Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Kronika z prostředí Světa Temnoty - diskuze a organizace her
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Dojmy a pojmy z nedělního hraní

Jak jsi asi pochopil z našich reakcí a našeho rozhovoru přes QIP, tak tentokrát to ze všech zúčastněných stran "nebylo ono". Zkusím sepsat některé body, které mě napadly - jde spíš o náměty pro diskusi než nějaké hlavu a patu mající hodnocení.

Docela mi chybí Robertovy a Veroničiny názory - u ní vím alespoň něco málo, když je vezu s Vandalicusem domů, u Roberta si nedovedu představit.

Moc osobních úspěchů tentokrát nemám, respektive žádný. Nesedlo mi to a hrál jsem mizerně :( .

1. Osobní poznámka - politika. Tady jde o celkový charakter hry, mluvím proto pouze za sebe a svoji soukromou představu "WoD" hry. Temná tíživá tajemství, tajuplné tajnůstkářské tajné spolky, záhadné stíny, temné předtuchy, živé sny, vidiny, xsetletá prokletí. Kroužky spiritistů, zaprášené grimoáry (a klidně i zaprášené notebooky s elektronickými grimoáry, proti gustu .... ale musí být zaprášené;-) ), tajemné značky na kostelních vratech, záhadní cizinci, bledé femme fatale, zvuk zvonů/policejních sirén v dáli .... ano, mám nesmírně rád gotické romány, uznávám :-). A právě setkání se s realpolitik na celoměstské úrovni mi tvrdě nesedlo. Přijde mi to (opět pouze osobně!) ... nepatřičné. Střet osobní (právě to personal a dovnitř zaměřené mi u WoD vyhovuje) vs "globální". Nyní si můžeme vytvořit patřičné "kontakty" ve "vlivných kruzích", ať už půjde o FC nebo jiný řád, pokud to nějak urovnám s Benediktem tak i na pozici výkonné moci bude někdo známý ... jasně, má to tvar, logiku, návaznost, jen to není "osobní". Není to můj svět, moje tajemství, moje noční můra, moje dilema, moje rozhodnutí, moje vůle ... moje hra?

2. Pozitivnější bod - NPC. Konečně nějaké komunikativní postavy ;-). Kladné body - Albert, Ben. U toho jsem prve netušil, jako odlehčovač byl skvělý (Zvěstovatelé smrdí! - výrok dne otce Fura). Co chybí, je rozlišení tj. zahrání rozdílných charakterů. Výrok "zatvářil se odmítavě" vs. aby ses ty jakožto dotyčné NPC zatvářil odmítavě. Hodnocení "kvality a obsahu" našeho dojmu z NPC - proč používáš věty stylu "máte dojem, že Vám nevěří"? Opět jsme o tom již mluvili - dojem hráče/postavy je jen její soukromou věcí. Dojem, pocit, nálada - ty můžeš předestřít rekvizity a indicie, ale nemůžeš je hodnověrně iniciovat prohlášením o tom, že jsou (mimo případy mechanismy iniciovaných emocí, např. panika způsobená drogou/magií). Vím proč to používáš (viz další část věnovaná "farmaření"), ale je to cesta do pekel. Pokud se i méně zkušení hráči nenaučí sami bez vedení něco cítit nebo vytvářet nějaké vlastní dojmy z věcí a promítat je do svého vnímání postavy, tak jim "instantní" emocí jen uškodíš. Navíc, to je tvoje emoce, nikoliv jejich. Jak se může jejich (zatím neexistující) charakter vyvinout nebo vyvíjet, když jim/nám tímto říkáš, co máme cítit? Našel jsem na fóru několik zajímavých článků na podobné téma, když tak ukážu, to psali kvalifikovanější, navíc souvisleji než já nyní v práci za pomoci alt+tab.

3. Co jsme vícekrát zmiňovali je lepší rozehrání (nebo u někoho vůbec přijetí) charakterů. Velká část je samozřejmě na nás, ale zůstává tu věc, se kterou by jsi mohl pomoci. Znáš osobní data a životopisy postav - co takhle hrát přímo na ně, tak aby i méně aktivní hráč (Veronika např.) měl nějaké háčky? Zkusím vymyslet nějaký konkrétní příklad. Padlo např., že má přítele - neprobuzeného, který se neozývá. Co takhle kdyby si ji našel (potkal nás na ulici, nebo v restauraci, v obchodě ....), vzniká prostor pro scénu, kdy Veronika nějak reagovat MUSÍ, v tu chvíli má hlavní slovo a přechází do popředí. Co třeba kdyby přítel ztropil žárlivou scénu (třeba ten supermarket), ochranka ho chtěla vyvést, strhla by se mela ... co udělá? Nechá ho jen tak odejít? Udělá bez mávnutí oka tlustou čáru za minulostí, nebo to bude další připomenutí toho, že to co bylo už není a nemůže být? Pokusí se ve stresu použít (veřejně!) něco ze svých nově objevovaných schopností? Co kdybych například já potkal na ulici (ideálně třeba v knihovně, tam kde bylo minulé setkání) svého bývalého žáka nebo kolegu, který by mě oslovil pravým jménem a ptal se, co se se mnou děje, když mám být v lázních v zahraničí a léčit se, co dělám proboha v Praze a nemám-li chuť zajít na oběd? Jak bych reagoval? Dovolím si malý spoiler (v současné konstelaci a vzhledem k typu hraní NPC asi není prostor - chápu že tohle zahrát pro tebe může být nyní nemožné) - jako Vice mám Lust. Stačí trochu rozehrát onu FreeCouncil "paní" mého věku, dát jí trochu koketnosti a ženskosti (nyní je chtíc nechtíc až na popis - černé koktejlky - lehce "bezpohlavní") - a už se mám čeho chytit. Ty máš patřičné informace o každém - co takhle je zkusit využít? I pro mě se můj xstránkový životopis stává bezpředmětným, pokud nijak nemá místo ve hře a já opravdu začínám jako "tabula rasa". Něco se dá dohnat hrou, je tu ovšem faktor "únavy" ze "snažení se" ... Bohužel jako hráči se značně zkušenostně rozcházíme, nedá se v této konstelaci počítat s tím, že se "zabavíme sami mezi sebou".

4. "Farmaření" - soukromý pojem pro nic nedělající a pasivní postavy, vycházím ze hry kdysi dávno, kdy typický fantasy barbar DrD typu začínal pěstovat zeleninu ve vypálené vesnici a do žádných dungeonů se mu nechtělo. Typicky hluché místo - čekání jeden den na to, až/jestli nás někdo kontaktuje. Postavy v jednom malém bytečku, sedí a hledí a nic se neděje. Ani tebe, ani nás to nebavilo. Chápu pauzu, kterou jsi tam vsunul (z hlediska logiky - přece jen trvá, než se rozhodnou, bude-li s námi někdo chtít hovořit). Co s tím? Pokud jsou charaktery již rozehrány, tak se často zvládnou zabavit samy - kratší konverzace, něajká neklíčová mezihra, kterou pouze moderuješ a která může sama od sebe vzniknout. To bohužel není náš případ. Nebo v případě, že by existovaly nějaké háčky (ty je bohužel potřeba servírovat na stříbrném podnose a cpát je hráčům k rozpohybování), ideálně velké množství háčků, by šlo nějakou činnost "popohnat" - opět nyní to nebylo možné. Místo pro nás nemá příliš tvar, jediná stopa kterou jsme měli (ano, ty jich určitě máš hromadu, ale my ne!) byla "na čekačce". Co takhle třeba použít pouze noviny, které jsme si koupili a do nich dát zajímavý článek - co takhle kdyby Blesk uveřejnil stať známého astrologa pana ABC, který právě na 11.10. vypočítal konjunkci sfér, kdy má podle starých/nových svitků/proroctví/výpočtů přijít na svět nová neznámá/tajemná/pekelná/andělská síla/bytost/událost, která změní/mohla by změnit/převrátí svět tak jak jej známe? Vše je dohromady svázáno budovou Altivy (popis hrůzných/důležitých událostí skrz historii, poslední z 80. let kdy se na kravatě oběsil předseda místního výboru KSČ), která je magickým uzlem/branou do jiné dimenze/kdoví čím vůbec a právě kde se mělo ono něco stát. My (postavy) si o tom budeme chvíli povídat, pak přeskočíš na ranní telefonát - a pauza je vyplněna, byť ne dějem. A později, až nám Albert ukáže nákres, tak půjde o něco, co už budeme mít s čím spojit, byť zdroj informací je pochybný (Blesk, pan ABC je nyní hospitalizován na psychiatrickém oddělení a byl již jednou podmínečně odsouzen za přechovávání a prodej psychotropních látek). Nebo by se něco mohlo odehrát přímo kolem mého bytu - kocour by se naježil, začal by syčet, slyšeli bychom kroky po dvorku nebo na střeše ... vůbec o nic by jít nemuselo, jen by to vyplnilo onen čas. A vždycky je tu divadelní řešení - cedulka "v paláci na druhý den". Není sice elegantní, ale někdy to jinak nejde.
Nápadů a možností je víc, můžeme probrat jindy a jinak. Jen poznámka, co chybělo Veronice (zmiňovala v autě) - opět dojem z místa. Obrázky, nákresy, cokoliv co by dovedlo vytvořit "obraz" v hlavě.

5. Opět osobní, to je asi dáno rozdílem mezi tvým a mým stylem. Logika, připravená linie, návaznosti vs. improvizace, aktuální situace, změna za pochodu a sám jsem překvapen, co to je vlastně zač. Co mám na mysli: Minule se několikrát stalo, že jsme se jako postavy na něčem shodli (dojem ze člověka, z místa, názor na věc ...), ale tobě se to nelíbilo a tak si nás začal (jako GM!) přesvědčovat o něčem jiném. Někdy natvrdo, jindy nepřímo. Typický příklad - Benedikt. Pokud vycházím z tvého přístupu, tak je někde nějaká "univerzální" linie, která říká že Benedikt je sice neotesaný, ale v zásadě dobrý a důležitý. A pokud my jsme došli k jinému názoru, tak protože by pokračování v něm mělo za následek závažné změny v potenciálně připraveném ději, tak je nutné aby byl náš postoj upraven. Což je nemožné. Třeba to není pravda (v to doufám), toto je ovšem vyznění. Nejsem logik a nejsem zvyklý myslet v rovnicích jak ty, jen mi ty základní kameny příběhu (nejen fyzicky, ale i názorově) přijdou předurčené. U dějových situací to je asi nutné, u názorových nesmírně nepříjemné. Mám právo na svůj názor a jeho prosazování, GM upravuje okolí, okolnosti a názory světa kolem. Pokud půjdu tvrdě proti zdi, tak si ponesu následky, ale vždycky můžu. Opět - kvalitativní hodnocení činnosti - Vandalicus který se představil do telefonu vlastním jménem. To že ho zkritizuje Albert je OK, to že to naznačuješ jako GM není OK. Vandalicus má právo prozrazovat své pravé jméno jak a komu chce - holt za jeho přeřeknutí jsme zaplatili všichni - a jdeme dál. Naopak je to cenná zkušenost, proč je to potřeba - a jedná se o potenciální háček do budoucna, kdy zůstává otevřené sympatetické spojení na něj.

Ach jo, jak to tak po sobě čtu .... člověk se snaží najít dokonalou hru, která z principu věci prostě neexistuje. Dnes jsem byl trochu tvrdší než minule, já vím. Na druhou stranu - stál jsi o zpětnou vazbu .... a ta je chcíc nechtíc subjektivní, někdy bohužel negativně. A to se mi to na druhé straně barikády mluví :oops: ... třeba časem překonám Sloth a něco na oplátku připravím ke kritice tobě.

A musím dodat: Oceňuji že si na nás děláš čas, věnuješ se přípravě a hře. Dělat GM je velmi nevděčné ... jak nyní sám dokazuji. Takže díky a těším se na další hru.

Kuba
Uživatelský avatar
Nerhinn
Příspěvky: 7
Registrován: 5. 2. 2009, 22:08

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od Nerhinn »

Napíšu něco málo k tomu, co jsem zmínila v tom autě (přeci jen, aby to nebylo o tobě bez tebe, Marceli), a to jsou ony Jakubem zmiňované háčky.

Málokdy se už od začátku zapojuji více aktivně do hry, zejména, když systém a svět pořádně neznám, či když neznám pořádně lidi. Pak dochází z mé strany i k určité frustraci - "Minule jsem docela mlčela, tak teď už... a zas nic. Tak příště," (a příště už to bude "Předminule a minule jsem docela mlčela,..."). Bohužel čím intenzivnější dojem mám, že už by to "něco chtělo", tím zoufaleji a méně přesvědčivě se mi daří se aktivně zapojit - a tím víc potřebuju aspoň něco.

Moje představivost je postavená kompletně na obrazech. Možná proto se mi daleko snáze hrají hry, kde je mapka a figurky hráčů, protože to prostě mám před sebou a mám od čeho se odrazit. Stačí mi čára, naznačující barový pult a v mé mysli se roztočí kolečka a najednou je to dřevěný pult, tady, tady a tady jsou na něm sklenice, tady je rozlité pití, tady je skvrna... jde to.

(Jednou z věcí, na které se, až/jestli někdy povedu vlastní RPG, přímo nehorázně těším, je to, že budu mít šanci zprostředkovat ostatním do detailů svět, který mám do detailů promyšlený. Představa, jak hodiny hledám na internetu vhodný obrázek, předmět, texturu je v mém případě spojená s pocitem blížícím se naprosté blaženosti.)

Nikdo po tobě samozřejmě nechce, abys nám ke všemu předkládal vybarvenou mapku se zakresleným každým hrnkem, stranou fotku s reprodukcí obrazu, co visí na stěně, a přesnou barvu světla, které proniká skrze stínítko lampy. Ale něco by to chtělo, aspoň tu mapku. Když jsi nám nakreslil ten stůl a rozložení židlí kolem, najednou z té bílé mlhy vystoupil stůl a jeho okolí do vzdálenosti jednoho metru - a rázem jsem se měla čeho chytit - detaily už jsem si automaticky přimyslela sama.

Myslím, že absence pořádného popisu nám nejvíc chyběla v době, kdy jsme čekali na telefonát od Tomáše. Shodli jsme se s Jakubem, že to byla super příležitost pro nějakou sociální situaci - čtyři lidi zavření v malém bytečku, vlastně se neznají, normálně by se dohromady nedali, poprvé mají poměrně klid (co s ním? )... Stačil by jednoduchý nákres rozvržení: například uprostřed je konferenční stolek, nalevo od něj pohovka, kolem ještě dvě židle. Já a někdo sedí na pohovce, další na jedné z židlí, poslední kouká z okna (jestli tam vůbec nějaké je). Když popáté během dvou minut zkontroluju čas a začnu se houpat dopředu a dozadu, může na to reagovat ten, co sedí vedle mě, na což můžou reagovat i ti zbylí dva.
Když ale situaci neznám, těžko je můžu vyzvat - "Ty si sedni sem, hele, můžeš reagovat.. nebo nemůžeš? Jak to vlastně bylo?" Hrozně nerada se vypravěče několikrát po sobě ptám na to samé, mám pocit, že nás to oddaluje od děje. Ale prostě... nemám pocit, že by ti popisování místností nějak extrémně šlo (když zapomeneš zmínit, že v prázdné místnosti jsou ještě jedny dveře... a vlastně jsou naproti těm prvním), tak proč to nenakreslit? Myslím, že by to dost věcí usnadnilo a snad i zrychlilo. Ostatně, jde jen o pár čar - ty k základnímu dojmu bohatě postačují.
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Ad můj byt: Tady si myslím, že to je hodně na mě, abych mu dal pořádný tvar. Mohl jsem se při hře "probrat" a pokusit se ho popsat a nějak oživit, já VÍM jak vypadá, jen jsem jediný - a nepodařilo se, jak už jsem psal tak ta neděle byla docela dost mimo. Neptej se, co může udělat Marcel pro tebe, ale co ty můžeš udělat pro Marcela. Takže:

Jako domácí úkol a svazácký závazek Vám příště představím v detailu i v nákresu svůj byt a přilehlé okolí tak, aby pro každého získalo tvar. Cca 15 minut povídání.
Permonick
Příspěvky: 2
Registrován: 17. 3. 2009, 22:01

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od Permonick »

Nuže když už si tu všichni vylévají srdíčko, tak se taky přidám $D

v zásadě bych souhlasil s Jakubem v podstatě ve všech bodech... za sebe bych přidal to co už jsem Marcelovi říkal osobně, a to že mi na posledním sezení zásadně vadilo to, že jsem se doteď nezbavil pocitu, že jsme byli kamsi značně násilně dotlačeni... faktem je, že jsme si sami uzavřeli dost možností, ale události v Klementinu mi přišly značně zcestné... situace která tam nastala mi přišla naprosto nereálná... to, že nikoho nenapadlo si ověřit zda nejsme sledováni, ať už běžnou nebo magickou cestou i přesto, že je zřejmé, že jsme naprostí nováčci v těchto věcech a i přesto, že je veřejně známo, že nás bedlivě sleduje takřka celé společenství, a i přesto, že kontakt s námi hrozí postih... nechápu jak by takovou situaci mohl kupříkladu Hlawias jako poměrně vysoce postavený a znalý člen (či Albert, o zbylých dvou nic moc nevíme) společenstva dopustit, protože mi to přijde jako absolutní diletantství z hlediska jakékoliv konspirace...
Marcel na tohle samozřejmě může odvětit, že jsme se dostali do "světa" jehož zákonitosti a fungování jsou nám prozatím z větší části utajeny, ale mě tohle hodně nesedlo a i pro mojí postavu je tohle spíše vodítkem proto aby se maximálně pokusila získat dostupné informace, ale nadále s těmito outsidery spolupracovala co nejméně...
už jen samotná přítomnost Hlawiase mi přijde poněkud absurdní, mnohem logičtější by byl některý řadovější člen frakce, kupříkladu Albert, který působí dojmem jakéhosi učitele/vykonavatele by byl pro takovou roli ideální, než ohrožovat osobu Hlawiasova formátu kontaktem s námi jako osobami zapovězenými onou Radou/Koncilem/či-jak-se-to-sakra-jmenovalo...
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Ad Permonick: Ve mně toto vyvolává dojem "vlastní důležitosti". Přece jen asi na nás něco je, že se o nás (na první pohled nesmyslně) zajímají tak vysoce postavené osoby - což nic nemění na osobním odporu k vnitřní politice - a moje ego stoupá ... :-) - lepší být persona non grata než tvář v davu a později druhá mrtvola zleva. Ale budu upřímný, ve hře samotné mi to vůbec nedošlo :cry: , prostě nepromýšlím logiku a reaguji na dojmy a nálady - co se Karolina týče tak to vidím na nějakou Ionescovu absurdní hru - vše je možné a 2+2 může být 6 nebo 7,59 ... nebo taky něco jiného.
Uživatelský avatar
DarthSpeedy
Příspěvky: 178
Registrován: 7. 5. 2006, 20:43
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od DarthSpeedy »

44kuba píše:1. Osobní poznámka - politika. Tady jde o celkový charakter hry, mluvím proto pouze za sebe a svoji soukromou představu "WoD" hry. Temná tíživá tajemství, tajuplné tajnůstkářské tajné spolky, záhadné stíny, temné předtuchy, živé sny, vidiny, xsetletá prokletí. Kroužky spiritistů, zaprášené grimoáry (a klidně i zaprášené notebooky s elektronickými grimoáry, proti gustu .... ale musí být zaprášené;-) ), tajemné značky na kostelních vratech, záhadní cizinci, bledé femme fatale, zvuk zvonů/policejních sirén v dáli .... ano, mám nesmírně rád gotické romány, uznávám :-). A právě setkání se s realpolitik na celoměstské úrovni mi tvrdě nesedlo. Přijde mi to (opět pouze osobně!) ... nepatřičné. Střet osobní (právě to personal a dovnitř zaměřené mi u WoD vyhovuje) vs "globální". Nyní si můžeme vytvořit patřičné "kontakty" ve "vlivných kruzích", ať už půjde o FC nebo jiný řád, pokud to nějak urovnám s Benediktem tak i na pozici výkonné moci bude někdo známý ... jasně, má to tvar, logiku, návaznost, jen to není "osobní". Není to můj svět, moje tajemství, moje noční můra, moje dilema, moje rozhodnutí, moje vůle ... moje hra?
Zřejmě došlo spíše k špatnému podání z mé strany - můj záměr byl pouze předložit uchopitelnou vizi, trochu zvednout povědomí o tom, že něco takového existuje. Několik prvních her mi logicky slouží k tomu, abych vás (respektive vaše postavy také) seznámil s několika principy a zákonitostmi Probuzeného světa. Těch pět, šest hodin je evidentně docela málo, když třeba třetina padne právě na tyto záležitosti. Určitě to je součást hry (já to tak vnímám) a určitě se tohoto nástroje nechci vzdát nebo dát přednost jiné možnosti, méně náročné na hrací čas. Dobré na tom je, že kapitola skončila celkem úplně jinak, než jsem očekával, ale určitě mnohem lepším způsobem (než jsem očekával). Díky tomu mám již mnohem více možností, jak předávat mimoherní informace, což určitě ocení všichni a zbývá tak mnohem více času na jiné věci. Několik věcí, na něž poukazujete, je způsobené krátkou hrací dobou, to by jsme se opravdu nikam nedostali - ale vzhledem k poslednímu posunu by se již od příště mohlo leccos změnit (snad k lepšímu).

Politika byla zmíněná krátce, celkem povrchně, a postavy tak měli možnost zjistit, že existuje jakási hierarchie, mocenský orgán apod. Je již na nich, jak moc se této oblasti chtějí věnovat. Hru zaměřenou tímto směrem v plánu určitě nemám, pokud k tomu sami hráči nebudou tíhnout. Prozatím zůstává kulisou. Samotný Hlawias naznačil, že postavy do toho nemá cenu zatahovat (ale kdo ví, co má za lubem, že??).
44kuba píše:2. Pozitivnější bod - NPC. Konečně nějaké komunikativní postavy ;-). Kladné body - Albert, Ben. U toho jsem prve netušil, jako odlehčovač byl skvělý (Zvěstovatelé smrdí! - výrok dne otce Fura). Co chybí, je rozlišení tj. zahrání rozdílných charakterů. Výrok "zatvářil se odmítavě" vs. aby ses ty jakožto dotyčné NPC zatvářil odmítavě. Hodnocení "kvality a obsahu" našeho dojmu z NPC - proč používáš věty stylu "máte dojem, že Vám nevěří"? Opět jsme o tom již mluvili - dojem hráče/postavy je jen její soukromou věcí. Dojem, pocit, nálada - ty můžeš předestřít rekvizity a indicie, ale nemůžeš je hodnověrně iniciovat prohlášením o tom, že jsou (mimo případy mechanismy iniciovaných emocí, např. panika způsobená drogou/magií). Vím proč to používáš (viz další část věnovaná "farmaření"), ale je to cesta do pekel. Pokud se i méně zkušení hráči nenaučí sami bez vedení něco cítit nebo vytvářet nějaké vlastní dojmy z věcí a promítat je do svého vnímání postavy, tak jim "instantní" emocí jen uškodíš. Navíc, to je tvoje emoce, nikoliv jejich. Jak se může jejich (zatím neexistující) charakter vyvinout nebo vyvíjet, když jim/nám tímto říkáš, co máme cítit? Našel jsem na fóru několik zajímavých článků na podobné téma, když tak ukážu, to psali kvalifikovanější, navíc souvisleji než já nyní v práci za pomoci alt+tab.
Vím, na co konkrétně narážíš, ale tentokrát bych měl být v právu. Jednalo se o Veroničin (nebo něčí jiný) hod na Empatii - tam si již nepomůžu sebelepším hraním, jinak mě bude vnímat hráč, a jinak je to ve skutečnosti. Andrea musí získat odpovídající odpověď adekvátně svým znalostem/hodu. Veronika jako hráč si sice může udělat závěr, ale důležité bude, co si myslí její postava. V jiných případech, než kdy se jednalo o výsledek hodu, si nejsem vědomý toho, že bych hráčům podsouval a vnucoval pocity. Ale to samozřejmě neznamená, že to třeba do budoucna neudělám. Řeč už o tom byla, je sice hezké, že vaše postava má nějaký pocit, ale ostatním to zůstává skryté. Zatím stále se ještě velmi lehce stírá hranice mezi chováním hráče a postav, takže se snadno může stát, že hraná emoce jednoduše zůstane ostatními přehlédnuta. Není nic jednoduššího, když hráč občas pronese, že jeho postava je nervózní, má strach a podobně. Ostatní tak určitě získají lepší představu; určitě by bylo mnohem lepší to zahrát, ale asi to nepůjde hned ze začátku. Pokud někomu řeknu, že mu „nějaká konkrétní situace připomene vzpomínku na něco jiného,“ nepřijde mi to jako zásah do vaši kompetence. Jednoduše, proč by se to nemohlo stát, a navíc taková zmínka může vytvořit u dalších přítomných nějakou zajímavou asociaci. Ty jsi uvedl, že u tebe toto není nutné, s čímž jsem souhlasil. Pokud bude někdo stejného názoru, určitě od toho v jeho případě také upustím. Právě proto potřebuji co nejvíce zpětné vazby. Když si na to ostatní nestěžují, sem tam se k tomu během hry určitě dostanu a nebudu váhat to použít. Myslím, že četnost není natolik vysoká, aby zároveň hráčům bránila v jejich samostatném projevu. Když někoho vystraším k smrti například, a jeho reakce není dostatečná, asi si takovou berličkou rád pomohu. Ale souvisí to ještě s další věcí, k tomu se snad dostanu.
44kuba píše:3. Co jsme vícekrát zmiňovali je lepší rozehrání (nebo u někoho vůbec přijetí) charakterů. Velká část je samozřejmě na nás, ale zůstává tu věc, se kterou by jsi mohl pomoci. Znáš osobní data a životopisy postav - co takhle hrát přímo na ně, tak aby i méně aktivní hráč (Veronika např.) měl nějaké háčky? Zkusím vymyslet nějaký konkrétní příklad. Padlo např., že má přítele - neprobuzeného, který se neozývá. Co takhle kdyby si ji našel (potkal nás na ulici, nebo v restauraci, v obchodě ....), vzniká prostor pro scénu, kdy Veronika nějak reagovat MUSÍ, v tu chvíli má hlavní slovo a přechází do popředí. Co třeba kdyby přítel ztropil žárlivou scénu (třeba ten supermarket), ochranka ho chtěla vyvést, strhla by se mela ... co udělá? Nechá ho jen tak odejít? Udělá bez mávnutí oka tlustou čáru za minulostí, nebo to bude další připomenutí toho, že to co bylo už není a nemůže být? Pokusí se ve stresu použít (veřejně!) něco ze svých nově objevovaných schopností? Co kdybych například já potkal na ulici (ideálně třeba v knihovně, tam kde bylo minulé setkání) svého bývalého žáka nebo kolegu, který by mě oslovil pravým jménem a ptal se, co se se mnou děje, když mám být v lázních v zahraničí a léčit se, co dělám proboha v Praze a nemám-li chuť zajít na oběd? Jak bych reagoval? Dovolím si malý spoiler (v současné konstelaci a vzhledem k typu hraní NPC asi není prostor - chápu že tohle zahrát pro tebe může být nyní nemožné) - jako Vice mám Lust. Stačí trochu rozehrát onu FreeCouncil "paní" mého věku, dát jí trochu koketnosti a ženskosti (nyní je chtíc nechtíc až na popis - černé koktejlky - lehce "bezpohlavní") - a už se mám čeho chytit. Ty máš patřičné informace o každém - co takhle je zkusit využít? I pro mě se můj xstránkový životopis stává bezpředmětným, pokud nijak nemá místo ve hře a já opravdu začínám jako "tabula rasa". Něco se dá dohnat hrou, je tu ovšem faktor "únavy" ze "snažení se" ... Bohužel jako hráči se značně zkušenostně rozcházíme, nedá se v této konstelaci počítat s tím, že se "zabavíme sami mezi sebou".
Tady zatím stručně - vím o tom, určitě na to dojde, ale prozatím pro to není prostor. Je tam spousta možností, jak se taková věc může protáhnout, a v dosavadní situaci jsem nechtěl ani v nejmenším riskovat půl hodinový odklon. Dotazníky jste vyplňovaly právě z tohoto důvodu, a tímto způsobem je posléze budu používat. Ale ačkoli jsme již absolvovali tři sezení, stále to jsou cca 3-4 dny herního času. Zatím tedy bude třeba trpělivosti, nebudu tedy ani tvrdit, že s tím začnu hned příště, protože již teď vím, co bude náplní dalšího hraní.
44kuba píše:4. "Farmaření" - soukromý pojem pro nic nedělající a pasivní postavy, vycházím ze hry kdysi dávno, kdy typický fantasy barbar DrD typu začínal pěstovat zeleninu ve vypálené vesnici a do žádných dungeonů se mu nechtělo. Typicky hluché místo - čekání jeden den na to, až/jestli nás někdo kontaktuje. Postavy v jednom malém bytečku, sedí a hledí a nic se neděje. Ani tebe, ani nás to nebavilo. Chápu pauzu, kterou jsi tam vsunul (z hlediska logiky - přece jen trvá, než se rozhodnou, bude-li s námi někdo chtít hovořit). Co s tím? Pokud jsou charaktery již rozehrány, tak se často zvládnou zabavit samy - kratší konverzace, něajká neklíčová mezihra, kterou pouze moderuješ a která může sama od sebe vzniknout. To bohužel není náš případ. Nebo v případě, že by existovaly nějaké háčky (ty je bohužel potřeba servírovat na stříbrném podnose a cpát je hráčům k rozpohybování), ideálně velké množství háčků, by šlo nějakou činnost "popohnat" - opět nyní to nebylo možné. Místo pro nás nemá příliš tvar, jediná stopa kterou jsme měli (ano, ty jich určitě máš hromadu, ale my ne!) byla "na čekačce". Co takhle třeba použít pouze noviny, které jsme si koupili a do nich dát zajímavý článek - co takhle kdyby Blesk uveřejnil stať známého astrologa pana ABC, který právě na 11.10. vypočítal konjunkci sfér, kdy má podle starých/nových svitků/proroctví/výpočtů přijít na svět nová neznámá/tajemná/pekelná/andělská síla/bytost/událost, která změní/mohla by změnit/převrátí svět tak jak jej známe? Vše je dohromady svázáno budovou Altivy (popis hrůzných/důležitých událostí skrz historii, poslední z 80. let kdy se na kravatě oběsil předseda místního výboru KSČ), která je magickým uzlem/branou do jiné dimenze/kdoví čím vůbec a právě kde se mělo ono něco stát. My (postavy) si o tom budeme chvíli povídat, pak přeskočíš na ranní telefonát - a pauza je vyplněna, byť ne dějem. A později, až nám Albert ukáže nákres, tak půjde o něco, co už budeme mít s čím spojit, byť zdroj informací je pochybný (Blesk, pan ABC je nyní hospitalizován na psychiatrickém oddělení a byl již jednou podmínečně odsouzen za přechovávání a prodej psychotropních látek). Nebo by se něco mohlo odehrát přímo kolem mého bytu - kocour by se naježil, začal by syčet, slyšeli bychom kroky po dvorku nebo na střeše ... vůbec o nic by jít nemuselo, jen by to vyplnilo onen čas. A vždycky je tu divadelní řešení - cedulka "v paláci na druhý den". Není sice elegantní, ale někdy to jinak nejde.
Nápadů a možností je víc, můžeme probrat jindy a jinak. Jen poznámka, co chybělo Veronice (zmiňovala v autě) - opět dojem z místa. Obrázky, nákresy, cokoliv co by dovedlo vytvořit "obraz" v hlavě.
Pravda, tuhle scénu se mi povedlo „efektivně zabít“ - nechť je mi to poučením pro příště. Částečně dané tím, že to byl úplný odklon, potřeboval jsem, aby jste se nějak zabavili sami :) , protože prezentovaná kabala byla připravena až na jiné hraní, a já jsem neměl potřebné detaily (bystřejším asi došlo už během hry, například když jsem se přeřekl se jménem u Maldavis - jména jsem totiž třeba měl, ale ne ta stínová, jež bylo nutné narychlo vymyslet). Improvizování na dvou frontách jsem viditelně nezvládl, za to se omlouvám (stejně jako za Hlawiusův neobrázek :( ).
44kuba píše:5. Opět osobní, to je asi dáno rozdílem mezi tvým a mým stylem. Logika, připravená linie, návaznosti vs. improvizace, aktuální situace, změna za pochodu a sám jsem překvapen, co to je vlastně zač. Co mám na mysli: Minule se několikrát stalo, že jsme se jako postavy na něčem shodli (dojem ze člověka, z místa, názor na věc ...), ale tobě se to nelíbilo a tak si nás začal (jako GM!) přesvědčovat o něčem jiném. Někdy natvrdo, jindy nepřímo. Typický příklad - Benedikt. Pokud vycházím z tvého přístupu, tak je někde nějaká "univerzální" linie, která říká že Benedikt je sice neotesaný, ale v zásadě dobrý a důležitý. A pokud my jsme došli k jinému názoru, tak protože by pokračování v něm mělo za následek závažné změny v potenciálně připraveném ději, tak je nutné aby byl náš postoj upraven. Což je nemožné. Třeba to není pravda (v to doufám), toto je ovšem vyznění. Nejsem logik a nejsem zvyklý myslet v rovnicích jak ty, jen mi ty základní kameny příběhu (nejen fyzicky, ale i názorově) přijdou předurčené. U dějových situací to je asi nutné, u názorových nesmírně nepříjemné. Mám právo na svůj názor a jeho prosazování, GM upravuje okolí, okolnosti a názory světa kolem. Pokud půjdu tvrdě proti zdi, tak si ponesu následky, ale vždycky můžu. Opět - kvalitativní hodnocení činnosti - Vandalicus který se představil do telefonu vlastním jménem. To že ho zkritizuje Albert je OK, to že to naznačuješ jako GM není OK. Vandalicus má právo prozrazovat své pravé jméno jak a komu chce - holt za jeho přeřeknutí jsme zaplatili všichni - a jdeme dál. Naopak je to cenná zkušenost, proč je to potřeba - a jedná se o potenciální háček do budoucna, kdy zůstává otevřené sympatetické spojení na něj.
Toto mé přesvědčování určitě vůbec neberte v potaz!! Jen během hry polemizuji z pohledu druhé strany. Stejně jako „věci, co by mě zajímaly“ - já samozřejmě vím, kdo je levitující chlápek, ale kdybych nebyl Vypravěč, tak by mě to zajímalo. Stejně tak vím, kdo je důvěryhodný a kdo ne, ale kdybych byl hráčem, tak bych třeba věřil Elmerovi. Pokud to vadí, určitě toho nechám, tady problém nevidím. Tohle určitě není žádné tlačení na postavy ani snaha o jejich návrat do mnou vytyčených kolejí. V zásadě bych si odporoval v tom, co jsem sliboval na začátku. Že příběh je zatím lineární, ale je možné do něj čas od času zasáhnout, je možné se do něj ponořit, nebo naopak úplně odklonit. On si bude žít vlastním životem. Zatím mám asi jen jednu „přesně předurčenou věc“ a ta je ještě velmi, velmi daleko. Jako postavy máte absolutní svobodu (ačkoli to tak třeba nemusí někomu přijít) - konkrétní příklad, není nutné věřit Elmerovi, aby se příběh posunul dále. Není taktéž nutné vycházet s Benediktem, aby se stalo „něco dalšího.“

A naposledy, tobě jsem to již psal - co se Pavla týče, vůbec si zpětně neuvědomuji, že bych mu něco vytýkal. Pokud to tak vyznělo, moc se ti tímto omlouvám, Pavle. Měl jsem z toho spíše radostný pocit, že se Marek ve hře projevil naprosto lidsky a předvídatelně, a že mě samotnému do rukou dalo prvek, využitelný pro další pokračování. Albert se opravdu zlobil, já jsem byl spokojený
Nerhinn píše:Málokdy se už od začátku zapojuji více aktivně do hry, zejména, když systém a svět pořádně neznám, či když neznám pořádně lidi. Pak dochází z mé strany i k určité frustraci - "Minule jsem docela mlčela, tak teď už... a zas nic. Tak příště," (a příště už to bude "Předminule a minule jsem docela mlčela,..."). Bohužel čím intenzivnější dojem mám, že už by to "něco chtělo", tím zoufaleji a méně přesvědčivě se mi daří se aktivně zapojit - a tím víc potřebuju aspoň něco.

Moje představivost je postavená kompletně na obrazech. Možná proto se mi daleko snáze hrají hry, kde je mapka a figurky hráčů, protože to prostě mám před sebou a mám od čeho se odrazit. Stačí mi čára, naznačující barový pult a v mé mysli se roztočí kolečka a najednou je to dřevěný pult, tady, tady a tady jsou na něm sklenice, tady je rozlité pití, tady je skvrna... jde to.
Již jsem to zmínil výše, prozatím budu muset vymyslet nějakou náhražku. Určitě tomu snad pomůže detailnější popisy, sem tam nějaký ten obrázek. Zkusím zapracovat spíše na těch popisech, to už jsme s Jakubem probírali minule, ve hře se zatím nijak extra (nijak :roll: ) neprojevilo. Ale všechno postupně, nemůžu se zlepšit ve všem najednou, o čem by jste tu poté psali, že??
Permonick píše:v zásadě bych souhlasil s Jakubem v podstatě ve všech bodech... za sebe bych přidal to co už jsem Marcelovi říkal osobně, a to že mi na posledním sezení zásadně vadilo to, že jsem se doteď nezbavil pocitu, že jsme byli kamsi značně násilně dotlačeni... faktem je, že jsme si sami uzavřeli dost možností, ale události v Klementinu mi přišly značně zcestné... situace která tam nastala mi přišla naprosto nereálná... to, že nikoho nenapadlo si ověřit zda nejsme sledováni, ať už běžnou nebo magickou cestou i přesto, že je zřejmé, že jsme naprostí nováčci v těchto věcech a i přesto, že je veřejně známo, že nás bedlivě sleduje takřka celé společenství, a i přesto, že kontakt s námi hrozí postih... nechápu jak by takovou situaci mohl kupříkladu Hlawias jako poměrně vysoce postavený a znalý člen (či Albert, o zbylých dvou nic moc nevíme) společenstva dopustit, protože mi to přijde jako absolutní diletantství z hlediska jakékoliv konspirace...
Celou druhou půli jste měli na svědomí vy sami, několik věcí ode mne byly jen očekávanými následky - něco z nich by proběhlo určitě, ale v mé režii asi jinak než tomu bylo v případě, že jste místo a čas zvolili vy (nebo respektive bylo zvoleno, ale na základě vaší iniciativy).

Co se vysvětlení týče, nechci moc prozrazovat, kolem vás je spousta prazvláštních věcí a nevyřešených okolností, ale pokud si chce někdo trochu zapřemýšlet:

SPOILER!!
??íneltěvsyv énčetuks ydet ej ékaJ ??iletavotsěvZ es eltyp ohondej od aremlE lidoh ěntsalv odK ??tkideneB ivoremlE o es lavořdajyv cívaN .míšlad mýkěn a mekraM izem ínejops ékcitetapmys ínláicnetop olyb mekvrp mýtiželůd ěnémen a ,akirtaP avatsop alyb merotkaf mýntatsdop míšlaD .onečytzv sáv )nejen( oloko olyb žej ,melzuok evitkepser ,ilintsalv etsj žej ,mektivs es íněnič od oc alěm tsoládu áleC
SPOILER!!
Permonick píše:Marcel na tohle samozřejmě může odvětit, že jsme se dostali do "světa" jehož zákonitosti a fungování jsou nám prozatím z větší části utajeny, ale mě tohle hodně nesedlo a i pro mojí postavu je tohle spíše vodítkem proto aby se maximálně pokusila získat dostupné informace, ale nadále s těmito outsidery spolupracovala co nejméně...
už jen samotná přítomnost Hlawiase mi přijde poněkud absurdní, mnohem logičtější by byl některý řadovější člen frakce, kupříkladu Albert, který působí dojmem jakéhosi učitele/vykonavatele by byl pro takovou roli ideální, než ohrožovat osobu Hlawiasova formátu kontaktem s námi jako osobami zapovězenými onou Radou/Koncilem/či-jak-se-to-sakra-jmenovalo...
44kuba píše:Ad Permonick: Ve mně toto vyvolává dojem "vlastní důležitosti". Přece jen asi na nás něco je, že se o nás (na první pohled nesmyslně) zajímají tak vysoce postavené osoby - což nic nemění na osobním odporu k vnitřní politice - a moje ego stoupá ... - lepší být persona non grata než tvář v davu a později druhá mrtvola zleva. Ale budu upřímný, ve hře samotné mi to vůbec nedošlo , prostě nepromýšlím logiku a reaguji na dojmy a nálady - co se Karolina týče tak to vidím na nějakou Ionescovu absurdní hru - vše je možné a 2+2 může být 6 nebo 7,59 ... nebo taky něco jiného.
Asi tak. Podle mě to zní docela rozumně, ale tak třeba jste tak důležití, že vás musí vidět i „hlavouni“ 8)
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Něco málo k datu příštího hraní - jak jste na tom s časem? Já příští týden nemůžu v sobotu, v úvahu by připadal čt 17-22, pá 18-24 nebo neděle 16-22. Kdy by se Vám to hodilo?
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od Vandalicus »

možná čtvrtek, víkend mám zabitej
Uživatelský avatar
DarthSpeedy
Příspěvky: 178
Registrován: 7. 5. 2006, 20:43
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od DarthSpeedy »

Z mé strany zatím není problém, mám čas všechny uvedené dny.
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Čtvrtek by byl fajn. Mohl by ses prosím přeptat Roberta a Veroniky, Marceli? Ď. Kuba
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Zdravím vespolek, opět se připomínám, vyhovoval by Vám tento čtvrtek, tj. 26., cca od 17 do 22? Vandalicus ano, Marcel ano ... Veronika a Robert netuším. Po posledním sezení jsme si napsali snad vše, co šlo, teď už může být vše jen lepší a lepší .... (až budeme úplně dokonalí 8) ) ... tak co Vy na to, bude se hrát? Kuba
Uživatelský avatar
DarthSpeedy
Příspěvky: 178
Registrován: 7. 5. 2006, 20:43
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od DarthSpeedy »

Takže zatím všichni potvrdili svou účast, takže další termín je

Čtvrtek 26.3., 17:00 - 22:00.

Kdyby kdokoliv z vás nakonec nemohl, určitě se zkuste během dneška ozvat.
Uživatelský avatar
Vandalicus
Příspěvky: 737
Registrován: 17. 4. 2006, 20:04
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od Vandalicus »

moc se omlouvám, jsem úplně na odpis :cry:
44kuba
Příspěvky: 68
Registrován: 2. 9. 2008, 12:08
Bydliště: Brno

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od 44kuba »

Hlavně se uzdrav, až budeš v pořádku nebo alespoň až budeš "společensky použitelný" ;-), tak dej prosím vědět.
Uživatelský avatar
Nerhinn
Příspěvky: 7
Registrován: 5. 2. 2009, 22:08

Re: [Brno] Mage the Awakening // Ztracené vzpomínky

Příspěvek od Nerhinn »

Pro případ, že jsem nebyla jediná, koho nenapadlo, že se má Pavel sem ozvat, až bude zdravý, ptám se:
...tak už? :)
Zamčeno

Zpět na „Ztracené vzpomínky“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti