Projekt Omega

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3501
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Sparkle » 5. 11. 2020, 12:33

Jerson: a co napsat do příručky obě varianty? "Omegu můžete hrát buď jako silně historicky věrný svět nebo jako více fiktivní verzi" a popsat pořádně obě varianty a rozdíly mezi nimi, a napsat tam, ať se na tom herní skupina dohodne před začátkem hraní. Pokud jsou někteří hráči nekompatibilní v tom, jakým způsobem to chtějí hrát a hrotit otázky genderu a rasy, tak je slušná šance, že se to při tomhle pokecu odhalí.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Sosacek
Příspěvky: 23144
Registrován: 14. 7. 2004, 19:30

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Sosacek » 5. 11. 2020, 12:39

To mi zni jako dobrej pristup.
Maybe this world is another planet's hell.
- Aldous Huxley

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19440
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson » 5. 11. 2020, 12:44

To bych asi mohl, jen musím vymyslet, jak to podat a zároveň zachovat případnou kompatibilitu postav z různých skupin hrajících ve stejném settingu.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13329
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Markus » 5. 11. 2020, 13:02

Jerson píše:
5. 11. 2020, 12:44
To bych asi mohl, jen musím vymyslet, jak to podat a zároveň zachovat případnou kompatibilitu postav z různých skupin hrajících ve stejném settingu.
Proč řešíš kompatibitu postav? To neřeš - zcela vážně. Ať si to pořeší hráči sami, nech taky něco na nich.

Jo a nemám tohle přesunout do Omegy? :roll:

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 9322
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od ilgir » 5. 11. 2020, 13:12

Markus píše:
5. 11. 2020, 13:02
Proč řešíš kompatibitu postav?
Protože nechce, aby po vydání Omegy přišel nějaký Jerson č. 2 a řekl: Tady autor nedořešil kompatibilitu postav z různých skupin a zadělal tím na vznik wtf momentů v multikampani. (Vtip)
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19440
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Genderová (ne)vyváženost v hrách, filmech atd.

Příspěvek od Jerson » 5. 11. 2020, 13:48

Markusi, ano, tohle už přesuň, prosím.
A kompatibilitu řeším, protože je to věc, se kterou jsem se reálně setkával v Dračáku, když někdo vzal postavu a chtěl s ní hrát u jiného PJje, ale řešení bylo poměrně komplikované kvůli případné rozdílné úrovni a nastavení různých pravidlových aplikací.
A tohle mi zrovna přijde jako celkem základní věc, která se potenciálně může dotknout až poloviny hráčů, kteří by se do multikampaně chtěli zapojit.
I tak toho bude na dodatečná řešení až dost.

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1094
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Vitus » 5. 11. 2020, 15:14

Jersone asi ti zcela nerozumím s těmi aspekty, takže teď jsem možná mimo mísu, ale jestli chápu správně, že aspekt má dávat výhodu kterou může použít hráče) i nevýhodu (kterou může použít Vypravěč) tak mne napadá to udělat třeba takto:

Emancipovaná žena - tedy aspektem je, že je žena a emancipovaná navíc (naopak jenom "žena" by aspekt nebyl), kde výhodou je, že emancipované ženy se dokázaly vetřít mna různá místa v rámci společnosti 30./40. let právě proto, že tam drze nakráčely a nikdo se je neodvážil zastavit (vrátný například přemýšlel takto "Když tam ta ženská jde, tak je to nejméně žena majitele/ministra/generálního, takže do toho já se míchat nebudu") a nevýhodou, že mohou být svým prostředím (Vypravěčem) vykázány tam, kam by asi v daný moment nechtěly (za mříž v synagoze, do dámského budoáru v honosnějším domě a podobně)

Africké kořeny - být původem černoch není zcela jasně určitelné a nemusí být výhodou nebo nevýhodou (typicky v koloniální Anglii či Francii žilo dost černochů už i v 30. letech, aby to někdo neřešil), navíc u lidí smíšeného původu se to nemusí hned poznat (mohou vypadat spíše jako Arabové nebo dokonce jako Hispánci), takže ten aspekt by byl, zda se k tomu ta postava hlásí nějak víc, či ne. Ta výhoda je, že by to hráči mohlo otevírat nějaké dveře, kam by to měl jako běloch těžší (například větší důvěra ze strany podsvětí, protože je přece černoch) a nevýhodou opět, že mohou být svým prostředím (Vypravěčem) vykázány tam, kam by asi v daný moment nechtěli (problémy se vstupem do některých veřejných míst provozovaných soukromě)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19440
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 5. 11. 2020, 15:29

V podstatě jsi to popsal dobře, jen s tím detailem, že některé aspekty přináší jen výhody, zatímco jiné jen nevýhody, a (zatím) menší část může přinášet jak výhody, tak nevýhody.

Aspekt "Emancipovaná" je to co jsem měl namysli (ani tam nemusí být to "žena") - tedy že je to možnost, kterou může hráčka své postavě dodat a tím i zajistí, že tento prvek bude vstupovat do hry, ale zároveň je naprosto jasné, že takový aspekt nemusí mít každá ženská postava ve hře, protože ne všechny hráčky chtějí hrát emancipované ženy.

Nad těmi africkými kořeny budu meditovat, to je docela elegantní řešení.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14615
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Projekt Omega

Příspěvek od York » 5. 11. 2020, 16:05

Jerson píše:
5. 11. 2020, 15:23
Ta pomoc by asi byla na delší vysvětlení, sám se nad tím musím zamyslet. Ideální by bylo, kdyby si někdo zkusil představit, jaké informace bude potřebovat, když chce s Omegou začít, položil mi otázky, a já bych mu na ně formou pravidel odpovídal.
Položit správný otázky, na který budeš pak v pravidlech odpovídat, a vymyslet přehlednou strukturu kapitol, je podstatná část designu. V podstatě hledáš spoluautory.

Jak sis asi všiml, celkem se mi osvědčilo dávat do veřejný diskuse po malejch kouskách nástřely pravidel nebo i samostatnejch myšlenek, často pak někdo tu správnou otázku položí. Ale ve spoustě případů taky ne a zůstane to na tobě.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19440
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 6. 11. 2020, 08:40

Právě si nejsem jist, zda se ti to osvědčilo, protože tak polovinu reakcí máš odemně a to ve stylu "tyhle detaily máš nerealisticky". Ve společnou tvorbu nijak moc nevěřím.
ilgir píše:
5. 11. 2020, 15:50
Tak já hlavně nevím, jestli to má být klasické RPG propojené se settingem, nebo zůstáváš u multikampaně.

Taky nevím, jestli sis udělal nějakou strukturu, třeba z prvků, které jsme tu s Markusem navrhovali. Pokud ji máš, tak nemusíš při psaní začínat úvodem, ale klidně zprostředka, třeba popisem settingu a uvedením příkladů, čím vším se může lišit od reality 30tých let.
Pro první přečtení chci dál čtenářm pravidla včetně možnosti vytvořit si vlastní setting, nicméně příklady budou ze settingu Omegy. Zapojení do multikampaně je v každém případě jen možnost pro zájemce, nikoliv nutnost.
Schéma mám, a popsat svět nebude až takový problém, ale napřed potřebuju napsat pravidla, na kterých se vždycky zaseknu. Nebo spíše se zaseknu na vysvětlování podrobností a na tom, že abych mohl popsat jednu věc, potřeboval bych mít zadefinované dvě další, ale to platí pro každou položku.
OnGe píše:
5. 11. 2020, 17:08
Já bych doporučil napsat kus, jakkoliv. Prostě to nějak vysekni. Pak uvidíš, jestli to dává smysl nebo ne, kde to drhne a to změň. Tohle uděláš pětkrát, desetkrát, pak to můžeš zahodit a napsat to od začátku líp. Což ti zákonitě vyjde líp, protože už víš do čeho jsi předtím šlápnul, co fungovalo a co ne. Pokud to nebude dost dobrý, opakuj tentýž postup. Je teda potřeba udržet nějakou kontinualitu - s měsíčními přestávkami to nebude fungovat. Každopádně psát pravidla se nenaučíš čtením pravidel, čtením o psaní pravidel, ani povídáním o psaní pravidel, ale psaním pravidel.
Jak jsem psal - takhle to dělám už dvacet let a moc mi nepřijde, že bych se v tom zlepšoval. I když včera jsem dal úvod k přečtení jedné paní, která projevila zájem a pro kterou byl původní text strašně hutný a nestavitelný, a ten nový se jí velmi líbil, tak jsem to možná už konečně trefil.
Joe píše:
5. 11. 2020, 15:43
Pošli, čo máš...
Pravidla Omegy
Nově je napsaný začátek, až po "Tvorba světa", jsou to asi dvě strany textu, tak se na to můžete podívat a říct mi, jak vám to připadá.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7842
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Quentin » 6. 11. 2020, 10:23

Základy
Je to jako stolní hra kombinovaná s divadlem, jen všichni budete autoři, herci, hráči a diváci v jednom. S několika lidmi si sednete kolem stolu, vytvoříte si fiktivní identity, avatary, postavy. Budete povídat o tom, co se těmto postavám děje. Vžijete se do nich, pohlédnete na svět jejich očima. Jeden z vás nastíní zvláštní událost nebo záhadu, a bude popisovat svět okolo postav, situace, události, chování ostatních lidí. V téhle knize jsou pravidla, která to povídání usnadní, s návody co říkat a jak to říkat, aby povídání bylo zajímavé.
Zdůraznil bych tu výměnu "Hráči něco udělají" a "Vypravěč skrze svět reaguje." "Je to jako divadlo" je takové wishy-washy vysvětlení, které to moc nevyjasní. Ale je to detail, protože dole u koordinátora to skoro vysvětlíš.

Terminologie
V příručce budeme používat několik specifických výrazů. Připomínají slovník tajných služeb, kvůli udržení atmosféry, a taky proto, že zní dobře.
Vysvětlení designového záměru bych do samotných mechanik nepsal. Když už, tak spíš nějak vedle nebo pod jako poznámku.

Sekce - skupina lidí - kamarádi, rodinní příslušníci, kolegové v práci. Všichni ti, kteří projevili zájem o Omegu, a které můžeš pozvat na sezení. Nevadí, když někteří nebudou moct pokaždé přijít.

Koordinátor - organizátor sekce, vypravěč. Popisuje svět a pomocí pravidel posouvá děj.

Důstojník - hráč nebo hráčka, reálná osoba sedící v místnosti u stolu, která popisuje a hraje chování své smyšlené postavy ve fiktivním světě.
Vypravěč popisuje svět a důstojník popisuje fiktivní svět. Dvojí metr! :D

Agent - fiktivní postava, jakási krycí identita Důstojníka, avatar ve světě Omegy, role, do které se hráč vžívá, podobná filmové nebo literární postavě.

Mise - čas během vašeho sezení, kdy se agenti řeší určitou událost, záhadu nebo případ. Někdy se může protáhnout na více setkání.
Celé mi to přijde moc ukecané, ale já mám fetish na (zbytečně) stručný text :D

Sekce - Hráči u jednoho stolu.
Koordinátor - Hráč, který připravuje mise, ovládá ve hře okolní svět a pomocí pravidel posouvá děj.
Důstojník - Ostatní hráči ovládající každý jednoho agenta ve hře.
Agent - Fiktivní postava odhalující záhady v předválečném světě.
Mise - Jedna záhada nebo úkol, který agenti řeší. Obyčejně zabere jedno sezení, ale může i více.

Průběh sezení

Sejdete se. Popovídáte si o tom, jak má vypadat svět, který by vás bavilo zkoumat, vyjasníte pár základních detailů. Rozdělíte si role koordinátora a důstojníků. Důstojníci si vytvoří své krycí identity - agenty. Koordinátor připraví zápletku mise. Agenti se vydají na misi, během které budou důstojníci popisovat jejich chování. Občas se do nich přímo vžijí. Koordinátor bude důstojníkům zprostředkovávat vjemy ze světa, ve kterém se agenti nachází. Bude sledovat vývoj mise, popisovat události a hrozby. Společně s důstojníky s pomocí pravidel zjistí, co se během mise stalo. Až misi ukončíte, popovídáte si o tom, co jste zažili s jistili, domluvíte se, co byste mohli dělat příště. Možná o tom napíšete záznam. A možná, pokud budete chtít, můžete kontaktovat přímo centrálu Omegy.
Tohle bych rozdělil na tři nadpisy, třeba:
První sezení
Další sezení
Záznam
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay” -Chris McDowall, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19440
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 6. 11. 2020, 12:27

Díky Quentine, nějaké úpravy jsem provedl.
Tohle stručné psaní se zjevně osvědčilo, tak v něm budu pokračovat, a mezitím předložím jinou otázku, kterou jsem ještě neuzavřel:

Jaký název pro setting Omegy vám zní nejlépe?

:arrow? 1) Svět Úsvitu
:arrow? 2) Svět nových zítřků
:arrow? 3) Úsvit zítřka
:arrow? 4) Svět zítřka
:arrow? 5) Stín (Stíny?) zítřka
:arrow? 6) nějaký jiný - navrhněte jaký

Název se točí okolo názvu světové výstavy 1939 "Dawn of a New Day" ve spojení s používanou frází "the world of tomorrow".
Na jednu stranu to má navozovat dojem optimistické budoucnosti. Na druhou stranu všichni víme, co se na začátku 40. let dělo, a Omega řeší tu hlavně tu temnou stranu světa.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13009
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Bydliště: Prdelná lhota (čti Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od OnGe » 6. 11. 2020, 12:53

Já bych to přeložil doslovně: 1939: Úsvit nového dne. Zvlášť pokud by "nový den" měl v settingu nějakou hlubší roli. To bych tam klidně frknul i velké "N"

Frázi "Svět zítřka" bych se vyhnul, protože to by se mohlo plést s kde čím.
Punk´s not yet

výběr z vlastní zahrádky:



:idea: RPG kuchyně: 2010 - 2013 - 2017
:?: Horní progressbar - to se budete divit... možná
:?: Dolní progressbar - dávám tomu rok... maximálně dva

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19440
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Jerson » 6. 11. 2020, 13:00

Úplně celé to převzít nechci, protože tomu tak stejně nikdo nebude říkat. Potřebudu název, který můžou používat hráči, když o tom světě budou mluvit, tedy maximálně tak čtyři slabiky.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 13329
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Projekt Omega

Příspěvek od Markus » 6. 11. 2020, 13:13

Mně se vždycky líbil svět úsvitu, to zní fajn a zajímá mě, co se za tím skrývá. Ty ostatní jsou takové jalové.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Korhul a 4 hosti