Tajemství katedrál
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Invictus:
já myslím, že se ti dva v jistém bodě rozešli. Takže výskyt hole u někoho jiného není vyloučen; i když se tady mohu mýlit; ta figura mne celá velmi překvapuje.
Anděl není Kristus - to je prakticky jisté; tváří se, že je vedlejší postava.
Nejslavnější ze všech holí tohoto druhu najdete snadno, když si najdete předposlední modrou poznámku.
Otázka, zda byla dřív hůl nebo čaroděj, je jedna z nejtěžších.
já myslím, že se ti dva v jistém bodě rozešli. Takže výskyt hole u někoho jiného není vyloučen; i když se tady mohu mýlit; ta figura mne celá velmi překvapuje.
Anděl není Kristus - to je prakticky jisté; tváří se, že je vedlejší postava.
Nejslavnější ze všech holí tohoto druhu najdete snadno, když si najdete předposlední modrou poznámku.
Otázka, zda byla dřív hůl nebo čaroděj, je jedna z nejtěžších.
Abych trochu odčerpal pozornost z vedlejšího tématu, kde začíná pučet alchymie:
Prosím pěkně, co má s alchymií společného homunkulus?
A
co má společného Ježíš a Homunkulus?
Prosím pěkně, co má s alchymií společného homunkulus?
A
co má společného Ježíš a Homunkulus?
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Já ti trochu poodhalím jejich společné tajemství; on je maličký, a je Dítětem Otce a Matky, vzniklým z jejich Spojení.
Když se narodí, má nad hlavou hvězdu.
Jinými slovy, další obraz pro něco, co je vpodstatě v centru pozornosti během celé debaty a táhne se všemi kouty jako zelená nit.
Snadný EDIT:
Teď čtu zlevněný Meč a Grál (ano, tušíte správně - po ixté to samé...), a objevuji tam jednu zajímavou myšlenku, že křižáci považovali Skalní chrám za původní Šlamounův, pročež jsou templářské kostely často osmihranné, ve snaze to napodobit.
Což by sedlo i na clunyjácké věže nebo takové exempláře, jako Řeznovice.
Když se narodí, má nad hlavou hvězdu.
Jinými slovy, další obraz pro něco, co je vpodstatě v centru pozornosti během celé debaty a táhne se všemi kouty jako zelená nit.
Snadný EDIT:
Teď čtu zlevněný Meč a Grál (ano, tušíte správně - po ixté to samé...), a objevuji tam jednu zajímavou myšlenku, že křižáci považovali Skalní chrám za původní Šlamounův, pročež jsou templářské kostely často osmihranné, ve snaze to napodobit.
Což by sedlo i na clunyjácké věže nebo takové exempláře, jako Řeznovice.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Jinde se začalo řešit spor svatý Vít versus Barbora.
Jednak jsme tu měli 24.1. odkazy na tři české katedrály
http://rpgforum.cz/viewtopic.php?t=3531 ... &start=390
Jednak chci Tafifovi oponovat, že Vít zdaleka není tak obyčejný:
1) Je umístěn na Hradě, což je samo o sobě naprostá výjimka. Na kopci je leccos, ale máloco v soukromém prostoru panovníka.
2) Má hlavní jednu věž na boku. Zjevně souvisí s tím umístěním nad městem. Pozdní znak, docela zajímavý.
3) Svatováclavská kaple, sanctum sanctorum. Zvláštní místní vychytávka, opěty souvisí s "panovnickou" funkcí katedrály.
4) Klenba. Jedna z prvních pozdních kleneb vůbec, Parléřův speciální model.
5) Zlatá brána. Byzantské mozaiky na katedrále nejsou jinde zvykem
Jednak jsme tu měli 24.1. odkazy na tři české katedrály
http://rpgforum.cz/viewtopic.php?t=3531 ... &start=390
Jednak chci Tafifovi oponovat, že Vít zdaleka není tak obyčejný:
1) Je umístěn na Hradě, což je samo o sobě naprostá výjimka. Na kopci je leccos, ale máloco v soukromém prostoru panovníka.
2) Má hlavní jednu věž na boku. Zjevně souvisí s tím umístěním nad městem. Pozdní znak, docela zajímavý.
3) Svatováclavská kaple, sanctum sanctorum. Zvláštní místní vychytávka, opěty souvisí s "panovnickou" funkcí katedrály.
4) Klenba. Jedna z prvních pozdních kleneb vůbec, Parléřův speciální model.
5) Zlatá brána. Byzantské mozaiky na katedrále nejsou jinde zvykem
- Vallun
- Příspěvky: 32272
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
Se přiznám,že mi už spojení obyčejná katedrála trochu ježí chloupky...
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
- Vallun
- Příspěvky: 32272
- Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
- Bydliště: Velká Praha
- Kontaktovat uživatele:
ilgir - Jistě, určitě máš pravdu:) A můžeš teď, alespoň pro mne nějak blíže určit, o čem to vlastně mluvíš?;) díky:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Visutý svorník je svorník, který neslouží ani tak k soustředění sil ve vrcholu klenby, jako pro efekt. Vzhledem k tomu, že na klenbě visí, musí být upevněn skrytým ocelovým táhlem uvnitř. V katedrále je najdeme v klenbě kruchty vpravo vepředu (taková ta s těmi přesekávanými žebry) a také v nějaké boční kapli vlevo (bohužel už nevím v jaké).
Je produktem gotického manýrismu, když už stavitelé nevěděli, čím by se předvedli.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Ilgir
Ty svorníky zřejmě patří k té oratoři; to je v zásadě úplně jiná etapa, než parléřova klenba (rozdíl asi 100 let).
Zajímavé to je rozhodně. není mi jasné, zda to nesouvisí s tím docela důmyslným tvarem vchodu u Zlaté brány; mám dojem, že se na tom provádělo něco v 19. století, ale ježto mají podobný vchod i v Regensburgu, tak to může být i původní nápad.
Jinak ten obyčejný Amiens by stál asi za rozkecání... přiznám, že ho furt ještě znám jen z literatury (hanba mi), ale je na dálku všechno, jen ne obyčejný.
Ty svorníky zřejmě patří k té oratoři; to je v zásadě úplně jiná etapa, než parléřova klenba (rozdíl asi 100 let).
Zajímavé to je rozhodně. není mi jasné, zda to nesouvisí s tím docela důmyslným tvarem vchodu u Zlaté brány; mám dojem, že se na tom provádělo něco v 19. století, ale ježto mají podobný vchod i v Regensburgu, tak to může být i původní nápad.
Jinak ten obyčejný Amiens by stál asi za rozkecání... přiznám, že ho furt ještě znám jen z literatury (hanba mi), ale je na dálku všechno, jen ne obyčejný.
Re: Tajemství katedrál
Tak ten volný vstup do Víta dlouho nevydržel. Prý se tam už zas platí vstupné a na pohyb turistů dohlížejí svalovci v černém.
Vypadá to jako nádor na hladkém kmeni.
To myslíš ten balkon s větvemi?Ty svorníky zřejmě patří k té oratoři; to je v zásadě úplně jiná etapa, než parléřova klenba (rozdíl asi 100 let).
Vypadá to jako nádor na hladkém kmeni.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Tajemství katedrál
Když jsi mi to tak připmněl...
Myslím, že jsme se spíš nepochopoli, když to vemu jako ty, tak na světě nanajdu obyčejnou katedrálu. U každé najdu něco, co je neobviklé nebo dokonce přímo jedinečné, tak jak jsi to vyjmenoval u Víta. Já jsem to myslel spíš typově, či charakterově. Je to způsobeno hodně dostavbou, ale v současné podobě je Vít podobný třeba tomu Amiensu a dalším. U Barbory mám zkrátka pocit, že je celá úplně jiná.
Myslím, že jsme se spíš nepochopoli, když to vemu jako ty, tak na světě nanajdu obyčejnou katedrálu. U každé najdu něco, co je neobviklé nebo dokonce přímo jedinečné, tak jak jsi to vyjmenoval u Víta. Já jsem to myslel spíš typově, či charakterově. Je to způsobeno hodně dostavbou, ale v současné podobě je Vít podobný třeba tomu Amiensu a dalším. U Barbory mám zkrátka pocit, že je celá úplně jiná.
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re: Tajemství katedrál
Tafif:
jo, to bych souhlasil. Snad u každé katedrály je k vidění něco, pro co stojí za to ji vidět naživo a jinde k vidění není.
Ale zároveň jsou některé odlišné typově, a celé se to větví do příbuzných rodin a skupin. Pročež souhlasím i s tím, že Barbora je velice jiná a velice nepodobná těm ostatním; daleko víc, než Vít.
Vít je v jádru jedna z mnoha redukcí Amiensu (někde jsem zahlédl, že se čímsi obzvláště podobá Narbonne; ježto Narbonne neznám, nemohu posoudit).
Mimochodem, kterou verzi pojednání o katedrálách jsem ti posílal?
jo, to bych souhlasil. Snad u každé katedrály je k vidění něco, pro co stojí za to ji vidět naživo a jinde k vidění není.
Ale zároveň jsou některé odlišné typově, a celé se to větví do příbuzných rodin a skupin. Pročež souhlasím i s tím, že Barbora je velice jiná a velice nepodobná těm ostatním; daleko víc, než Vít.
Vít je v jádru jedna z mnoha redukcí Amiensu (někde jsem zahlédl, že se čímsi obzvláště podobá Narbonne; ježto Narbonne neznám, nemohu posoudit).
Mimochodem, kterou verzi pojednání o katedrálách jsem ti posílal?
-
- .
- Příspěvky: 18102
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Re:
Ztraceno v hoře textu; při opětovném čtení nacházím. Další ze série skvostných optických poznámek, které jsou pro Učedníka úplně zásadní.Faskal píše: +další hezký výrok (Mr. Džábir z druhé ruky)
"(prima materia) je neviditelná, ale je vidět ve slunečním světle"
Mimochodem, na str. 20, odkud to pochází, modře jásám nad dlouho unikajícím spojením servus fugitivus. Načež dnes ho vidím i v tom Baconovi, skoro uprostřed.
Mají oči, a přece nevidí.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 3 hosti