[+] Kartografie (mapy v RPG)

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7988
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin » 4. 3. 2021, 20:31

Chystám se začít novou fantasy kampaň se zatím vcelku neoriginálním templatem; uprostřed mapy hlavní město, kolem bullshit (čti sandbox). A váhám, zdali má smysl vyrábět mapu města, když ještě ani nevím, co všechno tam bude potřeba. Asi nakonec skončím s nějakou abstraktní mapou a nebudu se snažit zakreslit všechny uličky a domečky.

Napadají vás další příklady, kdy je mapa potřeba, kdy je spíš na překážku, kdy by měla být obecná, a kdy podrobná?
Jsem jenom líný a pořádná mapa je vždycky lepší?

Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14285
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Markus » 4. 3. 2021, 20:34

Budeš to město systematicky explorovat ano/ne?

Hádal bych, že spíš ne, a události ve městě budou probíhat spíš "epizodicky" (teleport z jedné zajímavé lokace do druhé), na což ti stačí klidně nějaká atmosférická mapa - dost na to, aby hráči věděli, kde je přístav a kde čtvrť chrámů, ale asi nepotřebuješ mít rozkreslené jednotlivé ulice.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7988
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin » 4. 3. 2021, 20:37

No, s pochodní ulice mapovat nebudeme, to ne.

Ale zaráží mě, že třeba Blades mají relativně detailní mapu.
John Harper má přeci vždycky pravdu :D
Naposledy upravil(a) Quentin dne 4. 3. 2021, 20:38, celkem upraveno 1 x.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 5948
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: Prešporok 1673

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Bifi » 4. 3. 2021, 20:38

Pozri Vornheim
ASE'73 online kampaň vo svete Denethix - Bifiho hack
Divné Uhorsko: blog o mojom OSR projekte z divného Horného Uhorska 17. storočia a starej škole hrania
// "Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." //

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14285
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Markus » 4. 3. 2021, 20:39

No, detailní je ten obrázek, ale detailně rozmístěné a popsané lokace tam nemá, ne?

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 283
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Nordoslav » 4. 3. 2021, 20:45

Reálně si nepamatuju hraní, během kterého bych využil detailnější mapu města a to jsem ji párkrát měl.

Nenapadá mě ani reálně využití takové mapy vyjma nějakých hodně okrajových případů.

Kdybych potřeboval zděkat mapu města a uměl kreslit, tak dneska udělám ěnco ve stylu dětských atlasů - nakreslím obrys města s řekama, hradbama a pod a do toho vložím nejzajímavější "monumenty", které dělají město unikátním.

Asi takhle:
Obrázek
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19886
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Jerson » 4. 3. 2021, 20:54

Pokud neplánuješ boj u ulicích města dům od domu, nebo prodej pozemků a nemovitostí, tak mapu města nepotřebuješ.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7988
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin » 4. 3. 2021, 21:58

Okay, to zní jako konsensus proti městské mapě. Teď mi ještě řeknete, že nepotřebuju regionální mapu $D

Uvažuju o pointcrawlu.
- Nemusel bych dělat content (např. random encountery) pro všechno, ale jen pro cesty mezi jednotlivými body.
- Všechen ušetřený čas pujde do dungeonů
- Nevznikne generic mapa (předem nakreslená, respektive holá, viz níže), ale mapa plná divností (protože budu body doplňovat postupně s dobrodružstvými)

Jen nevím ideální formát. Udržovat PSD soubor s posunovatelnými ikonami? Rozlišovat regionální (celé panství) a lokální mapy (např. močály kolem Slangy)? Asi je to zbytečné; kolik lokací se během třiceti sezení odhalí? 15? 70?

Nebo jsou hexy o tolik lepší?

Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 14995
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od York » 4. 3. 2021, 22:13

Teda vy mi dáváte, dneska jsem skoro nic neudělal...

Anyways, nejdřív k mapě města: Máš pravdu v tom, že z herního hlediska není nejdůležitější. Říkal jsem to už v debatě o bažině - pokud si mám vybrat mezi mapou města/vesnice a mapou lokace, kterou hráči budou prozkoumávat, tak chci určitě to druhý. To ale neznamená, že by byla mapa města zbytečná. Je to asset, kus artu, zvyšuje to production value. Modul s mapou města je lepší než modul bez ní.
Quentin píše:
4. 3. 2021, 21:58
Okay, to zní jako konsensus proti městské mapě. Teď mi ještě řeknete, že nepotřebuju regionální mapu $D
Viz mapa města, ale s tím, že na mapě Trossu mám při hře fog of war a hráči ji postupně odkrývají - a hře to hodně přidalo. Řekl bych, že u exploračního sandboxu je to poměrně zásadní věc.

Quentin píše:
4. 3. 2021, 21:58
Uvažuju o pointcrawlu.
Tross technicky vzato JE pointcrawl. Mapa je jen vizualizace, ale mechanicky tak funguje. Podle mě je to otázka preferencí. Já mám radši pointcrawl (s mapou), protože klasická mapa je hezčí než hexová, a protože mě tolik nebije do očí ta mechanická hexová struktura. Ale chápu, že někdo má radši hexy. Dělej to, co se ti víc líbí, přinejhorším si to lidi zkonvertujou.

Quentin píše:
4. 3. 2021, 21:58
Jen nevím ideální formát. Udržovat PSD soubor s posunovatelnými ikonami? Rozlišovat regionální (celé panství) a lokální mapy (např. močály kolem Slangy)? Asi je to zbytečné; kolik lokací se během třiceti sezení odhalí? 15? 70?
Nad tímhle poslední dobou taky dost dumám. Mrkni v Photoshopu na linknutý psdčka, je to hodně užitečný. Můžeš pak třeba dát každou lokaci do samostatnýho psdčka a liknout je pak do main mapy. Když máš ty soubory otevřený současně, změny v linknutejch souborech se ti automaticky promítnou.

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 283
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Nordoslav » 4. 3. 2021, 22:28

Regionální mapu nepotřebuješ. Nic ke hraní nepotřebuješ, jen hráče. A ani ty občas ne.

Ale vážně, v regionální mapě na rozdíl od té městské už spousta užitku být může, co se týče formátu mapy, záleží jak si představuješ hraní:

Hráči sedí v hospodě ve městě, dokud jim někdo neřekně, že v lese je věž - dává smysl pointcrawl s mapou, do které dokresluješ postupně body

Hráči prozkoumávají neznámé území: dává větší smysl hexcrawl se svobodou pohybu.

A pak se to dá kombit (Za mě hodně zajímavé) - pointcrawlem necháš hráče dojít k močálům kolem Slangy, které pak budou prokoumávat hexcrawlem.
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 283
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Nordoslav » 4. 3. 2021, 22:33

York píše:
4. 3. 2021, 22:13
Tross technicky vzato JE pointcrawl. Mapa je jen vizualizace, ale mechanicky tak funguje. Podle mě je to otázka preferencí. Já mám radši pointcrawl (s mapou), protože klasická mapa je hezčí než hexová, a protože mě tolik nebije do očí ta mechanická hexová struktura. Ale chápu, že někdo má radši hexy. Dělej to, co se ti víc líbí, přinejhorším si to lidi zkonvertujou.
Reálně si nemyslím, že by klasická mapa musela být hezčí než ta hexová. Nesmíš ale jít stylem "kreslím do hexů" ale spíš přehodit mřížku přes klasickou mapu (a jen si hlídat, ať nikde nic divně netrčí do pětiny hexu, to ale zase není tak težké)
Hraju a tvořím modul pro kampaň Za Ledovou zdí: http://hexcrawl.nord.ninja
Instagram pro Ledovou zeď: https://www.instagram.com/zazdiRPG/
FB pro Ledovou zeď: https://www.facebook.com/zazdiRPG

Uživatelský avatar
boubaque
bubák; Moderátor
Příspěvky: 6072
Registrován: 2. 10. 2006, 19:49
Bydliště: Brno/Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od boubaque » 4. 3. 2021, 22:43

Já jsem nechytil tu část, kdy ses rozhodoval o mapě města, tak k tomu jen dodám, že v závislosti na stylu hry může být mapa města i kontraproduktivní. Resp. vůbec prokreslování města může být kontraproduktivní, pokud chceš, aby postavy prozkoumávaly divočinu, protože čím víc obsahu ve městě, tím míň času v divočině.

S mapou moc poradit neumím, ale pokud ti jde nějak víc o dungeony, tak bych se pointcrawlu nebál. Regionální mapa je fajn, zvlášť když umíš udělat tak pěknou, jako je tahle. S lokálními bych se nedrbal, pokud pro to fakt nebude důvod, a radši bych dával úsilí do map vlastních lokací, kde je to postavené na průzkumu (dungeony a ekvivalenty, výjevy z dobrodružných míst, případně místní mapa u nějaké detektivky, kde se z mapy dají vyčíst informace důležité pro hru). Ale možná melu kraviny, nemám s tím nějak moc zkušeností, já vždycky tyhle věci jen načrtnul na papír a bylo.
Když se kácí les, lítají kopí — sv. Vojtěch
Bezejmenný hrdina (vlastnoruční komiks)last.fm
Hraju/vedu: FATE / Příběhy Impéria, DnD5e; Další, oblíbené hry: Primetime Adventures, Mountain Witch
Hrstka: Star Wars – pilot Aliance Grraugh (Stř: 3 (-1dluh), Pil: 3 (-1dluh), Osob: 2, Voj: 1); R5-K9 (motory, střelba, skok); rolz.org

Uživatelský avatar
Dukolm
Příspěvky: 385
Registrován: 5. 7. 2006, 09:30
Bydliště: d20.cz
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Dukolm » 5. 3. 2021, 09:27

Quentin píše:
4. 3. 2021, 20:37
Ale zaráží mě, že třeba Blades mají relativně detailní mapu.
Tak blades to potřebují vzhledem k žánru kdy plánuješ plánovat přístupové a únikové cesty. V jiné hře jsem nikdy tak podrobnou mapu nepotřeboval.

A pokud jako detailní mapu bereš tu v příručkách nebo tu vektorovou podrobnou mapu co dal dohromady s jedním fanouškem? na které odvedly úžasný kus práce.

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 14285
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Markus » 5. 3. 2021, 09:47

Quentine, já bych od tebe strašně rád někdy viděl nějaký crawl. Ať už hex, nebo point, to je jedno. Ale kdybys místo klasického dungeonu udělal „dungeon v krajině“ - tj. vlastně bys to celé nadesignoval jako místnosti, akorát rozmístěné do krajiny (místo do tabulky náhodných setkání :>;o) ). Z tohohle hlediska je pointcrawl vlastně lepší struktura než hexcrawl, protože ti na rozdíl od šestisměrně prostupných hexů umožní pečlivěji naplánovat „chodby“ (cesty) mezi „místnostmi“ (lokacemi).

Hexcrawl je oproti tomu volnější a umožňuje úplně nepředvídatelnou exploraci, což má taky něco do sebe.

Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 7988
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: [+] Kartografie (mapy v RPG)

Příspěvek od Quentin » 5. 3. 2021, 09:53

Dukolm: Znám jen tuhle. Detailnější bych se ani nesnažil.

Každopádně jdu do toho, město bude popsané v hexech jako ten londým, okolí města jen zbežně textem (na severu hory, na jihu bažina, okolo města farmland...) a do toho budu point-crawl stylem doplňovat lokace, jak budou potřeba pro hru.

Na přípravu exploration-type hexcrawlu nemám nervy :)

Obrázek
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 hostů