Vendetta (Renesanční drama)

Diskuze k českým a slovenským hrám, které nemají samostatnou sekci.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Markus »

Musím uznat, že původně mi koncept "věží", kdy každý rod má ve městě vlastní věž, přišel trochu ujetý a příliš fantasy. To bylo ale předtím, než jsem viděl tuhle mapu Sieny. Krásné město pro Vendettu :wink:

Obrázek
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12358
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion »

Koncept rodových a šlechtických věží, který Vendetta využívá, je skutečně reálný.
Itálie byla roztříštěná na množství městských států, státečků a byla znesvářená natolik, že většina pozemků mimo hradby byla v podstatě bezcenná. Pro neustálé války, pochody armád, loupeživé barony a rytíře všeho druhu byla jediná ceněná půda uvnitř městských hradeb - a ten byl omezený. Jako všude ve středověkých městech začali tedy svá sídla stavět místní pánové do výšky. Jen zde ale dosáhla tato tendence toho extrému, že každý rod si začal stavět vlastní věže (po vzoru věží kostelů a radnic, které označovaly důležitá místa) - tím se vymezoval vůči ostatním rodům a na jejich výšce a výstavnosti dokazovaly své bohatství a význam.

Obrázek

Nejlepším příkladem, kde se tyto rodové věže dochovaly v nezměněné podobě od středověku (a v podstatě jediný v Itálii) je San Gimignano. Bývalo to poměrně důležité místo na poutnické cestě do Říma, ale pak se cesta změnila a stal se z toho zapadákov, takže se nám věže dochovaly.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3636
Registrován: 21. 7. 2009, 20:13

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Charles »

Vendettu jsem z vašich věcí četl jako druhou. Celkový dojem je vynikající. Na podzim bych ji chtěl vyzkoušet s našimi hráči. Jsme zvyklí na GURPS a DnD, tedy na na klasické hraní, kde Vypravěč přináší příběh a hráči postavy. Myslím, že pro nás bude takovýhle volný experiment bez Vypravěče pro začátek stravitelnější, než nějaké nezávislé RPG s částečným předáváním pravomocí hráčům. Pak budu moci napsat o tom, jak to fungovalo v praxi.
Pár poznámek mám nicméně už teď.

Především na Gameconu jste se o Vendettě zmínili jako o hře ve stylu shakespearovského dramatu. To byla trochu klamavá reklama. :-) Je dobře, že v názvu figuruje obecnější „renesanční drama“ a v samotném textu je Shakespeare přítomen jen prostřednictvím atmosférických citátů. Ona je to totiž hra spíše machiavellistická, takže jsem rád, že Machiavelliho zmiňujete v úvodu. Ze Shakespeara má podle mě Vendetta jen kulisy, ale ne styl. V jeho hrách je boj o moc pouhým pozadím, ale city a vášně hlavních protagonistů jsou opravdové. Tady jsou pouhým nástrojem pro získání moci (nebo k tomu minimálně hra dost vede, i když odehrát se jistě dají např. i scény skutečných milostných vzplanutí, které bezskrupulózní pater familias pouze využije ke svým politickým cílům).

Systém jsem pořádně pochopil až na druhé čtení, ale to je u mně normální (nesnáším pravidla). Mám pár poznámek a dotazů.

Začnu tím, co mě trápí nejvíc. Představoval bych si, že „Stručné shrnutí pravidel“ bude plnit formu kompletního taháku – že když si Vendettu přečtu a budu ji chtít někomu vysvětlit, tak s tímto jedním papírem už vystačím. Není tomu tak. Je to celkem upovídané, ale přitom tam chybí řada důležitých informací, kvůli kterým budu muset i tak listovat v pravidlech. Jsou to zejména tyto:
- základní bank bodů moci na začátku je 24,
- max. 12 bodů může jít na začátku do vedlejších postav a rekvizit,
- další body lze získat bouráním věže (1bod = 1 patro), max. 4 patra ve svém tahu a max. 2 mimo svůj tah,
- 1 bod lze získat od ostatních za dobrý výkon ve scéně,
- vedlejší postava může mít moc max. 12, rekvizita max. 3,
- cena vedlejší postavy je 1 bod = 1 bod u vlastních vedlejších postav, 1 bod = 2 body u neutrálních vedlejších postav,
- rys lze použít max. 1x za konflikt,
- v konfliktu se může započítávat –2 za nemilost Prince.

Dále jsou tam neshody s pravidly, a to tyto:
- průběh kola je popsán jinak než v pravidlech, z pravidel vyplývá, že hod kostkou rozhodne o pořadí každé kolo, zde se v prvním kole rozhodne o pořadí pro celou hru a pak už se jen hází na nemilost,
- neutrální postava se zde musí vložit na novou herní lokaci (která má hodnotu 1), z příkladu v pravidlech vyplývá, že je to možné i na existující bodovanou lokaci,
- obránce zde může vnášet vedlejší postavy a rekvizity, podle pravidel nesmí.

Další trápení jsou nejasnosti v pravidlech, zejména tyto:
- str. 8: není jednoznačně řečeno, jestli lze v jednom konfliktu použít zároveň charakterový a rodový rys,
- str 8: není dobře vysvětlena hodnota vedlejší postavy (říká se, že je max. 12, že 1 vložený bod = 1 bod moci, ale přitom že vložit mohu max. 6 bodů – teprve o nějakou stránku později jsem se dočetl, že u neutrálních postav se vložené body zdvojnásobí a pochopil jsem, že jedině takto může vzniknout postava s hodnotou nad 6),
- str. 11: může mít scéna bourání věže i jinou vlastnost než Věž? a jak ji lze vést proti hráči, kterému nezbyly žádné vedlejší postavy ani rekvizity?
- str. 11: určení pořadí je zcela nejasné, nejdřív se v kapitole mluví o začátku prvního kola hry a vzápětí se zmiňuje, že začíná házet hráč, který jel minulé kolo poslední, navíc se to liší od popisu ve stručném shrnutí – zkrátka chtělo by to asi celé nějak přeformulovat, aby to pochopilo i pětileté dítě a já,
- str. 12-14: není řečeno, jaká je cena neutrálních rekvizit, logicky by to měla být polovina jejich moci, aby měl hráč vůbec motivaci neutrální rekvizity tvořit a bojovat o ně, ale zase max. hodnota moci rekvizity 3 zmíněná na str. 9 by umožnila tvořit prakticky jen neutrální rekvizity s hodnotou 2 (za 1 bod), tak nevím,
- taky by možná nebylo špatné pro představu uvést, že neutrální postavy a rekvizity mají pouze sudé hodnoty moci (2, 4, 6, 8, atd.),
- str. 16: když se počítá, kolik bodů moci ztratil útočník, který prohrál scénu proti obránci a neměl v ní žádnou vedlejší postavu, tak je to součet hodnoty místa scény a poloviny hodnoty vedlejší postavy či rekvizity soupeře, proti které byla scéna vedena? – tak jsem to nakonec pochopil, ale bylo by dobré to tam výslovně uvést,
- obecně není zřejmé, co kromě snahy o bohatost příběhu motivuje hráče, aby vůbec nějaké vlastní vedlejší postavy a rekvizity tvořili před začátkem hry, když je mohou vytvořit za stejnou cenu ve svém kole – pokud budu hrát poslední v pořadí a nic si zatím nevytvořím, tak mě nebude moci v tom kole nikdo napadnout, protože hlavní postavu samotnou napadnout nelze – takže bych zvážil nějaké drobné zvýhodnění tvorby postav a rekvizit před hrou (např. o 1 bod vyšší moc než vložené body), protože systém by měl motivovat i takticky uvažující hráče, byť taktika není smyslem této hry,
- taky mi připadá nepřiměřeně takticky výhodné napadnout soupeři nějakou slabou vedlejší postavu či rekvizitu na vysoce bodované lokaci spolu s nějakou svou slabou vedlejší postavou, protože zde je naděje velkého zisku za lokaci a riskuji pouze snížení hodnoty své beztoho již tak slabé vedlejší postavy.

Pak jsou tu drobné výhrady k použitým příkladům. Většina z nich pěkně ukazuje příběhovou rovinu hry, ale ne vždy dobře reprezentují mechaniky:
- str. 9: bylo by dobré, kdyby hráč Luigiho di Carriani pro příklad vytvořil i nějakou rekvizitu, též by bylo dobré výslovně zmínit, že utratil 11 bodů z dvanácti možných, proto mu ještě jeden zbyl,
- str. 16 bylo by dobré pro pořádek výslovně zmínit, že Pietro Bielacqua je vedlejší postava, proto se brání svou jedinou vlastností Přítel,
- str. 17. bylo by dobré rozdělit příklady na vítězné a na prohry a doplnit je do různých částí textu, zejména bych uvítal příklad, kdy útočník prohrál svou scénu proti obránci na bodované lokaci a neměl v ní žádnou vedlejší postavu a ukázat tak, kolik v tom případě ztratí bodů moci, aby byla jasná výše rizika prohry ve scéně,
- str. 18: předpokládám, že Rolandův meč už musel být vytvořen před hrou, protože obránce nemůže mimo své kolo tvořit rekvizity, což by bylo dobré výslovně zmínit.

Zbytek už jsou spíš jen hnidy, překlepy a pravopis:
- str. 4, Úvod: místo „se trčí čtyřhranné kamenné věže“ má být buď „se tyčí“ nebo jen „trčí“,
- str. 6, co je ke hře potřeba?: už tady bych výslovně zmínil, že mnohostěnné kostky ulehčí vyhodnocování konfliktů, při druhém čtení jsem složitě hledal, k čemu vlastně jsou,
- str. 8, Křivda a dluh: naformátovat odstavce stejně jako v ostatních kapitolách,
- str. 8, Vedlejší postavy a rekvizity: místo „neneutrální“ bych dal „jež není neutrální“,
- str. 9, první odstavec: jedna věta tam nesmyslně končí slovem „nebo“,
– str. 10-11: naformátovat odstavce stejně jako v ostatních kapitolách,
- str. 12, Využívání bodové rezervy: v první větě chybí podmět (zřejmě „hráč“), ve druhé má být „K doplnění bodové rezervy“,
- str. 12, Určení scény, Přítel: místo „kupčení o hlasy“ má být „kupčení s hlasy“, místo „proti některému z hráčů“ bych dal „proti některému z rodů“,
- str. 17, příklad s Pietrem, druhý odstavec: místo „jen Bielacqům“ má být „Bielacqům jen“,
- obecně často zaměňujete slovo rekvizita za slovo relikvie,
- na mapě přiložené k pravidlům je 2x Palazzo di Bianchi,
- pak je tam jen tu a tam nějaká čárka ve větě, ale to nemá smysl vypisovat.

Pro jistotu znovu zdůrazním, že se mi Vendetta líbí, a to moc. Kdyby se mi líbila jen tak trochu, tak bych ji jen pochválil dvěma větami, což by vás možná víc potěšilo, ale míň by vám to dalo. Doufám, že to cítíte stejně. :-)
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Quentin »

charles: myslim, ze ecthelioni jsou na dovolene, tak nezoufej, kdyz hned neodpovi.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Sammael
Příspěvky: 1788
Registrován: 18. 11. 2008, 12:07
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Sammael »

V neděli jedeme na tři týdny pryč a v půlce září pak odjíždíme na rok do Belgie
Asi tak, musite ich na chvilku ospravelnit.
Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3636
Registrován: 21. 7. 2009, 20:13

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Charles »

Díky, já vím. Chtěl jsem jim to sem hodit, dokud to mám v hlavě, než mě úplně pohltí Příběhy Impéria. 8)
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12358
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion »

Charles: Famózní! :clap:

Hrozně moc díky za všechny tvoje připomínky a opravdu upřímně oceňujeme tu spoustu času, který jsi do toho vložil. Taková vyčerpávající kritika se jen tak nevidí. :clap:

Odpovím ještě jednotlivě, ale teď tu vládne po návratu strašný zmatek, takže to chvilku potrvá. Zatím jen po prolistování - se Stručným shrnutím pravidel máš rozhodně pravdu (a strašně díky za návrh toho, co tam dát), chybky v příkladech se určitě vyskytnout mohly (pravidla se asi dvakrát přepisovaly a příklady na ně upravovaly, takže tam mohla a nejspíš i vznikla jistá... disharmonie :wink:) a docela se hrozím, jaké nejasnosti tam ještě zůstaly. $D
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3636
Registrován: 21. 7. 2009, 20:13

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Charles »

Reakce je podrobná jednak proto, že fandím takhle poctivě udělaným projektům a snažím se u nich poskytnout takovou zpětnou vazbu, jakou sám rád dostávám, a jednak proto, že jsem nebyl u Vendetty jen svátečním čtenářem. Na konci září ji budeme hrát. Ode mě se očekává, že vysvětlím pravidla, zodpovím otázky a budu řešit případné nejasnosti v průběhu hry. To pak člověk čte trochu jinýma očima. :)
Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3636
Registrován: 21. 7. 2009, 20:13

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Charles »

Kluci, vím že máte před odjezdem do Belgie práce nad hlavu. Za 14 dní ale máme hrát Vendettu a vy budete už tento týden bez internetu. Našli byste prosím čas napsat mi sem odpovědi alespoň na tyto čtyři nejpalčivější otázky k výkladu pravidel (kopíruju ze svého příspěvku výše)? :think:

- str. 8: není jednoznačně řečeno, jestli lze v jednom konfliktu použít zároveň charakterový a rodový rys,

- str. 11: určení pořadí je zcela nejasné, nejdřív se v kapitole mluví o začátku prvního kola hry a vzápětí se zmiňuje, že začíná házet hráč, který jel minulé kolo poslední, navíc se to liší od popisu ve stručném shrnutí – zkrátka chtělo by to asi celé nějak přeformulovat, aby to pochopilo i pětileté dítě a já,

- str. 12-14: není řečeno, jaká je cena neutrálních rekvizit, logicky by to měla být polovina jejich moci, aby měl hráč vůbec motivaci neutrální rekvizity tvořit a bojovat o ně, ale zase max. hodnota moci rekvizity 3 zmíněná na str. 9 by umožnila tvořit prakticky jen neutrální rekvizity s hodnotou 2 (za 1 bod), tak nevím,

- str. 16: když se počítá, kolik bodů moci ztratil útočník, který prohrál scénu proti obránci a neměl v ní žádnou vedlejší postavu, tak je to součet hodnoty místa scény a poloviny hodnoty vedlejší postavy či rekvizity soupeře, proti které byla scéna vedena? – tak jsem to nakonec pochopil, ale bylo by dobré to tam výslovně uvést,
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12358
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion »

Moc se omlouváme za to zpoždění, ale ten odjezd se na nás trochu sesypal, takže nestíháme.

K těm dotazům:

Ad. 1) Ano - v konfliktu lze použít charakterového i rodového rysu.
Ad. 2) Hráli jsme tak, že hrálo pořád stejně - tedy, že někdo začal (myslím, že jsme hodili a kdo měl nejvyšší hodnotu, začínal) a poté se jelo po směru hodinových ručiček. Ve chvíli, kdy odehráli všichni, začínalo nové kolo, znovu se určila nemilost prince a všichni odehráli další kolo.
Ad. 3) Ano, tohle je problém. Stejně jako u postav by se neutrální rekvizity měly tvořit jak jsi napsal (tedy 1 bod moci vložený znamená hodnotu 2) a tedy by v podstatě mělo být možné vytvořit jen rekvizity s hodnotou 2. Hmmm. Že nelze vytvořit rekvizity s hodnotou 1 zase až tak nevadí, horší je to s tou trojkou... ale na druhou stranu, není to možná na škodu. Pokud chce hráč rekvizitu s hodnotou 3 (tedy silnou rekvizitu), musí si ji vytvořit při tvorbě postavy (rodinné dědictví, něco co nenajdeš na ulici), během hry pak lze vytvořit jen rekvizity o hodnotě 2.
Ad. 4) Je to tak. $D

Kdybys nám pak mohl napsat poznámky z hraní, bylo by to úplně super.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3636
Registrován: 21. 7. 2009, 20:13

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Charles »

Díky moc, že jste si udělali chvilku. Zpětná vazba samozřejmě bude, to se rozumí samo sebou. :D
Uživatelský avatar
Charles
Příspěvky: 3636
Registrován: 21. 7. 2009, 20:13

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Charles »

Tak jsme tedy hráli Vendettu. Záměrně jsme se pro první hru z důvodu přehlednosti drželi při zemi a zvolili velmi schématický základ – 3 strany, z toho jeden šlechtický rod, jednu bohatou měšťanskou rodinu a církevního hodnostáře. Za každou stranu hráli dva hráči, pár dalších lidí zevlovalo kolem. Mapu města jsme měli vzorovou.

Celkový dojem je, že opravdu nevázaně nadšení jsme z toho byli dva – já a Nanuq (ten, co přeložil GURPS, 3. edici). Ostatní sice hráli s chutí, vytvořili skvělou atmosféru, ale po přerušení hry na několik hodin (z organizačních důvodů) neměli už bohužel dostatečně velkou motivaci pokračovat a vrhli se na jiné hry. Nicméně přestože se odehrála pouze dvě kola (6 scén), vznikl pěkný příběh. Líbilo se mi hlavně to, že systém vede hráče k tomu, aby vraceli do děje dřívější motivy a postavy v nových obměnách a souvislostech. Tím se ze sledu scén opravdu stává příběh.

Mám hotový podrobný zápis ze hry. Uvažuju ale, že bych Vendettu ještě párkrát zahrál s někým v Brně (včetně úprav pro Třetí království a Svět temnoty) a napsal na ni recenzi pro Drakkar. Zápis bych pak použil jako její doplnění. Nic jsem ale ještě pro Drakkar nedělal, takže zápis pošlu Ecthelionům přes osobní vzkazy a zeptám se, co oni na to.

Prozatím připojuji malou ochutnávku. Může zároveň sloužit pro rozproudění diskuze, protože jde o scénu, která byla z hlediska dodržení pravidel hry dosti diskutabilní (ale nám se přesto líbila).

*****

Hráč Ferrara byl v prvním kole poslední na řadě a sáhl ve své scéně k poněkud neobvyklém kroku. Pokusil se pouze pomocí zápěstní kůstky sv. Martina (rekvizita 2) získat na svou stranu neutrální postavu Gerarda (přítel 2) na nebodované lokaci – lodi Ferrarů, která se zdržela na moři. Není to úplně v souladu s pravidly, ale přišlo nám to nápadité, tak to nikdo nerozporoval.

Správce Gerardo se krčil v podpalubí a třásl se. Nad jeho hlavou probíhala vzpoura.
Když se halas na palubě trochu uklidnil a bylo možno na chvíli zaslechnout hlas kapitána, Gerardo posbíral odvahu, sáhl po vyřezávané truhličce ležící na pryčně a vydal se nahoru. Tam stanul tváří v tvář rozlícené posádce.
„Je to jeho vina, že je bezvětří,“ křičel potetovaný chlap s cínovým kroužkem v uchu. „Bůh ví, co v té truhličce veze za čertovinu.“
„Tato relikvie,“ vykřikl Gerardo nejistým, vysokým hlasem, „je v rodu Ferrara předávána z generace na generaci. A já vám říkám, že než udeří poledne, tak svatý Martin, jehož kůstka je uložena v této truhličce, přivolá do plachet vítr.“

(Hod určil, že Ferrara prohrál.)
„Je poledne!“ vykřikl potetovanec zuřivě. Vzduch se ani nehnul. Námořníci se tlačili všude kolem Gerarda a ten se tiskl k zábradlí. Nikdo nedokázal říct, kde se mezi mužstvem vzala pistole, ale náhle zazněla rána a Gerardo se s prostřelenou hrudí zhroutil do vln.

Scéna byla dosti živelná, proto její průběh i výsledek byl z hlediska pravidel nestandardní. Teoreticky měla zůstat ve hře rekvizita Ferrarů i neutrální postava Gerarda. Dohodli jsme se, že relikvii sv. Martina loď v pořádku přiveze. Pokud bude mít někdo zájem o Gerarda, může ho nechat zachránit nebo jej nahradit některým jeho příbuzným o stejné bodové hodnotě.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Bifi »

Super! Teší ma, že sa to hrá, a že z toho dokonca možno niečo bude aj pre Drakkar. :clap:
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12358
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Ecthelion »

Charles: Moc díky za hru i za reakci! :clap:

Stejně jako Bifiho nás moc těší, že se ta hra hraje a že vám zdá se fungovala hra bez Vypravěče.
I jen podle toho zveřejněného střípku se zdá, že se vám rozběhl opravdu pěkný příběh a jsem moc zvědav na zápis a případě i na recenzi. Ta scéna vypadá opravdu silně a absolutně nevadí, že se během ní porušily pravidla. Doufám, že je napsané i v pravidlech (a pokud není, tak to tam hned dopíšu), že pravidla jsou jen vodítko a hra a příběh jsou mnohem důležitější. Pokud všichni souhlasí, pak se jejich porušením držíte ducha hry více než jejich bezmyšlenkovitým dodržováním. Moc se mi třeba líbí ta možnost nahradit postavu, která zahynula, jinou se stejnou bodovou hodnotou. Pravidla jsou dodrženy, nikdo není znevýhodněn, ale pravidla nebrzdí příběh. Opravdu pěkné.

Ještě jednou moc díky!
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Vendetta (Renesanční drama)

Příspěvek od Markus »

Tak jsme právě hráli další hru Vendetty. Charles možná přispěchá se zápisem, já se zatím budu věnovat připomínkám k pravidlům. Už z dřívějška jsem totiž měl dojem, že mi na Vendettě něco nesedí, tak jsem to teď sledoval a konečně můžu mé myšlenky formulovat.

Koncept Vendetty jako takový - postavy, vedlejší postavy, rekvizity, mapa města, jejich kombinování za účelem scén - se mi moc líbí, ale už se mi tak moc nelíbí herní obsah, který to produkuje. Teoreticky bych mohl použít slůvko příběh, ale jde mi spíš o herní procedury a jejich dopad na fikci, takže radši řeknu herní obsah. Ehm... konec slovíček, o co jde.

Velmi silný "why should I care" faktor.

Cílem hry je zlikvidovat své oponenty tím, že jim "zničím věž".Hru začínám s tím, že na mě někdo napáchal křivdu. Ta ale většinou nebývá tak silná, abych měl potřebu ho úplně zničit. A jaký mám zájem na tom, abych ničil ostatní postavy, které mi nic neudělaly? Why should I care?

Abych zlikvidoval své oponenty, potřebuju získat body moci. Body moci získám tím, že vyhraju nějakou scénu. Ve scéně jde vždy o jednu z následujících věcí: získávám na svou stranu nějakou postavu, nebo získávám nějaký předmět. Problém je v tomhle: k čemu mi jsou získané postavy a předměty? Nemůžu je použít na nic jiného než na získání jiných postav a předmětů. Dejme tomu, že v jedné scéně získám postavu A, ve druhé scéně s její pomocí získám postavu B, ve třetí scéně pak někdo přijde a ukradne mi postavu A. Konečný důsledek: uplynuly tři kola a já jsem vyměnil postavu A za postavu B. A ne že by na tom záleželo, protože postava B má stejné využití jako postava A - můžu s její pomocí získat postavu C. Ale why should I care? Je to takový kolotoč, kde získávám postavy, jen abych získal jiné postavy, s jejichž pomocí získám jiné postavy, s jejichž pomocí získám jiné postavy...

Další věc jsou body moci, jejichž vazba na herní fikci je příliš neurčitá. Teoreticky mají měřit, jakou má moje postava moc. Prakticky je získávám za to, že vyhraju jakoukoliv scénu na jakékoliv lokaci. Body moci ztrácím za to, že vnáším do hry bonusy, s jejichž pomocí potom můžu scénu vyhrát. Ergo: utrácím body moci, abych získal body moci, což mi přijde fakt broken :)

V konečném důsledku jde o to: že utrácím body moci, abych získal postavy/předměty, které mi pomůžou vyhrát scény, za které potom získám body moci (...a zpátky na začátek). Je to takový začarovaný kolotoč a dneska jsem při hře jsem měl dojem, že vlastně vyvolávám náhodné scény, získávám jakékoliv postavy a jakékoliv předměty a prostě jen čekám do té doby, než se počet bodů moci ustálí na hodnotě, která mi umožní na někoho zaútočit - aniž bych na něj útočit vlastně chtěl (ale nic jiného se ve hře dělat nedá). Body moci nejsou propojené s fikcí, tudíž je úplně jedno, jaké scény hraju a co se v nich děje. Celkově to na mě působilo tak trochu bezúčelně... nebo samoúčelně?

Strašně mi v té hře chybí možnost reálně něčeho dosáhnout. Při tvorbě postav jsme vytvořili úvodní zápletku, kdy se moje postava snažila zkoupit starý židovský hřbitov a kostel, aby na jejich místě mohla postavit lisovnu oliv (průmysl přináší prosperitu!). Biskup mi pomohl tím, že kostel odsvětil, zbývalo už jen získat glejt na radnici, kde to ale blokovala jiná hráčská postava. Pro mě osobně bylo smysluplným cílem snažit se skoupit pozemek kostela a postavit tam fabriku, ale systém mi to neumožňoval. Ve svých scénách nemůžu koupit pozemek a postavit si fabriku. Můžu jenom získávat postavy a předměty... což jsem sice hojně dělal, ale nebylo mi to k ničemu, protože ty postavy jsem stejně nemohl použít ke koupení kostela, ale jen k získání jiných postav. A jsme zase u toho kolotoče.

============

Moje návrhy:

Hra by neměla být o tom, že se snažím ostatní zničit
... ale o tom, že se snažím stát se nejmocnější postavou ve městě

Místo toho, aby se hráči snažili zničit "impéria" soupeřů (srazit kostku z 0 na 6) by se teď mohli hráči snažit budovat si vlastní "impéria" (navýšit si vlastní kostku z 1 na 6). Místo scény "útok na věž" (která je sama o sobě tak abstraktní, že si ji pořádně nedokážu představit) by mohla být scéna "budování moci". To bude ta scéna, kdy se moje postava pokusí získat glejt radnice a konečně odkoupit pozemek na lisovnu, kdy se Bubákova postava pokusí získat světový věhlas uvedením nové divadelní hry, atakdále...

Tím se najednou dost zvýší angažovanost hráčů do hry. Na potápění ostatních hráčů většinou nemám zas tak horký zájem. Ale na budování vlastní moci mám zájem obrovský, kord když vidím, jak ostatní budují tu svoji. A vyhrát může jen jeden.

Vedlejší postavy a předměty by neměly sloužit k získávání jiných vedlejších postav a předmětů. Měly by sloužit k budování mojí věže. Získávat postavy, abych získal jiné postavy, je lame. Získávat postavy, aby by pomohly postavit lisovnu, je super.

Nelíbí se mi body moci jako jakési odpočítávadlo, kdy můžu a kdy nemůžu spustit scénu "boření/budování věže". Tím, že body moci nemají žádnou vazbu na fikci, je to odpočítávadlo strašně umělé a vůbec neodráží, co se děje ve hře. A takové odpočítávadlo je IMHO broken. Osobně bych asi odpočítávadlo zrušil docela a "budování věže" bych umožnil kdykoliv. Mělo by mít ale vysokou obtížnost, hráči byli tak byli nuceni získat si vhodné NPCčka a předměty, aby měli reálnou šanci na úspěch.

Aby tohle všechno fungovalo, je potřeba zajistit, aby hráč musel získávat různé postavy a předměty. Zatím je hra nastavená tak, že můžu vyvolat scénu libovolného typu a nic mě nenutí typy scénam střídat. Úplně teoreticky bych si tak mohl při tvorbě postavy vytvořit pomocníka s Přítelem 6 a potom v každém kole odehrát jednu budovatelskou scénu typu přítel... tak dlouho, než by se mi povedlo vyhrát. Kdyby mi někdo moji vypiplanou postavu přebral nebo zabil, prostě bych se pokusil získat druhou nejsilnější postavu ve hře a to samé opakovat s ní. Je mi úplně jedno, jestli postava má věž, přítele, nebo růži, záleží jenom na čísle. A to IMHO není dobře.

A to je asi tak všechno. Omlouvám se, že jsou to takové dost neucelené myšlenky, ale přemýšlel jsem nad tím jenom krátce a jsem už celkem unavený. Rozhodně by to zasloužilo víc promyslet, takže to berte spíš jenom jako takové rychlé nápady a náměty do diskuze.
Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti