Náhodná setkání

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 00:12

MarkyParky píše:
10. 5. 2021, 00:01
V interpretaci významu té náhody a jejím prolinkování na odehrávané jsou lepší lidi.
Jo, ale designér je taky člověk. Tj. není to o tom, jestli to necháš na náhodě nebo na člověku, ale jestli to člověk prolinkuje už při přípravě, nebo až při hře.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Sparkle » 10. 5. 2021, 00:21

MarkyParky píše:
10. 5. 2021, 00:01
GM musí rozhodnout, jaký drb dává smysl aby obchodník věděl a pustil radnom klientům
Tady bych se fakt nebála dát tvrdý GM fiat a nebrat to pouze jako "který drb dává smysl, že obchodník ví" ale i "co tím chci dosáhnout v kampani". Množina možných drbů v dané lokalitě je obrovská (GM ji získá automaticky, jakmile si přečte modul - vše v něm se dá podat formou drbu) a GM by z toho měl udělat selekci podle toho, co zrovna je žádoucí řešit - například když družina má rozdělaných příliš mnoho dějových linií a už není žádoucí přidávat další, pak by nový drb neměl nakopávat další linii, ale posunout některou ze stávajících. Naopak pokud hráči sledují málo dějových linií a je cítit, že by kampaň užila větší rozmanitost, je žádoucí dát takový drb, který nakopne novou zápletku.

Taky by měl GM zohlednit to, která zápletka v dané lokalitě hráče nejvíc chytla a chtějí se v ní nejvíc posunout, a taky to, na jaký typ drbů mají hráči momentálně náladu a co by je nejvíc překvapilo, jako například když se o obávaném záporákovi najednou dozvědí nějaký strašně "mundane" zlozvyk a tím ho to polidští... prostě vytvořit operativně vhodný drb. To se GM imho musí naučit a tu kampaň to zlepší. A když mu modul ty drby explicitně nevypíše, protože autor modulu chce dokopat GMy, aby se tohle naučili, je to imho jedině správně.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 00:23

Sparkle píše:
10. 5. 2021, 00:21
Tady bych se fakt nebála dát tvrdý GM fiat a nebrat to pouze jako "který drb dává smysl, že obchodník ví" ale i "co tím chci dosáhnout v kampani".
Asi bych se ptal, jestli má smysl používat sandboxový techniky, když nechceš hrát sandbox. Ale jestli ti to funguje, tak asi proč ne.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Sparkle » 10. 5. 2021, 00:31

Já chci hrát hlavně tak, aby se hráči bavili. Pokud mi hráči říkají, že už mají nabráno příliš mnoho dějových linií a chtějí se teď fokusovat na ty rozjeté a další nepřidávat, nebo naopak říkají, že by si rádi odpočinuli od aktuální zápletky a rozjeli jinou (což jsou reálné situace, když hráče fakt posloucháš a zajímáš se o jejich potřeby), tak pokud bych stále trvala na původním poolu drbů, "abych náhodou neujela ze sandboxových principů", tak jsem špatný GM.
Je to o důvod víc si žádný pool drbů dopředu nedávat a nemít v modulu napsáno, které NPC poskytuje jaké drby.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 00:40

Sparkle: Před chvílí jsi vyčítala Markusovi, že tlačí svůj oblíbenej styl hry...

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Sparkle » 10. 5. 2021, 00:53

Právě proto, že nechci hráčům tlačit svůj styl hry, tak tam chci mít vágnější a flexibilnější náhodná setkání a pool drbů, abych tam mohla sázet to, co oni chtějí hrát.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14996
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 01:10

Nemluvím teď o tom, co děláš ve hře, ale tady v diskusi. To, že GM se nesnaží odhadnout, co bude hráče zajímat, a nechává to rozhodnutí na nich, je celkem populární herní styl, říká se mu sandbox. Můžeš to určitě považovat za špatný GMování, ale spousta hráčů ten názor zřejmě nesdílí.

MarkyParky
Příspěvky: 11203
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od MarkyParky » 10. 5. 2021, 06:12

York:
Buďme fér - tohle téma se jmenuje Náhodná setkání a ne sandbox.
A i když jsme do něj vstoupili skrze rozbor dobrodružství pro sandboxovou hru, teď už se bavíme v obecnější rovině.

Sparkliny argumenty jsou naprosto validní - a ve skutečnosti jdou stejným směrem, jako Markusův (nebo občas tvůj "drobečkový" přístup), jen to říká na plnou pusu.

Což fakt není špatě.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19905
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Jerson » 10. 5. 2021, 06:56

Sparkle píše:
10. 5. 2021, 00:21
To se GM imho musí naučit a tu kampaň to zlepší. A když mu modul ty drby explicitně nevypíše, protože autor modulu chce dokopat GMy, aby se tohle naučili, je to imho jedině správně.
Pokud se domníváš, že nevypsáním drbů dokopeš GMmy k tomu, aby se je naučili vytvářet za pochodu, docela by mě zajímalo, z čeho tento předpoklad pramení. Osobně bych řekl, že to dopadne přesně naopak, totiž že žádné vypsané drby vedou ke stavu žádné drby ve hře, protože pokud nestojíš GMmovi za zády v okovaných botách během hry, tak písmenky (navíc nenapsanými) ho k ničemu nedokopeš.

Pokud něco, tak GMmové potřebují ukázat, že se drby dají vymyslet a použít, a potřebují návod, jak jednoduše vymýšlet další a dostávat je do hry. To samé platí i pro náhodná setkání obecně. Sám od sebe na jejich použití GM jen těžko přijde.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 284
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Nordoslav » 10. 5. 2021, 07:25

Trochu se tu v rámci debaty zapomíná na další možnou funkci tabulky náhodných setkání – simulace dějů který nejsme schopni propočítat/namapovat.
Příklad: Vím, že po lese běhá tlupa opilých trpasličích prospektorů, kteří na náhodných místech odpalují dynamit, protože hahahaha. Plaší to zvěř a pátrají po nich neúspěšně tři oddíly neschopných vojáků.
V ideálním světě mám namapovaný komplet pohyb prospektorů. Vojáků. Zvířat. Míst, kde došlo k výbuchu. To ale nejsem schopný, takže to všechno namapuji na tabulku náhodných setkání, protože efekt bude dostatečně podobný namapování a stojí mě to zlomek námahy a energie.
U výše zmíněného se tím generuje děj, takže by se to líbilo i Markusovi.
Na druhou stranu, já chci náhodnými setkáními předávat i flavor a informace o povaze okolí. Když potkají postavy už třetí skupinu vidláků, která sdírá kůru, aby ji mohla pomlít na mouku, tak to není dějutvorné, ale ukazuje to, že tady opravdu probíhá hladomor.
Stejně tak i časté potkávání hlídek dává nějakou informaci. Absence poutníků na cestách. To že je to náhodné setkání ještě neznamená, že to musí generovat scénu. Jsou situace, kdy družina se nechce zdržovat, a tak se dá odbít pár větama jak zpestření na cestě.
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1740
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od smrq » 10. 5. 2021, 07:42

Sparkle píše:
9. 5. 2021, 22:07
Smrq: tvůj modul jsem nečetla celý, asi jen půlku, ale přišel mi skvělý. Hlavně proto, že měl osobitý styl. Ukecanost mi vůbec nevadila, naopak, ty píšeš krásně poeticky a atmosféricky, takže to tomu přidávalo šťávu a chuť si to zahrát. Obsah mi spíš než klasický dobrodružný dungeon crawl žánr evokoval vesnickou mystiku, exploraci lore, minulosti a sociálna, plus řešení lidských dramat, což mi přišlo super a všechno tomu v tom textu komplimentovalo. A to, že se tam vyskytují střetnutí typu "medvědice s mládětem", kde fakt není žádný fantasy / weird twist, to jenom podtrhovalo, protože takovéto věci jsou strašně "relatable".

Že se ti to nelíbí a chceš to přepsat mi přijde škoda.
Tohle se mi, Sparkle, moc hezky čte. Děkuji. Ale bojíš se zbytečně. Hlavu přenastavíš jen o kousek. Já z toho ani po přepsání nebudu mít akční jízdu bez oddechu.

K příkladu s medvědicí pravděpodobně přípisu něco takového:
Pokud se okolí dozví, že dobrodruzi medvědicí zabili (nebo naopak), potěší místního brtníka Frantu, kterému vyžírá med z úlů. Ale naštvou vlkeny z osady opodál (nebo naopak).

To již má potenciál, že čin družiny má význam pro dění v modulu.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14300
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 10. 5. 2021, 09:23

To je moc pěkný, smrku, ale pořád ti tam chybí důvod, proč by tu medvědici sakra měl někdo zabíjet :)

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 29099
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Vallun » 10. 5. 2021, 09:28

Markus píše:
10. 5. 2021, 09:23
To je moc pěkný, smrku, ale pořád ti tam chybí důvod, proč by tu medvědici sakra měl někdo zabíjet :)
Přežití, hlad, trofej, XP?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14300
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 10. 5. 2021, 09:35

Sparkle píše:
10. 5. 2021, 00:53
Právě proto, že nechci hráčům tlačit
Se vší úctou Sparkle, ale tyhlety opakované řeči o tom, že někomu tlačím svůj styl a měl bych toho nechat, si laskavě... nech od cesty.

Smrq tady chystá rozsáhlé dobrodružství a poprosil nás o zpětnou vazbu. Já se mu ji snažím dávat, a to pokud možno podrobnou, včetně nějakých rozborů a argumentace. Ano, samozřejmě to odráží můj náhled na hru. Srmq je dost svéprávnej na to, aby si z toho vyfiltroval, co se mu líbí a co ne.

Tys mu zatím dala zpětné vazby nula nula prdlačky (až na to, že jsi tady v nesouvisející diskuzi napsala něco jako "Buď svůj a nic neměň", což je sice pěkně sluníčkové, ale taky úplně k ničemu). Takže nepomáháš nijak - ale o to radši rejpeš do ostatních, aby mlčeli a taky zpětnou vazbu nedávali.

MarkyParky
Příspěvky: 11203
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od MarkyParky » 10. 5. 2021, 09:40

Markus:
Nejsi s tim ale trochu offtopic?

Já jsem přesun do tohohle vlákna vnímal jako přesun od zpětné vazby ke konkrétnímu produktu k obecnému (a nespoilerovému) tlachaní o náhodných setkáních obecně.

A jinak obligátně budu nesouhlasit s tím, že hraci musí mít předskriptovaný důvod k tomu medvědici zabít.

Nemusí.

Naopak, ta situace je mnohem zajímavější, když jejich rozhodnutí po setkání s medvědicí bude zcela svobodné.

Co bych spíš dal jako zpětnou vazbu je, že pokud bude tohle info u medvědice, crosslinkem musí být i u Franty a vlkenů. Tam totiž vzniká ten potenciál, který udělá vazbu hratelnou a konflikt.

Edit: Ještě jinak - tam ten důvod je předskriptovaný a je to v pořádku.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti