[Blog] 2k6 goblinů

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12915
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 31. 8. 2020, 16:21

Recenze time!

:arrow? Recenze minijeskyní: Strážní věž a Skřetí jeskyně

Obrázek
Strážní věž: Jednostránkový dungeon. Hladový obří sup, posádka změněná v zombie a k oběšení odsouzená čarodějka.

Skřetí jeskyně: Dvoustránkový dungeon. Skřeti unesli alchymistu, odhalili zapomenutou hrobku a nechtěně sdílí jeskyni s obřím pavoukem.


Slyšíte to dunění? To se probouzejí hlubiny zemské a z nich vychází jeden z nejčinorodějších tvůrců naší RPG scény (titul, který není těžké získat), Quentin, aby nám přinesl dvě jednostránková (respektive v jednom případě dokonce dvoustránkové – panáček se rozšoupl!) dobrodružství. Což mě staví do vtipné pozice, kdy si obě dobrodružství rozhodně stihnete přečíst rychleji než tuhle recenzi. Tak to udělejte a pak se vraťte, něco si o nich povíme a zamyslíme se nad žánrem jednostránkových dungeonů jako takovým.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 31. 8. 2020, 20:18

Markus píše:Můj problém je prostý: chybí mi v nich uspokojivá komplexita. RPG hraní vyžaduje určitou časovou investici a určité množství interaktivních prvků, aby se mohlo náležitě rozvinout, kdežto jednostránkové dungeony mají tendenci skončit zrovna ve chvíli, kdy to teprve začíná být zajímavé. Schválně se zamyslete, jak fungují vaše kampaně. První sezení bývá vlažné oťukávání, ve druhém se možná něco začíná dít, ale hra se dostává do obrátek až časem, jak do ní vstupují další a další prvky, postavy jsou víc a víc propletené se světem, hráči mají k dispozici víc věcí na rozehrávání.
Moje preference k one page dungeonům je jasná - jsou dost krátké na to, abych je dokázal přečíst. Cokoli přesahující čtyři strany mi přijde taková otrava číst a učit se, že si radši napíšu svoje :D Chybějící komplexitu zatím moc neregistruju.

Markus píše:I výplňové dobrodružství se ale dá udělat dobře. Nedostatek vnitřní komplexity můžete kompenzovat komplexitou navenek. Podivné magické předměty nebo kouzla, které si hráči odnesou a budou je používat v dalších hrách. Nové cizí postavy se zajímavými cíli, frakce, bohové a bůžkové, dějové linky, které se vám organicky napojí na kampaň. Takové prvky zvyšují uspokojivou komplexitu když už ne uvnitř dobrodružství, tak aspoň v rámci celkové kampaně. Když už děláte jednoduché výplňové dobrodružství, nemělo by být „vyřešené“ a uzavřené do sebe, naopak by mělo mít přesahy do dalších her a potenciál dál vám komplikovat kampaň.
S tímhle souhlasím, a tak jsem obě kobky psal. Říkám jim minidungeony právě proto, že to nejsou dungeony, ale spíš glorifikované random encountery. A jak už jsem řekl, hlavní je u nich dopad.

Strážní věž
  • Čarodějka, její vina, její dítě a její trýznitel (u nás se tím rozjela velká storyline. Nyní se postavy vydávají do města, kde je ten kněž, co ji díte udělal a sebral a ji odsoudil, aby ho řádně ztrestali)
  • Grimoár démonů (každý grimoár má zásadní šanci změnit flavour družinového čaroděje)
  • Prokletý pohár (demon radio může mít dalekosáhlé dopady, a dokonale nedetekovatelný jed vlastně taky)
  • Nějaké ty peníze a consumables (magičké šipky třeba)
  • Kůň (na lowlvlu dobrý loot)
  • Hlášení o dění v okolí (příležitost nasázet info o okolních hexech nebo představení nějaké fronty)
(IMHO společně s nějakým fluffem, ilustracema a dvěma bojema okej obsah na čtyři místnosti a 1A4, myšleno v poměru cena/výkon)

Skřetí jeskyně
  • Alchymista a jeho osud (potenciální odměna, henchmen, reputation gain)
  • Třpyt (Le Fashion Blade bude definitivně mít dopad :D )
  • Hromady zlata (obvious impact)
  • Grimoár zlata (again, new magics!)
  • Vyděračský dopis (blank slate pro vložení vlastní zápletky, do které jsou hráči automaticky zainteresovaní, protože ho pracně vybojovali. Yes, pls.)
  • Chrám se zlatou rybkou (potenciálně problémové, protože si ho budeš muset připravit, ale zase uběhla hromada generací a můžeš na něj pověsit libovolný twist a/nebo ho umístit daleko, abys měl pár sezení čas to připravit)
  • Inteligentní kostlivec se znalostmi z dávných časů (yay for a new cool melancholy flavoured henchmen)
  • Pár consumables (pět lektvarů, nějaké houbičky)
Tím teda nechci říct, že nejsou zábavné samy o sobě. Věž jsem hrál a byla super.

Markus píše:Potenciální slabinou minimalistického textu ale je, že je docela suchý a spoléhá na PJovu improvizaci, aby ho oživil a vykreslil hráčům evokativnější scénu. Přece jenom říct „na stěně jsou zajíci a z nich rostou houby“ je pro účely hry dost nuda. Co nějaké další vjemy? Místnost už z dálky může sladce páchnout hnijícím masem s houbovými podtóny. Škvírou ve dveřích je slyšet bzukot much?
Tohle si uvědomuju. Chtěl jsem například ke každým dveřím napsat, co z nich cítíš a slyšíš, ale nedokázal jsem se k tomu donutit. Ta cena na délce textu je moc velká. IMHO je to hráčská povinnost, zaposlouchat se za dveřmi, a připomenout ti to popsat.

Markus píše:* Mimochodem, ten vyděračský dopis je napsaný tak obecně, že se z něj vůbec nedozvím, kvůli čemu je dotyčný vydírán. Promarněná příležitost! Lepší by bylo mít tam přímo popis konkrétních činů a důkazy. Ať ho pak hráči můžou sami použít k vydírání!
Nechal jsem ho cíleně vágní;
a) aby si DM mohl udělat whatever, a nebyl svázanej mojí zápletkou (nemám problém ti vnutit něco konkrétního, když ti to zároveň dám, ale pokud se na něco jen odkazuju, tak to naopak chci nechat co nejméně definované, ať si to můžeš udělat podle sebe)
b) protože zjistit, o co jde, je součást výzvy s tím dopisem související. Postavy se dozvěděly, kdo dělá něco vydírání-hodného, a je na nich, jestli a jak na to chtějí přijít.

Můj osobní plán je, že Amber bude upírka.

Představte si, co by Quentin mohl dokázat ne na dvou, ale třeba na pěti (ach!) stránkách!
Jsem poctěn. A recenze moc potěšila. Díky.
Jednou se k něčemu většímu snad dostanu.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12915
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 31. 8. 2020, 21:26

Quentin píše:
31. 8. 2020, 20:18
Strážní věž
  • Čarodějka, její vina, její dítě a její trýznitel (u nás se tím rozjela velká storyline. Nyní se postavy vydávají do města, kde je ten kněž, co ji díte udělal a sebral a ji odsoudil, aby ho řádně ztrestali)
    (...)
  • Hlášení o dění v okolí (příležitost nasázet info o okolních hexech nebo představení nějaké fronty)
Jenom pro ostatní podotknu, že "kněz jí udělal dítě" v tom dobrodružství samozřejmě není. Je tam jenom "hledá dítě, které jí sebrali". Hony na čarodějnice v okolních hexech tam taky nejsou. Já v tom tu snahy o přesahy vidím - a přijde mi super - ale je to prostě jen plácnutý námět s dodatkem „Tohle si vymysli sám“.

Pak je otázka, jestli ale vůbec chci používat „připravené“ dobrodružství na jedné stránce, jehož výsledkem je vlastně „povinnost“ vymyslet si celé čarodějnické dobrodružství. Protože aby mělo potřebný dopad - tak jako ve vaší hře - tak prostě toho kněze domyslet musím a nějaké širší hony na čarodějnice taky. Nebo aspoň jinou neplechu, co tam ti vojáci páchali. A najednou místo toho, abych hrál připravené dobrodružství, si vymýšlím vlastní.

To je na jedné stránce neřešitelný problém. Řešit se to dá jenom tím, že mi to rozpracuješ do většího dobrodružství. A znova opakuju, že to vlastně není výtka k tomu, co v té věži je, protože je fakt dobrá. Ale to co v ní není vlastně snižuje její užitečnost a vede to k tomu, že nemám chuť ji hrát. Sáhnu po něčem větším. :-?

Ale pořád je to parádně udělaná práce. A hlavně Skřetí jeskyně je fajn.

EDIT: Vlastně ti říkám: je to dobré, ale DEJ MI VÍC SVÉ LÁSKY! 8)

EDIT2: Jo ale meč, jehož síla roste s tím, jak je majitel vyparáděný, rozhodně kradu! :) A navážu to na mechanicky na to, kolik šperků (vyjádřeno v poštu zlaťáků) na sobě majitel viditelně nosí. A bude inteligentní a mluvící. Lahůdka! $D

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 31. 8. 2020, 21:41

Markus píše:
31. 8. 2020, 21:26
Jenom pro ostatní podotknu, že "kněz jí udělal dítě" v tom dobrodružství samozřejmě není. Je tam jenom "hledá dítě, které jí sebrali". Hony na čarodějnice v okolních hexech tam taky nejsou. Já v tom tu snahy o přesahy vidím - a přijde mi super - ale je to prostě jen plácnutý námět s dodatkem „Tohle si vymysli sám“.

Pak je otázka, jestli ale vůbec chci používat „připravené“ dobrodružství na jedné stránce, jehož výsledkem je vlastně „povinnost“ vymyslet si celé čarodějnické dobrodružství. Protože aby mělo potřebný dopad - tak jako ve vaší hře - tak prostě toho kněze domyslet musím a nějaké širší hony na čarodějnice taky. Nebo aspoň jinou neplechu, co tam ti vojáci páchali. A najednou místo toho, abych hrál připravené dobrodružství, si vymýšlím vlastní.
Mně se na tom líbí, že je to dobrovolné. Když mám rozjetý plot a věž je jen zastávka po cestě, tak nic z toho nerozvedu a je to jen větší random encounter. A pokud se mi storyline hodí, tak si ji do příštího sezení doladím. Tím, že je tam ten buffer mezi tímhle a dalším sezením tak o nic nejde.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12915
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 31. 8. 2020, 21:53

Rozhodně - to není výtka ve smyslu, že to tam nemá být, naopak. Spíš takové postesknutí, že kdyby to bylo dopracované, tak je to pro mě hned větší bomba a důvod, proč tu věž (+ dobrodružství) hrát. Takhle je to pro mě... pěkné náhodné setkání. Ale to už se cyklím.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12915
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Markus » 1. 9. 2020, 16:58

Postřeh, který možná zapadl: Quentine, nelákalo tě někdy opustit vody generické středověké fantasy se skřety a kostlivci a pustit se do něčeho... divočejšího?

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 2. 9. 2020, 09:11

Markus píše:
1. 9. 2020, 16:58
Postřeh, který možná zapadl: Quentine, nelákalo tě někdy opustit vody generické středověké fantasy se skřety a kostlivci a pustit se do něčeho... divočejšího?
Nevím. Když už se s tím patlám, tak ať to aspoň konkuruje perlám z Dračí Hlídky. Ale pokud myslíš divočejšího v rámci generic dnd fantasy, tak to jo :)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 17. 11. 2020, 17:53

Myslíte, že je tohle k něčemu?

Přijde mi, že jsem namísto pár dobrých nápadů sepsal hromadu průměrných. Ale možná to jako inspirace fungovat bude. Názory?
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14421
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od York » 17. 11. 2020, 18:03

Quentin píše:
17. 11. 2020, 17:53
Přijde mi, že jsem namísto pár dobrých nápadů sepsal hromadu průměrných.
Random tabulky můžou fungovat dvěma způsobama: Buď v nich je něco unikátního, co by tě nejspíš fakt nenapadlo, nebo ti zúžej rozhodovací prostor a nakopnou tvoji vlastní fantazii. Je totiž mnohem těžší, když ti někdo řekne: "Dej do hry nějakou zápletku", než když ti řekne "Dej do hry krádež nějakýho vzácnýho magickýho předmětu, za kterou může kult ovládanej monstrem".

Tj. ano, smysl to určitě má.

Uživatelský avatar
Lorwyn
Příspěvky: 664
Registrován: 30. 8. 2011, 13:17
Bydliště: Krajina snů

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Lorwyn » 17. 11. 2020, 18:05

Trochu tomu chybí takovej ten bizár-high-fantasy vibe, kterej na tvých nápadech oceňuju. Není to zlý pro začátečníka, jinak je to asi příliš samozřejmé.
Ne, nezemřelo to, co věčně odpočívá,
a dlouhý věků běh i smrtí smrti bývá.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 18. 11. 2020, 08:28

Lorwyn: Mám z toho podobný dojem :)
York: Taky doufám, že to bude fungovat, aspoň jako nakopávač nad prázdnou stránkou.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1786
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od PardGalen » 18. 11. 2020, 16:34

Mně to přijde docela slabé. Zkusil jsme si cvičně něco hodit a moc mi to nepomohlo. Blades nebo Ironsworn mi v tomhle přijdou lepší. Nechceš se inspirovat tam? :)
Always bring a gun to a puppet fight

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 12757
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od OnGe » 18. 11. 2020, 17:22

Jako generátor náhodných questgiverů asi dobrý... ale chce někdo náhodné questgivery?

Je však třeba uznat, že být tohle v příručce vypravěče od Dračí hlídky, dost by to tomu pomohlo. Ono tam totiž v zásadě něco takového je, ale horší.
Punk´s not yet

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7763
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od Quentin » 18. 11. 2020, 17:41

PardGalen píše:
18. 11. 2020, 16:34
Mně to přijde docela slabé. Zkusil jsme si cvičně něco hodit a moc mi to nepomohlo. Blades nebo Ironsworn mi v tomhle přijdou lepší. Nechceš se inspirovat tam? :)
U hromady výsledků chybí twist, že jo? Možná tabulka twistů by to vylepšila. Nebo k tomu máš něco dalšího?

OnGe píše:
18. 11. 2020, 17:22
Jako generátor náhodných questgiverů asi dobrý... ale chce někdo náhodné questgivery?
Prvně jsem chtěl nějakou mít, abych viděl, jestli mi k něčemu bude. Dám vědět za pár měsíců :D
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
PardGalen
Příspěvky: 1786
Registrován: 26. 2. 2006, 21:28

Re: [Blog] 2k6 goblinů

Příspěvek od PardGalen » 18. 11. 2020, 17:58

Twist by určitě pomohl. Nebo třeba ještě přidat místo, kde se to bude odehrávat. Skřetí jeskyně, mlžné jezero, temný les, prokletý chrám atd.
Always bring a gun to a puppet fight

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: eerieBaatezu a 4 hosti