Stránka 58 z 92

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 27. 11. 2020, 20:48
od MarkyParky
Remie píše:A kameň úrazu - moja verzia - všetci ostatní, ktorí hodili menej ako Umor, majú smolu, ich akcia sa tiež neuplatní. Sprievodca si ale myslí, že by sa akcie ostatných mali vyhodnotiť ako Skúška, a ak hodili viac ako 9 sú úspešní. Čo je správne?
Ty to říkáš správně.

Protože Umor přehodil ostatní, hráč Umora si může popsat, jak se útokům Remie a IZZIdora vyhnul nebo proč nebyly úspěšné.

K zaříkávači:
Remie píše:Dokáže ale spôsobiť aj to, že bude nejaká akcia náročná?
Přímo ne - to by nepříteli ta akce musela způsobit Jizvu a z té by pak pramenila náročnost. Jiné magie to umí, zaříkání je slabé.

Může to ale zvládnout nějak nepřímo, pokud vhodně využije prostředí - vytvořit situaci, ve které něco náročné bude. Například pokud má nepřítel na sobě zbroj, ve které je typicky náročné, potyčka probíhá na břehu řeky a zaříkávač vyvolá křeč v noze, která dotyčného shodí do vody, potom důsledkem situace v příběhu bude náročnost pro onoho plavce.
Remie píše:Alebo s postihom?
Postihy jsou domény dlouhodobé magie - tedy v případě zaříkání musí být kouzlo posílené Zvláštní schopností Modlitby a uřknutí, aby působilo dlouho.
Remie píše:A ako funguje Požehnanie z hľadiska trvania? 1 kolo? Čo ak Zariekavač požehná postavu na konci kola konfliktu, trvá Požehnanie do ďalšieho kola?
Požehnání se typicky projeví buďto jako změna situaci (např. dodá sílu oslabeným svalům, švih bojujícím rukám) a tedy Výhoda nebo jako snížení Ohrožení.

Kouzlo přestane působit okamžitě (pokud není dlouhodobé, viz výše), ale situace zůstane změněná dál .... přinejmenším, dokud se situace znovu nezmění - tzn. Ohrožení zůstane snížené nebo Výhodu cíl akce drží a může s ní zaplatit nějakou aktivaci, manévr nebo část vyčerpání i později v boji.

Kdykoliv se samozřejmě může stát, že nepřítel situaci otočí zase ve svůj prospěch (Ohrožení zase zvýší, nebo přinutí postavu se vyčerpat a při tom spálit Výhodu), ale kdyby štěstí a hráčský um přál, obojí vydrží nejdéle do konce konfliktu.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 28. 11. 2020, 21:00
od Remie
Vďaka za odpovede ;) Priznávam sa, mágiu som zatiaľ prechádzal len raz a na možnosť dlhodobej mágie som akosi pozabudol.

Ešte by som si ale rád ohľadom Zariekavača čosi ujasnil:

Náročnost:
MarkyParky píše: Přímo ne - to by nepříteli ta akce musela způsobit Jizvu a z té by pak pramenila náročnost. Jiné magie to umí, zaříkání je slabé.

Může to ale zvládnout nějak nepřímo, pokud vhodně využije prostředí - vytvořit situaci, ve které něco náročné bude. Například pokud má nepřítel na sobě zbroj, ve které je typicky náročné, potyčka probíhá na břehu řeky a zaříkávač vyvolá křeč v noze, která dotyčného shodí do vody, potom důsledkem situace v příběhu bude náročnost pro onoho plavce.
Náša Zariekavačka prekliala Kejklířku so slovami Budeš mať taký strach, že sa ti budú strašne triasť ruky, tým pádom sme si mysleli, že Vrh bude pre ňu náročný. Z tvojho výkladu to beriem tak, že sme to nehrali správne? Kliatby fungujú teda tým spôsobom, že buď zvýšia Ohrozenie, alebo dostanú človeka do nejak obtiažnej situácie?

A ešte rozdiel medzi Požehnaním a Kliatbou - normálnym a dlhodobým

Požehnanie - normálne = zníženie Ohrozenia alebo Výhoda, dlhodobé = zbehlosť?
Kliatba - normálna = zvýšenie Ohrozenia, dlhodobé = postih/vynútený prístup?

R.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 29. 11. 2020, 16:08
od Erevan
Remie píše: 28. 11. 2020, 21:00 Náša Zariekavačka prekliala Kejklířku so slovami Budeš mať taký strach, že sa ti budú strašne triasť ruky, tým pádom sme si mysleli, že Vrh bude pre ňu náročný. Z tvojho výkladu to beriem tak, že sme to nehrali správne? Kliatby fungujú teda tým spôsobom, že buď zvýšia Ohrozenie, alebo dostanú človeka do nejak obtiažnej situácie?
Ano, je to ale jedno a to samé. Mechanicky (pravidlově) se zvýší cíli ohrožení a fikčně se to projeví zhoršením situace, tj. nejsou to dvě různé věci, jen dva důsledky té samé situace.
Remie píše: 28. 11. 2020, 21:00 A ešte rozdiel medzi Požehnaním a Kliatbou - normálnym a dlhodobým

Požehnanie - normálne = zníženie Ohrozenia alebo Výhoda, dlhodobé = zbehlosť?
Kliatba - normálna = zvýšenie Ohrozenia, dlhodobé = postih/vynútený prístup?
Ano, až na ten vynucený přístup. Zaříkávač cílí na fyzické akce, přístup je duševní.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 29. 11. 2020, 16:17
od MarkyParky
Erevan: Přístup "pomalu" můžeš vynutit i fyzickými akcemi (teda jestli si to pamatuji dobře) - třeba někomu zatuhnout svaly a tak ho zpomalit.

EDIT: A k tomu důsledku - úplně přesně pravidlově máme:

> důsledek ve fikci a
> následek v mechanice.

Ty jdou vždycky spolu, nemůže být jedno bez druhého. U akce vždy určuješ oboje.

Důsledek ve fikci je zhoršení situace enemíka.
Následek v mechanice je, že se mu zvedne Ohrožení.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 29. 11. 2020, 17:05
od Remie
Ďakujem za odpovede obom, teraz už budeme mať lepšiu predstavu, ako to so Zariekavačom chodí :) Dosť nás miatla veta, že Prekliatie, aj Požehnanie pôsobia len po dobu ich zosielania (str. 198), takže nám to prišlo, že si Zariekavač musí hádzať každé kolo, inak prestane kúzlo pôsobiť a Výhoda pominie, alebo zvýšenie Ohrozenia sa zruší.

A keď už som pri tých otázkach.. postupne lúskam toto vlákno a na str. 4 som narazil na otázku od Erevana:
Erevan píše: 3. 1. 2018, 08:19 2) Na straně 191 vpravo uprostřed je text "Podobně večeře mocných obvykle probíhají až po setmění, neboť to už je zřejmé, zda ochutnávači, kteří jídlo pozřeli ještě před soumrakem, jsou stále naživu." Jsou ale vůbec ochutnávači potřeba? O pár stránek dříve je totiž uvedeno, že jed ztrácí své schopnosti při nejbližším magickém okamžiku (str. 187: "Pokud se guláš nesní do nejbližšího soumraku či úsvitu, jed vyprchá"). Tj. pokud někdo otráví večeři před setměním, pak při západu slunce jed přestane účinkovat, takže když sní někdo tuto večeři po západu slunce, tak se mu nic nestane. A pokud by někdo otrávil jídlo až po západu slunce, tj. např. při servírování, tak ani ochutnávač nepomůže.
Na odpoveď som zatiaľ nenatrafil, ale v e-verzii pravidiel text vyzerá byť ten istý.

Taktiež mi nie je jasné, kedy sa v rámci Stretu vyhodnocuje akcia ako Skúška. Napríklad na str. 7 tohto vlákna je príklad s Jarikom, Borrim a kostlivou ženou, kostlivá žena Jarikovi zasadí Jazvu, ak sa Jarik nebude brániť a žena hodí zároveň viac ako 9? Alebo už miešam rôzne pravidla?

R.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 30. 11. 2020, 15:22
od Lyncz
Zdravím,

když družina utíká neznámým prostředím, zatímco je pronásledována, zahlásím jako PJ náročnost takové akce na Tělo. Jaké jsou způsoby, jak zmírnit jako hráč následky?

Hádám, že můžu na Orientaci v divočině zahlásit, že chci hromadně pomoci se zahlazením stop/zpomalením nepřítele a tím dát všem Výhodu? Čímž se náročnost vyrovná.

Mám nějakou možnost, jak zmírnit náročnost takového útěku, tzn. abych si jako hráč nemusel odečítat 1 Tělo?

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 1. 12. 2020, 08:31
od Erevan
Proč je útěk neznámým prostředím náročný? Je terén příliš náročný (křoviska, hustý les, bažina)? Je obtížné se v terénu orientovat (útěk mezi skalami, cestičky v bažině, není jasné, zda půjde jít dál)? Nebo něco jiného? Podle toho bude záležet, co mohou postavy pro snížení náročnosti použít. Například zpevnění půdy přes druida, levitace přes čaroděje; přehled o situaci skrz ovládnutí zvířete/přeměny ve zvíře; znalost prostředí přes druida (rozšířený dotyk) atp.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 9. 12. 2020, 17:05
od play3r
Existuje nějaký důvod proč má lupič dovednost působení v měšťanctvu a zvěd jednání a působení v podsvětí? Protože, mě se zdá, že to je prohozené. Takhle to nedává moc smysl. I flavor text u ZS znalec podsvětí odkazuje spíše na lupiče, než na zvěda.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 9. 12. 2020, 19:13
od MarkyParky
Zvěd měl působení v podsvětí historicky, už od prvního vydání, jako pašerák a mafián.

Když se s revizí rozšířovaly dovednosti, měšťanstvo vyšlo jako další zajímavá skupina, která normálně mezi sebe jen tak někoho nepustí. A to skupina jako zhrozená k různým formám jednání, intrik, obchodů a pod...

Zároveň že zpětné vazby vyšlo, že lupič, který vychází z kejklíře a mastičkáře - tedy dvou "ukecaných" základních povolání, nemá žádnou sociální dovednost.

Když se tyhle dvě věci sešly, rozhodlo se, že právě jednání s měšťanstvem se dobře hodí, aby se tahle "ukecanost" lupičů rozvedla.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 11. 12. 2020, 10:09
od Bart
Jinými slovy: když si jako domácí pravidlo prohodíte tyhle dvě dovednosti mezi lupičem a zvědem, tak se vůbec nic nestane. My jsme nechali zvědovi podsvětí kvůli zpětné kompatibilitě, abychom co nejméně zasahovali do dovedností už existujících postav, ale jinak je to jedno. Akorát se budete muset nějak vypořádat se ZS Šedá eminence a Znalec podsvětí.

Mimochem, teď mě napadla vtipná ZS pro Lupiče, trochu něco jako sociální obdoba Městských stínů: Postava může pronést vtip nebo šokující informaci, kterou vyvede z míry i někoho, u koho by to jinak bylo nemožné.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 12. 12. 2020, 14:33
od Ondra
Mám otázku k rozsáhlým akcím, které mi přijdou pro hrdiny příliš riskantní. Jde mi o to, že když hrdina zahlásí rozsáhlou akci, na kterou více protivníků reaguje vyřazením a zrovna má smůlu a padne mu málo, tak to vypadá, že s tím už nikdo nic neudělá a hrdina prostě zemře.

Zajímalo by mě, jestli pravidla umožňují hrdinu v takové situaci zachránit například jeho spolubojovníky?

Příklad družina bojuje proti skupině pěti skřetích lučištníků. Zkušený lupič, který má vedle sebe své druhy se rozhodne rozsáhle vystřelit proti všem skřetům. Skřeti reagují tím, že zahlásí vyřazovací akci a rovnou chtějí hrdinu svým útokem zabít. Na to už nikdo nemůže reagovat, protože by to byla reakce na reakci. Hrdina má smůlu a padne mu málo a všichni skřeti ho přehodí. Jeho hranice těla je pět, takže i kdyby se vyčerpával a ostatní dobrodruzi mu poskytli své zdroje skrze ZS tělo na tělo, tak ho už před smrtí nic nezachrání, protože ohrožení překročí jeho hranici.

Toto nastavení pak vede k tomu, že jsou hrdinové opatrní a moc se do rozsáhlých akcí nepouštějí, protože tím riskují život, když jim zrovna padne málo. Přál bych si, aby s tím šlo ještě něco dělat i když zrovna štěstí nepřeje a druhové mohli ohroženého hrdinu za cenu úsilí a komplikací zachránit. Umožňují to nějak pravidla?

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 12. 12. 2020, 15:02
od play3r
Bart píše: 11. 12. 2020, 10:09 Jinými slovy: když si jako domácí pravidlo prohodíte tyhle dvě dovednosti mezi lupičem a zvědem, tak se vůbec nic nestane. [/i]
Zvažoval jsem to. Ale došel jsem zatím k tomu, že u zvěda je spíš zavádějící název toho povolání než jeho obsah. Pašerák by byl asi víc odpovídající název i vzhledem k těm ostatním dovednostem, takže to tak nejspíš nechám. Těch úprav by bylo třeba víc, aby pod tím bylo to, co bych čekal od zvěda.

Působení v měštanstvu a sedláctvu u lupiče je takové zvláštní ale dejme tomu, jako přílepek k mastičkáři a kejklířovi to jde.

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 12. 12. 2020, 23:22
od MarkyParky
Ondra píše:Mám otázku k rozsáhlým akcím, které mi přijdou pro hrdiny příliš riskantní. Jde mi o to, že když hrdina zahlásí rozsáhlou akci, na kterou více protivníků reaguje vyřazením a zrovna má smůlu a padne mu málo, tak to vypadá, že s tím už nikdo nic neudělá a hrdina prostě zemře.
Tohle není úplně triviální říct, působí tam spousta faktorů na obě strany a je to udělané tak, že se to trochu samobalancuje.

Každopádně než sepíšu odpověď, ještě vyjasním pár věcí, které v tom dotazu chybí nebo nejsou úplně přesně napsané.

I. Protivníci mohou ze své iniciativy (pokud ji ještě mají) reagovat protiakcí (a klidně i vyřazovací) i když původní akce nebyla rozsáhlá. Tzn. to, co je riskantní ve skutečnosti není jen rozsáhlá akce, ale spíš jakákoliv významná akce hraná z vysoké iniciativy. Prostě pokud se pokusíš udělat něco důležitého v době, kdy všichni protivníci ještě v daném kole nehráli, je velké riziko že se ti v tom pokusí zabránit.

II. Rozsáhlá akce je samozřejmě z principu významná už tím, že ovlivní víc cílů (a tak si o to koleduje také) a druhá věc je, že pokud je ohrožuje, dává jim možnost reagovat i z obrany (a tedy to pro ní platí i v pozdější fázi kola). V tom máš naprostou pravdu.

III. Důležité je dodat, že protivníci, kteří na ni reagují z obrany, za to musí platit manévrem, což jednak stojí zdroje (a pool společné Sudby není tak velký aby si Průvodce mohl dovolit vždy reagovat všemi) a dále to blokuje slot na manévr, takže pokud nemají nadání nebo dlouhé zbraně, kompenzuje se tím útočníkovo manévr vyblokovaný skrze rozsáhle. (To samozřejmě neplatí v té vysoké iniciativě, viz výše).

IV. Pokud všichni protivníci zaútočí pokusem o vyřazení, každý z nich, kterému se hrdina vyčerpá, si vyžere pravidlo o předčasném vyřazování ... a Hrdina tedy může Výhodu získanou v předchozím vyčerpání použít na zlevnění dalšího (např. popisem, že útočníci si navzájem překáží).

V. A úplně nakonec - pokud Průvodce vyplácá všechny akce z iniciativy na to, aby reagoval na významnou (nebo rozsáhlou) akci, následovně si je zbytek družiny může pěkně podat ... nebo využít toho, že nebudou moct reagovat na defenzivní akce ... a může to dost ovlivnit průběh konfliktu.

Takže ano, může se stát, že rozsáhlá (nebo jinak významná akce) se může takhle sesypat na jednoho hráče, ale z dlouhodobého hlediska je to spíš nevýhodná taktika a Průvodci se víc vyplatí odpovídat na takové akce třeba jen pár protivníky a zbytek si šetřit.
Ondra píše:Zajímalo by mě, jestli pravidla umožňují hrdinu v takové situaci zachránit například jeho spolubojovníky?
Leda volitelným pravidlem o řetězení protiakcí. Ale vidím tam jednu chybu v další úvaze, tak se nejprve podíváme na tu, ať chápeš správně základ, než začneš přidávat volitelná pravidla.

Ondra píše:Jeho hranice těla je pět, takže i kdyby se vyčerpával a ostatní dobrodruzi mu poskytli své zdroje skrze ZS tělo na tělo, tak ho už před smrtí nic nezachrání, protože ohrožení překročí jeho hranici.
POZOR! Tady máš chybu.

Pravidlo o tom, že hranice limituje vyčerpání se týká pouze bytostí, které čerpají zdroje na vyčerpání ze společné Sudby. Hrdinové žádné hranice nemají (mají zdatnosti) a tedy ani limit na vyčerpání zdrojů nemají, ba přímo naopak - hrdinové mohou čerpat další zdroje z Jizev na svých Zdrojích a na vybavení.

Samozřejmě ano - když se na jednoho hrdinu s vysokým Ohrožením sesype několik nepřátel, ta soda, kterou dostane, je značná. Třeba když ve tvém příkladu začne na Ohrožení 2, vyprovokuje 5 nepřátel a všichni ho přehodí, tak musí vyčerpáním nějak pokrýt 2+3+4+5+6 = 20 zdrojů a to je fakt hodně.

Jenže jak jsem psal výš - může využít toho, že protivníci zaútočili předčasně a je z toho najednou 16. Když využije zbroj, spadne to na 9. Něco může mít ve Výhodách z minulých akcí, něco pokryjí kámoši svými bodyguardovskými Zvláštními schopnostmi a zbytek už vsákne do Jizvy a zdrojů těla a ustojí to beze smrti.

Ale je to výjimečná věc a nikdo v DrDII není takový tank, že by tohle ustál v každém kole.
Ondra píše:Toto nastavení pak vede k tomu, že jsou hrdinové opatrní a moc se do rozsáhlých akcí nepouštějí, protože tím riskují život, když jim zrovna padne málo. Přál bych si, aby s tím šlo ještě něco dělat i když zrovna štěstí nepřeje a druhové mohli ohroženého hrdinu za cenu úsilí a komplikací zachránit. Umožňují to nějak pravidla?
To, že hrdinové jsou opatrní a taktizují a budují si přípravu, místo toho aby silou na jeden hod valili významné (nebo rozsáhlé) akce je autorský záměr (viz výše) - ono kdo hodně chce a hodně riskuje. A když to dopadne opačně a on tou rozsáhlou akcí přehodí všechny, tak:
> dostane ve fikci (a asi i v mechanice) hrozně moc velký efekt
> a ještě pro své spoluhráče získá "volné kolo", protože ti už si budou moct dělat skoro co chtějí.

To není málo a IMHO je ok, že to je vyvážené adekvátním rizikem velké oběti.

Pokud byste to ale i tak chtěli nějak znázornit, opravdu mrkněte na to pravidlo o volitelném zřetězení protiakcí - to je přesně řešení pro tyhle situace. Jen jeho velké nadužívání vede k tomu, že místo celých kol, kde se odehrávají dílčí konflikty dvojic a trojic či malých skupin se vždycky celé kolo semele v jednom jediném monstrózním vyhodnocení, které si pomalu říká o to vytáhnout flipchart a kreslit si grafy, kdo na koho působí. A tedy to sice je univerzální mechanika, ale někdy je lepší v zájmu zábavy, přehlednosti a rychlosti některá omezení přijmout, hrát to bez ní a vytahovat ji jen tam, kde to jinak nejde (typicky přirozeně plošné akce).

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 13. 12. 2020, 02:35
od Ondra
MarkyParky píše: 12. 12. 2020, 23:22 POZOR! Tady máš chybu.

Pravidlo o tom, že hranice limituje vyčerpání se týká pouze bytostí, které čerpají zdroje na vyčerpání ze společné Sudby. Hrdinové žádné hranice nemají (mají zdatnosti) a tedy ani limit na vyčerpání zdrojů nemají, ba přímo naopak - hrdinové mohou čerpat další zdroje z Jizev na svých Zdrojích a na vybavení.
Díky! Toho jsem si nevšiml, že to platí jenom pro bytosti se sudbou. To je asi tím, že jsem dlouho dělal průvodce, tak jsem to pak automaticky použil i na postavy :-)

V tom případě na to co chci úplně stačí ta ZS rameno na rameno a hrdinové se tak můžou podpořit navzájem a ochránit tak riskujícího člena před smrtí.

To řetězení protiakcí mi jako volitelné pravidlo taky dává smysl, pokud to bude rozumně omezené:
- jde tak reagovat jen na vyřazovací akci vůči spojenci
- reakce musí být čistě obranná, tedy útočníkovi nic nedělá

Tím to zamezí dalšímu řetězení a podpoří spolupráci postav a epické momenty v příběhu kdy kámoše na poslední chvíli zachráním před smrtí, což ve hře na hrdiny určitě chci :-)

Re: Otázky k pravidlům - 2. přepracované vydání

Napsal: 13. 12. 2020, 02:53
od Ondra
Mám další otázku, tentokrát k opouštění konfliktu se silnějším protivníkem nebo konfliktu, který postavy prohrávají.

Jde mi o to umožnit hrdinům utéct z boje, který se nevyvíjí jak by chtěli, ale zas jim to nedat zadarmo, když jde o silnějšího protivníka, kterému není snadné utéct. A ideálně mít u toho možnost odnést i vyřazeného druha za cenu ještě více zdrojů.

Rád bych věděl, které mechaniky v pravidlech mi toto umožní udělat.

Problém vidím v tom, že když se hrdina dostane do konfliktu s bytostí, která má větší charakteristiku i více zdrojů než hrdina a motivaci ho pronásledovat, tak je skoro nemožné konflikt opustit. Většinu hodů totiž vyhraje pronásledovatel, když se vyčerpá hrdina, tak jen oddálí dopadení. A když náhodou vyhraje hrdina, tak se zase vykoupí pronásledovatel a tak z toho hrdina pořád venku není a konflikt pokračuje. Časem hrdinovi prostě dojdou zdroje, protože jich má i včetně jizev míň než protivník.

Pokud hrdinům nějak nenahraje prostředí nebo se někdo z nich neobětuje, tak prostě mají smůlu. Chápu, že to tak docela odpovídá i realitě a silnějšímu protivníkovi prostě nezdrhnou. Akorát mi přijde mnohem zajímavější příběh, kdy to hrdinové nějak zvládnou za cenu velkého vyčerpání, jizev a podobně.

Hodilo by se mi tam něco jako, že si hrdinové vyčerpáním ve střetu při opouštění konfliktů můžou koupit úspěch, ale za cenu nějakých větších komplikací.