O originalitě Orbu
O originalitě Orbu
Z tématu koncepce jednotlivých kontinentů:
Stručně řečeno, na většině fantasy světů mi schází zajímavá (klidně i hlubší) myšlenka, která hýbe světem a/nebo silná atmosféra. Uvěřitelnost mi připadá jako hezké pozlátko, se kterým se nedá nic dělat. Ne že by se na takovém světě nedaly stavět zajímavé příběhy, ale mám pocit, že na těch "alternativních", vytvořených třeba za jedno odpoledne dohodou hráčů a GM, to jde mnohem líp.
Jako příklad fantasy settingu, který mě opravdu zaujal, uvedu Wilwarin. Celkem hezký obrázek si o něm uděláte přečtením dobrodružství Střípky Rozbřesku, které vyšlo loni v Dechu Draka a dá se stáhnout i z webu Wilwarinu: http://wilwarin.mysteria.cz/phprs/download.php
EDIT: Kdyžtak tohle téma přejmenujte, mě ale lepší název nenapadl.
Tak především alternativně neznamená výše, ale to je teďka jedno.Resurrection píše:Docela by me zajimalo co od fantasy settingu ocekavaji ti, co znaji desitky systemu, hraji indies hry apod. Bez ironie, me prijde ze pro lidi co jsou rekneme "vyse" v tom hrani RPG, tedy hraji alternativne a ne mainstreamove, takovej setting nemuzou nikdy ocenit i kdyby byl sebeoriginalnejsi nebo sebelepsi a to proste proto, ze uz samotna existence toho settingu je omezuje a treba i trochu drazdi... ale to jsou moje domnenky a je to tady OT.
Stručně řečeno, na většině fantasy světů mi schází zajímavá (klidně i hlubší) myšlenka, která hýbe světem a/nebo silná atmosféra. Uvěřitelnost mi připadá jako hezké pozlátko, se kterým se nedá nic dělat. Ne že by se na takovém světě nedaly stavět zajímavé příběhy, ale mám pocit, že na těch "alternativních", vytvořených třeba za jedno odpoledne dohodou hráčů a GM, to jde mnohem líp.
Jako příklad fantasy settingu, který mě opravdu zaujal, uvedu Wilwarin. Celkem hezký obrázek si o něm uděláte přečtením dobrodružství Střípky Rozbřesku, které vyšlo loni v Dechu Draka a dá se stáhnout i z webu Wilwarinu: http://wilwarin.mysteria.cz/phprs/download.php
EDIT: Kdyžtak tohle téma přejmenujte, mě ale lepší název nenapadl.
- Resurrection
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26. 9. 2006, 11:34
To dobrodruzstvi se mi docela libi. Napad je to hezky, ale mel bych k tomu a hlavne k settingu par vytek:
- Jmena. Precet sem par stranek a uz me bolela hlava z mnozstvi "klasickych" fantasy jmen, ktera jsou proste nesvar a atribut generic fantasy. On neni problem v tech jmenech samotnych, ale ze nejsou vubec konzistentni.
Pokud to mam vztahnout na Orb nebo na Achtward (Vitusuv svet, ve kterem hrajeme), tak to je neco uplne jineho. V zakladu vychazime jak my, tak Vitus, z nejakeho jazykoveho okruhu v realu (treba z cestiny) a tomu jsou podrizeny nazvy a jmena. Ve vysledku to pusobi mnohem lip a hrac se do takoveho sveta vzije mnohem snaz. Nehlede na to, ze se v tom vyrazne lepe orientuje...
- tohle nevim nakolik je problem sveta, ale to dobrodruzstvi tim dost trpi. Absolutne vubec tam nejsou nejak ucelene popsany realie prostredi ve kterym se to odehrava (pricemz se tam tvrdi, ze konverze do jineho settingu neni v zasade mozna). Nektere poznamky jako ze neexistuji zidle jsou vcleneny do textu v zavorkach. Pritom je takova informace zcela zasadni. Ani slovo o spolecenskem radu, pohledu lidi na svet a dalsi imho dost zasadni veci...
Napad je to hezkej, ale na me to pusobi jako dalsi generic fantasy. Osobne bych uvital prave propracovany setting, ktery funguje, a ani by nemusel mit nejakou originalni myslenku nebo tak neco. Ona i originalita v tomhle pripade je dost diskutabilni, protoze namet s tim sluncem, jeho zhasnutim atd. pouzil uz Tolkien... Nechci to nijak shazovat! Je to urcite zajimavy a jak rikam, napad se mi libi, ale to zpracovani proste trpi tim co popisuju vyse a to mi na tom hodne vadi.
- Jmena. Precet sem par stranek a uz me bolela hlava z mnozstvi "klasickych" fantasy jmen, ktera jsou proste nesvar a atribut generic fantasy. On neni problem v tech jmenech samotnych, ale ze nejsou vubec konzistentni.
Pokud to mam vztahnout na Orb nebo na Achtward (Vitusuv svet, ve kterem hrajeme), tak to je neco uplne jineho. V zakladu vychazime jak my, tak Vitus, z nejakeho jazykoveho okruhu v realu (treba z cestiny) a tomu jsou podrizeny nazvy a jmena. Ve vysledku to pusobi mnohem lip a hrac se do takoveho sveta vzije mnohem snaz. Nehlede na to, ze se v tom vyrazne lepe orientuje...
- tohle nevim nakolik je problem sveta, ale to dobrodruzstvi tim dost trpi. Absolutne vubec tam nejsou nejak ucelene popsany realie prostredi ve kterym se to odehrava (pricemz se tam tvrdi, ze konverze do jineho settingu neni v zasade mozna). Nektere poznamky jako ze neexistuji zidle jsou vcleneny do textu v zavorkach. Pritom je takova informace zcela zasadni. Ani slovo o spolecenskem radu, pohledu lidi na svet a dalsi imho dost zasadni veci...
Napad je to hezkej, ale na me to pusobi jako dalsi generic fantasy. Osobne bych uvital prave propracovany setting, ktery funguje, a ani by nemusel mit nejakou originalni myslenku nebo tak neco. Ona i originalita v tomhle pripade je dost diskutabilni, protoze namet s tim sluncem, jeho zhasnutim atd. pouzil uz Tolkien... Nechci to nijak shazovat! Je to urcite zajimavy a jak rikam, napad se mi libi, ale to zpracovani proste trpi tim co popisuju vyse a to mi na tom hodne vadi.
Secrets are power.
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Zkusím si jen tak tipnout:Docela by me zajimalo co od fantasy settingu ocekavaji ti, co znaji desitky systemu, hraji indies hry apod.
Setting, který je nebude nijak omezovat, a bude podporovat spoustu zajímavých konfliktů?
Podle mého, ty co hrají indies a zkouší desítky systému, vůbec nezajímá setting v tom smyslu jak ho chápu třeba já, nebo tvůrci Orbu. Je jim ukradené v čem budou hrát, jak moc realistické to bude, či jestli to je super originálně propracované. Jsou schopni odehrát hru v settingu udělaném na koleni a je pro ně důležitější systém hry. Pro tyhle hráče není vůbec Orb primárně určený, protože se jedná o klasický setting, nikoliv systémově vázaný setting.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
- Resurrection
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26. 9. 2006, 11:34
- Resurrection
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26. 9. 2006, 11:34
To oznaceni Drd+ uz jsme se rozhodli zrusit, protoze to chceme delat pro vice systemu. Ackoliv z DrD+ pozadi sveta proste vychazime. A samozrejme tech vice systemu myslim DnD a dalsi mainstreamy... takze to je v podstate jeden pytel lidi.ilgir píše:No... vzhledem k tomu, že má Orb v podtitulu uvedeno "svět pro DrD+", myslím, že většina hráčů, o kterých tady mluvíte, nad ním rovnou ohrne nos. Takže bych se opravdu neznepokojoval jejich názory. (A to trochu platí i na Wan-Ta (nevykládej si to zle)).
*zle se diva na Beethovena a JackeLeeho, kteri to jeste neodstranili*
Secrets are power.
- Bajo
- Malý princ; Moderátor
- Příspěvky: 7757
- Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Ja se jen vratim k te otazce o indies hracich a preferencich v settingu:
V prvni rade, hraci Indies nutne nehraji jen indies. Momentalne treba jedu dve kampane ve VtM, kde je setting velmi dulezita slozka hry a hra vdeci sve popularite zejmena jemu. Tedy neznam nikoho, kdo by si upiry, nebo jinou hru vybral z WoD kvuli systemu. Krom toho ted domlouvam jednu kampan v Adnd, takze tolik k memu zajmu nebo nezajmu o setting. Otazkou spise je, jakou hru chce momentalni hrac hrat.
Jeste v dobe, kdy jsem se o indies moc nezajimal, jsem doslova nesnasel klasicke fantasy heartbreakers, tedy klony Dnd a klasicke generic fantasy svety. Cim vice se to blizilo kombinaci: ala nase dejiny (stredoveka kultura apod..)/mytologie + magie, tim hur. Protoze tohle tu bylo uz mockrat. Pokud jsem hledal svet, tak takovy, ktery je v necem originalni, nebo se svym pojetim zameruje na neobvykla temata. Proto me treba vic zaujmul Ravenloft nebo Planescape nez Forgottens nebo fantasy pseudostředověk.
Obecne se ovsem domnivam, ze svet musi nabizet opravdu neco zajimaveho, co nikde jinde nebylo. Pokud nic takoveho nema, tak bude pro spoustu lidi nezajimavy. Spoustu indes hracu nezajima ani tak realicnost a proprcovanost sveta, jako spise jeho myslenky a namety. Mel by to byt pribeh, ktery svym nastavenim vytvari zajimave namety na pribeh, musi byt plny konfliktu (cimz nemyslim vylozene jen valky) a musi byt dynamicky. Tedy melo by se v nem neco dit.
Nahodou jsem si tohohle vsiml a protoze asi patrim presne do te kategorie, tak vam mohu odpovedet. Treba vam to k necemu bude. Nicmene je jasne, ze kazdy hrac je trochu jiny.Resurrection píše:Docela by me zajimalo co od fantasy settingu ocekavaji ti, co znaji desitky systemu, hraji indies hry apod. Bez ironie, me prijde ze pro lidi co jsou rekneme "vyse" v tom hrani RPG, tedy hraji alternativne a ne mainstreamove, takovej setting nemuzou nikdy ocenit i kdyby byl sebeoriginalnejsi nebo sebelepsi a to proste proto, ze uz samotna existence toho settingu je omezuje a treba i trochu drazdi... ale to jsou moje domnenky a je to tady OT.
V prvni rade, hraci Indies nutne nehraji jen indies. Momentalne treba jedu dve kampane ve VtM, kde je setting velmi dulezita slozka hry a hra vdeci sve popularite zejmena jemu. Tedy neznam nikoho, kdo by si upiry, nebo jinou hru vybral z WoD kvuli systemu. Krom toho ted domlouvam jednu kampan v Adnd, takze tolik k memu zajmu nebo nezajmu o setting. Otazkou spise je, jakou hru chce momentalni hrac hrat.
Jeste v dobe, kdy jsem se o indies moc nezajimal, jsem doslova nesnasel klasicke fantasy heartbreakers, tedy klony Dnd a klasicke generic fantasy svety. Cim vice se to blizilo kombinaci: ala nase dejiny (stredoveka kultura apod..)/mytologie + magie, tim hur. Protoze tohle tu bylo uz mockrat. Pokud jsem hledal svet, tak takovy, ktery je v necem originalni, nebo se svym pojetim zameruje na neobvykla temata. Proto me treba vic zaujmul Ravenloft nebo Planescape nez Forgottens nebo fantasy pseudostředověk.
Obecne se ovsem domnivam, ze svet musi nabizet opravdu neco zajimaveho, co nikde jinde nebylo. Pokud nic takoveho nema, tak bude pro spoustu lidi nezajimavy. Spoustu indes hracu nezajima ani tak realicnost a proprcovanost sveta, jako spise jeho myslenky a namety. Mel by to byt pribeh, ktery svym nastavenim vytvari zajimave namety na pribeh, musi byt plny konfliktu (cimz nemyslim vylozene jen valky) a musi byt dynamicky. Tedy melo by se v nem neco dit.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris, Apocalypse World
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi!
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: O originalitě Orbu
Na tuhle otázku odpovím úplně oklikou. Představ si, že jsi takový sběratel her a máš rád fantasy. Představ si, že jsi četl a možná i hrál v několika různých fantasy světech, že na internetu čteš o různých kampaních, které lidé odehráli ve svých světech, že si stahuješ popisky různých světů. Představ si, že ve fantasy rozděluješ high, low, sword and sorcery, dark fantasy, magitech, dungeonpunk, alternativní historickou fantasy (v několika rozdílných historických obdobích), urban fantasy, modern fantasy a že jenom o tom, jak místo za rytíře a čaroděje hrát za skřety a podobné potvory, jsi četl aspoň čtyři knihy (můj případ, nekecám).Resurrection píše:Docela by me zajimalo co od fantasy settingu ocekavaji ti, co znaji desitky systemu, hraji indies hry apod. Bez ironie, me prijde ze pro lidi co jsou rekneme "vyse" v tom hrani RPG, tedy hraji alternativne a ne mainstreamove, takovej setting nemuzou nikdy ocenit i kdyby byl sebeoriginalnejsi nebo sebelepsi a to proste proto, ze uz samotna existence toho settingu je omezuje a treba i trochu drazdi... ale to jsou moje domnenky a je to tady OT.
Co asi musí fantasy svět mít, aby takového člověka zaujal, aby byl pro něj nový?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
- Resurrection
- Příspěvky: 5415
- Registrován: 26. 9. 2006, 11:34
2Pieta: I kdyz je to recnicka otazka, tak by me zajimalo co konkretne ty od fantasy settingu ocekavas...
Mohl by prosim nekdo jmenovat jeden jediny setting, ktery je dynamicky a klape (=funguje), jak to hezky vystihl Ilgir? Myslim to vazne. Ja zadny totiz neznam a protoze zadny neznam tak delame Orb, ktery tuhle zakladni charakteristiku ma splnovat.
Jak rika Ilgir, tak zakladem kvalitni hry je atmosfera, dojem, pocit, proste zazitek. Toho ja osobne mohu dosahnout jen tehdy, pokud setting ve kterem hraji je pro me "uveritelny". Muze byt klidne zbesily, fantaskni atd. ale musi proste byt logicky v poradku, abych si ho mohl predstavit a vzit se do nej a hrat v nem. Drtiva vetsina settingu az na Jersonovo 2D treba vychazi a automaticky pocita napriklad s fyzikalnimi zakony, jak je normalne zname a na jejich porusovani treba stavi svoji "originalitu". Podobne ve spolecnostech ve fantasy svetech je jasne patrna urcita inspirace a chcete-li okopirovani nejakych existujicich struktur z realu. To je zcela v poradku a ja nevidim duvod to nijak menit, protoze vymyslet neco od piky je proste makacka a proc by to nekdo delal?
Tady ale je ten kamen urazu. Ve vsech tech generic fantasy se proste ocitnete v konfrontaci s ruznymi nelogicnostmi nebo primo absurditami, ktere kazi dojem a me treba dost znemoznuji se do hry vzit.
A Orb ma ambici se pokud mozno takovych veci vyvarovat a mit pro ty veci, ktere tak mohou pusobit nalezite vysvetleni a opodstatneni.
Mohl by prosim nekdo jmenovat jeden jediny setting, ktery je dynamicky a klape (=funguje), jak to hezky vystihl Ilgir? Myslim to vazne. Ja zadny totiz neznam a protoze zadny neznam tak delame Orb, ktery tuhle zakladni charakteristiku ma splnovat.
Jak rika Ilgir, tak zakladem kvalitni hry je atmosfera, dojem, pocit, proste zazitek. Toho ja osobne mohu dosahnout jen tehdy, pokud setting ve kterem hraji je pro me "uveritelny". Muze byt klidne zbesily, fantaskni atd. ale musi proste byt logicky v poradku, abych si ho mohl predstavit a vzit se do nej a hrat v nem. Drtiva vetsina settingu az na Jersonovo 2D treba vychazi a automaticky pocita napriklad s fyzikalnimi zakony, jak je normalne zname a na jejich porusovani treba stavi svoji "originalitu". Podobne ve spolecnostech ve fantasy svetech je jasne patrna urcita inspirace a chcete-li okopirovani nejakych existujicich struktur z realu. To je zcela v poradku a ja nevidim duvod to nijak menit, protoze vymyslet neco od piky je proste makacka a proc by to nekdo delal?
Tady ale je ten kamen urazu. Ve vsech tech generic fantasy se proste ocitnete v konfrontaci s ruznymi nelogicnostmi nebo primo absurditami, ktere kazi dojem a me treba dost znemoznuji se do hry vzit.
A Orb ma ambici se pokud mozno takovych veci vyvarovat a mit pro ty veci, ktere tak mohou pusobit nalezite vysvetleni a opodstatneni.
Secrets are power.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti