Paladin
- Drizzt
- Series Freak
- Příspěvky: 1349
- Registrován: 8. 7. 2002, 08:44
- Bydliště: Somewhere around...
- Kontaktovat uživatele:
Mno samozřejmě, ale vono dát Paladinovi do rukou střelnou zbraň by bylo přílišné zvýhodňování, nehledě na to, že Paladinové věří na čestný boj muže proti muži na blízko, ne??Vlasák píše:to by se dalo parafrázovat i takhle: "Kam by ten svět došel, kdyby nám tady každý běhal po světě se zbraní v ruce?"?Drizzt píše:Podle mě nemá co paladin se střelnou zbraní co dělat. Kam by ten svět dospěl, kdyby nám tady každý běhal po světě s lukem nebo kuší???
- Ravenon
- Příspěvky: 93
- Registrován: 25. 2. 2002, 00:00
- Bydliště: někde mezi Nine Hells, Underdarkem, Pandemonií a Prahou
Mňo jak tak sleduju tuhle diskuzi, napadá mě jedna myšlenka. Hrát Paladina vyžaduje zpravidla předem domluvu s DM, protože když to tak čtu, každej si představujem paladiny jinak a každej bysme je hráli nebo hrajem jinak.
Podle mě je nejlepší když si hráč sám rozhodne jakého paladina bude hrát, dohodne se s DM na jednotlivých bodech kodexu atd. a podle toho se vytvoří nějaký paladinský řád z kterého by pocházel, či nějaký ten bůh, kterého by vzíval.
Možná že někdo navrhne že přetváření kodexu podle svých představ už není žádná nevýhoda a tak by si ani takový paladin nezasloužil své schopnosti, ale pro hovoří nejméně dvě věci.
Zaprvé, ve všem má konečné slovo DM a ten rozhoduje jestli takovýto kodex je dostatečně paladinský a zadruhé, hráč má tu nevýhodu, že ho musí plnit a to není stejné jako když se z válečníka lawfuulgood stane neutralgood.
Do světa to podle mě zapadá. Paladinové mají různé řády a každý takový řád je zaměřen na malinko jiné cíle, nebo k těm cílům směřují trochu odlišnými cestami. Ale na venek by měli působit zcela jednotně.
Podle mě je nejlepší když si hráč sám rozhodne jakého paladina bude hrát, dohodne se s DM na jednotlivých bodech kodexu atd. a podle toho se vytvoří nějaký paladinský řád z kterého by pocházel, či nějaký ten bůh, kterého by vzíval.
Možná že někdo navrhne že přetváření kodexu podle svých představ už není žádná nevýhoda a tak by si ani takový paladin nezasloužil své schopnosti, ale pro hovoří nejméně dvě věci.
Zaprvé, ve všem má konečné slovo DM a ten rozhoduje jestli takovýto kodex je dostatečně paladinský a zadruhé, hráč má tu nevýhodu, že ho musí plnit a to není stejné jako když se z válečníka lawfuulgood stane neutralgood.
Do světa to podle mě zapadá. Paladinové mají různé řády a každý takový řád je zaměřen na malinko jiné cíle, nebo k těm cílům směřují trochu odlišnými cestami. Ale na venek by měli působit zcela jednotně.
Čas mnohdy neplyne úplně jinak.
Tak jsem zase po delší době na fóru.
Zareaguji na pár námětů.
Nevidím jediný důvod, proč by paladin nemohl používat střelné zbraně. Paladinové jsou čestní a spravedlivý, ale ne hloupí a zabednění. Střelba do zad není sice něco obzvláště čestného na co by paladin měl být hrdý , ale vyžaduje-li to situace, je to akceptovatelné. Jsou činy, které nejsou ospravedlnitelné žádnými okolnostmi, ale zastřelení prchajícího orka do zad to není (za předpokladu, že paladin jistě věděl, že tento konkrétní ork je zlý.) Samozřejmě lepší by bylo ho střelit do nohy a pak dohnat, ale záleží taky na pravidlech jak umožňují specifická zranění.
V mém světě, kde padouši jsou podlí a zákeřní, musí být i paladin trošku jiný. Musí mít zdravý selský rozum, aby dokázal vyhodnotit, co je dobro a jak ho co nejlépe ve světě prosazovat.
Původně jsem ve svém světě paladiny zakázal, protože jsem se domníval, že by nedokázali přežít v daném světě. Tři roky hraní (a velmi schopná hráčka jejíž bojovník se choval podle kodexu paladina mě však přesvědčili, že i v takovém světě lze paladina hrát. Z jejího bojovníka se tak na 7. úrovni stal paladin.
Docela by mě zajímalo, co by dělal váš paladin v situaci, kdy jim padouch usiloval o život a následně byl zajat. Pak přesvědčil družinu, že došlo k omylu (skutečně došlo), po propuštění znovu dvakrát usiloval o život družiny, porušil dané slovo a byl znovu zajat. V tu chvíli prosí paladina o ušetření a přísahá, že se polepší.
Jinak si myslím, že nejlepší příklad paladinského chování můžeme vidět v knížkách Karla Maye o Old Shatterhandovi. Howgh
Zareaguji na pár námětů.
Nevidím jediný důvod, proč by paladin nemohl používat střelné zbraně. Paladinové jsou čestní a spravedlivý, ale ne hloupí a zabednění. Střelba do zad není sice něco obzvláště čestného na co by paladin měl být hrdý , ale vyžaduje-li to situace, je to akceptovatelné. Jsou činy, které nejsou ospravedlnitelné žádnými okolnostmi, ale zastřelení prchajícího orka do zad to není (za předpokladu, že paladin jistě věděl, že tento konkrétní ork je zlý.) Samozřejmě lepší by bylo ho střelit do nohy a pak dohnat, ale záleží taky na pravidlech jak umožňují specifická zranění.
V mém světě, kde padouši jsou podlí a zákeřní, musí být i paladin trošku jiný. Musí mít zdravý selský rozum, aby dokázal vyhodnotit, co je dobro a jak ho co nejlépe ve světě prosazovat.
Původně jsem ve svém světě paladiny zakázal, protože jsem se domníval, že by nedokázali přežít v daném světě. Tři roky hraní (a velmi schopná hráčka jejíž bojovník se choval podle kodexu paladina mě však přesvědčili, že i v takovém světě lze paladina hrát. Z jejího bojovníka se tak na 7. úrovni stal paladin.
Docela by mě zajímalo, co by dělal váš paladin v situaci, kdy jim padouch usiloval o život a následně byl zajat. Pak přesvědčil družinu, že došlo k omylu (skutečně došlo), po propuštění znovu dvakrát usiloval o život družiny, porušil dané slovo a byl znovu zajat. V tu chvíli prosí paladina o ušetření a přísahá, že se polepší.
Jinak si myslím, že nejlepší příklad paladinského chování můžeme vidět v knížkách Karla Maye o Old Shatterhandovi. Howgh
Znate nejaky zvire, co vydrzi vic nez svist?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Ml bys vzít v úvahu, že používání střelných zbraní proti rytířům, jakožto i zakazování kuší v pozdější době bylo tak jako tak vyhrazeno pouze při střetu s jiným rytířem, zatímco třeba při boji s nekřesťany rytířům kuše nikdo nezakazoval.Ebon Hand píše:Ještě k tomu zmíněnému střílení. Nechápu, jak může mít paladin střelnou zbraň!!! :>:o/ Už od starověku jsou střelné zbraně brány jako zákeřné! Když čtete o skutečných rytířích středověku (jako pravzor paladinů), tak užívali jen kopí, sečné a drtivé zbraně. Své soupeře vyzývali k rovnému boji na udasané hlíně, k souboji s volenou zbraní! To že má váš paladin luk a může střílet z poza buku. Pro mě znamená, že to není paladin, ale obyčejný válečník, který dostal schopnosti navíc.
Paladin co střílí a ještě do zad, no to jste mě pobavili.
Kromě toho lukem se nedá stříle zpoza stromu, kuší už ano, ale to je vedlejší.
Ale jinak obecněji ... mě vůbec nevadilo, že ten paladin zastřelil utíkajícího orka (který nebyl zlý, jen prostě stál na opačné straně vě válce), ale že o sobě tvrdil, že je čestný a dobrý paladin, který to musel udělat "ve vyšším zájmu" - tedy v zájmu království. Neříkám, že je to chování nevhodné pro paladina, právě naopak, nicméně to není Zákonné dobro, ale zákonné zlo, když se to už musí nějak dělit. A onen hráč chtěl hrát zákonně dobrého.
Takže po téhle akci jsem se rozhodl přesvědčení definitivně zrušit, a tím už nebylo jeho chování nijak omezeno, mohl si říkat co chtěl, a dál sloužit svým zájmům ... jeho chování v tomhle bylo i nadále stejné. Prostě takový paladin stylu "kdo nestojí se mnou, stojí proti mě", a "pomáhám těm, co si mou pomoc zaslouží".
Což je dle mého názoru dost dobrý styl paladina, i včetně používání střelných zbraní a zákeřných útoků, pokud je to vhodné ... jen je takový paladin okolím vnímán jako "temný".
hraju: Ω Projekt Omega
Jerson: Ale jaký je potom rozdíl od obyč válečníka. Nejsou ty skvělé paladinské schopnosti trochu zadarmo? ...předpokládám , že nějaké finty má paladin i ve tvém systému.
svist: Velmi souhlasím s postupným přerodem válečníka v paladina. Jinak selským rozumem se snaží řídit všichni, jenže paladin by měl být právě v tomhle podle mě kodexem omezován - je to mocná postava.
svist: Velmi souhlasím s postupným přerodem válečníka v paladina. Jinak selským rozumem se snaží řídit všichni, jenže paladin by měl být právě v tomhle podle mě kodexem omezován - je to mocná postava.
Horacio: Zdravym selskym rozumem jsem myslel, ze paladin ma sice kodex, ale jsou situace, kdy ho musi porusit. Konkretne v situaci, kdy nejde jen o nej samotneho, ale i ostatni cleny druziny potazmo dalsi nezucastnene osoby. Kdy takova situace nastane je na te uvaze a selskem rozumu toho paladina. V mem svete je prilis dogmaticky paladin mrtvy paladin.
Znate nejaky zvire, co vydrzi vic nez svist?
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Principielní rozdíl je v tím, že paladin může umět kouzlit, ale faktický rozdíl je v chování a jednání obecně, stejně jako je rozdíl mezi žoldákem a rytířem.Horacio píše:Jerson: Ale jaký je potom rozdíl od obyč válečníka. Nejsou ty skvělé paladinské schopnosti trochu zadarmo? ...předpokládám , že nějaké finty má paladin i ve tvém systému.
svist: Velmi souhlasím s postupným přerodem válečníka v paladina. Jinak selským rozumem se snaží řídit všichni, jenže paladin by měl být právě v tomhle podle mě kodexem omezován - je to mocná postava.
Já to mám jednodušší, protože můj systém se vyvažuje sám - jakákoliv výhoda je zároveň i omezením. Prostě když chce paladin kouzlit, musí mít na to vyšší psychické vlastnosti a musí se naučit kouzla, to všechno za dovednostní body, které kdyby vrazil do vlastností potřebných pro boj a dojových dovedností, jako to dělají válečníci, tak bude lepší. Nehledě na to, že jak nemám povolání jako takové, tak paladin může být i úplně bez kouzel, stejně jako může hodně kouzlit a téměř nebojovat, byť by se tohle blížilo spíše ke klerikovi nebo knězi.
Prostě jak jsem napsal, paladinem se člověk (a možná i jiné rasy, ale to zatím nikdo nezkoušel) musí stát časem, nikoliv jím chtít být na začátku.
Navrhnul bych tu téma, jestli někdo někdy viděl paladina nečlověka, ale v AD&D to člověk být musí, ne ?
hraju: Ω Projekt Omega
- Vlasák
- Administrátor
- Příspěvky: 1419
- Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
no, spíš "měl by"...Jerson píše:Navrhnul bych tu téma, jestli někdo někdy viděl paladina nečlověka, ale v AD&D to člověk být musí, ne ?
jinými slovy, proč si dávát dogmatický zábrany...? Je už otázkou, jestli povolit kombinaci typu: elf paladin, nebo ji nepovolit a suploval by to elf bojovník, rsp. bojovník/klerik... není důvod bránit hráči hrát paladinskou postavu, obdařit jí výhodami paladina atd., přestože jde o výraznej odklon od pravidel. Ale taková postava musí mít svoje opodstatnění. Elf paladin nebude to samý co člověk paladin, protože elfové jsou prostě elfové a ne lidi - jiný tradice, jiný hodnoty, atd... Dobrej příklad je třeba Bladesinger - toho bych nazval takovym "internim" paladinem elfů, ale hrát nečlověka paladina v globálních měřítkách lidský společnosti (tj. tak jakoby to byl člověk paladin) chce imho skutečně odůvodněný pozadí, proč tomu tak je...
summary:
- elfům/hobitům/... paladinům (ať už vyloženě paladinům, nebo lépe nějaký odnoži bojovík/klerik, popř. kit) bych se nebránil skoro vůbec, pokud budou vystihovat specifika svojí rasy, což znamená odchylky v kodexu atp.
- ale pro nečlověka paladina klasicky typu "člověk paladin" už bych se docela bránil... rsp. hrál to jen ve výjimečných situacích
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Hmmm, já si osobně nedovedu představit paladina v jiné než lidské rase, právě proto že o tomhle povolání mám určité představy ... třeba o trpaslíkovi, byť by byl zásadový a dělal to co běžný paladin bych asi nikdy neřekl, že to paladin je, i když bych ho neomezoval. Ale také ani jednomu hráči tahle představa neseděla, prostě trpaslíci jsou nějací a na paladiny se nehodí - možná je to dané rodlílností archetypu trpaslíka a paladina, třeba to že paladin by měl být mužné postavy, a tedy dost vzrostlý. Dovedete si představit lidského paladina s výškou 160 cm ? Já ne ... kdyby si někdo takový začal říkat paladin, prostě by byl pro smích, a asi nejen mě.
hraju: Ω Projekt Omega
- Vlasák
- Administrátor
- Příspěvky: 1419
- Registrován: 7. 12. 2001, 00:00
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
zkus si představit paladina pod vlivem následujícího...Jerson píše:Hmmm, já si osobně nedovedu představit paladina v jiné než lidské rase, právě proto že o tomhle povolání mám určité představy ... třeba o trpaslíkovi, byť by byl zásadový a dělal to co běžný paladin bych asi nikdy neřekl, že to paladin je, i když bych ho neomezoval. Ale také ani jednomu hráči tahle představa neseděla, prostě trpaslíci jsou nějací a na paladiny se nehodí - možná je to dané rodlílností archetypu trpaslíka a paladina, třeba to že paladin by měl být mužné postavy, a tedy dost vzrostlý. Dovedete si představit lidského paladina s výškou 160 cm ? Já ne ... kdyby si někdo takový začal říkat paladin, prostě by byl pro smích, a asi nejen mě.
Jako paladina tady asi všichni chápem klasickej default křesťansko-protestantskej. Zkrtáka postavu založenou na víře v něco (ať už náboženství nebo nějaká filozofie; v drtivý většině opět ale takový, který je blízký naší evropský představě), co přináší dobro a spravedlnost. Ale co úplně jinej model - budhismus... filozofie založená na jiném základu než křesťanství, přesto nijak paladinství v jistym smyslu nevylučuje - a to jak relativního paladina (postava v danym prostředí, která by se dala přeneseně přirovnat k "našemu" paladinovi), tak absolutního paladina (tj. náš přirozený model) - jeden z pilířů týhle filozofie - hlubokej alturismus - by koneckonců v sobě měl mít i "náš" paladin. Liší se tady jen otázka smyslu života, jeho prožití, řešení problémů atd. A co větší odbočka - Islám... v očích islámské společnosti musí také existovat nějaký "vyvolený ideál" - otázkou už je, jak by vypadal, jaký hodnoty by zastával. Nevidím však důvod, proč by postava splňující nějaký podmínky paladinství vůči svému okolí nemohla existovat ani tady... V globálu stačí dosadit další filozofie a víry...
Pak už stačí v tomhle modelu vyměnit filozofie za rasy... každé filozofii přiřadit odpovídající rasu a vychází, že nečlověk paladin existovat může...
no, a tím je důkaz hotov (jak jen tuhle větu nesnášim )
Hned mě tady napadla postava Windoma Earla z Twin PeaksEbon Hand píše:Tak mě tak napadá, když vás tu čtu, mysleli jste na temné paladiny? Máte je? Např takové, jejichž cílem bude přesunout všechny do "temnoty".
ale vážně, nevím totiž, jestli tyhle anti-paladiny lze brát jako skutečný opak paladinů... asi jo, ale přijde mi tohle povolání skutečně ošemetný... (nehledě na to, že je imho DOST těžko vůbec hratelný). Hlavní by asi bylo si říct, jaká je vůbec motivace anti-paladina... škodit? přivést svět k záhubě? ... a proč? - jen tak z principu? pro získání moci? kvůli víře ve zlá božstva?
Vlasáku, Windom Earl je skutečně hustej příklad, ale velice trefný. To mě fakt pobavilo.
Principielně v temných paladinech nevidím problém, pokud se jim vytyčí cíl, třeba příprava daného uzemí na vstup vyšší temné moci spojená s likvidací potencionálních/hodných škodičů jakou jsou hodné kněžské řády, Lammasu a spol. Samozřejmě to jen jeden z příkladů, v zásadě se jedná o stejný princip jako je zde uvedeno, akorát že uctívaný bůh nepůsobí na většinu jako hodný.
Jinak co se týče hratelnosti, to je věc druhá, nevím kdo z vás zkoušel hrát skutečně zlou postavu, ale ta se dá hrát buď solo, nebo jí musí být všichni nakloněný. Jestliže postava své zlé přesvědčení kryje, pak má vždy jepičí život. Já jsem je (temné paladiny) zatím připravil jako NPC a celkem se těším, až je vytasím.
Principielně v temných paladinech nevidím problém, pokud se jim vytyčí cíl, třeba příprava daného uzemí na vstup vyšší temné moci spojená s likvidací potencionálních/hodných škodičů jakou jsou hodné kněžské řády, Lammasu a spol. Samozřejmě to jen jeden z příkladů, v zásadě se jedná o stejný princip jako je zde uvedeno, akorát že uctívaný bůh nepůsobí na většinu jako hodný.
Jinak co se týče hratelnosti, to je věc druhá, nevím kdo z vás zkoušel hrát skutečně zlou postavu, ale ta se dá hrát buď solo, nebo jí musí být všichni nakloněný. Jestliže postava své zlé přesvědčení kryje, pak má vždy jepičí život. Já jsem je (temné paladiny) zatím připravil jako NPC a celkem se těším, až je vytasím.
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22590
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
No, temné paladiny mám ... tedy, oni si o sobě myslím, že přinášejí řád a spravedlnost. Jenže o to obvykle nikdo nestojí, navíc oni chtějí přinést jen ten jediný a pravý řád, a vymítit vše zlé ... nebo podobné důvody. Prostě každý paladin, který neustále hledá zlo, stojí nakonec proti celému světu, protože nkdo není dostatečně dobrý a bez chyby, tedy podle jeho představ. TAK si představuju temného paladina já.
hraju: Ω Projekt Omega
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů