Astrální doupě (+ recenze)

Diskuze k českým a slovenským hrám, které nemají samostatnou sekci.
Odpovědět
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Pepa »

Heuréka! :D
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Pepa »

Ponořil jsem se do tajů Astrálního doupěte a přináším svoje postřehy. Předešlu, že Alef hru v úvodním postu popsal v podstatě správně. Hodně věcí tedy nebudu opakovat, budu psát víceméně nové poznámky...

Alefova recenze
Alef0 píše:Spisok je á-štvorkový a kto videl slovenského Čarodeja, pozná formát...
Můj spisek má rozměry A5, takže to jenom pro upřesnění.
Alef0 píše:Navyše sú [dovednosti] rozdelené do jedenástich (zle počítam? nie tucet?) skupín:
Je jich dvanáct :) Viz tabulka na straně 9. Nejspíš jsi zapomněl na Boj...

DrD alerty jsou podle mě trochu neoprávněné. V podstatě až na názvy některých kouzel a fungování astrálních sfér nemá Astrální doupě s tím Dračím společného téměř vůbec nic. Je to totiž absolutně jiná hra.

Tvorba postavy
Ano, počítačový program by se hodil. Ono totiž rozdělit 464 bodů (následně pak 374 a 4x 1134 bodů) mezi 20 vlastností podle druhých a třetích mocnin není úplně jednoduché. :)

A to nepočítám ony astrologické záležitosti jako konjukce, sextil, trigon a opozice planet. (Které stejně "jenom" přidají někam pár bodů a to je celé. Ostatně k tomu (myslím) ten program také autorovi posloužil, ne? Aby se do něj zadalo datum narození postavy a ten program mu ukázal postavení planet v tu dobu...) Pro hráče nedotčené astrologií to tam je trochu vysvětlené, ale mám pocit, že si tyto "body za planety" stejně každý udělí kam chce...

Navíc se domnívám, že v příkladu na straně 21 je chyba. Podle mého výpočtu má postavě zbýt 647 bodů mentálního entusiasmu a 767 bodů psychického entusiasmu. Jestli tohle není správně, tak tomu nerozumím :)

Co se vlastností týče, tak určitě muselo dát práci vymyslet pro ně 20 jmen (stejně jako názvy všech dalších různých sloupců všech tabulek), každopádně myslím, že Víra by měla být vlastnost duchovní, nikoli mentální... :) A podobně jako Sparkle, i mě přijde Rychlost přesílená.

Excitace
Toto bych v praxi opravdu zaznamenávat nechtěl. Když se třeba v průběhu souboje různé vlastnosti mohou zvýšit různým lidem o různé hodnoty po různě dlouhou dobu...

Entuziazmus
Klesnou-li body entuziasmu (= zkušenosti) pod nulu, je postava ohrožena depresí a může mít i sebedestruktivní sklony... Ale nijak jsem nepřišel na to, jak se to může stát. Žádná nestvůra totiž body entuziasmu neubírá a hráč sám investovat body do mínusu nemůže...

Energie
Nikde není zmíněno, kolik jaký úkon (máchnutí mečem, seslání kouzla) stojí bodů energie. Není také zmíněno, co se stane, když ten který druh energie dojde. (Umře postava?)

Boj
Vše je v podstatě tak, jak popsal Alef. Hodí se pěti kostkami, ke každé se přičte minimum ze dvou vlastností + něco za zbraň. Jsou-li přesahy v jednotlivých "kategoriích" větší než 5, pak se něco děje. Jsou-li menší, tak se přenáší do dalšího kola (takže se musí asi někam průběžně zaznamenávat...)

Co na to říct? Chtěl bych to vidět v praxi. Opravdu by mě zajímalo, jak dlouho trvá vyhodnotit jedno soubojové kolo...

Dovednosti a vyhodnocovací systém
Jak vypadá vyhodnocení obecné činnosti, není v knize nikde zmíněno. Jakýsi popis je sice v kapitolce o Strategii, ale jednak i potom zůstává pár otazníků a druhak měl být tento popis uveden někde obecně před.

V podstatě až do příkladu na straně 50 jsem nevěděl, co je v těch jednotlivých tabulkách vlastně uvedeno. Jestli to jsou náročnosti úkonu, nebo jestli body, za které se ten či onen úkon lze naučit (tabulka má totiž vždy popis "Primární nauka", "Sekundární nauka"). Z příkladu jsem pochopil, že obojí je pravda. Dovednost si musíte osvojit (=koupit) za tolik bodů entuziasmu, kolik je součet čísel v řádku a následně jsou tato čísla pro vás DC, která musíte přehodit.

Dále je v pravidlech zmíněno, že když postava uspěje, jsou k výsledku přičteny hodnoty úkonu. To jsem také nechápal. Nebylo mi jasné, proč bych měl k hodu přičítat čísla, která se zrovna právě tím hodem snažím překonat. Každopádně to je tak. Pokud ta čísla (v případě kouzel stačí ve dvou kategoriích) překonáte, tak si je navrch ještě přičtete. (To má význam při porovnávání s někým dalším - CP, nestvůrou, ...)

@Sparkle: Co si hráč přičte, když chce použít "untrained skill", to v pravidlech není. Když to vezmu logicky, tak pokud hráč dovednost umí, tak si přičítá menší číslo z vlastnosti a dovednosti, takže když to neumí, musí si přičítat ještě méně. Možná samé nuly, ale to mi přijde zase jako poměrně drsné...

Podobně jako Ongeho by mě zajímalo samotné nastavení čísel. Zatímco v druhém sloupci se háže k20 a není tak rozdíl mezi 1 a 4 moc velký, v prvním sloupci se háže k4, takže tam je takový rozdíl zcela zásadní. (A to nemluvě o tom, že tam jsou i čísla přes 20...)
OnGe píše:Zkamenění má obtížnosti 30/30/20/10/20. Jako základ máme vlastnost nebo dovednost (cokoliv je menší) a k tomu přičítáme k4/k20/k8/k6/k12. Pokud se spokojíme s úspěchem jen v případě, že na všech 5 kostkách padne nejvyšší možné číslo, stačí nám dosáhnout hodnot 26/10/12/4/8. Vlastnosti je navíc možné navýšit o +4 za entusiasmus a tak se dostaneme na vlastnosti 22/6/8/0/4. Na vlastnosti tedy budeme potřebovat 10 648/216/512/0/64 bodů, celkem 11 440 bodů. Na počátku máme nějaké specifické minimum dané rasou a komu si můžeme rozdělit 464 bodů. Další body se dá dostat výchovou - až 2 000. Jak asi tušíte, k 11 440 bodů ve vlastnostech se začínající postava ani nepřiblíží. V příručce jsem ale nenašel nic o vývoji postavy, takže nedokážu říct, jak dlouho může trvat, než se moudrými investicemi bodů dopracujete až k mágovi, schopnému nechat někoho úspěšně zkamenět v případě, že na všech kostkách hodí nejvyšší číslo (šance že se to stane je v setinách procent). Tady bych ještě poukázal, že Zkamenění NENÍ nejobtížnější kouzlo v příručce (Třeba Tvorba bohů má 38/38/28/26/29).
Tento výpočet mi přijde v pořádku. Mám k tomu tři poznámky:

(a) Protože se bere vždy minimum z vlastnosti a dovednosti, nestačí ti vyboostovat jenom vlastnosti, ale musíš i dovednosti (tedy Síla elementární magie, Sesílání elementární magie, ...). To je dalších 484/36/64/0/16 bodů (po druhých mocninách). Tedy 600 bodů. Protože je ale sesílání kouzel záležitost (až) mentální úrovně a platí následující pravidlo...
Strana 8 píše:Hodnota cviku nemůže přesáhnout hodnotu zdatnosti. Zdatnost může být jen tak velká, jak je velká příslušná znalost. Znalost nemůže přesáhnout představu určenou talentem.
...je nutné vyboostovat i "předchozí" duchovní úroveň. Tedy dovednosti Síla magie, Seslání magie, ... Což je dalších 600 bodů.

(b) Ať už je výpočet pro body jakýkoliv, tak počáteční hodnoty vlastností a dovedností lze zvýšit maximálně o 20 (viz strana 7). Takže jakákoliv postava bude mít stejně smůlu...

(c) Kouzelný drak (nejmocnější bytost bestiáře) má hodnoty 26/20/20/20/20. Proto i on by měl bez excitace se zkameněním poněkud problémy. Tvorbu bohů nesešle ani on.

Nyní pár poznámek k jednotlivým skupinám dovedností.

Alchymie
Místo surovin se zde počítají tygři a draci různých barev. Stejně tak jako u všeho ostatního se mi chce říct: Proč ne? Ale zároveň taky: Proč ano?

Magie
Protože bylo v úvodu představeno pět živlů a tímto nastavením je celá hra nadesignována, chybí mi tam světelný elementál... :)

Theurgie
Nejsem si úplně jist, jestli chápu, co to jsou struktury a vazby. Nejspíš jde o to, že obrazy si "pamatují" a přenáší drahokamy, zvuky kovy a vzdálenosti přírodní látky.

Jestli to dobře chápu, tak při zaklínání démona do předmětu je nutné udělat až čtyři zkoušky. Postupně na Vstup do sféry, Smlouvání s démony, Tvorbu paktů a Spoutání démona do struktury...

Komunikace s bohy má náročnosti 27/27/7/26/4, zatímco Rozmluva s bohem uvedená v kapitole Thaumaturgie má náročnosti 6/10/6/1/3 ?!

Bestiář
Proč je v bestiáři uvedena celá stránka nejrůznějších hadů, to také netuším :) Celkově jde v pravidlech narazit na nejrůznější perličky...
Bestiář píše:Většina upírů bývá schopnými mágy a theurgy. Ke svému životu potřebují krev, nebo červené víno. Při pití krve získávají dovednosti oběti, ale stárnou. Většina upírů proto již krev nepije.
Bestiář píše:Vlčím lykantropům říkáme vlkodlaci. V lítého medvěda se proměnují medvědodlaci. Lítým kancem se stávají prasodlaci. Lítou obří krysou se stávají krysodlaci. V obrovského lítého papouška opakujícího každou blbost se mění papouškodlaci.
Bestiář píše:Jelen je relativně plaché zvíře, které však může zaútočit v říji, nebo když požije červené mochomůrky, se kterými si jeho trávící systém poradí, ale které způsobí svého druhu opilost.
Alchymie píše:K výrobě půllitrové nádoby se střelným prachem potřebuje alchymista zápalný roztok, čtvrt kila dřevěného uhlí, čtvrt kila síry a deset kilo ptačího trusu.
Formální zpracování
Kniha se čte překvapivě velice dobře. Pokud se prokousáte prvními 20ti stránkami, následuje pak už jenom 40 stran popisů dovedností, které jsou navíc proloženy velkými tabulkami. Celá pravidla jsem tak přečetl za méně než den.

Závěr
Nosná myšlenka je i zajímavá a kdyby se hra upravila, tak by možná byla hratelná. Základem k tomu by ale mělo být dobré vysvětlení filozofie systému. Tajemnou hru, ve které se to jen hemží neobvykle velkými čísly, matematikou, tříhodinovou tvorbou postavy a nevím, jak dlouhým soubojovým kolem, nejspíš hrát nikdo nebude. Bohužel... :(
Za tento příspěvek děkují uživateli Pepa:
Fafrin
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Alef0 »

Papoušky som si nevšimol, ja biedny! Spisok je A5, to je preklep v recenzii. (A Bat Guano je prísada do fireballu už v AD&D :-))

VĎaka za rozsiahly názor!
Za tento příspěvek děkují uživateli Alef0:
Fafrin
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4135
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Sparkle »

Kdyby ses Alefe nudil, můžeš se pustit do průzkumu: http://hrdinoveadraci.mysteria.cz/www/pravidla.php :)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Aljen »

uz som mu to poslal ako dalsi pravdepodobny srdcolam ;)
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od OnGe »

A co toto zas je? To snad s Astráním doupětem nesouvisí ne? Ale co, vem to ďas, bude otevřené hraní? :)
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od morech11 »

onge - ako to vidím, tak to s AD vlastne súvisieť môže :D
(čo je teda imho veľmi strašidelné, ak nič iné :))
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od OnGe »

Jak to? Žádný horoskopy, z týmu nikoho nepoznávám a vůbec tu nějak nevidím moc podobností.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od morech11 »

to je už konkétne spracovanie
ale obecné znaky sa náramne podobajú :)
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od PardGalen »

Mají tam astrální svět, to nestačí?
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
morech11
Příspěvky: 3937
Registrován: 28. 11. 2011, 18:47
Bydliště: Žltá ponorka

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od morech11 »

ja som teda myslel skôr heartbreakerovitosť, nepoužiteľnosť a tak, ale teda aspoň mali snahu vytvoriť si web no...
Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od OnGe »

Hele, ty herojové a draci nejsou zas tak špatný. Sice se tam dělá s procenty, smrdí to WoWkem až za roh a kvůli výraznému mentálnímu opotřebení z uplynulého týdne ani moc nepobírám, jak by to vůbec mělo fungovat, ale jsou tam docela zajímavé nápady. Třeba magicware, který sice nejsou magická hejblátka, ani zrcadlo kyberwaru, ale řízené magické mutace, což by mohlo být celkem zajímavé. Postavě může třeba narůst chobot, kterým se dají sbírat věci, nebo peří, které sice nic nedělá, ale prý vypadá hezky. A taky jsou tam pušky. Ta hra může být sranda.

Asi by bylo vhodné oddělit do separátního tématu, což?
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 2104
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od PardGalen »

onge píše:Ta hra může být sranda.
Jo vypadá to zajímavě. Jenom tam pár věcí nepobírám, jako třeba jak je to vlastně s levely a že k tomu jsou potřeba i pravidla DrD. Body waru jsou super, mě se líbil ocas. A Kladivo na čarodějnice. :D
Always bring a gun to a puppet fight
Uživatelský avatar
Alef0
Administrátor
Příspěvky: 5829
Registrován: 7. 6. 2004, 11:22
Bydliště: Košice, SR.

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od Alef0 »

Mne toto príde ako domáci odvar dračáku, ktorý sa na nič nehrá, na nič neašpiruje a preto si nezaslúži nejaké megazdrbávanie.

Je to 53 strán kompilátu, čo sa na každom rohu odkazuje na DrD, ba dokonca sa to čísluje ako DrD (1.6, na webe je aj 1.5) a je to skôr sada domácich pravidiel.

Páči sa mi finta pri bodovom nákupe, že body, ktoré ostanú, sa dajú previesť na peniaze do výbavy (1:1), resp. na fyzické strieborniaky (1:0,5), akurát to vyžaduje veľmi dobré nastavenie kolobehu.

Povolania sú radostná kolekcia obsahujúca klasiky, ale aj napr. warlocka a každé je definované sadov powerov, čo zrejme zobrali z WoWka alebo niečoho podobného. Sicco asi nie je dosť cool :-(

Pozoruhodná je tiež aura čistoty: ak je ktosi čistým, ba až svätý, má výhody (napr. liečenie), ale aj nevýhody (vegánstvo!) a to isté aj je niekto skazený. Akurát neviem ako sa v takej hre tá aura prejavuje, obvykle hráči zoberú skazenosť a z nevýhod spravia výhodu (napr. nemôžem zabíjať naplocho, len vždy ostrím meča).

Súboj je z DrD: špecialitou je odlivový systém, kde voliteľne kúzla spôsobujú únavu.

Bonusom je magicware, teda magické implantáty a la Shadowrun a pušky, lebo to sa niekedy hodí.
Preklady [preklad/korektury/layout]:
Wilderness of Mirrors: 100%/99%/0
In a Wicked Age, CZ: 100%/100%/0
FATE SK: 100/100/0
diostratos
Příspěvky: 3
Registrován: 4. 12. 2013, 10:25

Re: [recenzia] Astrální doupě

Příspěvek od diostratos »

Vážení čtenáři, minulé vánoce jsem dokončil pravidla Astrálního Doupěte a v lednu hru vydal. Od té doby jsem měl hodně práce a teprve nedávno jsem odladil serializaci v generátoru postav. Rád bych se tímto omluvil, že tento doplněk nepřišel dříve, a současně se ohradil proti hodnocení spolupracovníků firmy Altar a jejich přátel. Pročetl jsem komentáře a žádna výtka ohledně informací chybějících v pravidlech se nezakládá na pravdě. Všechny dovednosti jsou dosažitelné. Energii je věnována jednostránková kapitola. Nepoměry elementů jsou záměrné. Vážný zájemce o hru tohoto řádu v knize vše najde. Systém nemá být jednoduchý a ani si na to nehraje. Děkuji za pochopení.
Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti