Paladin
- Ravenon
- Příspěvky: 93
- Registrován: 25. 2. 2002, 00:00
- Bydliště: někde mezi Nine Hells, Underdarkem, Pandemonií a Prahou
Paladin
Takže co vaše názory na paladiny, rád bych navázal na diskuzi, nakousnutou kdysi dávno v sekci DnD 3,5e
Proč si myslíte, že se nedožívají vysokého věku?
Zemřou dřív nebo později kvůli kodexu?
Nebo jen sejdou z cesty Paladina?
Edit Dalcor 5MAY06
PRAVIDLO PRVNÍHO PŘÍSPÌVKU
Toto téma se neustále opakuje, pokusím se postupně systémem FAQ dostat z tohoto tématu všechny důležité informace aby se zpřehlednilo.
1. Co je to paladin?
Slovo pocházející z latinského palatinus, jako palácový zprávce, používá se jako označení správce území (dokonce ve Velké Británii stále palatináty existují). Na dvoře Karla Velikého a dalších odvozených dvorech (např. Uherský) jsou paladinové správcové odpovídající roli asi nejvyššího komořího.
Termín paladin využívaný ve fantasy je pak odvozen od hrdinských eposů o 12 pánech Karla Velikého či Artušovských legend, tzv Chanson De Geste.
Fantasy paladin nemá nic společného s reálným titulem palatýna. Spojitost bych viděl s postavou Rolanda, který byl nejvyšším komořím, tedy paladinem Karla Velikého o Rolandovi pak vznikla balada Chanson De Roland /Orlando Furioso.
Heslo paladin na Wikipedii[/url]
1. Musý být paladin Dobrého přesvědčení
Podle D&D pravidel ano, obecně Ne
Proč si myslíte, že se nedožívají vysokého věku?
Zemřou dřív nebo později kvůli kodexu?
Nebo jen sejdou z cesty Paladina?
Edit Dalcor 5MAY06
PRAVIDLO PRVNÍHO PŘÍSPÌVKU
Toto téma se neustále opakuje, pokusím se postupně systémem FAQ dostat z tohoto tématu všechny důležité informace aby se zpřehlednilo.
1. Co je to paladin?
Slovo pocházející z latinského palatinus, jako palácový zprávce, používá se jako označení správce území (dokonce ve Velké Británii stále palatináty existují). Na dvoře Karla Velikého a dalších odvozených dvorech (např. Uherský) jsou paladinové správcové odpovídající roli asi nejvyššího komořího.
Termín paladin využívaný ve fantasy je pak odvozen od hrdinských eposů o 12 pánech Karla Velikého či Artušovských legend, tzv Chanson De Geste.
Fantasy paladin nemá nic společného s reálným titulem palatýna. Spojitost bych viděl s postavou Rolanda, který byl nejvyšším komořím, tedy paladinem Karla Velikého o Rolandovi pak vznikla balada Chanson De Roland /Orlando Furioso.
Heslo paladin na Wikipedii[/url]
1. Musý být paladin Dobrého přesvědčení
Podle D&D pravidel ano, obecně Ne
- Ravenon
- Příspěvky: 93
- Registrován: 25. 2. 2002, 00:00
- Bydliště: někde mezi Nine Hells, Underdarkem, Pandemonií a Prahou
Podle mého názoru umírají brzy, kvůli svému kodexu. Také jsou imuní vůči všem formám strachu, i přirozeného, jež vždy překonají díky své víře, že bojují za dobro a řád a tak musí udělat co musí, bez ohledu na nebezpečnost situace.
Já osobně, bych dnes hrál paldina výhradně s multiclassem z klerika s doménou štěstí. To by mi snad aspoň trochu zvýšilo šance na přežití. Když totiž žijete s přesvědčením, že život mizerného sedláka je důležitější než váš, tak potřebujete štěstí abyste aspoň chvíli přežívali.
Ikdyž, chtěl bych vidět klerika s doménou štěstí, kterej se dá na dráhu paladina :-)
Já osobně, bych dnes hrál paldina výhradně s multiclassem z klerika s doménou štěstí. To by mi snad aspoň trochu zvýšilo šance na přežití. Když totiž žijete s přesvědčením, že život mizerného sedláka je důležitější než váš, tak potřebujete štěstí abyste aspoň chvíli přežívali.
Ikdyž, chtěl bych vidět klerika s doménou štěstí, kterej se dá na dráhu paladina :-)
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Takže paladinové ...
Osobně je nesnáším ve chvíli, kdy s nimi hráči začnou munchkinovat. A úplně nejhorší jsou ti, kteří hráli AD&D, pak hrají někde jinde a neustále používají dovednosti typu "detekuj zlo" - zkouší to na všechnoa na všechny, i když taková dovednost ani neexistuje, a když ani neexistuje zlo jako takové.
Kromě toho je zatraceně těžké hrát zákonn dobrého tak, aby se nezvrhl v zákonně zlého - vybíjení orků mi nepřijde jako dobrý čin, a tvrzení "oni jsou zlí a tak je dobrem je zabít" je fanatismus, který z paladina dělá zákonně zlého.
Nehledě na fakt, že někteří (všichni které jsem kdy viděl hrát paladina) se domnívají už od začátku, že jsou ti nejlepší a bohem vyvolení a proto nemůžou udělat chybu. Možná jsem měl jen smůlu na hráče. Experti se ještě ptají GM, jak by se jejich paladin rozhodl, když přemýšlejí jak se zachovat.
A stejně tak je zcestná myšlenka, že paladinovi by měla být prokazován respekt už jen proto že je paladin, bez ohledu na jeho činy, tedy od 1. úrovně, když ještě nic nedokázal. Stejně tak myšlenka že každý paladin je služebník boží a může svého boha zavolat na pomoc.
A to ani nemluvím o pokusech léčení pouhým přiložením ruky - prostě paladin mi obvykle přijde příliš předimenzovaný, a tvrzení, že jeho síla je vyvážena nějakým kdexem chování dost ... podovné, protože se to obvykle zvrhává ve stav, že buď se paladin bude chovat dle představy GM, nebo přijde o své výsady - je dosti omezen.
Osobně jsem paladina zavedl obráceně - tedy na začátku je postava kněz nebo rytíř, a až teprve její činy a zásluhy z ní můžou udělat paladina, a je jedno na jaké "straně" stojí. Když bude šířit víru mečem, zato však důsledně a fanaticky, bude to paladin, stejně jako když bude pomáhat a nezabíjet. Něco jako Koedx nebo Cesta Paladina neuznávám ... paladin si musí najít vlastní cestu, má-li být paladinem.
Osobně je nesnáším ve chvíli, kdy s nimi hráči začnou munchkinovat. A úplně nejhorší jsou ti, kteří hráli AD&D, pak hrají někde jinde a neustále používají dovednosti typu "detekuj zlo" - zkouší to na všechnoa na všechny, i když taková dovednost ani neexistuje, a když ani neexistuje zlo jako takové.
Kromě toho je zatraceně těžké hrát zákonn dobrého tak, aby se nezvrhl v zákonně zlého - vybíjení orků mi nepřijde jako dobrý čin, a tvrzení "oni jsou zlí a tak je dobrem je zabít" je fanatismus, který z paladina dělá zákonně zlého.
Nehledě na fakt, že někteří (všichni které jsem kdy viděl hrát paladina) se domnívají už od začátku, že jsou ti nejlepší a bohem vyvolení a proto nemůžou udělat chybu. Možná jsem měl jen smůlu na hráče. Experti se ještě ptají GM, jak by se jejich paladin rozhodl, když přemýšlejí jak se zachovat.
A stejně tak je zcestná myšlenka, že paladinovi by měla být prokazován respekt už jen proto že je paladin, bez ohledu na jeho činy, tedy od 1. úrovně, když ještě nic nedokázal. Stejně tak myšlenka že každý paladin je služebník boží a může svého boha zavolat na pomoc.
A to ani nemluvím o pokusech léčení pouhým přiložením ruky - prostě paladin mi obvykle přijde příliš předimenzovaný, a tvrzení, že jeho síla je vyvážena nějakým kdexem chování dost ... podovné, protože se to obvykle zvrhává ve stav, že buď se paladin bude chovat dle představy GM, nebo přijde o své výsady - je dosti omezen.
Osobně jsem paladina zavedl obráceně - tedy na začátku je postava kněz nebo rytíř, a až teprve její činy a zásluhy z ní můžou udělat paladina, a je jedno na jaké "straně" stojí. Když bude šířit víru mečem, zato však důsledně a fanaticky, bude to paladin, stejně jako když bude pomáhat a nezabíjet. Něco jako Koedx nebo Cesta Paladina neuznávám ... paladin si musí najít vlastní cestu, má-li být paladinem.
hraju: Ω Projekt Omega
- Vlasák
- Administrátor
- Příspěvky: 1419
- Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
jenom letem svěrem - nestíhačka, ale tuhle debatu si nemůžu nechat ujít
Osobně se mi moc nelíbí klasický klišé "paladin=náboženskej fanatik modlící se ke svýmu bohovi" - ano, jedna z několika sort paladinů se tak projevovat může, ale paladin se imho vyznačuje vírou v něco, co je chápáno jako cesta k "lepší" společnosti, "dobru" - ať už je to služba geniálně osvícenýmu panovníkovi, kterej vládne spravedlivě, víra v určitej filozofickej směr, víra v nějakého boha... Přirozeně s tim se pak musí i upravovat herní interpretace danýho typu paladina...
Takhle hranej paladin může být špatně zahranej paladin (viz. níže) a je imho nesmysl házet to do jednoho pytle se všemi paladiny... argument, že orkové jsou zlí a musej se na potkání zabíjet, protože jsem paladin, je někde mimo - vždycky jsou tam jiný cesty a kompromisy, a pokud teprve všechno ostatní selže, přijde řada na meč... koneckonců ale taky záleží na dané situaci - pokud má nějak hráč paladina globálně tenhle přístup podepřenej v jeho celkovym modelu hraní (u kterýho předpokládám, že nějak splňuje všehny podmínky paladinství), tak v tom nemusím vidět problém... Záleží na tom, jak hráč paladina pojme od začátku, a jak se toho dokáže držet - nelze si prostě takhle jen tak vybírat ("támhlety orky vymlátim, protože jsou zlí, ale tamhle ty ne, protože něco..." když už fanatik, tak vždy, všude a proti každýmu... ale tohle schéma se mi stejnak moc nezamlouvá...)Jerson píše:Kromě toho je zatraceně těžké hrát zákonn dobrého tak, aby se nezvrhl v zákonně zlého - vybíjení orků mi nepřijde jako dobrý čin, a tvrzení "oni jsou zlí a tak je dobrem je zabít" je fanatismus, který z paladina dělá zákonně zlého.
jj, to je špatný... ale postava paladina v sobě musí mít zakořeněnej určitej nadhled a víru v sebe samotnýho (+ v x dalších věcí podle naturelu... spravedlonost, božstvo, filozofie, "dobro",...).Jerson píše:Nehledě na fakt, že někteří (všichni které jsem kdy viděl hrát paladina) se domnívají už od začátku, že jsou ti nejlepší a bohem vyvolení a proto nemůžou udělat chybu. Možná jsem měl jen smůlu na hráče. Experti se ještě ptají GM, jak by se jejich paladin rozhodl, když přemýšlejí jak se zachovat.
Ale pokud je postava paladin (nebo k tomu alespoň inklinuje), vyzařuje respekt - tady nejde o úrovně a staty, ale o charakter daný postavy a způsob, jakým ho dává najevo. Úroveň tady hraje roli max. pro nějakou globální reputaci, ale přístup paladina k řešení problémů a postavení ve společnosti závisí na něm samotném a ne na úrovni...Jerson píše:A stejně tak je zcestná myšlenka, že paladinovi by měla být prokazován respekt už jen proto že je paladin, bez ohledu na jeho činy, tedy od 1. úrovně, když ještě nic nedokázal. Stejně tak myšlenka že každý paladin je služebník boží a může svého boha zavolat na pomoc.
Osobně se mi moc nelíbí klasický klišé "paladin=náboženskej fanatik modlící se ke svýmu bohovi" - ano, jedna z několika sort paladinů se tak projevovat může, ale paladin se imho vyznačuje vírou v něco, co je chápáno jako cesta k "lepší" společnosti, "dobru" - ať už je to služba geniálně osvícenýmu panovníkovi, kterej vládne spravedlivě, víra v určitej filozofickej směr, víra v nějakého boha... Přirozeně s tim se pak musí i upravovat herní interpretace danýho typu paladina...
nevim, ze zkušeností vim, že u "dobře" hranýho paladina jsou jeho přednosti skutečně vyvážené jeho kodexem a možná někdy i naopak - že kodex převažuje oproti výhodám...Jerson píše:A to ani nemluvím o pokusech léčení pouhým přiložením ruky - prostě paladin mi obvykle přijde příliš předimenzovaný, a tvrzení, že jeho síla je vyvážena nějakým kdexem chování dost ... podovné, protože se to obvykle zvrhává ve stav, že buď se paladin bude chovat dle představy GM, nebo přijde o své výsady - je dosti omezen.
jj, to je dobrej přístup... ale řekl bych, že to je hlavně taková dobrá berlička, jak pro DM, tak pro hráče v případě, že si hraním paladina nejsou moc jisti v kramflecíchJerson píše:Osobně jsem paladina zavedl obráceně - tedy na začátku je postava kněz nebo rytíř, a až teprve její činy a zásluhy z ní můžou udělat paladina, a je jedno na jaké "straně" stojí. Když bude šířit víru mečem, zato však důsledně a fanaticky, bude to paladin, stejně jako když bude pomáhat a nezabíjet. Něco jako Koedx nebo Cesta Paladina neuznávám ... paladin si musí najít vlastní cestu, má-li být paladinem.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Hezká reakce ... možná sem napíšu pár příkladů. jak se chovají paladinové v mých družinách, abych to osvětlil.
hraju: Ω Projekt Omega
Přikláním se k přístupu, kdy začne jako válečník/rytíř s kodexem. Slova začátečník a paladin mi k sobě moc nejdou.
Jinak si myslím , že důsledně od 1. lev paladin hraný dle ADnD je pro zbytek družiny dost nestravitelný týpek :o A zbytek družiny, pokud jsou aspoň trochu normální, je nestravitelný pro paladina
Něco jinéhom když začne jako zásadový válečník, který je časem nějak iniciován, získá nějakou nadpřirozenou schopnost apod. Mezitím se naučí jednat s normálními lidmi...zbytkem družiny
U nás byl skoro vždy klasický paladin z řádu Zlaté hvězdy potkán jako osamělý poutník )
Jinak si myslím , že důsledně od 1. lev paladin hraný dle ADnD je pro zbytek družiny dost nestravitelný týpek :o A zbytek družiny, pokud jsou aspoň trochu normální, je nestravitelný pro paladina
Něco jinéhom když začne jako zásadový válečník, který je časem nějak iniciován, získá nějakou nadpřirozenou schopnost apod. Mezitím se naučí jednat s normálními lidmi...zbytkem družiny
U nás byl skoro vždy klasický paladin z řádu Zlaté hvězdy potkán jako osamělý poutník )
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Také kdo by vydržel s takovým fanatikem, zvláště když někteří členové družiny mají vlastní cíle, že ?
Vzpomínám si, jak družina napadla orčí hlídku, dva orky zabila, třetí zahodil zbraň a prchal k lesu. Paladin prohlásil:
"Nemůžeme ho nechat doběhnout až k pevnosti, vzburcoval by posádku a naše výzvědná mise, která má zachránit království by skončila neúspěchem."
Pak vzal kuši, zamířil, a střelil orka do hlavy.
On měl vcelku pravdu, ten ork by sice hned posádku pevnosti nevzburcoval, ale šance tu byla, oni by se těžko dostávali hlouběji do orčího území a možná by nepřinesli zprávy (které nebyly až tak nepodstatné), nicméně ... tohle bylo dost nefér, na paladina.
Vzpomínám si, jak družina napadla orčí hlídku, dva orky zabila, třetí zahodil zbraň a prchal k lesu. Paladin prohlásil:
"Nemůžeme ho nechat doběhnout až k pevnosti, vzburcoval by posádku a naše výzvědná mise, která má zachránit království by skončila neúspěchem."
Pak vzal kuši, zamířil, a střelil orka do hlavy.
On měl vcelku pravdu, ten ork by sice hned posádku pevnosti nevzburcoval, ale šance tu byla, oni by se těžko dostávali hlouběji do orčího území a možná by nepřinesli zprávy (které nebyly až tak nepodstatné), nicméně ... tohle bylo dost nefér, na paladina.
hraju: Ω Projekt Omega
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
sorry, omylem se mi to poslalo dvakrát.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 17. 12. 2003, 12:27, celkem upraveno 1 x.
hraju: Ω Projekt Omega
proc ne? samozrejme to neni zadny sir. na prvni urovni...squire, ktery se snazi sirit dobro svetem. i kdyz je pravdou, ze schopnosti na prve urovni uz ma prilis rozsahle...Horacio píše:Přikláním se k přístupu, kdy začne jako válečník/rytíř s kodexem. Slova začátečník a paladin mi k sobě moc nejdou.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
On paladin může být zapálený už jako mladík, ale každý musí někdy nějak začínat, a začínat jako paladin, když ani hráč neví, jak na jeho postavu budou ostatní reagovat a jak bude reagovat on na ně - to je docela ošemetné.nekroTyrael píše:proc ne? samozrejme to neni zadny sir. na prvni urovni...squire, ktery se snazi sirit dobro svetem. i kdyz je pravdou, ze schopnosti na prve urovni uz ma prilis rozsahle...Horacio píše:Přikláním se k přístupu, kdy začne jako válečník/rytíř s kodexem. Slova začátečník a paladin mi k sobě moc nejdou.
hraju: Ω Projekt Omega
- Vlasák
- Administrátor
- Příspěvky: 1419
- Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Horacio: ad paladin a začátečník - jak jsem psal nahoře - paladinem se člověk musí, pofidérně řečeno, narodit... mít ten danej přístup k věci v sobě - to nelze brát jako problematiku pravidel...
vůbec - paladin celkově je takový dost "subjektivní" povolání - kodex, charakter atd. - to všechno jsou věci, které vyžadují spolupráci hráče s DM.
ad paladin v družině - jj, tohle je často oříšek, ale lze to ukočírovat... paladin je nad věcí a snaží se ostatní svést k "cestě pravého dobra"
vůbec - paladin celkově je takový dost "subjektivní" povolání - kodex, charakter atd. - to všechno jsou věci, které vyžadují spolupráci hráče s DM.
ad paladin v družině - jj, tohle je často oříšek, ale lze to ukočírovat... paladin je nad věcí a snaží se ostatní svést k "cestě pravého dobra"
- Vlasák
- Administrátor
- Příspěvky: 1419
- Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
k tomuhle skutečně těžko říct i z toho, jak popisuješ... Záleží, jaký informace ten paladin měl, a do jaký míry by mělo zburcování posádky fatální důsledky...Jerson píše:Také kdo by vydržel s takovým fanatikem, zvláště když někteří členové družiny mají vlastní cíle, že ?
Vzpomínám si, jak družina napadla orčí hlídku, dva orky zabila, třetí zahodil zbraň a prchal k lesu. Paladin prohlásil:
"Nemůžeme ho nechat doběhnout až k pevnosti, vzburcoval by posádku a naše výzvědná mise, která má zachránit království by skončila neúspěchem."
Pak vzal kuši, zamířil, a střelil orka do hlavy.
On měl vcelku pravdu, ten ork by sice hned posádku pevnosti nevzburcoval, ale šance tu byla, oni by se těžko dostávali hlouběji do orčího území a možná by nepřinesli zprávy (které nebyly až tak nepodstatné), nicméně ... tohle bylo dost nefér, na paladina.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Hmmm, ať měl informace jaké měl, zastřelit někoho, kdo se radši vzdal a nebojoval ... to si nemůže dovolit ani čestný rytíř, natož paladin, který se hlásí k té dobré straně.
A osobně si myslím, že paladinem se člověk právě narodit nemůže, že se jím musí stát.
A osobně si myslím, že paladinem se člověk právě narodit nemůže, že se jím musí stát.
hraju: Ω Projekt Omega
- Vlasák
- Administrátor
- Příspěvky: 1419
- Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Jerson: vzdal? odhodil zbraně, dal ruce nad hlavu, klekl na kolena, enbo cojávim...? ne, začal zdrhat ne ve smyslu bezvýchodný situace, ale k navození daný situace (jakožto bojovej manévr), která by mohla znamenat cokoli, kde by pravděpodobně padlo ještě více mrtvých, např...
celý to záleží na tom, jak moc důležitej se ten případnej útěk jevil, nejpravděpodobnější varianta případnýho krachu...
pořád spousta variací k řešení, jestli udělal dobře, nebo ne...
celý to záleží na tom, jak moc důležitej se ten případnej útěk jevil, nejpravděpodobnější varianta případnýho krachu...
pořád spousta variací k řešení, jestli udělal dobře, nebo ne...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů