Railroad: Pro a proti
- Invictus
- Nerozhodný volič
- Příspěvky: 7462
- Registrován: 21. 11. 2005, 02:33
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Railroad znamená, že máš příběhovou lini po které postavy půjdou, aniž by měli šanci se z ní odklonit. Ze scény 1 do 2, ze 2 do 3 a tak dále.
Příprava před hrou je příprava před hrou, do čehož bych započítal nejen materiály a myšlenky, ale i zkušenosti GM.
Je jasné, že u railroadu se očekává příprava předem a to všech scén ve hře. S tím, že GM chce aby byly využity všechny scény.
Příprava před hrou je příprava před hrou, do čehož bych započítal nejen materiály a myšlenky, ale i zkušenosti GM.
Je jasné, že u railroadu se očekává příprava předem a to všech scén ve hře. S tím, že GM chce aby byly využity všechny scény.
Iron Within
Iron Without
Iron Without
- zrzavec
- Romikovec
- Příspěvky: 3671
- Registrován: 20. 7. 2006, 18:23
- Bydliště: Plzeň
- Kontaktovat uživatele:
Sosaček: Njn, hraje se proto aby hráči zažívali něco, co nemají každý den
Třeba obchodování s temnou stranou (jeden člen družiny je začínající inkvizitor). A podobně - politika, intriky a tak. ALe je fakt, že jeden hráč, odcházející s bolestí hlavy mi již několikrát vyhrožoval, že ještě jednou a přestane hrát...po roční pauze s námi opět hraje
Třeba obchodování s temnou stranou (jeden člen družiny je začínající inkvizitor). A podobně - politika, intriky a tak. ALe je fakt, že jeden hráč, odcházející s bolestí hlavy mi již několikrát vyhrožoval, že ještě jednou a přestane hrát...po roční pauze s námi opět hraje
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15087
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Já jen, že píšeš, že "k improvizaci jsem skeptický, zkuste si třeba bojovou scénu", tak reaguju, že jsem si zkoušel a není v tom žádný problém, pokud se k tomu postavíš ze správného úhlu.lotrando píše:v rychlosti, hraju to co chtějí mí hráči, to co je na tom špatně chci zlepšit, zahodit systém není řešení, chápu ž ne každý systém se dá narovnat. Tvůj systém je vhodný na něco jiného než můj, není nutně lepší, a ani horší. Je jiný, protože klade důraz jinam.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
-
- .
- Příspěvky: 18112
- Registrován: 31. 10. 2006, 17:35
Lehce na okraji problému poznamenám, že mapa je mocný nástroj, a umím si představit těžce railroadovací mapu; - dá se jít jenom úzkou soutěskou jedním směrem, a průběh událostí je roven jejich srovnání na mapě.
U podzemních prostor je to ještě častější. Ty topologické tvary hry (linie, strom, síť, pole) co zmínil někde Bifi, mají hlubokou souvislost už s tímhle.
Railroadovat se dá mnoha způsoby.
U podzemních prostor je to ještě častější. Ty topologické tvary hry (linie, strom, síť, pole) co zmínil někde Bifi, mají hlubokou souvislost už s tímhle.
Railroadovat se dá mnoha způsoby.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 21022
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Omlouvám se, že ruším tok debaty, ale ještě se vrátím k tomu svému kilometrovému příspěvku.
Mluvil jsem s Erricem, kterého se trochu dotknul poněkud nekompromisní tón mého příspěvku. Nezbývá než se kát a veřejně se omluvit všem, kterých jsem se dotknul. Omlouvám se, nebylo to mým záměrem - měl jsem nějakou rozvernou náladu a zvolit jsem rázný tón řeči (jako můj oblíbenec Vincent Baker). Chtěl jsem tím svému elaborátu dodat na čitelnosti a spádu.... a holt to asi moc neumím. Pardon, příště už si nebudu hrát na tvrďáka a budu zas starý dobrý hodný Markus
Do záznamu uveďte:
- Nemám rád railroading.
- Často jsem hrával a občas i hrávám hry s railroadem. Užil jsem si takto dost zábavy, Railroad může být zábavný.
- Ve hrách bez railroadu si ovšem užívám zábavy mnohem víc
- Myslím si, že RR je omezení, které pro hru nemá skoro žádné přednosti
- Myslím si, že obliba RR pramení hlavně z toho, že lidé to "neumí jinak"
Můj příspěvek měl sloužit jako argumentace pro podepření těchto bodů. A myslím si, že člověk by neměl být chápán jako "zlý", když tvrdí, že se mu něco nelíbí, a snaží se to odůvodnit. Doufám, že když to formuluji takhle, tak už je to politicky korektní
Mluvil jsem s Erricem, kterého se trochu dotknul poněkud nekompromisní tón mého příspěvku. Nezbývá než se kát a veřejně se omluvit všem, kterých jsem se dotknul. Omlouvám se, nebylo to mým záměrem - měl jsem nějakou rozvernou náladu a zvolit jsem rázný tón řeči (jako můj oblíbenec Vincent Baker). Chtěl jsem tím svému elaborátu dodat na čitelnosti a spádu.... a holt to asi moc neumím. Pardon, příště už si nebudu hrát na tvrďáka a budu zas starý dobrý hodný Markus
Do záznamu uveďte:
- Nemám rád railroading.
- Často jsem hrával a občas i hrávám hry s railroadem. Užil jsem si takto dost zábavy, Railroad může být zábavný.
- Ve hrách bez railroadu si ovšem užívám zábavy mnohem víc
- Myslím si, že RR je omezení, které pro hru nemá skoro žádné přednosti
- Myslím si, že obliba RR pramení hlavně z toho, že lidé to "neumí jinak"
Můj příspěvek měl sloužit jako argumentace pro podepření těchto bodů. A myslím si, že člověk by neměl být chápán jako "zlý", když tvrdí, že se mu něco nelíbí, a snaží se to odůvodnit. Doufám, že když to formuluji takhle, tak už je to politicky korektní
Byl jsem ted nejaky cas pryc a tak jsem nemohl reagovat. Konkretne bych se chtel branit Markusovu kilometrovemu prispevku.
Na druhou stranu priprava je proste ve hre videt, a opravdu to hre muze pomoci. Nemluve o tom, ze lze do toho pribehu dat i nejake promyslene sdeleni, cimz se hrani RPG vic blizi umeni.
Muzes namitnout ze to neni pravda. A ja ti reknu, pojed nekdy na GC jako PJ. Tam poznas desitky takovych hracu o kterych mluvim. Takove hrace se kterymi ty se nesetkas, protoze oni si prijeli zahrat Dracak, protoze nic jineho neznaji. Imho cela tahle diskuse je i o tom, ze nejste schopni sejit trochu mezi lidi a podivat se jak se hraje RPG u nactiletych tam, kde nemaji zadneho zkuseneho vypravece.
A myslim ze predem pripraveny pribeh jim pomuze. A to i u spousty dospelych hracu, kteri proste nejsou v kontaktu s RPG komunitou.
Ale vyhodu pribehu na kterem se podilim sam jako hrac vidim v tom, ze vyzaduje daleko vetsi kreativitu.
A jeste jedna vec ktera me napadla ted mimo. Hraju-li treba horor u ktereho chci aby se bali samotni hraci, pak si myslim, ze je lepsi nedavat hracum do ruky prilisnou moc ve stavbe pribehu (pokud to nejsou hraci masochisti, kteri budou mucit vlastni postavu a zamerne tu bolest a strach prenaset na sebe). V takovych pripadech je imho fakt lepsi zmacknout hororem a strachem nejen postavy ale i hrace. Pak to neni hra postavena na pribehu, ale na atmosfere a treba strachu a zde si myslim, ze RR(pokud jej beru jako mechaniku, ne Bifiho zmineni, ze RR je vsechno spatne co hraci vnimaji) je fajn nastroj.
Nicmene si myslim, ze ano takovy zazitek muze byt naprosto skvely. Ale je to uplne jine hrani uplne jiny druh zazitku.
Jak uz jsem ti rekl na ICQ Markusi. Myslim, ze bychom se u vetsiny objektivnich veci shodli, jen se porad dohadujeme, jak ty nazory prezentovat tak, aby se s nimi mohla verejnost porovnat a vyznely tak, jak prave oba (a spousta ostatnich v diskusi) cheme.
Ano to je nesmysl. Ale to hlavne ja nikdy nerekl a Jezevec v tehle diskusi uz vubec ne. Nenapadne navraceni hracu do zabehnutych koleji a predem udelana priprava pribehu napomaha, je to jistota, zvysuje to pravdepodobnost, ze cela hra dopadne dobre. Coz neznamena ze jine hry dobre dopadnout nemohou, ani ze to je jediny pristup a uz vubec ne, ze je tenhle pristup nezbytne nutny.Markus píše: Důvod, proč tolik lidí "dobrovolně" volí RR je podle mě prostý - nevědí, že "dobrá hra" nemusí nutně být railroadingová. Tenhle postoj je cítit třeba z příspěvků Jezevce a Errica, kteří jsou přesvědčení, že RR je nezbytný pro "dobrý příběh" či "dobrý požitek ze hry". To je s promynutím nesmysl.
Tohle me vazne Markusi prekvapilo, protoze vis o mem velkem nadseni pro My life with master. A to je vylozene vystavene tak, aby se nehralo RR. Tahle cast tveho prispevku je nejvic mimo misu a nemyslim si, ze bys mel hodnotit schopnost vytvorit pribeh a pripravovat kvalitni zazitky, jak uz ohledne me tak ohledne Jezevce. A jeste to vyznacit tucne.Vypovídá to jen o jediném - že lidé s tímto názorem se nesetkali se hrou, která má dobrý příběh a přitom není RR. Jsou to Pánové hry, kteří nedokáží udělat kvalitní příběh či připravit kvalitní zážitky, aniž by railroadovali.
Kde jsi tohle vzal vazne nevim. Nicmene ano, myslim si ze ve vetsine pripadu beznyh hracu a beznych vypravecu je predem dany pribeh jakasi jistota. Protoze ta predesla prace na pribehu v te hre proste je videt. Nepopiram, ze hra, kde se tvori skrze hrace muze byt stejne dobra, jen si myslim, ze dost zalezi na tom jak se povede. Pokud se potkaji mistr v pripravenem pribehu a mistr v improvizovanem pribehu, dovedu si predstavit ze predvedou herne rovnocenny vykon. To, ktera hra je lepsi, zalezi na preferenci hracu - takze jde o dost subjektivni vec, ktera imho nema objektivni reseni.Vy jim nabízíte:
- Můžeme hrát hru s předpřipraveným příběhem, ale příběh to bude kvalitní a budeš z toho mít dobrý zážitek
- Nebo můžeme hrát hru, v níž se příběh odvíjí pouze podle vašich rozhodnutí, ale děj nebude tak dobrý a atmosféra taky ne
Není divu, že hráči volí první možnost!
Ano, tady se shodneme. Urcite je to mene narocne na pripravu....minimálně je to méně náročné na přípravu...
Na druhou stranu priprava je proste ve hre videt, a opravdu to hre muze pomoci. Nemluve o tom, ze lze do toho pribehu dat i nejake promyslene sdeleni, cimz se hrani RPG vic blizi umeni.
Ne asi to neni slozitejsi na nauceni, nicmene ceske hry porad vic uci pribeh, nez improvizaci. Kazdopadne jsou to dve oddelene veci. Jedna je priprava hry a druha je vedeni hry. A je to taky clovek od cloveka. Nekdo ma talent ucit se scenaristou a nekdo hercem. Ale obe nespadne jen tak z nebe. Me prijde ze nejlepsi je mit hru pripravenou a pritom umet dostatecne improvizovat, aby hraci mohli dostat svuj prostor i v ramci pribehu. Takze obe dohromady je DLE MEHO ta nejlepsi cesta.Je to prostě jen něco jiného a stejně jako "railroadingová" metoda, i tohle se musí člověk naučit. Ale naučení této metody není rozhodně o nic složitější než naučení se "kvalitnímu railroadu". Tak mě napadá... není příčinou toho lpění na RR také neochota učit se něco nového?
Vytrzeni z kontextu a zveliceni.Mýtus 1. - Hra může být buď railroad s perfektním dějem, nebo volné a nudné plácání se po světě.
Tak. Ja se tohle nedomnivam a vim co chces rict. Ze se da hrat zajimave i bez pripravy. Nepochybne ano. Ale, vetsina hracu a vypravecu pristupuje ke hre tak ze opravdu vpusti hrace do vytvoreneho sveta a necha je delat co se jim zachce. Jenomze to u spousty her vede k zahube. My uz jsme dospeli, vime jak se ty hry hraji a vime ze se v nich nesoutezi. Ale predstav si prumerne skolaky a druzinky v jakych jsme hravali i my, kde jsme nebyli proste schopni pochopit zakladni poucku - PJ neni proti hracum. Stejne byla vetsina hracu proti PJi. Dnes si z toho delame legraci a piseme hry o munchkinech a natacime parodie Gamers. Ale pozor: Takhle spousta lidi hraje - jen to neni videt. Takze kdyz si nektery z techhle lidi precte diskusi a udela si nazor ze RR je spatny, tak prvni co ten nebozak udela je, ze bude chtit naslepo tupe odimprovizovat hru. A to proste nedopadne dobre.Spousta lidí se domnívá, že opakem RR je hraní, kde Pán hry vypustí postavy do širého světa a nechá je, ať si dělají, co chtějí. Údajně se tím rozmělňuje příběh, nevznikají žádné dobré zápletky, hráči se plácají na vodě a kdesi cosi...
Muzes namitnout ze to neni pravda. A ja ti reknu, pojed nekdy na GC jako PJ. Tam poznas desitky takovych hracu o kterych mluvim. Takove hrace se kterymi ty se nesetkas, protoze oni si prijeli zahrat Dracak, protoze nic jineho neznaji. Imho cela tahle diskuse je i o tom, ze nejste schopni sejit trochu mezi lidi a podivat se jak se hraje RPG u nactiletych tam, kde nemaji zadneho zkuseneho vypravece.
JJ. Souhlasim. Takhle to funguje mezi nama. Ale ne mezi 90% hracu, kteri nemaji rozumne vedeni. Ja jsem taky schopny vytriskat z 12tiletych kluku jejich vlastni pribeh plny prozitku stejne jako ty, a tvrdi to i Jerson a Pieta (a jakoze jim to verim). Ale kdyz pak budou hrat sami, tak s tim budou mit fakt problem.Popisuješ selhání Pána hry, potažmo celého RR přístupu. Pán hry je strnulý, nepružný - má předem vymyšlenou nějakou osu hry a jakmile hra z této osy vyběhne, je bezradný a nedokáže hru udělat zajímavou. Opakem RR přístupu ovšem není přístup: "dělejte si co chcete a bude to nuda". Opakem je: "dělejte si co chcete a já z toho uvařím zajímavé situace a dobrou atmosféru".
A myslim ze predem pripraveny pribeh jim pomuze. A to i u spousty dospelych hracu, kteri proste nejsou v kontaktu s RPG komunitou.
Tady uznavam, ze jsem se mohl unahlit a jsem ochoten na tohle tema dal konstruktivne diskutovat. Myslim ze pod dobrym vedenim to hraci mohou zvladnout, nicmene sami budou mit problem.Mýtus 2. - Většina hráčů není schopná "podílet se na příběhu"
To se mozna netyka ani me, protoze o tom ja jsem tusim nikde nemluvil.Kde je ta nutnost metagamu?
he stejne jako jim to muzes udelat i naopak das jim pocit ze ho vedou a pritom ilusionistujes:o) Princip stejny oni nic nevedi, ale vam to prijde odporne.Opět si dovolím podepsat se pod Jersonovu citaci:Jerson píše:Takže jsem přesvědčen, že když hráčům vhodně přistrčíš příležitost směřovat příběh, rádi se toho chopí, a dost možná si ani neuvědomí, že ten příběh vedou oni
Tady bych se rad vyhnul rikat co je lepsi. Opet. Priprava pred hrou zvysuje dle meho pravdepodobnost toho, ze se hra vyvede a ano muze pomoci hernimu zazitku a prozitku. Jestli prinasi subjektivne vetsi prozitek to, ze proziju duchaplny pribeh nebo to, ze si ho stvorim sam imho zalezi na lidech kteri ho hraji. A je to imho subjektivni a jsou to ruzne rovnocenne herni pristupy. Stejne jako to jestli se budu divat na komedii nebo detektivku anebo na vedomostni soutez.Mýtus 4. - Railroading umožňuje hlubší prožitek ze hry
Ha! Já tvrdím přesný opak - railroading nikdy nemůže poskytnout tak dobrý herní prožitek jako hraní bez něj. Mluvíme o osobních prožitcích, vyplývajících ze sžití se s postavou a prožívání situací v její kůži, že?
No jednoduse. Ten Pan hry je schopnejsi ve vytvareni pribehu pripadne v pusobeni na lidskou psychiku. A jak nekdo v diskusi potom dale zminil. Naordinovane zazitky hybou dnesnim svetem - media, adrenalinove sporty, literatura... Takze neni cemu se divit.Nechápu, jak může zážitek naordinovaný někým shora (Pán hry) být silnější, než zážitek, který si přivodím sám.
Ale vyhodu pribehu na kterem se podilim sam jako hrac vidim v tom, ze vyzaduje daleko vetsi kreativitu.
A jeste jedna vec ktera me napadla ted mimo. Hraju-li treba horor u ktereho chci aby se bali samotni hraci, pak si myslim, ze je lepsi nedavat hracum do ruky prilisnou moc ve stavbe pribehu (pokud to nejsou hraci masochisti, kteri budou mucit vlastni postavu a zamerne tu bolest a strach prenaset na sebe). V takovych pripadech je imho fakt lepsi zmacknout hororem a strachem nejen postavy ale i hrace. Pak to neni hra postavena na pribehu, ale na atmosfere a treba strachu a zde si myslim, ze RR(pokud jej beru jako mechaniku, ne Bifiho zmineni, ze RR je vsechno spatne co hraci vnimaji) je fajn nastroj.
No casto to nevi ani hraci. Uz jen jednoducha otazka: Co mas rad? resp. Co nesnasis. Je pro spoustu lidi dost narocna na zodpovezeni.Pán hry nevidí do hlav hráčům a nikdy nemůže vědět, která situace je pro hráče "silná", tak dobře jako hráč.
Ano dokazu, ale to uz je proste jina hra. To uz je treba MLWM, ale ne proste DaD, WoD atd. Zadna z tech her, ktere se masove hraji k tomuhle nevede.Dokážete si představit, jak neuvěřitelně silný zážitek je, když vy necháte svobodně vaši postavu nějak se rozhodnout a výsledkem je napínavá scéna reflektující právě toto vaše rozhodnutí?
Nicmene si myslim, ze ano takovy zazitek muze byt naprosto skvely. Ale je to uplne jine hrani uplne jiny druh zazitku.
No, me to takhle vzdycky fungovalo. Ano muzu urcit co bude hrace motivovat, stejna jako muzu rict co bude divaka bavit ve filmu a co v pocitacove hre.Ale přesně takhle to nefunguje. Ty nemůžeš sám hráči určit jeho motivaci.Erric píše:Ano pokud postavim pribeh tak, ze vytvorim MOTIVACE, aby ten ktery hrac nekam smeroval, cimz mu nabidnu berlicku, aby rozvijel svuj pribeh, tak je to naprosto v poradku.
Ne, to je vlastnost, nikoliv slabina. Je to vlastnost, kterou bud spravne vyuzijes ve prospech hry, nebo ne.To je právě základní slabina railroadingu, která se vždy chtě nechtě projeví.
Ano, bohuzel pro nas vsechny je takovych hracu porad vic nez dost.RR je dobrý pro pasivní hráče, kteří musí být taženi Pánem hry.
Ano s tim souhlasim, myslim ze to tak je.IMHO většina zdánlivě pasivních hráčů by ve skutečnosti mohla být aktivní, ale byla v průběhu minulé hráčské kariéry "upasivněna"
Naprosty souhlas."Dobrý příběh" v RPG není příběh, který se nakonec dobře čte, ale příběh, kteří si hráči užívají při hře.
To je nazor tvuj. Ja si myslim ze tomu tak neni. Je to subjektivni zalezitost, kterou asi nema smysl dal resit. Je to o osobnim pohledu a kazdy si zijme spokojene s tim ze cervena je hezci nez modra, nebo naopak."dobře udělaný railroad se nikdy nevyrovná dobře udělanému hraní bez railroadu".
Bohuzel tyhle dovetky spousta lidi necte a pak si nepamatuje. Daleko vice si lide pamatuji ty veci z tela textu. Takze priste radsi pis rovnou rozumne, nez se omlouvat nakonec.Omlouvám se za nevybíravý tón tohoto příspěvku, nechci nikomu spílat a rozhodně nechci znít nepřátelsky.
Jak uz jsem ti rekl na ICQ Markusi. Myslim, ze bychom se u vetsiny objektivnich veci shodli, jen se porad dohadujeme, jak ty nazory prezentovat tak, aby se s nimi mohla verejnost porovnat a vyznely tak, jak prave oba (a spousta ostatnich v diskusi) cheme.
Postnul jsem sem reakci, ktera je dvoukilometrova. Takze asi diskusi kolem nejak tak nejak muzem obnovit.Markus píše:Omlouvám se, že ruším tok debaty, ale ještě se vrátím k tomu svému kilometrovému příspěvku.
Odpusteno, vyreseno, zapomenuto. A ted se pust do me reakce:o)Nezbývá než se kát a veřejně se omluvit všem, kterých jsem se dotknul.
par veci si vyberu za Markuse.
Skoro az mam dojem, ze povazujes hrace za obtizny a neschopny hmyz.
Viz:
Myslim, neni rpg zabava s prateli? Proc bys probohy mel lhat svym pratelum, intrikarit proti nim, vyvolavat v nich nejake iluze?
Pokud to udelas jako Jerson, tak jim umoznujes nejak se realizovat, nejak se bavit, atd. Kdyz to udelas opacne, tak jim lzes a manipulujes s nima. Toho najdes dost na foru (nejen) tak proc to tahat jeste navic do hry?
Vetsina lidi tady povazuje spoluhrace za pratele, ale z tebe to mezi radky uplne citit neni.
Z tehdle komentaru mi prijde, ze se bojis hracum dat moznost ovlivnovat pribeh, protze mas dojemz e to jsou iditoti co ti ho zkaziErric píše:Tady uznavam, ze jsem se mohl unahlit a jsem ochoten na tohle tema dal konstruktivne diskutovat. Myslim ze pod dobrym vedenim to hraci mohou zvladnout, nicmene sami budou mit problem.
Skoro az mam dojem, ze povazujes hrace za obtizny a neschopny hmyz.
Viz:
Jasne, ale proc bys to delal?he stejne jako jim to muzes udelat i naopak das jim pocit ze ho vedou a pritom ilusionistujes:o) Princip stejny oni nic nevedi, ale vam to prijde odporne.
Myslim, neni rpg zabava s prateli? Proc bys probohy mel lhat svym pratelum, intrikarit proti nim, vyvolavat v nich nejake iluze?
Pokud to udelas jako Jerson, tak jim umoznujes nejak se realizovat, nejak se bavit, atd. Kdyz to udelas opacne, tak jim lzes a manipulujes s nima. Toho najdes dost na foru (nejen) tak proc to tahat jeste navic do hry?
Vetsina lidi tady povazuje spoluhrace za pratele, ale z tebe to mezi radky uplne citit neni.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
Nesmysl.Z tehdle komentaru mi prijde, ze se bojis hracum dat moznost ovlivnovat pribeh, protze mas dojemz e to jsou iditoti co ti ho zkazi
Uf to jsem se dockal. A ja se roky snazim na GC prosazovat myslenku, ze GC ma byt pro vsechny hrace a nikoliv jen pro viteze. Ze RPG se hraji pro lidi apod.Skoro az mam dojem, ze povazujes hrace za obtizny a neschopny hmyz.
No mozna tak pusobim, opak je pravdou.
Ale ty iluze jim vytvari vyzvy a bavi je. Ja neintrikarim proti nim, ale pro ne. A nelzu jim, jen proste odhadnu motivace a motivuju je urcitym smerem. Paklize hraju s kamarady, jsme kamaradi pred hrou i po ni. Kdyz pusobim na hrace, tak proto aby si hru vic uzili, ne primarne kvuli sobe.Myslim, neni rpg zabava s prateli? Proc bys probohy mel lhat svym pratelum, intrikarit proti nim, vyvolavat v nich nejake iluze?
Moderni filmy s tebou taky manipuluji, na principu klise te donuti myslet, ze nekdo je hlavni zapornak a ty tomu veris a sledujes ten film s tim ze konecne vidis hlavniho zapornaka. A pak mu sahnes do kapsy a tam je magnetak. Nacez hlavni zapornak lezi v kaluzi krve na zemi a v dobrou chvili se probudi. Bez toho aniz bych te presvecil (manipulativne) o tom, ze hlavni zapornak je muz s magnetofonem v kapse, si proste neuzijes tu pointu nakonci.
Manipuluji s nimi, abych jim vytvoril prostor pro hru v pripravenem pribehu. To Jerson delat nemusi, protoze on tvori hru skrze hrace. A nikdy si mi hraci nestezovali a to uz jsem jich mel pozehnanou radku.Pokud to udelas jako Jerson, tak jim umoznujes nejak se realizovat, nejak se bavit, atd. Kdyz to udelas opacne, tak jim lzes a manipulujes s nima.
Je to mozna tim, ze v poslednich nekolika letech hraju daleko vice s "cizimi" hraci (gamecon, larp, deti na tabore) nez se svymi kamarady.Vetsina lidi tady povazuje spoluhrace za pratele, ale z tebe to mezi radky uplne citit neni.
To ale nemeni nic na tom, ze kdyz hraju, tak se snazim hrace v jejich hre podporovat. Ale to by vam museli rict oni sami, protoze tady na foru jsem se stal proste tercem.
RR
Občas mě udivuje, jak i zkušení vypravěči a znalci RPG můžou zapomenout na skutečnost, že někde tam venku je reálný svět plný obyčejných hráčů co si postrkují skřeta po hex papíře, mají pravidla Dračího Doupěte 1.5. a v životě neslyšeli slovo rail-roading.
Netvrdím - a raději to napíšu transparentně - že existuje něco jako dobrá cesta jak hrát RPG. Jsou to pouze individuální cesty.
Pokud nebudeme mluvit o sezeních schopných hráčů (kde mají všichni vyprávěcí talent a plynule vytváří i nalinkovaný příběh tak, že vypadá dobře), ale o hrách průměrných RPGčkářů, musíme přiznat že: Přednastavený příběh - jak už tu několikrát zaznělo - prokazatelně lépe vytváří atmosféru než volně se rozvíjející dobrodružství.
Chcete-li tedy lidem bez výraznější vypravěčské průpravy předat nějaký intenzivní dojem ze hry, je RR (v Erricově narativní formě) tou nejefektivnější formou.
Samozřejmě chápu, že vás by to již nebavilo, protože ovlivnění příběhu je zde skutečně minimální, nicméně jsem přesvědčený, že pro one-shoty náhodným skupinkám lidí je to - dle mého názoru - více než funkční alternativa.
Netvrdím - a raději to napíšu transparentně - že existuje něco jako dobrá cesta jak hrát RPG. Jsou to pouze individuální cesty.
Pokud nebudeme mluvit o sezeních schopných hráčů (kde mají všichni vyprávěcí talent a plynule vytváří i nalinkovaný příběh tak, že vypadá dobře), ale o hrách průměrných RPGčkářů, musíme přiznat že: Přednastavený příběh - jak už tu několikrát zaznělo - prokazatelně lépe vytváří atmosféru než volně se rozvíjející dobrodružství.
Chcete-li tedy lidem bez výraznější vypravěčské průpravy předat nějaký intenzivní dojem ze hry, je RR (v Erricově narativní formě) tou nejefektivnější formou.
Samozřejmě chápu, že vás by to již nebavilo, protože ovlivnění příběhu je zde skutečně minimální, nicméně jsem přesvědčený, že pro one-shoty náhodným skupinkám lidí je to - dle mého názoru - více než funkční alternativa.
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15087
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: RR
Neříká se "stal jsem se terčem", ale "několik lidí nesouhlasí s mým názorem". Vážně.Erric píše:Ale to by vam museli rict oni sami, protoze tady na foru jsem se stal proste tercem.
Nikdo si tě tu nezapíše na svůj hitlist, aby na tebe zuřivě útočil*). Prostě jen kupa lidí nesouhlasí.
Opatrně s takovejma slovama jako "prokazatelně". Skutečně to můžeš prokázat?Lischai píše:Přednastavený příběh - jak už tu několikrát zaznělo - prokazatelně lépe vytváří atmosféru než volně se rozvíjející dobrodružství.
*) Leda by ses choval jako úplný debil, což se nechováš.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: RR
Pak musí být vyvedeni z temnot aby uzřeli světlo!!!Lischai píše:Občas mě udivuje, jak i zkušení vypravěči a znalci RPG můžou zapomenout na skutečnost, že někde tam venku je reálný svět plný obyčejných hráčů co si postrkují skřeta po hex papíře, mají pravidla Dračího Doupěte 1.5. a v životě neslyšeli slovo rail-roading.
Na druhou stranu zas tak zásadní počet jich podle mě není, pár kluků, co začlo hrát s ohmatanejma pravidlama DrD po starším sourozenci/tatíkovi na táboře a za rok, dva se na to vykašlou a dou rači chlastat nemá moc smysl počítat mezi hráčskou populaci, jelikož jí jaksi nic nepřínáší a ani si nekoupí žádné systém... Na druhou stranu lidi, co jim to vydrží, dříve, či pozdějí omrzí kydlení skřetů v dungeonu se začnou zajímat o jiný styl hraní ačasem nutně narazí i na RR...
-I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it.
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
-If violence isn't solving your problems then you aren't using it enough.
-Jestliže je hlad nejlepší kuchař, pak je smrt nejlepší lékař!
- lotrando
- Příspěvky: 586
- Registrován: 28. 6. 2007, 09:28
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Následuje delší příspěvek. Pokusím se v něm formulovat vše co si odnáším s dlouhé diskuze na téma Railroading Pro a Proti. Celý text je především reakcí na vášnivou diskuzi, která se rozpoutala po Markusově příspěvku. Pro jednoduchost ji pojmenuji "Litanie". K tomu, aby jsme se dostali k jádru věci se však musíme vrátit mnohem hlouběji. Přesně do okamžiku kdy MArkus jako moderátor oddělil z původního tématu "GameCon 2007" diskuzi "Railroad: Pro a Proti".
Vše začalo Sirienovým názorem na Erricovu přednášku o přípravě hry a posléze jeho reakci na formu vedení hry v rámci "Mistrovství v DrD" pořádané v rámci Gameconu. V krátké výměně názorů zaznělo mimo jiné. Dovolím si připomenout citacemi
Nepochybuji že všichni rozumíme originálu, přesto si dovolím pro jistotu zopakovat to co je nad slunce jasné.
Railroading je kontrola rozhodnutí hráčem vedené postavy, nebo kontrola příležitostí k těmto rozhodnutím, způsobem, který v očích hráče porušuje sociální kontrakt herní skupinou přijatý. Railroading není žádná konkrétní technika, termín popisuje výsledný dojem (omluva za zjednodušení).
Railroading nemluví o role-play, nemluví o způsobu vedení hry, nemluví o způsobu přípravy hry, nemluví ani o pravomocích hráčů a gamemasterů.
Railroading je ovlivňování jednání hráči-vedených-postav druhým hráčem, pro herní skupinu nepřijatelným způsobem, vybočujícím z přijatých pravidel. Není důležité, je-li tímto hráčem hráč vedoucí vlastní postavu, nebo hráč vedoucí cizí postavy, označovaný jako Pán Jeskyně, Game Master či Vypravěč.
Pro pokračování v další úvaze potřebujeme definovat několik pojmů. Jsou jimi Herní skupina, Sociální kontrakt. Opět s pomocí The Forge.
Sociální kontrakt jsou veškeré vazby, vztahy a vzájemná působení v herní skupině. Zahrnují emocionální vazby, logistické vazby a očekávání.
Pojem herní skupina si dovolím definovat sám. Je to skupina osob účastnící se společné aktivity definované předem dohodnutími pravidly, sdílenou žánrovou zkušeností a společnými očekáváními.
Hraní rolových her je společenská aktivita herní skupiny. Při porušením sociální kontraktu přijatého skupinou je výsledkem této činnosti omezené uspokojení očekávání a nízká kvalita prožitků z hraní. Naopak dodržením sociálního kontraktu se dociluje splnění očekávání a vysoké kvality prožitků.
Zanechám nyní teorie a opakování toho co si můžete všichni přečíst jinde. Chtěl jsem jen upozornit na to, jak moc se debata vzdálila konstruktivní výměně názorů. A to i přes snahu některých účastníků, zde je na místě vzpomenout především Bifiho, vrátit diskuzi zpět do "kolejí". Doufám, že se mi tenhle malý exkurz do teorie podařil a mohu se věnovat reakcím, které jsem dříve přislíbil. Pořadí je náhodné, nehledejte v tom systém. Stejně tak výběr osob, jen reaguji na to co mě zaujalo.
Pieta:
říkáš, že improvizaci bojových scén s úspěchem používáš. Nezbývá mi než se zeptat. Hraješ systém který tento způsob podporuje? Jestli ano není tvoje poznámka na místě jednoduše proto, že jsem již odpověděl. Tvůj systém klade váhu jinam než můj. Zatímco tvůj systém, díky tomu na co klade váhu (a co zanedbává), umožňuje barvité bojové scény při improvizaci, můj vyžaduje vetší přípravu, ale přináší hráčům jiné kvality. Hraješ Wushu (oprav mě), zeptám se, kolik nábojů máš v pistoli? Není to důležité? Pro tebe! Není správné že to je pro někoho důležité. A kdo to říká? Ten pro koho to není důležité! Nic ve zlém, nemohu mít tvou zkušenost a tvá poznámka mi nijak nepomáhá.
Bifi:
film jsem uvedl jako příklad podobných "obchodů" v jiných oborech zábavního průmyslu. Měním originalitu za úspěšnost.
Bang - vím co je, Bang je událost vyžadující tématicky významnou reakci hráče. Bang je technika používaná GM. Dobrý bang vyžaduje aktivaci vnitřního konfliktu, nebo premisy (podle mého). Oproti tomu Kicker je do postavy hráčem vložená poloha při její tvorbě. Tyto dvě techniky se navzájem doplňují. Z toho mi vychází jedno. Bangy používám ke směrování příběhu na základě motivací postav. V duchu probíhající debaty je illusionismus, nepletu-li se.
Bez mapy neuspokojíš hráče, kteří chtějí taktizovat na mapě. Takových je hodně, obzláště těch méně zkušených, kteří vyhledávají jakoukoliv oporu pro svoji fantasii.
Děkuji že jsi uhodil hřebíček na hlavičku. Ano GM je jeden z hráčů a podílí se na tvorbě příběhu a na průběhu hry. Zdá se, že jsme na to všichni v zápalu diskuze zapoměli.
Markus:
nemohu souhlasit s tvou definicí RR, ale to si jistě pochopil . Chytnu se ale tvého názoru na hraní Dobrodružství. Jak vysvětlíš velký úspěch různých modulů a připravených materiálů - světů, dobrodružství, potvor. Lidé chtějí přesně tohle. Ne každá skupina má schopného vypravěče, přesněji řečeno, ne každá skupina má vypravače který je o tři kroky před ní.
RR má přesne tu přednost, že umí vytvořit kvalitní hru i pro méně zkušenou skupinu. Pro Gm jsou tam podklady, pro hráče odměny. Vše perfektne připraveno. Až se v hraní posunou a tohle je bavit přestane, začnou pátrat po alternativách. Do té doby jim přepřipravené záležitosti s dostatečným počtem stupňů volnosti budou stačit. Není-li to jejich klíčový koníček, možná se na nějaký Vysoký stupeň nedostanou. Co na tom že tebe by to nebavilo
Někde zpátky jsem se zmiňoval o tom, jak se u nás RPG propaguje a prodává. Cítím, že zde je obrovský dluh vydavatelů u nás. Dostat tyto hry do podvědomí, dostat jen pulty knihkupectví, propagova, propagovat. Co na tom, že jim předvedu papírové Diablo. Nabídnu-li něco k tomu, třeba je časem dostanu k MLWM.
Sosacek:
zaujal jsi mě svou otázkou proč lhát přátelům. Nevím jestli úmyslně, ale narazil jsi tím na poměrně zásadní věc. Hraji-li se svou skupinou přátel, se kterou sdílím zájmy, zvyklosti, normální sociální a společenskou interakci, mohu poměrně účinně improvizovat a reagovat na jejich pocity názory atd. Mohu nahrávat tak abych zajistil jejich spokojenost jako výsledek hraní. Mohu, ve smyslu vašeho chápání toho pojmu railroadovat celou hru a protože neporuším sociální kontrakt, nebude mi to nikdo zazlívat a nebude to tedy RR.
Naopak, na GC, kde mám na hru cizí lidi, nemohu použít mnohé z toho, co by mi pomohlo udělat hru lepší. Já ty lidi moc neznám a jen v rámci hry jsem schopen reagovat více či méně dobře. Můžu si ale vypomoc předpřipravenými záležitostmi. Udělám-li to tak, aby hráči necítili moje ovlivňování není to Railroadování hry, i kdyby to byl gamebook (takové ty záležitosti kde se píše, když cheš jít do lesa, otoč na stranu 35, jinak jdi na stranu 20).
Tím se vracím k počátku, doufám že dostatečně logicky konzistentně. Chtěl bych ještě mnoho dodat, ale je hodně pozdě a stejně by to bylo jen mlácení prázdné slámy. To podstatné je nahoře. Děkuji všem kdo se prokousali až sem. Za reakce budu vděčný.
Dobrou noc.
Vše začalo Sirienovým názorem na Erricovu přednášku o přípravě hry a posléze jeho reakci na formu vedení hry v rámci "Mistrovství v DrD" pořádané v rámci Gameconu. V krátké výměně názorů zaznělo mimo jiné. Dovolím si připomenout citacemi
Sirien to Jezevec
RR nemá jedinou vlastnost, která by RP nějak podporovala, a pro mě osobně to je jeden z nejhorších herních stylů, i když co jsem tak pozoroval na přesdnáškách, tak má na Gconu docela dost zástupců.
Konkrétně třeba Erikova přednáška o tvorbě příběhu. Přednáška sama docela dobrá, nicméně obsah byl děsný - návod k RR i s grafama a naprosto nepodloženým tvrzením, že jde o velmi dobrý způsob jak vytvořit dobrý příběh.
Protože se chci vyhnout chybě většiny diskutujících uvedu definici pojmu Railroading podle The Forge. Přiznávám jedno, podíval jsem se tam ve chvíli kdy mi došlo, že každý z diskutujících mluví o něčem jiném. Takže v angličtině:Sirien to Wan-to
Skutečnost, že RPG na turnaji je vcelku nechutný rail-road podobající se spíš počítačové adventuře, než RPGčku, je obecně známý a vpodstatě nezměnitelný.
Railroading
Control of a player-character's decisions, or opportunities for decisions, by another person (not the player of the character) in any way which breaks the Social Contract for that group, in the eyes of the character's player. The term describes an interpretation of a social and creative outcome rather than any specific Technique.
Nepochybuji že všichni rozumíme originálu, přesto si dovolím pro jistotu zopakovat to co je nad slunce jasné.
Railroading je kontrola rozhodnutí hráčem vedené postavy, nebo kontrola příležitostí k těmto rozhodnutím, způsobem, který v očích hráče porušuje sociální kontrakt herní skupinou přijatý. Railroading není žádná konkrétní technika, termín popisuje výsledný dojem (omluva za zjednodušení).
Railroading nemluví o role-play, nemluví o způsobu vedení hry, nemluví o způsobu přípravy hry, nemluví ani o pravomocích hráčů a gamemasterů.
Railroading je ovlivňování jednání hráči-vedených-postav druhým hráčem, pro herní skupinu nepřijatelným způsobem, vybočujícím z přijatých pravidel. Není důležité, je-li tímto hráčem hráč vedoucí vlastní postavu, nebo hráč vedoucí cizí postavy, označovaný jako Pán Jeskyně, Game Master či Vypravěč.
Pro pokračování v další úvaze potřebujeme definovat několik pojmů. Jsou jimi Herní skupina, Sociální kontrakt. Opět s pomocí The Forge.
Sociální kontrakt jsou veškeré vazby, vztahy a vzájemná působení v herní skupině. Zahrnují emocionální vazby, logistické vazby a očekávání.
Pojem herní skupina si dovolím definovat sám. Je to skupina osob účastnící se společné aktivity definované předem dohodnutími pravidly, sdílenou žánrovou zkušeností a společnými očekáváními.
Hraní rolových her je společenská aktivita herní skupiny. Při porušením sociální kontraktu přijatého skupinou je výsledkem této činnosti omezené uspokojení očekávání a nízká kvalita prožitků z hraní. Naopak dodržením sociálního kontraktu se dociluje splnění očekávání a vysoké kvality prožitků.
Zanechám nyní teorie a opakování toho co si můžete všichni přečíst jinde. Chtěl jsem jen upozornit na to, jak moc se debata vzdálila konstruktivní výměně názorů. A to i přes snahu některých účastníků, zde je na místě vzpomenout především Bifiho, vrátit diskuzi zpět do "kolejí". Doufám, že se mi tenhle malý exkurz do teorie podařil a mohu se věnovat reakcím, které jsem dříve přislíbil. Pořadí je náhodné, nehledejte v tom systém. Stejně tak výběr osob, jen reaguji na to co mě zaujalo.
Pieta:
říkáš, že improvizaci bojových scén s úspěchem používáš. Nezbývá mi než se zeptat. Hraješ systém který tento způsob podporuje? Jestli ano není tvoje poznámka na místě jednoduše proto, že jsem již odpověděl. Tvůj systém klade váhu jinam než můj. Zatímco tvůj systém, díky tomu na co klade váhu (a co zanedbává), umožňuje barvité bojové scény při improvizaci, můj vyžaduje vetší přípravu, ale přináší hráčům jiné kvality. Hraješ Wushu (oprav mě), zeptám se, kolik nábojů máš v pistoli? Není to důležité? Pro tebe! Není správné že to je pro někoho důležité. A kdo to říká? Ten pro koho to není důležité! Nic ve zlém, nemohu mít tvou zkušenost a tvá poznámka mi nijak nepomáhá.
Bifi:
film jsem uvedl jako příklad podobných "obchodů" v jiných oborech zábavního průmyslu. Měním originalitu za úspěšnost.
Bang - vím co je, Bang je událost vyžadující tématicky významnou reakci hráče. Bang je technika používaná GM. Dobrý bang vyžaduje aktivaci vnitřního konfliktu, nebo premisy (podle mého). Oproti tomu Kicker je do postavy hráčem vložená poloha při její tvorbě. Tyto dvě techniky se navzájem doplňují. Z toho mi vychází jedno. Bangy používám ke směrování příběhu na základě motivací postav. V duchu probíhající debaty je illusionismus, nepletu-li se.
Bez mapy neuspokojíš hráče, kteří chtějí taktizovat na mapě. Takových je hodně, obzláště těch méně zkušených, kteří vyhledávají jakoukoliv oporu pro svoji fantasii.
Děkuji že jsi uhodil hřebíček na hlavičku. Ano GM je jeden z hráčů a podílí se na tvorbě příběhu a na průběhu hry. Zdá se, že jsme na to všichni v zápalu diskuze zapoměli.
Markus:
nemohu souhlasit s tvou definicí RR, ale to si jistě pochopil . Chytnu se ale tvého názoru na hraní Dobrodružství. Jak vysvětlíš velký úspěch různých modulů a připravených materiálů - světů, dobrodružství, potvor. Lidé chtějí přesně tohle. Ne každá skupina má schopného vypravěče, přesněji řečeno, ne každá skupina má vypravače který je o tři kroky před ní.
RR má přesne tu přednost, že umí vytvořit kvalitní hru i pro méně zkušenou skupinu. Pro Gm jsou tam podklady, pro hráče odměny. Vše perfektne připraveno. Až se v hraní posunou a tohle je bavit přestane, začnou pátrat po alternativách. Do té doby jim přepřipravené záležitosti s dostatečným počtem stupňů volnosti budou stačit. Není-li to jejich klíčový koníček, možná se na nějaký Vysoký stupeň nedostanou. Co na tom že tebe by to nebavilo
Někde zpátky jsem se zmiňoval o tom, jak se u nás RPG propaguje a prodává. Cítím, že zde je obrovský dluh vydavatelů u nás. Dostat tyto hry do podvědomí, dostat jen pulty knihkupectví, propagova, propagovat. Co na tom, že jim předvedu papírové Diablo. Nabídnu-li něco k tomu, třeba je časem dostanu k MLWM.
Sosacek:
zaujal jsi mě svou otázkou proč lhát přátelům. Nevím jestli úmyslně, ale narazil jsi tím na poměrně zásadní věc. Hraji-li se svou skupinou přátel, se kterou sdílím zájmy, zvyklosti, normální sociální a společenskou interakci, mohu poměrně účinně improvizovat a reagovat na jejich pocity názory atd. Mohu nahrávat tak abych zajistil jejich spokojenost jako výsledek hraní. Mohu, ve smyslu vašeho chápání toho pojmu railroadovat celou hru a protože neporuším sociální kontrakt, nebude mi to nikdo zazlívat a nebude to tedy RR.
Naopak, na GC, kde mám na hru cizí lidi, nemohu použít mnohé z toho, co by mi pomohlo udělat hru lepší. Já ty lidi moc neznám a jen v rámci hry jsem schopen reagovat více či méně dobře. Můžu si ale vypomoc předpřipravenými záležitostmi. Udělám-li to tak, aby hráči necítili moje ovlivňování není to Railroadování hry, i kdyby to byl gamebook (takové ty záležitosti kde se píše, když cheš jít do lesa, otoč na stranu 35, jinak jdi na stranu 20).
Tím se vracím k počátku, doufám že dostatečně logicky konzistentně. Chtěl bych ještě mnoho dodat, ale je hodně pozdě a stejně by to bylo jen mlácení prázdné slámy. To podstatné je nahoře. Děkuji všem kdo se prokousali až sem. Za reakce budu vděčný.
Dobrou noc.
Petr "Lotrando" Kulda
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Sosacek a 3 hosti