Platidlo

N.O.S. je zkratka pro Nový, Originální Setting. Kolektivní snaha udělat společně svět, který by nebyl jako ty tucty stejných světů, které se válí po webu.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6288
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Ecthelion: No využití by se našlo, nicméně nemyslím, že by vodiče z alkalických kovů byly zrovna ideální řešení, jelikož alkalické kovy lze v pohode krájet nožem... spíš se z teho dělají některé slitiny a tak...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od boubaque »

Ecthelion: Třeba měď a zlato jsou velmi dobré vodiče, takže by mohly mít nějakou hodnotu (třeba kvůli Technologii). Ale ty polovodiče, jak tady kdosi navrhoval taky nemusejí být špatné, i když asi bych z nich nedělal mince ;)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2514
Registrován: 8. 8. 2006, 20:06
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bart »

já bych nějaký univerzální platidlo zaváděl jedině v rámci jednotlivejch měst (tudíž je to otázka,kterou teď a tady nemusíme řešit) - je dost nereálný, aby někdo uznával minci z města, o kterym v životě neslyšel.

na druhou stranu, kdyby třeba určitejch druh krystalů dokázal částečně oslabovat a odpuzovat vliv některejch anomálií i mutagenů v pustině, bezpochyby by byl velmi drahej a mezistátně uznávanej - takže by se na jednu stranu vyplatilo tahat toho všude s sebou co nejvíc, aby se člověk chránil před pustinou (i když nikdy to nebude absolutní, že by si člověk moh bejt jistej svojí bezpečností), ale na druhou stranu se tim stává vyhledávanym cílem všech banditů, lapků, mutantů i poutníků.

některejm kovům bych třeba přisoudil zvláštní vlastnosti, zejmena ve vztahu k technologiím, ale nezávaděl bych kvůli tomu nový názvy. zbytečnej bordel
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Bart: Universální měna existovat nebude, to už jsme se shodli - platidla budou v rámci jednotlivých měst a při meziměstské výměně bude hrát roli ne měna, ale obsah vzácného kovu, který je plus mínus tím universálním, co vyvažuje hodnotu zboží (něco takového existovat musí, protože objem obchodu mezi městy taky není zanedbatelný - velká část měst není soběstačná a bez importu by pochcípali hlady).

Ad. krystaly - opět je to princip, který nahrazuje bezbrannost člověka proti Pustině principem možnosti vědomě ovlivnit svůj osud a ukázat Pustině zdvižený prostředníček... a osobně mi první princip připadá z hlediska hry a atmosféry mnohem zajímavější, takže za sebe říkám ne.

Napadlo mě, že by třeba nebylo od věci u toho daného vzácného kovu užít principu železa. Ono železo je v podstatě výsadou vyspělých a rozvinutých civilisací, protože má obrovské energetické vstupy, které méně rozvinuté nejsou schopny zajistit. Vezme se strašné množství železné rudy a po velkých energetických vstupech a zpracování dostaneš malou kouli železa... nemyslím přímo železo (protože tady bychom se dostali k tomu, že by se všichni mlátili kostěnými zbraněmi, což není vůbec kchůl), ale tenhle princip - v nějaké rudě se vyskytuje látka ve stopovém množství a jen vyspělejší státy ji mohou zpracovávat do koncentrované podoby, která je nezbytná dejme tomu k tvorbě Technologie... pak by mince z této látky byly přenositelnou variantou ingotu a byly by ceněny... :think: ... jenom tak uvažuju nahlas... $D
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22578
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Ecthelion píše:Ono železo je v podstatě výsadou vyspělých a rozvinutých civilisací, protože má obrovské energetické vstupy, které méně rozvinuté nejsou schopny zajistit. Vezme se strašné množství železné rudy a po velkých energetických vstupech a zpracování dostaneš malou kouli železa... nemyslím přímo železo (protože tady bychom se dostali k tomu, že by se všichni mlátili kostěnými zbraněmi, což není vůbec kchůl), ale tenhle princip - v nějaké rudě se vyskytuje látka ve stopovém množství a jen vyspělejší státy ji mohou zpracovávat do koncentrované podoby, která je nezbytná dejme tomu k tvorbě Technologie... pak by mince z této látky byly přenositelnou variantou ingotu a byly by ceněny... :think: ... jenom tak uvažuju nahlas... $D
Tohle by nefungovalo. Na skoro každý kov potřebuješ vytěžit velké množství rudy a zrovna železo se dá z rudy vytavit poměrně snadno (v porovnání s takovým hliníkem, kde si bez elektrolýzy neškrtneš.)

Navíc je třeba nějak zajistit mince a jiná platidla vůči padělání, v případě kovů tedy vůči náhradě jiným kovem nebo přimícháním nečistot.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Jerson píše:...zrovna železo se dá z rudy vytavit poměrně snadno (v porovnání s takovým hliníkem, kde si bez elektrolýzy neškrtneš.)
Musím oponovat - jistě, v porovnání s hliníkem nebo dalšími kovy je železo získatelné snadněji, ale rozhodně to není sranda. Musíš vzít velké množství železné rudy (ze které ale dostaneš jen mizivé procento železa) a po dlouhou dobu ho udržovat ve vysoké teplotě (což je energeticky poměrně dost náročné a kde v Pustině chceš sehnat dost paliva?) - získané železo se musí ještě párkrát přetavit, zbavit nečistot a oxidů, atp. takže na získání poměrně malého množství suroviny musíš vydat obrovské zdroje.
Rozhodně nejde o proces, který by mohla zvládnout každá civilisace nebo společnost (proto se dlouhou dobu užívalo bronzu, atp.). Hliník je už pro Pustinou omezené zdroje science-fiction... $D

Ale železo jsem dal jenom jako pregnantní příklad - nechtěl bych se bavit o něm, ale o principu. Každopádně ne každé město má zdroje a suroviny pro výrobu pokročilejších slitin, takže tento výsledný produkt by byl ceněný, pokud by ho bylo třeba pro výrobu Technologie...

Příklad - dejme tomu, že kovy v Pustině procházejí změnou - pokrývá je zelená patina (podobná měděnce), která postupně (za větší časový úsek) prostupuje i do hloubky - kovy takto proměněné jsou křehčí a štípou se, takže jsou prakticky k nepotřebě. Kovy, které ležely v Pustině dlouho (třeba nevytěžené zdroje surovin) by byly třeba změněny z takových 50%. No a třeba z takto změněných kovů by se dala vytavit (za složitých postupů a velkých energetických vkladů - města, které by to dokázaly by vypadaly jako změť vysokých pecí, ve kterých by dusivý dým zakrýval slunce) slitina, která by právě podobností s Pustinou excelentně vedla energii Pustiny a umožnila tak vznik Technologie a byla nutná k jeho tvorbě...

Myslel jsem prostě něco takového...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od boubaque »

(Jenom upozorním, že rudou může být i naplavená hornina, písek a tak... Třeba vikingové získávali železo z bahenní rudy - nejvtipnější na tom, je, že jejich způsob je možný jen u kovů s vysokým bodem tání, protože oni tavili to bahno a pak z jámy (nad kterou udělali "pec" ve formě milíře) vytáhli kus železa ve formě ementálu :) Mimochodem to železo roztát vůbec nesmělo, jinak by prý ztratilo některé důležité vlastnosti - a kalení tuším neznali.)
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Příspěvek od Antharon »

a čo keby platidlo (drahé kovy) skrátka priťahovalo anomálie? to by mohla byť celkom sranda...
A k tomu kovu, ktorý treba na technológie.... zaváňa to nakadahom
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Hmmm... tím přitahováním anomálií si nejsem tak jistý... pak by se totiž v meziměstské výměně staly prakticky nepoužitelné (málokdo by byl ochoten táhnout s sebou něco, co k tobě přitáhne vločku) a tím by se zrušila myšlenka platidla (protože při vnitrostátním objemu užívají z velké části směnný obchod)...

Jinak - osobně bych byl po delším přemýšlení právě pro variantu, kterou jsem nastínil v příkladě... nabízí podle mě zajímavé možnosti do hry a je přijatelná... na druhou stranu, já to navrhl, takže jsem zaujatý... $D ...co myslíte vy?
zaváňa to nakadahom
:?:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6642
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od boubaque »

Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

boubaque: Díky... nejsem v SG tak kovaný... :wink:

Mě se zdá princip odlišný - je to kov, který byl pozměněn působením Pustiny a proto je náchylnější jeho vlivům... po zpracování navíc dokáže vést a přitahovat energii z Pustiny a tím je nepostradatelný pro technologická hejblátka...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6288
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

NO, mě se spíš líbí normální kovy... vono nemusíme mít náš magitek, eště doplňovat o unobtainium... obzvlášť, když si vystačíme s normálními materiály...
Naposledy upravil(a) Fritzs dne 29. 1. 2008, 07:28, celkem upraveno 1 x.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Příspěvek od Antharon »

s tym pritahovanim by som to az tak drsne nevidel, ako ste hovorili, co do platidla, kazde mesto by malo ine, takze medzimestsky obchod by bol prevazne vymenny... vo falloute to fungovalo, ked clovek nepocita zatky :) myslim, ze v tom by nebol problem...
akurat neviem, ako by sa to zachovalo u sidiel, ktore sa nachadzaju v mierne aktivnych oblastiach no... ale urcite by si postavy rozmysleli, ci budu vlacit za vrece zlata... :)
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Fritzs: Dobře, beru zpět. Který ze stávajících kovů tedy použijeme? Nemusíme (ale můžeme, když budeme chtít) se vázat na současnou vzácnost - Pustina mohla poměry změnit.

Antharon: Už jsme se myslím shodli na tom, že každý stát bude mít vlastní měnu založenou na jednotném materiálu ceněném všude a při výměně mezi státy nezáleží na měně, ale obsahu materiálu... V samotných městech bude většina obchodů mezi nižšími třídami směnná a peníze (mince) se dostanou do rukou spíše majetnějším vrstvám a obchodníkům...

Tvoje úprava (přitahuje anomálie) jde proti smyslu oceňování hráčů... proč by proboha nějaký Poutník vzal zakázku za kterou by byl zaplacen hromadou kovu, která k němu přitáhe všechny anomálie z okolí? V tom případě je zbytečné ten kov zavádět a úplně přejít na směnný obchod - tak by to totiž dopadlo... ta jednotná hodnota je takové zjednodušení, aby se dala zadat zakázka s universální odměnou (tedy: "Vodkrouhněte ho a dostanete dvacet kulatejch...." a ne: "Vodkrouhněte ho a dám vám dvě gumy, jedny slipy, pak taky osmnáct tužek... ne, žádné kanálové poklopy vám nedám..."). A pokud mají být odměněni něčím, co by zahodili do škarpy, aby přežili... nejde moc o odměnu jako o trest...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Antharon
Příspěvky: 6870
Registrován: 24. 10. 2007, 16:33
Bydliště: Šenkvice

Příspěvek od Antharon »

tak teda ok, s tymy kanalovymi poklopmi je to hardcore...

co tak meď?
ma celkom dobre fyzykalne vlastnosti, ale napriek tomu je vyuzitelna v beznej technike, cize by mohla byt vhodna ako material na mince
a pripadne zlato, ako material nutny k niektorym technologiovym suciastkam a pre svoju inertnost...
ale to by som dal skor ako platidlo medzi statmi vo forme zlatych tehal...
Moaaaar!!!! - [móur] - The provided level of material relevant to my interests is insufficient to meet my personal required needs.
Zamčeno

Zpět na „N.O.S.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti