Ω Projekt Omega

Diskuze k Jersonovým projektům, především o Projektu Omega - RPG o alternativním předválečném světě roku 1939, ve kterém fungují různé technické vynálezy a okultní praktiky. Ale taky o jeho starší hře Čas pro hrdiny.

Moderátor: Jerson

Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson »

Za hranicí to je proto, že při použití aspektu Žena to otázku pohlaví může akcentovat a podle mě celkem zbytečně. Hlavně ale by bylo zvláštní mít ve skupině dvě ženské postavy, přičemž aspekt Žena by měla jen jedna z nich, protože její hráčka by chtěla otázku pohlaví a případně genderových práv řešit.

Navíc jsem asi měl dodat, že to vzbuzuje dojem, že herní svět je nastaven na muže. Protože reálný svět byl pochopitelně nastaven na muže i ženy úplně stejně, a žena v roli velitele armády by byla stejně zvláštní jako muž v roli porodního dědka.

Analogicky u jsem měl napsat u aspektu Černoch, že černoši měli na mnoha místech tehdejšího reálného světa nevýhodu, a pokud by to hráči chtěli přenést do herního světa, tak by se takový aspekt nabízel. Na druhou stranu jsem měl ve hře několik Japonců a teď i Tchaj-wance (píše se to tak?), kteří žádný aspekt vztažený k rase nemají, i když v určitých situacích hraju reakce NPC rasisticky, způsobem "Ti čínané vypadají všichni stejně".

Ostatně z hlediska settingu je to spíše univerzální problém, protože pravidla Omegy lze snadno použít i v jiných settinzích včetně fantasy, kde by asi bylo přirozené míst rasu postavy jako aspekt. Rozdíl by byl v tom, že v takovém případě by asi nikdo neměl problém s tím, že všechny postavy mají aspekt vztažený k rase, a to i v případě, že by Člověk byla naprosto majoritní rasa a tenhle aspekt by mělo pět postav z šesti. Což v pseudoreálném settingu 30. let úplně neplatí, nemyslím si, že by hráči našli přirozené použití pro aspekt Muž nebo Běloch.

A jde mi o to, k čemu bude příručka "navádět" hráče, tedy jaké aspekty v příkladech mám a nemám řešit.
Uživatelský avatar
Eleshar_Vermillion
černá eminence
Příspěvky: 18505
Registrován: 18. 6. 2003, 21:31
Bydliště: Praha

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Eleshar_Vermillion »

Já bych se toho nebál. Není problém se zobrazením a patriarchální supremacie ani s její reflexí v mechanikách. Podle mě je důležitá ta reflexe. Co se aspektu "Černoch" týče, tak bych to spíš (pokud to tvůj systém umožňuje), nějak generalisoval - třeba na aspekt "Colored" s nějakým podvýběrem.
Ale z druhé strany může být fajn dát z toho cestu ven - jakože uznat, že z principu je ten setting stále jen abstrakce a krom vlastních historických chyb a anachronismů, které jsou nevyhnutelné, tam budou ještě další vnášet sami hráči, takže pokud pro potřeby hry odhlédnou o tohoto historického aspektu, tak se tím asi ničemu nějak moc nezpronevěří. Tím to můžeš otevřít více hráčům.
Ne croyez pas que les antisémites se méprennent tout à fait sur l'absurdité de ses réponses. Ils savent que leurs discours sont légers, contestables ; mais ils s'en amusent, c'est leur adversaire qui a le devoir d'user sérieusement des mots puisqu'il croit aux mots ; eux, ils ont le droit de jouer. Ils aiment même à jouer avec le discours car, en donnant des raisons bouffonnes, ils jettent le discrédit sur le sérieux de leur interlocuteur ; ils sont de mauvaise foi avec délices, car il s'agit pour eux, non pas de persuader par de bons arguments, mais d'intimider ou de désorienter. Si vous les pressez trop vivement, ils se ferment, ils vous signifient d'un mot superbe que le temps d'argumenter est passé.
Cor (šel okolo)

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Cor (šel okolo) »

OT:
Jerson píše: 5. 11. 2020, 08:47 Na druhou stranu jsem měl ve hře několik Japonců a teď i Tchaj-wance (píše se to tak?), kteří žádný aspekt vztažený k rase nemají, i když v určitých situacích hraju reakce NPC rasisticky, způsobem "Ti čínané vypadají všichni stejně".
To hrajete po válce, máte alternativní dějiny a nebo hrál domorodého lovce lebek? Tchai-wan totiž získal svojí podobu až po roce 1949, když se sem stáhl Čankajšek do té doby to byla zaostalá díra, do roku 1945 pod kontrolou Japonska. O nějaké "Tchai-wanské národní identitě" se v té době nedá mluvit - byl jsi Japonec, Číňana nebo původní domorodý obyvatel, co ho ti dva předchozí zašlapali.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson »

(Dobře, Číňana z Tchai-wanu, detaily jsme zatím neřešili, protože je už dlouho přistěhovalec v USA. )

Ale nerad bych odbočoval od tématu.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Sparkle »

Jerson: a co napsat do příručky obě varianty? "Omegu můžete hrát buď jako silně historicky věrný svět nebo jako více fiktivní verzi" a popsat pořádně obě varianty a rozdíly mezi nimi, a napsat tam, ať se na tom herní skupina dohodne před začátkem hraní. Pokud jsou někteří hráči nekompatibilní v tom, jakým způsobem to chtějí hrát a hrotit otázky genderu a rasy, tak je slušná šance, že se to při tomhle pokecu odhalí.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Sosacek
Příspěvky: 25732
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Sosacek »

To mi zni jako dobrej pristup.
But nobody came.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson »

To bych asi mohl, jen musím vymyslet, jak to podat a zároveň zachovat případnou kompatibilitu postav z různých skupin hrajících ve stejném settingu.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Markus »

Jerson píše: 5. 11. 2020, 12:44 To bych asi mohl, jen musím vymyslet, jak to podat a zároveň zachovat případnou kompatibilitu postav z různých skupin hrajících ve stejném settingu.
Proč řešíš kompatibitu postav? To neřeš - zcela vážně. Ať si to pořeší hráči sami, nech taky něco na nich.

Jo a nemám tohle přesunout do Omegy? :roll:
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od ilgir »

Markus píše: 5. 11. 2020, 13:02 Proč řešíš kompatibitu postav?
Protože nechce, aby po vydání Omegy přišel nějaký Jerson č. 2 a řekl: Tady autor nedořešil kompatibilitu postav z různých skupin a zadělal tím na vznik wtf momentů v multikampani. (Vtip)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson »

Markusi, ano, tohle už přesuň, prosím.
A kompatibilitu řeším, protože je to věc, se kterou jsem se reálně setkával v Dračáku, když někdo vzal postavu a chtěl s ní hrát u jiného PJje, ale řešení bylo poměrně komplikované kvůli případné rozdílné úrovni a nastavení různých pravidlových aplikací.
A tohle mi zrovna přijde jako celkem základní věc, která se potenciálně může dotknout až poloviny hráčů, kteří by se do multikampaně chtěli zapojit.
I tak toho bude na dodatečná řešení až dost.
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 2664
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Vitus »

Jersone asi ti zcela nerozumím s těmi aspekty, takže teď jsem možná mimo mísu, ale jestli chápu správně, že aspekt má dávat výhodu kterou může použít hráče) i nevýhodu (kterou může použít Vypravěč) tak mne napadá to udělat třeba takto:

Emancipovaná žena - tedy aspektem je, že je žena a emancipovaná navíc (naopak jenom "žena" by aspekt nebyl), kde výhodou je, že emancipované ženy se dokázaly vetřít mna různá místa v rámci společnosti 30./40. let právě proto, že tam drze nakráčely a nikdo se je neodvážil zastavit (vrátný například přemýšlel takto "Když tam ta ženská jde, tak je to nejméně žena majitele/ministra/generálního, takže do toho já se míchat nebudu") a nevýhodou, že mohou být svým prostředím (Vypravěčem) vykázány tam, kam by asi v daný moment nechtěly (za mříž v synagoze, do dámského budoáru v honosnějším domě a podobně)

Africké kořeny - být původem černoch není zcela jasně určitelné a nemusí být výhodou nebo nevýhodou (typicky v koloniální Anglii či Francii žilo dost černochů už i v 30. letech, aby to někdo neřešil), navíc u lidí smíšeného původu se to nemusí hned poznat (mohou vypadat spíše jako Arabové nebo dokonce jako Hispánci), takže ten aspekt by byl, zda se k tomu ta postava hlásí nějak víc, či ne. Ta výhoda je, že by to hráči mohlo otevírat nějaké dveře, kam by to měl jako běloch těžší (například větší důvěra ze strany podsvětí, protože je přece černoch) a nevýhodou opět, že mohou být svým prostředím (Vypravěčem) vykázány tam, kam by asi v daný moment nechtěli (problémy se vstupem do některých veřejných míst provozovaných soukromě)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

V podstatě jsi to popsal dobře, jen s tím detailem, že některé aspekty přináší jen výhody, zatímco jiné jen nevýhody, a (zatím) menší část může přinášet jak výhody, tak nevýhody.

Aspekt "Emancipovaná" je to co jsem měl namysli (ani tam nemusí být to "žena") - tedy že je to možnost, kterou může hráčka své postavě dodat a tím i zajistí, že tento prvek bude vstupovat do hry, ale zároveň je naprosto jasné, že takový aspekt nemusí mít každá ženská postava ve hře, protože ne všechny hráčky chtějí hrát emancipované ženy.

Nad těmi africkými kořeny budu meditovat, to je docela elegantní řešení.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Projekt Omega

Příspěvek od York »

Jerson píše: 5. 11. 2020, 15:23Ta pomoc by asi byla na delší vysvětlení, sám se nad tím musím zamyslet. Ideální by bylo, kdyby si někdo zkusil představit, jaké informace bude potřebovat, když chce s Omegou začít, položil mi otázky, a já bych mu na ně formou pravidel odpovídal.
Položit správný otázky, na který budeš pak v pravidlech odpovídat, a vymyslet přehlednou strukturu kapitol, je podstatná část designu. V podstatě hledáš spoluautory.

Jak sis asi všiml, celkem se mi osvědčilo dávat do veřejný diskuse po malejch kouskách nástřely pravidel nebo i samostatnejch myšlenek, často pak někdo tu správnou otázku položí. Ale ve spoustě případů taky ne a zůstane to na tobě.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson »

Právě si nejsem jist, zda se ti to osvědčilo, protože tak polovinu reakcí máš odemně a to ve stylu "tyhle detaily máš nerealisticky". Ve společnou tvorbu nijak moc nevěřím.
ilgir píše: 5. 11. 2020, 15:50 Tak já hlavně nevím, jestli to má být klasické RPG propojené se settingem, nebo zůstáváš u multikampaně.

Taky nevím, jestli sis udělal nějakou strukturu, třeba z prvků, které jsme tu s Markusem navrhovali. Pokud ji máš, tak nemusíš při psaní začínat úvodem, ale klidně zprostředka, třeba popisem settingu a uvedením příkladů, čím vším se může lišit od reality 30tých let.
Pro první přečtení chci dál čtenářm pravidla včetně možnosti vytvořit si vlastní setting, nicméně příklady budou ze settingu Omegy. Zapojení do multikampaně je v každém případě jen možnost pro zájemce, nikoliv nutnost.
Schéma mám, a popsat svět nebude až takový problém, ale napřed potřebuju napsat pravidla, na kterých se vždycky zaseknu. Nebo spíše se zaseknu na vysvětlování podrobností a na tom, že abych mohl popsat jednu věc, potřeboval bych mít zadefinované dvě další, ale to platí pro každou položku.
OnGe píše: 5. 11. 2020, 17:08 Já bych doporučil napsat kus, jakkoliv. Prostě to nějak vysekni. Pak uvidíš, jestli to dává smysl nebo ne, kde to drhne a to změň. Tohle uděláš pětkrát, desetkrát, pak to můžeš zahodit a napsat to od začátku líp. Což ti zákonitě vyjde líp, protože už víš do čeho jsi předtím šlápnul, co fungovalo a co ne. Pokud to nebude dost dobrý, opakuj tentýž postup. Je teda potřeba udržet nějakou kontinualitu - s měsíčními přestávkami to nebude fungovat. Každopádně psát pravidla se nenaučíš čtením pravidel, čtením o psaní pravidel, ani povídáním o psaní pravidel, ale psaním pravidel.
Jak jsem psal - takhle to dělám už dvacet let a moc mi nepřijde, že bych se v tom zlepšoval. I když včera jsem dal úvod k přečtení jedné paní, která projevila zájem a pro kterou byl původní text strašně hutný a nestavitelný, a ten nový se jí velmi líbil, tak jsem to možná už konečně trefil.
Joe píše: 5. 11. 2020, 15:43Pošli, čo máš...
Pravidla Omegy
Nově je napsaný začátek, až po "Tvorba světa", jsou to asi dvě strany textu, tak se na to můžete podívat a říct mi, jak vám to připadá.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Quentin »

Základy
Je to jako stolní hra kombinovaná s divadlem, jen všichni budete autoři, herci, hráči a diváci v jednom. S několika lidmi si sednete kolem stolu, vytvoříte si fiktivní identity, avatary, postavy. Budete povídat o tom, co se těmto postavám děje. Vžijete se do nich, pohlédnete na svět jejich očima. Jeden z vás nastíní zvláštní událost nebo záhadu, a bude popisovat svět okolo postav, situace, události, chování ostatních lidí. V téhle knize jsou pravidla, která to povídání usnadní, s návody co říkat a jak to říkat, aby povídání bylo zajímavé.
Zdůraznil bych tu výměnu "Hráči něco udělají" a "Vypravěč skrze svět reaguje." "Je to jako divadlo" je takové wishy-washy vysvětlení, které to moc nevyjasní. Ale je to detail, protože dole u koordinátora to skoro vysvětlíš.

Terminologie
V příručce budeme používat několik specifických výrazů. Připomínají slovník tajných služeb, kvůli udržení atmosféry, a taky proto, že zní dobře.
Vysvětlení designového záměru bych do samotných mechanik nepsal. Když už, tak spíš nějak vedle nebo pod jako poznámku.

Sekce - skupina lidí - kamarádi, rodinní příslušníci, kolegové v práci. Všichni ti, kteří projevili zájem o Omegu, a které můžeš pozvat na sezení. Nevadí, když někteří nebudou moct pokaždé přijít.

Koordinátor - organizátor sekce, vypravěč. Popisuje svět a pomocí pravidel posouvá děj.

Důstojník - hráč nebo hráčka, reálná osoba sedící v místnosti u stolu, která popisuje a hraje chování své smyšlené postavy ve fiktivním světě.
Vypravěč popisuje svět a důstojník popisuje fiktivní svět. Dvojí metr! :D

Agent - fiktivní postava, jakási krycí identita Důstojníka, avatar ve světě Omegy, role, do které se hráč vžívá, podobná filmové nebo literární postavě.

Mise - čas během vašeho sezení, kdy se agenti řeší určitou událost, záhadu nebo případ. Někdy se může protáhnout na více setkání.
Celé mi to přijde moc ukecané, ale já mám fetish na (zbytečně) stručný text :D

Sekce - Hráči u jednoho stolu.
Koordinátor - Hráč, který připravuje mise, ovládá ve hře okolní svět a pomocí pravidel posouvá děj.
Důstojník - Ostatní hráči ovládající každý jednoho agenta ve hře.
Agent - Fiktivní postava odhalující záhady v předválečném světě.
Mise - Jedna záhada nebo úkol, který agenti řeší. Obyčejně zabere jedno sezení, ale může i více.

Průběh sezení

Sejdete se. Popovídáte si o tom, jak má vypadat svět, který by vás bavilo zkoumat, vyjasníte pár základních detailů. Rozdělíte si role koordinátora a důstojníků. Důstojníci si vytvoří své krycí identity - agenty. Koordinátor připraví zápletku mise. Agenti se vydají na misi, během které budou důstojníci popisovat jejich chování. Občas se do nich přímo vžijí. Koordinátor bude důstojníkům zprostředkovávat vjemy ze světa, ve kterém se agenti nachází. Bude sledovat vývoj mise, popisovat události a hrozby. Společně s důstojníky s pomocí pravidel zjistí, co se během mise stalo. Až misi ukončíte, popovídáte si o tom, co jste zažili s jistili, domluvíte se, co byste mohli dělat příště. Možná o tom napíšete záznam. A možná, pokud budete chtít, můžete kontaktovat přímo centrálu Omegy.
Tohle bych rozdělil na tři nadpisy, třeba:
První sezení
Další sezení
Záznam
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Odpovědět

Zpět na „Projekt Omega (a CPH)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host