Hrstka

Diskuze k českým a slovenským hrám, které nemají samostatnou sekci.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Hrstka

Příspěvek od Ecthelion »

Obrázek
( :arrow? Anotace v Databázi RPG)

Never in the field of human conflict was so much owed by so many to so few.
Winston Churchill, 20. srpen 1940

Hráči se v této hře ujmou role odvážných pilotů RAF během slavné Bitvy o Británii.

Hitlerovy nacistické hordy převálcovaly Evropu, roztrhaly Československo, Polsko si rozdělily s bolševiky a za pochodu rozdrtily Francii a britský expediční sbor. Po evakuaci u Dunquerqe nyní stojí Velká Británie osamocena v boji proti nestvůrnému režimu, zatímco na březích severní Francie připravují Němci vylodění do Anglie.

Postavy nastupují k letkám bránícím zoufale britská města a bojujícím o vzdušnou nadvládu ve chvíli, kdy se vše zdá ztraceno. Proti nim stojí doposud neporažená nacistická válečná mašinérie. Pokud letci selžou, Velká Británie padne. Jen málo z nich bude stát na konci této bitvy, protože ztráty jsou vysoké.
Přepracovanou verzi hry si můžete stáhnout zde.
Anglickou verzi Hrstky (v překladu "The Few") si můžete stáhnout zde.

Osobní karta pilota ke stažení (česká / english) a karta stíhaček (česká / english).

Obrázek

Rozšíření Africké nebe, které se soustředí na boje proti Italům a Němcům u obleženého Tobruku, je ke stažené zde. Anglická verze je pak ke stažení zde a rozšířená polská (Cyrk Skalskiego) zde.

Obrázek

Anglická verze dodatku ("Mezi mnoha"), která se zaměřuje na scény mezi misemi a atmosféru válečného Londýna je k dispozici zde.

Rozšíření z Drakkaru:

:arrow? Hrstka: Hvězdné války
:arrow? Hrstka: Pozemný boj

--------------------------------------------------------------------------------------------

Testování leteckých soubojů:
- [Hrstka] Nábor pilotů I. (souboj dvou Spitfirů a Hurricanu proti třem Bf 109)
- [Hrstka] Nábor pilotů II. (4 Spitfiry proti 2 Ju 88 a doprovodu v podobě 2 Bf 109)
- [Hrstka] Nábor pilotů III. (nálet na zakotvenou ponorku v severní Francii a souboj s Bf 109)
- Nábor pilotů IV. (4 Spitfiry proti 2 Bf 109 a 3 Me 110)

Únik ze zajetí:
- [Hrstka] Severní Francie (sestřelný pilot uniká ze severní Francie)
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od PetrH »

nevim, zda je uz mozne hodnotit, ale stahnoul jsme a ve me to nechalo velice silny dojem, dokonce si myslim, ze tak silny, ze bych si toto i koupil... vidim jasne letecke plany, mala plasova letadylka, takova ta tahla z filmu z armadnich stabu, kukly na hlavach hracu a rev may day, may day nad uzemim Francie po zasahu plnou davkou messersmithem...
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od jonka »

Já jsem původně četl příspěvek od Petra jako "nevidím důvod, proč bych si to měl koupit" (ach ty mentální brýle) a tak jsem celý den přemýšlel, jak na to napíšu kontra post, co já v tom všechno vidím co by se s tím dalo dělat a teď, když ho chcu napsat, že Petra napadlo to samé, hehe

Dopis na rozloučenou a fotka oblíbené dívky jsou oboje silné věci, které by mě do hry strašně moc vtáhly. Řekl bych, že ty dvě věci dohromady mají (pro mě) minimálně jednu třetinu hodnoty proč bych si tuhle hru chtěl zahrát. Skvělé nápady, fotka je důvod proč žít, a dopis je (opět pro mě) důvod proč bych chtěl (nebo by mi nevadilo) aby postava(y) umřela(y).

Systém souboje jsem moc dopodrobna nezkoumal (mechanické věci už mě delší dobu na hrách nelákají), ale myslím, že jsou vymyšleny pěkně a bonusy a akce jsou vhodně a jde vidět, že o problematice něco víte a podařilo se vám to ve hře vyjádřit. Jen bych měl takovou otázečku, jestli jste neuvažovali zřídit podobně jako v Burning/Mouse Guard dispozici, podle které by se poznalo, která strana vyhrává a kdy je dobré dát se na útěk. Při čtení jsem totiž měl chuť být jen jedním z letců v davu a prostě přispívat k úspěšnému boji nebo bránit úspěch mise bez speciálních akcí.

Co se týče hry mimo boj, dokážu si představit, že by byla ke hře přiložena malá brožurka, kde by bylo popsáno jak se měla británie během této doby, jak se chovali lidi a obecně situace na ostrovech.

K tomu, bych viděl, že je ke hře přiloženy dejme tomu tři vzorové lokace, místa, kde by letci přebývali a byly tam nějaké konkrétní příběhy, který by letci žili. Stašně by se mi to líbilo, protože by to dostalo punc opravdovosti a nebyly by to jen obyčejně "nějaké" akce, ale události by dávaly smysl v širším měřítku. Také bych navrhoval aby se i v této nebojové části daly brát výhody za dluh.

+ modely letadýlek s možnostmi zářezů, dobové fotky pilotů, žetony pro výšku, zranění, munici, mapky misí i celkové mapa, to celé v krabicovém podání > mňam : )
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od PetrH »

Ano plne soulasim, psat dopis frajirka, co ma jen tancirnu, kazdy večer jinemu devceti mota hlavu na jeho Berti(rozumnel stihacku), prvni polibky pod 17 nemeckymi prizky, slib, ze ten pristi bude specialne pro ni... Nebo veterana z prvni svetove, ktery ma 20 mil od zakladny v malem domku zenu a 3 deti, kazde rano modlici se za stastny navrat na zakladnu a telefon annie, ze dosedl a je cely...
Emoce je na co hra sazi (jonko ty jsi to vystihl dobre), pro me to je mozna i vice, pulka je urcite moznost prozit tu hruzu pilota nekde v Belgii na uteku se zlomenou nohou, v bunde raf a ssaky za zady, udavaci mezi lidma a gestapem pred sebou... Fraja bez niceho i veteran musi spolupracovat, i kdyz ve vzduchu si myslel jeden o druhem lecos
Mechanicky je zde citit kvalitni zaklad, i kdyz jak pise jonka zaverem, brozurky, planky, mala tahla, modely letadel ruznych typu a ja jdu setrit az toto u mytaga na vanoce vyjde...
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od jonka »

modely letadýlek

eh, myslel jsem samozřejmě obrázky letadýlek :-)
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od ilgir »

Co se týče hry mimo boj, dokážu si představit, že by byla ke hře přiložena malá brožurka, kde by bylo popsáno jak se měla británie během této doby, jak se chovali lidi a obecně situace na ostrovech.
Snad nebude pokládáno za spam, když místo brožurky posloužím videem. Je to dokumentárně-propagandistický snímek o bitvě o Británii. Z hlediska uvedení do atmosféry naprosto perfektní.

Why we fight: The battle of Britain
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od PetrH »

modely letadýlek - ano ty male palstove spitfire, messersmitty a pod... dneska v cine vyroby vse:) takze jednoznacne letadylka v modelove podobe na plana a knim karticky a delat si zarezy a pod....
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od Aljen »

Pekna hra chlapci.

Vzdusny suboj moze byt zaujimavy (mam dojem ze je mozne celkom lahko umriet - co bude potom hrac robit? Hned generuje novu postavu?)
List sa mi zda trochu nasilne narvata ingrediencia ktorej zmysel moc nevidim
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od PetrH »

Tak ja ho tam treba citim dost zajimave, de facto casto se to tak delalo a řekl bych, ze obdobne to je i dneska, jen digitalne:) ale je fakt ta otazka po smrti... Nebo resi se nejak treba prusery jako neuposlechuti rozkazu, ci gentleman war aka biggles?
Uživatelský avatar
Aljen
Příspěvky: 5282
Registrován: 26. 2. 2008, 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od Aljen »

Ide mi kus o ine
List si napises na zaciatku (a to veru ani nahodou kazdy nedokaze vyplodit par riadkov listu na rozlucku ... )
Mozno ak by bolo v pravidlach naznacene ze v nom maju byt veci z backgroudy postavy ktore sa potom medzi misiami riesia.
Postava umrie, precita sa list a vsetci aspon trochu tusia vo co gou.

Takto sa to precita, mozno trochu obohati atmosferu ale po tretom liste uz kazdy mykne plecom a pocka kym hrac nevytvori Novu postavu ... s Novym Listom.

To ze letci take listy pisali je fajn. Ale v hre sa s tym moc nerobi.
Samozrejme to je len moj pohlad a podstatne je co si pomyslia porotcovia.
System does mother
Hram Sógarda v Dungeon World kampani PbP
Nemas s kym hrat? Chces vyskusat iny RPG system a tvoja parta to odmieta? Pozri sem!
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od PetrH »

takto z toho pohledu slohovek napr. 3 za vikend to muze byt uz nuda to pochopim, mozna kdyby byly io genericke listy :)
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od Ecthelion »

ilgir: S dovolením jsem odkaz přidal do záhlaví do sekce inspirace (pokusím se tam postupně přidávat další zdroje). :wink:
PetrH píše:...vidim jasne letecke plany, mala plasova letadylka, takova ta tahla z filmu z armadnich stabu, kukly na hlavach hracu a rev may day, may day nad uzemim Francie po zasahu plnou davkou messersmithem...
Hmm... tohle zní hodně dobře, hlavně ty kukly (které by se nasazovaly jen na leteckou bitvu). $D Celkově je Hrstka postavená hodně na atmosféře a silném tématu. Takže rekvizity (jako autentické mapy (tady a tady třeba), autentické libry, dobové fotky na stole, průkazy, dobová hudba a podobně) ji pomáhají budovat.
jonka píše:Dopis na rozloučenou a fotka oblíbené dívky jsou oboje silné věci, které by mě do hry strašně moc vtáhly. Řekl bych, že ty dvě věci dohromady mají (pro mě) minimálně jednu třetinu hodnoty proč bych si tuhle hru chtěl zahrát. Skvělé nápady, fotka je důvod proč žít, a dopis je (opět pro mě) důvod proč bych chtěl (nebo by mi nevadilo) aby postava(y) umřela(y).
List na rozloučenou byla asi první ingredience, kterou jsme vymysleli. Systém souboje je úmyslně dělaný tak, že se dá snadno zemřít (létání na dluh to ještě podporuje, protože ač zdánlivě pomáhá, roztáčí kolo, které tě stáhne dolů). Šance pilotů přežít několik let války byly velmi malé a téměř na každém letu přišli o nějakého kamaráda z letky. Takže i v Hrstce bude pilot rád, když si pod kabinu nakreslí jeden nebo dva hákové kříže než ho zubatá dohoní. Dopis je způsob, jakým se postava projeví i po smrti a prohloubí "slovy ze záhrobí" atmosféru. Aljen má pravdu, že se píše na začátku, kdy ještě není postava úplně propracovaná... ale na druhou stranu psát jej později je trochu proti smyslu, protože postava možná zahyne už na první misi... musíme se nad tímhle ještě trochu zamyslet... :think:

Inspirováni Clostermannem jsme dali dvě rozdílné části hry - mise, kde piloti bojují se smrtí a každý krok může být jejich poslední a pak základnu, kde se mezi bojovými misemi snaží žít "normální" život, který je ale také poznamenaný válkou, která kolem nich zuří (rande, které skončí tím, že tiskneš dívku za ruku v protileteckém krytu zatímco nad vámi duní bombardéry; snaha vyhrabat z ruin hořícího domu zasypané příbuzné; obcházení ulic, protože tam jsou nevybuchlé bomby; bleskový návrat na základnu, aby stihl odstartovat, když nad sebou zaslehne hukot německých motorů; etc.)...
jonka píše:Co se týče hry mimo boj, dokážu si představit, že by byla ke hře přiložena malá brožurka, kde by bylo popsáno jak se měla británie během této doby, jak se chovali lidi a obecně situace na ostrovech.

K tomu, bych viděl, že je ke hře přiloženy dejme tomu tři vzorové lokace, místa, kde by letci přebývali a byly tam nějaké konkrétní příběhy, který by letci žili. Stašně by se mi to líbilo, protože by to dostalo punc opravdovosti a nebyly by to jen obyčejně "nějaké" akce, ale události by dávaly smysl v širším měřítku. Také bych navrhoval aby se i v této nebojové části daly brát výhody za dluh.
Zamýšleli jsme to tak, že Základna by byla těžištěm hry (asi důležitější než letecké bitvy), protože tady je prostor pro to, aby postavy žily a řešily své problémy, lásky, výhry i selhání. Ne úplně jsme měli čas to rozepsat, jak bychom chtěli (dluh v Základně je perfektní nápad - určitě zařadit), jak píšeš - příklady zápletek, rozepsané lokality, celkově nějaká brožurka o Londýně za války (jak to ukazuje video co posílal ilgir... třeba jako "dobové" brožurky "Co dělat v případě náletu", "Vyzvedněte si svůj potravinový lístek" a "Pozor na německé špiony") by byly perfektní. Nebyl na ně ale bohužel pro Kuchyni čas.
jonka píše:+ modely letadýlek s možnostmi zářezů, dobové fotky pilotů, žetony pro výšku, zranění, munici, mapky misí i celkové mapa, to celé v krabicovém podání > mňam : )
Určitě, k dokonalosti by to chtělo pro každého pilota "letový záznam" kde by v hnědé sloze s nápisem "Secret" byla stránka osobních informací (a kancelářskou sponkou připnutá fotografie pilota) s vlastnostmi, na dalších listech pak záznamy z jednotlivých misí se zapsanými sestřely. Jako další pak list stroje s obrázkem letadla na kterém pilot léta a kolonkami na poškození, munici a kreslení německých křížů pod kabinu.
Aljen píše:Vzdusny suboj moze byt zaujimavy (mam dojem ze je mozne celkom lahko umriet - co bude potom hrac robit? Hned generuje novu postavu?)
Ha, není to tam zmíněno, koukám. Myšlenka byla taková, že po smrti pilota (a to, že lze zemřít poměrně snadno je jak bylo zmíněno výše úmyslné) se letka doplní novými letci. Tedy, že si hráči udělají další postavu.
Když tak nad tím přemýšlím, jak se bavíme na Fóru o multikampani, pak Hrstka by byla pro takovou multikampaň úplně ideální. Každá "letka" by měla vlastní letiště, hrála vlastní mise, čas od času by letěli na společnou misi... a třeba by se počítalo společné "počítadlo" určující jestli v této fázi bitvy vyhrají nebo prohrají... a všechny letky by ho ovlivňovaly. :think:

PetrH, jonka, Aljen: Každopádně moc díky za reakce! Velmi si jich ceníme. :clap:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
crowen
Administrátor
Příspěvky: 3748
Registrován: 11. 9. 2004, 12:51
Bydliště: Hlavna dedina Bananistanu
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od crowen »

Hrstka je velmi pekna minihra, moj tajny favorit tohtorocnej Kuchyne. Par kratkych postrehov:

Vlastnosti pilota - je mi jasne, ze hra je primarne zamerana na vzdusne suboje, ale mal som dojem, ze sa sceny lietanie/zakladna pravidelne striedaju. Co takto rozdelit Osobnost na 2 vlastnosti, podobne ako strelba/pilotaz, a urobit z toho osobnost/vojak. Mna medzi prvymi pribehmi napadlo zostrelenie a nasledny navrat na zakladnu cez nepriatelske uzemie :-) kde misia by bola nahradena pochodom/prezitim, a sceny na zakladni by boli flashbacky, co by udrzali pilota pri zivote, motivovali ho k navratu a zvysovali mu moralku.

Dlh - ak som pochopil spravne, dlh znizi vlastnost, a ta sa da naspat zvysit len uspesnymi zostrelmi? Co takto previazat Dlh a List, skusim to trochu rozviest v dalsom odseku.

List na rozloucenou - dobry napad, ale totalne nevyuzity IMHO. Vojaci mali vacsinou rodinu/priatelku/manzelku mimo zakladne, a udrziavali s nimi korespondenciu, na co by sa tieto listy dali super vyuzit. Napriklad by sa pocas kazdej sceny na zakladni precital list, co napisal vojak. List by obsahoval detaily zo zivota, prehlbenie charakteru, komentare k tomu, ako pokracuje vojna, pripadne co by spolu mohli pri najblizsom volne medzi misiami robit. Ak by sa postavam darilo plnit plany z listov (pojdeme do kina, na vylet, zoberiem ta na veceru ci tancovacku...) tak by za odmenu mohli vymazat jedno znizenie vlastnosti sposobene Dlhom.

Okrem toho by listy mohli prinasat do hry NPC (napriklad maximalne jednu novu NPC v jednom liste) - inych pilotov, personal, velitelov, ..., co by tiez ulahcilo robotu hracovi, co hru vedie, hlavne ak by sa nejaka skupina rozhodla hrat viac hier alebo dlhsiu kampan.

Dalsie vyuzitie listu by mohlo byt napriklad citanie rozkazov ci brifing pred misiou.

Citaty - super atmosfericke, len skoda, ze su po anglicky, a nie po cesky, trochu to narusa dojem (ale mne osobne to az tak nevadi, lebo s anglictinou nemam najmensi problem)

Fotografia - dalsi super atmosfericky prvok, ale chyba mi tam nejake herne vyuzitie. Nieco v style "raz za sedenie ti pohlad na tvoje dievca (rodinu) vrati sily a nemusis vyuzit Dlh (alebo si moze vziat jednu extra kocku a scitat 4 namiesto 3 kociek)". Strata fotky (pri zostreleni ci havarii lietadla, pocas bitky v krcme, pri behu do lietadla pocas poplachu) by mohla mat podobny efekt, ako Dlh - strata fotky milovanej osoby, casto jedine spojitko s realitou a zivotom mimo vojnoveho pekla pilota psychicky rozhodi.

Fotky lietadiel - su super, len by mohli byt popisane, ktore su ktore, lebo laik ich nerozozna. Tu je napriklad celkom dobry zoznam s dalsimi obrazkami a odkazmi: http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_o ... of_Britain Alebo v casti, kde su popisane, prihodit fotky popisovanych lietadiel - stihaciek aj bombarderov.

Extra fluff - nie ze by bola tvorba postavy narocna a komplexna, ale celkom by som uvital vzorove postavy 3-4 pilotov, velitela, serzanta, nejakeho pozemneho personalu atd, pripadne troch viach info o RAF - zakldane, organizacia, mena legendarnych pilotov ci velitelov, vzorova zakladna...
:arrow? Super vseobecne informacie sa daju najst napriklad tu: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Britain
:arrow? Inspiracia pri tvorbe postavy - zoznam personalu RAF - mena, hodnosti, narodnosti: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_RA ... of_Britain
:arrow? Letecke esa WW2 aj s fotkami - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wo ... I_air_aces
:arrow? Ne-britsky personal RAF - http://en.wikipedia.org/wiki/Non-Britis ... of_Britain
:arrow? pekny atmosfericky text - 10 pravidiel leteckeho boja http://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Rules_for_Air_Fighting
:arrow? letiska - http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ba ... _airfields
:arrow? Organizacia, zakladne, velitelia - RAF http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Fighte ... attle_1940
:arrow? Organizacia, zakladne, velitelia - Lutwaffe http://en.wikipedia.org/wiki/Luftwaffe_ ... ugust_1940

Protivzdusna obrana - ako sa Nemci branili proti lietadlam? Zatmenie v noci, pozemne protilietadlove baterie chraniace strategicke ciele, ... ? Ako prebieha boj lietadla versus protilietadlove baterie?
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_defence#World_War_II

Vidim, ze sa mi tych par kratkych postrehov trochu rozrastlo :-)=
Uživatelský avatar
Nathaka
Příspěvky: 17
Registrován: 15. 12. 2008, 18:55

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od Nathaka »

Takže přicházím ke své první "minirecenzi". Ale ona nakonec asi zas tak mini nebude, jak se znám.

V prvé řadě musím říct, že je to atmosférická a lákavá hra, která má velký potenciál a hraje na ty správné struny (emoce, druhá světová válka, fotky a fluff). Ale mám poměrně dost výhrad (a snad i návrhů na změnu).

- V česko-slovenské hře v česko-slovenské soutěži mi přijde prostě nevhodné používat angličtinu. Nemyslím, že by překlad citátů tolik zkazil atmosféru, naopak si myslím, že spoustě lidem by čeština bodla.
- Ve hře se neuvěřitelně plýtvá místem a celý styl je protivný. Jako brožurka by se to nejspíš četlo lépe, ale i při tisku je dost hloupé používat jednu stránku pro tři odstavce a nato zaplácnout další stránku fotkou. Ono to třeba vypadá hezky, ale informace jsou pak rozlezlé po velkém prostoru a při čtení pdf v počítači z toho mám úplný scrollfest. To částečně zhoršil i nedobrý vysoký formát.
- Jelikož je letecká bitva šílený rej, tak si neumím moc představit, jakým způsobem si budou hráči udržovat přehled o tom, kdo co dělá a na koho mohou (a mají) útočit. A hra tomu nijak nepomáhá.
- V části o Zavěšení se píše, že bonus +5 se ještě těsnějším zavěšením zvedá na celkový bonus +3. To bude nějaký error. Já to chápu tak, že po prvním zavěšení mám bonus +5 a pokud se udržím v ještě těsnějším závěsu i další kolo, tak nakonec mám pro střelbu ve třetím kole +8, je to tak?
- Jsou tam dobré příklady osobních scén, ale hodilo by se aspoň trochu popsat, jak se určuje číslo, proti kterému si na Osobnost házím, třeba nějaký rozptyl, zvlášť když Vyhodnocování situací jako takové je popsáno na začátku a osobní scény s konfliktem na konci.
- Souhlasím s tím, že Osobnost by se měla rozdělit na duševní a fyzickou stránku, aby to bylo dvě ku dvěma na zemi i ve vzduchu. Také souhlasím s větším využitím fotografie, třeba k tomu vyhnutí se dluhu jednou za sezení.
- Proti Listu naopak nic nemám, takhle mi vyhovuje. Musím ale uznat, že po čase z nich může zmizet ta svěžest, a tím pádem by třeba neškodilo je rozvinout a umožnit jim širší dopad na postavy. Tady nicméně netuším, jak by se to dalo provést.
- Celkově bych se podepsal pod crowenův komentář - moje chyba, měl jsem přijít dřív. :B

A teď přejdu ke dvěma naprosto zásadním výtkám, které v mých očích dojem ze hry shazují.

POŘADÍ jednotlivých částí je zkrátka PŘÍŠERNÉ. V textu se skáče od jednoho k druhému, neustále se nakousávají mechaniky, na které přijde řeč až na další straně, všechno se vysvětluje až zpětně a celková chronologie textu mi v podstatě nedává žádnou logiku. Je to páté přes deváté a místo kompaktních celků jsou to pěkné puzzle. Kupříkladu:
- Dluh popisuješ úplně na začátku, u Postavy, když je to přitom mechanika Vyhodnocování situací, o kterých se při tvorbě postavy vůbec nemluví. (Ano, je to Dluh postavy, ale z herního hlediska je to Vyhodnocování.)
- U střelby přijde z čistého nebe informace, že si mám škrtnout jednu munici. Jakou munici? Jistě že každému dojde, že tam nějaká munice asi bude a že se pak dočte, kolik jí vlastně má, ale info o tom, že munici si škrtneš za každou střelbu, má přijít až v momentě, kdy mluvíš o munici.
- Při popisování nepřátelských letounů najednou podáš čtenáři informaci o tom, kolik zásahů vlastně bombardér vydrží, ale kapitola o poškození a sestřelu přijde až potom.
- Při poškozování letounu začneš bez úvodu hovořit o přistávání a možnosti se zabít a čtenář v tu chvíli netuší, která bije. Jaký hod na přežití, na přistání? Proč to všechno vypálíš uprostřed odstavce, který byl původně o něčem jiném? (Tady to není až tak problém řazení textu, ale vázání informací v pochopitelném sledu.)
Všechno se tedy dozvídáme po kouskách. A to mně vadí. (Vlastně se dá říct, že co jste správně vytknuli mně, to platí i pro vás - máte to všecko v hlavě, ale na papír to házíte zmateně a čtenář pak netuší.)

Druhá věc, co mi vadí, je, že velká část celkového kladného dojmu ze hry vůbec není zásluhou autorů a hry jako takové. (Nebo teda vůbec... Jasně že na tom zásluhu mají, ostatně, zpracovali to a přednesli to. Jenže!) Způsob, jakým je to sepsané, mi dojem spíš kazí, a to, co je na hře kladné, tedy atmosféra, potenciál pro emocionální a pohnuté scény, jasná a dobře sledovatelná linie a prostor pro vcítění se do hry, to je všechno hlavně zásluha zvoleného tématu. Když si systém na téhle úrovni představím jinde, tak je to prostě celkem solidní průměr, ale nic víc. (Tím nechci říct, že dobře zvolené téma je chyba. Každý z nás si mohl zvolit chytlavé a líbivé téma a já nikomu nevyčítám, pokud tak učiní. Jen říkám, že hra by neměla stát jen na tématu, ale měla by na něm stavět vlastní klady.)
Jinými slovy, autoři velmi dobře vědí, čím zapůsobit na čtenáře, ale podle mě to nedotáhli do konce a nevyužili potenciál myšlenky. Protože tak, jak to teď leží, mi z celé hry vylézá jen jeden extra povedený, originální a použitelný celek, a to je soubojový systém.

Po těchto vpravdě nepříjemných komentářích, když už jsem proti sobě příznivce Hrstky dostatečně popudil, už jen slova chvály a závěr.

Musím extra pochválit systém leteckých soubojů. To je část, která je zpracovaná dobře a vyváženě - a je v ní poznat cit pro mechaniku. Je to vlastně 50 % úspěchu hry v mých očích. Dokonce mám pocit, že nejlepší by bylo mechaniku leteckých soubojů odtud vytrhnout a použít ji pro nějaký epický válečný systém...
Dál samozřejmě chválím atmosféru celé hry, podpořenou fotografiemi a dobře zvolenými mechanikami. To podporují i vhodně zvolené příklady.
Velmi příjemně na mě působí kladení důrazu na hraní role a rozvoj postavy. Dovedu si představit, že postavy odehrané v tomhle systému budou mít přirozenou hloubku a to je dobře.
Celkově chválím střídání scén na zemi a ve vzduchu, cykly hře prospívají a dávají jí řád.
Za malý klad považuju i fakt, že hra, jak je sepsána, je v podstatě odolná vůči parodii a frašce. Aspoň se tedy domnívám, že u Hrstky by se mi nestalo to, co se mi stává u Doupěte běžně - že se hráči rozhodnou vyvraždit celou vesnici, znásilnit tamního kozla a pak hledat duhu.

A na závěr? Tuhle hru bych si určitě nekoupil. Ne v tomto stavu. Je to zmateně popsaný systém, který těží z atmosféry druhé světové války a hraje na osobní notu - což může být fajn, ale jen když k tomu přihodíme něco navíc. A přihodit k tomu navíc "pouze" velmi kvalitní soubojový systém je přece jen ještě málo. To raději ten systém použiju samostatně a vložím ho jinam. Nicméně i tak platí, že je to hra na solidní úrovni, s dobrou myšlenkou, s příjemnou atmosférou ... a kdyby mi někdo nabídl, abych si ji zahrál, tak bych se vůbec nebránil.
-N. - Panda rhei
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [RPG Kuchyně 2012] Hrstka

Příspěvek od Ecthelion »

crowen: Moc díky za komentář! Je úplně skvěle motivační, hned jsem dostal chuť na Hrstce pracovat a doladit ji. :clap:

Nathaka: Díky za připomínky a za místa, kde ti to při čtení a chápání skřípe. Určitě máš pravdu s tou chaotičností pravidel - Hrstka je v podstatě polotovar, který vznikl za dva večery, které jsme na to zvládli urvat (bojím se, že tam jsou i pravopisné chyby, protože nebylo moc času to po sobě přečíst). Takže za komentáře určitě díky, při dalším dolaďování budou neocenitelné. S některými body souhlasím, s některými ne, ale zkusím na to zareagovat podobněji po víkendu.

Dneska jedeme hned z práce na Dragönslayers kemp, takže nebude čas, ale v neděli nebo podnělí to zkusím rozepsat.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 2 hosti