Warhammer 40.000

Figurky, žeton, mapy, battleplány... Pojďme si povídat o wargames veškerého ražení.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jiron »

Vandalicus píše: 1. 9. 2021, 14:06
Jerson píše: 1. 9. 2021, 13:51 Ah tak - já myslel, že můžu skutečně dopředu obsadit nějaké místo tak, aby to protihráč nemohl odhalit, a až když potřebuju určit, že je na místě moje jednotka, tak ji odhalím.
Ono to neni uplne daleko. Ty snipery bezne lidi resi, ze si to misto vyfoti a pak tu figuru oddelaji, aby to souper fakt nevidel :)
Stejně se to dělá i v Infinity.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
eerieBaatezu
Příspěvky: 10153
Registrován: 16. 9. 2007, 11:55

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od eerieBaatezu »

Díky. Já jsem kdysi dělal asymetrickou deskovku a děsně mi v ní vadilo, že jsou nepřátele u stolu a protivníci slyší domlouvání plánů tý druhý strany, tak jsem si říkal, jak podobný věci, co by reálně byly před protistranou skrytý, fungují v miniature hrách.

Jinak Warzone bude mít novou edici.
Obrázek
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od York »

eerieBaatezu píše: 3. 9. 2021, 10:59 Díky. Já jsem kdysi dělal asymetrickou deskovku a děsně mi v ní vadilo, že jsou nepřátele u stolu a protivníci slyší domlouvání plánů tý druhý strany, tak jsem si říkal, jak podobný věci, co by reálně byly před protistranou skrytý, fungují v miniature hrách.
Válečný hry (tj. to, co se hrálo na námořních akademiích) tohle řešily tak, že se hrálo v oddělenejch místnostech a tahy vyhodnocovali rozhodčí.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jerson »

Nebo že se hráči dívali na bojiště přes filtry, takže viděl jen své jednotky. Ale celkově asi není jak úplně odfiltrovat roli nehmotného a vševidoucího overlorda vybaveného telepatií.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16378
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od MarkyParky »

Když jsme jako mlaďoši s pomocí DrD Pravidel pro Experty Svět hráli PvP války, tak jsme to dělali tak, že byli dva hráči s mapami a jednotkami, měli mezi sebou zástěnu a mezi nimi byl PJ, který rozhodoval, kdo co vidí u soupeře.

Ale hráli jsme to tak třikrát (aby si každý vyzkoušel PJe), byl to opruz a Dračák za hrdiny byl lepší.
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jiron »

No jo, když ona většina her se nesnaží simulovat realitu (a ty co ano většinou nejsou moc zábavné) takže se frikce dosahuje tím, že se přimíchává prvek kontrolovatelné náhody do aktivačního systému, čímž vznikají tzv. nelineární systémy.

Příklady vidíme ve velkém i malém rozsahu, například Black Powder používá stat, kterému říká Staff Rating - ten pokrývá kvalitu štábu, rychlost předávání rozkazů, rozhodnost velitelů a i schopnost mužstva rychle reagovat na rozkazy. Při aktivaci útvaru v kole se pak háže proti Staff Ratingu generála o to kolik akcí ten útvar může udělat. Ovšem pozor, záměr se hlásí dopředu. Takže pokud hráč řekne: "První batalion zformuje pochodovou kolonu a přesune se tak aby levý bok opřel o budovu mlýna a pak se rozloží do linie" a hodí jednu akci, batalion se jenom zformuje do pochodové kolony atd...

Lion Rampant a jeho klony zase pracuje s typy jednotek. Je to hra která se zabývá středověkem. Jednotka dostane rozkaz ale také si na jeho splnění háže kostkou. Různé jednotky ale mají různou "chuť" ten rozkaz vykonat. Takže sedláci s kopími a štíty budou celkem spolehlivě chodit po bojišti zleva doprava a budou se docela slušně bránit když na ně někdo zaútočí. Ale už se jim nebude moc chtít jít na zteč. Na druhou stranu urození těžkoodění rytíři rádi a s jistotou založí kopí a vletí čelně do nepřítele ale na nějaké obchvatné manévry a pochodování je moc neužije. V momentě kdy hráč selže v hodu na aktivaci té jednotky, jeho kolo skončilo.

No a na podobném principu funguje i Song of Blades and Heroes. Každý model si háže na začátku své aktivace proti své kvalitě kolik bude mít akcí. Pokud hodí alespoň dva neúspěchy, předává kolo soupeři. Tady je ještě pěkný prvek, že hráč může rozhodnout kolika kostkami (1-3) bude házet. Takže pokud mu stačí aby model udělal jen jednu akci, může hodit jednou kostkou a neriskuje konec kola.

A to byla frikce shrnutá pro tři různé formáty her. Velké (100+ modelů), střední (+/-50 modelů) a malé (do 15 modelů).

No a pak tady máme hry s karetní aktivací. Tomu jsem dlouho nevěřil a neměl s tím dobré zkušenosti ale dvě hry (Outremer: Faith and Blood a Muskets and Tommahawks) mě přesvědčili o tom, že je to super!

Jo a GW vám řekne, že nelineární aktivace taky znamená, že si na začátku každého kola hráči hází holou 1d6 o to kdo bude hrát první...
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Black Adder »

Taky si myslím, že hry snažící se o co nejvíce reality nejsou tak zábavné. U W40 jsme vymýšleli všechno možný aby to bylo "reálnější" a vždycky to dost drhlo, fungovalo, ale drhlo. Až s dětma jsme začali hrát podle pravidel a je to o dost větší zábava (dost jsem těch víc jak 25 let zestručněl).

Nicméně odbít GW (né, že by si to nezasloužilo) tímhle, mi přijde nefér.
Jiron píše: 3. 9. 2021, 15:22 Jo a GW vám řekne, že nelineární aktivace taky znamená, že si na začátku každého kola hráči hází holou 1d6 o to kdo bude hrát první...
Ve W40 jsou kola postaru, jeden začne, odehraje všechny jednotky, pak hraje druhý (případně další).
Jsou tu tři typy hraní: Open play - nejjednodušší, vezmete co chcete, podle tabulek naházíte kdo začne a jede se. Matched play - turnajové hraní, záleží na misi která se hraje, tam je určeno kdo začne a jak a všechno je přesně spočítáno na body aby nikdo nebyl v nevýhodě.
A moje nejoblíbenější (a dětí taky) je Narrative play - kdy podle zaokrouhlené síly jednotky, které je na její kartě spočítána, určíte svou sílu, porovnáte s protivníkem kdo má méně určuje kdo začne (+ nějaké další "výhody"). Opět nejvíce záleží na druhu mise. Můžete využít Command pointy k nějakým spešl taktikám, které daná mise umožňuje. Armáda, které je postavena podle backgroundu má těchto bodů více. Každá mise také určuje jestli bude nějaká dělostřelecká příprava, někdo bude mít nevyčerpatelné posily apod. Cílem je samozřejmě určen misí a je na to max 7kol, kdy od 4. se hází jestli se bude pokračovat. Vítěz se určí body dle mise, případně přežil-li to cíl pro útočníky nebo špeh, kterého se vydali zachránit.
No a ti odstřelovači se tam dají docela snadno přidat - určíte místa kde se může nacházet a jednotka, která se dostane do kontaktní vzdálenosti si hodí zda-li tam je a v případě smůly, je samozřejmě na posledním možném určeném místě. Než ho najdou tak si normálně hází na zásah.
Tajné rozmísťování funguje tak, že rozmístíte žetony s názvy jednotek a když je hotovo, dáte figurky. Což může být dost fatální, když něco co dokáže ohrozit elitní teminátory, dáte na druhou stranu bojiště.

Jironova poznámka platí pro Kill Team, kde se opravdu každé kolo hází 2d6 kdo začne, což nepovažuji za šťastné, ale ta hra funguje dobře. KT bych, ale neoznačil za vyloženě wargame, je to v podstatě Mordheim pro W40.

Být jiný název tématu, tak bych se tak nerozepisoval :wink:
A jestli by někdo chtěl W40 či KT vyzkoušet, armád mám ažaž.
Císař s vámi
$D
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jiron »

Jironova poznámka platí hlavně pro Age of Sigmar. :-)

O třech herních formátech jsem napsal zjednodušený článek (a docela dávno) tady: https://wargamingasp.blogspot.com/2017/ ... zdeho.html
To byl z jejich strany dobrý call, já mám nejradši něco mezi Open Play a Narrative Play.

O GW mám poměrně málo dobrého co říct (a proto je většina mojí W40K armády od jiného výrobce). Je tak moc kvalitních her, s mnohem lepším game designem ale Warhammer je prostě mainstream a to s tak obrovským náskokem, že s tím nic nejde dělat. Vytváří tak trochu benchmark. A jejich marketing je naprosto neuvěřitelně funkční. :-)

Takže respekt. $D
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Black Adder »

Tak jsem si tak přemýšlel co, že je to na tom Warhammeru boží ... a závěry vypotím sem :D
Proč se ta hra stala tak úspěšnou? A jelikož se považuji za zcela průměrného člověka, vycházel jsem za sebe, čímž bych měl získat průměrné důvody, proč se tak stalo :wink: a samozřejmě můžu být úplně mimo $D
GW vytvořilo nádherně temný svět, který zrcadlí ten náš. Každá frakce chce to nejlepší jen pro sebe, nikoho nezajímá ten druhý a spolupracovat spolu dokáží jen na nezbytně nutnou dobu, než porazí v tu chvíli pro ně větší zlo, aby se mohli opět vrhnut sami na sebe. Dobro ani zlo zde prakticky neexistuje a náboženství získává stále více na síle (co my to jen připomíná :D ) Důkazem budiž Guilliman, který svou Armour of Reason vyměnil za Armour of Fate.
Proč se to zadařilo zrovna GW, těžko říct, ale v osmdesátkách vyšlý Rogue Trader a dva dodatky, v té době spojující W40 a WFB, byly psané ještě s nadšením a srdíčkem. :D Ostatně trvalo skoro třicet let než to zcela nové vedení posunulo dál.

pokračování příště
$D
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jiron »

Řekněme si na rovinu, oni začali s historicko-fantasy válečnou hrou. Abys obhájil prostředí, kde všichni válčí se všemi a někdy i mezi sebou, musíš mít něco takového, jinak by to nefungovalo. Tuhle myšlenku dál rozvýjeli a třeba W40K byl tak strašně moc ulítlej setting... napůl je super extrémě fašistickej, super temnej ale zároveň úplně šíleně satirickej (zdravím Margaret Thatcherovou, vůdkyni orkského Waaagh!). Všechny ty věci prostě budily nadšení. No a potom, když už se Warhammer začal dostávat do širšího povědomí hráčů začaly vycházet knihy. Gotrek a Felix, Hvězdný Vlk a potom další. Byla to braková literatura ale vtáhla do toho prostředí už nejen hráče. V Británii tak žije poměrně málo lidí, kteří by vůbec nevěděli, že Warhammer existuje. Stejně jako když u nás řekneš "Dračák" tak si to drtivá většina spojí s nějakou pokleslou nerdskou zábavou. A totéž mají v UK.

No a pak přišla chvíle, kdy se rozhodli, že tenhle vliv jde zužitkovat a začali s projektem "Warhammer dětem". Začaly pořádat školní ligy a turnaje. Výhoda Warhammeru pro děti je, že nikdy nebudou mít peníze na drogy a chlast, takže je to záslužná činnost. :-D
Takže spousta lidí v UK se k Warhammeru dostane zhruba v době, kdy se české děti dostávají k cigaretám (9-12 let) a začíná spirála, ze které se dostává hůř než z ghetta. Protože kdo má Warhammer, už u něj zůstává a domnívám se, že to je z několika důvodů:

a) Je to super a všechno co GW vyrobí se mi líbí, beru si druhou hypotéku na nový model, který si musím koupit abych mohl na turnaje
b) Všichni moji kamarádi hrajou Warhammer a tak udržuju svojí armádu abych s nima mohl hrát, i když mě ta nová edice/verze armády moc nebaví
c) Mám nabarvený armády za deset tisíc liber, teď už není cesty zpět i když mě to vlastně nebaví.
d) To prostředí je super, i když ta hra zas tak super není.

Vyptával jsem se různých lidí, včetně Britů a z diskuse vyplynulo, že i v UK se děje to, že když hráči "přerostou Warhammer" tak skončí s figurkami obecně. Ono, nalijme si čistého vína, je mi 36 a už mi nepřijdou zajímaví ani trpaslíci ve vzducholodích na plynné zlato ani lobotomizovaní supervojáci, kteří jsou s každou další knihou lidštější a lidštější (dokud to byly nelidské zrůdy, přišli mi lepší). Prostě jsem přerostl Warhammer a protože mám tu možnost, vydal jsem se jinou cestou a teď to hraju vysloveně jako vedlejší zájem protože mě baví to prostředí a mám kamarády co nic jiného nehrajou. A rozhodně nehraju kompetetivně. Pohybuju se někde mezi Open Play a Narrative Play.

Omlouvám se za dlouhý post a doufám, že je zřejmé, že jsem tam přihodil tak dvě až tři lopaty nadsázky ale jádro stojí na faktech.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Black Adder
Příspěvky: 148
Registrován: 3. 2. 2018, 16:35

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Black Adder »

7.9. jsi to napsal úplně super a i teď s tebou souhlasím, s malou výjimkou:
je mi 36 a už mi nepřijdou zajímaví ani trpaslíci ve vzducholodích na plynné zlato ani lobotomizovaní supervojáci, kteří jsou s každou další knihou lidštější a lidštější

- jestli jsi opustil sci-fi a fantasy pak má toto tvrzení trochu smysl, jestli ne pak je úplně jedno jaké fantasy preferuješ, protože je to všechno úplně to samé, záleží jen na preferencích jednotlivce. A trochu - viz poslední část předchozí věty.
Jsem o něco starší a i tebou zmiňované věci mi v kontextu jejich světa přijdou zajímavé. :>;o) $D
Já osobně spadám do tvého d) a jako narrative hráč naprosto nemám potřebu měnit systém. Už se ani nesnažím vyhrávat, jen za každou figurkou vidím osobnost (hold nerd no) $D
Pokročím ve svých (dětinských) úvahách o tom co se na W40 (WFB nechám být) mohlo líbit, určitě to nebude pro tebe Jirone (ty to víš), ale třeba si to někdo přečte.

Rogue Trader 1987 - skvěle smíchal Moorcockův chaos, Herbertovu Dunu ze které si vypůjčil Císaře lidstva a Navigátory, Heinleinovi Hvězdné pěšáky i s trochou té jeho filozofie, úlová města od Asimova, z filmů Vetřelce a prý je tam i inspirace Zakázanou planetou (jsem se dočetl) a samozřejmě spousta dalšího. A ač je to spousta věcí, jak tu už zaznělo, tak se jim to podařilo splácat skvěle. Ve své době nic takového nebylo (ale opravte mě).
RT přichází s impériem lidí, kterému vládne hnijící ne/mrtvola císaře uvězněná na zlatém trůnu, jakési krypl židli, které udržuje jeho mysl stále naživu a příčetnou. K tomu je potřeba oběť několika lidí, kteří se císaře snaží udržet při jeho živoření. Proč se tak stalo je ztraceno v historii, ale určitě to bude víc jak deset tisíc let. Impérium není tak mocné jako v dnešním W40, ale je to rozvíjející se útvar, který je snad nejmocnější v galaxii.
Legie Astartes se dělí na tisíc kapitul po tisíci bojovnících. Vyjmenovaných je dvanáct, zbytek je na hráčích, jsou to: Blood Angels, Blooddrinkers, Crimson Fists, Dark Angels, Flesheaters, Fleshtearers, Iron Hands, Rainbow Warriors, Silver Skulls, Spacewolves, Ultramarines, Whitescars. Mariňáci té doby posedávají v hospodě a nutí punkáče mazat nasprejované nápisy.
Genestealeři ještě nejsou s Tyranidy.
Je tam ještě pár zajímavostí, ale to už nechám být.

Každopádně 1988 vychází Slaves to Darkness a v 1990 The Lost and The Damned, které vše upravují do podoby ve které vychází 2. edice a vydrží to až do roku 2017!
A k nám se to dostává právě s tou 2.ed. Kdy ve SCORE č.16 vychází recenze od Fuky na W40 a já se zamiluji :D

Politika GW není dobrá, ale jak stárnu, začínám je chápat (možná tom někdy něco vypotím), nicméně od osmé edice je o dost vstřícnější než od 2. do 7.
Moc se mi líbil Starter set 8.ed. First Strike s šesti primaris SM a třemi PlagueM a šesti Poxwalkery. Za necelých 800 to bylo docela slušné, ale GW už to napravilo a nic podobného nezopakovalo. Každopádně tahle sestavička bohatě stačí k plnohodnotnému Killteamu, který mě nedchl ... moc :D
O tom příště
:wink:
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jiron »

Black Adder píše: 5. 10. 2021, 23:23 Každopádně tahle sestavička bohatě stačí k plnohodnotnému Killteamu, který mě nedchl ... moc :D
O tom příště
:wink:
A k tomu už vlastně potřebuješ jenom dva softcover sešity, každý za 1000CZK. Velmi vstřícná politika :-D
Ne to byl trolling, byť založený na realitě. Upřímně si myslím, že GW byl o hodně vstřícnější v době když jsem začínal s W40K, tedy 4.-5. edice. Na webu byla spousta článků a spousta materiálu volně ke stažení a použití. Cena byla pořád vyšší než historické hry (celkem logicky) ale pořád se pohybovala v úrovni, kdy mohl člověk dělat spontánní nákupy, nebo si postavit druhou armádu. Možná jsem držgrešle ale blistr za 800,- se mi prostě nechce koupit jen tak z rozmaru, zatímco když býval blistr do 400,- tak jsem to dělával. Pak měl to temné období marketingu a Codex Supplementů, které naštěstí pominulo. Začali s kvalitními start collecting boxy, které jsou výhodné a mají dostatečný obsah za slušné peníze a pak samozřejmě ty stupňované startery.

A pak jsou tady věci, které až tak vstřícné nejsou.

Ale zpět k tématu. Já mám moc rád prostředí W40K. Většinou se ale spíš snažím vázat na starší lore, než ten nejnovější. Protože mi dost věcí přijde dost debilních. A protože se mi nelíbí jakým způsobem nakládají se Space Marines, mám armádu Imperiální Gardy, pardon, Astra Militarum. A ano, pěchotu mám od jiného výrobce, protože se mi líbí víc a víc mě baví. Například: Proč Bellisarius Cawl nevypustil novou technologii dřív, třeba abyh zachránil klíčovou Cadii, nebo stovky až tisíce jiných světů? Musel se probudit nejnudnější z primarchů aby mu řekl, že mu končí deadline?

Fantasy jsem neopustil, jen mám radši umírněnější styl fantasy než je tohle. Na druhou stranu se mi docela líbí Idoneth Deepkin nebo Gloomspite Gitz. Ale to jejich AoS prostředí mi nic moc neříká.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 6292
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Fritzs »

Jiron píše: 6. 10. 2021, 08:30 Možná jsem držgrešle ale blistr za 800,- se mi prostě nechce koupit jen tak z rozmaru, zatímco když býval blistr do 400,- tak jsem to dělával.
Nestojí většina figurkových her víceméně stejně? Taky mám pocit, že třeba Infinity je per model dost dražší.
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 2321
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Warhammer 40.000

Příspěvek od Jiron »

Fritzs píše: 6. 10. 2021, 09:54
Jiron píše: 6. 10. 2021, 08:30 Možná jsem držgrešle ale blistr za 800,- se mi prostě nechce koupit jen tak z rozmaru, zatímco když býval blistr do 400,- tak jsem to dělával.
Nestojí většina figurkových her víceméně stejně? Taky mám pocit, že třeba Infinity je per model dost dražší.
Nestojí. Napoleon Bonaparte od Front Ranku i s koněm stojí 3,70GBP. Wargames Atlantic sci-fi pěšáci stojí 750CZK za 24 modelů, zatímco GW sci-fi pěšáci stojí 800CZK za 10 modelů srovnatelné kvality. Oathmark elfové stojí 25GBP za 30 modelů, GW elfové stojí 40GBP za 10 modelů. A to je to co mám na mysli tím negativním dopadem ovládnutí trhu. Je to o tom, že ten podíl na trhu je tak obrovský, že se ty levnější modely míň prodávají protože všichni hrajou GW a o ničem jiném často nevědí. A to se pak dostává do začarovaného kruhu.

Jenom abych nebyl špatně vysvětlen, to je zhodnocení faktu. GW si logicky jako výrobce účtuje tolik kolik mu za to lidi zaplatí. Za to si zaslouží respekt. Takže no hate. Mě jenom mrzí, že mám málo spoluhráčů na jiné hry.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Odpovědět

Zpět na „Wargaming“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů