Co je player agency?
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
^This!Sosacek píše:Bije se to s iluzionismem protoze resis filozoficky problem - pokud si hraci mysli ze agency meli ale gm vi ze nemeli, meli ji nebo nemeli?
To je to, co mi na té definici vadí.
Chci, aby player agency bylo něco trochu víc objektivního. Abych ten svět FAKT OVLIVŇOVAL! Že to tak cítí, je málo.
S tím, že netrvám na tom absolutně. Chápu třeba potřebu "slabého iluzionismu", aby si GM ušetřil přípravu. Nebo třeba teď v kampani Dětí mraků mám ještě neodehraný obsah v jakémsi Schrödingerově stavu, kdy čeká na to, kdy se hráči rozhodnou daný hex navštívit, podle okolností provedu refluf, ale přitom vím, že tam čeká konkrétní modul s konkrétní předem danou situací, a tu rozhodutí jestli tam půjdou teď nebo za sto let nezmění. Ale jakmile do toho hráči vlítnou, dopad jejich rozhodnutí musí být znát, čitelný a projevit se. Nestačí mi, že bych hráče nechal si to myslet, musí se to opravdu dít."
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
A dotaz na zamyšlení, taky související s tou subjektivní definicí.
Když hráči mají možnost ovlivňovat ten svět, ale z nějakého důvodu se to nedostane zpět do hry (nebo dostane, ale protože je to blbě odprezentováno nebo rule-of-cool odvede pozornost jinam, nebo přijde covid a oni tu kampaň nedohrají) to nepoznají/necítí a změní to třeba jen pozici a nastavení NPC figurek, které má GM v hlavě.... je to pořád Player Agency?
Když hráči mají možnost ovlivňovat ten svět, ale z nějakého důvodu se to nedostane zpět do hry (nebo dostane, ale protože je to blbě odprezentováno nebo rule-of-cool odvede pozornost jinam, nebo přijde covid a oni tu kampaň nedohrají) to nepoznají/necítí a změní to třeba jen pozici a nastavení NPC figurek, které má GM v hlavě.... je to pořád Player Agency?
Naposledy upravil(a) MarkyParky dne 28. 7. 2021, 13:05, celkem upraveno 3 x.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Teď nevím, jestli nedochází ke zmatení, ale já určitě nejsem pro nafukování/ubírání životů/lektvarů podle představy vypravěče. Nevím, jestli jsem někdy něco takového říkal ve svých 3,5e/4e days, ale počítám od založení 2k6goblinů tohle určitě nedělám.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
A rozvinutí toho dotazu k mé aktuální West Marches kampani.
Když hráč na sezení X udělá rozhodnutí, které se promítne do herního světa. Ale pak třikrát nepřijde a důsledky zažijí jiní hráči sezení X+1, X+2 a X+3, takže si to neprožije a nepozná, že se promítlo ....
... je to podle té definice Player Agency?
Když hráč na sezení X udělá rozhodnutí, které se promítne do herního světa. Ale pak třikrát nepřijde a důsledky zažijí jiní hráči sezení X+1, X+2 a X+3, takže si to neprožije a nepozná, že se promítlo ....
... je to podle té definice Player Agency?
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Ok, you win.
??
Schopnost jednat v (herním) světě tak, aby následky hráčských rozhodnutí byly relevantní k jejich záměru.Marky píše:Player agency je náplň, kterou hráči dávají hře skrze svá rozhodnutí. Je to jejich agenda - soubor úkonů, akcí a rozhodnutí, kterými skrze svou postavu ovliňují dění v herním světě a vyústění příběhu.
V přeneseném slova smyslu to pro mne pak znamená především právo zasahovat do dění v herním světě či ovlivňovat vyústění příběhu, tedy právo provádět volby, které mají smysl a projeví se.
??
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Váš názor na {insert problem here}
Player agecy je (mými slovy) prostor pro hráče, aby mohli skrze jednání svých postav směřovat děj.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Ještě k té Player agency - znamená to rady, že třeba využití Fate pointu k určení nějaké skutečnosti v herním světě není player agency, protože neprobíhá skrz herní postavu, ale díky mechanické převzetí vypravěčských pravomocí. Chápu to správně?
A Markusi, mohl bys prosím tuhle debatu oddělit do samostatného tématu, případně sloučit s nějakým starším tématem, pokud existuje?
A Markusi, mohl bys prosím tuhle debatu oddělit do samostatného tématu, případně sloučit s nějakým starším tématem, pokud existuje?
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Dobrá otázka.
Osobně bych to vnímal spíš tak, že autor termínu hráčské pravomoci mimo postavu neuvažoval, než že se vůči nim potřeboval vymezit. Prostě ten term stojí v paradigmatu klasické hry, kde hráč zasahuje výlučně skrze postavu.
Tím pádem je na místě, co s ním když z paradigmatu vystoupíme. Za mě - pokud jsou takové mechaniky nedílnou součástí hry, jejich použití bych zahrnoval do player agency (ostatně, je to player, nikoliv character agency). Ale tohle je moje velké IMHO.
Osobně bych to vnímal spíš tak, že autor termínu hráčské pravomoci mimo postavu neuvažoval, než že se vůči nim potřeboval vymezit. Prostě ten term stojí v paradigmatu klasické hry, kde hráč zasahuje výlučně skrze postavu.
Tím pádem je na místě, co s ním když z paradigmatu vystoupíme. Za mě - pokud jsou takové mechaniky nedílnou součástí hry, jejich použití bych zahrnoval do player agency (ostatně, je to player, nikoliv character agency). Ale tohle je moje velké IMHO.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Váš názor na {insert problem here}
Já bych to právě odděloval, protože pokud pravidla říkají, že hráč může něco v rámci pravidel udělat, a GM mu to nepovolí, tak v daném bodě se nedržel pravidel. Player agency mi přijde jako téma, které řeší možnosti hráče v rámci platných pravidel.
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Váš názor na {insert problem here}
Nejde o to, že mu to nepovolí, ale o to, že jeho volba, byť udělaná OOC, nebude mít význam.
Pokud ti hrozí zajetí, ty spálíš FP za to, abys za barákem našel motorku vhodnou k úniku, ale GM ti nabagruje do cesty silniční hlídkou, aby tě stejně zajmul, tak to IMHO jde proti player agency. I když přidání motorky za FP nebyla volba postavy, nýbrž hráče.
Pokud ti hrozí zajetí, ty spálíš FP za to, abys za barákem našel motorku vhodnou k úniku, ale GM ti nabagruje do cesty silniční hlídkou, aby tě stejně zajmul, tak to IMHO jde proti player agency. I když přidání motorky za FP nebyla volba postavy, nýbrž hráče.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9352
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co je player agency?
+1
Řekl bych, že player agency můžeme řešit i v rámci pravidel. Člověče nezlob se ji má málo, protože hru téměř nemůžeš ovlivnit. Minecraft jí má hodně, protože si tam většinu času děláš, co chceš.
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co je player agency?
Takže veškerá pravidla omezující vliv hráče na hru (vyřazení postavy, nemožnost podstupovat testy, pokud postava nemá správnou schopnost, atd.) tedy omezují player agency na stejné úrovni jako zásahy GMma přímo do in-game možností postavy?
hraju: Ω Projekt Omega
- MarkyParky
- Příspěvky: 16478
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Co je player agency?
Chm, čtu si znova tu definici, a píše tam "to take actions in virtual world", což mi implikovalo in-character actions.Markus píše:Je to player agency, ne character agency. O postavu vůbec nejde.
Ale dává dokonalý smysl, že to jsou obecně všechny akce ovlivňující svět - teda i OOC akce, jako přidávání obsahu.
Tedy dávám plně za pravdu a plusíček.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21019
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Co je player agency?
Je to prostě hráčova možnost hrát hru, ve které záleží na jeho rozhodnutích (a ve které mají jeho rozhodnutí následky). Jestli tu hru hraješ čistě in-character a ve fikci a to "záležení" se projevuje tak, že GM dle své libovůle zohledňuje tvoje činy, nebo hraješ nějakou mechanicky komplexní storygame, ve které děj ovlivňuješ pomocí metaherních měn, explicitní ekonomiky scén a fufníků osudu a kdovíčeho ještě... je úplně jedno.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů