Domácí pravidla (house rules)

Oficiální diskuze k nové generaci DrD, vydané v roce 2011.

Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles

Odpovědět
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

Tak jestli hrajete přes konferenční hovor, tak https://roll20.net/ a můžete si to psát na figurky.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Erevan
Příspěvky: 154
Registrován: 25. 6. 2013, 13:24

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Erevan »

Fafrin píše: 16. 4. 2020, 10:18 Tak jestli hrajete přes konferenční hovor, tak https://roll20.net/ a můžete si to psát na figurky.
Roll20 doporučuji, hrajeme přes něj a úplně v pohodě. Nejen že vidíš, co kdo hází, ale velmi snadno se na figurkách eviduje ohrožení i případné výhody u postav.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Wulfric »

Různé typy munice (volitelné pravidlo):
Krom standardní munice existuje i dalších devět typů munice (viz níže), které poskytují různé příběhové i pravidlové výhody a nevýhody. Krom standardní munice tedy jde o munici cvičnou, válečnou, průraznou, zápalnou, výbušnou, stříbrnou, otrávenou, černou a munici s kotvičkou.

Pozn.: Níže uvedené hodnoty dostřelů jsou stanoveny orientačně na základě zaznamenaných dostřelů historických střelných zbraní a pravidel DrDII, které za standardní dostřel střelných zbraní považují 80 kroků, což lze převést zhruba na 60 sáhů (metrů). Pravidla DrDII sice explicitně odrazují od užívání absolutních mír, považujeme nicméně za důležité, aby hráči měli alespoň hrubou představu o dostřelu svých zbraní. Toto volitelné pravidlo bylo vytvořeno v rámci vývoje Světa Velmaru (https://svet-velimaru.fandom.com/cs/wik ... t_Velimaru, https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=262&t=15170).


Standardní (lovecká) munice
Standardně užívaná munice s ocelovými hroty střední šířky bez výrazných zpětných háčků. Jde o univerzální munici užívanou většinou lovců a dobrodruhů. Pomocí standardních střelných zbraní s ní lze přesně střílet až na vzdálenost 60 sáhů. Přesná střelba na vzdálenost 120 sáhů má Náročnost 1, na vzdálenost 240 sáhů Náročnost 2 a na vzdálenost 360 sáhů Náročnost 3. Plošné obloukové ostřelování Oddílů je možné bez Náročnosti i na vzdálenost 360 sáhů. Na větší vzdálenost lze přesně střílet jen se speciálně navrženými kvalitními střelnými zbraněmi (např. elfské luky, koldavské luky a těžké obléhací kuše) a některými artefakty.

Výhody: žádné

Nevýhody: žádné

Cena: 2 stříbrné groše za tucet

Pozn.: Prostřelit těžkou zbroj (např. ocelový plát) standardní municí je nemožná akce. K tomuto účelu je speciálně navržena tzv. průrazná munice (viz níže).


Cvičná (tupá) munice
Místo hrotu mají tupý ocelový násadec, který je navíc mnohdy zabalen do tkaniny. Je užívána na turnajích, kde bývá tkanina namočená do barviva podle barvy týmu, aby zásah protivníka zanechal stopu. Lovci ji někdy užívají k omráčení drobné zvěře, kterou nechtějí zabít či poškodit její kožešinu. Oproti standardní munici mají sníženou přesnost i dostřel (postih Nepřesně).

Výhody: nejsou smrtelné, lze je užít i k omráčení cíle

Nevýhody: snížená přesnost a dostřel (postih Nepřesně)

Cena: 2 stříbrné groše za tucet


Válečná munice
Hroty jsou široké a mají dvě až čtyři do ostra zbroušené hrany se zpětnými háčky. Tato munice je určena k co nejrychlejšímu vyřazení cíle. Oproti standardní munici má díky širokým čepelím hrotu vyšší šanci přeříznout důležité tepny a cévy, což způsobuje masivní poškození a krvácení. Pokud munice navíc narazí na kost, nebo jinak uvízne v ráně, zpětné háčky znemožňují její odstranění bez značného dodatečného poškození zasažené tkáně. Tato munice tak výrazně Ohrožuje zasaženého a má potenciál působit závažné Jizvy (manévr Lstivě zdarma). Široké hroty však mají nižší průraznost a jsou tak málo účinné proti silně obrněným cílům (postih Chabě proti cílům s těžkou zbrojí).

Výhody: devastující (manévr Lstivě zdarma)

Nevýhody: snížená průraznost a tedy i účinnost proti sílně obrněným cílům (postih Chabě proti cílům s těžkou zbrojí)

Cena: 6 stříbrných grošů za tucet


Průrazná munice
Hroty jsou vytepány do dlouhé jehlicovité špice bez jakýchkoliv zpětných háčků. To výrazně zvyšuje průraznost brněním (manévr Mocně zdarma proti obrněným cílům), ale na druhou stranu to velmi snižuje účinnost, kterou tato munice má proti cílům neobrněným. S touto municí je tak obtížné neobrněné cíle závažně Ohrozit, nebo jim způsobit Jizvy. Lze je s ní ovšem stále vyřadit (postih Hloupě proti neobrněným cílům).

Výhody: vyšší průraznost proti obrněným cílům (manévr Mocně zdarma proti obrněným cílům)

Nevýhody: nižší účinnost proti neobrněným cílům (postih Hloupě proti neobrněným cílům)

Cena: 6 stříbrných grošů za tucet


Zápalná munice
Hroty mají omotané tenkou tkaninou napuštěnou hořlavinou. Oproti standardní munici má sníženou přesnost i dostřel, ale zato má zápalný efekt.

Výhody: zápalný efekt

Nevýhody: snížená přesnost a dostřel (postih Nepřesně)

Cena: 6 stříbrných grošů za tucet


Výbušná munice
Hroty jsou speciálně navrženy tak, že fungují jako křesadlo a jsou obaleny tkaninou naplněnou troudem a střelným prachem. Při dopadu se vykřeše jiskra, která vznítí troud a střelný prach, což vede k explozi o ploše Chýše. Oproti standardní munici má sníženou přesnost i dostřel.

Výhody: výbušný efekt

Nevýhody: snížená přesnost a dostřel (postih Nepřesně), drahé a málo dostupné

Cena: 12 stříbrných grošů za tucet


Stříbrná munice
Ocelové hroty jsou postříbřeny, takže mají zvláštní účinnost proti nemrtvým a běsům. Je však relativně drahá a obtížně k sehnání.

Výhody: zvýšená účinnost proti nemrtvým a běsům

Nevýhody: drahé a málo dostupné

Cena: 12 stříbrných grošů za tucet


Otrávená munice
Hroty jsou namočeny v jedu a zakryty koženým krytem, který je před použitím třeba sejmout. Je však relativně drahá a obtížně k sehnání, protože slušní obchodníci jen neradi prodávají jedy.

Výhody: dle užitého jedu uspání, nevolnost, smrtelná otrava aj.

Nevýhody: drahé a málo dostupné

Cena: různá dle užitého jedu, ale obvykle 12 stříbrných grošů za tucet


Černá (noční) munice
Černou barvou natřená munice se speciálně zastřiženými letkami. Díky tomu jsou v noci těžko detekovatelné zrakem i sluchem, ale kvůli zastřiženým letkám mají též sníženou přesnost a dostřel (postih Nepřesně). Je relativně drahá a obtížně k sehnání, protože není lehké ji správně vyrobit.

Výhody: Náročně detekovatelná ve tmě

Nevýhody: snížená přesnost a dostřel (postih Nepřesně), drahé a málo dostupné

Cena: 12 stříbrných grošů za tucet


Munice s kotvičkou
Celoocelová munice s kotvičkou místo hrotu. Na konci dříku je navíc poutko, za nějž lze uvázat pevné tenké lanko. Tuto munici lze využít k překonávání překážek. Je ale těžká a nepřesná, takže má sníženou přesnost i dostřel (postih Nepřesně) a je obtížné s ní někoho Ohrozit, nebo mu způsobit Jizvy (postih Hloupě). Je však relativně drahá a obtížně k sehnání, protože není lehké ji vyrobit tak, aby měla dostatečnou kvalitu a pevnost.

Výhody: zaháknutí

Nevýhody: málo dostupné, snížená přesnost a dostřel (postih Nepřesně), neúčinná proti cílům (postih Hloupě)

Cena: 12 stř. grošů za tucet + 12 stř. grošů za 12 sáhů speciálního tenkého lanka, které udrží lidskou váhu
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

Díky za příspěvek.

U otrávené munice by se jed měl řešit samostatně a zajímala by mě vlastně jen cena takových šípů (bez jedu).
Obdobně u vybuchující munice si vůbec nejsem jist, jestli cenově odpovídá příslušnému alchymistickému výrobku.
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
Uživatelský avatar
Wulfric
Příspěvky: 99
Registrován: 20. 2. 2018, 20:29
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Wulfric »

Fafrin píše: 24. 8. 2020, 19:52 ...U otrávené munice by se jed měl řešit samostatně a zajímala by mě vlastně jen cena takových šípů (bez jedu).
Obdobně u vybuchující munice si vůbec nejsem jist, jestli cenově odpovídá příslušnému alchymistickému výrobku...
Pravda, díky za podnět k úpravě!
DrD v1.6 od r. 2001 do 2006, krátce DrD+, HEMA a konečně DrDII od r. 2016 dosud, tvůrce Světa Velimaru.
Uživatelský avatar
Fafrin
Příspěvky: 2384
Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
Bydliště: Olomouc

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fafrin »

Jedovaté šípy bez jedu by asi měli stát 6 grošů na tucet? (Jako zápalné)

Jo, dali by se přidat půlměsícove šípy na přestřelování provazů - https://blog.lucistnice.cz/dalsi-ranive-hroty/

Co se výbušných šípů týče, záleží co vlastně dělají. Asi jen základní plošný výbušný útok, což prostě stojí 3 groše na jeden šíp, ale pak by neměli mít imho ty popsané nevýhody. Asi bych povolil 6 grošů na tucet. Tedy 2 na tucet jako základ a k tomu běžná výbušnina (3) vyrobená rozsáhle (v množství hrstka).
Ale to mi zase přijde sakra levné, tak nevím.
Fetka
Příspěvky: 7
Registrován: 17. 5. 2020, 19:50

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fetka »

Možná to tu už bylo, ale nemám čas pročítat celé toto fórum. Přemýšlím o volitelném pravidlu, že se se zvyšujícím ohrožením bude snižovat pravděpodobnost úspěchu a to tak, že při ohrožení:

1-2 - žádný postih
3-4 - od hodu si odečítám 1
5 a víc - od hodu si odečítám 2

Chci to udělat z důvodu že akce snížení ohrožení se při našich hrách skoro nikdy neobjevuje a úplně bez problémů postavy (i příšery) bojují v hodnotách ohrožení 6 i více (což už je v pravidlech popsané jako téměř beznadějná situace, takže by měla být spíše výjimečná) a pak se jen čeká než jeden druhého přehodí tak že ho vyřadí. A myslím si že tento houserule by mohl souboje udělat zajímavější a ani by to pravidla nijak moc nerozbilo, když se to bude počítat jak hráčům tak příšerám.

Budu rád za každý váš názor
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky »

Fetka:
Co se týká tvé situace, autory zamýšlený přístup je, že hodnoty 6 a podobně už opravdu znamenají bezvýchodnou situaci ve fikci - a to by mělo být zahrnuto v možnostech postavy i popisech. Tzn. už by postavy ani nestvůry neměly bojovat "úplně bez problémů", naopak by měly mít problémů až nad hlavu - odzbrojení, zahnání do kouta, obklíčení, zavalení či zablokovaní překážkami, na zemi, ve vodě a pod...

To zároveň řeší i nutnost hrát akce na snížení Ohrožení - ty je vlastně nehraješ kvůli tomu, abys měl mechanicky menší číslo, ale kvůli tomu, abys nebyl v tak blbé fikční situaci.

--------------------------------------------------------------------

Co se týká tvého houserule, tak:

Určitě mrkni na stranu 276, je tam vysvětleno, jaké rozsahy obtížnosti ještě dávají mechanicky smysl. S postihy 1-2 se dostaneš na ekvivalent hodnot 9-11, což by systém měl v pohodě unést (smysluplná obálka je 8-12).

Zkušenost je, že když se na testech zkoušela obtížnost určovat ad-hoc, bez dalších vazeb, tak od toho většinou lidé nakonec ustoupili, protože to nemělo pevný rámec a jen to zdržovalo a snižovalo předvídatelnost, bez většího přínosu pro hru.

Zvedání cílového čísla s pevnou vazbou na Ohrožení nějaký rámec dává, takže by fungovat mohlo, měl bych ale pár poznámek:

* Nepoužívej postihy, ale zvedej cílové číslo. Matematicky to vyjde na stejno, ale
> ušetříte si jeden krok počítání
> rozhodně působí u stolu líp, když jako hráč máš menší šanci, protože se překážka jeví obtížnější, než když máš obdobně sníženou šanci, ale je to kvůli tomu, že podáváš horší výkon.

* Určitě bych ale nebyl tak přísný. 3 jsou pořád ještě "malé komplikace", to za postih nestojí. Spíš bych to stavěl:
> 1-3 hod proti 9
> 4-5 hod proti 10
> 6 a víc hod proti 11

Byl bych ale opatrný - znamená to, že hra bude hráče za komplikace trestat dvakrát. A ona je (obzvlášť proti přesile) už teď občas dost drsná a umí roztočit pěknou spirálu smrti (byť dává zase velký buffer, aby hrdina stihl tu spirálu ustát). Hodně bych přemýšlel, jestli je třeba ji roztáčet ještě víc.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Lyncz »

Mno, napadá mě, jestli je u vás ohrožení spojené s fikcí.

U nás to je tak, že zvýšení ohrožení ze 2 na 3 není stejně fikčně hodnotné jako z 4 na 5... v zásadě to mám tak, že ze 2 na 3 si můžeš říct disbalanc, poškrábané ruce při lezení, nebo nějakou drobnost. Na 4 musíš říct něco silnějšího, tzn. nevýhodná pozice v boji (nemáš high ground, jseš v rohu, jseš na koleně a pod.) na 5 už to musí být něco extra navíc (ztráta zbraně, ležení na zemi), na 6 si nevím co vymyslet, prostě k tomu přidat bordel v očích, nebo jseš zády k nepříteli.
Takže ohrožení 6 u mě vypadá: ležíš na zemi, beze zbraně, zatlačený v rohu místnosti a dopadl jsi tam obličejem dolů.
Jsem zvědavý, jak zahlásíš akci/vyčerpání proti něčemu takovému, aby fikčně dávála smysl.

Chci říct, že ohrožení není jen mechanická věc, ale zároveň se velmi silně pojí na fikci (a naopak), takže pokud postava stojí na pevné půdě s mečem v ruce a má hezký manipulační prostor, je velice těžké fikčně ospravedlnit ohrožení 6. Naopak, dle mého, s ohrožením 6 by neměla být schopna postava efektivně bojovat.

E: marky byl rychlejší =o)
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Fetka
Příspěvky: 7
Registrován: 17. 5. 2020, 19:50

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fetka »

Díky oboum,
je dost možná pravda že u nás je problém hlavně to že fikce u nás spíše zaostává před čísly a jen stěží se od hráčů domáhám aby hlásili jiné akce než: seknu ho a zvýším mu ohrožení, a pak: seknu ho silněji a chci ho vyřadit, atp. Já bohužel nejdu zrovna nejvíc příkladem i když se snažím trochu víc.

Takže by jsme se spíše měli odprostit od čísel a dostat fikci do popředí, ale stejně to pravidlo na dalším sezení zkusím a uvidím jestli ho budu používat

A ještě, odčítat od hodu jsem chtěl kvůli tomu, aby to mělo smysl i ve střetu, jenom zvednutím cílového čísla by to mělo smysl jen ve zkouškách a výzvách (snad se nepletu)
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Lyncz »

Jakože, proč ne. Osobně mi přijde, že pokud si nechcete hrát z fikční částí, ztrácí tím DrD2 kouzlo a můžete přejít rovnou na 1.6 :D

Napadá mě, protože "všechno je chyba GM", žejo (to není urážka, sám jsem GM :D), zkusit změnit tvé hlášení akcí. Budeš to mít těžké, ale buď na hráče přísnější. Příště, možná než to začneš zavádět, zkus při zvýšení ohrožení z 3 na 4 říct, že jsi ho srazil na zem a ideálně to udělej lstivě, srazím tě na zem a vykopnu ti zbraň z ruky. Jsem zvědavý, jak se mu v dalším kole povede "seknu ho a zvýším mu ohrožení" =D

My jsme začali hrát na osekaných pravidlech, pouze s manévrem přesně. Nikdo nechtěl nic jiného používat. Ve chvíli, kdy jsem na hráče začal tlačit manévrem mocně a lstivě, se to naučili též používat, protože za mnou "zaostávali". Tímhle způsobem, pokud to řekneš předem a transparentně, se dá naučit lidi spousta věcí. Nikdo neříká, že musíte začít používat všechny pravidla zaráz. Ještě jeden příklad: naše budoucí druidka (zaříkávač 5/lovec 1) přestala střílet z luku a začala používat zaříkávače, ve chvíli, kdy jsem proti ní použil zaříkávání a zjistila, že je to vlastně silné =D
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Fetka
Příspěvky: 7
Registrován: 17. 5. 2020, 19:50

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fetka »

Ono ani tak nejde o to že bysme nechtěli si hrát s fikční částí, jako spíš že jsme všichni předtím hráli akorát drd 1.6 do té doby než jsem přišel s tím že bych teda zkusil dělat PJ (vlastně PH) a s tím i zkusil nové pravidla, ale stejně tu hru očividně pořád směřujeme k té 1.6

Takže se teda pokusím zapracovat na svém popisu akcí a snad se to teda potom dostaví i u hráčů a hra začne být zajímavější

A jak jsi radil že mám při ohlášené akci "srazím ho na zem" přidat pomocí lstivě "srazím ho na zem a vykopnu zbraň z ruky" je podle pravidel vcelku nelegální (přímo u popisu lstivě na straně 118), ale možná jsem to jen špatně pochopil

P.S. vlastně ale zahlásit akci se lstivě typu "srazím ho na zem a přišlápnu ruku" by měla být v pohodě podle pravidel a efekt to bude mít podobný
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od MarkyParky »

Fetka:
Říkáš to správně. Neměl bys mu způsobit jiný důsledek, ale můžeš zesílit fikční podobu téhož.
Lyncz
Příspěvky: 379
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Lyncz »

Máš pravdu, moje hloupost, když jsem to psal, šli jsme do auta a přítelkyně na mě vrčela, tak jsem nad tím moc nepřemýšlel =D
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.
Fetka
Příspěvky: 7
Registrován: 17. 5. 2020, 19:50

Re: Domácí pravidla (house rules)

Příspěvek od Fetka »

Co si myslíte o začátečním vybavení hrdiny podle pravidel?

Narážím hlavně na 90 grošů do začátku (případně drahou, ceněnou a obyčejnou výbavu). Dle mého je to přehnaně moc. Už jen to, že meč údajně nemá jen tak někdo a stojí 36 grošů, což je jako hodně, ale postava má teoreticky možnost si na začátku koupit dva a ještě jí zbyde na základní výbavu. Pak taky v ukázkovém dobrodružství: Návrat do Bílého hradu příhoda Večer na salaši, kde by měli s ovčákem Brzotou smlouvat o tuctu grošů, i když by s né moc velkými obtížemi dokázali vyskládat tucet grošů za každého člena družiny, mi potom přijde celkem zbytečná.

Takže mě osobně celkem sedí do začátku 30-40 grošů (obyčejná, obyčejná a ceněná při rychlé volbě), případně tohle řešit individuálně spolu s příběhem postavy. Jeden a půl kopy grošů by mi sedělo při vytváření zkušené postavy už tak na 6-7. levelu, ale ať si sakra ze začátku máknou a získávají si věci v průběhu dobrodružství, je to alespoň dle mého o něco zajímavější než když mají všecko hned.

Co si o tom teda myslíte vy a kolik toho dáváte začínajícím postavám?
Odpovědět

Zpět na „Dračí doupě II“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů