Zavedení školného - Vzdělání jen pro bohaté?

Archiv nezapomenutelných diskuzí z Rozličného pokecu, tedy těch nesouvisejících z RPG.
Zamčeno
Uživatelský avatar
midewiwin
Příspěvky: 4816
Registrován: 18. 12. 2006, 09:56

Příspěvek od midewiwin »

boubaque píše: Stát vysokoškolsky vzdělané lidi potřebuje. Proto je studium zadarmo.
Od toho by měla být rozdílná výše školného /třeba počínaje nulou/ a taky třeba oborová stipendia, tam kde stát chce mít co nejvíc lidí. A taky si nemyslím, že o částky vybrané na školném stát sníží dotace VŠ. Byl by sám proti sobě, a proto taky nikdo z politiků, kteří otázku školného naťukli, takovou pitomost nepřipouštěl.
Možná mě budete za to, co tu napíšu, kamenovat. V osmnácti je člověk dospělý a měl by se finančně trhnout od rodiny. Pokud bude zároveň se školným zaveden systém půjček na všechny náklady spojené se studiem, bude to možné. V Kanadě se mi synové mých známých chlubili, že zvládli vystudovat za své. Prý to tam patří k dobrému tónu a snaží se o to i lidi z velmi dobře situovaných rodin. Na škole se pak sotva pozná, kdo přišel z jakého prostředí. Svým způsobem je to výhoda i pro ty synáčky bohatých papínků: mohou si vybrat obor studia podle svého a nemusí respektovat přání rodičů.
Čas neexistuje.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

Invictus:

Já bych se určitě nebil za to, že je pražská fakulta skutečně nejlepší; mne spíš zaujala jiná, vedlejší fakta; impaktovaných článků mají za období 2002-2006 jeden a čtvrt kusu všechny dohromady.
Potud česká právní věda.

Doporučuji všem, aby se porozhlédli, jak je na tom jejich obor, a možná se budete dost divit.
maYda
Příspěvky: 2398
Registrován: 19. 4. 2007, 21:15

Příspěvek od maYda »

já bych ještě dodala, že jedna z kategorií příjemců přídavků na děti je "zletilé nezaopatřené dítě, které se soustavně připravuje na povolání". O tento přídavek může požádat každý VŠ student z méně majetné rodiny nebo jeho rodiče.
Rodiče musí doložit příjmy, student, že studuje a pokud jsou příjmy pod stanovenou hranicí, přídavek je přidělen.
Technicky jsou proto opatření na podporu sociálně slabých studentů velice jednoduchá - stačí upravit pouze v případě zavedení školného odpovídajícím způsobem výši přídavků a posuzovaného příjmu.
protože se tahle čísla upravují průběžně podle ekonomické situace a postupu inflace, neměl by to být problém.
připadá mi to jako velmi prosté řešení.
Jen mi je divný, že to tu zatžím nikoho nenapadlo, když je to tak jednoduché. Že by proto, že problematika sociálních příspěvků se tu nikoho netýká?
Samozřejmě není od věci, jak to vidí midewivin, to je vůbec nejlepší přístup.
Jen se obávám, že k němu máme ještě pořád daleko.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

maYda píše:já bych ještě dodala, že jedna z kategorií příjemců přídavků na děti je "zletilé nezaopatřené dítě, které se soustavně připravuje na povolání". O tento přídavek může požádat každý VŠ student z méně majetné rodiny nebo jeho rodiče.
Rodiče musí doložit příjmy, student, že studuje a pokud jsou příjmy pod stanovenou hranicí, přídavek je přidělen.
Jen mi je divný, že to tu zatžím nikoho nenapadlo, když je to tak jednoduché. Že by proto, že problematika sociálních příspěvků se tu nikoho netýká?
No, já o těch 350 Kč měsíčně nechtěl mluvit. Zvláště když rodiče podnikají soukromně a jejich příjem je velmi kolísavý, tak z toho vycházejí moc hezká čísla.

Argonante, k tomu článku - do právnické vědy nevidím a tak se o ní raději nebudu vyjadřovat. V jiných oborech jsou i naše ústavy velmi dobré až špičkové ve svém oboru.

To hodnocení ... sčítání a násobení konstant vycucaných z prstu je fakt užitečné - zrovna včera jsem takové konstatny zadával do našeho programu. (Jenže já potřebuju spočítat cenu, takže velmi rychle poznám, když si nějakou konstatnu vycucám z malíčku místo z prsteníčku).
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

Jerson:

špičkové? Tak, že mají nějakou váhu i ve světě? Povídej mi o tom - fajn se to totiž poslouchá. Já nacházím spíš samé Potěmkinovy vesnice.
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Příspěvek od Bifi »

Argo: (To sú veci, ktoré si človek rýchlo uvedomí, pokiaľ sa dostane študovať na nejakú lepšiu školu do zahraničia.) Ekonomická univerzita v Bratislave napr. vyprodukuje v priemere jeden impaktovaný článok na pracovníka za 50 rokov. Voláme ju "akademický trenažér" (ak si niekto pamätá rano kapitalistickú hru Podnikateľský trenažér) - študenti predstierajú, že študujú, učitelia predstierajú, že vyučujú, výskumníci predstierajú, že skúmajú, ministerstvo školstva predstiera, že je všetko v poriadku. Označenie "električková škola" už zľudovelo.

To, že máme zlé školy, nie je podľa mňa až taký problém ako to, že sa o ich kvalite verejne veľmi nehovorí, resp. nemáme zavedenú "kultúru kvality".

>> Bod jedna: Človek v osemnástich veľmi často nevie, čo od školy chce. Jedna anketka ukazovala reakcie takýchto múdrych detí na otázku, či sledujú ranking fakúlt, keď sa hlásia na VŠ (bez ohľadu na to, že ten ranking ukazuje iba pozíciu voči zvyšku Slovenska, ale nie voči medzinárodným štandardom) a tie reakcie boli desivé: "to ma nezaujíma, mňa proste láka ten odbor" a "ja neverím štatistikám".

>> Bod dva: Ašpirácie študentov VŠ a ich merítka kvality škôl sa vytvárajú ich osobnou skúsenosťou. Na internetových fórach vidieť jasne odlišný postoj študentov, ktorí poznajú len tú školu, na ktorej študujú, a študentov, ktorí študovali nejakú o čosi lepšiu školu v zahraničí. Tieto dve skupiny majú na hodnotenie kvality škôl radikálne odlišné kritériá. Kým tí prví si cenia, že im "škola dáva voľnosť" (lebo po nich nikto nič nechce a majú spústu všeobecných predmetov so slabými vyučujúcimi, ktorým je jedno, či seminárku spracuje zo sociologickej, ekonomickej alebo politologickej literatúry (!) a je bežnou praxou jednu seminárku odovzdať na niekoľkých predmetoch (!)) a "kto chce, ten sa naučí", druhí oceňujú špecializované predmety, učiteľov s praktickými poznatkami, svetovo používané skriptá, prístup k svetovým impaktovaným žurnálom, seminárky a diplomovky, v ktorých sa robí reálny výskum, a vnímajú školu cez prizmu toho, aké kompetencie môžu (vo vzťahu k medzinárodnému štandardu) získať.

>> Bod tri: Čo sa ale dá čakať od systému, v ktorom nikomu nevadí, že tzv. skriptá sú kompiláciou ilegálne použitých prác zahraničných autorov a seminárok bývalých študentov; že výskum znamená prehľad literatúry; že publikovanie znamená, že sa za 3 dni napíše "článok" a potom publikuje v štyroch rôznych almanachoch, zbierkach a zborníkoch, ktoré nikto nikdy neotvorí; že vyše polovica tzv. výskumníkov neovláda angličtinu; že škola nemá prístup k žurnálovým službám; že v knižniciach sú z kľúčových diel dostupné presne 0 alebo 1 kus (na 15 000 študentov); že predmety sú vyrábané na kolene podľa toho, čo sa komu prisnilo; že výskumné pracovisko znamená, že šéf prikáže všetkým zamestnancom do najbližšieho článku vložiť citácie na predchádzajúce "práce" ostatných zamestnancov; že "odborníci" na VŠ v živote nemuseli produkovať niečo pre požiadavky praxe; že doktorand namiesto výskumu robí sekretárku?

P.S.: Veľmi ma mrzí, že som stratil 7 rokov svojho života VŠ systémom v sociálnych vedách na Slovensku a nešiel hneď ako 18-ročný študovať inam (možností, aj finančných, bolo vtedy dosť - teraz už to je trochu ťažšie, a určite to nie je spoločenské riešenie).
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

Bifi:

Máš jedinou smůlu, že odmítám smajlíky - tady by se hodil ten tleskací.

Zdrcující většina lidí, co to v oboru dotáhne někam do "moderate" levelu zjistí, že jejich vysoká provinční škola je plná jen Napoleonů bez vojska a titánů, kteří jsou "první v poslední vesnici", ale v Římě o nich bohužel nikdo neví. Ta historka s Elesharovým učitelem a jeho pojetím znaku je velmi poučná.

Existují ale studenti, co to odhalí už na škole, a dokonce vyučující, co se snaží tyhle věci prolomit. Budiž jim čest a sláva. Chuť učit se (nebo učit) má ve skutečnosti mnohem větší cenu, než vzdělání samotné.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

boubaque píše:Argo, zapomínáš na jednu věc (a je zvláštní, že na to zapomínáš ty, jako státní zaměstnanec): Stát vysokoškolsky vzdělané lidi potřebuje. Proto je studium zadarmo.
Mimochodem, že resurektuji tuhle starou poznámku; soudnictví je placeno z velké části soudními poplatky a je to pro rozpočet plusová záležitost.

Takže soudnictví zadarmo rozhodně není.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Argonantus píše:Jerson:

špičkové? Tak, že mají nějakou váhu i ve světě? Povídej mi o tom - fajn se to totiž poslouchá. Já nacházím spíš samé Potěmkinovy vesnice.
Jo jo, tu a tam se o nich člověk dočte i v novinách, naposled to bylo tuším nanovlákno. Ne že by jich bylo moc, ale na některých pracovištích se i u nás opravdu dělá věda na světové úrovni.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

Jerson:

Jo, tu a tam se dočtu v novinách. Právě tenhle dojem z toho mám taky. A velká část z toho není věda v pravém smyslu, totiž základní výzkum. A velká část z toho nesouvisí s vysokými školami.

Věda ovšem není něco, co se dá měřit "dojmem z novin". Jsme už trochu dál, a podobná dojmologie může být pro dotyčný stát docela nebezpečná.
Přesto je to, pokud vím, jediná povolená metoda; článek v Hospodářských novinách, kterému se Invictus celkem právem posmívá z důvodů metodologie, je ve skutečnosti jeden z prvních pokusů tohoto druhu. Oficiální rating neexistuje a je proti němu zuřivý odpor.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Argonantus píše:Jo, tu a tam se dočtu v novinách. Právě tenhle dojem z toho mám taky. A velká část z toho není věda v pravém smyslu, totiž základní výzkum. A velká část z toho nesouvisí s vysokými školami.
Ono je to složité - v kolika novinách v USA se píše o výzkumech? Ptal ses na příklady opravdových špiček - říkám ti, že tu taková pracoviště máme. Kolik jich je, to nevím.

Žákladní výzkum je otázka sama pro sebe - nevím jaký výzkum se dá provádět v právu. Výzkum v technologiích těžko může být "základní", a na základní (a zásadní) výzkum ve fyzice potřebuješ zařízení, kterých je na světě jen pár.

Jak měřit a srovnávat (pro mě) neměřitelné a obtížně srovnatelné, to nevím. Jen vím, že Bifi potvrzuje to co o našich školách říkám já - teorie nadřazená nad praxi, biflování neužitečných nesmyslů a opisování při písemkách.
Argonantus
.
Příspěvky: 18102
Registrován: 31. 10. 2006, 17:35

Příspěvek od Argonantus »

Jerson:

Věda se skutečně měří, a to například těmi "impaktovanými" články, publikační činností, Nobelovými cenami atd. Tedy - ve světě se měří. U nás moc ne (přesněji, přímo úměrně, jak je v kterém oboru úspěšná).

Ono totiž otázka, zda postavit nový cyklotron v CERNu nebo kosmodrom na Floridě nebo i nový barák pro Akademii věd, výzkumného ústavu čertvíčeho, je celospolečenský problém, pokud na to jdou společné prachy z rozpočtu. Takže otázka, "co ti vědci dělají" je naprosto relevantní.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18507
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Argonantus píše:Zdrcující většina lidí, co to v oboru dotáhne někam do "moderate" levelu zjistí, že jejich vysoká provinční škola je plná jen Napoleonů bez vojska a titánů, kteří jsou "první v poslední vesnici", ale v Římě o nich bohužel nikdo neví. Ta historka s Elesharovým učitelem a jeho pojetím znaku je velmi poučná.
On se tím nechlubí, chlubili se mi tím germanisté, kteří mají nějakého nadšence do obecné lingvistiky, a on je tím vesele trápí. Osobně do znaku nefušuju, takže jsem měl zatím čest s méně... řekl bych... dramatickými částmi jeho zaměření a spíše se "orientuji" v poli jeho démonické manželky.

Navíc si nejsem jist, na základě čeho zobecňuješ, uvedl jsem jeden příklad jeho oboru...

Jinak souhlasím, že tu chybí ta kultura kvality, a to nejen ve vysokém školství, nýbrž všude možně.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
maYda
Příspěvky: 2398
Registrován: 19. 4. 2007, 21:15

Příspěvek od maYda »

Jersone,
měla jsem na mysli, že pokud by šlo o školné, nebylo by to samozřejmě těch 350 korun. Psala jsem přece, že by ZVÝŠENÍ PŘÍDAVKU mohlo být nastaveno tak, aby kompenzovalůo školné.
Na druhou stranu, i těch 350 korun je použitelná částka. Je to například cena čtvrtletní jízdenky pro studenta. Nebo deset obědů v menze. Částka na jedno teplé jídlo denně po třetinu měsíce je v rozpočtu chudého studenta znát.

Kolísavé příjmy podnikatelů - já pracuju na živnostenský list, takže netřeba mně o tom vykládat.

Jinak přídavek lze určit u živnostníků podle daňového přiznání za celý minulý rok, takže se kolísání příjmu poněkud vykompenzuje.
maYda
Příspěvky: 2398
Registrován: 19. 4. 2007, 21:15

Příspěvek od maYda »

Stát vysokoškolsky vzdělané lidi potřebuje. Proto je studium zadarmo.
já bych podotkla, že zrovna takovým přínosem je člověk, který je na opačné straně spektra a pohybujue se na rozhraní : bude vydělávat - bude brát sociální dávky.
pobyt postižečného dítěte v ústavu stojí kolem 20 000 měsíčně. Pokud ho matka vychovává doma, je to úvazek na celý den, taková matka jen obtížně shání zaměstnání. Nevím, jaká je v posledních letech výše podpory pro takovou matku, ale pokud vím, bývala to asi třetina veškerých nákladů na pobyt v ústavu.
Přitom je často právě ta péče doma tím rozhodujícím, že se to dítě jednou uživí a nebude z něj příjemce sociálních dávek, ale daňový poplatník.
Vychovat z takového dítěte daňového poplatníka je mnohem náročnější pro rodiče než výchova chytrého zdravého dítěte včetně VŠ studia.
MYslíte, že tyhle lidi stát nepotřebuje?
Že to, co stát nejvíc potřebuje, jsou lidi, uvyklí tomu, že vloha, o kterou se, přiznejme si to, nijak zvlášť nezasloužili, jim dává nárok na to, aby jim byly vytvořeny optimální podmínky?

Kromě toho, neměla by být důležitější otázka, než co potřebuje stát, otázka, co potřebují jednotliví občané?

A nepotřebujete to vzdělání náhodou především VY, abyste dosáhli určitého postavení a určitého příjmu a určitých výhod?
Zamčeno

Zpět na „Legendární rozličné diskuze“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů