Staří dobří hrdinové

Diskuze k českým a slovenským hrám, které nemají samostatnou sekci.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Staří dobří hrdinové

Minimalistická, téměř bezkostková hra, která staví na základních myšlenkách oldschoolu, aniž by byla oldschool. Důraz na hráčský skill, řešení problémů čistě ve fikci, vyhýbání se nebezpečí, management předmětů. Růst postavy za nalezené poklady.

Vše vysvětleno na dvou stránkách pravidel, dvou stránkách příkladů a dvou stránkách ukázkové hry. A ikonky, hodně ikonek.
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 27. 7. 2021, 13:33, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Ok. Zkusím tedy udělat kombo:

1 list pravidla v cca současném formátu, s drobnými úpravami dle připomínek
1 list ukázkové postavy + překážky
1 list zápis ukázkové hry + mapa
1 list cheatsheet - na jedné straně denník, na druhé shrnutí pravidel, zásad a klíč k ikonkám

Pak vybrat lepší ikonky a poštelovat styly, aby nemátly.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Měl jsem zase chvíli, takže nová verze tady nebo v prvním postu.

Provedl jsem úpravy na základě vašeho feedbacku - definice ikon, nadpisy, opravy chyb, upřesnění nejasností, na které jste se ptali. Pořád tam mám ty UNICODE ikonky, na změnu grafiky čas zatím nemám, ale udělal jsem to pdf/a, aby bylo jisté, jak se všem zobrazí.

Také jsem vytáhl z původních textů ukázkové dobrodružství a poznámky k němu a přidal je jako další dvoustranu - to je první iterace, ale chci si ověřit, jestli zvolený formát dává smysl.

Nejsou řazené úplně didakticky, spíš tak, aby tvořily smysluplný příběh, ale dost z praxe se toho tam ukáže. Bohužel ten rozsah je fakt strašlivý bič a chtěl jsem tam mít ještě souboj se skřetem - budu muset někde ještě říznout prostor na dva tři odstavce (zkrátit text, vyhodit nějaký méně důležitý kousek, nebo poštelovat sazbu).

Skoro by se mi chtělo říct, že spoustu znaků ušetřím, když sousloví Pán kobek nahradím ikonkou, ale už si to netroufám ...

Každopádně díky za další feedback.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od Pieta »

K části pro hráče:

Stylisticky:
"Hraješ hrdinu. Schopného hrdinu fantastického příběhu." - to druhé není věta
"odolnost a nezdolnost …" - tohle vedle sebe působí trochu divně. Nejsou to víceméně synonyma? Nehodilo by se tam spíš třeba "nezlomnost", aby ta příbuznost významů tolik nebila do očí?
- plus teda pozor na to, že před trojtečkou (i na jiných místech) máš mezeru. Na to bacha, to dokáže pěkně vytočit typografa !
"nejméně 1, nejvýše 3 do jednoho aspektu" - kdyby to bylo jenom nejvýše, je to OK, ale s "nejméně" mi přijde vhodnější "do každého"
"kolik vybavení máš po ruce" čárka! "a zachrání tě"
"Vybavení určuje, co můžeš a nemůžeš dělat." - imho moc strohé na to, jak zásadní je to bod. A navíc nejasné - jak přesně vybavení určuje, co nemůžu dělat? Jako že v plátovce nemůžu plavat a s kouzelnickou holí po ruce nemůžu předstírat, že jsem pouhý obchodník?
"To, které máš po ruce, nosíš na těle, zavěšené na popruhu, opasku, přes rameno apod." - k tomuhle jsem se párkrát vrátil, a pořád nevím, jestli moje poznámka není moc malicherná, ale - je to první definice pojmu, která nemá ikonku, nezačíná velkým písmenem a není na začátku odstavce. Díky tomu se v tom textu trochu ztrácí a já si na první čtení neuvědomil, že jde o definici pojmu. Nevím, jestli by nebylo šikovnější říct "Po ruce máš to vybavení...", i když jako formulace je to míň šikovné. (U batohu už jsem tenhle problém neměl, tam z věty jasně vyplynulo, o čem je řeč.)
"Můžeš si toho samozřejmě naložit i víc, ale to už tě přetíží a tedy dá nevýhodu a není to po ruce." - až úplně na konci věty se zjistí, že je řeč o přetížení v batohu a ne přetížení extra předměty po ruce. Dal bych to dřív, víc na oči.
"svítící orb" - Orb je podle mě anglicismus, každopádně dost bije do očí
"šest předmětů, nanejvýš dva" -> "šest předmětů, z toho nanejvýš dva"
"pokud se vystavíš nějakému nebezpečí (a pouze tehdy)" - nejsem si jistý, jakou roli tu "(a pouze tehdy)" hraje.
"za každou nevýhodu, co máš" -> imho "kterou"

Pravidlově:
"vážný následek 💀 – omezující zranění, ztráta či zničení předmětu. Některé činnosti teď nemůžeš dělat" - ok, pokud se při odpočinku nenapiju, mám vážný následek žízeň. Co teď nemůžu dělat? Nebo čím mě to omezuje?

Jinak:
Velká ikonka při prvním použití je výborná. I pro mě slepce je hned jasnější, jak ikonka vypadá, a snáz si ji zapíšu do hlavy.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
boubaque neprihl.

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od boubaque neprihl. »

Ja jen, kdyz jsem byl neprimo vyvolan...
Pieta píše: 2. 12. 2020, 22:52 "Hraješ hrdinu. Schopného hrdinu fantastického příběhu." - to druhé není věta
Ano, ...?
- plus teda pozor na to, že před trojtečkou (i na jiných místech) máš mezeru.
To je trochu slozitejsi... teoreticky by tam nejaka mezera dokonce byt mela.
Na to bacha, to dokáže pěkně vytočit typografa !
I tohle je slozitejsi (a nejen ve francouzstine). Pokud neznas, vygoogli si slovo "nálitek" ;)

Sorry za OT, snad se do konce vikendu taky dostanu ke komentarum k veci... :oops:
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Pieta:
K čemu se nevyjádřím, to akceptuji a rovnou zapracovávám. Díky.
Pieta píše:Hraješ hrdinu. Schopného hrdinu fantastického příběhu." - to druhé není věta
a) Pokud není, proč to vadí?
b) Není to náhodou věta s nevyjádřeným podmětem a přísudkem (ty hraješ)?

Ptám se - pocitově mi ta formulace přijde ok, prd tomu rozumím.
EDIT: Počkám si na Boubaquea
Pieta píše:"Vybavení určuje, co můžeš a nemůžeš dělat." - imho moc strohé na to, jak zásadní je to bod.
Nedaří se mi najít formulaci pro "tvé dovednosti jsou determinované tvým vybavením", která není takhle dementní a není to dva odstavce textu.

Budu dál hledat.
Pieta píše:A navíc nejasné - jak přesně vybavení určuje, co nemůžu dělat? Jako že v plátovce nemůžu plavat a s kouzelnickou holí po ruce nemůžu předstírat, že jsem pouhý obchodník?
Přesně tak.
Pieta píše:"Můžeš si toho samozřejmě naložit i víc, ale to už tě přetíží a tedy dá nevýhodu a není to po ruce." - až úplně na konci věty se zjistí, že je řeč o přetížení v batohu a ne přetížení extra předměty po ruce. Dal bych to dřív, víc na oči.
Já to tam dal víceméně jako pojistku, mám pocit, že už definice vybavení po ruce teď přetížení nepřipouští a tedy je logické, že se to týká jen batohu.
(Navíc - ono to nemusí být v batohu - ve fikci v zásadě můžeš mít ty krámi navíc třeba v náručí nebo ve vozíku co tlačíš nebo whatever. Pointa je, že je nemáš po ruce a zdržují tě/překáží, když udeří nebezpečí).

Ale něco zkusím.
Pieta píše:"pokud se vystavíš nějakému nebezpečí (a pouze tehdy)" - nejsem si jistý, jakou roli tu "(a pouze tehdy)" hraje.
Při testech jsem měl jak já, tak hráči občas k tendenci dělat ze saverollu hod na úspěch.
Tohle má říct "Ne, je to fakt jen saveroll."

Pieta píše:"vážný následek 💀 – omezující zranění, ztráta či zničení předmětu. Některé činnosti teď nemůžeš dělat" - ok, pokud se při odpočinku nenapiju, mám vážný následek žízeň. Co teď nemůžu dělat? Nebo čím mě to omezuje?
Aha! To je renonc daný vývojem.

Ono já tam původně měl tu mechaniku komplexnější:
= tma dávala nevýhodu na 💨, protože se po tmě blbě dělají rychlé a přesné věci
= hlad dával slabý následek na 💪, protože máš míň energie
= žízeň vyřazovala 🌌, protože se nemůžeš soustředit na kouzla. Což mělo tlačit na to, že žízeň je drsná a vodu fakt zanedbávat nesmíš.

Pak jsem to v záchvatu zjednodušování mechaniky vyhodil ... částečně i kvůli tomu, že to bylo asymetrické vůči archetypům a já jsem nechtěl úplně vypnout kouzelníky plus bylo divné svačit zloděje za práci ve tmě ... a tím ta žízeň trochu přestala dávat smysl. Hmň.

Musím se zamyslet, jak ji zachránit. Chci aby byla drsná, ale pro všechny.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od Pieta »

K části pro <ikonka pána kobek>:

Stylisticky:
"Co hrdinové dělají, jak ovlivní okolí." - není věta, a navíc ani moc nevím, co se u tohohle pravidla snažíš říct
"Tma, zamčené dveře, rozpadající se most, dravý proud řeky, kostlivec, tlupa goblinů, strašlivý drak." - není věta
"Pokud se hráči vymyslí" -> Pokud hráči vymyslí
"Pokud navržený způsob nezabere" - tady mám pořád problém s tím, že nezabere je čas budoucí, takže nevím, jestli se tím myslí "pokud navrhnou způsob a ten by nezabral", nebo "pokud realizují způsob a ten nezabere".
"tak si rozsvítí. Tak to je" - přílišná hustota "tak"
"Když za ně budeš hrát, řiď se jimi" - imho lepší "řiď se tím"
"Lávový proud, bodce na dně jámy, otrávené jídlo." - není věta
"i v takovém případě uspějí, ale musí se zachránit" - imho hodně stručná věta na předání celkem neintuitivní myšlenky, že překonání překážky a vyhnutí se riziku jsou na sobě nezávislé.
"zvýhodňující vybavení" - vhodné vybavení?
"Je-li překážka <ikonka><ikonka> zároveň" - možná "<ikonka> a <ikonka> zároveň" ?
"pokud hráči nereflektovali předeslaná varování" - reflektovat mi přijde jako trochu moc newspeak, zvlášť v těsném sousedství "předeslaná". (:
"Někdy je překážka rozsáhlejší a nejde je překonat naráz" -> nejde ji
"skřetí tábor je plný skřetů" - přílišná hustota skřetů, možná "nepřátelský tábor" ?
"na zvláštním místě i" - jakém zvláštním místě? Co to znamená?

Jinak:
Vím, že to není definitivní podoba ikonek, ale musím říct, že dvě kostky záchrany v malé velikost ztrácejí tečky a přestávají být identifikovatelné.


K ukázkovým hrdinům:

Stylisticky:
"v době své největší slávy" - neměla by mít v době největší slávy všechny aspekty zvednuté o jedna? (:
"železa" - tím se myslí co, pouta?

Pravidlově:
"temný plášť, natržený" - Ok, jak se tohle má vyhodnotit? Temný plášť dává výhodu. Lehký následek dává nevýhodu. Znamená to, že plášť je nepoužitelný? Jak se to liší od vážného následku, pokud i s lehkým výbava nic nedělá? Jen možností, že se ještě někdy opraví?


K ukázkovým překážkám:
"Pád na dno, tam bodce, kyselina" -> pád, na dně bodce, kyselina
"Zapastěná truhlice" - myslím, že česky se to řekne "s nalíčenou pastí" nebo tak nějak
"Vibrace pavučin jsou jejich hlavním sm" - "yslem" ti uteklo o dva řádky níže
"zamotání do kokonu" - myslím, že kokon je to jen v případě, že uvnitř jsou vajíčka nebo jiná mláďata
"K lidem přiblíží" - chybí "se"
"nebyl-li spálen", čárka, " a může dál"
"těch, co otrávil" -> těch, které otrávil
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Pieta píše: "Co hrdinové dělají, jak ovlivní okolí." - není věta, a navíc ani moc nevím, co se u tohohle pravidla snažíš říct
Snažím se tím principem říct, že rozhodování je jak na vstupu (co dělají hrdinové), tak na výstupu (jak jejich akce dopadne a ovliní okolí) striktně simulacionistické a založené na přípravě či fikční podobě situace.

A že GM do toho nemá tahat žádné jiné (gamistické/dramatické/sociální) motivy.

Na dva řádky, protože to dobře vypadá :think: (ale zase s tím, že v dalším textu tomu některá vysvětlení dají kontext a věnuji se tomu i v ukázkovém dobrodružství).
Pieta píše: "na zvláštním místě i" - jakém zvláštním místě? Co to znamená?
Rozbitou zbroj opravíš v kovárně, zlomená noha ti sroste u léčivého pramene, z psychického traumatu se propiješ ve vinném sklípku.

Prostě vážný následek neopravíš kdekoliv na koleni, ale musíš najít vhodné (a typicky neobvyklé) místo a odpočinek strávit tam.
Pieta píše: "v době své největší slávy" - neměla by mít v době největší slávy všechny aspekty zvednuté o jedna? (:
Jsem si říkal, že to už by byla těsně před důchodem.
Ale možná jo, možná je doba největší slávy těsně před důchodem?
Pieta píše: "železa" - tím se myslí co, pouta?
Pasti - takové ty železné, co mají čelisti, natáhneš je a když do nich někdo šlápne/sáhne aby sebral návnadu, tak ho chytnou, ne-li rozdrtí končetinu.
Pieta píše: "temný plášť, natržený" - Ok, jak se tohle má vyhodnotit? Temný plášť dává výhodu. Lehký následek dává nevýhodu. Znamená to, že plášť je nepoužitelný?
Znamená to, že v součtu nedává mechanickou výhodu. A ve fikci ho můžeš používat jen do té míry, dokud to dává smysl s ohledem na poškození.
Pieta píše:Jak se to liší od vážného následku, pokud i s lehkým výbava nic nedělá? Jen možností, že se ještě někdy opraví?
Vážný následek znamená, že ten kus vůbec nemůžeš používat (ale třeba se pořád vyplatí ho tahat, protože byl obtížně k sehnání).

A co se týká možností k opravě:
= lehký následek opravíš při jakémkoliv odpočinku (natržený plášť zašiješ na koleni - máš-li čím)
= vážný následek opravíš jen ve speciálním místě (úplně roztrhaný plášť můžeš dát dohromady v krejčovské dílně - pokud něco takového v dungu je - ... nebo třeba v pavoučím doupěti s použítím lepivých pevných pavučin)
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od Pieta »

boubaque neprihl. píše: 2. 12. 2020, 23:04Ja jen, kdyz jsem byl neprimo vyvolan...
Odstup, duchu nečistý!
boubaque neprihl. píše: 2. 12. 2020, 23:04
"Hraješ hrdinu. Schopného hrdinu fantastického příběhu." - to druhé není věta
Ano, ...?
A mě to tak nějak tahá za oči, jako by to byl spíš zápis mluvené řeči, což mi stylem nesedne ke zbytku testu.
boubaque neprihl. píše: 2. 12. 2020, 23:04
- plus teda pozor na to, že před trojtečkou (i na jiných místech) máš mezeru.
To je trochu slozitejsi... teoreticky by tam nejaka mezera dokonce byt mela.
Ha! Ale já tu jasně vidím, že jsi napsal "slozitejsi..." a žádná mezera tam není!
boubaque neprihl. píše: 2. 12. 2020, 23:04
Na to bacha, to dokáže pěkně vytočit typografa !
I tohle je slozitejsi (a nejen ve francouzstine). Pokud neznas, vygoogli si slovo "nálitek" ;)
Google říká (první odkaz): http://u12133.fs.cvut.cz/assets/subject ... dlitek.pdf

Jako jo, ale to má být jen malá mezírka, ne? A navíc když okolo vidím, že dvojtečka nebo otazník jsou sázené úplně bez mezery, tak je to takové nekonzistentní...
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od Pieta »

Reakce na reakce na reakce:
Pieta píše:Hraješ hrdinu. Schopného hrdinu fantastického příběhu." - to druhé není věta
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:20 a) Pokud není, proč to vadí?
b) Není to náhodou věta s nevyjádřeným podmětem a přísudkem (ty hraješ)?

Ptám se - pocitově mi ta formulace přijde ok, prd tomu rozumím.
Asi jen, že mi to pocitově nesedlo.
Možná, že tady je to ok a spíš to používáš obecně dost často, když chceš napsat seznam několika věcí, a tak už jsem na to citlivý.
Jinde píšeš třeba "Překážky mohou být i nebezpečné. Lávový proud, bodce na dně jámy, otrávené jídlo." - nevím, nesedne mi to. Ale nedělám se v tomhle autoritou. (:
Pieta píše:A navíc nejasné - jak přesně vybavení určuje, co nemůžu dělat? Jako že v plátovce nemůžu plavat a s kouzelnickou holí po ruce nemůžu předstírat, že jsem pouhý obchodník?
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:20Přesně tak.
Aha, tak zrovna tady jsem to psal s myšlenkou "nejspíš to takhle vůbec není myšlené, ale někdo by to tak mohl přečíst", takže to vážně není moc jasné. (-:
Pieta píše:"pokud se vystavíš nějakému nebezpečí (a pouze tehdy)" - nejsem si jistý, jakou roli tu "(a pouze tehdy)" hraje.
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:20Přesně tak.
Při testech jsem měl jak já, tak hráči občas k tendenci dělat ze saverollu hod na úspěch.
Tohle má říct "Ne, je to fakt jen saveroll."
Rozumím, na tohle jsem potom narazil i při popisu nebezpečných překážek. Myslím, že by se hodilo napsat přímo, že hod nerozhoduje o úspěchu. Nebo jinak, možná není zmatek v tom, kdy ten hod přichází (jak je to formulované v textu), ale co znamená. Možná zdůraznit, že se to děje souběžně s a nezávisle na překonání překážky? Nebo že je to čistě hod na vyhnutí se následkům?
Pieta píše:"vážný následek 💀 – omezující zranění, ztráta či zničení předmětu. Některé činnosti teď nemůžeš dělat" - ok, pokud se při odpočinku nenapiju, mám vážný následek žízeň. Co teď nemůžu dělat? Nebo čím mě to omezuje?
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:20Aha! To je renonc daný vývojem.

Ono já tam původně měl tu mechaniku komplexnější:
= tma dávala nevýhodu na 💨, protože se po tmě blbě dělají rychlé a přesné věci
= hlad dával slabý následek na 💪, protože máš míň energie
= žízeň vyřazovala 🌌, protože se nemůžeš soustředit na kouzla. Což mělo tlačit na to, že žízeň je drsná a vodu fakt zanedbávat nesmíš.

Pak jsem to v záchvatu zjednodušování mechaniky vyhodil ... částečně i kvůli tomu, že to bylo asymetrické vůči archetypům a já jsem nechtěl úplně vypnout kouzelníky plus bylo divné svačit zloděje za práci ve tmě ... a tím ta žízeň trochu přestala dávat smysl. Hmň.

Musím se zamyslet, jak ji zachránit. Chci aby byla drsná, ale pro všechny.
Brainstorm: Co to třeba dát tak, že hlad je lehký následek vztahující se na činnosti vyžadující vytrvalost (ať už v síle, hbitosti, nebo vůli), a žízeň že je lehký následek vztahující se na každé úsilí? I když nevýhoda na všechno je sice drsná, ale zase dost otravná situace...
Pieta píše:"Co hrdinové dělají, jak ovlivní okolí." - není věta, a navíc ani moc nevím, co se u tohohle pravidla snažíš říct
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44Snažím se tím principem říct, že rozhodování je jak na vstupu (co dělají hrdinové), tak na výstupu (jak jejich akce dopadne a ovliní okolí) striktně simulacionistické a založené na přípravě či fikční podobě situace.

A že GM do toho nemá tahat žádné jiné (gamistické/dramatické/sociální) motivy.

Na dva řádky, protože to dobře vypadá :think: (ale zase s tím, že v dalším textu tomu některá vysvětlení dají kontext a věnuji se tomu i v ukázkovém dobrodružství).
Hmm, to je hodně těžké vyjádřit stručně.
Pieta píše:"na zvláštním místě i" - jakém zvláštním místě? Co to znamená?
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44Rozbitou zbroj opravíš v kovárně, zlomená noha ti sroste u léčivého pramene, z psychického traumatu se propiješ ve vinném sklípku.

Prostě vážný následek neopravíš kdekoliv na koleni, ale musíš najít vhodné (a typicky neobvyklé) místo a odpočinek strávit tam.
Vím, že to není úplně ono, ale něco jako "na vhodném, dobře zásobeném místě" ? To teda zase trochu vyřazuje ten léčivý pramen, ale celkem by to mělo vystihnout neobvyklost takového místa.
Pieta píše:"v době své největší slávy" - neměla by mít v době největší slávy všechny aspekty zvednuté o jedna? (:
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44Jsem si říkal, že to už by byla těsně před důchodem.
Ale možná jo, možná je doba největší slávy těsně před důchodem?
Mě napadlo akorát to, že se důchodu asi nedožila. Ale pro symetrii by mi přišlo fajn mít tam začátek i konec kariéry.
Pieta píše:"železa" - tím se myslí co, pouta?
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44Pasti - takové ty železné, co mají čelisti, natáhneš je a když do nich někdo šlápne/sáhne aby sebral návnadu, tak ho chytnou, ne-li rozdrtí končetinu.
Tak to mě fakt vůbec nenapadlo.
Pieta píše:"temný plášť, natržený" - Ok, jak se tohle má vyhodnotit? Temný plášť dává výhodu. Lehký následek dává nevýhodu. Znamená to, že plášť je nepoužitelný?
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44Znamená to, že v součtu nedává mechanickou výhodu. A ve fikci ho můžeš používat jen do té míry, dokud to dává smysl s ohledem na poškození.
Hmm.
Pieta píše:Jak se to liší od vážného následku, pokud i s lehkým výbava nic nedělá? Jen možností, že se ještě někdy opraví?
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44Vážný následek znamená, že ten kus vůbec nemůžeš používat (ale třeba se pořád vyplatí ho tahat, protože byl obtížně k sehnání).
Hmm. Nevím, jestli tohle je z textu úplně jasné.
U vážného následku je "ztráta či zničení předmětu", takže jsem to chápal, že ta věc je prostě fuč.
A u lehkého je "poškození výbavy", to nevím, jestli bych si vyložil jako "nedává mechanickou výhodu". Jasně, při jednoduchosti těch pravidel není moc jiných možností, jak to znázornit, ale stejně.
MarkyParky píše: 2. 12. 2020, 23:44A co se týká možností k opravě:
= lehký následek opravíš při jakémkoliv odpočinku (natržený plášť zašiješ na koleni - máš-li čím)
= vážný následek opravíš jen ve speciálním místě (úplně roztrhaný plášť můžeš dát dohromady v krejčovské dílně - pokud něco takového v dungu je - ... nebo třeba v pavoučím doupěti s použítím lepivých pevných pavučin)
Jasně, to 1:1 odpovídá pravidlům pro odstraňování následků.
Trošku to možná koliduje s tím, že některé vážné následky jsou "ztráta".
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Díky.

Poslední reakce na reakci na reakci:
Pieta píše:Trošku to možná koliduje s tím, že některé vážné následky jsou "ztráta".
Trochu, ale zase je to kompenzováno tím, že nový equip můžeš "najít", zatímco nezlomenou nohu ne ... (byť u ukázkového čaroděje jsem pro pozorné oko dal, že trochu kompenzuje zlomenou nohu přes levitační boty :D )
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15020
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od Pieta »

MarkyParky píše: 3. 12. 2020, 06:25
Pieta píše:Trošku to možná koliduje s tím, že některé vážné následky jsou "ztráta".
Trochu, ale zase je to kompenzováno tím, že nový equip můžeš "najít", zatímco nezlomenou nohu ne ... (byť u ukázkového čaroděje jsem pro pozorné oko dal, že trochu kompenzuje zlomenou nohu přes levitační boty :D )
Šlo mi o to, že vážný následek může znamenat, že vybavení je opravitelné, nebo že opravitelné není. Nebo bys hrdinu nechal, aby si na vhodném místě vyrobil nové levitační boty náhradou za ztracené?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Uživatelský avatar
Jocho
Příspěvky: 490
Registrován: 5. 7. 2009, 23:08
Kontaktovat uživatele:

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od Jocho »

Preletel som tie pravidlá, dám krátky feedback:

Prepíš niektoré vety do gender-neutrálnej podoby, Markusovi sa nebude otvárať nožík vo vrecku.
[q]Pokud hodíš méně, nebezpečí ses vyhnul. -> Pokud hodíš méně, nebezpečí se vyhneš.[/q]

Neviem, či je to použitým OS, ale ja v kapitole Nebezpečné překážky nevidím žiaden piktogram - iba som si domyslel, že tam je taká tá ježovka/výbuch.

Prvý stĺpec pravidiel som si musel zvykať na piktoramový jazyk, ale dá da na to zvyknúť. Možno by bodlo vyrobiť custom piktogramy, aby zdieľali spoločné prvky, ako tu už padlo - aspekty môžu byť v kruhu, predmety vo štvorci, atď.

Rozhodne by som zmenil nasledovné piktogramy:

aspekt zlodeja → noha (ten prd sa mi tam fakt nehodí)
svetlo → pochodeň (neviem, čo si z toho kruhu a 3 čiar mám vziať)
pitie → kvapka (celý život ma učili, že z fontány sa nepije)
hod kockou → jedna kocka (v systéme hádžeš jedinou kockou a ako piktogram použiješ dve - je to mätúce)
zložené prekážky → dielik puzzle

K mechanikám nemám veľa výčitiek, sú dosť postavené na GM fiate, takže len sporadicky, čo mi udrelo do očí:

Môžem síce naložiť viac vecí ako sa mi zmestí do batoha, ale neviem, o koľko viac. Dostávam postih za každý predmet navyše? Stačilo by to napísať.
Oblečenie má takisto svoje váhové zaradenie?
Píšeš, že zásoby nutne potrebujem, ale nie je nikde zmienka, čo sa stane, keď o ne prídem.
Nie je mi veľmi jasné, ako je to so zraneniami - môžem mať maximlne jedno ľahké a jedno ťažké Prehliadol som limit, koľko takýchto zranení môžem mať? Môžem na zranenia umrieť, alebo iba sťažujú postup? Keď postavy nemôžu umrieť, nemôžm hru pokaziť tým, že budem opakovať - a v prípade, že nemôžem opakovať - vymšľať nové a nové postupy ako prekážku zdolať, až ju štatisticky porazím aj s postihmi?
Existuje v tej hre možnosť pomáhať si alebo spolupracovať? Keby bola mechanicky podchytená hoci len obyčajnou výhodou, bol by som spokojnejší, lebo teraz to zase vyzerá, že je to na posúdení Pána kobek.

Ja ako fanúšik jednoduchých systémov to oceňujem a hoci hlavná rozhodovacia mechanika sama o sebe je taká (nenápaditá) klasika, ostatné pravidlá dávajú týmto listom hmatateľnejší rozmer.

Sám od seba by som si to asi nezahral, ale keby s týmto niekto na mňa vykočil, s veľkou pravdepodobnosťou by som si to zahral.

PS: Už viem, čo mi tam chýba. Denník postavy. Ten by sa mi tam pre úplnosť fakt hodil.
DNGN - vstupný d6 systém so sandboxovým freeform svetom
moloth - sólo kartové RPG o živote na tvorovi veľkom ako okres
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Jocho píše:Prepíš niektoré vety do gender-neutrálnej podoby, Markusovi sa nebude otvárať nožík vo vrecku.
Jo dík.

Já to chci mít neutrální (proto oslovuju čtenáře v druhé osobě jednotného čísla), ale občas mi to ujede.
Jocho píše:Neviem, či je to použitým OS, ale ja v kapitole Nebezpečné překážky nevidím žiaden piktogram - iba som si domyslel, že tam je taká tá ježovka/výbuch.
Opravdu tam chybí, dík.


K ikonám:
Momentálně nemám kapacitu je překreslit. Takže co najdu v UNICODE, to tam prsknu.

Časem nějaké buďto nakreslím, nebo mi je třeba někdo šikovný nakreslí? (mrk mrk)

Každopádně dík za nápady.
Jocho píše:Môžem síce naložiť viac vecí ako sa mi zmestí do batoha, ale neviem, o koľko viac. Dostávam postih za každý predmet navyše? Stačilo by to napísať.
> Dostaneš jednu 👎, jakmile překročíš.
> Předměty ale omezují, co můžeš dělat - tzn. když se přetížíš moc, tak nemůžeš třeba skákat, plavat, běhat.

Zkusím trochu vylepšit formulaci.
Jocho píše:Oblečenie má takisto svoje váhové zaradenie?
Oblečení je jeden slot, co má každý a nic ho nestojí.
Jocho píše:Píšeš, že zásoby nutne potrebujem, ale nie je nikde zmienka, čo sa stane, keď o ne prídem.
Bezprostředně nic.
Ve chvíli, kdy je potřebuješ (světlo ve tmě, jídlo a pití při odpočinku), tak schytáš příslušný postih/následek podle pravidel pro zásoby.
Jocho píše:Prehliadol som limit, koľko takýchto zranení môžem mať?
Limit není, jen je z tebe čím dál větší kryplík.
Jocho píše:Môžem na zranenia umrieť, alebo iba sťažujú postup?
Ztěžují postup.
Jocho píše:Keď postavy nemôžu umrieť, nemôžm hru pokaziť tým, že budem opakovať - a v prípade, že nemôžem opakovať - vymšľať nové a nové postupy ako prekážku zdolať, až ju štatisticky porazím aj s postihmi?
To jsou ty dvě různé roviny.
> Zdolání překážky je čistý GM fiat vázaný zásadami. Nehází se s naúspěch. Zranění tedy může nějaký typ postupu zablokovat nebo učinit nebezpečným, ale případně překonání není o statistice, je o nápadu.
> Postihy a hody se týkají jen vyhýbání nebezpečí. A následky zhoršují vyhlídky na to, že se vyhneš dalším následkům => roztáčí spirálu smrti (ehm, vlastně spirálu zkriplení), pokud bys to neřešil a šel na to hrubou silou a zkoušel to uházet.

V podstatě počítám s tím, že v určitém okamžiku už bude hrdina tak zkryplený, že to zabalí a skončí výpravu bez dojití na konec, aby se v downtime dal dohromady. Ale explicitně to napsané nemám, přijde mi, že je to jedna z věcí, co vyplývá z ostatních pravidel.
Jocho píše:Existuje v tej hre možnosť pomáhať si alebo spolupracovať? Keby bola mechanicky podchytená hoci len obyčajnou výhodou, bol by som spokojnejší, lebo teraz to zase vyzerá, že je to na posúdení Pána kobek.
Hej, super nápad.

Já ve skutečnosti potřebuju tři různé zdroje výhody, aby šlo s Aspektem 4 procházet nebezpečím bez hodu (podhazovat 7) a teď je to takové nejednoznačné, kolik toho může GM dát.

Formalizovat to takhle by možná mohlo fungovat, dík.

(Akorád to bude chtít další odstavec textu. Uff..)
Jocho píše: PS: Už viem, čo mi tam chýba. Denník postavy. Ten by sa mi tam pre úplnosť fakt hodil.
Je v plánu na poslední čtvrtý list.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Měl jsem teď velký playtest SDH na živo* a mám z toho spoustu poznatků.

V základu vše funguje v auře autora. K tomu je potřeba navíc:
- předcházet dvojité signalizaci nebezpečí, ke které hra může tíhnout. Musí být jasné, že reakce hráče na bezprostřední nebezpečí už se rovnou řeší hodem.
- a dodat protizásekovou mechaniku ve stylu: "Pokud hráči nejsou schopni vyřešit hádanku/najít tajný průchod, mohou si to hrdinové nechat projít hlavou a pak na to přijdou, ale hrozí, že u toho přijdou o zásoby"
- mít jinou závažnost následků u zranění a vybavení:
> Zranění: 💔 = fluf a 👎 na záchranu, kde se projeví, léčení kdekoliv s vhodným vybavením, 💀 = nemožnost provádět některé akce, léčení na zvláštních místech
> Vybavení: 💔 = nemožnost použít do opravy, oprava kdekoliv s vhodným vybavením, 💀 = úplná ztráta, bez možnosti opravy

Teď to musím sepsat ... a trochu se bojím, že do two-page formátu (jedna strana pro hráče, druhá pro GMa) už se nevejdu. Tak budu hledat nějaký nový, snad obsáhlejší text pomůže i přenositelnosti mimo auru autora.

*Ve skutečnosti mám asi z tohohle větší radost, než z výsledků playtestu. Já po roce a půl hrál na živo!
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16248
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Staří dobří hrdinové

Příspěvek od MarkyParky »

Stačilo zmenšit okraje a všechno se vešlo (až na tu dualitu v následcích, kterou jsem zase vyhodil).

A ještě jsem dopsal kus ukázkové hry, další potvoru a zpřesnil nějaké formulace, které předtím byly hodně zestručněné.
Odpovědět

Zpět na „České a slovenské hry“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti