Tvůrčí pochybnosti

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1740
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od smrq » 10. 5. 2021, 17:28

Nordoslave, trpím defakto tím samým. Ale...
Já jsem tvůrčí povaha. Vždy jsem to tak měl. Neumím na něčem nedělat. Maloval jsem, překládal, psal povídky teď píšu kampaň... Ani v jedné oblasti jsem netvořil pro davy a již jsem si na to zvykl. Kdybych to nedělal pro "veřejnost" (ehm... 5 lidí?), tvořil bych stejně, jen do šuplíku. To, že to aspoň těch 5 lidí použije je důvod se snažit to dělat s nějakou kulturou a snažit se o zpětnou vazbu. Stále trpím pocitem, že to není dost dobré. Ale ten tvůrčí proces mě těší a neumím nic nedělat.

A souhlasím s Markusem, že v cz/sk komunitě se nenosí napsat autorovi: hele, použil jsem to. Bylo to dobré/špatné... Je to škoda. Ono to pak vypadá, že to nečetl vůbec nikdo a člověka to pak zamrzí.

Radili ti, neposlouchej Siriena. S tím nesouhlasím. Radím: až něco zveřejníš, nečekej mexické vlny. Pravděpodobně se ozve Markus nebo jiná místní stálice plus 1 až 2 jiní uživatelé. Po roce někde zaregistruješ, že to četl/hrál ještě jeden neznámý člověk. To je asi tak všechno. :) Víc toho nečekej.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1740
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od smrq » 10. 5. 2021, 23:16

Sparkle píše:
10. 5. 2021, 11:44
Asi největší tvůrčí frustraci jsem zažila v momentě, kdy jsem zjistila, jak moc jsou pro publikum RPG modulů důležité vizuály. Protože vizuály stojí fakt strašné prachy a na to já nemám. Končina narvala do ilustrací víc jak 40k kč, kolik do toho narvala Dračí hlídka fakt nevím, já na vizuály ve svých výtvorech měla rozpočet fakt jen symbolický a většinou jsem musela lidi ukecávat, aby mi dodávali ilustrace a grafiku zadarmo nebo za symbolickou cenu. A pak když vidím, jak to lidi ofrflávají a dávají tomu nízká hodnocení kvůli vizuálům, páč jsou zmlsaní high-budget projekty, které ale jejich autoři dotovali, je mi z toho strašně smutno.

Jestli někdy budu figurovat v nějakém podcastu o tvorbě světů nebo modulů, tak určitě chci udělat nějaký apel na čtenáře RPG, aby byli shovívaví k vizuální stránce českých modulů. Protože tohle mě pálí fakt hodně moc.
hmm... A teď jsem upřímně překvapen. Toto bych nikdy neřekl. Ano, vím, že výtvarníci si své díla umí nacenit, ale upřimně říkám, že něco napsat a stylisticky upravit považuji za časově sakra náročnější než namalovat/nakreslit.
Ale možná to je tím, že jsem vizuální tvorbu studoval a nyní ji vyučuji a pisálek jsem samouk, co to plácá na koleně.
(A to si jsem nekriticky vědom, že mé spisovatelské dovednosti jsou na lehce vyšší úrovni než je u běžných lidí obvyklé.)
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Sparkle » 10. 5. 2021, 23:35

smrq píše:
10. 5. 2021, 23:16
něco napsat a stylisticky upravit považuji za časově sakra náročnější než namalovat/nakreslit.
To sice jo, ale to zvládám. To je můj investovaný čas, který do toho dávám (za ten taky nic nedostávám). To jsem ochotná podstoupit. Těch cca 20 hodin týdně, co věnuju tomu modulu, ty trávím sepisováním a vymýšlením obsahu. Co ale už nedávám, je, abych ještě platila někomu dalšímu peníze. Sama kreslit neumím.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1740
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od smrq » 10. 5. 2021, 23:40

Já to tu konečně všechno přečetl a je vtipné, že je to tu banda pisálků amatérů a poloamatérů (čest vyjímkám). Skoro se zdá, co hráč RPG, to literární tvůrce. :)

to Sparkle: nevím, neumím posoudit. Kreslení a malování je jediná věc, co mi odmala šla a byl jsem ochotný se tomu věnovat na střední škole a později. Asi to neumím posoudit. Pro mě je vždy to obtížnější, na co momentálně nemám slinu. Teď jsem na vlně psaní, takže kreslit do modulu je peklo. :)
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
kin
Romikovec
Příspěvky: 587
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od kin » 11. 5. 2021, 09:19

Sparkle: kdyby jsi uměla jen pěkně kreslit, ale ne psát a vymýšlet a chtěla by si najmout někoho, kdo za tebe sepíše a vymyslí rpg svět, tak ten člověk by si taky klíďo mohl říct třeba těch 40k czk. Asi by to nedělal zadarmo, když se tím živý a je to jeho práce. Já je chápu. Je to furt spousta času a úsilí.

A to, že grafický kabátek prodává....koukněme na moderní rpg Kickstarterovou scénu, když vypadá rpg edgy as fuck (zdravíme napříkald MorkBorg a podobné), tak má úspěch jistý jen kvůli vzhledu, na obsahu už tolik nezáleží. Protože si to koupí lidi jako artbook, pro inspiraci a nebo prostě jen do sbírky, páč se jim to líbí. Pokud je to pak i navíc dobrý produkt, tak je to win-win. Je to blbý, ale jí se taky očima. Vzhled je pro nás šechny příšerně důležitý.

Jinak, k té motivaci. Mě fakt pomáhá nějaká zpětná vazba, klidně i záporná. Nakopne mě jak to, když mě někdo pochválí a mě to nabudí, ale i to, když mě někdo nasere. Ale je pravda, že pozitivní motivace je lepší.

Ve zpětné vazbě je super spolupráce s Sparkle, protože si udržuje docela kontakt s fanoušky (mě ten kontakt s lidmi zase tolik nebere) a tak mi sem tam řekne, že jí někdo psal jak se mu líbila pasáž co jsem sesmolil apod.

Navíc mi i pomáhá zdejší fórum, je tu dost lidí co tvoří a je to zábava číst jejich věci, snažím se jim dávat zpětnou vazbu (i když ne vždy je nějak kvalitní či včasná :D ). Ve svém okolí totiž nemám moc aktivních rpg tvořících lidí, tak jsem za to zde hrozně vděčný. Protože dělat na něčem sám mě dlouhodobě nebaví. A s tím, kolik perfektních věcí tu poslední dobou vychází, tak mě fakt baví aktuální československá scéna. (tajně doufám v to, že se tu vytvoří nějaký super komunitní crawl projekt, až všichni dokončí co mají na talíři)

Nejhorší mám problém dodělávat věci. Protože jak píše Ota, tvoření mě fááákt baví. Ale do takového toho šuplíkového stavu, jakmile se tomu musí člověk věnovat po stý, protože něco dolaďuje, pepisuje, překresluje, hraje si s layoutem. Dělá na verzi 5.0 atd, tak to hrozně začíná spadat do škatulky práce a to mě neba. Takže taky velká většina mých výtvorů se ani nedotane na světlo světa. (potřeboval bych editora a tvůrčího partnera :D )

A jinak co mě nejvíc trápí je moje čeština. Diktáty jsem mělou celou školu pravidelně za pět a vzhledem k tomu že čtu z 90% jen v angličtině, tak mám už i příšerný slovosled. A jelikož je velká většina mého tvořícího procesu text, tak mě to fakt žere. Takže občas radši něco nepublikuji, protože je mi jasný že je to děs běs.
Long time no see...
Svoboda je mrcha, kterou je třeba šoustat na matraci z mrtvol. - američtí bohové
"My uncle put his ping-ping in my pa-pa." - kiss kiss bang bang

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6077
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od boubaque » 11. 5. 2021, 11:19

Disclaimer: Většina mých her byla doteď hodně improvizovaná a příprava spočívala často prostě v tom, že jsem si vymyslel úvodní scénu (zápletku v pravém slova smyslu) a pár NPC a lokací, abych se měl o co opřít. Na conové hraní si připravuju "záložní variantu příběhu", protože když se sejde pasivní parta, tak je něčím protáhnout musím. Takže ze mě moduly/dobrodružství moc nelezou. Ale něco už ze mě párkrát vypadlo (a ve nejbližší době opět vypadne, jen jsem to už nestihl do posledního Drakkaru).

Já jsem docela flegmatik (a hokej a hodně kritický otec mě vytrénovali), takže část kritiky po mě stéká jako déšť po skle a u jiné si prostě řeknu "shit happens, příště to snad udělám líp", ale důležité je podle mě pro vyrovnání se s pochybnostmi několik věcí:

:arrow? Nečekám, že vytvořím dokonalý, nebo aspoň skvělý produkt. Teda samozřejmě, chci takový vytvořit, ale je mi jasné, že z něho všichni na prdel nesednou. Co čekám, je, že vytvořím nadprůměrný produkt, který zlepší, i kdyby jen nepatrně, celkovou úroveň současné nabídky (a výjimečně u krátkých věcí se občas spokojím s šedým průměrem, protože už nemám čas to dotahovat výš). Jinak by to fakt nemělo smysl a nechal bych to v šuplíku. Což se občas stane, ale většinou už v zárodku, protože se mi do toho nechce dávat energie na sepisování.

:arrow? Z předchozího bodu mj. vyplývá, že všechno, co jde ven, si musí chvíli odpočinout – resp. já od toho musím získat odstup, a pak přichází nejmíň jedno kolo oprav a vylepšení. V ideálním případě tak dvě tři kola a aspoň jeden playtest některé z novějších verzí (ale k tomu jsem se dokopal jen u věže trpasličího alchymisty, a i ta prostě ještě teď potřebuje úpravy).

:arrow? K úpravám a odstupu je potřeba využít zpětnou vazbu. Ale každému se líbí něco jiného, a nikdy se nezavděčím všem, takže je potřeba si vybrat, čí kritiku (negativní i pozitivní) budu upřednostňovat, a ostatní filtruju, nejčastěji podle toho, jestli vycházejí z podobných východisek, z jakých jsem při tvorbě vycházel já. (Důležité je si taky uvědomit, že člověk, který má zásluhy, nemusí být ve všem dobrý tvůrce, a už vůbec nemusí být dobrý kritik.) Dobré je si vybrat konkrétní lidi a dít jim věc k posouzení ještě před zveřejněním prvního kompletního draftu.* A ať už procházím kritiku od někoho jiného, nebo se dívám na svoje dílo odpočatýma očima, nikdy si neříkám to jsem debil, jak jsem to tady mohl tak po*rat?, ale tady se to se*e, to potřebuje opravit. K tomu je samozřejmě potřeba i ten odstup: kritiku nikdy nečíst hned po uveřejnění svého díla!

* Ale třeba já jsem konzultant na prd, protože si takhle z fleku vybavuju tři lidi, co po mně něco podobného za posledního půl roku chtěli (nebo jsem se nabídl), a pak jsem si na to nenašel čas :(

:arrow? A taky se nesnažím kritice ve všem vyhovět, někdy jsem prostě ten jediný, kdo svůj geniální nápad pochopil :D a nesnažím se opravovat všechno. Pokud je něco ze zpětného pohledu špatné, ale už je to venku a s novou verzí by bylo víc drbání než předpokládaného zisku, tak to prostě už nechat venku. Pokud je to nachystané na vydání, je to čistě na rozhodnutí, ale imho lepší dát ven v něčem špatnou věc (a třeba na tu chybu upozornit, aby s tím mohli ostatní líp pracovat), než to celé zahodit. Jedině, že bych chtěl nápady zrecyklovat a využít v něčem lepším příště (případně začít úplně odznova). Ono je totiž podle mě strašně motivační, že mám venku něco, co není ideální, protože další věci téměř jistě budou lepší :)

Určitě jsem k tomu měl nějaké další geniální myšlenky, ale už tak je to dlouhé jak pohádka, tak toho nechám.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od York » 11. 5. 2021, 11:50

kin píše:
11. 5. 2021, 09:19
jak píše Ota, tvoření mě fááákt baví
Tohle vám fakt závidim. Pro mě je to práce, do který se musim nutit. Dělám to, protože chci něco tvořit, užírá mě, když se jen tak flákám. Radost z toho mám, až když je to někomu k něčemu dobrý, třeba když si to pak s někym zahraju.

Lethrendis

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Lethrendis » 11. 5. 2021, 13:02

Já také v oblasti svého koníčku tvořím rád, že drtivá většina mých věcí skončí v šuplíku, mě netrápí. Ve výsledku mám možná deset rozpracovaných projektů, překladů i vlastních, které však s pravděpodobností hraničící s jistotou nebudou nikdy publikovány. Ne proto, že bych nějak zásadně pochyboval o jejich kvalitě (to jen tu a tam), ale protože nemám důslednost pro jejich dotažení do nějaké výsledné podoby.

Ale je mi to jedno, mám radost už ze samotné tvorby.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 285
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Nordoslav » 11. 5. 2021, 14:11

Jedna z velkých oblastí, kde se všichni shodujeme je zpětná vazba - zvlášť absence té pozitivní.
Je to ale možná částečně dáno i vlastnostmi mozku, který si pamatuje spíš to horší, než to dobré - resp na to intenzivněji reaguje a proto i novinové titulky vypadají tak, jak vypadají.

Jedna z techni na zahánění splínu by tedy mohla být pozitivní nástěnka - mít ať už reálnou nebo virtuální složku, kam si můžeme dávat výstřižky pochval a pozitivních reakcí a vždy, když přijde splín (a myslím tím opravdu tvůrčí krizi a ne Yorkem popisovnaou schopnost zdravě přijímat kritiku), ji otevřít.

Ideálně spojené ještě s nějakým silným vizuálním stimulem - třeba obrovské červené tlačítko "PANIC" na ploše :)
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Sparkle » 11. 5. 2021, 14:33

Já zase úplně nemusím takové to "poplácám autora po zádech, povzbudím ho, reálně ale ten jeho produkt hrát nebudu ani ho finančně nepodpořím". Tento typ zpětné vazby může víc uškodit než pomoct - autorovi dá falešný pocit, že o jeho produkt by mohl být reálný zájem, a o to víc pak bude zklamaný, až dojde na lámání chleba a fakt se budou řešit prodané kusy a reálné hry, a nebudou. A on do toho zainvestoval spoustu energie / času / peněz.
Proto někdy schválně nepíšu zpětnou vazbu na produkt, i když se mi třeba líbí, ale vím, že ho hrát nebudu, pro moje současné potřeby je k ničemu, a zároveň autora v tuto chvíli nebudu mít kapacitu reálně podpořit ani jinak (finančně, pomocí s propagací). To moje mlčení bude v ten moment nejupřímnější zpětná vazba.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od York » 11. 5. 2021, 14:47

Nejlepší morale boost je pro mě rozhodně vědět, že to, na čem jsem pracoval, lidi hrajou. Strašně mě třeba těší, když i po letech narazím na někoho, kdo hraje Aftermath nebo Afteshock.

Pepa
Příspěvky: 3111
Registrován: 25. 5. 2013, 15:00

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Pepa » 11. 5. 2021, 15:05

Nordoslav píše:Pokud ano, jak se s tím sumírujete?
York píše:Nijak. Jakmile jednou ztratíš sebevědomí, není cesty zpět, budeš s tím muset žít.
Ztracené sebevědomí lze také získat zpátky.

Hlavu vzhůru, Yorku!

Hlavu vzhůru, všichni! :wink:

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19919
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Jerson » 11. 5. 2021, 15:29

Ještě jsem chtěl dodat, že pro mě jsou asi nejhorší přání typu "tak ať brzy najdeš kreslíře/testery/vydavatele/hráče /kohokoliv", s čím mi dotyčný sám nemůže co nechce pomoct.
Vím že to ti lidé obvykle myslí upřímně, ale ve výsledku to vždycky byla jen prázdná fráze, která mi nijak nepomůže. (Uvedená věta je jen příklad, ne že bych tyhle lidi teď sháněl.)
Mnohem víc mě v tvorbě podpoří konkrétní pomoc, třeba i to když mi někdo řekne o svém kamarádovi, kterého se můžu zeptat. I kdyby to s ním nevyšlo, občas mě dotyčný dokáže dál.

Podobně sliby "pošli mi to, (až bude čas), přečtu si to" - ten čas si ti lidé nikdy nenajdou, a nechci jim to mít za zlé. Mnohem lepší je, když někdo napíše "pošli mi to, přečtu si to". Rozfil bývá v tom, že ten druhý člověk si to přečte a něco zhodnotí, i když vlastně odpověděl stejně.

Vím že je to s časem těžké, snad každý dělá věci, které už hoří, nebo které ho zajímají samý od sebe, takže pak do těch lidí musím šťouchat a stejně to nepomáhá, jak se dostanou z mé aury, (nebo do aury jiných lidí), tak prostě jejich zájem už nebývá tak velký.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Markus » 12. 5. 2021, 09:55

Sparkle píše:
10. 5. 2021, 11:44
Asi největší tvůrčí frustraci jsem zažila v momentě, kdy jsem zjistila, jak moc jsou pro publikum RPG modulů důležité vizuály.
Náhodný postřeh:

Já si třeba na vizuály nepotrpím, ale zjistil jsem, že bazíruju na sazbě. Odmítám číst cokoli, co má formát webové stránky nebo rozvláčného wordového dokumentu. Jakmile to nemá přehlednou sazbu, sloupce, pěkné fonty a nadpisy, tak se ani neobtěžuju to říct a automaticky to zavírám. Možná je to snobství, ale říkám si, že když tomu autor nechtěl věnovat tolik času, aby mi to podal přehledně, proč bych tomu ten čas měl věnovat já?

Smutné je, že se tu všude válí hromada překladů v HTML nebo ve Wordu, které přesně kvůli tomu nikdo nikdy nepoužije. Dokud to není v PDF (a ideálně ještě s původním vizuálem - přesně jak říkáš), nikoho to IMHO nezajímá.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7993
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tvůrčí pochybnosti

Příspěvek od Quentin » 12. 5. 2021, 10:16

Markus píše:
12. 5. 2021, 09:55
Sparkle píše:
10. 5. 2021, 11:44
Asi největší tvůrčí frustraci jsem zažila v momentě, kdy jsem zjistila, jak moc jsou pro publikum RPG modulů důležité vizuály.
Já si třeba na vizuály nepotrpím, ale zjistil jsem, že bazíruju na sazbě. Odmítám číst cokoli, co má formát webové stránky nebo rozvláčného wordového dokumentu. Jakmile to nemá přehlednou sazbu, sloupce, pěkné fonty a nadpisy, tak se ani neobtěžuju to říct a automaticky to zavírám. Možná je to snobství, ale říkám si, že když tomu autor nechtěl věnovat tolik času, aby mi to podal přehledně, proč bych tomu ten čas měl věnovat já?
+1000

Pořádné ilustrace neurazí, zejména na obálce, ale nejsou nutně potřeba (třeba Maze Rats nebo Knave nemají ani jednu). A když už nějaké jsou, tak nemusí být zase tak úžasné, stačí když rozbijou monotónost sazby.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti