Lidé na okraji společnosti
-
- Příspěvky: 94
- Registrován: 14. 8. 2007, 15:50
- Bydliště: Praha
Lidé na okraji společnosti
Téma lidí na okraji společnosti nabízí zajímavý způsob oživení (fantasy) světa.
Jaké skupiny lidí byly na okraji společnosti:
1) lidé ohrožení chudobou. Byli to lidé, kteří normálně žili a pracovali, jediný problém (neúroda, válka apod.) však mohl způsobit, že se octnou na samotném dně. Jedná se o velmi širokou vrstvu.
2) skuteční chudí. Ti, kdo nepracovali: nemocní, staří, vdovy a sirotci. Byli odsouzeni k žebrotě. Pro ně byly stavěny chudobince, starobince a hospitaly.
3) falešní žebráci a podvodníci. Žebráci z povolání, zloději, loupežníci.
4) Cikáni (pojem cituji z Rheinheimer 2003). I ve fantasy bývá často jakýsi ekvivalent tohoto etnika, co se pobývání na okraji společnosti týče. Byla s nimi spojena řada pověr (čarodějnictví, věštění apod.). V poněkud jiném postavení, ale taky stranou od ostatní společnosti byli Židé.
Na okraji společnosti byla i nečestná povolání:
1) Ti, kdo pracovali s mrtvými: kat, hrobař aj.
2) Ti, kdo pracovali ve špíně: krysař, pohodný
3) Ti, kdo měli co dočinění s prostitucí
4) Ti, kdo měli samotářskou či potulnou profesi: pastevec, mlynář, kovář, bába kořenářka, potulní kejklíři, prodavači talismanů
Jistá míra nečestnosti padala na všechny, kdo pracovali s penězi: obchodníci, lichváři (lichva byla křesťanům zakázána, provozovat ji směli jen Židé).
K tomu, aby se člověk udržel v rámci normální společnosti, potřeboval:
1) udržet si svou čest
2) udržet si "sociální síť" - společenské kontakty, musel být přijímán svým okolím
Myslím, že tyto informace mohou zlepšit hrani RPG. Pomůžou zpestřit obraz obvyatel města (i venkova) a společenské vztahy mezi jednotlivými skupinami obyvatel i konkrétními jedinci.
-----------------
Ještě stručně jedno téma: postavení dobrodruha v rámci pozdně středověké společnosti.
Teze:
1. Dobrodruh má zbraň a umí s ní dobře zacházet. Zbraň má sice každý, dobrodruh ji ovšem ovládá na úrovni žoldáka (profesionálně).
2. Dobrodruh nepodléhá stálé autoritě. Pracuje buď pro svůj vlastní zájem, nebo se nechává najímat.
3. Dobrodruh obvykle nevlastní statky, které by spravoval - není součástí feudálního či lenního systému, nepodléhá vyšší autoritě.
Závěry:
1. Kdo nevlastní půdu, nemůže dosáhnout vyššího společenského postavení. Klasický fantasy dobrodruh tedy není ani nižší šlechtic.
2. Kdo má zbraň a nepodléhá autoritě, je nebezpečný a je třeba se ho zbavit, nebo napáchá takové škody, jako tlupy nezaměstnaných žoldáků po konci třicetileté války.
3. Dobrodruh se tedy pohybuje na okraji společnosti. Autoritami je spíše pronásledován, některými ovšem najímán.
4. Ad absurdum to vede k tomu, že dobrodruh jako takový neexistoval, což je pravda. (Takže s tou historickou věrností se to nesmí přehánět )
-----------------
Zdroj:
Chudáci, žebráci a vaganti
Lidé na okraji společnosti 1450-1850
Martin Rheinheimer
překlad Vladimír Marek
Vyšehrad 2003
Bezectní lidé
O katech, děvkách a mlynářích
Richard van Dülmen
překlad Josef Boček
Dokořán 2003
Jaké skupiny lidí byly na okraji společnosti:
1) lidé ohrožení chudobou. Byli to lidé, kteří normálně žili a pracovali, jediný problém (neúroda, válka apod.) však mohl způsobit, že se octnou na samotném dně. Jedná se o velmi širokou vrstvu.
2) skuteční chudí. Ti, kdo nepracovali: nemocní, staří, vdovy a sirotci. Byli odsouzeni k žebrotě. Pro ně byly stavěny chudobince, starobince a hospitaly.
3) falešní žebráci a podvodníci. Žebráci z povolání, zloději, loupežníci.
4) Cikáni (pojem cituji z Rheinheimer 2003). I ve fantasy bývá často jakýsi ekvivalent tohoto etnika, co se pobývání na okraji společnosti týče. Byla s nimi spojena řada pověr (čarodějnictví, věštění apod.). V poněkud jiném postavení, ale taky stranou od ostatní společnosti byli Židé.
Na okraji společnosti byla i nečestná povolání:
1) Ti, kdo pracovali s mrtvými: kat, hrobař aj.
2) Ti, kdo pracovali ve špíně: krysař, pohodný
3) Ti, kdo měli co dočinění s prostitucí
4) Ti, kdo měli samotářskou či potulnou profesi: pastevec, mlynář, kovář, bába kořenářka, potulní kejklíři, prodavači talismanů
Jistá míra nečestnosti padala na všechny, kdo pracovali s penězi: obchodníci, lichváři (lichva byla křesťanům zakázána, provozovat ji směli jen Židé).
K tomu, aby se člověk udržel v rámci normální společnosti, potřeboval:
1) udržet si svou čest
2) udržet si "sociální síť" - společenské kontakty, musel být přijímán svým okolím
Myslím, že tyto informace mohou zlepšit hrani RPG. Pomůžou zpestřit obraz obvyatel města (i venkova) a společenské vztahy mezi jednotlivými skupinami obyvatel i konkrétními jedinci.
-----------------
Ještě stručně jedno téma: postavení dobrodruha v rámci pozdně středověké společnosti.
Teze:
1. Dobrodruh má zbraň a umí s ní dobře zacházet. Zbraň má sice každý, dobrodruh ji ovšem ovládá na úrovni žoldáka (profesionálně).
2. Dobrodruh nepodléhá stálé autoritě. Pracuje buď pro svůj vlastní zájem, nebo se nechává najímat.
3. Dobrodruh obvykle nevlastní statky, které by spravoval - není součástí feudálního či lenního systému, nepodléhá vyšší autoritě.
Závěry:
1. Kdo nevlastní půdu, nemůže dosáhnout vyššího společenského postavení. Klasický fantasy dobrodruh tedy není ani nižší šlechtic.
2. Kdo má zbraň a nepodléhá autoritě, je nebezpečný a je třeba se ho zbavit, nebo napáchá takové škody, jako tlupy nezaměstnaných žoldáků po konci třicetileté války.
3. Dobrodruh se tedy pohybuje na okraji společnosti. Autoritami je spíše pronásledován, některými ovšem najímán.
4. Ad absurdum to vede k tomu, že dobrodruh jako takový neexistoval, což je pravda. (Takže s tou historickou věrností se to nesmí přehánět )
-----------------
Zdroj:
Chudáci, žebráci a vaganti
Lidé na okraji společnosti 1450-1850
Martin Rheinheimer
překlad Vladimír Marek
Vyšehrad 2003
Bezectní lidé
O katech, děvkách a mlynářích
Richard van Dülmen
překlad Josef Boček
Dokořán 2003
Naposledy upravil(a) Belbog dne 22. 8. 2007, 20:20, celkem upraveno 2 x.
-
- pěšák
- Příspěvky: 10174
- Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
- Bydliště: nejkrásnější město světa
-
- Příspěvky: 94
- Registrován: 14. 8. 2007, 15:50
- Bydliště: Praha
S tím kovářem nevím... Myslím, že za normálních okolností byla kovárna jednak uvnitř osady, za druhé kovář nebyl dlouhodobě mimo kontakt s lidmi, ba naopak.
Pastevec býval valnou část roku sám v horách, jen s ovcemi (a ano, býval podezírán ze sodomie).
K mlynáři sice chodila spousta lidí pro mouku, ale mlýny obvykle stávaly tak trochu stranou lidských sídel.
Spíše jsem zapomněl na ty, kdo neměli stálé bydliště: potulné kejklíře, obchodníky s amulety a podobné podivíny.
Pastevec býval valnou část roku sám v horách, jen s ovcemi (a ano, býval podezírán ze sodomie).
K mlynáři sice chodila spousta lidí pro mouku, ale mlýny obvykle stávaly tak trochu stranou lidských sídel.
Spíše jsem zapomněl na ty, kdo neměli stálé bydliště: potulné kejklíře, obchodníky s amulety a podobné podivíny.
-
- pěšák
- Příspěvky: 10174
- Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
- Bydliště: nejkrásnější město světa
Jen jsem to tam plácnul a důkladně nevysvětlil. Kovář, obzvláště v raném středověku, byl pro svou schopnost "ovládat oheň a železo" považován za něco jako čaroděje. Lidé ho měli v úctě, ale také to mohl odnést, když došlo na nějaké inkviziční hrátky.
A kovárna byla stranou, protože
a) často hořela
b) ten rachot...
EDIT: pohodný, bába kořenářka
A kovárna byla stranou, protože
a) často hořela
b) ten rachot...
EDIT: pohodný, bába kořenářka
-
- Příspěvky: 94
- Registrován: 14. 8. 2007, 15:50
- Bydliště: Praha
-
- Správce rozbitých snů; Moderátor
- Příspěvky: 2399
- Registrován: 25. 11. 2003, 19:08
- Bydliště: Brno
Hezké! Oni správní dobrodruhové vlastně stojí za hranou zákona - Conan (ten Howardův, ne Miliusův, u Croma!) byl pirát, zloděj a žoldnéř. Zrzavý Orm byl viking, tedy mořský lupič, drancíř a žoldák. Fafhrd a Šedý Myšilov byli lupiči a floutkové. Sandžuro byl ronin a nájemný strážce a Zatoiči byl hazardní hráč a podvodník...
(ale dobrodruh není nutně hrdina)
Zajímavou částí tohoto tématu jsou zmínění páriové - tedy Židé a Cikáni... A co teprve, vezmeme-li v úvahu "oblíbené" elfy nebo trpaslíky v lidském městě. Ano, jsou nesmrtelní/krásní/zruční/odvážní - ale to je jen důvod nenávisti a zavření do gheta. Idylické mezirasové vztahy jsou utopií. Pořádný rasismus a xenofobie jsou živnou půdou konfliktu.
(ale dobrodruh není nutně hrdina)
Zajímavou částí tohoto tématu jsou zmínění páriové - tedy Židé a Cikáni... A co teprve, vezmeme-li v úvahu "oblíbené" elfy nebo trpaslíky v lidském městě. Ano, jsou nesmrtelní/krásní/zruční/odvážní - ale to je jen důvod nenávisti a zavření do gheta. Idylické mezirasové vztahy jsou utopií. Pořádný rasismus a xenofobie jsou živnou půdou konfliktu.
Uhlíř...4) Ti, kdo měli samotářskou či potulnou profesi: pastevec, mlynář, kovář, bába kořenářka, potulní kejklíři, prodavači talismanů
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Re: Lidé na okraji společnosti
Nevím jak kejklíři, měl jsem dojem, že i kdyby necestovali ve skupinách, tak o samotě u nich nemůže být ani řeč.Belbog píše:4) Ti, kdo měli samotářskou či potulnou profesi: ... mlynář ... potulní kejklíři ...
A stejně tak u mlynářů - všechny mlýny ke kterým jsem se dostal byly spíše větší, protože jeden člověk je na mlýn málo.
Tak jako tak mi konkrétně mlynář nepřijde jako člověk na okraji společnosti. Dost se divím tomu zařazení v knížkách - možná že to pramenilo z toho, že mlynáři byli častěji poněkud podivní lidé.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Příspěvky: 94
- Registrován: 14. 8. 2007, 15:50
- Bydliště: Praha
Jerson: Nejde o samotu vs. společnost, ale o to, zda byl člověk zakotven v normální sociální síti - ten, kdo žil usedle, byl na očích sousedů a tato blízkost zaručovala dodržování norem - pokud je někdo překročil, ostatní o tom věděli a potrestali ho. U lidí, kteří takovému dohledu nepodléhali, nebyla záruka dobrých mravů a cti (na tyto pojmy se velmi hledělo).
U mlynářů je to tak, že mlýny byly vždy trochu stranou obce, takže "sociální dozor" zde byl menší.
Je třeba si uvědomit, že v případě řemeslníků jde o více či méně počestná povolání, v každém případě to však jsou povolání, o kterých se ví, že je někdo dělat prostě musí. Jakékoliv pohrdání těmito profesemi (zejm. takovým katem) se nedá srovnat s pohrdáním těmi (muži), kdo jsou v produktivním věku a nepracují: tuláci, žebráci... dobrodruzi?
U mlynářů je to tak, že mlýny byly vždy trochu stranou obce, takže "sociální dozor" zde byl menší.
Je třeba si uvědomit, že v případě řemeslníků jde o více či méně počestná povolání, v každém případě to však jsou povolání, o kterých se ví, že je někdo dělat prostě musí. Jakékoliv pohrdání těmito profesemi (zejm. takovým katem) se nedá srovnat s pohrdáním těmi (muži), kdo jsou v produktivním věku a nepracují: tuláci, žebráci... dobrodruzi?
-
- pěšák
- Příspěvky: 10174
- Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
- Bydliště: nejkrásnější město světa
-
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22629
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
Jestli je to takto, potom nemám námitek. Týkem, který žije i s rodinou někde za vsí u rybníka nebo říčky a kdež nemele, tak je problém, když mele, tak má něco za lubem (jestli víte jak tohle vzniklo?)
I když myslím, že pokud by si mohl vesničan vybrat, zda chce sedět na lavici vedle mlynáře nebo týpka s mečem, bere mlynáře všema deseti.
I když myslím, že pokud by si mohl vesničan vybrat, zda chce sedět na lavici vedle mlynáře nebo týpka s mečem, bere mlynáře všema deseti.
hraju: Ω Projekt Omega
-
- Enfant terrible
- Příspěvky: 8902
- Registrován: 6. 6. 2004, 18:10
pokud se neblíží zloději a rebelové
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
-
- Příspěvky: 387
- Registrován: 6. 2. 2007, 16:31
- Bydliště: Čistší část Smogové kotliny
-
- Příspěvky: 94
- Registrován: 14. 8. 2007, 15:50
- Bydliště: Praha
-
- Příspěvky: 387
- Registrován: 6. 2. 2007, 16:31
- Bydliště: Čistší část Smogové kotliny
-
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7506
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Súhlasím s Belbogom, venoval som sa chvíľu rôznym filozofickým a náboženským základom ekonomických systémov (dokonca som k tomu vydal na Ekonomickej univerzite skriptum). Vo všetkých "náboženstvách knihy" (judaizmus, kresťanstvo, islam) je úrok zakázaný.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre