Sandbox play

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Uživatelský avatar
Quentin
Noob of The Round Table
Příspěvky: 9334
Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Quentin »

Přemejšlim, jestli přecijen nezkusit Kevinovi tagy rovnou překlopit do fantasy. Chybí mi tam takové ty flavor věci jako tradice, zákony, architektura etc. Možná by mi stačilo ten seznam (friend, enemy, complication, thing, place) rozšířit o pár dalších položek?

edit: Nebo možná jen jednu pod názvem "Cool shit" :-)
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Uživatelský avatar
Ecthelion
Moderátor
Příspěvky: 12359
Registrován: 13. 7. 2004, 15:19
Bydliště: Brno/Rezno
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Ecthelion »

Quentin píše:Městské státy/Majáky světla
Osobně mám městské státy hrozně rád, jen hlásím, že je to poměrně dost zvláštní případ zřízení a k jeho vzniku jsou potřeba specifické podmínky (aby to nepůsobilo jako pěst na oko). V zásadě jdou ruku v ruce dva faktory - těžký terén a absence struktur centrální vlády (vzájemně se ovlivňují a přispívají jeden k druhému). Městské státy vznikaly v antickém Řecku (a koloniích ve Středozemí) a později během renesance v Itálii (tady byla unikátní situace, že tu přežily velká antická města, která se stala centrem regionů). Není náhoda, že zrovna tam - italský a řecký hornatý terén představoval překážku k efektivní meziměstské komunikaci a zároveň sloužil jako úspěšná obrana proti útočníkovi (buď hory nebo třeba laguna v případě Benátek). Z toho důvodu nevznikla žádná centrální monarchie jako ve zbytku severní Evropy a navíc se italské městské státy dokázaly ubránit i proti útokům německého císaře a knížat, které se snažily sem rozšířit svůj vliv.

Pokud chceš mít ve svém světě uvěřitelné městské státy, tak by tam měl být nějaký obtížný terén, který bude bránit komunikaci a velkým vojenským operacím. Může to být hornatý terén jako v případě Středomoří, nebo třeba kouzelné lesy plné divokých potvor, jedovaté bažiny a mokřady, nebo cokoli tě napadne.
Quentin píše:Architektura/Vzhled
Tradice/Zákony
Zajímavé budovy
Tyhle body dohromady dávají víceméně nějaké téma města. Architektura/Vzhled/Zajímavé budovy se hodně odvíjí od toho, co to město je zač. Pokud to bude přístavní město uprostřed rovin... tak budeš mít zajímavé věci a domy soustředěné do přístavu (doky, vikinská čtvrť po vzoru Kyjeva, etc.), budou tam všude cihlové hrázděné domy (protože nemají dost kamene, viz třeba Malbork) a podobně. Pokud to bude město na kůlech uprostřed bažin, hradiště na útese se sochou boha (Arkona), hornické město nebo podzemní město... tak ti to hodně věcí určí.
Quentin píše:NPCs/Cechy
To jsou v zásadě zakuklené zápletky. Zatímco téma a vzhled jsou důležité pro vytvoření společné představy, důležité postavy a cechy už pro tuhle představu nejsou tak důležité... a slouží hlavně jako zdroj zápletek. Postavy, které ti žádnou nenabídnou (ať už přímo nebo zprostředkovaně - tedy, že kupříkladu kníže vyhlásí válku dá postavám nové možnosti pro hraní), jsou dost na pytel. To samé s cechy - ve městě jich určitě bude víc než jeden, je otázka, jestli vypisovat všechny (pláteníky, dráteníky, etc.) pokud pro hru nic nepřinesou. V zásadě je vypíšeš jen tehdy, když přináší zápletky a konflikty (cech brusičů kamenů, kterému někdo (postavy) ukradne drahokamy; dva cechy, co se mezi sebou řežou jak koně a podobně). Vůbec je otázka, jestli to neudělat přímo jako sekci zápletky. :think:
Quentin píše:Krajina/Terén
Pokud budou terény vypadat jako zmíněné lesy (plus nějaký popis a třeba dvě tři nápady na dobrodružství, případně bangy)... pak úplně super a nemůžu si přát víc.
Vallun píše:Na rovinu se přiznám, že mi vadí, když mi někdo podsunuje, co chci nebo nechci.
Pokud to tak vyznělo (ale doufám, že ne - začíná to "zdá se mi" a zbytek je podle mě normální figure of speech), tak se omlouvám. Nebylo mým úmyslem ti něco podsouvat, jen jsem napsal, jak to, co píšeš, působí na mě .
Vallun píše:Jen to ne, není nci horšího, než příliš konkrétní východisko:)
Časem jsem zjistil, že pokud máš v settingu něco konkrétního (třeba právě rytíře Vladivoje Mstivého s bandou loupežníků na smrčinském hradě), co se ti nehodí, tak je řádově menší problém si to změnit podle potřeby vaší hry (pokud ve vaší kampani bojujete s démony, tak tam bude nějaký ohnivý netopýr, co se tam usadil a přepadá karavany)... než z něčeho obecného (poptává se: železné kovy) to konkrétní pro vaši družinu vymyslet. Ty konkrétní příklady se dají vzít a použít, když tě nic jiného nenapadá (nemáš s tím jiné plány). Obecné se musí vždy na konkrétní před použitím převést.
Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 32272
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Vallun »

Ecthelion -
těžký terén a absence struktur centrální vlády (vzájemně se ovlivňují a přispívají jeden k druhému). Městské státy vznikaly v antickém Řecku (a koloniích ve Středozemí) a později během renesance v Itálii (tady byla unikátní situace, že tu přežily velká antická města, která se stala centrem regionů).
Ještě bych dodal, že terén musí být naopak schopen město uživit - což je přesně případ řeckých údolí:) A jako ten obranný prvek může působit i velká vzdálenost mezi jednotlivými centry (extremní případ jsou oázy v poušti).

Proto bych byl opatrný na tu myšlenku ohledně strachu z vystrčení nosu za hradby - pole, která živí město, jsou vně hradeb...a rolníci tma musí jít fachčit:)
Tyhle body dohromady dávají víceméně nějaké téma města. Architektura/Vzhled/Zajímavé budovy se hodně odvíjí od toho, co to město je zač. Pokud to bude přístavní město uprostřed rovin... tak budeš mít zajímavé věci a domy soustředěné do přístavu (doky, vikinská čtvrť po vzoru Kyjeva, etc.), budou tam všude cihlové hrázděné domy (protože nemají dost kamene, viz třeba Malbork) a podobně. Pokud to bude město na kůlech uprostřed bažin, hradiště na útese se sochou boha (Arkona), hornické město nebo podzemní město... tak ti to hodně věcí určí.
:D Přesně tohle jsi odmítl, když jsem to já uvedl jako hospodářský přehled - mluvíme oba o tomtéž, jen Ty to odvíjíš od architektury, která je Ti bližší, já od hospodářského uspořádání jako prazákladu právního zřízení;)
Časem jsem zjistil, že pokud máš v settingu něco konkrétního (třeba právě rytíře Vladivoje Mstivého s bandou loupežníků na smrčinském hradě), co se ti nehodí, tak je řádově menší problém si to změnit podle potřeby vaší hry (pokud ve vaší kampani bojujete s démony, tak tam bude nějaký ohnivý netopýr, co se tam usadil a přepadá karavany)... než z něčeho obecného (poptává se: železné kovy) to konkrétní pro vaši družinu vymyslet. Ty konkrétní příklady se dají vzít a použít, když tě nic jiného nenapadá (nemáš s tím jiné plány). Obecné se musí vždy na konkrétní před použitím převést.
Já zase časem zjistil, že jsou v tomto ohledu dva typy lidí - někomu vyhovuje vycházet z obecných informací, jinému z konkrétních. Tuším, že se tomu říká induktivní a deduktivní typ:) problém je, že polovina lidí je takových a polovina makových...takže se nikdy nezavděčíš všem, ale zase půlce skoro vždycky jo:)

Já si konkrétní věci připravuji tehdy, když je na to třeba něco navázat (např. nějaká hříčka se jmény šlechtice), pak se ale snažím, aby se ten šlechtic prozářil do příběhu už dříve...jinak si to naopak nechávám otevřené (nepojmenovávám ani blíže neupřesňuji, kdo Železnou cestu obsadil, jen vím, že využívá starou pevnost tam tam...bližší popis lapků pak vytvořím na základě vnosu hráčů v předchozí hře...Je to pro mne jednodušší, než si napsat poznámky o rytíři Smrčkovi a pak z něj dělat Jedličku - stoprocentně to někde zmotám a zmatu hráče:)
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.
Uživatelský avatar
Conlai
Správce rozbitých snů; Moderátor
Příspěvky: 2399
Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Sandbox play

Příspěvek od Conlai »

Quentin: Jestli máš rád Crawforda, tak by tě mohl zajímat systém pro management sandboxových království ze Spears of Dawn. Působí jako odlehčená verze frakcí ze SWN, ale má vlastní feeling. Spears of Dawn jsou vůbec boží hra.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Semrush [Bot] a 13 hostů