Ohlasy po vydání

České RPG, které vás zavede do fascinujícího a kouzelného světa 19. století.
Odpovědět
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od PetrH »

omluva a edit puvodniho postu...
Uživatelský avatar
Jarilo
Příspěvky: 1101
Registrován: 5. 6. 2009, 00:49
Kontaktovat uživatele:

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Jarilo »

Každopádně velká gratulace Echtelionům ke zdárnému vydání. Velmi silně uvažuji o koupi, už jen kvůli tak krásně zpracované knížce, kterou mi Beowulf nacpal před obličej hned ve dveřích =). Vážně skvělá práce, zatím jsem knihou listoval jen zběžně, ale moc se těším, až se do ní budu moc pořádně zahloubat a zařadit do knihovy...
Hry hraju a ještě radši dělám - doma i v práci.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Ecthelion »

PetrH: Není za co se omlouvat. Legrace musí být. $D

Kniha skutečně po otevření zvláštně voní, ale rychle to vyčichne a kniha vám zůstane. :wink:

Jarilo: Děkujeme za pochvalu. Jsme rádi, že se ti Příběhy líbí.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od PetrH »

dovolim si vsuvku, nejak nam dosly ted pohadky doma pri uspavani synka, tak jsme mu predcital z pribehu a moc dobre an to reagoval a docela brzo usnul, cili planuju rozvijet komunikaci casem na slovni bazi tohoto typu (takova povidaci rpg;)) pohadky o vilach a skritcich je pro deti super a zaroven je to vede k tomuto konicku:) cili pristi vydani by meolo byt oznaceno od 0-99 let:)
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Sparkle »

Tak jsem si stahla a prelouskala LITE verzi Pribehu Imperia. Priznam se, ze z toho vubec nadsena nejsem. :( Ale asi to nebude chyba autoru, ale proste nejsem ta spravna cilova skupina.

Takto: urcite je to nadherne napsany. V tomto smeru nemam vubec zadnou vytku, Ecthelioni pisou uzasne, urcite jsou vybornym zdrojem inspirace pro psani vlastnich literarnich del.
Taky je uzasny, jak je evidentni, ze si s tim fakt dali praci, nastudovat tu viktorianskou Anglii. Setting musel urcite zabrat mesice a mesice valeni se v knihach, v tomto smeru taky nemuzu nez smeknout klobouk.

Ale ted ty horsi veci. System se mi moc nezamlouva. To ale neni chyba Ecthelionu, ale toho, ze Fate system se mi od pohledu celkove moc nezamlouva. Verim tomu, ze z toho systemu vyextrahovali to lepsi, ale i tak. Urcite je super to, ze tam neni mana ani hitpointy. Ale ty dovednosti a aspekty mi prijdou jako jeden velkej maglajz. Neni mi uplne jasna hranice mezi aspektem a dovednosti. Kdyz chci hrat nekromanta, je na miste vzit si dovednost nekromancie a zaroven aspekt nekromant, nebo staci jen jedno? Kdyz muj nekromant ma imunitu na nemoci z mrtvol a nehygieny diky nejake procedure kterou absolvoval, a jako vedlejsi produkt ma i zvysenou toleranci na jedy a alkohol, jsou to spis aspekty nebo dovednosti? Pokud jsou to aspekty, jak si je mam pojmenovat, kdyz ma na ruzny svinstva ruzne intenzivni imunitu? A jak je mam hrat, aby se odrazilo to, ze na kazdy svinstvo mam ruzne silou imunitu a tudiz ruznou sanci, ze mi ten aspekt ci dovednost zachrani krk?
Nejvetsi prusvih u tech dovednosti je podle me to, ze tam vubec neni receno, jak vybalancovat druzinku, aby si vsichni vzali zhruba stejne "obecny" (tj silny) dovednosti. Zadny bodovy ohodnoceni dovednosti nebo proste nejaky mechanismus, ktery mi povi, ze dovednost X je mnohem silnejsi nez dovednost Y, protoze je o neco obecnejsi a tim padem vice pouzitelna. Je tam pouze vybizeni hracu aby si vybirali radsi malo obecne dovednosti, ale realne dosahnout toho, aby vsichni vybrali zhruba stejne obecne dovednosti, jen na zaklade toho kratkyho prikladu co tam je, je setsakra tezky. I gurpsy ktery maji hodnotu vsech veci obodovanou tam maji obcas ulety, a to je hra brutalne testovana a podilely se na ni mraky lidi. Ja osobne jsem si jista, ze kdybych mela v tomto delat GMa, tak urcite nezvladnu za jedno odpoledne vsem hracum vyladit dovednosti tak, aby je meli zruha stejne obecny a vybalancovat tak druzinku. Jestli je to ovsem naschval, protoze system je cileny na hrace, kterym je absolutne ukradeny ze postavy v druzince budou mezi sebou nevybalancovany, pak opravdu nejsem cilova skupina pro tuto hru.

Druhy problem mam s viktorianskym settingem kvuli zenskym postavam. Ve viktorianske Anglii byla zena brutalne svazana pravidly a obrovska spousta akci dobrodruzne a zajimave povahy je pro zenu znepristupnena - napriklad je myslitelne, aby zena byla detektivka Scotland yardu a honila vrahy, nebo novinarka ktera sbira informace, atd? V zadnym pripade. Setting se s timhle evidentne netrapi. Minipribehy kurzivou, ktere jsou v kazdy kapitole vkladany, maji temer vzdycky muzske hrdiny. Jsou to sice strasne hezky pribehy, ale realne, daly by se stejne tak odehrat se zenskou postavou? Dost tezko. Setting ma zakomponovany veci typu jina rasa a tolerance k ni (aby ta rasa byla hratelna), ale neprichazi s necim jako "v alternativni Viktorianske Anglii ma zena vetsi svobodu nez v realne viktorianske Anglii z duvodu XYZ". Pokud bych si tu hru chtela uzit jak jsem zvykla si RPG uzivat, musela bych bud hrat chlapa nebo hrat postavu ktera jen vzadu "taha za nitky" ale na verejnosti musi mlcet, coz by me nebavilo.

Treti problem mam s "cili postav" a vubec kooperativnosti. Celkove mi prijde, ze to je hra stavena spis na solisty. Ta vzorova postavicka "skret Ned" mi prijde uplne pitoma, protoze to je klasicka "neutral evil" postava ktera podrazi lidi a neni pro druzinku duveryhodna. Zle postavy jsou pro druzinkove hrani pekne pitomy, pokud to neni vyslovene na oneshot. Je hezky ze kazda postava ma mit vlastni dlouhodoby cil, ale taky by mohly mit nejaky spolecny druzinkovy cil. Fakt si nedovedu predstavit, jak bych mela tvorit tem postavam spolecny cil pro celou druzinku, kdyz tam mam neutral evil postavy. A celkove, neprijde mi, ze by se ve Viktorianske anglii moc delaly akce v druzinkach. Ve WOD to maji aspon logicky oduvodnene tim, ze upiri potrebujou stalou druzinku aby nezcvokli z te osamelosti a neovladlo je Zvire. Tu neni zadne zduvodneni toho, proc by nejaky lidi meli fungovat v nejakych druzinkach.

Posledni vaznejsi pripominka je k technicke strance - to ze se mi nelibi ilustrace je jedna vec, ale bez ohledu na to, jestli se mi libi nebo ne, v pdf verzi by se mely oklestit, protoze jinak se pdf scrolluje pekne pomalu.


Mozna ze vetsina tech veci co mi vadi je nejak objasnena nebo vylepsena v te plne verzi, ale priznam se, ze moc motivovana koupit si ji nejsem :(
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Alef0 »

Fííí, aký úžasný príspevok, dúfam, že sa vyjadria autori, lebo je to dobré na zamyslenie!

Pasáž so ženami je super, mňa by tiež zaujímala odpoveď.
adny bodovy ohodnoceni dovednosti nebo proste nejaky mechanismus, ktery mi povi, ze dovednost X je mnohem silnejsi nez dovednost Y, protoze je o neco obecnejsi a tim padem vice pouzitelna.
Tvoje otázky podľa mňa plynú z toho, že ty vnímaš Príbehy pohľadom Dračího doupěte (to nie je kritika ani výčitka!) a od toho sa odvíja všetko ostatné (opäť to nie je kritika!)

Prečo chceš vedieť, či dovednost X je lepšia než dovednost Y? Hovoríš, že chceš vybalansovať družinku, ale voči čomu? Príbehy impéria som pochopil ako spoločnú tvorbu príbehu a nie ako snaha byť efektívny. Balans družiny je potrebný v D&D na to, aby niektorá postava nebola príliš efektívna a aby Rozprávač mohol položiť pred družinu silnejšieho nepriateľa. Ale tuto to nie je primárny cieľ ísť a poraziť nepriateľov a prekonať prekážky. Sherlock Holmes má v ktorejsi poviedke uvedený kompletný list postavy, ale vôbec nie je dôležité, že jeho Bystrosť je väčšia než Bystrosť Watsona a že Watson je medik a Holmes nie. A príbehy Holmesa nie sú vôbec o tom, koľko nepriateľov dvojčlenná detektívna parta prekoná slovom / mečom.

Rovnako to súvisí s družinkovým vnímaním postáv. Na toto je krásne riešenie: prestrihávanie scén. Každá postava má svoj vlastný príbeh, ktorý je prepletený s príbehmi ostatných. Medzi jednotlivými dejovými líniami prestrihávaš a keď sa venuješ jednej postave, ostatní hráči môžu dávať nápady, môžu hrať nehráčske postavy a môžu radiť. Takto sa nik nebude nudiť a na každého vyjde chvíľka, keď bude on tou hviezdou. Príbehy sa môžu vzájomne prepletať a každý bude sólista, ale nebude to hra, kde jeden hráč hviezdi a ostatní spia.

Zlo a dobro sú relatívne. Kto je vo viktoriánskom príbehu zlý a kto je dobrý? Opäť riešenie: každá postava nech má cieľ a nech ho prenasleduje. Aj keď je postava sebecká, ide cez mŕtvoly, to nevadí, pretože tým vyrába konflikty a kde je konflikt, tam je príbeh.
Ve WOD to maji aspon logicky oduvodnene tim, ze upiri potrebujou stalou druzinku aby nezcvokli z te osamelosti a neovladlo je Zvire.
Kde je toto vo WoDe napísané? Toto totiž hľadám celé veky!
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Antharon »

príklad k nekromantovi:

to že mám aspekt nekromant pre mňa znamená, že pri negatívnom vyvolaní budem mať problém s mojím náboženským presvedčením, ľudia na mňa budú pľuvať na ulici, nadávať, hádzať zeleninu, ak niekto poškodí hrob budem prvý podozrivý, budem mať zákaz vstupu do chrámov - za toto všetko dostanem fate point, pretože môj aspekt hrá proti mne, naopak ale budem môcť použítím fate pointu hovoriť s mŕtvymi, vyvolávať duchov, oživovať nemŕtvych, budem mať ohromný rešpekt medzi lúzou a strach budem vyvolávať aj v najdrsnejších hrdinoch

naopak nekromancia ako dovednosť mi nedáva žiadne príbehové vodítka. znamená len že ak sa niečo zomelie, môžem sa pokúsiť problém riešiť pomocou mágie, nepotrebujem na to na rozdiel od aspektu žiadny fate point ale musím sa spoľahnúť na vrtkavú náhodu a vždy tu je riziko neúspechu.

teda základný rozdiel medzi aspektom a dovednosťou je že aspekt je "to čo chcem aby sa v príbehu riešilo a používalo" kdežto dovednosti sú akýsi spôsob na riešenie Štandardných prekážok
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Pieta »

Tak ne že by se nedalo s lecčíms souhlasit, sám už jsem psal, že vysvětlení aspektů mohlo bejt o dost lepší, ale dost věcí se dá vyřešit selským rozumem. Nechceš hrát postavu, která bude strašně svázaná tím, že je ženská? Tak hraj buď tu jednu revolucionářku, který to vadí a nehodlá se s tím smířit, nebo cizinku, která má úplně jiný vychování, nebo hraj jinou rasu, která to má jinak, nebo to prostě nehrajte tak viktoriánsky, aby to vadilo.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Antharon »

no jo, elfky by mohli byť fajn... prípadne mne osobne sa ako úplne úžasná postava páči tá zlodejka z sherlocka - krásne ukazuje, že šikovná a krásna žena si svoje miesto nájde aj medzi "dobrodruhmi" (hmmm... divné slovo pre zložinca...)
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Alef0 »

Jo, z tej bol Sherlock namäkko aj poviedkach!
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
BasilisK
Příspěvky: 671
Registrován: 28. 8. 2009, 15:51

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od BasilisK »

Sparkle píše: Posledni vaznejsi pripominka je k technicke strance - to ze se mi nelibi ilustrace je jedna vec, ale bez ohledu na to, jestli se mi libi nebo ne, v pdf verzi by se mely oklestit, protoze jinak se pdf scrolluje pekne pomalu.
to bude spise zalezet na tvem pocitaci - ja jsem tehdy procital SotE jeste nez vyslo na svoji "sunce", ale jelo mi to plynule (narozdil od ruznych demo-pdf od WW).
Life is just a dream on the way to death.

Dobře už bylo

Dlouhou a Bolestivou Smrt Všem Černým K--vám (Do Jednoho)
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Ecthelion »

Sparkle: Opravdu moc děkujeme za přečtení a takhle rozsáhlou reakci. :clap: Mrzí nás, že z nich nejsi nadšená, ale opravdu si ceníme času, který jsi do toho dala a zkusíme odpovědět, jak to jen půjde (a dopředu se omlouvám za příšerně dlouhý text).

Nejprve bychom se chtěli omluvit za podobu LITE verze. Je to prastará verze ještě před pořádnými korekturami (je tam dokonce stále název anglicky a ne česky) a je náš velký renonc, že jsme se nedostali k tomu dát tam novější verzi. Není ale prostě čas. :roll: Například kapitola o tvorbě postavy (a tedy rozlišení dovedností a aspektů) je do plné verze v podstatě přepsaná odznova, takže doufáme, že je to tam trochu jasnější.
Sparkle píše:Ale ted ty horsi veci. System se mi moc nezamlouva. To ale neni chyba Ecthelionu, ale toho, ze Fate system se mi od pohledu celkove moc nezamlouva. Verim tomu, ze z toho systemu vyextrahovali to lepsi, ale i tak. Urcite je super to, ze tam neni mana ani hitpointy. Ale ty dovednosti a aspekty mi prijdou jako jeden velkej maglajz. Neni mi uplne jasna hranice mezi aspektem a dovednosti. Kdyz chci hrat nekromanta, je na miste vzit si dovednost nekromancie a zaroven aspekt nekromant, nebo staci jen jedno? Kdyz muj nekromant ma imunitu na nemoci z mrtvol a nehygieny diky nejake procedure kterou absolvoval, a jako vedlejsi produkt ma i zvysenou toleranci na jedy a alkohol, jsou to spis aspekty nebo dovednosti? Pokud jsou to aspekty, jak si je mam pojmenovat, kdyz ma na ruzny svinstva ruzne intenzivni imunitu? A jak je mam hrat, aby se odrazilo to, ze na kazdy svinstvo mam ruzne silou imunitu a tudiz ruznou sanci, ze mi ten aspekt ci dovednost zachrani krk?
Rozdíl mezi dovednostmi a aspekty je poměrně zásadní. Ve zkratce je aspektem to, co je na postavě důležité a proč se ji vyplatí hrát. Dovednosti fungují jako naučené věci, které hráč používá k překonávání překážek. Pokud potřebuji trefit se z revolveru, hodím si a připočítám úroveň dovednosti "Pistole". Takže přes dovednosti se postava snaží dosáhnout svých cílů ve hře.
Aspekty fungují trochu jinak - pokud si hráč hodí na dovednost a padnou mu kostky špatně, on může využít bod osudu a aspekt aktivovat. Popíše, jakým způsobem mu aspekt pomohl a jakým způsobem ho využívá ke zlepšení současné situace. Takže pokud si hráč na střelbu hodí špatně (samá mínuska), ale chce uspět, pak zaplatí bod osudu a aktivuje svůj aspekt "Vetrán americké očanské války", kdy popíše podobnou scénu, kdy mu na koni ujížděl konfederační špion a on revolverem minul, protože zapomněl počítat s rychlostí koně. Řekne, že takovou chybu neudělá dvakrát a proto pečlivě zamíří a teprve pak zmáčkne spoušť (a přehodí si kostky).

K tvému nekromantovi. Pokud chceš použít nekromantických kouzel ve hře k dosahování cílů a překonávání překážek, měla by "nekromancie" být dovedností, protože dovednostmi házíš (připočítáváš jejich hodnotu k hodu). Můžeš mít stejně i aspekt "nekromantka", pokud je to pro tvou postavu důležitý prvek a chceš ho ve hře uplatňovat - v takovém případě budeš tento aspekt používat k tomu, abys zlepšila svou pozici v případě, že ti nevyjde hod ("jakožto nekromant znám věci napsané v zakázané knize Rašhidun..." "Něco jsem se napitvala mrtvých těl, takže nesekám jen tak, ale mířím na jugulární žílu...").
U odolnosti proti alkoholům/omamným jedům a podobně - pokud chceš tuto odolnost užívat aktivně ("opiju ho, protože na mě alkohol nepůsobí tolik jako na něj"), pak by to měla být dovednost, protože si tím zlepšuješ hod. Pokud ji chceš opět užívat jakožto věc, kteoru má tvoje postava důležitou a je tak nějak součástí tvé postavy, může to být aspekt, který užiješ v případě, že ti nevyjde hod (a popíšeš, jak se omamná látka střetla s tvým odolným organismem a neuspěla). Zamyslel bych se, jestli je pro hru opravdu nezbytně důležité, na kterou omamnou látku máš lepší nebo horší odolnost (za sebe bych to zahrnul jako jednu položku) - pokud ano, pak ji chceš nejspíš využívat aktivně a mohlo by to být více dovedností.
Sparkle píše:Nejvetsi prusvih u tech dovednosti je podle me to, ze tam vubec neni receno, jak vybalancovat druzinku, aby si vsichni vzali zhruba stejne "obecny" (tj silny) dovednosti.
V tištěné verzi je velký seznam dovedností a víc vzorových postav, takže vymyslet dovednosti není takový problém (a tím asi i balancovat). Za sebe se tě ale asi zeptám, proč potřebuješ, aby všechny postavy měly úplně stejně "vybalancované" dovednosti. Změní se něco, když bude mít jedna postava dovednost "sečné zbraně" a druhá "soubojový meč" (protože jeho postava je duelista)? První postava bude trochu univerzálnější pokud půjde o zbraň, kterou třeba popadnou při útěku (i když i duelista může použít bod osudu, aby se mu do cesty připletl soubojový meč), ale pokud se vyzbrojí a půjdou na vlkodlaka... tak si házejí stejnou hodnotou. Rozdíl je v tom, že duelista chce řešit věci soubojovým mečem a první psotava čím jí přijde pod ruku. Obě to mohou být velice dobré postavy a cchou řešit věci po svém. nevidím důvod, proč jim to neumožnit, přestože jsou jejich dovednosti "nevybalancované".

V plné verzi je to uděláno tak, že si postava vezme dovednost, kterou si "zosobní". Na dovednostech je krásné to, že přestože mohou fungovat naprosto rozdílně, mechanicky je to totéž. Takže dovednost "běh" a "vytrvalé kulhání" mechanicky dosahuje stejných výsledků, ale z hlediska příběhů funguje trochu jinak - a to tak, aby vyhovovala postavě. Atlet si vezme "běh" a prchajícího dosprintuje, zatímco hrbáč z Notre Dame bude mít "vytrvalé kulhání" a svého protivníka uštve, když mu bude stále a vytrvale v patách.
Sparkle píše:Druhy problem mam s viktorianskym settingem kvuli zenskym postavam. Ve viktorianske Anglii byla zena brutalne svazana pravidly a obrovska spousta akci dobrodruzne a zajimave povahy je pro zenu znepristupnena - napriklad je myslitelne, aby zena byla detektivka Scotland yardu a honila vrahy, nebo novinarka ktera sbira informace, atd? V zadnym pripade. Setting se s timhle evidentne netrapi.
Ženské postavy ve viktoriánské Anglii jsou opravdu důležité téma (které si hned píšu do deníčku pro nějakou rozsáhlejší odpověď/článek), které jsme v knize kvůli nedostatku místa jen naťukli (v plné verzi je několik ženských ukázkových postav a podobně). Takže jenom stručně - opravil bych tě jen v bodě, že naprosto nemám problém s ženskou novinářkou i v naprosto historicky přesném viktoriánském prostředí. Už někdy od 1864 měly londýnské deníky ženské zahraniční dopisovatele (poměrně známou byla jedna dáma z Paříže, která později byla válečnou korespondentkou z prusko-francouzské války) a nebylo to zase až tak vzácné. Detektivem Scotland Yardu bohužel žena být nemůže (to padlo až o téměř století později - všechny vládní instituce jsou brutálně konzervativní), ale opět bych neměl problém s ženskou detektivem, která pracuje soukromě. Samozřejmě, že nedostane zakázku od bohatých klientů (nebo alespoň ne veřejně), ale od jejich manželek by určitě mohla.

Společnost je samozřejmě velice zakonzervovaná a rigidní, v otázkách sexu dokonce extrémně prudérní, nicméně všechno je relativní. Žena už se uplatňuje na mnoha místech - ženy jakožto válečné ošetřovatelky se objevily poprvé v krymské válce, ale v americké občanské válce (skončila 1865) již byly na obou stranách poměrně běžně a dokonce měla armáda Unie i Konfederace ženské doktory. Jakožto agentky fungují již někdy od římské říše. Pokud hrajete hru mezi spodinou, tak může být ženská naprosto plnohodnotnou součástí hry, protože tady to tak nefunguje - takže můžeš mít servírku, pokojskou, služku, prostitutku, kořenářku, prodavačku květin, herečku, zpěvačku... nebo cokoli dalšího. Ve vysoké společnosti funguje velká úcta gentlemanů k ženám, takže tady existuje obrovský prostor pro podnikavé dívky. Paradoxem je, že muži by se je měli snažit ochraňovat (což je v podstatě cílem etikety), ale zároveň nemají moc možností, jak je odradit od toho, co si vezmou do hlavy. $D Pokud se dívka z vyšší splečnosti rozhodne, že půjde pátrat po zmizelém starším bratrovi nebo milém, který se ztratil v indických džunglích... muži nemají moc pák na to je zastavit a jedinou věc, kterou mohou udělat, je doprovodit je, aby nepřišly k úrazu. Žena tak může fungovat jakožto přímý iniciátor děje a hybatel dobrodružství. Bohaté svobodné ženy navíc měly ve společnosti vždycky velkou svobodu. Kluci naprosto přesně zmiňovali Irene Adlerovou ze Sherlocka Holmese, která byla světovou zlodějkou špěrků, může fungovat i jako neoficiální diplomat v nějaké odlehlé zemi, dobrý příklad je paní Cheveleyová z Ideálního manžela, která proplouvá mužskou společností jakožto štika a vydíráním a intrikami se rozhodla zbohatnout. Může to být děvče s pěnězi, které vyrosto na venkově nebo v koloniích, kde je běžné, že i urozené dívky jezdí na koni a střílejí z pušek. Místo, kde jsou ženy naprosto rovné mužům je magie - čarodějnicím a dědičkám magických domů je prokazována nachlup stejná úcta jako mužům.

Je faktem, že ženy nemohou mít ve hře naprosto stejnou roli jako mužské postavy, ale není to také osvícené jednadvacáté století. Mohou nicméně mít vlastní role a být plnohodnotnými postavami (často dokonce zajímavějšími než mužské). :wink:
Sparkle píše:Treti problem mam s "cili postav" a vubec kooperativnosti. Celkove mi prijde, ze to je hra stavena spis na solisty.
To si myslím, že není pravda Už u cílů je jasně uvedeno, aby si lidé volili cíle vlastních postav tak, aby mohly postavy fungovat společně a jejich cíle tak byly kořením děje, ale netříštily ho. Práve skrze cíle mohou hráči vnášet do hry zajímavé scény, které ho obohatí. Pokud má gentleman jako cíl najít svou sestru, která utekla s nějakým nádeníkem a zmizela někde v Londýně, pak tento cíl může v příběhu v londýnském prostředí fungovat naprosto krásně. Ve chvíli, kdy se postavy rozchází do svých domů z marného pátrání po fantomovi, který uloupil egyptskou dýku z Britského muzea, on si zvedne klopy kabátu, aby se trochu chránil před chladem a mlhou a vyrazí do spleti uliček pátrat... a může jej přepadnout tlupa zlodějů s noži a on se musí brátnit přesile... postupně zjistí, že zmizení jeho sestry má co dělat s hlavním příběhem... zapojí se do toho ostatní postavy, které mu chtějí pomoci... a máte krásnou vedlejší linii, která je pro postavu možná důležitější než egyptská dýka a rozvine jeho osobní příběh - historii postavy, její vztahy a vše okolo ní. Za sebe si myslím, že tyto cíle postav jsou opravdu mocnou zbraní, která uděla příběhy opravdu osobní.

Ohledně toho, že postavy nemají potřebu fungovat jako skupina přátel... není to určitě tak. Pokud si vezmeš třeba jen Drákulu, tak tam proti hraběti stálo celkem pět postav, které se spojily, aby ho porazily (a ty později zůstaly přáteli a určitě prožili i další dobrodružství). Pokud chcete hrát vyšetřování, tak jako skupina může fungovat detektiv, seržant, doktor jako patolog, soukromý detektiv, kterého zaplatili rodiče unesné dívky, novinář,... a hromada dalších postav. Je třeba se zamyslet při tvorbě postavy, aby měly nějaký důvod, proč mají fungovat společně, ale pak to funguje velmi dobře.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Ohlasy po vydání

Příspěvek od Jerson »

Alef0 píše:Rovnako to súvisí s družinkovým vnímaním postáv. Na toto je krásne riešenie: prestrihávanie scén. Každá postava má svoj vlastný príbeh, ktorý je prepletený s príbehmi ostatných. Medzi jednotlivými dejovými líniami prestrihávaš a keď sa venuješ jednej postave, ostatní hráči môžu dávať nápady, môžu hrať nehráčske postavy a môžu radiť. Takto sa nik nebude nudiť a na každého vyjde chvíľka, keď bude on tou hviezdou. Príbehy sa môžu vzájomne prepletať a každý bude sólista, ale nebude to hra, kde jeden hráč hviezdi a ostatní spia.
Tohle není moc dobré řešení pro člověka, který dává přednost skupinové interakci, protože ta mu tam bude stále chybět. A proplétat různé příběhy postav není tak jednoduché - navíc když je na scéně celá skupina, mají svůj showtime všichni zúčastnění, zatímco když se hra věnuje jedné postavě, tak ostatní sime můžou nadhazovat situace, ale nehrají hlavní roli.

Ne že by se takto odděleně hrát nedalo, jen to není řešení problému, na který Sparkle poukazovala.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Ecthelion »

Jerson píše:Tohle není moc dobré řešení pro člověka, který dává přednost skupinové interakci, protože ta mu tam bude stále chybět. A proplétat různé příběhy postav není tak jednoduché - navíc když je na scéně celá skupina, mají svůj showtime všichni zúčastnění, zatímco když se hra věnuje jedné postavě, tak ostatní sime můžou nadhazovat situace, ale nehrají hlavní roli.
Příběhy Impéria mají tu výhodu, že používají body osudu, takže hráči mohou participovat (přinášet obsah, pomáhat) i ve scénách, kde není přímo jejich postava. :wink:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Ohlasy po vydání

Příspěvek od Sparkle »

Alef0 píše: Tvoje otázky podľa mňa plynú z toho, že ty vnímaš Príbehy pohľadom Dračího doupěte (to nie je kritika ani výčitka!) a od toho sa odvíja všetko ostatné (opäť to nie je kritika!)

Prečo chceš vedieť, či dovednost X je lepšia než dovednost Y? Hovoríš, že chceš vybalansovať družinku, ale voči čomu?
Dracak nemam rada, spis to porovnavam s Gurpsama, ktery momentalne hraju a i pres nektery debility toho systemu je to system, ktery mi momentalne vyhovuje nejvic vzhledem k mymu stylu hrani (mozna proto, ze se tam da opravdu luxusne podle pravidel bez jakehokoli houserulovani a specialnich domluv s GM udelat ten nekromant :) ) Kdyz dostanu do ruky jiny rpg, pokladam si otazku, jestli bych to chtela hrat misto systemu ktery momentalne hraju, a tady jsem dospela k nazoru, ze ne.

Ohledne vybalancovani druzinky: mam zkusenost, ze ve vsech dlouhodobych rpg kampanich, kterych jsem se za posledni leta zucastnila, bez ohledu na system, se to vzdycky nakonec posunulo k vybalancovani druzinky. Ono je totiz demotivujici a frustrujici, kdyz nekdo dlouhodobe vidi, ze jeho postava je slabsi nez ostatni. Priklad z pitomeho dracaku: barbar si dal brutalne minusovou charismu a vsecko narval do kombatu, elfka si dala lehce minusovou odolnost a zbytek narvala do magie / charismatu. Kdyz se takto odehralo cca 30 sezeni, elfku zacalo postupne stvat, ze barbaruv handicap se prakticky neprojevi protoze vyjednavani stejne dela nekdo jiny v druzince, zatimco elfcina slaba odolnost se projevovala furt. Nakonec uz to vyeskalovalo a resili jsme asi tyden jestli to nejak osetrit ze dame charisme a odolnosti jinou hodnotu abychom je vybalancovali, nebo co s tim. Nakonec se barbar uvolil ze si tu charismu trochu zvedne a oslabi si tim boj, ale systemovy reseni to nebylo. A tohleto jsem zazila vickrat. I v gurpsech jsme to resili, ze nektery ty vlastnosti mely prideleny debilni hodnoty. Nemyslim si, ze by Pribehy imperia se v tomto nejak lisily. Driv nebo pozdeji by se projevilo, ze postava s obecnejsima dovednostma nez jina ma lehkou vyhodu, a driv nebo pozdejc by to nekoho v druzince zaclo stvat.
Alef0 píše:
Ve WOD to maji aspon logicky oduvodnene tim, ze upiri potrebujou stalou druzinku aby nezcvokli z te osamelosti a neovladlo je Zvire.
Kde je toto vo WoDe napísané? Toto totiž hľadám celé veky!
Bohuzel uz si nepamatuju, je to tak 5 let co jsem naposledy hrala WoD, ale tohle mi utkvelo v pameti. Tusim ze v nejaky zakladni prirucce kdyz se vysvetlovalo co to vlastne je coterie.
Pieta píše:Tak ne že by se nedalo s lecčíms souhlasit, sám už jsem psal, že vysvětlení aspektů mohlo bejt o dost lepší, ale dost věcí se dá vyřešit selským rozumem. Nechceš hrát postavu, která bude strašně svázaná tím, že je ženská? Tak hraj buď tu jednu revolucionářku, který to vadí a nehodlá se s tím smířit, nebo cizinku, která má úplně jiný vychování, nebo hraj jinou rasu, která to má jinak, nebo to prostě nehrajte tak viktoriánsky, aby to vadilo.
Ja ale prave nechci hrat revolucionarku, ktera bude resit boj proti predsudkum. Ja si chci zahrat abych tyhle genderove veci musela resit co nejmin. Chci se u rpg odreagovat, ne resit tam stejny problemy jako v realu.
Pokud bych to nemela hrat tak viktoriansky, pak uz nemusim vubec hrat viktoriansky setting :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Odpovědět

Zpět na „Příběhy Impéria“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti