Náhodná setkání

Tvůrčí sekce zabývající se designem, rozborem RPG her, ale i jejich samotnou tvorbou. Zamyšleními nad pravidly a jejich vlivem na hru, způsobem psaní knih, tvorbou ilustrací, atd. V neposlední řadě naše rozpracované projekty.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 10. 5. 2021, 10:29

Přesunul jsem smrqovy příspěvky o medvědici do tématu k jeho připravovanému dobrodružství. Pojďme to zkusit udělat tak, aby konkrétní věci ke smrqovým setkáním byly tam a tohle téma jsme drželi na obecné teoretizování o náhodných setkáních.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Sparkle » 10. 5. 2021, 11:47

Jerson píše:
10. 5. 2021, 06:56
Pokud něco, tak GMmové potřebují ukázat, že se drby dají vymyslet a použít, a potřebují návod, jak jednoduše vymýšlet další a dostávat je do hry. To samé platí i pro náhodná setkání obecně. Sám od sebe na jejich použití GM jen těžko přijde.
A jak by takový návod měl podle tebe vypadat?

Je dobré předávat pravidelně hráčům drby. Drb vyrobíte tak, že vezmete jakoukoli informaci uvedenou v tomto modulu a překlopíte ji do přímé řeči z úst NPC. Takže například z "Viktorku v dětství zneužíval otčím" udělejte "Povím vám, já jsem zaslechl, že prý Viktorku v dětství zneužíval otčím, to je síla co?".

Nějak mě nenapadá, co víc tam k tomu psát. Tam žádná další věda imho není, už je to jen o snaze.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19920
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Jerson » 10. 5. 2021, 12:08

Třeba to, že si mám drby vypsat na kartičky a v každé hospodě vylosovat jednu, když nikdo neposlouchá, a další dvě za každého, kdo řekne, že poslouchá, o čem se v hospodě povídá. A po každé hře napsat na kartičky další drby vztahující se k činům družiny, a případně nechat hráče napsat vlastní drby.

Nevím, zda tenhle návod bude fungovat, ale je konkrétní.

Můžou být i drby na cestách, třeba "Při každé cestě vytáhněte tři karty drbů, a vymyslete setkání, při kterém alespoň jeden dokážete dostat do hry."

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 10. 5. 2021, 12:11

To už je spíš věc vedení hry a do toho by asi modul moc kecat nemusel - respektive není cílem modulu, aby tě učil vést hru.

Ale modul by ti ty drby přinejmenším měl někde přehledně vypsat do nějaké tabulky, ať je máš snadno po ruce a můžeš s nimi pracovat, jak uznáš za vhodné. Pokud ti je někde nevypíše a podobné užitečné informace jsou roztroušené všude po textu uprostřed náhodných odstavců backstory a popisů NPC nebo lokací, tak je to bad design... prostě neužitečné.

Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 3636
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Sparkle » 10. 5. 2021, 12:30

Markus píše:
10. 5. 2021, 12:11
Ale modul by ti ty drby přinejmenším měl někde přehledně vypsat do nějaké tabulky, ať je máš snadno po ruce a můžeš s nimi pracovat, jak uznáš za vhodné. Pokud ti je někde nevypíše a podobné užitečné informace jsou roztroušené všude po textu uprostřed náhodných odstavců backstory a popisů NPC nebo lokací, tak je to bad design... prostě neužitečné.
No jo, jenomže tím ti nakyne text modulu. Zvlášť když je to hodně sociální modul, kde máš třeba 15 NPC a každé má několik tajemství a pikantností, to je hned pomalu 100 drbů týkajících se jen NPC. A přitom tyhle informace potřebuješ mít i v popisech NPC - kdybys je dal jen do tabulky drbů ale ne do popisů NPC, tak bys nadával nad nepřehledností ještě víc.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1409
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Vitus » 10. 5. 2021, 12:36

Sparkle píše:
10. 5. 2021, 12:30
No jo, jenomže tím ti nakyne text modulu. Zvlášť když je to hodně sociální modul, kde máš třeba 15 NPC a každé má několik tajemství a pikantností, to je hned pomalu 100 drbů týkajících se jen NPC. A přitom tyhle informace potřebuješ mít i v popisech NPC - kdybys je dal jen do tabulky drbů ale ne do popisů NPC, tak bys nadával nad nepřehledností ještě víc.
Nevím, jestli nejsem zcela mimo, ale asi by to šlo pořešit tak, že by existovali drby obecné (společné pro nějakou oblast, dejme tomu město a okolí zvící kraje), jež by pak bylo možno doplnit o drby konkrétní pro tu/kterou specifickou lokaci (vesnici, jednu z krčem ve městě), což mi mohlo trochu pořešit ty problém s kynutím textů v případě velkého počtu "drbaných" objektů a "míst drbání". :think:

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 12:51

smrq píše:
10. 5. 2021, 07:42
K příkladu s medvědicí pravděpodobně přípisu něco takového:
Pokud se okolí dozví, že dobrodruzi medvědicí zabili (nebo naopak), potěší místního brtníka Frantu, kterému vyžírá med z úlů. Ale naštvou vlkeny z osady opodál (nebo naopak).
Tohle je další zajímavá rovina - zatím jsme řešili, jak moc může bejt random encounter v přípravě prolinkovanej se statickým obsahem co do informací, Smrq chce připravit i dopady.

Praktickou zkušenost s tím nemám, v Trossu dopady improvizuju, ale často teď bejvám příliš unavenej na to, abych cokoliv vymejšlel za běhu, takže by se mi to možná hodilo.
Naposledy upravil(a) York dne 10. 5. 2021, 12:57, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14316
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Markus » 10. 5. 2021, 12:56

Hele, tady se to trochu zvrhává kvůli vytržení z kontextu, tak ještě jednou chci upozornit, že tahle sada komentářů byla napsaná v kontextu:

1) Zapovězených zemí, kde "náhodné setkání" = v zásadě "příběhotvorný beng" (nebo "granát", jak říká Nord)
2) Uzavřeného dobrodružství na malém prostoru, v okolí několika málo osad.

=

Když se budete bavit v kontextu nějakého širšího settingu, kde náhodná setkání simulují chod světa, nebo třeba v kontextu, kdy náhodná setkání fungují spíš jako generátor, tak to povede k úplně jiným závěrům. A například tam asi nebudete (ani nemůžete, jak správně píše Marky) řešit vazby na konkrétní informace a drby - protože prostě náhodná setkání připravovaná pro široký svět nebo pro nějaký generátor jsou něco jiného než náhodná setkání v kontextu prostorově omezeného dobrodružství.

To jen tak pro upřesnění. Pokračujte...

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 12:57

Markus píše:
10. 5. 2021, 12:11
Ale modul by ti ty drby přinejmenším měl někde přehledně vypsat do nějaké tabulky, ať je máš snadno po ruce a můžeš s nimi pracovat, jak uznáš za vhodné. Pokud ti je někde nevypíše a podobné užitečné informace jsou roztroušené všude po textu uprostřed náhodných odstavců backstory a popisů NPC nebo lokací, tak je to bad design... prostě neužitečné.
S tím, že by užitečný informace měly neměly bejt zazděný ve wall of text souhlasím, rozházení po lokacích a NPCčkách mi ale funguje líp než jedna tabulka drbů - ostatně to je jedna z hlavních úprav, který jsem dělal s Trossem.

MarkyParky
Příspěvky: 11229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od MarkyParky » 10. 5. 2021, 13:32

Markus: Chtít drby vytknout ven a zároveň chtít státy potvor nevytknuté jde proti sobě, ne?

Nebo co tě k tomu vede? Mě to vyhovuje přesně naopak.

Potvory (které jsou systém biased a já často hraju v jiném systému, než pro který byl modul psán) mi nevadí mít bokem.

Zatímco zápletky a drby chci mít v textu na tom místě, kde se s nimi hráči setkají.

MarkyParky
Příspěvky: 11229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od MarkyParky » 10. 5. 2021, 13:36

Jo a plusíček k náhodným setkáním jako simulace simulace herního světa.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5950
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Bifi » 10. 5. 2021, 15:03

Písané o 11:00 ale neodoslané:

Ja bojujem v Hornouhorsku ešte s jednou rovinou, ktorá sa tu nediskutuje. Mám pocit, že je viacero koncepcií modulu a tomu chápaniu slúžia aj náhodné stretnutia:

a) Modul chápaný ako jedno dobrodružstvo, ktoré skupina raz prejde a ide ďalej. Modul ako príbehová štruktúra. Dobrodružstvo je preto viac alebo menej v čase zamrznutá situácia s veľmi konkrétnymi prvkami, ktorú postavy príchodom do lokácií a rozohratím nejakých liniek rozmrazia ("z lesa vybieha zranená žena, je to Milena a práve ušla zbojníkom z Krásavcovho tucta, ktorí mučia jej dcéru, do 2 dní bude mŕtva", "práve ide okolo remeselník Janči Bruckner, ktorého brat patrí k zbojníkom a preto Janči vie lokáciu ich skrýše"). Takéto stretnutia majú tendencie posúvať dej "dopredu", k vyriešeniu zápletiek zabudovaných do modulu. Markusovské poňatie "dobrého" modulu.

b) Modul chápaný ako geografická oblasť, ktorá je vložená do štruktúry herného sveta a je tam odteraz na furt (prípadne spätne) a predpokladá sa, že postavy ju budú opakovane navštevovať aj z nesúvisiacich motívov. Teda modul ako geografická štruktúra. Tu je cieľom stretnutí generovať abstraktné, generické prvky, ktoré sú však typické pre túto oblasť a dávajú jej vlastný charakter. (Žijú tu iné národy, iná fauna a flóra, v oblasti je osobité prekliate alebo Tieňová brána a toto sa objavuje v stretnutiach.) Modul môže mať aj prvky nejakých špecifických zápletiek, ale nie príliš. Náhodné stretnutie slúži skôr na rozohrávanie a emergentné generovanie komplexnosti - neexistuje pritom žiadne "dopredu". Markyho poňatie "dobrého" náhodného stretnutia.

Príde mi, že posudzovať moduly druhého typu (trebárs Wilderlands) optikou prvého typu je tak trochu nefér.

EDIT: Tak to už vystihol aj Markus vyššie.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania
// "Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." //

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5950
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od Bifi » 10. 5. 2021, 15:06

BTW v hexcrawle v Hornouhorsku (Taje zachmúrených Karpát) plánujem mať dve úrovne zvestí: všeobecné a lokálne. Vlastne sú tri: všeobecné, lokálne zo susediacich hexov a lokálne z tohto hexu.
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania
// "Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." //

MarkyParky
Příspěvky: 11229
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od MarkyParky » 10. 5. 2021, 15:20

Bifi: Jo, díky, good point.

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 15005
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Náhodná setkání

Příspěvek od York » 10. 5. 2021, 15:27

Bifi: Tohle podle mě jde v pohodě kombinovat a zrovna mechanika náhodnejch setkání se na to hodí.

Je jasný, že zraněná žena nečeká dva měsíce, aby mohla vyběhnout z lesa zrovna když přicházej postavy, ale to, že se to zrovna sešlo, právě vyjadřuje ten náhodnej hod.

Není taky od věci funkce random encounterů kombinovat - zraněná žena vybíhající z lesa je určitě hratelná situace podle Markuse, ale zároveň je to NPCčko, který má zajímavý informace (asi zná ten les, když z něj zrovna vybíhá) a může mít i háčky na další lokace (honí ji lapkové, kteří mají v lese tábor).

To, že encounter představuje geografii modulu, neznamená, že nemůže bejt zároveň herně zajímavej.

Odpovědět

Zpět na „RPG tvorba a design (aneb Kreslicí prkno)“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Jerson, Markus, MarkyParky a 5 hostů