[2009] Kratky checklist pre potencialnych autorov

Archiv z tajných sekcí porotců pro přípravu RPG kuchyně. Všechny ročníky jsou v této jedné sekci.
Uživatelský avatar
Peekay
Příspěvky: 5532
Registrován: 4. 2. 2007, 12:11
Bydliště: Foxdale Manor, Bratislava
Kontaktovat uživatele:

[2009] Kratky checklist pre potencialnych autorov

Příspěvek od Peekay »

Napadla ma taka jedna vec.

Existuje zoznam veci, ktore mi pri citani RPGcka velmi chybaju, ak ich autor nezaradil. Podobne je zopar takych veci specifickych pre RPGK.

Na tento rocnik je uz neskoro, aby to niekomu pomohlo, ale mohlo by byt prakticke tento zoznam spisat teraz - pri citani hier, este zacerstva najlepsie vidime, co nam v sutaznych prispevkoch chyba. Hodim sem svoj zoznam, kludne doplnajte. Ku kazdemu bodu by som rad videl aj kratke vysvetlenie, preco ho povazujete za potrebny. Ked skoncime, mozeme z toho spravit helper dokument - myslim, ze by to mohlo pomoct dalsim nadejnym sutaziacim osmelit sa :)

Čo by v žiadnej hre z RPG Kuchyne nemalo chýbať:
  • Pre koľko hráčov je určená: Pri čítaní hry a vytváraní predstavy o jej fungovaní je počet hráčov dôležitý - čo funguje pre troch nemusí fungovať pre šiestich a naopak. Rovnako podstatná je informácia, či hra obsahuje GMa alebo majú všetci hráči rovnaké právomoci.
  • Ako boli použité ingrediencie: Keďže ingrediencie sú nezriedka abstraktné alebo symbolické, ich využitie môže porotcom uniknúť. Čím lepšie je ingrediencia zakomponovaná, tým menej častokrát priťahuje zrak. Preto je dobré pridať krátke vysvetlenie, prípadne myšlienky autora na túto tému.
  • Jasná procedúra: Je dobré, keď sú procedúry a postupy hry prehľadne zhrnuté - ľahšie sa o nich robí predstava a lepšie sa hra používa. Ak ste zvolili formu vysvetľovania skôr podobnú voľnej reči, nezabudnite na záver pripojiť bodový zoznam krokov alebo niečo podobné.
  • Ako má prebiehať hra samotná: Ak máte jasnú predstavu o tom, ako by mala prebiehajúca hra vyzerať, nezabudnite to v texte sprostredkovať.
  • Príklady: Toto sa nedá zdôrazniť dostatočne. Príklady pomáhajú nielen čitateľovi, ale aj Vám pri písaní. Práve nimi dokážete odkomunikovať svoj zámer prehľadnou formou, navyše písanie príkladu často pomôže uvedomiť si, že ste niečo zabudli v hre spomenúť.
"Ve světě DrDII je mnoho mísat, která jsou plná démovů."
- Pieta

"When I became a man I put away childish things, including the fear of childishness and the desire to be very grown up."– C. S. Lewis
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15028
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Kratky checklist pre potencialnych autorov

Příspěvek od Pieta »

Použití ingrediencí jsem sám zmiňoval ještě během soutěže; tím si rozhodně můžete hodně pomoct, tady totiž máte možnost porotce přesvědčit, že vaše použití ingrediencí, které se na první pohled zdá ledabylé, je ve skutečnosti velmi důkladně promyšlené, nebo že ingredience, které nejsou ve hře vůbec vidět, jsou ve skutečnosti použité jako základní prvek a všudypřítomné. Přece jen, když jsou ingredience Myšlenka a Hlubina a ve vaší hře komplexu Beta vládne zešílevší šachový počítač IBM Deep Thought, je to velmi rafinované, ale snadno přehlídnutelné.

Jasná procedura je jasná. Nic nedejte na to, že ani profesionální autoři s profesionálními editory s mnoha profesionálními zkušenostmi to nezvládají nebo ignorují*, dejte si tu práci a buďte lepší, než oni, a všechny procedury a postupy bod po bodu shrňte. Všechna pravidla, která jsou ztracená v bloku textu, ještě jednou zopakujte mimo něj. Na konec hry udělejte dodatky s výcucem, prostě pracujte na tom, aby vás prostě nešlo pochopit špatně.

Ako má prebiehať hra samotná by mělo částečně být vidět v příkladech, ale nebojte se jít dál. Rozhovořte se o tom, proč je hra taková, jaká je, co vás inspirovalo, jakou by měla mít atmosféru. Klidně jděte až na úroveň jednotlivých pravidel, vyzdvihněte, která jsou podle vás zásadní, jaký mají účel, co mají ve hře způsobovat, jak čekáte, že s nimi hráči budou zacházet.

Pokud byste se báli, že hru budete příliš rozmělňovat, že se to zásadní jádro ztratí pod tunou okeců, klidně výrazně oddělujte zásadní a dodatečné informace. Vyhraďte si pro vysvětlování místo v dodatcích, piště ho jiným stylem písma, o kterém předem vysvětlíte, že to jsou přeskočitelné informace, pište na okraje stránek, ale nějak to tam dostaňte.

Neberte hru jako dokončenou, pokud si nejste opravdu jistí, že už nemáte co dodat. Dva týdny jsou docela málo času na skutečně propracovanou hru, takže všichni počítáme s tím, že hry budou spíš črty než veledíla. Pokud jste něco nestihli, jasně to napište a přibližně načrtněte, jak byste to řešili - rozhodně to uvítáme víc, než když tam bude očividně chybět něco, co by tam být mělo, a vy se budete tvářit, že to je schválně. Málokdo taky stihne hru protáhnout skutečným playtestem, takže pokud byste pro nějakou situaci měli dvě různá řešení a vybrali byste až podle toho, co by fungovalo líp, klidně zmiňte obojí.

Tohle nejenže pomůže porotcům pochopit, proč je hra taková, jaká je, ale oceníte to i vy, pokud se rozhodnete ke hře vrátit a dokončit ji.

__ __ __
*) Ve středu jsem hledal vzorec pro výpočet soak v první edici Exaltů...
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Zamčeno

Zpět na „Zákulisí RPG Kuchyně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti