Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Moderátoři: Bouchi, Pieta, Charles
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Ze zvědavosti - jak jsou zkušenosti z larpů přenosné do RPG a speciálně do DrD2?
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 166
- Registrován: 25. 6. 2013, 13:24
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Řekl bych, že pomáhají k lepší představivosti a také si může člověk vzpomenout, co někdy dělal a nebo dělal někdo jiný. Co jsem měl zkušenost pozorovat, tak ty 10-11 leté děti nemají tolik zkušeností, nápadů, narozdíl od dospělých.
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
No, to mi přijde jako dost malý přesah.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 182
- Registrován: 28. 4. 2005, 16:06
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Z mého pohledu díky LARP mají alespoň nějaký pojem o hraní role, znají rozdíl mezi postavou a hráčem. Nemám se skutečným LARP velké zkušenosti, ale furt je to hraní role, je to o příběhu, postavy mají zvláštní schopnosti. V principu je to také hra na hrdiny (což bylo naše pobíhání s klacky po lese při hře na fašisty a partyzány vlastně taky...) Nehází kostkami, ale komunikují, přemýšlí nad zápletkou...
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Nicméně pokud se bavíme o tajných informacích, tak larp je přesný opak otevřené hry v RPG. V larpu je žádoucí, aby hráč věděl jen to co ví postava a nic navíc. Pokud vím, tak nikdo informace postavy a hráče v larpu neodděluje.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21028
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
V RPG je nejjednodušší, když mezi vědomostmi hráče a vědomostmi postavy není rozdíl. Co ví hráč, ví postava.
Takže když jedna postava najde něco psané tajným písmem a já jako GM to otevřeně řeknu všem -> ví to všichni hráči = ví to všechny postavy. Předpokládá se, že si to postavy prostě řekly, a ani se to nemusí roleplayingově odehrávat. Prostě to ví a není nutné oddělovat jakékoli znalosti.
Má to svá úskalí, ale jen chci říct, že tohle - nikoli uzavřená hra - je určitě nejjednodušší řešení. Nováčky bych nějakým rozlišováním mezi vědomostmi hráče a vědomostmi postavy zbytečně nezatěžoval. Já to taky nemám rád, a to nejsem nováček.
Takže když jedna postava najde něco psané tajným písmem a já jako GM to otevřeně řeknu všem -> ví to všichni hráči = ví to všechny postavy. Předpokládá se, že si to postavy prostě řekly, a ani se to nemusí roleplayingově odehrávat. Prostě to ví a není nutné oddělovat jakékoli znalosti.
Má to svá úskalí, ale jen chci říct, že tohle - nikoli uzavřená hra - je určitě nejjednodušší řešení. Nováčky bych nějakým rozlišováním mezi vědomostmi hráče a vědomostmi postavy zbytečně nezatěžoval. Já to taky nemám rád, a to nejsem nováček.
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 1. 6. 2015, 22:11
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Až na výjimky....jako třeba když si Org chce zahrát za postavu nebo když Org prokecne hráčům něco, co je důležité a žádá je, aby to zapomněli. Nebo když si postava všimne něčeho "v zákulisí", je v jejím vlastním zájmu hrát, jakože o tom neví. Ale kromě výjimek máš rozhodně pravdu. V LARPu mají hráči i jejich postavy často stejný informace.
Jednou za čas si chci zahrát uzavřenou hru a s odcházením do vedlejší místnosti, psaním papírků a pod, ale drd2 na to vážně není stavěný a naši hráči nikdy moc neměli problém takové informace oddělit. Čas od času zatajím informace, o kterých neví nikdo v družině a tudíž je tajím všem najednou, to se dá ještě uhrát.
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Já hráčům pted hrou říkám různé informace a nechávám na nich, aby si je řekli i jak si je řeknou, a několik nováčků v mém věku mělo zpočátku potíže, když byli jako hráči přítomni scénám, kde její h postavy nebyly (právě proto, že z larpů na takové oddělování informací vůbec nebyli zvyklí), ale u desetiletých bych to taky moc nekomplikoval.. Nicméně každému bych asi zkusil dát jednu tajnou a soukromou informaci střední důležitosti, která by mohla pomoct všem, pokud ji řeknou, a nechal bych na nich, zda se podělí.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Súhlas s Markusom.
Zároveň ale dodávam, že veľa hráčov má rado niečo "vlastné", súkromné, nejaké malé tajomstvo, vhľad do backstory a tak podobne. To zvyknem riešiť mimo herného sedenia, aby som nemusel riešiť lístočky, s hráčom odchádzať či tak podobne. To dodržuje princíp, že čo vie hráč, vie aj postava.
Ale kľúčové informácie majú u mňa vždy všetci, s výnimkou ak nejaký hráč ostatným hráčom povie, že "toto som vám ale nepovedal". Vtedy vzniká rozdiel medzi vedomosťami hráča a vedomosťami postavy, ale stáva sa to len zriedka.
Zároveň ale dodávam, že veľa hráčov má rado niečo "vlastné", súkromné, nejaké malé tajomstvo, vhľad do backstory a tak podobne. To zvyknem riešiť mimo herného sedenia, aby som nemusel riešiť lístočky, s hráčom odchádzať či tak podobne. To dodržuje princíp, že čo vie hráč, vie aj postava.
Ale kľúčové informácie majú u mňa vždy všetci, s výnimkou ak nejaký hráč ostatným hráčom povie, že "toto som vám ale nepovedal". Vtedy vzniká rozdiel medzi vedomosťami hráča a vedomosťami postavy, ale stáva sa to len zriedka.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
-
- Příspěvky: 783
- Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
- Bydliště: Krajina snů
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Vůbec, vůbec, vůbec ne. Tohle platí u klasických fantasy her...a tak půlky toho zbytku. U her novějších se naopak dá potkat s úplně jiným přístupem.
- Jsou hry, na kterých hráč ví že a jak umře (a podobně zásadní věci) minimálně hodinu napřed (Legie).
- Existuje hra, kde jednu postavu hrají tři hráči a čas tam není úplně stálá věc (Cien anos de soledad).
Informace se oddělují zcela běžně. Spíš mám problém najít za poslední dva roky hru, kde bych to nedělala. Ale ono u larpů v poslední době platí, že jejich narůstající množství a přibývající přístupy natolik rozdělují komunitu a hráčské přístupy, že už se o nich těžko dá mluvit jako o jednom celku.
Ale věci, keré larpy podle mě mohou hráče "naučit" a být užitečné v rpg:
- Důsledně oddělovat hráče a postavu i po emoční stránce, užít a dobře si zahrát i chvíle, kdy postava fakt nemá navrch a se ctí zahrát třeba definitivní prohru nebo smrt.
- Nebát se roleplayingu, promýšlet motivace postavy účinně a zvraty přinášet když se to hodí.
- Umět dobře hrát konflikt mezi hráčskými postavami.
- Nemají problém s mechanikami ovlivňujícími příběh. Naopak klasické schopnosti je moc nebavily, ale viz výše, to bude typem larpu.
Fér je ale přiznat, že hry které mě tohle naučily byly 18+
Edit: Ještě mě tak napadlo, docela zajímavá práce s oddělením informací je vidět na tom, že na spoustu her hráči jezdí opakovaně. Za jinou postavu, ale znají už příběh a zásadní zvraty a přece to vůbec není problém.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.
-
- Příspěvky: 2385
- Registrován: 4. 3. 2010, 22:15
- Bydliště: Olomouc
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
Cha, chacha, cha.
Vzhledem k šíře palety LARPů tohle je absolutistické tvrzení, které nemůže být pravda.
Pro mě je základem veškerého hraní rolí v současné době poznání, že postava toho ve skutečnosti o svém světě a realite ví daleko VÍCE, než její hráč a musí se s tím nějak vyrovnat.
Jinak teda dva příklady her, kde tohle tvrzení asi fakt nebude fungovat:
http://konecdejin.rolling.cz/ - zvláště nadpřirozená verze. (Lidi na to jezdí opakovaně, za různé frakce, nemyslím, že to jejich nebo ostatních zážitek nějak snižuje)
https://larpovadatabaze.cz/larp/cistky/cs/54455
A popravdě jakíákoliv věc založená na settingu, třeba changelign věci nebo vampire the masquerade asi budou lidem fungovat více, když budou znát "mechaniky světa" více než jejich postavy, ale dokáží je od své hry oddějit.
Celé hraní rolí, ať už u stolu, v místnosti, na poli, na zámku, v bunkru nebo u deskové hry je o tom umět být někým jiným, oddělit svou osobnost od své postavy. (Pokud tedy nehrajete proto, aby jste si užili jaké to být idealistickým sebou, což je taky fajn.)
https://www.youtube.com/watch?v=xGVC6-Bohqk
A vůbec, proč by PH měl být ten jediný z hráčů, který musí nést břemeno toho, že dokáže oddělit to co ví on, od toho co ví, skřeti, bohové, králové či vlci jeho světa?
DrD 1.x od roku 1996, od 1997 jako PJ. Bývalý ORG, občasný LARPař. DrDII since beginning.
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 1. 6. 2015, 22:11
Re: Méně otevřená hra (vyšší míra tajemství, tajné informace) a otevřená hra (zcela veřejné informace)
+1A vůbec, proč by PH měl být ten jediný z hráčů, který musí nést břemeno toho, že dokáže oddělit to co ví on, od toho co ví, skřeti, bohové, králové či vlci jeho světa?
Ale to funguje jen u starších hráčů, což v podstatě tvrdil i Jerson. Není zvykem, že s ním souhlasím, ale děti často využívají informací, kterých by neměli znát a je složitý je přesvědčovat, aby takové informace nepoužívali, když o nich neví.