Městské státy

N.O.S. je zkratka pro Nový, Originální Setting. Kolektivní snaha udělat společně svět, který by nebyl jako ty tucty stejných světů, které se válí po webu.
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

:idea: Co použít jako název City builder? Generator mi moc evokuje kliknutí jednoho tlačítka a hotový výsledek, Builder sedí lépe - město vybuduješ od základů po střechy i s jedovatou mlhou a bídou v ulicích. $D

:think: jonkův návrh není špatný - je pravda, že tímhle postupem se zdá se podaří dosáhnout nějaké atmosféry. Náš původní návrh nemá příliš mnoho atmosféry, ale zase specifikuje poměrně klíčové údaje.

Otázka zní - jak oba návrhy skloubit :?: Jedinou možnost kterou vídim je kategorie (Velikost, Počet obyvatel, Politika,atp.) zařadit pod tyto nové kategorie - třeba do Geografie se zařadí Velikost, Počet obyvatel, atp. - po bok vyjmenovaných věcí...

Nebo se budeme muset pro jeden z nich rozhodnout... což by ale byla možná škoda - jak jsem psal, jeden je atmosférický, jeden má zase body, které se stejně budou muset nějak určit.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

- City Builder je fajn, s tim generatorem mam podobny nazor.
Česky bych to možná pak i perzonifikoval na Městský stavitel nebo Městský architekt :?:

ad spojení: popřemýšlím... myslím že by se to nějak dalo :think: spíš bych to viděl na zahrnutí těch atmo + vztahy věcí k vám, u toho svojeho bych to viděl spíš na nějaké otázky... (?)

edit: až dneska jsem si všim' že tady už tady je napsaný builder + jsou přidány popisy ke starším věcem, budu to muset víc pročítat :doh: ,)
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

No, zkusil jsem to dát dohromady (použil jsem části jonkových textů) – kdyžtak mě opravte nebo doplňte:

City Builder (do češtiny bych to nepřekládal)

Feeling

To je základní stavební kámen – nosná myšlenka, kolem které bude město vystvěno (ať již je to budova, věc, stroj, osobnost – například – město vytvořené na ostrově obklopeném mrtvou vodou, město vystvěné kolem masivního majáku, který v noci září do dáli,...) a další žánrové prvky, které město nějak určí nebo zařadí (atmosféra, drobnosti, které jí napomohou...). Zde se určí jak se hráči budou ve meste cítit a jak ho budou prožívat. Důležité jsou i detaily a prožitky. (např. - ve meste je zvykem že vysoce postavení lidé nosí buřinku (nebo cylindr), vestu (nebo smoking), mají cibulovky a cvikr; patří sem třeba i charakteristické chování: v hospodach v chudých čtvrtích je běžné že lidé nadávají na vládnoucí vrstvu a rádi se perou kvůli politice).
Nejde o nějakou strojovou výpisnost – zoufalství osamělého a opuštěného člověka na stále stejných ulicích města, kde lidé mají prázdné pohledy a nežijí svůj život, zatímco temný dým z továren zahaluje ulice a na každém kroku ho sledují špiclové a udavači... to je přesně předmětem této kapitoly, stejně jako prožitky, chování, oblékání, atmosférické prvky, zvyky, události, mluva....

Konkrétní určení

Sem patří přesnější vymezení města, tedy položky které jsme vypsali ze začátku:
- velikost
- počet obyvatel
- povaha
- technologický level
- nerostné suroviny
- míra mutací (vztah k mutantům)
- míra kontroly
- vztah k cizincům, vztah k magtechu
- armáda
- válka
- náboženství

A další věci – architektura města (několikapatrové domy s malými byty natěsnané na sebe s neproniknutelným systémem ulic, uliček, průchodů, dvorů zastavěných kůlnami a přístěnky... podzemní prostory, jejich míra ovlivnění Pustinou, atp.), čtvrtě (mají.li nějaký význam – například sociologické rozvrstvení, významné budovy, atp.), konkreétní suroviny, atp.

Vztahy a politika

Zde se určí jak vnější, tak vnitřní politika města:

1) Výběr výsledného státního zřízení (tím i převažující frakce)
2) Určení významu a počtu minoritních frakcí
3)Výběr konkrétních minoritních frakcí a vymezení jejich vlivu

Konkretizace
V této části je možno doporobna rozebrat jakoukoliv dřívější část, která je na městě zajímavá, nebo kterou stojí za to rozvést více. Může se sem zařadit popis některých zajímavých lidí ve městě, popisy vůdců frakcí, významných organizací, cechů, historie města, hlouběji rozebrat politické frakce a jejich případné ozbrojené síly, popsat konflikty, které město vede, ještě se vrátit k některým feelingovým prvkům a dopracovat, pozměnit nebo je rozvést...
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

Mě se to líbí, v zásadě tomu nic nechybí.

postupem času by se k těm bodům mohlo dopsat:
- hrozby (co nejčastěji sužuje město, čím trpí)
- (zakázané) zóny (jako že ven z města se nedá chodit, nebo přímo ve měste je nějaká podobná zóna)
- ekonomika (s čím město obchoduje, co vyváží, co dováží, ek. síla a postavení mezi ostatními městy)
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20838
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Markus »

Nástin "burneru" je moc pěkný. Ale pořádný burner by IMHO měl nabízet možnosti a příklady na výběr. Když jsem to navrhoval, měl jsem namysli nikoliv něco ve stylu: "Teď si určete frakce", ale spíš: "Teď si vyberte, které z následujících frakcí chcete ve svém městě."

Chápu, že to zabere hodně, hodně času a práce a že tohle byl jen nástin... říkám to jen, aby se na mě nezapomnělo.
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7757
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo »

Další možnost je trochu flexibilnější, ale asi ne o moc jednodušší. Tím mylím, udělat několik ukázkových frakcí a potom je mechanicky rozebrat a vysvětlit na tom, jak desinovat případně další frakce. Začátečníci se spokojí s výběrem a náročnější hráči budou vědět, jak si udělat další (ty zajímavé co napadly je a nenapadly tvůrce).
A nebo to co říkal Markus, ale potom bych dělal spíše velmi obecné, archetypální frakce, které by šli nějak dobarvit v dané kampani.
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6288
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs »

Možná by bylo lepší splácat nějakej systém, co by umožnňoval přiřazovat jednotlivým městům/frakcím "staty" s číselnou hodnotou, keré by tak nějak určovaly rozložení sil a o co vůbec de (v úplně nejzákladnějším významu fráze "o co de") a na to by se pak nalepil zbytek, kerej by byl v podstatě colorového charakteru, tj. z hlediska pravidel by neměl žádný význam, tam by šlo čistě o ty staty...

Koneckonců v burneru v Burning Empires de taky akorát o ty staty, zbytek je color na vytvoření dostatečně zajímavého settingu...

Možná je ta myšlenka moc divoká a navíc aji nedotažená, ale je to taková alternativa k tradičnímu burneru...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Procházel jsem si teď všechny návrhy, které byly tady i v Pojďme vytvořit... - ve výsledku jsem nenašel rozpor mezi většinou navrhovaných věcí s tím systémem, který jsem představil o pár postů výš v ucelenější podobě.

Tedy - systém frakcí zůstane zachován jak byl jonkou navržen (možná je doplníme o frakce obchodnické a jedoucí jen na osobní prospěch, ale to je detail) a jeho konkrétní podoba (tedy, co frakce představuje) už bude město od města odlišné ... frakce je obecný pojem, konkrétní jméno je dosazeno v kontextu - vojenskou frakci jednou představuje militantní jádro generálního štábu, jednou klany Medvěda a Palcátu, jindy zase třeba důstojnící Stráže nebo členové spojených městských cechů...

Zdá se mi, že tak pokryjeme prakticky všechny možnosti poměrně jednoduše bez přidávání tuny dalších věcí - města jsou spíše pozadím, vlastní hra se většinou bude odehrávat mimo, proto bych řekl, že takové rozdělní plně postačuje... i pokud by hráči třeba nehráli Poutníky, ale vůdce politických sekcí ve městě (třeba něco po vzoru BE).

Osobně bych zvolil ten systém, kdy pro každou frakci vytvoříme dva až tři příklady, které částečně okomentujeme a hráči si buď mohou jednu z nich zvolit nebo vybrat nebo si vytvořit dle tohoto vzoru vlastní... (pak budou samozřjemě i příklady měst v kompletním rozpracování)

Co myslíte? Opomněl jsem něco? Nebo jdu na to úplně špatně?
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus »

Nemůžu si pomoct, ale připadá mi, že už máme všechno kromě těch příkladů, takže by to možná chtělo nějak shrnout co všechno bude builder obsahovat, a rovnou vypracovat první příklad města. Klidně jedno z těch co tu byly navrženy už předtím.

Ještě jednu poznámku bych si dovolil, že pokud už builder bude kompletní, neměl by být přehnaně složitý. Je sice fajn když se budu zabývat jestli ve městě budou okapy na střechách, ale šl bych spíše do více zásadnějších prvků a menších detailů. Třeba nějaký systém postupu: Nosná myšlenka+ technologie+ frakce+ ekonomika+ okolí+ detaily (či jakkoliv jinak), a nějaké podkapitoly k zmíněným rovnou s příklady.
Iron Within
Iron Without
jonka
Příspěvky: 1976
Registrován: 13. 12. 2006, 23:14
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jonka »

Já bych ještě zakomponoval připomínky od minule (Markusovy a Qualovy) protože ty číslíčka a trošku mechanické návody docela pomáhají. City Builder má 6 částí (úvod, feeling, setting, zdroje, vztahy, život) snažil jsem se to co nejvíc zkrátit, většina věcí je už probraná. Chybí tomu trošku fluff okolo, tak aby se čolek naladil, případně by bylo možná dobré napsat nějaké lákadla na konkrétnější témata, prostředí a atmosféru. Je tam ještě pár věcí navíc co mě napadly…
A jinak každopádně tam věci přibudou, ale asi by to chtělo vyzkoušet něco vyburnovat a pak se uvidí..



City Builder


Úvod

- City Builder je nápomocný nástroj, je hlavně pro inspiraci na začátku a ve chvíli kdy se zarazíš.
- není potřeba vyplňovat všechny indicie, stačí jen ty pro město/hru podstatné
- pokud v CB něco chybí, směle to tam přidej
- většinu věcí stačí popsat slovně, ale některé informace jsou výhodnější napsat v čísle v popisu to vypadá věc_popsaná_číslem [] - dosazuje se hodnota 0-5. Kde není napsáno je to popis slovní.


Feeling

- nosná myšlenka (téma, pocit, atmosféra, objekt/věc, funkčnost města, záměr – něco z toho)
- žánr a žánrové prvky
- nástin prostředí (geografický, pocitový)


Setting

Město

- celková síla[], význam města
- velikost [], geografické prostředí
- obyvatelé, počet [], typ/rozvrstvení/rasa obyvatel, nálada [] (zdvojuje se níže v Zdrojích)
- architektura, struktura města, typy bydlení
- městské části (názvy a popis), koridory (názvy a popis), kolonie (názvy a popis)
- vnitřní kontrola a řád aneb co vládne lidem, co je drží při životě a ovlivňuje jak žijí. Ke každé možnosti stačí napsat číslo 0-5 a jedna z možností je určena jako dominantní. Základní možnosti jsou: Náboženství, Vojsko/Policie, Politika, Kultura, Tyranie, Chaos, jiné.. v jiných může být například Věda, Obchod, Vztahy, a další specifické
- zvláštnosti města (amfiteátr, bažina, aréna, trvalá mlha, hlasitá hudba...)

Okolí města
- možnosti pohybu, geografické prostředí
- blízké mimoměstské "objekty zájmu"
- úroveň ohrožení Pustinou, (?) nejčastější projevy Pustiny a nejčastější typy mutací (/?)


Zdroje

Suroviny

- Obchodovatelné: Lidské zdroje-otroci/vězni [], Lékařské vybavení a látky [], Věda [], Vojenská síla [], Obchod (tok peněz) [], Nerosty a kovy [] (můžou být i konkrétní typy),... případně další které jsou obchodovatelné tedy v rukou města a někdo by o ně mohl mít zájem (například Inteligence [] )

- Vnitřní: Agenda (města/vlády - informovanost/média) [], Tajná agenda (intráši, fbi, kgb..) [], Nálada (vztahy mezi lidmi) [], Spokojenost (lidi vs vláda), Rebelie [], Infiltrace []

- Šiřitelné a další "suroviny": Nemoci a nákazy [], Pohyb osob [], Kultura [], Názory [], Xenofobie [], mutace, magtech, techlevel... cokoli městu sedne, je to šiřitelné do okolí a není to pod kontrolou města

Ostatní

- aliance a vnější nepřátelé
- koridory a kolonie (zdvojené v settingu města, stačí se rozepsat v jednom)
- problémy (xenofobie, rozbité město, otrokářství, nákaza, trvalá rebelie) [] - nemusí být nutně jako "šiřitelná" surovina, přesněji to že něco šířím nemusí být můj problém a naopak.. : )

Surovinová "účtárna"
(nepovinné)
- které a kolik si město samo zajišťuje surovin: surovina [], ...
- co získává odjinud: surovina [], ...
- které suroviny město k chodu potřebuje/požaduje: surovina [], ...


Vztahy

Vlivné prvky
(na moc ve městě)
- název, síla [], původ, statut (Gov-u vlády, Ali-spojenec vlády, N-neutral, Opp-opozice, S-tajný/nevyjasněný vztah)
- příklady:
. . . Rada čtyř [3], šéfové 4 frakcí, Gov
. . . El Òiňo [1], vůdce povstalců, Opp
. . . Rachel [1], strážkyně svatyně, N/S
. . . Teodo Pusto [1], světoznámý konstruktér a majitel závodů, N

*pozn: příběhově významné osoby bych dělal až po tvorbě postav, tohle by mělo být jen pár městských vůdců

Frakce (kasty, noble vs spodina, ... to co rozděluje a určuje město)

- popis frakcí (3-5 vět), kdo je vede, jaký mají cíl, kdo je jejich součástí, vliv/síla [], aktivita [], suroviny pod kontrolou (surovina[],…), vztahy s ostatními.

Vztahy k...
- vztahy obyvatel, města ke (věda, magtech, mutace, otroctní, tech level, cizinci, xenofobie, nákazy, kultura ...) - vybrat pokud je to nějak podstatné, tzn jiné než od defaultního nastavení "průměrného občana" NOSu..


Život

- možnosti hraní postav (jen poutníci, jen bídáci, jen střední vrstva, všechno..), možnosti pohybu osob [], dostupnost [] (noble/luxus, právo, suroviny, ...)
- události a kickery (připraví se co se s městem bude dít)
- často prožívané a opakující se události (oslavy, nákazy, déšť, rebelie, ... )
..a jestli si myslíte že jsem vás přišel jenom prudit tak vězte, že vaše sklenice je jen z poloviny plná
Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus »

Včera jsme dali dohromady pět hlavních bodů ohledně city builderu, takže kdyby to sem mohl pak Ecthelion přepsat, můžeme pokračovat v rozvinutí, apod.
Iron Within
Iron Without
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Ohledně měst a jejich stavby jsme se dohodli na tom, že City Builder musí nabídnout jak možnost tvorby komplexních měst, tak tvorbu měst jednoduchých, určených pro postavy žijící v Pustinách. Pokud se hra odehrává celá v Pustině, pak je blbost strávit kdoví kolik hodin tvorbou měst, kam nikdo nikdy nezavítá.
Po delší deabtě jsme proto vytvořili pětibodový seznam možností, který si stavitel projde a během pár minut by měl být schopen postavit předstaitelné město (o to jde v takovém případě především – pokud se ve hře jen mihne (třeba zajdou nakoupit zásoby a jdou pryč), jde o to, aby lidi věděli, že to je to město, které stálo na mrtvé vodě a lidé se tam pohybovali na lodích jako v Benátkách a ne, že to „bylo to druhý město, kde jsme něco dělali... sakra jak se to tam jmenovalo...“). Pod tuto pětibodovou škálu se zařadí další rozšiřující věci, které si stavitel projde a dotvoří, pokud bude mít město v příběhu nějakou výraznější roli... ale teď už pět bodů:

1) Téma/Feeling/Nosná myšlenka - hotovo
Tedy to na čem se staví – jonka tady už toho dost napsal, já něco dalšího – teď je třeba to utřídit a dát lidem možnost představy o co jde a možnost výběru pro ty, kteří nebudou mít moc času...

Rozšíří se o:
architekturu
typ rozšířené anomálie
atp.

2) Velikost - hotovo

Rozšíří se o:
počet obyvatel
rozlohu
míru mutací
atp.

3) Technologická úroveň

Rozšíří se o:
míru magtechu
povědomí o něm
vynálezy
atp.

4) Zdroje
Nejen surovinové, ale lidské, zásoby vody, jídla, nábojů, drog, … je to důležité pro představu o městě a navíc je to už samo rozvíjení příběhu – je třeba je zásobovat? Jak moc? Putují tam karavany? Odkud a jak často? Ztrácejí se? Atp.

5) Politika a válka - hotovo
O tom asi víc v tématu Frakce, ale zde jde o základní představu.

Příklad:
Vypravěč se rozhodne, že potřebuje město do kterého postavy musí jít. V příběhu se objeví okrajově, protože u jeho bran hra končí, ale přesto by hráči měli mít představu. Stavitel nemá zatím tušení o jaké město by mohlo jít, proto nahlédne do City Builderu a začne Nosnou myšlenkou.Projde si příklady a navržené možnosti a rozhodne se, že půjde o město, které bude zahalené dýmem z továren a parních strojů a lidé budou žít ve velkých nájemních domech o mnoha patrech, kde bude namačkáno mnoho lidí a uličky zahalené smogem mezi nimi budou široké pouze pár metrů. To se mu zdá dostatečné pro představu a rozhodne se, že půjde o větší město, které má statut něčeho jako regionálního centra. Tím by byla Velikost a Technologická úroveň v návaznosti na nosné myšlence bude na úrovni parního stroje. Do Zdrojů se staviteli příliš nechce, proto se rozhodne, že k výrobě má vše potřebné a importuje pouze potraviny. Po úvaze mu z toho vyplyne, že musí logicky vyvážet vyrobou technologii a výrobky a proto tam karavany jsou poměrně častá věc. U Frakcí ho už vážně nic nenapadá a protože už mu hráči tlučou na dveře, ve spěchu vybere za vládce města frakci Věčná charta, která je v knize NOSu a jako vládce Vrchního technomanta. Tím, že jde o izolacionisty, padá myšlenka s exportem, stavitel proto tuto myšlenku přeškrtne a běží otevřít hráčům, kteří mu už bourají dveře.


Tak – město, které si vaši hráči budou umět představit za pět minut. :wink: Toto město se dá v případě potřeby rozšířit do velkých detailů s ponecháním základní kostry – pokud by byla potřeba, není třeba město nijak upravovat, stačí ho jen doplnit.
Naposledy upravil(a) Ecthelion dne 10. 1. 2008, 13:02, celkem upraveno 1 x.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Zdá se, že připomínky žádné nejsou, začal jsem proto pracovat na jednotlivých částech podrobněji. Pro začátek Feeling (příklady jsou nahozené, bude jich tam asi víc):

1) Feeling (Téma nebo nosná myšlenka)

Ze všech pěti stavebních kamenů, ze kterých je město vystavěno je tento asi nejdůležitější. Určuje základní nosnou myšlenku, na které bude město vystavěno (ať již je to budova, věc, stroj, osobnost... například – město vytvořené na ostrově obklopeném mrtvou vodou; město vystvěné kolem masivního majáku, který v noci září do dáli; město vystavěné nesmrtelným válečníkem, který zde sídlí od počátku věků...) a je proto jeho zásadním prvkem. Bez něj mohou ostatní prvky těžko existovat, protože právě Feeling určuje to, co si hráč vybaví při vyslovení jména města. Určí jak se hráči budou ve městě cítit a jak ho budou prožívat. Patří sem i detaily a prožitky, každý prvek, který pomůže vytvořit atmosféru města (například, že ve městě je zvykem, že vysoce postavení lidé nosí buřinku (nebo cylindr), vestu (nebo smoking), mají cibulovky a cvikr; patří sem třeba i charakteristické chování: v hospodach v chudých čtvrtích je běžné, že lidé nadávají na vládnoucí vrstvu a rádi se perou kvůli politice).

Nejde rozhodně o nějakou strojovou výpisnost – zoufalství osamělého a opuštěného člověka na stále stejných ulicích města, kde lidé mají prázdné pohledy a nežijí svůj život, zatímco temný dým z továren zahaluje ulice a na každém kroku ho sledují špiclové a udavači... to je přesně předmětem této kapitoly, stejně jako prožitky, chování, oblékání, atmosférické prvky, zvyky, události, mluva, jedovatá mlha v ulicích, rozsáhlá kanalizační síť... není nutné zmínit se o všech – to není důležité. Důležité je použít ty prvky, které vám přijdou zajímavé a vytvoří atmosféru. Jsou to právě ty prvky, které by ve městě měly být vidět a které byste tam chtěli zažít (pokud ve městě budou všichni lidé leváci, je to sice zajímavé, ale pokud se to dále neprojeví ve hře, nemá cenu se o tom zmiňovat).

Příklady:
- ve městě žije privilegovaná vrstva Občanů, kteří chodí oblečeni v černém a líčí si tváře na bílo a v chudinských čtvrtích žije zotročená třída mutantů, kteří slouží jako levná dělnická síla
- město je vystavěno kolem záhadné Černé pyramidy, která tu stojí déle než si kdokoli pamatuje
- město je vytesáno ve skále a ulice tvoří úzké chodby, které jsou málo osvětleny
- celé město zahaluje stále mlha, ve která pohlcuje zvuky a ve které přízračně hoří lampy na vlhkých ulicích
- průmyslové části města zahalují město do smogu a dýmu a kvůli jedovatým zplodinám musí všichni mimo domy nosit ochranné masky
- celé město je vystavěno ve stabilní anomálii, která zde udržuje stálou zimu – střechy domů jsou pokryt sněhem, ulice jsou namrzlé a všichni nosí husté kožichy a teplé oblečení
- všichni ve městě trpí stabilní mutaci – tři oči, více prstů, lepší sluch, výrazné lícní kosti, nazelenalý odstín pokožky, atp.
- město je vystavěno kolem mohutné podzemní katedrály a tyranskou rukou mu vládne nejvyšší Graar; na každém kroku jsou kontroly, lidé jsou šikanováni a ponižováni
- město je rozděleno na několik čtvrtí, kde si různé frakce vládnou samy – jejich následovníci se odlišují barevnými šátky na rukách a vstoupit se špatným šátkem do špatné ulice znamená většinou smrt
- pod městem se rozkládá gigantický labyrint katakomb, kam jsou pohřbíváni nejvýznamější občané města
- všichni ve městě mluví tiše a při každém hlasitějším zvuku se poděšeně rozhlížejí
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Uživatelský avatar
Bart
Příspěvky: 2514
Registrován: 8. 8. 2006, 20:06
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bart »

ok

zejména popis feelingu (možná bych psal spíš "atmosféra" nebo něco češštějšího...) bych tvořilspíš jako souvislej text, kterej už svojí formou nějak nastiňuje atmosféru města; tomu bych přizpůsobili příklady (resp. nechal bychstávající výčet prvků a přidal jedenkompletní popis města)

(- všichni občané jsou fanatičtí vyznavači jednoho jediného náboženství
- na veřejných prostranstvích je zakázáno promluvit, veškeré hovory musejí probíhatv něčí "domácnosti"
- ženy mají pozici otrokyň, všechny práva mají muži
- ... )
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12356
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ecthelion »

Tak jedééém :>;o):

2) Velikost

V této části se určí především velikost, rozsah a význam města v Pustině. Nejde vždy jen o jeho geografickou rozlohu, protože ta je často obtížně změřitelná (Toroq se například rozkládá v průrvě hluboké několik kilometrů a je to mohutné industriální město, jeho půdorysná rozloha je ale nepatrná), ale o celkovou představu, kterou hráči musí získat.

Prakticky všechna města se rozkládají na stabilní zóně, kde se neprojevují anomálie (maximálně má nějakou stabilní anomálii, která není neslučitelná s osídlením) a může zde tak vzniknout obyvatelná oblast. Velká část z nich je starobylá, protože stabilní oblasti byly osídleny již dávno a jsou tak slepencem rozpadajících se budov starších dob, nových domků a pavlačaových domů, jejichž výstavbou se města snaží řešit přelidnění a nedostatek bytů. Ulice bývají úzké, aby se co nejvíce šetřilo místem a světlo na chodníky dopadá zřídka. Nemusí tak samozřejmě vypadat všechny – Starý Eistan má široké bulváry lemované prastarými sochami dávno mrtvých mužů, jejichž totožnost, jména a činy dávno odvál čas. Neexistuje jednotný předpis jak velká by města měla být, protože to záleží na Staviteli a jeho koutu Pustiny, který se rozhodne vybudovat, přesto mezi hlavní kategorie patří:

a) městečko
Městečko bývá často omezeno na několik málo stovek metrů čtverečních. Nejde nezřídka o město v pravém slova smyslu jako spíše o pevnůstku nebo sídlo vojenské posádky, která tuto stabilitu drží ve jménu některého z významějších městkých států. Počet obyvatel nebude nijak velký, často nebude mít ani pořádné hradby. Městečka se někdy nají nalézt i v Mírné Pustině, jsou ale krátkodobá a nevydrží zde dlouho.

b) malé město
Malé město bývá maximálně do tří až pěti kilometrů čtverečních veliké a řadí se mezi menší osídlení. Je zde ale už koncentrované osídlení a i malé město si může dovolit postavit do pole armádu žoldnéřů nebo povolanců, musí se proto s ním počítat, i když na velké politické scéně je často ve vleku větších hráčů.

c) střední město
Střední město bývá významným státem na politické mapě. Počtem obyvatel nebo rozlohou (je limitována asi desítkou kilometrů čtverečních) se velkoměstu nemůže rovnat, často má ale státut regionálního centra a často významně zasahuje do událostí ve světě.

d) velkoměsto
Velkoměsto je město velmi významné, stejně jako poměrně vzácné. Rozkládá se až na několika desítkách kilometrech čtverečních a bývá nejmocnějším hráčem v oblasti. Musí mít dobrou armádu nebo vynikající diplomacii, protože dokáže ovládat tak rozsáhlou stabilní oblast, přičemž v Pustině muži bojují a umírají o stability rozlohou nepatrné. Velkoměsto bude mít pravděpodobně velkou populaci a cizinci tu nebudou ničím zvláštním.

Naprostá většina měst bude spadat do kategorie b) nebo c) – velkoměst je v Pustině velice málo. Občas také zjistíme, že rozloha není měřítkem pro město, které hodláme postavit – například může jít o velice rozlehlé město vystavěné na stabilní oblasti, která se ale zhroutila a obyvatelá je jen jeho malá část, zatímco zbytek města si vzala Pustina. V tom případě pomineme rozlohy a zamyslíme se nad jeho významem. Má vojsko? Je dostatečně velké, aby mohlo vystupovat na politické scéně? Ovládá některé obchodní cesty? Žije zde dost obyvatel? Je soběstačné?
Nebude pak problém zařadit jej do některé kategorie, nebo pro něj zařídit kategorii novou (stávající jsou stejně pouze orientační a rozhodně není nutné na nich nějak zásadněji trvat).


Fritzsi, uděláš Technologickou úroveň? Nějak se na ni necítím... $D
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek
Zamčeno

Zpět na „N.O.S.“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host