Náhodná setkání

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Náhodná setkání

Příspěvek od York » 28. 5. 2020, 16:46

:?: Co jsou náhodná setkání a k čemu ve hře slouží?
:?: Jak je správně používat?
:?: Jaké jsou druhy náhodných setkání a v čem se liší?
Naposledy upravil(a) York dne 28. 5. 2020, 16:53, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 28. 5. 2020, 16:50

Druhy náhodných setkání:

1) Putující nestvůry (wandering monsters)

Lesem se pohybuje lovecká výprava goblinů.

Házíme na to, zda ji postavy potkají.


2) Náhodné lokace (random locations)

Někde v lese je rokle, ve které žije troll.

Házíme na to, zda na ni zrovna postavy narazí. Spuštěním tohoto setkání se lokace umístí do mapy.


3) Náhodné události (random events)

Zítra do města dorazí trpaslická karavana.

Házíme na to, co se v nejbližší době stane nehledě na to, co postavy udělají.
Naposledy upravil(a) York dne 28. 5. 2020, 21:26, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 28. 5. 2020, 19:01

:arrow? Jednotlivé druhy náhodných setkání spolu mohou souviset - v lese je gobliní tábor, takže na něj mohou postavy narazit, chodí tam goliní lovecká výprava, kterou mohou potkat a může se stát, že goblini vyrazí na válečnou výpravu na sousední město (což je událost). Jsou to pořád ti samí goblini, projevují se skrz různé eventy.


:?: Otázka je, co se stane, když hraničář bude hledat stopy.

Tabulka náhodných setkáním nám říká, že v lese je gobliní tábor, pohybuje se po něm gobliní lovci a je šance, že goblini vyrazí na válečnou výpravu - po tom všem zůstanou stopy, které hraničář může najít. Je ale třeba brát v potaz, že nevíme, kde se pohybují lovci, kde je tábor, ani kdy proběhne či proběhla válečná výprava, dokud se nespustí příslušný random event.

Hledání stop nesmí vyvolat hod na náhodné setkání, protože jednou z funkcí náhodných setkání je vyčerpávat hráčům zdroje, takže by si hráč snahou získat informace sám uškodil. To znamená, že hráč může najít jen stopy, které se v dané oblasti běžně vyskytují, nebo stopy po eventu, na který už se házelo.

Problém je, že náhodné lokace nemají pevně dané umístění, dokud nepadne příslušná položka v tabulce - to, že padl "tábor goblinů" znamená, že je přesně tam, kde zrovna postavy jsou. Když tedy hraničář hledá stopy předtím, než tahle varianta padne, mělo by to znamenat, že jsou postavy nejsou poblíž tábora a tudíž po něm ani nenajdou stopy. To samé by mělo platit i pro loveckou výpravu - událost "narazili jste na stopy po lovecké výpravě" by měla být součástí tabulky, neměl by ji spustit hráč tím, že hledá stopy.

Poslední bod jsou stopy po lovecké výpravě goblinů. Jakmile padne tahle položka v tabulce, PJ ví, že výprava vyrazí z gobliního tábora směrem k městu. Poloha tábora je ale určena náhodným setkáním, do té doby ji PJ nezná. Platí tedy to samé co pro setkání s lovci a správné řešení je ve chvíli, kdy padne "válečná výprava", přidat do tabulky řádek "stopy po válečné výpravě".

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 28. 5. 2020, 19:16

Pokud bych gobliní tábor místo do náhodné tabulky dal pevně na mapu, mělo by to následující důsledky:

• Postavy na něj nemůžou narazit náhodou, ale jen pokud poud se hráči rozhodnout projít příslušným místem (protože jinak by hod na random encounter určoval, kudy postavy jdou, což by šlo proti player agency).

Když tedy hráči řeknou "vezmem to zhruba tudy lesem" ukážou prestem, kudy půjdou a zrovna to povede přes tábor goblinů nebo kolem něj, buď na něj přímo narazí, nebo potkají stopy po činnosti goblinů v jeho okolí.


• Když padne událost "válečná výprava goblinů", PJ přesně ví, kudy goblini šli - od tábora k městu vcelku přímou čarou. Pokud trasa postav tuhle trasu protne, narazí na stopy po výpravě. Po spuštění "výpravy goblinů" v náhodné tabulce tudíž PJ nemusí přidat řádek "stopy po válečné výpravě", protože to, že je postavy najdou, není náhodné.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 28. 5. 2020, 21:18

Pojmové dilema: Chybí mi název pro "to, co je v náhodné tabulce". Náhodná setkání není moc dobrej výraz, protože to je jen jedna z možností, viz druhej příspěvek. Stejně tak náhodné události.

Možná tomu fakt říkat jen náhodná tabulka, která může obsahovat (mimo jiné) náhodná setkání, náhodné události a náhodné lokace? Bylo by ale užitečný nějak rozlišit tenhle druh náhodných tabulek od těch, co generujou třeba herní obsah nebo rysy postav...


edit: Respektive teda otázka je, jestli by náhodné události vůbec měly bejt ve stejný tabulce a pokud ne, tak jestli by se tomu obecně nemělo říkat "náhodná setkání" s tím, že se postavy můžou náhodně setkat s lokací* (random location) nebo s NPCčky (wandering monsters).

* což ale zní divně.

Říkat tomu obecně náhodné události moc dobře nejde, protože by se to pletlo s událostmi typu "do města přijela karavana".

Uživatelský avatar
Cor
Příspěvky: 1031
Registrován: 26. 3. 2013, 10:10

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Cor » 28. 5. 2020, 21:53

:arrow? Náhodný obsah

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 31. 5. 2020, 01:21

Cor píše:
28. 5. 2020, 21:53
:arrow? Náhodný obsah
To mi sedí spíš pro generování prostředí, npcček a podobně - náhodný herní obsah :think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 31. 5. 2020, 01:37

Markus píše:
30. 5. 2020, 19:58
Pokud totiž něco řeším a nemám to ujasněné, tak to, jakým způsobem obsah tabulky náhodných setkání signalizovat. Co přesně mám signalizovat, když hráči řeknou "jdeme se tu trochu poohlídnout po stopách a tak, ať víme, co se tady pohybuje". Co přesně jim na to mám říct? Moje tabulka má 20 položek a já nevím, kterou z nich potkají a kdy. Mám prostě náhodně vybrat nějakou položku ("smečka harpyjí") a signalizovat ji ("ohlodané lidské kosti a kolem něj peří"), přestože pak náhodné setkání s harpyjemi vůbec nemusí padnout a místo něj padnou kostlivci? Nebo mám předem/v okamžiku hráčského pátrání nahodit setkání do zásoby, signalizovat ho a potom už jen čekat, až se nějaké náhodné setkání spustí - a spustit přesně to, co jsem signalizoval?
Pro zjednodušení předpokládejme, že v tabulce jsou pouze wandering monsters. Představuje tedy to, že se po oblasti potuluje několik druhů potvor/NPCček. Zřejmě za sebou zanechávají stopy, ať už jsou to šlápoty v bahně, vyhaslé ohniště, zbytky tábora a podobně. Neznamená to ale, že na každym čtevrečním metru jsou nějaký stopy - naopak, na většině prostoru nic zajímavýho není.


:arrow? Hráči oznámí, že se rozhlídnou po okolí. To znamená, že stráví nějaký čas pohybem po oblasti a mohou tedy na něco narazit - buď na stopy, nebo přímo na nějaké wandering monstrum.

Na tohle už máš mechaniku - to je přesně ta náhodná tabulka. Jen v ní musí být přiměřený poměr položek, kdy postavy narazí na stopy a ne přímo na wandering monster. Je otázka, jakej poměr je vhodnej, ale řekl bych, že šance narazit na různě starý stopy by měla bejt větší než šance narazit přímo na pohybující se potvoru.

Hráči stráví nějakej čas hledáním stop a je tudíž šance, že na nějaký stopy nebo potvoru narazí. Pokud házíš každých 10 minut, tak za hodinu hodíš 6x. Kolik se toho dozvědí, záleží tedy na tom, jak dlouho budou stopy hledat, a taky na štěstí.


:?: Jak se liší "hledáme stopy" od "cestujeme tímhle směrem a hledáním stop se nezdržujeme?"

Bude to nejspíš pomalejší a měla by při tom bejt větší šance, že si postavy nějakejch stop všimnou. Jak to zlohlednit? Možná zvýšením šance na nalezení stop? Nebo při pouhém cestování v tabulce vůbec nebudou méně nápadné stopy uvedené...

edit: Možná tak, že při pochodu máš třeba šanci 1 ze 6, že potvory narazí na potvoru, a když oznámí, že hledají stopy, tak budou postupovat pomaleji, ale přidá se k tomu šance třeba 2 ze 6, že narazí na stopy?

Tj. měl bys jen jednu tabulku a:
  • Když by padlo 1, znamenalo by to "postavy narazily na wandering monster"
  • Když 2 nebo 3, znamenalo by to "postavy narazily na stopy po wandering monstru" (ale jen když aktivně hledají stopy)
  • A 3-6 by znamenalo "postavy na nic nenarazily"

:?: Co se stane, když postavy narazí na stopy?

Stopa může být různě stará - to by chtělo zase nějak zlohlednit. Buď dodatečným hodem na stáří stop (to je asi jednodušší), nebo to nějak zadrátovat přímo do tabulky. Hráči se pak na základě toho můžou rozhodnout, jestli budou stopu sledovat, nebo že se naopak tomu, co ji zanechalo, obloukem vyhnou.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 31. 5. 2020, 15:53

Vedl jsem jedno dobrodružství, kde byla v tabulce náhodných setkání polovina skutečných setkání a polovina „náznaků“ na tato setkání, a moc se mi to nelíbilo. Běžně se stávalo, že jsem hodil náznak setkání, které pak nepřišlo, nebo naopak setkání bez náznaku. Takže pointa toho, proč jsou v té tabulce náznaky, mi trochu uniká.

Navíc to rozbíjí efekt toho, že čas je zdroj a s plynutím času stoupá riziko. Respektive ono ho to úplně nerozbíjí, jen si pak musíš změnit pravděpodobnosti, když polovina položek v tabulce je vlastně zcela bezpečná.

To už mi přijde fakt lepší mít v té tabulce jenom skutečná setkání a ty náznaky si nějak improvizovaně vymýšlet sám. Jednak preventivně (stopující postavy narazí na stopy tvora, který se tu pohybuje), jednak těsně před setkáním. Tj. když mi padne náhodné setkání se smečkou vrrrků, popíšu, jak postavy zpoza rohu jeskyně slyší blížící se vrčení, a nechám hráče reagovat. A za chvíli to setkání skutečně nastane. Tady je vazba signalizace > setkání jasná.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 31. 5. 2020, 16:00

Markus píše:
31. 5. 2020, 15:53
To už mi přijde fakt lepší mít v té tabulce jenom skutečná setkání a ty náznaky si nějak improvizovaně vymýšlet sám.
No však jo, však jsem psal, že to asi bude nejrozumněší varianta.

Máš dejme tomu tabulku:

1) Smečka hladových vlků
2) Trpasličtí prospektoři

Hráči ohlásí, že budou hodinu hledat stopy, aby zjistili, co tu žije. Házíš po deseti minutách, takže 6x. Výsledky znamenají: 1 - to, co je v tabulce. 2-3 - stopy po tom, co je v tabulce, 4-6 - nic.

Postupně házíš a padne ti 5, 6, 3. Znamená to, že prvních dvacet minut postavy na nic nenarazily, po třiceti minutách narazily na stopy.

:?: Čeho to jsou stopy? To zjistíš z náhodný tabulky. Házíš 1k2, padne třeba 2 - stopy smečky hladových vlků.

:?: Jak starý jsou ty stopy? To zjistíš dalším hodem. Dejme tomu 1k6, kdy 1 znamená "tak starý, že jdou sotva rozeznat" a 6 znamená "čerstvý stopy". Padne 3, takže to bude něco mezi, dejme tomu pár dní.

Hráčům popíšeš: "Zhruba po půl hodině hledání jste narazili na ohlodané jelení kosti. Hraničáři, vidíš tady stopy vlčí smečky, pochutnali si tu na něm před několika dny. Pak odběhli na sever*."

* roll 1d6, šestka je sever, padlo 6.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5950
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Bifi » 1. 6. 2020, 11:04

Yorku, v angličtine je rozdiel medzi random events (náhodné udalosti hádzané na dennej, týždennej alebo menej častej báze - podľa účelu) a random encounters.

Markusi, jednoduchšie riešenie by bolo:

1) Stopy smečky vlků -> Smečka hladových vlků
2) Trpasličtí prospektoři

Ak padne výsledok 1 prvýkrát, postavy nájdu stopy. Stopy si z tabuľky vyškrtneš. Ak padne výsledok 1 druhýkrát, natrafia na vlky.
Prospektori sa vyskytnú bez varovania.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania
// "Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." //

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7993
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Quentin » 1. 6. 2020, 11:08

Bifi: Zabíral jsem vlkama rovnou dvě políčka, aby na ně byla podobná šance. A přihazoval jsem i počasí, abych na to nezapomínal a/nebo nemusel mít vedlejší tabulku.

k4 encounter table
1-2) Stopy vlků -> Smečka vlků
3) Prospektoři
4) Bouře + hoď znovu
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 1. 6. 2020, 13:11

Bifi píše:
1. 6. 2020, 11:04
Markusi, jednoduchšie riešenie by bolo:

1) Stopy smečky vlků -> Smečka hladových vlků
2) Trpasličtí prospektoři
To se pak ale nemůže stát, že hráči potkají vlky jen tak bez varování, aniž by předem našli stopy.

Navíc pokud mám nastaveno, že "čas je zdroj" a že hráči musí operovat s tím, že čas strávený na nějakém místě zvyšuje riziko, že někoho potkají, tak zpravidla chci, aby spuštění setkání (= špatný hod) skutečně spustilo setkání a aby se ten špatný hod nevyplýtval na něco, co setkání ve skutečnosti není. Ale to uznávám, že je věc konkrétní implementace a dá se to pořešit jiným nastavením pravděpodobností.

EDIT: Zatím mě to tíhne k tomu mít tabulku kde jsou jen nefalšovaná setkání. Nějak improvizovaně je signalizovat, jak zrovna uznám za vhodné.* A když hráči budou aktivně prohlížet okolí, můžu to zase buď zaimproivizovat, nebo si na tabulku hodit a popsat stopy toho, co na ní padne. S tím, že pravděpodobnost spuštění setkání je na signalizaci zcela nezávislá.

*Mám zkušenost, že když nastavím sám sobě nějaké pravidlo toho, co všechno mám při hře sledovat, stejně ho při hře ignoruju. Takže se snažím nepřidělávat si trackovací procedury, mít jich co nejmíň a hrát intuitivně do chvíle, než hráči aktivně něco spustí. Tedy mít procedury navázané spíš na akce ze strany hráčů, než aby běžely celou dobu na pozadí. Stačí že mi celou dobu na pozadí běží počítání času a házení na spuštění náhodného setkání.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 1. 6. 2020, 16:45

Quentin píše:
1. 6. 2020, 11:08
k4 encounter table
1-2) Stopy vlků -> Smečka vlků
Dát stopy do tabulky má výhodu v tom, že je můžeš líp popsat už v rámci přípravy. Tj. nejen "stopy vlků", ale třeba "ohlodané jelení kosti a kolem stopy vlčí smečky". Nějak by to ale chtělo rozlišit, jestli postavy aktivně stopují (zdržují se tím), nebo ne. Možná přeskakovat položky se stopama, pokud postavy nestopují?


1-3: 👣 Stopy smečky vlků.
4: Ohlodané jelení kosti. 👣 Kolem stopy vlčí smečky.
5: Vlčí smečka.

Když padne 1-3 a postavy nestopují, nic se nestane - potkaly vlčí stopy, ale nevšimly si jich, protože se nechtěly zdržovat stopováním, nebo třeba v družině není žádnej stopař. Ohlodaných jeleních kostí si všimnou, i když se stopovat nesnaží, vlčí smečky taky.

Quentin píše:
1. 6. 2020, 11:08
4) Bouře + hoď znovu
Přemýšlím, jestli by bouře přece jen neměla bejt spíš událost. Pokud se ale na náhodné setkání hází v pravidelných intervalech po celou dobu pobytu v dané oblasti, tak asi dává smysl ji zařadit i do tabulky náhodných setkání. Je fakt, že je snazší sledovat jednu tabulku než dvě.

Pak je taky otázka, jestli by bouře vůbec měla bejt náhodná. Z pohledu postav samozřejmě ano, ale z pohledu přípravy možná ne nezbytně. V pátek prostě přijde bouře a odezní až v pondělí - šlo by to pak třeba předem vyvěštit. Na druhou stranu autor dobrodružství nemůže dopředu vědět, jak dlouho se v něm budou postavy pohybovat.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 1. 6. 2020, 17:11

York píše:
1. 6. 2020, 16:45
Když padne 1-3 a postavy nestopují, nic se nestane - potkaly vlčí stopy, ale nevšimly si jich, protože se nechtěly zdržovat stopováním, nebo třeba v družině není žádnej stopař.
Na tomhle je podivné, že na nalezení stop házíš ty, aniž by se na pravděpodobnosti jakkoli projevil skill postav/hráčů. Na šanci nalezení stop by měl přece mít vliv buď nějaký herní skill (je tam stopař? jak dobře si hodí?), nebo popis ze strany hráčů (kde hledají, jak hledají?).

Dává mi větší smysl, když mi něco na straně hráčů (hod na dovednost / popis a následný GMfiat) vygeneruje odpověď na otázku „Našli hráči stopy, Ano/Ne?“ a já si ji potom jako GM přeberu a pracuju s ní. Ale generovat odpověď na tuhle otázku pomocí tabulky náhodných setkání bez vlivu ze strany hráčů... no nevím, k čemu tam pak ty hráče máš?

Ještě bizarnější je tvůj příklad, kdy výsledek hodu jakoby zpětně určuje, že „v družině není stopař“ (takže hodem na náhodné setkání rozhoduješ o složení družiny) nebo že se družina „nechtěla zdržovat stopováním“ (takže hodem na náhodné setkání rozhoduješ o tom, co hráči dělají).

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů