Stín meče - obecná diskuze

Diskuze k českým a slovenským hrám, které nemají samostatnou sekci.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Stín meče - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

Obrázek

:arrow? Anotace v databázi
Stín meče navazuje na tradici her žánru fantasy, v nichž se skupina dobrodruhů vydává za dobrodružstvím. Nabízí 15 ras a 20 povolání. Celý systém je postaven na klasickém levelování a hromadění zkušeností. Ve své době se jednalo o revoluční herní systém, který dnes však působí již dosti zastarale a při životě je prakticky udržován jen lokálními partami nadšenců.
Tohle je obecná diskuze ke Stínu meče, kde můžete ventilovat své postřehy k této hře. Mimo ní máme na Fóru ještě jednu specializovanou diskuzi:

:arrow? Oživení Stínu meče, kde se místní nadšenci snaží vylepšit pravidla hry
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Jerson »

Jedna věc k soubojáku - životy rozdělené podle částí těla je ta největší ... pitomost, s jakou jsem se kdy v RPG setkal. Ne kvůli myšlence (i když popravdě to že postava může přijít o ruku je úplně k ničemu, když nejsou pravidla pro jednoruké postavy a málokterý hráč takovou postavu bude chtít hrát), ale hlavně kvůli vedení soubojů na straně GMma. Poslat na družinu pět nebo dokonce deset protivníků jiných než slizová koule znamená neuvěřitelné papírování, rozepisování částí, nehledě na to, že některé zbraně můžou zasáhnout do každé části těla jednou a dotyčný pořád stojí, jiné na jeden zásah vyřazují a pak jsou ty, u kterých je to těsně mezi, takže výsledkem je absolutní brajgl. Plus postavy s více tělesnými částmi (třeba ocas), mají defakto více životů ... no prostě náročnější pravidla pro GM s mizivým výsledkem jsem neviděl.

Pokoušel jsem se sepsat si dovendosti spolu s použíávanými vlastnostmi a přístupností pro postavy na jeden seznam (abych mohl tvořit CPčka), ale nepodařilo se mi to. Totéž se zbraněmi - připravit je dopředu bylo k ničemu, protože výběr správné zbraně byl dost důležitý, a počítat to při hře zase zdržovalo.

I když dračák není v žádném případě jednoduchý, pořád je na začátku o dost jednodušší než Stín meče.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Lemmy »

Jerson píše:Jedna věc k soubojáku - životy rozdělené podle částí těla je ta největší ... pitomost, s jakou jsem se kdy v RPG setkal. Ne kvůli myšlence (i když popravdě to že postava může přijít o ruku je úplně k ničemu, když nejsou pravidla pro jednoruké postavy a málokterý hráč takovou postavu bude chtít hrát)
Mě to tolik nevadí. Jako vypravěč i hráč mám jasný ukazatel toho, kam účastník souboje dostal zásah (a jako vypravěč nemusím nic vymýšlet)... velké zranění je ukazatel krvácení (toto se např. v DrD neřeší) a fatálko může být ukazatelem zlomeniny, rozdrcené/useknuté části těla/vyraženého dechu/otřesu mozku a podobných "chuťáren".
Pravidla pro jednoruké postavy nejsou to je pravda - to už by byla ale skutečně zbytečná komplikace - stejně tak by mohly nastávat jiné případy kritických zranění (postava přijde o oko, nohu, atd...) - řekl bych že to spíš záleží zase na konkrétní družině (na dohodě mezi nimi, případně na tom, zda si vyhotoví nějaké house rule, které blíže určuje kritické zranění)... Něco jse však usoudit už z textu - postava, která přijde např. o ruku může těžko využívat dvouruční zbraň jednou rukou bez znatelného postihu. Jistě to bude mít i dopad na dovednosti, které souvisí s užíváním obou rukou (např. s jednou rukou se těžko dělá past na králíky - oko apod.) - ale i zde v konečnym důsledku záleží na dohodě.
Názor beru - je zde hodně lidí, kterým vadí rozdělené životy. V praxi s lidmi, se kterými jsem hrál Stín to nevadilo nikomu.
Jerson píše: ale hlavně kvůli vedení soubojů na straně GMma. Poslat na družinu pět nebo dokonce deset protivníků jiných než slizová koule znamená neuvěřitelné papírování, rozepisování částí, nehledě na to, že některé zbraně můžou zasáhnout do každé části těla jednou a dotyčný pořád stojí, jiné na jeden zásah vyřazují a pak jsou ty, u kterých je to těsně mezi, takže výsledkem je absolutní brajgl. Plus postavy s více tělesnými částmi (třeba ocas), mají defakto více životů ... no prostě náročnější pravidla pro GM s mizivým výsledkem jsem neviděl.
S přípravou soubojových NPC pro vypravěče s tebou souhlasím - to je orpavdu dřina si toto připravit, pokud chceš být důsledný a nenechat to na ultrarychlém listování pravidly během souboje, rychlých výpočtech a odhadu.
Ad zbraně - pokud ti to takto nesedí, není nic jednoduššího, než si to upravit (např. stačí jedno pravidlo s druhým zásahem do stejné části těla za dvojnásobný počet životů a hned je to něco jiného).
... Jaké zbraně mohou zasáhnout do více částí těla - něco mi uniklo? (Vzhledem k realitě si nějaká družina může zvolit, že některé typy velkých zbraních, jako je ostnitý kyj, ještě v poměru velkého útočníka mohou zasáhnout více "spojených" částí těla najednou u malých obránců... ale nic takového jako default v pravidlech řečeno není, pokud se nepletu).

Více částí těla = více životů. Ano, vypadá to takto. Jedná se tuším pouze o ještěrce a jednou z jeho hlavních výhod je nejlepší přirozená zbroj... Takovou výhodu v tom, že má ocas bych zase neviděl, pokud je družina rozumná a dobře si určí šanci zásahu na ocas.
Ve starých pravidlech to byl kentaur - ano, celková stavba jeho těla bylo jednou z jeho hlavních výhod... a zároveň to bylo vyvažováno velkými nevýhodami (aneb šplháme, chodíme po křehkých mostech, sedíme v krčmě u jednoho stolu s přáteli, jdeme si lehnout do postele apod.)
Jerson píše: Pokoušel jsem se sepsat si dovendosti spolu s použíávanými vlastnostmi a přístupností pro postavy na jeden seznam (abych mohl tvořit CPčka), ale nepodařilo se mi to. Totéž se zbraněmi - připravit je dopředu bylo k ničemu, protože výběr správné zbraně byl dost důležitý, a počítat to při hře zase zdržovalo.
Ohledně cizích postav - záleží na tom, jak je chceš v příběhu využít. Pokud to má být soupeř přímo na boj, připravíš předem, vybereš jen důležité věci. Pokud nepředpokládáš boj, nemusíš prakticky připravovat (můžeš určit atributy a úroveň, pokud chceš mít opravdu připraveno).
Navíc si Nejvyšší (strašný termín :D) - tvoje cizí postavy mohou mít dovednosti a zbraně jaké se jim zlíbí ,-)
Jerson píše: I když dračák není v žádném případě jednoduchý, pořád je na začátku o dost jednodušší než Stín meče.
Jak jsem psal, znám dost lidí, kteří začínali na DrD a potom vyzkoušeli Stín. Naopak neznám nikoho, kdo by začal na Stínu a pak vyzkoušel DrD... Pokud bychom měli určovat, zda je Stín složitější nebo jednodušší pro začátek, chtělo by mít názory i od někoho, kdo začínal přímo na Stínu, protože mi to z praxe neurčíme - můžeme se jenom domnívat.

Jeden kamarád s náma hrál ještě jako dítě delší kampaň v DrD. Pak tuším na dlouhé roky nehrál (či hrál one-shotové nárazovky na jedno odpoledne bez pravidel, ale to bych odhadoval tak 1-2x do roka). Potom jsme s ním hráli několikrát Stín a už u první kampaně bylo vidět, že s tím s menší výpomocí od vypravěče s pravidly (kterou zažívá každý, kdo hru nezná ,-)), nemá vůbec žádný problém... ale to je taky sporný argument - tenhle kamarád už si hraní vyzkoušel a věděl o čem je a taky začínal na DrD (ikdyž dávno, a tolik RPG nehrál).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Jerson »

Lemmy píše:Mě to tolik nevadí.

Tak nevím, ale přijde mi, že jsi snad žádný souboj s více protivníky nevedl. Nebo kam sis psal jejich zranění a jak jsi to vyhodnocoval?
Postava bez ruky nemůže dělat tři čtvrtiny věcí, o kterých v pravidlech není ani slovo, ale taky je dost podstatné, o jakou část ruky přijde, protože něco se dá nahradit, i kdyby jen hákem. K čemu jsou taková polovičatá pravidla pro zranění, když pak všechno závisí "na dohodě"?
Ad zbraně - pokud ti to takto nesedí, není nic jednoduššího, než si to upravit (např. stačí jedno pravidlo s druhým zásahem do stejné části těla za dvojnásobný počet životů a hned je to něco jiného).
Vím že "není nic jednoduššího" je fráze, ale stejně to není pravda. Jednodušší bylo zahodit Stín meče a vymyslet si vlastní pravidla.
... Jaké zbraně mohou zasáhnout do více částí těla - něco mi uniklo?
To bylo myšleno jinak - tvor třeba s ocasem má další část, která může být zasažena, a pokud je zranění malé, tak bojuje dál jako by se nic nestalo. Takže má o šestinu životů navíc.
kentaur ... vyvažováno velkými nevýhodami (aneb šplháme, chodíme po křehkých mostech, sedíme v krčmě u jednoho stolu s přáteli, jdeme si lehnout do postele apod.)
Opět - ani jedno z toho neřeší pravidla. Dvě nohy a jedno tělo navíc jsou naproti tomu jasně dané životy k dobru.
Ohledně cizích postav - záleží na tom, jak je chceš v příběhu využít. Pokud to má být soupeř přímo na boj, připravíš předem, vybereš jen důležité věci.
Jako třeba jen které? Jen seznam zbraní které můžou CPčka využívat vydal na stránku čísel, a vybrat mezi nimi tu, se kterou by alespoŇ chvíli vydržel bylo nemožné.
Navíc si Nejvyšší (strašný termín :D) - tvoje cizí postavy mohou mít dovednosti a zbraně jaké se jim zlíbí ,-)
Pravidlo říkající "tato pravidla vlastně nepotřebujete a můžete je zahodit" pro mě znamená, že pravidla zahazuju. Pak se už nebavíme o Stínu meče.
Jak jsem psal, znám dost lidí, kteří začínali na DrD a potom vyzkoušeli Stín. Naopak neznám nikoho, kdo by začal na Stínu a pak vyzkoušel DrD... Pokud bychom měli určovat, zda je Stín složitější nebo jednodušší pro začátek, chtělo by mít názory i od někoho, kdo začínal přímo na Stínu, protože mi to z praxe neurčíme - můžeme se jenom domnívat.
Takových lidí bude už z principu dost málo, navíc na Stínu se dá začít, ale nedá se na něm pokračovat. Nicméně hrál jsem obojí dost dlouho, a kdybych si měl vybrat, tak raději DrD. Ostatně už jen fakt, že Stín samotný skoro nikdo nehraje je myslím dost vypovídající.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Lemmy »

Jerson píše: Tak nevím, ale přijde mi, že jsi snad žádný souboj s více protivníky nevedl. Nebo kam sis psal jejich zranění a jak jsi to vyhodnocoval?
Já s tím neměl žádný problém - zranění a iniciativy normálně na připravený papír, vyhodnocování standart (či pokud nebylo příběhově důležité a postava měla výborný hod, řekl jsem, že "skřet dostal zásah do krku, chroptí a kácí se na zem" či něco podobného).
Jerson píše:
Postava bez ruky nemůže dělat tři čtvrtiny věcí, o kterých v pravidlech není ani slovo, ale taky je dost podstatné, o jakou část ruky přijde, protože něco se dá nahradit, i kdyby jen hákem. K čemu jsou taková polovičatá pravidla pro zranění, když pak všechno závisí "na dohodě"?
Samozřejmě. Ta dohoda závisí všude, ve všech systémech - i v DrD. Pokud se vypravěč rozhodne, že hráč při nějakém úkonu přijde o ruku či jinou končetinu (aneb pamatujeme si na Jarikovo dobrodružství?) - i v DrD musíš řešit, jak že postihne postavu tato událost, stejně jako všude jinde. Dohoda, rozum, intuice a logika myslím stojí nad všemi pravidly.
Nebo jak jinak by si chtěl řešit - pravidly čítajícími 20 stránek o lidské anatomii a dopadech zranění na lidskou podstatu a úkony? ,-)
Jerson píše:
Jednodušší bylo zahodit Stín meče a vymyslet si vlastní pravidla.
No ano... jestliže ti to takto vyhovuje.
Myslím, že ti pořád uniká význam pravidel v RPG. Pravidla jsou tu od toho aby nám pomáhala a byla pro nás vodítka. A pokud jsou přítěží je třeba si je upravit, změnit, přehlížet či úplně odstranit, aby nám lépe vyhovovaly.
Toto není záležitostí jedné konkrétní hry, toto je záležitostí všech her a každý může mít na jinou hru jiný konkrétní pohled.
Jerson píše:
To bylo myšleno jinak - tvor třeba s ocasem má další část, která může být zasažena, a pokud je zranění malé, tak bojuje dál jako by se nic nestalo. Takže má o šestinu životů navíc.
Ano, pokud je u ještěrce uvedeno, že ocas mu dorůstá, stejně jako u ještěrek, bolest tam bude, ale nic co by vadilo dlouhodobě (pak tam bude ještě nepříjemné svědění při dorůstání či co - a nereaguj na toto prosím ve stylu - toto ale v pravidlech není ... jistě že to tam není, je to na tom, jak si to přebereš). Jak jsem psal, pokud je to uděláno rozumně, vůbec to nemusí vadit (aneb jaká je šance zasáhnout ocas při útoku zepředu?)
Jerson píše:
kentaur ... vyvažováno velkými nevýhodami (aneb šplháme, chodíme po křehkých mostech, sedíme v krčmě u jednoho stolu s přáteli, jdeme si lehnout do postele apod.)
Opět - ani jedno z toho neřeší pravidla. Dvě nohy a jedno tělo navíc jsou naproti tomu jasně dané životy k dobru.
Opět - a co by si v pravidlech chtěl - 20 stránek o tom, jak je kentaur postižen svou tělesnou stavbou při konání různých úkonů? ... Já myslím, že je snad každému v základu jasné, co s jeho tělem lze dělat a co jen těžko.
Jerson píše:
Ohledně cizích postav - záleží na tom, jak je chceš v příběhu využít. Pokud to má být soupeř přímo na boj, připravíš předem, vybereš jen důležité věci.
Jako třeba jen které? Jen seznam zbraní které můžou CPčka využívat vydal na stránku čísel, a vybrat mezi nimi tu, se kterou by alespoŇ chvíli vydržel bylo nemožné.


Například - obchodník... hm, co by asi mohl umět obchodník, vzhledem k tomu, že s ním postavy budou obchodovat... řekněme, že má Smlouvání (je znalý v goods), má nějakou Znalost lidí (zákazník je náš pán a je dobré vědět, komu prodáváme), dobrý postřeh (int 15), moudrost mít tak dobrou nemusí (mou 12) a průměrnou charismu řekněme (14). Úroveň řekněme první.

Zbraně - uděláme partu tří skřetů. Je to spíše průzkumný oddíl. Řekněme, že jeden z nich bude Stopař - bude mít slabší zbraň (tesák), ale bude umět Stopování. Jsou to průzkumníci, takže nějaká střelecká podpora se hodí - druhý bude mít Krátlý luk a nějaké ty šípy. Plus dejme tomu dlouhý nůž. Třetí je kápo, fasuje dobrou skřetí pokroucenou šavli. Pokud by byl čtvrtý, dáme mu buď taky šavli (bojovník) či nějaké krátké kopí (všestranný skřet) ... apod. :)
Nebo jakkoliv jinak.
Jerson píše:
Pravidlo říkající "tato pravidla vlastně nepotřebujete a můžete je zahodit" pro mě znamená, že pravidla zahazuju. Pak se už nebavíme o Stínu meče.
Jersone, viz výše: Žádná pravidla NEPOTŘEBUJEŠ.
Bavíme se i zároveň se nebaví o Stínu meče, ale i o jiných systémech - nikde totiž pravidla NEPOTŘEBUJEŠ.
Jerson píše:
Takových lidí bude už z principu dost málo, navíc na Stínu se dá začít, ale nedá se na něm pokračovat. Nicméně hrál jsem obojí dost dlouho, a kdybych si měl vybrat, tak raději DrD. Ostatně už jen fakt, že Stín samotný skoro nikdo nehraje je myslím dost vypovídající.
Já jsem hrál obojí taky dost dlouho (řekl bych, že jsem jeden z mála, co tu hrál Stín s přestávkami několik let), a právě pro tu nedodělanost bych volil DrD.
Pokud by byl Stín dodělaný je to hypotetická otázka, ale pravděpodobně bych hrát nejspíš Stín.
Ano, fakt, že Stín skoro nikdo nehraje souvisí ale i s tímto:
Kolik lidí slyšelo o DrD? Kolik lidí slyšelo i o nějakém Stínu meče?
Je Stín dokončenou hrou stejně jako třeba DnD nebo ne?
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Jerson »

Lemmy píše:Myslím, že ti pořád uniká význam pravidel v RPG. Pravidla jsou tu od toho aby nám pomáhala a byla pro nás vodítka. A pokud jsou přítěží je třeba si je upravit, změnit, přehlížet či úplně odstranit, aby nám lépe vyhovovaly.
Toto není záležitostí jedné konkrétní hry, toto je záležitostí všech her a každý může mít na jinou hru jiný konkrétní pohled.
Slyšet něco takového je docela zábavné. Pravidla jsou pro mě nástroj. Když mi nevyhovuje a mám místo ostrého nože tupý šroubovák, nebudu ho upravovat, abych dosáhl vlastností ostrého nože.
(aneb jaká je šance zasáhnout ocas při útoku zepředu?)
Nevím, ve Stínu meče neřešili ani jaká je šance na zasažení ruky s mečem a zadní nohy (u postavy sojící ve střehu). Všem přisoudili stejnou šanci.
Opět - a co by si v pravidlech chtěl - 20 stránek o tom, jak je kentaur postižen svou tělesnou stavbou při konání různých úkonů? ... Já myslím, že je snad každému v základu jasné, co s jeho tělem lze dělat a co jen těžko.
Tak zaprvé, nechtěl bych tam kentaura. Zadruhé, kdyby nebylo rozdělení zásahových zón na části těla s tím ,ž e zbraně zasahují jednu a kouzla všechny, nebude třeba se zabývat tak moc pravidly pro kentaura. Zatřetí mají lidé občas velmi zkreslené představy, co kůň a tedy i kentaur dokáže - třeba vyběhnout po schodech. Nebo podrbat se na zadku. To první kůň zvládne. Jak zvládne to druhé kentaur opravdu netuším.
Jerson píše:
Ohledně cizích postav - záleží na tom, jak je chceš v příběhu využít. Pokud to má být soupeř přímo na boj, připravíš předem, vybereš jen důležité věci.
Jako třeba jen které? Jen seznam zbraní které můžou CPčka využívat vydal na stránku čísel, a vybrat mezi nimi tu, se kterou by alespoŇ chvíli vydržel bylo nemožné.

Zbraně - uděláme partu tří skřetů. Je to spíše průzkumný oddíl. Řekněme, že jeden z nich bude Stopař - bude mít slabší zbraň (tesák), ale bude umět Stopování. Jsou to průzkumníci, takže nějaká střelecká podpora se hodí - druhý bude mít Krátlý luk a nějaké ty šípy. Plus dejme tomu dlouhý nůž. Třetí je kápo, fasuje dobrou skřetí pokroucenou šavli. Pokud by byl čtvrtý, dáme mu buď taky šavli (bojovník) či nějaké krátké kopí (všestranný skřet) ... apod. :)
Nebo jakkoliv jinak.
Ok - na co je cizí postavě stopování, když ho stejně nevyužiju? Pokud jde o výzbroj, tak všichni tři skřeti zemřou nejpozději v druhém kole, pokud proti nim postavy vytasí meče, nemluvě o kouzlech. Příprava mi bude trvat déle než jejich využití na scéně. Co z toho?
Jersone, viz výše: Žádná pravidla NEPOTŘEBUJEŠ.
Bavíme se i zároveň se nebaví o Stínu meče, ale i o jiných systémech - nikde totiž pravidla NEPOTŘEBUJEŠ.
Omyl. Hra potřebuje pravidla, aby byla hrou. I když jsem zkoušel hrát hru absolutně bez pravidel, už během prvních vstupů hráčů bylo třeba nějaká pravidla ustálit.
RPG v takové či oné podobě potřebuje.
Kolik lidí slyšelo o DrD? Kolik lidí slyšelo i o nějakém Stínu meče?
I ti co o něm slyšeli ho nehrají. Lidé co ho vyzkoušeli se většinou (alespoň ti co jsem s nimi mluvil" vrátili k DrD nebo přešli k jiným pravidlům. Thanathos měl druhou skupinu, o které jsem slyšel že zůstala u Stínu meče místo u DrD.
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od PetrH »

ad Jerson a Lemmy: chlapci, ja osobne musim rici, ze po precteni se mi stin jevi dost slozite, to je proste fakt a pokud by se osekal (otazka je, co z nej pak nechat a co jeste nenaboura jeho strukturu) a byl hratelnej stojime nad zamyslenim, zda nam toto jiz nenabizi jiny system:) hotovy bez prace:) podle meho nechme mrtve, soustredme se na zive:) (ted si trosku protirecim, protoze sam ted pracuji na vzkriseni LOTRa, ale to je vedlejsi:D) - ten kdo bude chtit stin hrat si jej bud upravi nebo akceptuje delbu zivotu na casti (podle meho by melo byt jedno cislo a dle uvahy pj by se mely resit nasledky)
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Lemmy »

Jerson:
Bohužel nemám teď tolik času, kolik bych si přál (čeká mě školení, pak intenzivní záloha a oprava noťase, potom "brigáda" a další veselý věci :)) na to abych mohl reagovat...
Ikdyž se v mnoha věcech ohledně Stínu přímo neshodneme nebo se rozcházíme, celkem dobře chápu tvé argumenty a většinu z nich považuju za přínosnou a k zamyšlení.

Pokud tu dále máme řešit Stín tímto způsobem (wall of text argumenty), klidně můžeme - časem pošlu svou odpověď na toto. Pokud by si ale ostatní diskutující přáli, abychom řešili jinde, můžeme se přesunout do PM (časem bych ti poslal zprávu na toto).
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od PetrH »

bloky textu me osobne nevadi, spis bych ale rekl, ze dokud se to na zivo netestne tak je to na tri veci:)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Jerson »

Lemmy, osobně si nemyslím, že nějaké další Wall of text k něčemu povedou. Stín Meče byl předposlední kapkou, která mě vedla k vytvoření vlastních pravidel (poslední byl kamarád, který pravidla na základě Stínu začal dělat, ale pak toho nechal - já původně vlastní pravidla neměl v úmyslu vytvářet), a to je jediné plus, které mu jsem ochoten uznat.
Měl jsem si zahrát s Thanatem hru podle jejich pravidel, ale z toho asi sejde úplně, protože naposled když jsem s ním mluvil se jim rozpadala skupina.

Stejně tak si myslím, že je zbytečné vylepšovat dvanáct nebo kolik let starý systém s nesourodými mechanikami. A obecně v součané chvíli nevidím žádný přínos, který by Stín meče v jedno či druhé verzi ještě měl.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Lemmy »

Jerson píše:Lemmy, osobně si nemyslím, že nějaké další Wall of text k něčemu povedou.
V pohodě, své argumenty tedy nechám stranou a stáhnu zbraně ,-).
Nebudeme to dál rozpitvávat - nemusím mít vždy poslední slovo k něčemu.
Jerson píše: Stejně tak si myslím, že je zbytečné vylepšovat dvanáct nebo kolik let starý systém s nesourodými mechanikami. A obecně v součané chvíli nevidím žádný přínos, který by Stín meče v jedno či druhé verzi ještě měl.
V tom máš pravdu - zbytečné to je, stejně jako jsou zbytečné jiné věci. :)

OT:
Ještě k tomu hraní bez pravidel (dej teď stranou to, že každá hra v podstatě potřebuje pravidla - i hra bez hodů a jiných poměřovacích sepsaných systémů potřebuje k funkčnosti pravidla logiky, poměřování, rozumu, atd...) - já takhle hrál docela dlouho kdysi dávno, když jsem hrál ještě pouze jen DrD a fungovalo to skvěle.
Jako nejlepší vydím hru u jednoho kamaráda (hrál jsem asi přes rok, druhý kamarád hrál několik let!) ve stylu fantasy a jednu hru postavěnou na světě Warzonu, spíše takový one-shot.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Jerson »

KDyž tu budeme rozebírat hru bez pravidel - jak taková hravypadá? Kdo rozhoduje výsledek akcí v případě, že více hráčů má rozdílné názory? Jak se projevují rozdíly mezi postavami?
Oneshoty mi v tomto nepřijdou moc určující, svůj 2D svět jsem odehrál také bez RPG pravidel, jen s pravidly pro fungování světa a připravenou zápletkou, ale kampaň bez pravidel se mi těžko představuje, pokud to nemá být railroad.
Uživatelský avatar
Lemmy
Master Discussion Killer
Příspěvky: 4135
Registrován: 17. 10. 2008, 09:37

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Lemmy »

Jerson píše:KDyž tu budeme rozebírat hru bez pravidel...
Každopádně budeme hodně OT. To už je fakt na jiné téma.
Jerson píše: - jak taková hravypadá?
Nechci tu provádět teoretické orgie, takže jen jednoduše, jak to bylo u nás:
Jako každá jiná. Akorát hra "bez pravidel" je o něco svobodnější nebo tvárnější, pokud jde o možnosti a podobu postav. A nejsi "omezován" systémovými a jinými psanými mechanikami.
Na druhou stranu si "omezován" tím, že nad tím, k čemu ti jinde napomáhá systém, musíš uvažovat, logikovat, odhadovat, dedukovat...

Možná jsem měl zvolit spíš hra bez systémových mechanik či tak něco... to by sedělo víc.
Jerson píše: Kdo rozhoduje výsledek akcí v případě, že více hráčů má rozdílné názory?
Opět příklad u nás - dohoda a vypravěč (dohoda s ním).
Jerson píše: Jak se projevují rozdíly mezi postavami?
V jejich zaměření a celkové podobě.
Jak toto určíš? Jednoduše - každý má krátký popis definující postavu, navrhne historii a společně s vypravěčem ji projde (historie postavy je taky dobrý pomocník jako ukazatel výcviků a jiných aspektů postavy).
Jerson píše: ..., ale kampaň bez pravidel se mi těžko představuje, pokud to nemá být railroad.
Kamarád hrál kampaň bez pravidel (ve skutečnosti to mělo pravidlový předobraz v tom, že půjde o svět vycházející z DrD - takže rasy a povolání byly podobné, ale pouze jako jakási podoba dobrodruhů světa nebo jak to vyjádřit - jinak se hrálo absolutně bez příruček, bez hodů, bez systému... prostě se jen mluvilo) několik let, jak jsem už možná napsal***.
A byla to jeho nejdelší hra vůbec. Jedna z mých nejdelších her vůbec byla také tato kampaň (chodec, hrál jsem asi rok) a pak u stejného PJe (to se ale netýká hry "bez pravidel" - oklikou se vracíme k tématu:) Stín meče (je pravda, že jsem toho neodehrál tolik, kolik jsem odvyprávěl a na prvních úrovních nás držel dost dlouho)

EDIT: *** A vůbec to nebyl railroad.
Tuším že ještě jeden kamarád hrál se stejným vypravěčem taky hodně dlouhodobou hru bez pravidel (tenhle vypravěč zkrátka hru udrže

Celkově myslím, že u her bez pravidel je nejdůležitější toto: DOHODA.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od Jerson »

Ok, dohoda - já jen nevím jak by se rozhodlo, když se dvě postavy hráčů pustí do rvačky o nějakou podstatnou věc - poklad, čest dámy, cokoliv, pro co budou chtít oba vyhrát.
Uživatelský avatar
PetrH
Příspěvky: 4725
Registrován: 28. 1. 2008, 17:20
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Oživení Stínu meče

Příspěvek od PetrH »

nejsilnejsi hrac rozda boxerske rukavice a jede se normalni ring mezi hraci;)
Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti