Dwarf Fortress
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Dwarf Fortress
Dwarf Fortress
(+ odkaz na herní Wiki, bez které to vážně nejde)
Vítejte u té nejlepšejší hry pod sluncem. Dwarf Fortress není jen hra, je to mem, který se šíří internetem a zaplavuje herní fóra - schválně si otevřte nějaké velké zahraniční fórum o hrách (včetně papírových RPG) a uvidíte, že tam diskuzi o DF najdete. Proč? Protože ta hra je:
a) silně návyková
b) jedinečná (ve smyslu, že těžko najdete něco takového)
c) lepší, když se o své neuvěřitelné zážitky podělíte s ostatními
Ale dost už úvodu. Takhle to vypadá:
(nějaké ty chodby, tři usměvaví trpaslíci, na severozápadě ložnice (0 = postel), na severovýchodě dílny (hnědý trpaslík momentálně pracuje v dílně))
Úžasné, že? Popsat stručně, co přesně DF je, není zrovna snadné, ale mohlo by to znít asi takhle:
- generátor a simulátor fantasy světů
- jednoduché roguelike RPG
- budovatelská strategie šmrncnutá Sims
Přičemž to poslední je to nejdůležitější. Když spustíte DF, nejprve se vám vygeneruje svět: geografie, typy hornit, potom se do toho pustí řeky, které provedou erozi, pak se určí větry, vlhkost a podle toho klimatická pásma, pak přijde fauna a flóra, pak do hry přijdou civilizace... pak se spustí historie, hra odsimuluje 1050 let a v tu chvíli začnete hrát v originálním a neopakovatelném světě.
Na začátku hry dostanete 7 trpaslíků, nějaké ty zásoby, vyberete si libovolné místo na mapě světa (ovlivňuje typy minerálů, rostlin, zvířat, nepřátel, jaké budete mít k dispozici, určuje nebezpečnost prostředí, dostupnost řek, sopek, lávy, propastí, jeskyň, atd...) a začnete budovat svou pevnost! Kopete štoly, tesáte místnosti, vyrábíte předměty, obchodujete s karavanami. To je bod, ve kterém hra připomíná Settlers, včetně komplikovaných (komplikovanějších) řetězců typu: "nejdřív pokácím stromy, pak je spálím na popel, z popela vylouhuju potaš, potaš přepálím na čistý potaš, mezitím nasbírám písek a potom z potaše a písku vyrábím čisté sklo". "Ze skla můžu vyrábět to a ono a tamto...."
Ale počkat! To není všechno! Vaši trpaslíci mají své osobnosti, charaktery, potřeby, preference. Chlastají pivo, pořádají večírky, chovají domácí mazlíčky, zamilovávají se, mají dobré a blbé nálady, propadají depresím (když jim dáte špatný pokoj, špatné jídlo, hnusnou pevnost, vyženete je ven na déšť a pak jim ještě goblini zabijou psa), nebo naopak žijí spokojený život (když máte pevnost plnou uměleckých děl, skvostných reliéfů, oni se můžou mazlit s kočičkou a na náměstí šumí elegantní vodopád). To vše v zásadě proto, aby natruc dělali přesně to, co nechcete a vytvářeli nečekané situace.
Ale počkat! To není všechno! Zbývá ještě spousta věcí: přistěhovalci, šlechta, zákon a spravedlnost, koboldí zloději, obléhání skřety, obří pavouci spřádající hedvábné pavučiny, legendární artefakty, realistická simulace vody, útoky běsnících slonů, zákeřné zlodějské opice, mechanická ozubená kola, mlýny pumpy, zdvihací mosty, hnilobný puch a další a další!
A pak prohrajete. Každý dřív nebo později prohraje. Dobijí vás goblini, nebo pevnost zatopíte lávou, nebo rozpoutáte požár, nebo vaši trpaslíci propadnou smrtící spirále depresí, berserkovských záchvatů a zločinu... každopádně vaše pevnost půjde do kytek.
Takže začnete znovu. Ale ve stejném světě! Je dejme tomu o 10 let později, všechny změny, které zapříčinila vaše pevnost, se do světa promítly a vy můžete buď začít novou někde jinde, nebo uspořádáte trestnou výpravu a dobijete pevnost zpět, vyženete stvůry a začnete ji obnovovat, nebo zapnete roguelike režim a vžijete se do role dobrodruha, budete se toulat světem, poslouchat legendy o vašich teď již mrtvých trpaslících a jejich skutcích, podíváte se do dobyté pevnosti (z níž se nyní stal dungeon), atd... Je to zkrátka perzistentní fantasy svět, který narůstá a obohacuje se s každou vaší hrou.
Tak na co ještě čekáte?
Že si nejste jistí? Pak si přečtěte Boatmurdered, legendární ságu o osudu jisté trpasličí pevnosti. První čtyři roky jsou pozvolný úvod, ale od pátého roku to nabere ďábelské otáčky. Pokud vás po přečtení tohodle Dwarf Fortress nezaujme, tak nad vámi lámu hůl.
(Souboj v roguelike režimu)
Náhodné detaily:
Jestli chcete hrát, budete rozhodně potřebovat tuhle wiki, protože hra jaksi postrádá ucelený manuál. První hru odehrajte podle tohodle nebo tohodle tutoriálu... potom už to půjde samo. Hra má neskutečně strmou "učící křivku", ale tak po dvou dnech vám ovládání přejde do krve a budete vše dělat automaticky... to je hold úděl všech ASCII her.
Pro barbary, kterým se nelíbí ASCII grafika existuje také spousta uživatelských grafických sad. Hra s nimi vypadá například takhle
Hra je indie, programovaná jedním autorem. Po několika letech vývoje je asi na 30 % dokončení 1. verze (přesto je neskutečně komplexní a zábavná). Autor má fascinující plány do budoucna a pokud se mu to podaří dokončit, tak to bude asi nejlepší fantasy RPG+strategie vůbec. Nutno podotknout, že autor na hře pracuje na plný úvazek, skoro denně aktualizuje development log a pokračuje s obrovským nasazením. A taky je tím živ - živí ho dobrovolné příspěvky.
Ať máte jakkoliv silný počítač, hra sežere 100 % výkonu vašeho procesoru a pokud máte pod 1 Ghz, bude vám nechutně lagovat. Může za to simulace! Simulace proudění a tlaku vody, počasí, teplot (různé materiály mají realistické teploty tání), osobností trpaslíků a samozřejmě pathfinding (až stovky postav na jedné mapě), AI, skilly a vlastnosti trpaslíků, zranění... ono se to nasčítá. Čtením wiki a development logu se lze dozvědět víc o tom, jak do detailu je hra propracovaná.
Milión drobností, detailů, easter-eggs a zábavných vychytávek, které se těžko vyjmenovávají. Tohle není komerční hra, která má jen to minimum nutných feaures, aby mohla jít do prodeje. Tohle je celoživotní projekt a hračička talentovaného autora a je to z toho poznat.
Vážně, na co ještě čekáte? Bežte hrát. Otevřte si DF wiki, která bude vaším pomocníkem a učitelem a koukejte se tu hru naučit.
Až to budete umět, založíme společnou pevnost, budeme se střídat ve velení a vznikne z toho náš Boatmurdered!
Enjoy!
Markusova grafická kompilace
(odkaz)
Kompletní Dwarf Fortress s modifikovanou grafikou. Skládá se z:
- Dwarf Fortress 0.28.181.40d (vydáno 6. 9. 2008)
- prostředí od Flying Mage (+několik mých modifikací a oprav).
- postavy a zvířata od Sphr
- Chybějící zvířata od Bane18
Je to kompletní DF, takže stačí rozbalit a nahrát své vlastní savy do adresáře Data/Save. Upozorňuji vás ale, že je to prostě jen zabalená hra, kterou používám, včetně mých osobních nastavení. Možná si budete chtít překontrolovat soubor Data/init/init.txt (jen drobné změny) a přímo ve hře nastavení kláves (optimalizováno pro notebook).
A nejspíš budete chtít v souboru Data/init/init.txt změnit rozlišení. Já to mám nastaveno pro 1280x1024. Pozor! Při změně rozlišení musíte změnit (a) samotné rozlišení (b) počet zobrazovaných čtverečků. Hrana jednoho čtverce je 16 pixelů, takže například pro délku 1280 pixelů chcete 80 čtverců. (1280 / 16 = 80).
Jestli vám z toho jde hlava kolem, tak prostě napište do diskuze svoje rozlišení a já vám to přepočítám
---------------------------------------------
(+ odkaz na herní Wiki, bez které to vážně nejde)
Vítejte u té nejlepšejší hry pod sluncem. Dwarf Fortress není jen hra, je to mem, který se šíří internetem a zaplavuje herní fóra - schválně si otevřte nějaké velké zahraniční fórum o hrách (včetně papírových RPG) a uvidíte, že tam diskuzi o DF najdete. Proč? Protože ta hra je:
a) silně návyková
b) jedinečná (ve smyslu, že těžko najdete něco takového)
c) lepší, když se o své neuvěřitelné zážitky podělíte s ostatními
Ale dost už úvodu. Takhle to vypadá:
(nějaké ty chodby, tři usměvaví trpaslíci, na severozápadě ložnice (0 = postel), na severovýchodě dílny (hnědý trpaslík momentálně pracuje v dílně))
Úžasné, že? Popsat stručně, co přesně DF je, není zrovna snadné, ale mohlo by to znít asi takhle:
- generátor a simulátor fantasy světů
- jednoduché roguelike RPG
- budovatelská strategie šmrncnutá Sims
Přičemž to poslední je to nejdůležitější. Když spustíte DF, nejprve se vám vygeneruje svět: geografie, typy hornit, potom se do toho pustí řeky, které provedou erozi, pak se určí větry, vlhkost a podle toho klimatická pásma, pak přijde fauna a flóra, pak do hry přijdou civilizace... pak se spustí historie, hra odsimuluje 1050 let a v tu chvíli začnete hrát v originálním a neopakovatelném světě.
Na začátku hry dostanete 7 trpaslíků, nějaké ty zásoby, vyberete si libovolné místo na mapě světa (ovlivňuje typy minerálů, rostlin, zvířat, nepřátel, jaké budete mít k dispozici, určuje nebezpečnost prostředí, dostupnost řek, sopek, lávy, propastí, jeskyň, atd...) a začnete budovat svou pevnost! Kopete štoly, tesáte místnosti, vyrábíte předměty, obchodujete s karavanami. To je bod, ve kterém hra připomíná Settlers, včetně komplikovaných (komplikovanějších) řetězců typu: "nejdřív pokácím stromy, pak je spálím na popel, z popela vylouhuju potaš, potaš přepálím na čistý potaš, mezitím nasbírám písek a potom z potaše a písku vyrábím čisté sklo". "Ze skla můžu vyrábět to a ono a tamto...."
Ale počkat! To není všechno! Vaši trpaslíci mají své osobnosti, charaktery, potřeby, preference. Chlastají pivo, pořádají večírky, chovají domácí mazlíčky, zamilovávají se, mají dobré a blbé nálady, propadají depresím (když jim dáte špatný pokoj, špatné jídlo, hnusnou pevnost, vyženete je ven na déšť a pak jim ještě goblini zabijou psa), nebo naopak žijí spokojený život (když máte pevnost plnou uměleckých děl, skvostných reliéfů, oni se můžou mazlit s kočičkou a na náměstí šumí elegantní vodopád). To vše v zásadě proto, aby natruc dělali přesně to, co nechcete a vytvářeli nečekané situace.
Ale počkat! To není všechno! Zbývá ještě spousta věcí: přistěhovalci, šlechta, zákon a spravedlnost, koboldí zloději, obléhání skřety, obří pavouci spřádající hedvábné pavučiny, legendární artefakty, realistická simulace vody, útoky běsnících slonů, zákeřné zlodějské opice, mechanická ozubená kola, mlýny pumpy, zdvihací mosty, hnilobný puch a další a další!
A pak prohrajete. Každý dřív nebo později prohraje. Dobijí vás goblini, nebo pevnost zatopíte lávou, nebo rozpoutáte požár, nebo vaši trpaslíci propadnou smrtící spirále depresí, berserkovských záchvatů a zločinu... každopádně vaše pevnost půjde do kytek.
Takže začnete znovu. Ale ve stejném světě! Je dejme tomu o 10 let později, všechny změny, které zapříčinila vaše pevnost, se do světa promítly a vy můžete buď začít novou někde jinde, nebo uspořádáte trestnou výpravu a dobijete pevnost zpět, vyženete stvůry a začnete ji obnovovat, nebo zapnete roguelike režim a vžijete se do role dobrodruha, budete se toulat světem, poslouchat legendy o vašich teď již mrtvých trpaslících a jejich skutcích, podíváte se do dobyté pevnosti (z níž se nyní stal dungeon), atd... Je to zkrátka perzistentní fantasy svět, který narůstá a obohacuje se s každou vaší hrou.
Tak na co ještě čekáte?
Že si nejste jistí? Pak si přečtěte Boatmurdered, legendární ságu o osudu jisté trpasličí pevnosti. První čtyři roky jsou pozvolný úvod, ale od pátého roku to nabere ďábelské otáčky. Pokud vás po přečtení tohodle Dwarf Fortress nezaujme, tak nad vámi lámu hůl.
(Souboj v roguelike režimu)
Náhodné detaily:
Jestli chcete hrát, budete rozhodně potřebovat tuhle wiki, protože hra jaksi postrádá ucelený manuál. První hru odehrajte podle tohodle nebo tohodle tutoriálu... potom už to půjde samo. Hra má neskutečně strmou "učící křivku", ale tak po dvou dnech vám ovládání přejde do krve a budete vše dělat automaticky... to je hold úděl všech ASCII her.
Pro barbary, kterým se nelíbí ASCII grafika existuje také spousta uživatelských grafických sad. Hra s nimi vypadá například takhle
Hra je indie, programovaná jedním autorem. Po několika letech vývoje je asi na 30 % dokončení 1. verze (přesto je neskutečně komplexní a zábavná). Autor má fascinující plány do budoucna a pokud se mu to podaří dokončit, tak to bude asi nejlepší fantasy RPG+strategie vůbec. Nutno podotknout, že autor na hře pracuje na plný úvazek, skoro denně aktualizuje development log a pokračuje s obrovským nasazením. A taky je tím živ - živí ho dobrovolné příspěvky.
Ať máte jakkoliv silný počítač, hra sežere 100 % výkonu vašeho procesoru a pokud máte pod 1 Ghz, bude vám nechutně lagovat. Může za to simulace! Simulace proudění a tlaku vody, počasí, teplot (různé materiály mají realistické teploty tání), osobností trpaslíků a samozřejmě pathfinding (až stovky postav na jedné mapě), AI, skilly a vlastnosti trpaslíků, zranění... ono se to nasčítá. Čtením wiki a development logu se lze dozvědět víc o tom, jak do detailu je hra propracovaná.
Milión drobností, detailů, easter-eggs a zábavných vychytávek, které se těžko vyjmenovávají. Tohle není komerční hra, která má jen to minimum nutných feaures, aby mohla jít do prodeje. Tohle je celoživotní projekt a hračička talentovaného autora a je to z toho poznat.
Vážně, na co ještě čekáte? Bežte hrát. Otevřte si DF wiki, která bude vaším pomocníkem a učitelem a koukejte se tu hru naučit.
Až to budete umět, založíme společnou pevnost, budeme se střídat ve velení a vznikne z toho náš Boatmurdered!
Enjoy!
Markusova grafická kompilace
(odkaz)
Kompletní Dwarf Fortress s modifikovanou grafikou. Skládá se z:
- Dwarf Fortress 0.28.181.40d (vydáno 6. 9. 2008)
- prostředí od Flying Mage (+několik mých modifikací a oprav).
- postavy a zvířata od Sphr
- Chybějící zvířata od Bane18
Je to kompletní DF, takže stačí rozbalit a nahrát své vlastní savy do adresáře Data/Save. Upozorňuji vás ale, že je to prostě jen zabalená hra, kterou používám, včetně mých osobních nastavení. Možná si budete chtít překontrolovat soubor Data/init/init.txt (jen drobné změny) a přímo ve hře nastavení kláves (optimalizováno pro notebook).
A nejspíš budete chtít v souboru Data/init/init.txt změnit rozlišení. Já to mám nastaveno pro 1280x1024. Pozor! Při změně rozlišení musíte změnit (a) samotné rozlišení (b) počet zobrazovaných čtverečků. Hrana jednoho čtverce je 16 pixelů, takže například pro délku 1280 pixelů chcete 80 čtverců. (1280 / 16 = 80).
Jestli vám z toho jde hlava kolem, tak prostě napište do diskuze svoje rozlišení a já vám to přepočítám
---------------------------------------------
Naposledy upravil(a) Markus dne 7. 11. 2008, 12:45, celkem upraveno 3 x.
Markusi,
po dvou propařených dnech jsem usoudil, že až po zkouškách.
Je to strašné zlo.
po dvou propařených dnech jsem usoudil, že až po zkouškách.
Je to strašné zlo.
... ano, chtěl jsem zničit svět. Ale ne takhle.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
Staré zápisy z her, aktuálně: Tannhäuserova brána - Claudius II, Karak - Erbald.
- Sniper
- Příspěvky: 397
- Registrován: 26. 4. 2006, 08:06
- Bydliště: Principielně v Brně
- Kontaktovat uživatele:
Šílenost. Jsem člověk co 90% her hraje na nejnižší obtížoste, neboť se nejraději piplám se stavěním a blbůstkami, se kterými přesto velice rád vyhrávám.
Hra postavená na principu "Losing is fun"... no, prostě dosti proti mé herní fylozofii.
Hra postavená na principu "Losing is fun"... no, prostě dosti proti mé herní fylozofii.
Pokud si myslíš, že tě nikdo nevidí, mí tajní dostanou prémie.
Chci hrát: Mouse Guard
Mám také rád: GURPS 3e, house-DrD, DnD 4.0, DnD 3.5
Vyvíjím: DrD 2.0 unofficial
Chci hrát: Mouse Guard
Mám také rád: GURPS 3e, house-DrD, DnD 4.0, DnD 3.5
Vyvíjím: DrD 2.0 unofficial
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20870
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
První konvertita! Jaj! Já to taky odkládám až po státnicích a bakalářce. Takže to beru, že jsme domluveni. Léto je čas na společnou pevnost ... do té doby se určitě ještě někdo najde.Markusi,
po dvou propařených dnech jsem usoudil, že až po zkouškách.
Sniper píše:Šílenost. Jsem člověk co 90% her hraje na nejnižší obtížoste, neboť se nejraději piplám se stavěním a blbůstkami, se kterými přesto velice rád vyhrávám.
Hra postavená na principu "Losing is fun"... no, prostě dosti proti mé herní fylozofii.
Hmm... to je Dilema. Rozuměj, tahle hra má milión blůstek, s nimiž se můžeš piplat. Třeba já už 14 dní (byť hraju jen málo) stavím vodopád na náměstí - pořád ho ne a ne zprovoznit správně, vždycky mi to začne zaplavovat pevnost. Takže ho stopnu, vylepším a vyzkouším znovu... a zase se něco pokazí. Už jsem si dokonce namontoval páku, která umí pohotově zapnout/vypnout pumpu, která čerpá vodu do vodopádu. To je značný pokrok, protože na první pokus jsem žádnou blbuvzdornou páku neměl, pustil jsem vodopád, zaplavil půlku pevnosti, utopil několik zvířat, přizabil pár trpaslíků, které divoký proud vody struhnul do studny ( ) a jenom s vypětím největších sil dokázali mí trpaslíci rozebrat mechanismus pumpy za chodu.
Naposledy upravil(a) Markus dne 29. 4. 2008, 21:32, celkem upraveno 1 x.
- boubaque
- bubák; Moderátor
- Příspěvky: 6644
- Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
- Bydliště: Brno/Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj, jmenuji se boubaque, jsem vyléčený pařan Travianu.
Ne, Markusi, nebudu to hrát!
(a mimochodem, "vypětí" je bez "j" )
Ne, Markusi, nebudu to hrát!
(a mimochodem, "vypětí" je bez "j" )
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)
Hraju/vedu: D&D 5e, Svitky hrdinů, Příběhy Impéria
Další oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch, Wushu
Vlastnoruční heartbreaker: Fossa (Fate to Old School System Adjustment)
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Ty vole tak to je maso sim.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů