O používání klišé (diskuze s kapkou flameu)

Ambiciózní projekt, který si klade za cíl vytvořit univerzální herní svět, určený především hráčům, ale i dalším tvůrcům, vypravěčům nebo jen jako zdroj inspirace. Vycházíme z pravidel DrD+
Uživatelský avatar
Fritzs
Příspěvky: 5613
Registrován: 9. 5. 2005, 21:47
Bydliště: Brno

Příspěvek od Fritzs » 7. 10. 2006, 13:01

Ressurection: Nicméně s tebou zcela nesouhlasím... hrál jsem Nobilis v období pádu Konstatinopole... takže nějakýho tieflinga bych taky nějak zvládl...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.

-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 13:03

Fritzs píše:Ressurection: Nicméně s tebou zcela nesouhlasím... hrál jsem Nobilis v období pádu Konstatinopole... takže nějakýho tieflinga bych taky nějak zvládl...
To klidně věřím, ale asi by si nepřesvědčil tolik lidí, jako kdybys hrál normálního člověka... vyvvarovat se všeho, aby si to hrál bez chyby nelze, pokud to nejseš. Ale jak řikám, já bych ti ho třeba uvěřil :))
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5402
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 7. 10. 2006, 13:27

Resurrection píše:My ted a tady vytvarime PRAVDU aneb jak to skutecne je a bylo. To je z pohledu hrace dost jedno, protoze se k tomu v podstate nedostane.
...
TO je ale ta velka odlisnost, ktera snad nikde jinde neni! My budeme mit svety dva v jednom. Jeden skutecny (ten co kritizujes), ke kteremu se dosanou tvurci a PJ. A druhy herni, fantasticky, uzasny a nadherne zpracovany (a taky UPLNE lzivy!), coz je svet hracsky.
Toto ma dost zaujalo, neviem si predstavit naco potom ten REALNY svet je, ak nie je pre hracov.

Inak k Markusovym, Fritzsovym a Sosackovym postom: Oni sa vam nesnazia povedat "je to klise, vykaslite sa na to", oni hovoria "je to klise, urobte to inak". A zatial som sa s nejakou ustretovostou voci nim nestretol, namiesto toho sa to tu vyostruje az po reakcie typu "ak chcete kritizovat tak drzte radsej huby, az to bude hotove tak sa od uzasu poseriete". A to nie je velmi priatelske. (Ak vam ich prispevky vadia, do prveho postu kludne dajte, ze nechcete, aby sa ti konkretni ludia diskusie zucastnovali alebo je este lepsie ich o to poprosit PM-kou.)

M
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Gran
Váš Astrální Brácha .)
Příspěvky: 1905
Registrován: 15. 8. 2006, 12:36
Bydliště: Praha

Příspěvek od Gran » 7. 10. 2006, 13:33

Jádro pudla je v tom, že my si _nemyslíme_, že je to klišé. Je příliš brzo na to, aby jste to hodnotili, neboť, jestli se nepletu, se tu na fóru ještě neobjevily žádné opravdu ucelené informace. I na Lopuchu je toho víc...

Víte, když vezmete svět, který se liší od toho našeho, a chcete v něm hrát, musíte se ten svět _naučit_.
My děláme svět, který se učit nemusíme. My děláme svět, _který nás naučí_.

V základu je to úplně obyčejný, prostý a "nudný" svět. Nic moc zas tak extra, v podstatě jako náš, jen okořeněno o sféry a nějaké bohy.
V tom světě jsou lidé a jsou úplně obyčejní. Potýkají se s prostými problémy světa - ale ten svět si vysnili jinak, přijde jim úžasný. Mají svou mytologii. Svět si klidně mohl vzniknout Velkým Třeskem - oni prostě věří, že svět je jen kemr jednoho podivného boha.
Ale i přes tu mytologii je ten svět fungováním dost podobný našemu.

Ale dějí se v něm fantastkní věci! Řekněte mi, co je zajímavější?
Když jste ve světě, kde když říznete do stromu, tak vyteče magenergie - a pak někam jdete a vidíte podivnou trhlinu v prostoru, která z "profilu" není vidět?
Nebo když onu trhlinu najde křižák na cestě do Jeruzaléma?
It's Alive!

Uživatelský avatar
Invictus
Nerozhodný volič
Příspěvky: 7462
Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Invictus » 7. 10. 2006, 13:34

Toto ma dost zaujalo, neviem si predstavit naco potom ten REALNY svet je, ak nie je pre hracov.
Pochopil jsem to tak, že jeden je pro PJ a druhý pro hráče. Dává to docela smysl, ačkoliv je složitější, ulehčuje to práci Pj při tvoření atmosféry. Tedy aspoň myslím. :)

Ten nápad s pádem Staré Mocné Říše je klišé, of course. Ale vzhledem k tomu, že má původ v archetypu pádu Římské Říše, a dalších jiných (ona lidská historie je v podstatě historií pádů velkých říší), nejde o nic závažného. Říše vznikají a zanikají. Nedá se na tom stavět originalita prostředí, ale vytváří to z historického hlediska plastičtější a uvěřitelnější prostředí.

Osobně bych doporučoval i vytvořit jakousi historicko mytologii o padlých říších a mocných vůdcích.
Iron Within
Iron Without

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 13:35

2Bifi: na tohle sem presne cekal. Krom toho, ze tebou zminovany post OBSAHUJE odpoved, ti ji jeste zopakuju.

Svet pravdivy a skutecny je svetem pro tvurce a vypravece. Na zaklade nej si dotycni udelaji obrazek o skutecnem stavu veci a mohou pak vytvorit svet (spise nahled na svet), ktery bude ruzne pokriveny, zastreny, lzivy, fantasticky pro hrace.

Priklad: PJ vi, ze svet je koule. Postavy si mysli, ze svet je placka a rozhodnou se dosahnout okraje. Vyjedou na more a protoze je svet velky, budto zemrou hladem/zizni, najdou jinou pevninu nebo s absolutne extremnim stestim obeplujou svet.
V kazdem pripade okraje nedosahnou, protoze ten neexistuje. Kdyby toto PJ nevedel, tak by pak nemohl rozhodnout o uspechu/neuspechu jejich mise. Sice by si treba rekl, ze svet je placka, ale pak by si uvedomil, ze tam je i rasa, co si mysli, ze svet je duta koule..........

Doufam ze uz je to jasne. Az bude mit nekdo podobny dotaz, tak necht si precte poradne prispevky co tu jsou a vyuzije svuj hlavovy potencial.


Co se hrubosti nekterych reakci tyce, to je jednoduche. Jsme tu jeden den, vytvorene mame akorat hrubou koncepci (ktera se ma jeste menit) a lide se do nas strefuji s nekonstruktivnimi hlaskami o klise, nectou nase reakce a hlasaji zde sve nazory... to se pak nedivim, ze nekomu muzou tect nervy.
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 13:38

Invictus píše: Pochopil jsem to tak, že jeden je pro PJ a druhý pro hráče. Dává to docela smysl, ačkoliv je složitější, ulehčuje to práci Pj při tvoření atmosféry. Tedy aspoň myslím. :)

Ten nápad s pádem Staré Mocné Říše je klišé, of course. Ale vzhledem k tomu, že má původ v archetypu pádu Římské Říše, a dalších jiných (ona lidská historie je v podstatě historií pádů velkých říší), nejde o nic závažného. Říše vznikají a zanikají. Nedá se na tom stavět originalita prostředí, ale vytváří to z historického hlediska plastičtější a uvěřitelnější prostředí.

Osobně bych doporučoval i vytvořit jakousi historicko mytologii o padlých říších a mocných vůdcích.
Dekuji! Pochopil jsi to naprosto spravne. Mame vzorovy model historie jako nasi historii, tu Rimskou risi atd. Napad na mytologii ala padle rise a mocni vudci je velmi dobry a rozhodne ho zapracujeme.

BTW. TAKTO si predstavuji kritiku/diskuzi o nasem projektu. Napisete co se vam nelibi / co se vam libi a pripojite svuj napad.
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5402
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 7. 10. 2006, 14:14

Kludne teda mozete postavit originalitu vasho sveta na tom, ze su vlastne dva. Hraci rozumeju jednemu a objavuju ten druhy. (Aj ked toto sa velmi nelisi od modernych urban prostredi alebo niektorych low-magic fantasy prostredi, v ktorych svet je zdanlivo ako ten nas, ale postupom casu sa postavy zacnu stretavat s nadprirodzenom - cize svet je len jeden, zdanlivo normalny. Samozrejme ist az tak daleko, ze jeden je popisany v podkladoch pre hraca a druhy v podkladoch pre PJ, moze byt dobry napad.) Akurat stale uplne nerozumiem tomu, ako sa to prejavuje v hre, pretoze ak ma byt podstatna cast zabavy pre hraca v tom, ze on (hrac, nie postava) ten svet objavuje, co potom, az ho spozna? Pripadne moze hrat s hracmi, ktori ho este nepoznaju?

M
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 14:23

No, on ten hrac (ne postava) ho vlastne niky nepozna. Pouze skrze postavu dostane nejake stripky (a to mozna), ze veci nejsou uplne tak jak mu napovidali maminka s tatinkem. Ten cely obraz ale nikdy nepozna a proto muze hrat stokrat a vzdycky muze odhalit nejaky ten kousek (malinky) skutecne pravdy. Nebo spis odhali, ze neco neni tak jak se myslelo...
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 14:25

Pro Vypravece je tato odlisnost nekonecnym zdrojem inspirace, zapletek, moznosti atd.
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5402
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 7. 10. 2006, 14:29

Cize vy vlastne predpokladate, ze sa materialy pre PJ nikdy nedostanu hracovi do ruky? Alebo nebudu PJ-ovia v skupine rotovat? To je vcelku naivny predpoklad.
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7618
Registrován: 23. 10. 2005, 01:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bajo » 7. 10. 2006, 14:30

Resurrection píše:No, on ten hrac (ne postava) ho vlastne niky nepozna. Pouze skrze postavu dostane nejake stripky (a to mozna), ze veci nejsou uplne tak jak mu napovidali maminka s tatinkem. Ten cely obraz ale nikdy nepozna a proto muze hrat stokrat a vzdycky muze odhalit nejaky ten kousek (malinky) skutecne pravdy. Nebo spis odhali, ze neco neni tak jak se myslelo...
Je to zajímavá mylšenka, ale upřímně, je atraktivnější pro vypravěče než hráče (tedy za předpokladu že po několika hrách, bude hráž znát pořád zlomek a po několika desítkách malou část). Píšu ti na základě vlaszních zkušeností a to jak z pozice vypravěče, tak z pozice hráče. O prázdninách jsem byl na Tangrobu, kde měli celkem zajímavě (i když na moc originálně) vymyšlený příběh. Ale bylo to tak zamotaný a zaintrikovaný, že jsem během hry z toho příběhu takřka nic neměl a nijak moc mě to nezaujalo. Potom jsem se sice vše dozvěděl, ale to neblo ono. Kdyby vsouvali během hry malé kousky do hry, bylo by to lepší.
Jinak ten váš nápad není špatný, ale asi bych zvážil ten smyl vztahů oněch dvou skutečností. Je to tam PROČ? Děláte pro KOHO?
add Bifiho poznámka, že něco podobného už je: podobné prvky jsou opravdu v různé míře v mnoha světech. Např.: Unknown Armies, Kult, svým způsobem i třeba Warhammer Fantasy Roleplay - bestiář.

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 14:40

2Qualdezar: A co z toho je cesky? :-) No, nedelame si narok na svetove prosluly svet (konec koncu delame ho cesky). Jinak ty naznaky (male kousicky) tam jsou jako spestreni, zajimavost, pritazlivost pro hrace... ja verim ze to nejak fungovat bude a tahle myslenka nebude tak surova jak ji tady crtam. Dostane to system, smysl atd. To je hudba budoucnosti...


Bifi: Ale samozrejme predpokladame kolovani Vypravecstvi a ze se materialy dostanou do rukou i hracum. Nicmene povez, hrajes RPG abys vsechno vedel, nebo prave aby ses nechal pobavit tim neznamym? Nemuzeme vyloucit, ze si hraci prectou vsechno, ale je to jejich chyba. Pak se budou muset spokojit s tou uveritelnosti a jinymi vecmi co jim nabidneme... radost z objevovani to ale nebude. Stejne jako v dracku je smysl v tom, ze neznas schopnosti ostatnich povolani zeo... Proste kdo se o to chce ochudit, jen do toho. Kdo nechce, tak tomu fandim a verim ze bude mit kvalitni zazitky. Navic je mnohem tezsi hrat to, ze neco nevis, kdyz to vlastne vis.......... to ale neni nas problem, ale problem konkretnich hracu. My jim neco nabizime, oni s tim neco udelaji. Ten svet bude mit dost lakadel i mimo tohle rozdeleni, ze ktereho plyne velky potencial...
Secrets are power.

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5402
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Příspěvek od Bifi » 7. 10. 2006, 15:19

Resurrection píše:Nicmene povez, hrajes RPG abys vsechno vedel, nebo prave aby ses nechal pobavit tim neznamym?
Ani jedno, ani druhe. Podobne ako kopa dalsich ludi, nehram RPG preto, aby som ako hrac objavoval o prostredi alebo schopnostiach inych postav nieco, co este neviem, teda "radost z objevovani" je ako motivacia pre takychto ludi mimo.
Resurrection píše:Stejne jako v dracku je smysl v tom, ze neznas schopnosti ostatnich povolani zeo...
Neviem, aky to ma skutocne zmysel a kolko sedeni cloveku ten pocit neznameho vydrzi, ale podla mna to je len jednorazovy pozitok - akonahle sa naucis, ake schopnosti maju ine povolania (alebo nedajboze si urobis postavu ineho povolania), mas po zabave.
Resurrection píše:Navic je mnohem tezsi hrat to, ze neco nevis, kdyz to vlastne vis.......... to ale neni nas problem, ale problem konkretnich hracu.
Ja by som to problemom nenazyval. K hraniu RPG existuje dost vela roznych pristupov a obmedzovat hraca len na informacie, ake ma postava, je len jeden z nich.
Resurrection píše:Ten svet bude mit dost lakadel i mimo tohle rozdeleni, ze ktereho plyne velky potencial...
Vidis, a to je to, co chcem presne pocut. Ako by si vystihol zakladnu ideu sveta dvoma az piatimi slovami? Co ma byt ten tahak, ktory neznaleho cloveka zaujme?
Polaris/Singularis:  \/()!|)_6()|)|)355
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania // "We don't explore characters; we explore dungeons."

Uživatelský avatar
Resurrection
Příspěvky: 4849
Registrován: 26. 9. 2006, 11:34

Příspěvek od Resurrection » 7. 10. 2006, 15:26

Ted delam na dulezitejsich vecech, ale slibuju, ze ti odpovim, jen co budu mit cas se nad tim zamyslet. Nejspis napisu i nejakou stat na to tema... jeste nevim.
Secrets are power.

Zamčeno

Zpět na „Orb“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host