[+] Kartografie (mapy v RPG)

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dukolm
Příspěvky: 385
Registrován: 5. 7. 2006, 09:30
Bydliště: d20.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Dukolm » 5. 3. 2021, 10:19


Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7984
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin » 5. 3. 2021, 11:09

Ulala, cool $-o
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 11099
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Ecthelion » 5. 3. 2021, 17:55

Snad nebude vadit, že se ještě vyjádřím k městu. Nestíhal jsem. :wink:
Quentin píše:
4. 3. 2021, 20:31
A váhám, zdali má smysl vyrábět mapu města, když ještě ani nevím, co všechno tam bude potřeba. Asi nakonec skončím s nějakou abstraktní mapou a nebudu se snažit zakreslit všechny uličky a domečky.
Musím se přiznat, že si asi nevybavuju žádnou hru, kde jsme využili to, že je někde nakreslená každá ulice a ulička. I když hrajeme s detailními mapami třeba Londýna, tak konkrétní "adresy" a ulice používám jen pro atmosféru a vždycky je nejdůležitější, ve které čtvrti se daná lokace nachází. Ta dost určuje atmosféru a náladu lokace - je to Hyde Park, kde jsou sídla boháčů, všechno je zelené a upravené, obchodní a hospodské Soho, jsou to chudinské čtvrti jako Bethnal Green a Whitechapel nebo jsou to nejhorší slumy jako třeba Old Nichol Street Rookery ("The Rookery... was like an honeycomb, perforated by a number of courts and blind alleys, cul de sac, without any outlet other than the entrance. Here were the lowest lodging houses in London, inhabited by the various classes of thieves common to large cities… were banded together… Because all are taken in who can pay their footing, the thief and the prostitute are harboured among those whose only crime is poverty, and there is thus always a comparatively secure retreat for him who has outraged his country's laws. Sums here are paid, a tithe of which, if well laid out, would provide at once a decent and an ample lodging for the deserving poor; and that surplus, which might add to the comfort and better the condition of the industrious, finds its way into the pocket of the middleman....").

Můžeš mít detailní mapu každé ulice (jako třeba tady Florencie od Hollara), ale pro začátek si podle mě úplně vystačíš s něčím jako je tady Jeruzalém, kdy budeš vědět, že ve městě jsou dvě tři čtvrtě, hrad a katedrála. Ve skutečnosti, pokud o město tolik nejde, ale přesto bys chtěl, aby bylo nějak ukotvené a věděl jsi zhruba o co jde, může ti stačit nějaká ilustrace jako třeba Dürres, Tangiers, Norimberk nebo nějaká veduta jako třeba Plzeň. Jde o nakopnutí fantazie. Nepotřebuješ každou ulici. Osobně bych šel tímhle směrem, našel si nějakou takovou starší ilustraci, předělal popisky a měl město popsané jen tímhle. Při hraní se vždycky může všechno rozšířit a můžeš časem dodat i mapu.
Quentin píše:
4. 3. 2021, 20:31
Napadají vás další příklady, kdy je mapa potřeba, kdy je spíš na překážku, kdy by měla být obecná, a kdy podrobná?
Jsem jenom líný a pořádná mapa je vždycky lepší?
Za sebe musím říct... potřebuješ mapu? Ne, nepotřebuješ. Vystačíš si bez ní. Chceš mapu? Oooo. To je úplně jiná otázka. $D

Mapa je strašně cool nakopávač fantazie a nápadů. Pokud si dáš práci s nějakou mapou města (v jakékoli podobě) a přiložíš ji k hraní, téměř jistě ti hráči začnou vymýšlet v jaké čtvrti si koupí dům a nějaké to dobrodružství se tam odehraje. Můžeš udělat vždycky slovní popis všech čtvrtí a bude to taky fungovat, ale mapa je prostě komprimované množství informací na jedné hromadě.
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Uživatelský avatar
Dukolm
Příspěvky: 385
Registrován: 5. 7. 2006, 09:30
Bydliště: d20.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Dukolm » 5. 3. 2021, 18:41

Quentin: nad tou mapou když jsem ji koupil tak jsem se sní kochal a procházel si lokace kde jsme něco prováděly. Ale to je tím žánrem Blades. Jinde jsem tak podrobnou mapu nepotřeboval.

Prostě ve hře BitD která připomíná filmy Denyho partáky, Podfukáře a Leverage. Prostě ta mapa dává smysl a užitek. Protože je sranda koukat na mapu a hledat spojnice mezi doky, pravděpodobným skladištěm a železniční stanicí. A zvažovat jak a kde akci provést.

MarkyParky
Příspěvky: 11160
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od MarkyParky » 5. 3. 2021, 22:58

Já třeba jsem velký kartofil a hrozně toužím si zahrát RPG, kde se bude aktivně pracovat s mapou nějakého města v míře detailů, že bude záležet na každé ulici či domě. Ale sehnat na tohle spoluhráče zdá se bytí nad lidské síly.

Nicméně pokud zamyšlený point/hexcrawl má město ve středu jako základnu, ale zaměřuje se na exploraci okolo, takže v takové hřeben bych i já preferoval město neprokreslovat, aby netáhlo přílišné pozornosti.

Případně ještě když jsme hráli nesmrtelné v tabletop verzi, tak jsem ještě volil jiný styl zobrazování mapy - a to mapu rozdělenou na sektory. A měl jsem to udělané tak, že sektory ve středu mapy, kde bylo centrum města, byly malé a sektory po okrajích byly rozlehlé. Simulovalo to, že ve městech se hůř chodí "azimutem", jsou tam dopravních zácpy a tak...

EDIT: Ukázka té sektorové mapy:
16-3kv3k-V2.jpg

Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1737
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od smrq » 6. 3. 2021, 11:42

Kin píše:
21. 2. 2021, 12:04
Kouknětě na tohle, vypadá to skvěle! :)

Dungeon Alchemist

Program na tvorbu map budov a dungeonů, kde si jen navolíte téma mapy, účel dané místnosti a nakreslíte půdorys. Zbytek za vás dodělá a vybavý program. A vypadá to moc pěkně.
Wow. To je fakt super. Nadchlo mě to tak moc, že zvažuji příspěvek.
Škoda že v ZZ to moc neužiju, interiéry jsou tak o 200 až 300 let jinde, než je v ZZ chápu.
Radim "Smrk" Trčálek
Kdysi milec a překladatel WoD systému.
Dnes aktivně hrající Zapovězené země.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14280
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Markus » 6. 3. 2021, 11:51

Dungeon Alchemyst už má z původního cíle 50 000 dolarů vybráno 2 miliony. Wow.

Já bych to nadšení hodně tlumil. Pěkná 3D mapa plná vizuálních efektů ještě nedělá zábavnou hru. Tohle svádí k tomu, že lidi stráví tři večery pipláním 3D mapy, ale zapomenou do ní přidat něco hratelného a interaktivního a pak se budou divit, proč to hráče nebaví. Navíc náhodné generování postrádá záměr (design) a bál bych se repetitivnosti prvků i atmosféry.

Říkejte mi škarohlíd - jsem. Jen jsem sem tenhle příspěvek chtěl přidat pro historický záznam. Jsem zvědavý, jestli až to vyjde, to budou lidi skutečně používat, nebo to vyšumí.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7984
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin » 6. 3. 2021, 11:53

MarkyParky píše:
5. 3. 2021, 22:58
Já třeba jsem velký kartofil a hrozně toužím si zahrát RPG, kde se bude aktivně pracovat s mapou nějakého města v míře detailů, že bude záležet na každé ulici či domě. Ale sehnat na tohle spoluhráče zdá se bytí nad lidské síly.
To mně přijde, že by se to i využilo, kdybych měl nervy to vyrábět. Ta Duskwall mapa mě docela nadchla. Akorát mě odrazuje ta potřeba, mít to připravené dopředu. Já nahodím pár detailů ke čtvrti, kde zrovna hráči budou, a další budu dodělávat, jak bude přicházet inspirace.

Bubák píše:Já jsem nechytil tu část, kdy ses rozhodoval o mapě města, tak k tomu jen dodám, že v závislosti na stylu hry může být mapa města i kontraproduktivní. Resp. vůbec prokreslování města může být kontraproduktivní, pokud chceš, aby postavy prozkoumávaly divočinu, protože čím víc obsahu ve městě, tím míň času v divočině.
Strach, že se hra díky detailní mapě zasekne ve městě a hráči nepolezou do divočiny, mi přijde jako imaginární problém, přestože se před tím při west marches kampaních varuje. Vůbec se neurazím, když bude zábava ve městě, a dungeony zůstanou na později.

Markus píše:
6. 3. 2021, 11:51
Já bych to nadšení hodně tlumil. Pěkná 3D mapa plná vizuálních efektů ještě nedělá zábavnou hru. Tohle svádí k tomu, že lidi stráví tři večery pipláním 3D mapy, ale zapomenou do ní přidat něco hratelného a interaktivního a pak se budou divit, proč to hráče nebaví. Navíc náhodné generování postrádá záměr (design) a bál bych se repetitivnosti prvků i atmosféry.
Mám z toho zatím stejný dojem.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 29091
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Vallun » 6. 3. 2021, 12:51

MarkyParky píše:
5. 3. 2021, 22:58
Já třeba jsem velký kartofil a hrozně toužím si zahrát RPG, kde se bude aktivně pracovat s mapou nějakého města v míře detailů, že bude záležet na každé ulici či domě. Ale sehnat na tohle spoluhráče zdá se bytí nad lidské síly.
My takhle hráli v Dubrovníku...

Základem dobrodružství ve městě byla mapa Starého města - toho, co je dnes uvnitř hradeb... Žel mapu před přestavbou v 18. století (zemětřesení) nejde rozumně sehnat, takže to nebylo úplně tip top dobové, ale i tak dobré...:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
kin
Romikovec
Příspěvky: 578
Registrován: 31. 7. 2006, 23:00
Bydliště: Pilsen
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od kin » 6. 3. 2021, 13:05

Markus píše:
6. 3. 2021, 11:51
Dungeon Alchemyst už má z původního cíle 50 000 dolarů vybráno 2 miliony. Wow.

Já bych to nadšení hodně tlumil. Pěkná 3D mapa plná vizuálních efektů ještě nedělá zábavnou hru. Tohle svádí k tomu, že lidi stráví tři večery pipláním 3D mapy, ale zapomenou do ní přidat něco hratelného a interaktivního a pak se budou divit, proč to hráče nebaví. Navíc náhodné generování postrádá záměr (design) a bál bych se repetitivnosti prvků i atmosféry.

Říkejte mi škarohlíd - jsem. Jen jsem sem tenhle příspěvek chtěl přidat pro historický záznam. Jsem zvědavý, jestli až to vyjde, to budou lidi skutečně používat, nebo to vyšumí.
Já to plánuji používat jako podklad pd ručně kreslenou mapy. Ušetří mi to vymýšlení detailů atd.
Ale furt váhám jestli nezruším back z finančního pohledu. Tenhle měsíc byl na KS drahý (zq3) a nevím jetsli si dokážu ospravedlnit další pledge :D
Long time no see...
Svoboda je mrcha, kterou je třeba šoustat na matraci z mrtvol. - američtí bohové
"My uncle put his ping-ping in my pa-pa." - kiss kiss bang bang

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19853
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Kartografie Tarie

Příspěvek od Jerson » 29. 3. 2021, 21:54

ShadoWWW píše:
29. 3. 2021, 21:11
Nádherná práce od Mário Poláka.
Obrázek
To jo. Škoda že mapa samotná je tak typicky-fantasy-nesmyslná.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od OnGe » 29. 3. 2021, 22:07

Mě to škoda nepřijde, to patří k věci.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19853
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Jerson » 30. 3. 2021, 07:40

Tím jsem myslel, že by ji mohli použít i další hráči ve svých hrách, ale s těmi nesmysly to moc nehrozí.

Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 1310
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Jižák
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Selhan » 30. 3. 2021, 13:10

Co tam vidíš za takové zásadní nesmysly?
Mohl bych Vám něco říci o Markyho PbtA evangeliu?

Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 11099
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: [svět] Taria

Příspěvek od Ecthelion » 30. 3. 2021, 16:01

Jerson píše:
30. 3. 2021, 07:40
Tím jsem myslel, že by ji mohli použít i další hráči ve svých hrách, ale s těmi nesmysly to moc nehrozí.
Musím říct, že to, že mapa konkrétného světa nelze použít při hraní v nějakém jiném světě... nepovažuji za nějaký zásadní nedostatek nebo chybu dané mapy. :think:
"Stay firm and die hard!" Colonel-Comissar Ibraim Gaunt, Tanith First-And-Only
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Majestic-12 [Bot], York a 12 hostů