Paladin

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Ravenon
Příspěvky: 93
Registrován: 25. 2. 2002, 00:00
Bydliště: někde mezi Nine Hells, Underdarkem, Pandemonií a Prahou

Paladin

Příspěvek od Ravenon »

Takže co vaše názory na paladiny, rád bych navázal na diskuzi, nakousnutou kdysi dávno v sekci DnD 3,5e

Proč si myslíte, že se nedožívají vysokého věku?

Zemřou dřív nebo později kvůli kodexu?
Nebo jen sejdou z cesty Paladina?

Edit Dalcor 5MAY06


PRAVIDLO PRVNÍHO PŘÍSPÌVKU

Toto téma se neustále opakuje, pokusím se postupně systémem FAQ dostat z tohoto tématu všechny důležité informace aby se zpřehlednilo.

1. Co je to paladin?
Slovo pocházející z latinského palatinus, jako palácový zprávce, používá se jako označení správce území (dokonce ve Velké Británii stále palatináty existují). Na dvoře Karla Velikého a dalších odvozených dvorech (např. Uherský) jsou paladinové správcové odpovídající roli asi nejvyššího komořího.

Termín paladin využívaný ve fantasy je pak odvozen od hrdinských eposů o 12 pánech Karla Velikého či Artušovských legend, tzv Chanson De Geste.

Fantasy paladin nemá nic společného s reálným titulem palatýna. Spojitost bych viděl s postavou Rolanda, který byl nejvyšším komořím, tedy paladinem Karla Velikého o Rolandovi pak vznikla balada Chanson De Roland /Orlando Furioso.


Heslo paladin na Wikipedii[/url]

1. Musý být paladin Dobrého přesvědčení
Podle D&D pravidel ano, obecně Ne
Uživatelský avatar
Ravenon
Příspěvky: 93
Registrován: 25. 2. 2002, 00:00
Bydliště: někde mezi Nine Hells, Underdarkem, Pandemonií a Prahou

Příspěvek od Ravenon »

Podle mého názoru umírají brzy, kvůli svému kodexu. Také jsou imuní vůči všem formám strachu, i přirozeného, jež vždy překonají díky své víře, že bojují za dobro a řád a tak musí udělat co musí, bez ohledu na nebezpečnost situace.

Já osobně, bych dnes hrál paldina výhradně s multiclassem z klerika s doménou štěstí. To by mi snad aspoň trochu zvýšilo šance na přežití. Když totiž žijete s přesvědčením, že život mizerného sedláka je důležitější než váš, tak potřebujete štěstí abyste aspoň chvíli přežívali.

Ikdyž, chtěl bych vidět klerika s doménou štěstí, kterej se dá na dráhu paladina :-)
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Takže paladinové ...

Osobně je nesnáším ve chvíli, kdy s nimi hráči začnou munchkinovat. A úplně nejhorší jsou ti, kteří hráli AD&D, pak hrají někde jinde a neustále používají dovednosti typu "detekuj zlo" - zkouší to na všechnoa na všechny, i když taková dovednost ani neexistuje, a když ani neexistuje zlo jako takové.
Kromě toho je zatraceně těžké hrát zákonn dobrého tak, aby se nezvrhl v zákonně zlého - vybíjení orků mi nepřijde jako dobrý čin, a tvrzení "oni jsou zlí a tak je dobrem je zabít" je fanatismus, který z paladina dělá zákonně zlého.
Nehledě na fakt, že někteří (všichni které jsem kdy viděl hrát paladina) se domnívají už od začátku, že jsou ti nejlepší a bohem vyvolení a proto nemůžou udělat chybu. Možná jsem měl jen smůlu na hráče. Experti se ještě ptají GM, jak by se jejich paladin rozhodl, když přemýšlejí jak se zachovat.
A stejně tak je zcestná myšlenka, že paladinovi by měla být prokazován respekt už jen proto že je paladin, bez ohledu na jeho činy, tedy od 1. úrovně, když ještě nic nedokázal. Stejně tak myšlenka že každý paladin je služebník boží a může svého boha zavolat na pomoc.
A to ani nemluvím o pokusech léčení pouhým přiložením ruky - prostě paladin mi obvykle přijde příliš předimenzovaný, a tvrzení, že jeho síla je vyvážena nějakým kdexem chování dost ... podovné, protože se to obvykle zvrhává ve stav, že buď se paladin bude chovat dle představy GM, nebo přijde o své výsady - je dosti omezen.

Osobně jsem paladina zavedl obráceně - tedy na začátku je postava kněz nebo rytíř, a až teprve její činy a zásluhy z ní můžou udělat paladina, a je jedno na jaké "straně" stojí. Když bude šířit víru mečem, zato však důsledně a fanaticky, bude to paladin, stejně jako když bude pomáhat a nezabíjet. Něco jako Koedx nebo Cesta Paladina neuznávám ... paladin si musí najít vlastní cestu, má-li být paladinem.
Uživatelský avatar
Ravenon
Příspěvky: 93
Registrován: 25. 2. 2002, 00:00
Bydliště: někde mezi Nine Hells, Underdarkem, Pandemonií a Prahou

Příspěvek od Ravenon »

No mě taky příjde povolání paladina dosti prestižní. Navíc, v popisu povolání je psáno, že paladinem se člověk zpravidla stává, když ve svém životě vysliší nějaké vyšší volání atd. A to se podle mě nestává nezkušenému zelenáči.
Uživatelský avatar
Vlasák
Administrátor
Příspěvky: 1419
Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák »

jenom letem svěrem - nestíhačka, ale tuhle debatu si nemůžu nechat ujít :wink:
Jerson píše:Kromě toho je zatraceně těžké hrát zákonn dobrého tak, aby se nezvrhl v zákonně zlého - vybíjení orků mi nepřijde jako dobrý čin, a tvrzení "oni jsou zlí a tak je dobrem je zabít" je fanatismus, který z paladina dělá zákonně zlého.
Takhle hranej paladin může být špatně zahranej paladin (viz. níže) a je imho nesmysl házet to do jednoho pytle se všemi paladiny... argument, že orkové jsou zlí a musej se na potkání zabíjet, protože jsem paladin, je někde mimo - vždycky jsou tam jiný cesty a kompromisy, a pokud teprve všechno ostatní selže, přijde řada na meč... koneckonců ale taky záleží na dané situaci - pokud má nějak hráč paladina globálně tenhle přístup podepřenej v jeho celkovym modelu hraní (u kterýho předpokládám, že nějak splňuje všehny podmínky paladinství), tak v tom nemusím vidět problém... Záleží na tom, jak hráč paladina pojme od začátku, a jak se toho dokáže držet - nelze si prostě takhle jen tak vybírat ("támhlety orky vymlátim, protože jsou zlí, ale tamhle ty ne, protože něco..." když už fanatik, tak vždy, všude a proti každýmu... ale tohle schéma se mi stejnak moc nezamlouvá...)
Jerson píše:Nehledě na fakt, že někteří (všichni které jsem kdy viděl hrát paladina) se domnívají už od začátku, že jsou ti nejlepší a bohem vyvolení a proto nemůžou udělat chybu. Možná jsem měl jen smůlu na hráče. Experti se ještě ptají GM, jak by se jejich paladin rozhodl, když přemýšlejí jak se zachovat.
jj, to je špatný... ale postava paladina v sobě musí mít zakořeněnej určitej nadhled a víru v sebe samotnýho (+ v x dalších věcí podle naturelu... spravedlonost, božstvo, filozofie, "dobro",...).
Jerson píše:A stejně tak je zcestná myšlenka, že paladinovi by měla být prokazován respekt už jen proto že je paladin, bez ohledu na jeho činy, tedy od 1. úrovně, když ještě nic nedokázal. Stejně tak myšlenka že každý paladin je služebník boží a může svého boha zavolat na pomoc.
Ale pokud je postava paladin (nebo k tomu alespoň inklinuje), vyzařuje respekt - tady nejde o úrovně a staty, ale o charakter daný postavy a způsob, jakým ho dává najevo. Úroveň tady hraje roli max. pro nějakou globální reputaci, ale přístup paladina k řešení problémů a postavení ve společnosti závisí na něm samotném a ne na úrovni...
Osobně se mi moc nelíbí klasický klišé "paladin=náboženskej fanatik modlící se ke svýmu bohovi" - ano, jedna z několika sort paladinů se tak projevovat může, ale paladin se imho vyznačuje vírou v něco, co je chápáno jako cesta k "lepší" společnosti, "dobru" - ať už je to služba geniálně osvícenýmu panovníkovi, kterej vládne spravedlivě, víra v určitej filozofickej směr, víra v nějakého boha... Přirozeně s tim se pak musí i upravovat herní interpretace danýho typu paladina...
Jerson píše:A to ani nemluvím o pokusech léčení pouhým přiložením ruky - prostě paladin mi obvykle přijde příliš předimenzovaný, a tvrzení, že jeho síla je vyvážena nějakým kdexem chování dost ... podovné, protože se to obvykle zvrhává ve stav, že buď se paladin bude chovat dle představy GM, nebo přijde o své výsady - je dosti omezen.
nevim, ze zkušeností vim, že u "dobře" hranýho paladina jsou jeho přednosti skutečně vyvážené jeho kodexem a možná někdy i naopak - že kodex převažuje oproti výhodám...
Jerson píše:Osobně jsem paladina zavedl obráceně - tedy na začátku je postava kněz nebo rytíř, a až teprve její činy a zásluhy z ní můžou udělat paladina, a je jedno na jaké "straně" stojí. Když bude šířit víru mečem, zato však důsledně a fanaticky, bude to paladin, stejně jako když bude pomáhat a nezabíjet. Něco jako Koedx nebo Cesta Paladina neuznávám ... paladin si musí najít vlastní cestu, má-li být paladinem.
jj, to je dobrej přístup... ale řekl bych, že to je hlavně taková dobrá berlička, jak pro DM, tak pro hráče v případě, že si hraním paladina nejsou moc jisti v kramflecích :wink:
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Portál do světa RPG - Sigil.cz


Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Hezká reakce ... možná sem napíšu pár příkladů. jak se chovají paladinové v mých družinách, abych to osvětlil.
Uživatelský avatar
Horacio
Příspěvky: 150
Registrován: 27. 6. 2003, 11:34
Bydliště: Praha

Příspěvek od Horacio »

Přikláním se k přístupu, kdy začne jako válečník/rytíř s kodexem. Slova začátečník a paladin mi k sobě moc nejdou.

Jinak si myslím , že důsledně od 1. lev paladin hraný dle ADnD je pro zbytek družiny dost nestravitelný týpek :o A zbytek družiny, pokud jsou aspoň trochu normální, je nestravitelný pro paladina :wink:

Něco jinéhom když začne jako zásadový válečník, který je časem nějak iniciován, získá nějakou nadpřirozenou schopnost apod. Mezitím se naučí jednat s normálními lidmi...zbytkem družiny $roll$

U nás byl skoro vždy klasický paladin z řádu Zlaté hvězdy potkán jako osamělý poutník )
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Také kdo by vydržel s takovým fanatikem, zvláště když někteří členové družiny mají vlastní cíle, že ?

Vzpomínám si, jak družina napadla orčí hlídku, dva orky zabila, třetí zahodil zbraň a prchal k lesu. Paladin prohlásil:

"Nemůžeme ho nechat doběhnout až k pevnosti, vzburcoval by posádku a naše výzvědná mise, která má zachránit království by skončila neúspěchem."

Pak vzal kuši, zamířil, a střelil orka do hlavy.
On měl vcelku pravdu, ten ork by sice hned posádku pevnosti nevzburcoval, ale šance tu byla, oni by se těžko dostávali hlouběji do orčího území a možná by nepřinesli zprávy (které nebyly až tak nepodstatné), nicméně ... tohle bylo dost nefér, na paladina.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

sorry, omylem se mi to poslalo dvakrát.
Naposledy upravil(a) Jerson dne 17. 12. 2003, 12:27, celkem upraveno 1 x.
nekroTyrael

Příspěvek od nekroTyrael »

Horacio píše:Přikláním se k přístupu, kdy začne jako válečník/rytíř s kodexem. Slova začátečník a paladin mi k sobě moc nejdou.
proc ne? samozrejme to neni zadny sir. na prvni urovni...squire, ktery se snazi sirit dobro svetem. i kdyz je pravdou, ze schopnosti na prve urovni uz ma prilis rozsahle...
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

nekroTyrael píše:
Horacio píše:Přikláním se k přístupu, kdy začne jako válečník/rytíř s kodexem. Slova začátečník a paladin mi k sobě moc nejdou.
proc ne? samozrejme to neni zadny sir. na prvni urovni...squire, ktery se snazi sirit dobro svetem. i kdyz je pravdou, ze schopnosti na prve urovni uz ma prilis rozsahle...
On paladin může být zapálený už jako mladík, ale každý musí někdy nějak začínat, a začínat jako paladin, když ani hráč neví, jak na jeho postavu budou ostatní reagovat a jak bude reagovat on na ně - to je docela ošemetné.
Uživatelský avatar
Vlasák
Administrátor
Příspěvky: 1419
Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák »

Horacio: ad paladin a začátečník - jak jsem psal nahoře - paladinem se člověk musí, pofidérně řečeno, narodit... mít ten danej přístup k věci v sobě - to nelze brát jako problematiku pravidel...
vůbec - paladin celkově je takový dost "subjektivní" povolání - kodex, charakter atd. - to všechno jsou věci, které vyžadují spolupráci hráče s DM.

ad paladin v družině - jj, tohle je často oříšek, ale lze to ukočírovat... paladin je nad věcí a snaží se ostatní svést k "cestě pravého dobra" :wink: $D
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Portál do světa RPG - Sigil.cz


Obrázek
Uživatelský avatar
Vlasák
Administrátor
Příspěvky: 1419
Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák »

Jerson píše:Také kdo by vydržel s takovým fanatikem, zvláště když někteří členové družiny mají vlastní cíle, že ?

Vzpomínám si, jak družina napadla orčí hlídku, dva orky zabila, třetí zahodil zbraň a prchal k lesu. Paladin prohlásil:

"Nemůžeme ho nechat doběhnout až k pevnosti, vzburcoval by posádku a naše výzvědná mise, která má zachránit království by skončila neúspěchem."

Pak vzal kuši, zamířil, a střelil orka do hlavy.
On měl vcelku pravdu, ten ork by sice hned posádku pevnosti nevzburcoval, ale šance tu byla, oni by se těžko dostávali hlouběji do orčího území a možná by nepřinesli zprávy (které nebyly až tak nepodstatné), nicméně ... tohle bylo dost nefér, na paladina.
k tomuhle skutečně těžko říct i z toho, jak popisuješ... Záleží, jaký informace ten paladin měl, a do jaký míry by mělo zburcování posádky fatální důsledky...
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Portál do světa RPG - Sigil.cz


Obrázek
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Jerson »

Hmmm, ať měl informace jaké měl, zastřelit někoho, kdo se radši vzdal a nebojoval ... to si nemůže dovolit ani čestný rytíř, natož paladin, který se hlásí k té dobré straně.

A osobně si myslím, že paladinem se člověk právě narodit nemůže, že se jím musí stát.
Uživatelský avatar
Vlasák
Administrátor
Příspěvky: 1419
Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vlasák »

Jerson: vzdal? odhodil zbraně, dal ruce nad hlavu, klekl na kolena, enbo cojávim...? ne, začal zdrhat ne ve smyslu bezvýchodný situace, ale k navození daný situace (jakožto bojovej manévr), která by mohla znamenat cokoli, kde by pravděpodobně padlo ještě více mrtvých, např...
celý to záleží na tom, jak moc důležitej se ten případnej útěk jevil, nejpravděpodobnější varianta případnýho krachu...
pořád spousta variací k řešení, jestli udělal dobře, nebo ne... :wink:
Infinity forever! - Baldur's Gate II add-on CZ
Portál do světa RPG - Sigil.cz


Obrázek
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů