Tvorba PC (apod.) her
- eerieBaatezu
- Příspěvky: 10153
- Registrován: 16. 9. 2007, 11:55
Tvorba PC (apod.) her
A co se v těch kurzech teda člověka naučí? Jakože fakt ze zelený louky naprogramovat hru, jo?
A co s tím má společnýho to Unity? C# je programovací jazyk toho Unity enginu?
A jak jsou ty věci z toho kurzu univerzální? Co když chci dělat typ hry, co tam neukázali? Je to těžký?
A stejně pak ale člověk ještě potřebuje grafiku a všechno to ostatní, ne? Aby udělal hru. Dělání hry je dost na dlouhý lokte.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tvorba PC (apod.) her
Hele, mrkni se na nějaký tutoriály na Youtube, tohle ti asi těžko shrnem v jednom příspěvku na fóru. Ale každopádně, základní body:
- Programování je skill, který do jisté míry nesouvisí s konkrétním programovacím jazykem. Osobně jsem přesvědčený, že jako začátečníkovi ti může být úplně jedno, v čem se to začneš učit, důležité je prvně pochopit a ohmatat si tu základní logiku, která je univerzální. Asi analogicky k tomu, že umět namalovat obličej je do jisté míry nezávislé na tom, zda to děláš pastelkami nebo airbrushem.
- Dnes ve skutečnosti existuje spousta nástrojů, ve kterých můžeš skládat hry aniž bys v tom programování byl zrovna expert, například Unity. Spoustu toho udělá za tebe, a ty můžeš sestavit hru i jen tím, že v editoru drag'n'dropem nahážeš předpřipravené bloky do editačního pole.
- Na netu jsou kurzy na všechno. Evidentně se lidi dokázali "ze zelený louky" naučit naprogramovat hry v dobách, kdy jediným zdrojem informací byly časopisy a hackování svého Atari, takže to rozhodně jde i dneska, kdy máš u všeho video inda, který ti ukáže i kam přesně kliknout.
- A ano, potřebuješ k tomu plno věcí, jako třeba grafiku. Na druhou stranu, i grafika se dá dneska na internetu koupit nebo dokonce sehnat zdarma, a jsou velice populární různě gamejamy, kde lidi dělají hry za jeden víkend, takže zas tak na dlouhý lokte to být nemusí. Tím nechci říct, že nemáš počítat, že u toho strávíš hodně dlouho, než vytvoříš první hru, která bude za něco stát.
- Programování je skill, který do jisté míry nesouvisí s konkrétním programovacím jazykem. Osobně jsem přesvědčený, že jako začátečníkovi ti může být úplně jedno, v čem se to začneš učit, důležité je prvně pochopit a ohmatat si tu základní logiku, která je univerzální. Asi analogicky k tomu, že umět namalovat obličej je do jisté míry nezávislé na tom, zda to děláš pastelkami nebo airbrushem.
- Dnes ve skutečnosti existuje spousta nástrojů, ve kterých můžeš skládat hry aniž bys v tom programování byl zrovna expert, například Unity. Spoustu toho udělá za tebe, a ty můžeš sestavit hru i jen tím, že v editoru drag'n'dropem nahážeš předpřipravené bloky do editačního pole.
- Na netu jsou kurzy na všechno. Evidentně se lidi dokázali "ze zelený louky" naučit naprogramovat hry v dobách, kdy jediným zdrojem informací byly časopisy a hackování svého Atari, takže to rozhodně jde i dneska, kdy máš u všeho video inda, který ti ukáže i kam přesně kliknout.
- A ano, potřebuješ k tomu plno věcí, jako třeba grafiku. Na druhou stranu, i grafika se dá dneska na internetu koupit nebo dokonce sehnat zdarma, a jsou velice populární různě gamejamy, kde lidi dělají hry za jeden víkend, takže zas tak na dlouhý lokte to být nemusí. Tím nechci říct, že nemáš počítat, že u toho strávíš hodně dlouho, než vytvoříš první hru, která bude za něco stát.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: Tvorba PC (apod.) her
Naučíš se základy práce s enginem (v tomto případě Unity).
V tom 2D kurzu (ten jediný mám teda kompletně za sebou, ale na ostatní jsem v rychlosti koukal a jsou stejně strukturované se stejnými lektory, a co jsem si pár lekcí jenom prošel, tak jsou hezky pochopitelné) se naučíš fakt základy ohledně 2D a ve finále budeš mít základ 4 her - jedna úplně jednoduchá textová s UI, Block Breaker (něco jako Arkanoid), Laser Defender (ehm, lítání se stíhačkou ve vesmíru a ničení dalších stíhaček), Glitch Garden (klon Plants vs. Zombies) a Tilevania (klasický 2D platformer na způsob Maria nebo něčeho podobného).
Jedou hezky od základů enginu, vysvětlí ti co dělá ta která funkce (samozřejmě nejdou kdo ví jak do hloubky) a k tomu ti postupně dávají základy programování v C# - ale dělají to pro potřeby toho herního enginu, není to jako klasický kurz C#, ale jdou po tom, co je důležité právě pro tyhle účely.
Další kurzy už jsou pokročilé, včetně těch na RPG a je dobré mít za sebou projitý ten 2D a 3D kurz plus si zkusit udělat nějaké vlastní projekty jako opakování toho, co jsi se naučil z těch kurzu.
Věci jsou univerzálně použitelné - když jsem dokončil ten 2D, tak jsem si začal dělat pár svých věcí, které mě napadly a jako jo - co se v těch kurzech naučíš se dá použít. Dá ti to prostě základ, na kterém můžeš stavět. Takže ano, můžeš dělat i typ hry, co tam neukázali.
A ano, potřebuješ grafiku a to všechno ostatní. Ale to se dá různě po netu sehnat zadarmo (třeba na OpenGameArt), takže to není takový problém. Prostě začneš dělat na něčem s volně dostupnýma věcma a když uvidíš, že to má smysl, tak si uděláš (nebo necháš udělat) vlastní.
Já takhle začal právě s těmi Unity kurzy, pak jsem si k tomu přikoupil kurz na Pixel Art a na 3D modelování v Blenderu. Ale jo, tohle se všechno dá najít na youtube i zdarma.
Takže za mě - pokud si chceš opravdu vyhrát s děláním her, tak tenhle bundle je super. Já ty kurzy nakupoval většinou mimo bundle, každý myslím za 11€ nebo tak nějak, takže těch 21 € co za to v bundlu chcou je moc pěkná cena.
Máš ještě čas, takže klidně pro začátek koukni na Youtube jak to vlastně vypadá - pro Unity jsou hezké tutorialy na kanálu Brackeys.
Pokud chceš jo experimentovat, tak za sebe teď doporučím Godot Engine - free engine s trochu jinou filozofií než Unity a s jednodušším jazykem - používají GDScript vycházející z Pythonu, který je snad podle všech optimální pro začátečníky v programování. Na to má pěkný tutorial třeba HeartBeast - dá se to zvládnout za cca týden a zbyde ti čas na další experimenty, než vyprší bundle.
V tom 2D kurzu (ten jediný mám teda kompletně za sebou, ale na ostatní jsem v rychlosti koukal a jsou stejně strukturované se stejnými lektory, a co jsem si pár lekcí jenom prošel, tak jsou hezky pochopitelné) se naučíš fakt základy ohledně 2D a ve finále budeš mít základ 4 her - jedna úplně jednoduchá textová s UI, Block Breaker (něco jako Arkanoid), Laser Defender (ehm, lítání se stíhačkou ve vesmíru a ničení dalších stíhaček), Glitch Garden (klon Plants vs. Zombies) a Tilevania (klasický 2D platformer na způsob Maria nebo něčeho podobného).
Jedou hezky od základů enginu, vysvětlí ti co dělá ta která funkce (samozřejmě nejdou kdo ví jak do hloubky) a k tomu ti postupně dávají základy programování v C# - ale dělají to pro potřeby toho herního enginu, není to jako klasický kurz C#, ale jdou po tom, co je důležité právě pro tyhle účely.
Další kurzy už jsou pokročilé, včetně těch na RPG a je dobré mít za sebou projitý ten 2D a 3D kurz plus si zkusit udělat nějaké vlastní projekty jako opakování toho, co jsi se naučil z těch kurzu.
Věci jsou univerzálně použitelné - když jsem dokončil ten 2D, tak jsem si začal dělat pár svých věcí, které mě napadly a jako jo - co se v těch kurzech naučíš se dá použít. Dá ti to prostě základ, na kterém můžeš stavět. Takže ano, můžeš dělat i typ hry, co tam neukázali.
A ano, potřebuješ grafiku a to všechno ostatní. Ale to se dá různě po netu sehnat zadarmo (třeba na OpenGameArt), takže to není takový problém. Prostě začneš dělat na něčem s volně dostupnýma věcma a když uvidíš, že to má smysl, tak si uděláš (nebo necháš udělat) vlastní.
Já takhle začal právě s těmi Unity kurzy, pak jsem si k tomu přikoupil kurz na Pixel Art a na 3D modelování v Blenderu. Ale jo, tohle se všechno dá najít na youtube i zdarma.
Takže za mě - pokud si chceš opravdu vyhrát s děláním her, tak tenhle bundle je super. Já ty kurzy nakupoval většinou mimo bundle, každý myslím za 11€ nebo tak nějak, takže těch 21 € co za to v bundlu chcou je moc pěkná cena.
Máš ještě čas, takže klidně pro začátek koukni na Youtube jak to vlastně vypadá - pro Unity jsou hezké tutorialy na kanálu Brackeys.
Pokud chceš jo experimentovat, tak za sebe teď doporučím Godot Engine - free engine s trochu jinou filozofií než Unity a s jednodušším jazykem - používají GDScript vycházející z Pythonu, který je snad podle všech optimální pro začátečníky v programování. Na to má pěkný tutorial třeba HeartBeast - dá se to zvládnout za cca týden a zbyde ti čas na další experimenty, než vyprší bundle.
Re: Tvorba PC (apod.) her
Pokud to uděláš jako Dwarf fortress, tak ani ne.eerieBaatezu píše: ↑28. 1. 2021, 17:55 A stejně pak ale člověk ještě potřebuje grafiku a všechno to ostatní, ne?
Je. Proto je dobrý začít nějakým naprosto minimalistickým prototypem kde to dělá naprosto základní věci a ne rozjíždět něco jako nový WoWko, ale větší. Jestli chceš nějakou konkrétní ukázku, tak tady jsou videa jak chlapík dělal hru komplet sám: https://www.youtube.com/watch?v=7NBPVzU ... c6cWA4QCAO
Vycházelo to s měsíční frekvencí, tak z jediného pohledu na playlist poznáš, jak dlouhý lokte to byly. Ale jelikož už nějaký čas dělá druhou hru a už ne sám, tak to asi docela vyšlo.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Tvorba PC (apod.) her
Taky je zajímavý příběh borce, co stojí za Stardew Valley - https://www.youtube.com/watch?v=4-k6j9g5Hzk&t=905s
Re: Tvorba PC (apod.) her
Jak mohla tahle sračka prodat 10 milionů kopií? Na druhou stranu když mohla tahle sračka...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tvorba PC (apod.) her
Z toho bych si teda příklad nebral. Zmiňuje tam takové věci, jako patnáctihodinové pracovní směny... Tím se většina lidí spíš zničí, než že by něčeho dosáhli.Muzzug píše: ↑28. 1. 2021, 18:48Taky je zajímavý příběh borce, co stojí za Stardew Valley - https://www.youtube.com/watch?v=4-k6j9g5Hzk&t=905s :)
V jednom člověku se dají vyrobit fantastické hry. Já mám třeba moc rád Iconoclasts - ale Joakim Sandberg, jejich autor, po vydání dost otevřeně mluvil o tom, že dělat takhle velkou hru v jednom člověku je strašný nápor, že si tím zničil zdraví, a že to považuje za svou chybu a příště, když bude nějakou hru dělat sám, že ta hra bude určitě mnohem menší.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Tvorba PC (apod.) her
Slibuju! Ale teď už opravdu! Ok, tak tentokrát už fakt ale jo!
edit: Ehm, ono to má zase 600 stran
Naposledy upravil(a) York dne 28. 1. 2021, 19:33, celkem upraveno 1 x.
Re: Tvorba PC (apod.) her
Spíš jsem to tu dal jenom jako ukázku toho, co se dá v jednom udělat. A i to, že tam jsou popsané podmínky, za jakých to vznikalo, mi přijde minimálně zajímavé. A co si budem povídat - u AAA titulů to je před vydáním dost podobné, akorát na tom 15 hodin denně nedělá jeden člověk, ale celý tým.
Nicméně stejně jako u všeho - jeden z nejtěžších kroků je začít. A asi nikdy nebyla lepší příležitost, než dneska. Jak jsem psal - začal jsem s Unity, teď jsem přešel na zkoušku na Godot, který mi asi vyhovuje víc. Moje první hra, kterou dělám sám bez tutoriálů, je jednoduchá a malá. A taky - nejdřív jsem ji udělal v Unity (resp. cca 60 % toho, co jsem tam chtěl), a teď jsem ji začal předělávat do Godotu. Jsem zhruba v půlce toho, co jsem měl. Jestli ji někdy vydám netuším, ale baví mě na tom ten proces učení se a zkoumání stejné věci (tvorba her, resp. jedné hry) různými způsoby. Ale je fakt, že v tomhle jsem magor a aktuálně mi jde asi víc o ten proces učení se toho "jak na to" než honba za finálním produktem.
Nicméně stejně jako u všeho - jeden z nejtěžších kroků je začít. A asi nikdy nebyla lepší příležitost, než dneska. Jak jsem psal - začal jsem s Unity, teď jsem přešel na zkoušku na Godot, který mi asi vyhovuje víc. Moje první hra, kterou dělám sám bez tutoriálů, je jednoduchá a malá. A taky - nejdřív jsem ji udělal v Unity (resp. cca 60 % toho, co jsem tam chtěl), a teď jsem ji začal předělávat do Godotu. Jsem zhruba v půlce toho, co jsem měl. Jestli ji někdy vydám netuším, ale baví mě na tom ten proces učení se a zkoumání stejné věci (tvorba her, resp. jedné hry) různými způsoby. Ale je fakt, že v tomhle jsem magor a aktuálně mi jde asi víc o ten proces učení se toho "jak na to" než honba za finálním produktem.
Re: Tvorba PC (apod.) her
Neřekl bych, že nejtěžší je začít. Nejtěžší je to dokončit. Začít je ale samozřejmě nejdůležitější, protože bez toho se nikam dál nedostaneš
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Tvorba PC (apod.) her
U velkých týmů je to ale úplně stejně špatně. A že to je "normální" pak způsobuje, že spousta lidí na vývoji her vyhoří.Muzzug píše: ↑28. 1. 2021, 19:30Spíš jsem to tu dal jenom jako ukázku toho, co se dá v jednom udělat. A i to, že tam jsou popsané podmínky, za jakých to vznikalo, mi přijde minimálně zajímavé. A co si budem povídat - u AAA titulů to je před vydáním dost podobné, akorát na tom 15 hodin denně nedělá jeden člověk, ale celý tým.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Tvorba PC (apod.) her
Tak ať to nedělají. K čemu potřebujeme hry?
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
Re: Tvorba PC (apod.) her
Ono to takhle funguje u čehokoliv dostatečně velkého, co má konkrétní termín. To není zrovna o tom, že by si to takhle někdo objednal, jednoduše se toho posere víc než se čekalo a lidi se to snažej dát dokupy.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul
Re: Tvorba PC (apod.) her
V Unity a Unity 3D jsem dělal poměrně dost.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů