[Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Fate je moderní hra s málo pravidly, orientovaná na rozvíjení dramatu a příběhu.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

[Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od RPG Fórum »

ObrázekObrázekObrázekObrázek
( :idea: Anotace v Databázi RPG)
Fate je univerzální, žánrově orientovaný systém s jednoduchými, ale komplexními pravidly nabízejícími bohatou paletu možností. Je vytvořený s důrazem na snadné úpravy a přizpůsobení, ať už hernímu prostředí, zvolenému žánru nebo stylovým preferencím vaší skupiny. Základem Fate jsou aspekty - krátké fráze, které fungují zároveň jako herní popisy a zároveň jako mechaniky. S jejich pomocí Fate udržuje soulad mezi tím, co říkají pravidla, a tím, co se děje ve fikci. Na aspekty je dále navázaný jednoduchý systém dovedností (či přístupů nebo profesí) a triků (speciálních či unikátních schopností). Tyto prvky dohromady tvoří jednoduchá, ale robustní a velmi silná pravidla vhodná pro jednorázové hry i dlouhé kroniky.
4. edice Fate existuje v několika různě komplexních variantách. Seznam produktů najdete pod jejím záznamem v databázi. Za vypíchnutí stojí:
:arrow? Fate Core - defaultní základní pravidla
:arrow? Fate Accelerated - zjednodušená verze
:arrow? Fate Condensed - jiná zjednodušená verze
:arrow? Fate Rozcestí je česká varianta Fate Accelerated

Tohle je obecná diskuze pro případy, kdy máte jen nějaký stručný postřeh/dotaz a nechcete mu zakládat novou diskuzi. Obšírnějším tématů se nebojte založit vlastní diskuzi s tagem [Fate 4.0], případně ji některý z moderátorů oddělí.
Naposledy upravil(a) fenikso dne 5. 12. 2013, 09:37, celkem upraveno 18 x.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od MarkyParky »

Sirien píše:Marky: když byli ti naprosto reální v čele s Tebou poraženi, tak co mi zbejvá.
:roll:
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od sirien »

EDIT: reaguju na post co byl přesunut - vše klíčové z něj viz citace /EDIT

...a pro Markusovo pohodlí v separátním postu:
Boubaque píše:Každopádně přece jen ještě k formalismu Fate Core: Já jsem měl naučený Fate 2.0 (tehdy ještě opravdu FATE) a z něho vycházející Příběhy Impéria – a ty jsou rozhodně hodně volné a neformalistické i oproti Fate 2 (i když "as written" se mají před hodem stanovovat sázky). Když jsem pak četl FateCore, tak mě to dost zklamalo, kolik crunche a formalizací je v pravidlech přidáno: 4 akce, attack vs. defend (s tím, že má být určeno, který skill se má používat na defend proti kterému skillu použitému na attack), create advantage a převádění všeho na aspekty, boosty, volná vyvolání... a na můj vkus přeaspektováno (i když oproti trojkovým hrám to dost zkrouhli).
Příběhy Impéria jsou derivát Fate 2e - nikoliv reprezentativní aplikace těch původních pravidel.

Pokud Tě u Fate 4e "překvapil crunch", tak to ukazuje, že si nikdy vlastně neznal Fate, ale znal si Příběhy Impéria. Pokud by si znal např. Dresden Files (klíčová 3e knížka), tak bys Fate 4e hodnotil hodně jinak, protože tamnější crunch byl... počítanej v tunách, bohužel.

Abych Ti jen nekřivdil, je pravda, že popis 4 akcí je skutečně hodně formalistickej (a když na to poukážeš, tak ano, ta pravidla v tomhle smyslu jsou psaná formalisticky - again, to není totéž jako formalistický styl hry, ale...) a nešťastnej. Ve skutečnosti jediná tricky věc na 4 akcích je Vytvoření výhody, zbytek je naprostej RPG standard co najdeš i v DnD a všude jinde.

Párování skillů (která A proti které D) na druhou stranu formalistické moc není - je to ukázkový seznam, je tam ukázané jak to fungovat může. Je tam přímo napsané, že to máš pro svojí hru upravit. Je tam i řečené jak.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od Markus »

S tím crunchem přitakávám. Právě konfrontace se Spirit of the Century a crunchem pro mě bylo prozřením, že mě další vývoj Fate vlastně nezajímá, protože autoři o něm očividně měli jinou představu, než já. :) Že další edice pokračují v crunchi, to se vlastně dalo předpokládat.

Ale Siriene, s tím "nikdy jsi neznal Fate" buď opatrný. Druhá edice byla skutečně dost volná. Ten crunch naplno naskočil až s tou třetí a není divu, že lidi zvyklé na volnost 2e to mohlo překvapit. Jsem jedním z nich.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od sirien »

Markus: ano, 2e byla volná - ale spíš tím, že, řekněme si popravdě, byla spíš nedotažená a lidi si jí hodně upravovali po vlastní chuti hned z kraje. Vzpomeň třeba na způsob kterým byly řešené (as written) souboje a zranění - to moc "volné" nebylo. Nebo skill-sety a jejich rozdělení do 3 úrovní obecnosti. A kdybych si to otevřel a připomněl, tak asi najdu další.

Oproti 3e hraám (Dresden Files, Spirit of the Century, popř. +Diaspora) ve skutečnosti 4e udělala hodně krok zpátky a dost se od-crunchovala. Když to srovnáš s 2e, tak ve skutečnosti není o tolik moc víc crunch, spíš je dotažená a řeší víc věcí, které 2e nechávala neřešené (tj. je to víc full hra a míň nástřel hry). (Ano, z kraje Tě může zmást způsob popisu 4 akcí atp. - sám dlouho nadávám, že tohle je tam vysvětlené velmi nešťastně - problém je ale spíš to vysětlení, ne samotná mechanika.)

Sazmořejmě, když to srovnáš s už derivovanými Příběhy Impéria, které se vydaly hodně odlehčenou cestou, tak to je crunch - jenže PI jsou hodně freeform by design. Potkávám dost hráčů, co jsou co do Fate zvyklí na Příběhy Impéria (v určité části RPG hrajících larperů jsou Příběhy velmi oblíbené...) a v podstatě mám dojem že oni neznají moc Fate jako takový, znají právě Příběhy. A ten rozdíl je cítit jak na herním stylu, tak třeba i na tom když se místy zaseknou na problému "hele a jak vlastně řešit X?" když X je něco, co Příběhy neřeší (ale Fate 4e jo).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od York »

Nemůžu srovnávat s 2e, ale v porovnání třeba s DrD nebo DnD je Fate Core vyloženě minimalistickej systém. Hodně formalisticky popsanej, to ano, ale hard mechaniky by se imho v pohodě vešly na jednu stranu.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od sirien »

York: well... actually... jako samozřejmě, záleží, jak moc to chceš komprimovat, ale ve své snaze sesumírovat to tak aby to pochopil i někdo bez většího RPG rozhledu jsem se dostal na 10 (viz Fate Star Wars, kapitola Fate světelnou rychlostí).

Pravda, prakticky se vším všudy včetně některých poměrně dost okrajových věcí a i s hromadou příkladů. Efektivně to nijak moc nevybočuje od jiných obdobných shrnutí (celá série "Systém v Kostce") - některá co jsou víc crunchy a popsaná ve stejném plném detailu (Vampire 5e...) jsou o hodně delší. Popravdě i už připravené Zapovězené země v Kostce které nejsou moc crunchy jsou o něco delší (ale zas tam mám TLDR formou vypsané prakticky všechny talenty a schopnosti...)

Ono to DnD ve skutečnosti neni moc crunchy - ten dojem vzniká tim že v podstatě každá schopnost povolání (a kouzlo) je unikátní mini-pravidlo, jenže zase to potřebuje znát v podstatě jen hráč té postavy a pokud ta postava neni ve hře, tak to do ní vůbec nevstoupí. (Viz DnD 5e v Kostce od Loga - rozsahem taky nic monstrózního, docela normální).
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od York »

No dobře, je to trochu macatější strana :)

Sirien píše: 20. 10. 2020, 00:12Ono to DnD ve skutečnosti neni moc crunchy - ten dojem vzniká tim že v podstatě každá schopnost povolání (a kouzlo) je unikátní mini-pravidlo
No právě. A nic takovýho ve Fate Core není. Ono to je docela podstatný - když chceš hrát by the rules, as written, tak do textů kouzel a schopností koukat musíš (nebo si je pamatovat).¨

edit: Jinak ano, jádro DnD 5e taky není moc velký, ale to nic nemění na tom, že jako celek jsou to mnohem víc crunchy pravidla než Fate Core.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16381
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od MarkyParky »

Well, když už jsem byl (v tom vyříznutém kuse) Sirienem summonnut obviněn z formalismu, tak bych si dovolil se teda taky zapojit.

Jakože třeba kam se hrabou 4 akce - ty jsou ještě v pohodě.

To Konflikty a Kontesty jsou v té příručce popsané formalisticky jako prase - a je na to navázáno dost mechanických věcí (třeba mechanika Odstoupení a tedy i ekonomika FP).

Nehrál jsem je tak ani jednou - a pokud náhodou o tom někde píšu na fórech, tak jenom když komentuju, že mi to přijde jako mimořádně blbej nápad je takhle hrát.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [4e] FATE Core

Příspěvek od sirien »

Zarámování Střetů a Konfliktů (a Výzev) je věc, kterou jsem v podstatě nikdy ani nepochopil, proč je tak jak je. Jakože ty mechaniky nejsou HERNĚ formalistické a mám ozkoušené, že když je hraješ bez tohodle crunche okolo, tak fungují pořád na 100% tak, jak mají. Ale jsou formalisticky POPSANÉ. A nikdy sem k tomu nenašel důvod (vyjma návaznosti pravidla o Odstoupení, ale to by se dalo zformulovat i bez toho).

Jakože můj dojem je, že záměrem autorů bylo přimět hráče aby se na začátku scény dohodli, co je ta scéna vlastně zač a o co v ní komu jde atp. Ale to formalistické zarámování je pravda dost nešťastné.

(Na druhou stranu já nikdy nebyl moc obhájce toho jak je ta příručka psaná - popravdě když jsem se kdysi navážno bavil o možnosti vydání Fate v češtině - což by vyžadovalo vlastní obrázky a tak, rovnou jsme mluvili i o možnosti přidání settingu aj. - tak jsem explicitně zmínil že kdyby se to už beztak celé přepisovalo a korekturovalo, tak by nebylo od věci to fakt přepsat, protože tak jak to je to je neoptimální - jak výkladem, tak, opět, příkladama.)
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od Pepa »

Od vydání 4. edice Fateu už uběhl také nějaký čas, tak si říkám... Nechystá se nějaká pátá? :think:
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: [Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:13, celkem upraveno 1 x.
Pepa
Příspěvky: 3233
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: [Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od Pepa »

Ano, když se to vezme z druhé strany, tak máš asi pravdu. Jednotlivá prostředí už mohou vycházet samostatně, volitelná rozšíření (jako Fate System Toolkit) také... Mě prostě zajímalo, jestli je Fate 4 už opravdu "vrcholem fateovské evoluce"...? :think:
Uživatelský avatar
fenikso
Příspěvky: 792
Registrován: 11. 10. 2009, 10:58
Bydliště: Brno

Re: [Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od fenikso »

Mrkni se na Fate Condensed, to je poslední iterace Fate Core s drobnými úpravami.
Uživatelský avatar
sirien
Enfant terrible
Příspěvky: 8896
Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
Kontaktovat uživatele:

Re: [Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od sirien »

No - jakože hodně drobnými - a ani ne tak v samotnym systému, jako spíš v zápisu některých věcí popř. v default dials pro vanilla. (A to za mě ještě ne vždy k lepšímu.) Popravdě Condensed má od Core míň odlišností, než FAE, takže... to fakt neni další verze, ale prostě jen zkrácnejen přepis Core co neni FAE co vznikl jako soupis pravidel pro tvůrce jiných her.

Jinak ne, Fate 5e se nijak neplánuje a jak píše Aegnor - ani k ní není důvod. Ono ostatně už 4e nebyla vlastně až tak "převratná", byla "jen" velmi velkým zbroušením a sjednocením 3e-ček a jejich výrazným formálním zjednodušením, ale prakticky všechno ve 4e se dá dohledat ve 3e a všechno ze 3e má obdobu ve 4e.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [Fate 4.0] Čtvrtá edice Fate - obecná diskuze

Příspěvek od Jerson »

Mám otázku - jak jako Vypravěči či jako hráči zařídíte získání FB za negativní vyvolání aspektu? A nechci to teoreticky, ale jak jste to dělali v nějaké konkrétní hře? Kdo aspekt vyvolal a jak, kdo řekl, že za něj hráč dostane FP? Má si o něj říct hráč sám?

Ptám se proto, že za těch cca deset jednorázových her Fate, které jsem hrál v posledních deseti letech s deseti různými Vypravěči a zhruba čtyřiceti hráči ani jednou nedošlo k získání FP během hry.
Odpovědět

Zpět na „Fate“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů