozeni o jeden bod navic. Jenomze nechapu odkud se vzal ten bod puvodni. Zvysuje kazdy uspesny utok ohrozeni o jedna? Jestli tomu nekdo rozumi poprosil bych o detailne vysvetleni.
Tohle je hodně subjektivní. Existuje velká spousta stylů přípravy a vedení hry. Mě osobně se Návrat do Bílého hradu nelíbil. První, co mě praštilo do očí, byla "nalinkovanost" příběhu. Musíte jít tudy, pak se stane tohle, pak tohle a nakonec tohle... Druhé, co se mi nelíbilo, byla přílišná "střízlivost". Když už chci hrát fantasy, tak ať se jedná o fantasy. Vím, že šlo o postavy na začátku hry, ale stejně, vlci, banditi, skřet a zlobr? Chyběl mi tam zajímavý nápad, nějaký zvrat, nějaké pohaněč příběhu. Celé téma i jeho provedení mi přišlo nudné a přízemní.ZlySerif píše:Treti, posledni a nejzapeklitejsi vec je jak bych mnel formatovat dobrodruzstvi jako PJ, na mysli mam sve poznamky, do jake urovne detailu bych mnel zajit, A ktera monstra sou vhodna pro zacinajici druzinu?
Já osobně mám rád hru, která se točí skutečně kolem postav. Jako zdroj pro tvorbu a vedení zajímavé hry je pro mě jednoznačně tato série článků (zatím nedokončená). Dále je perfektní popis přípravy a vedení hry ve Fate Core. Dále se dá najít spousta článků jak zde, tak i na D20. Další mnou preferovaný zdroj je hra Dungeon World.
Nerad bych něco vynechal, na obou serverech je kupa originálních i přeložených článků k vedení a přípravě hry. Mě osobně se nejvíce osvědčilo uvědomit si, že příprava a vedení hry není práce pro GameMastera, ale společná zábava všech hráčů u stolu. Že netvoříš děj, ale zápletku a děj z ní vzniká až při hře. A že nejdůležitější je nechat hru dopadnout na hráče, nikoli na postavy.
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Poznámky: Kejklíře a Mastičkáře lze bezpečně oddělit tak, že u kejklíře je důležité ovlivňvání pocitů cíle - vyvolávání pocitů(soucitu, lítosti, vzteku, nadějě), kdežto mastičkář pracuje více s informacemi (plány, čísla, možnosti) - kecat můžou oba dva stejně. Ale zatímco kejklíř bude blížící se armádu vykreslovat jako strašlivou tím, že bude popisovat hrůzné obrazy, odhodlání jejich mužů a oddanost jejich vůdci, mastičkář bude spíše přehánět ve výzbroji, číslech nepřátel, jejich taktické výhodě apod.
Rozhodně by nemělo platit, že kejklíř musí vždy lhát a mastičkář vždy mluvit pravdu. Nutit jedno povolání do automatického lháře není dobré.
Bílý hrad je nalinkovaný právě proto, že je pro začínající družinu a má ji postupně seznámit s jednotlivými mechanikami od těch jednodušších k těm složitějším. (Jednoduché zkoušky a střety na slavnosti, případně nesmrtící tělesný konflikt, pak sociální konflikt(Harald), Odpočinek, následuje překonávání Nástrahy s Náročností a složitější souboj, pak složitý sociální konflikt se smlouváním. Pak střet s něčím, co nejde porazit(tam se má PH učit věci jako nevyčerpat nezbytně všechnu Sudbu apod.). Pak magické okamžiky, plížení a Překvapení, pronásledování, další sociální konflikt, který navazuje natělesný či může dosti měnit charakter(Lapkové), Překvapení a boj(Nakrad), případně výslech. Následuje výroba nástrah, pastí a jedů a finální velký souboj. A nakonec nějaké "morální dilema s následkem".)
Základy tu zatím nechám na ostatních.
Rozhodně by nemělo platit, že kejklíř musí vždy lhát a mastičkář vždy mluvit pravdu. Nutit jedno povolání do automatického lháře není dobré.
Bílý hrad je nalinkovaný právě proto, že je pro začínající družinu a má ji postupně seznámit s jednotlivými mechanikami od těch jednodušších k těm složitějším. (Jednoduché zkoušky a střety na slavnosti, případně nesmrtící tělesný konflikt, pak sociální konflikt(Harald), Odpočinek, následuje překonávání Nástrahy s Náročností a složitější souboj, pak složitý sociální konflikt se smlouváním. Pak střet s něčím, co nejde porazit(tam se má PH učit věci jako nevyčerpat nezbytně všechnu Sudbu apod.). Pak magické okamžiky, plížení a Překvapení, pronásledování, další sociální konflikt, který navazuje natělesný či může dosti měnit charakter(Lapkové), Překvapení a boj(Nakrad), případně výslech. Následuje výroba nástrah, pastí a jedů a finální velký souboj. A nakonec nějaké "morální dilema s následkem".)
Základy tu zatím nechám na ostatních.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Zdar,
hele a když to má být dobrodružství na začátek, proč nezkusit to, co je na konci knihy pravidel DrD 2?
hele a když to má být dobrodružství na začátek, proč nezkusit to, co je na konci knihy pravidel DrD 2?
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Zápis je moc pěknej, těším se na pokračování
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Ano, taky se mi líbil ten zápis. Nicméně se chci se zeptat, jak to vidíš s pokračováním? Návrat do Bílého hradu se zdařil. Ale jak dál?
Toto nejsem já, toto je můj avatar.
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
ahoj, diky za slova chvaly -toz jsem editoval denik a dalsi zapis bude po 2. unorovem vikendu, kdy budeme mit dalsi sezeni...
ps.: Najde se nekdo, kdo by mi poradil? :
aloha lidi, hele vyznáte se někdo prosím v autorským právu? Vytvářím nekomerční stránky pro okruh několika málo lidí a potřeboval bych tam použít nějaký obrázky - používám vyhledávač googe s nastavením "Povoleno opětovné použití s úpravami". Převážně mi jde o malby starých malířských mistrů (Brueghel, Goya, Rembrandt... a dále pak středověký ilustrace z různých zdrojů) - tzn. mám za to, že jde o volná díla. Otázka zní: Je třeba při použití těhlech obrázků jako ilustrací citovat původní malbu se zdrojem odkud to mám? Mě přijde, že v případě volného díla ne (alespoň v zákoně jsem o tom nic nenašel)... Zatím jsem to vyřešil uvedením tvůrce a jména obrazu na konci článků (nebo je třeba citovat podle nějakýho mustru?) Dík
pps.: jak tohle řešej např, fb skupiny vytvářející různé art memy? - tam chrlej malbu za malbou a pochybuju, že by to někde kupovaly...
pps.: zběžně jsem projížděl autorský zákon a dle tohoto mi příjde, že citovat se volny dilo nemusi?
ps.: Najde se nekdo, kdo by mi poradil? :
aloha lidi, hele vyznáte se někdo prosím v autorským právu? Vytvářím nekomerční stránky pro okruh několika málo lidí a potřeboval bych tam použít nějaký obrázky - používám vyhledávač googe s nastavením "Povoleno opětovné použití s úpravami". Převážně mi jde o malby starých malířských mistrů (Brueghel, Goya, Rembrandt... a dále pak středověký ilustrace z různých zdrojů) - tzn. mám za to, že jde o volná díla. Otázka zní: Je třeba při použití těhlech obrázků jako ilustrací citovat původní malbu se zdrojem odkud to mám? Mě přijde, že v případě volného díla ne (alespoň v zákoně jsem o tom nic nenašel)... Zatím jsem to vyřešil uvedením tvůrce a jména obrazu na konci článků (nebo je třeba citovat podle nějakýho mustru?) Dík
pps.: jak tohle řešej např, fb skupiny vytvářející různé art memy? - tam chrlej malbu za malbou a pochybuju, že by to někde kupovaly...
pps.: zběžně jsem projížděl autorský zákon a dle tohoto mi příjde, že citovat se volny dilo nemusi?
Re: Dobrodruzstvi na zacatek
Pokud se jedná o dílo bezpečně mrtvého autora (třeba obrazy starých mistrů, Shakespearovy hry atd.), můžeš je šířit a přepracovávat, ale nesmíš si přivlastnit jejich autorství. Tj. s obrázkem Mony Lisy můžeš naložit dle uvážení, akorát nesmíš tvrdit, že jsi to namaloval ty, nebo třeba z Romea a Julie odmazat Shakespearovo jméno. Takže uvést na konci článku by mělo bohatě stačit.
Problém může nastat s tím, že někdo má práva na obrázek toho díla. Protože někdo ho nafotil a ty fotky jsou jeho dílo (ne ten obraz, ale fotka obrazu). Jestli je dal volně k dispozici, není problém, ale bylo by lepší s tím nespoléhat na Google (to je jen orientační).
Jinak platí, že kde není žalobce, tam není soudce. Žalobce se ale může objevit, aniž by bylo co žalovat Třeba jsem se jednou setkal s tím, že se jistý rakouský právník dožadoval náhrady za špatně citovanou fotku z wikipedie. Mimosoudně a že když ne, tak to požene k soudu. U fotky byl uvedený autor i zdroj, ale vadilo mu, že tam není uvedena licence s odkazem na celé znění (tj. Creative Commons a s odkazem text licence). Nakonec ty prachy dostal, ale já si dodnes myslím, že ve skutečnosti nezastupoval autora, ale pořídil si crawler, který hledá po internetu obrázky z wikipedie a ždíme prachy z vyděšených provozovatelů. Ovšem, je to pouze pověst.
Problém může nastat s tím, že někdo má práva na obrázek toho díla. Protože někdo ho nafotil a ty fotky jsou jeho dílo (ne ten obraz, ale fotka obrazu). Jestli je dal volně k dispozici, není problém, ale bylo by lepší s tím nespoléhat na Google (to je jen orientační).
Jinak platí, že kde není žalobce, tam není soudce. Žalobce se ale může objevit, aniž by bylo co žalovat Třeba jsem se jednou setkal s tím, že se jistý rakouský právník dožadoval náhrady za špatně citovanou fotku z wikipedie. Mimosoudně a že když ne, tak to požene k soudu. U fotky byl uvedený autor i zdroj, ale vadilo mu, že tam není uvedena licence s odkazem na celé znění (tj. Creative Commons a s odkazem text licence). Nakonec ty prachy dostal, ale já si dodnes myslím, že ve skutečnosti nezastupoval autora, ale pořídil si crawler, který hledá po internetu obrázky z wikipedie a ždíme prachy z vyděšených provozovatelů. Ovšem, je to pouze pověst.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 hostů