Jak se dostáváte do herní nálady?

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 12964
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Jak se dostáváte do herní nálady?

Příspěvek od Markus » 7. 5. 2007, 10:32

Díky Bifimu za zajímavý námět na téma.

Jak se dostáváte do herní nálady? Jak se připravujete na hru?

Tím mám na mysli takovou tu přípravu několik minut před hrou, když už se všichni sejdete, povídáte si a máte co nevidět začít hrát.

Třeba já shledávám, že prvních 15 minut hry je pro mě nejvíc kritických. Je to ta doba, kdy si po třeba hodině kecání sedneme ke stolu, nastane chvíle trapného ticha a....
...jako GM si najednou uvědomím, že je na mě, abych všechny nakopnul a rozjel hru. A taky si uvědomím, že je to strašně složité, i když to potom nějak zvládnu
...jako hráč prostě nedokážu začít zfleku hrát. Třeba hodinu jsme si povídali jako kamarádi a najednou mám zničeho nic začít hrát nějakou postavu. Začít vymýšlet nějaký příběh?

Za ten čas jsme vymysleli dost herních řešení, například začínat hru nějakou akční, dramatickou scénou, která všechny nakopne. Ale v téhle diskuzi by mě zajímala řešení před-herní.

Co děláte pár minut před hrou? Máte nějaké rituály? Nějaké techniky pro lepší soustředění? Máte něco, co ve všech vzbudí kreativního ducha a neodolatelnou touhu hrát... nebo jste jako já, sednete ke stolu a začnete pozvolna a trochu rozpačitě hrát, dokud se to samo nějak nerozjede?

Rád uslyším jak metody dlouholetých skupin, co hrávají pravidelně a mají nějaké rituály, tak i postupy lidí, co hrají nárazově a pokaždé s někým jiným. Díky!

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 7. 5. 2007, 10:36

no neviem ako s tou hernou naladou ale zistil som ze je dolezite pred hrou nechat sa hracov vyhovorit o nehernych veciach, hlavne ak sa mimo hry nestretavaju moc casto.

ked uz je pokecu dost, tak zacnem ja ako GM rekapitulaciou alebo presnejsie sa ich spytam kde sme skoncili a oni sa zacnu rozpamatavat $D no a po tomto uvode plynulo prejdeme k hraniu. ziadne specialne ritualy ani metody na vyvolanie hernej nalady nepraktizujem..
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 9300
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Příspěvek od ilgir » 7. 5. 2007, 10:51

V podstatě se shoduji s Corvusem.
Začínám větou: "Tak, kde jsme minule skončili?" Většinou se toho ujme jeden nebo více hráčů, který za souhlasného přikyvování ostatních zrekapituluje poslední události. Pak si ještě ujasníme bezprostřední cíle postav a hra může začít...
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Uživatelský avatar
Shagrat
Příspěvky: 76
Registrován: 12. 1. 2005, 21:14
Bydliště: Lugbúrz
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Shagrat » 7. 5. 2007, 10:58

Tak v zásadě souhlasím s ilgirem. Akorát, že já nechávám postavy sednou ke stolu a vykecat, zatímco jí si rozkládám materiály, vybaluju kostky a v duchu si rychle zrekapituluju, co za tu danou session chci odehrát.
Poté, co jsem připraven já, nechám hráče dořešit téma, pak jim tak napůl skočim do řeči a zrekapituluji poslední události. Poté, co skončím, hráči už jsou v tý správný náladě a začíná se hrát.
Boldly going where no-one has gone before.

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 7. 5. 2007, 11:17

Napriek nie celkom vydarenej prvej session Polarisu, ten ritualizovany uvod, ktory ponuka, mi prisiel ako uplne uzasny. Neviem, ako ostatnym, ale pre mna osobne tie uvodne frazy posobili velmi silno. Svet mimo hru prestal existovat. Pretoze, kdesi "na konci sveta umierali ludia..." Jednak je to vsetkym zretelne "heslo", ktore otvara hru a nepyta si dalsie vysvetlenia. Zaroven je akymsi nadychom k pribehu. Proste presne uvod podla mojho gusta (tak po obsahovej, ako aj formalnej stranke).

Vo vseobecnosti, ale na sebe sledujem skor nechut k nehernemu vykecavaniu sa. Mozno je to tym, ze hravam obycajne s ludmi, s ktorymi si viem pokecat aj mimo ten cas a ked sa idem hrat, chcem sa hrat. Mozno tym obcas ludom leziem na nervy, alebo posobim smiesne ("this is a serious game..." :-)), ale mam pocit, ze by mi take to uvodne tliachanie vobec nechybalo. Mozno je to tym, ze ked idem hrat, som vybudeny uz par hodin vopred, naladeny na tu spravnu atmosferu a takyto uvod ma tendencie skor ma z tej nalady vytrhnut.

Kazdopadne sa mu ale vyhyba velmi tazko. V kampaniach, ktorych sa zucastnujem vo vseobecnosti za "herny uvod" povazujem prave vyzvu k rekapitulacii poslednych udalosti. Je to fajn preto, ze to najma tych nepozornejsich hracov, ktori si fakt nepamataju, co sa dialo a diat ma, prinuti sustredit sa a pocuvat, aby neboli pocas uvodnych casti hry uplne mimo. Zaroven to hracov naladi na akusi kolektivnu notu a zlahka to nezriedka navnadi aj atmosferu herneho sveta.

V tomto ohlade je trochu problem s one-shotmi. V tom pripade, je ale podla mna fakt zaujimava urcita forma ritualizovaneho uvodu: pustenie hudby, zapalenie sviecky, ponalievanie caju a pod. Nemusia to byt veci, ktore musia mat nasledne vyrazne atmosferuposilujuci ucinok (sviecka moze stat niekde stranou, hudba byt stisena, ze ju je sotva pocut), ide skor o ukon, ktory je jasne casovo zaradeny a vsetkymi pochopeny.

EDIT: Pre tych, ktori nepoznaju "system" polarisu a zaujimalo by ich to, ho trochu skusim popisat.
Kazde sedenie sa zacina tym, ze jeden z pritomnych prednesie vetu "Pred dávnymi vekmi na konci sveta umierali ľudia..." Autor navrhuje doplnit uvod o zapalenie sviecky, prip. jednoduchy napev, ktory sa zahra, ci zaspieva.
Samotna hra prebieha v jasne oddelenych scenach. Kazda scena sa zacina a konci frazou "A tak sa stalo..."
Pri prvom sedeni na konci tvorby postav a pri kazdom dalsom v uvode prvej sceny kazdeho protagonistu, jeho hrac prednesie frazu: "Ale nadej este nebola stratena, pretoze (Meno) stále pocul piesen hviezd." Tym predstavuje ostatnym svojho protagonistu a sam sa vclenuje do pribehu.
Sedenie konci tym, ze po konci jednej zo scen, jeden z pritomnych vyhlasi: "Ale to vcetko sa stalo velmi davno a dnes uz nie je nikto, kto by si to pamatal." (Sfukne sa sviecka, zopakuje napev...)
Tym sa vsetkym da najavo, ze hra sa skoncila a nechava sa priestor volnemu tliachaniu.
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 7. 5. 2007, 11:47

Fingalen: jaj mam pocit ze by som sa pri takych vaznych ritualoch ala polaris neubranil uskrnaniu, cize by sa to u mna asi minulo ucinkom... ale to je chyba vo mne.
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 1826
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Příspěvek od Jiron » 7. 5. 2007, 11:56

Když jsem dělal ST ve WoD tak jsem také nechal hráče vykecat, než jsem si všechno připravil. Prohodil jsem pár slov s hráči a pak jsem stichnul a začal zapalovat svíčky s otázkou: "Můžem?"
Pokud řekli, že ano tak se zhaslo a všichni se chvilku soustřeďovali do svých postav (aspoň si to myslím). Pak to bylo v pohodě. Jako hráč v podstatě dělám to samý. Potom co se přestaneme mimoherně bavit tak se chvilku soustředím na postavu abych si vybyvil co vlastně minule dělala a jaký je její současný obraz.
Act quickly and trust in the dice. If you win it looks decisive.
If you lose, it looks decisive, but unlucky.

Uživatelský avatar
Jerry Queen
Příspěvky: 335
Registrován: 16. 1. 2007, 20:35
Bydliště: Jihlava

Příspěvek od Jerry Queen » 7. 5. 2007, 12:20

ilgir píše:Začínám větou: "Tak, kde jsme minule skončili?"
To mi něco připomíná...
Horší je, když se sejdeme po delší době a téměř nikdo si už poslední sezení nepamatuje. Proto si vždy přečtu zápisy toho, co se minule ve hře událo, a kde přesně jsme skončili. Hráčům to trochu přimomenu a záhy se začínají rozvzpomínat a tím se zahřeje mozek, hráči si připomenou herní atmosféru a je to. Můžeme začít.
Milujte bližního svého - tam nahoře není nikdo, kdo by to udělal za vás

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 7. 5. 2007, 13:08

Corvus píše:Fingalen: jaj mam pocit ze by som sa pri takych vaznych ritualoch ala polaris neubranil uskrnaniu, cize by sa to u mna asi minulo ucinkom... ale to je chyba vo mne.
Ja myslim, ze to asi hrozne zavisi od toho, co od toho ludia cakaju. Prave polaris je postavena prave na podobnej ritualizacii. Na nej stoja aj konflikty a "mechniky" ich vyhodnocovania. Navyse aj setting hry viacmenej podporuje taky ten naivno-romanticko-tragicky nadych. Je jasne, ze clovek, ktory ma voci takejto rozpravkovosti averziu, ci ho to proste nelaka, sa na tom teda bavit nebude.
Ale podobnu ritualizaciu si viem predstavit aj pri celkom inych zanroch (pokojne aj humornych). Primetime adventures maju takto napr. zachytenu v pravidlach "commercial break". Podobne si viem predstavit, ze nejakou zvuckou, heslom ci niecim podobnym sedenia mozu aj zacinat (povedzme v zmienenych PTA, Toone ci niecom podobnom). Nie je nevyhnutne, aby ten ritualny uvod vsetkym vycaroval vaznu tvar. Pokojne ich moze aj pobavit a rozosmiat. To vsetko zavisi od konkretnej hry a tomu, co od toho hraci cakaju.

A inac ma napadlo, ze podobne uvodne formulky sa riesia aj v Extraordinary Adventures of Baron Munchhausen, aj ked je fakt, ze tam AZ TAKE fixne nie su (resp. to na fixnosti nestoji).
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 7. 5. 2007, 13:19

Fingalen mierni sa vo vypocte obskurnych rpg hier lebo privolas anti-theory inkviziciu ;)

taketo ritualy by u mna nefungovali ako vyvolavac atmosfery ale museli by prist az potom co uz v tej atmosfere som...
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Fingalen
Příspěvky: 1198
Registrován: 25. 1. 2007, 13:39
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fingalen » 7. 5. 2007, 13:26

Corvus píše:Fingalen mierni sa vo vypocte obskurnych rpg hier lebo privolas anti-theory inkviziciu ;)
Dve zo styroch, ktore som spomenul su komercne hry, ktore maju s indies spolocne akurat to, ze boli spomenute v jednom prispevku (a uznavam, ze tak trochu aj obskurnost:roll: ) :-)
Corvus píše:taketo ritualy by u mna nefungovali ako vyvolavac atmosfery ale museli by prist az potom co uz v tej atmosfere som...
asi rozumiem.

edit: par preklepov
Hrajeme si a víme, že si hrajeme, tedy jsme něčím víc než jen rozumnými bytostmi, neboť hra je nerozumná..

I've joined the resistance.

Uživatelský avatar
Wan-To
Rebel
Příspěvky: 2967
Registrován: 2. 8. 2006, 18:33
Bydliště: Praha

Příspěvek od Wan-To » 7. 5. 2007, 14:56

Fingalen: Ten rituál v Polarisu, jak ho popisuješ, mě strašně zaujal. Dokážu si skoro živě představit, jak by mohla být takovým rituálem započatá hra úžasná. No, někdy to vyzkouším. :P

Já jsem zásadně proti pozvolnému přecházení mezi neherním pokecem a hrou. Sice to občas praktikuji, ale nelíbí se mi to. Takový začátek je holt zdlouhavý a strašně ukrajuje drahocenný herní čas, protože se vždycky někdo vrátí k nevázanému kecání. Kromě toho ani nefunguje říct "Tak a teď budeme hrát a žádné OT se netoleruje.". Mám sice jako vypravěč mezi hráči dost slušný respekt, ale někomu (i mně) to prostě občas ujede a k nehernímu pokecu se zase vrátíme. Lidé se prostě vykecat musí a ještě to zhoršuje fakt, že se někteří vidíme jen na RPG sezeních.

Jako nejjednodušší a nejspolehlivější se mi zatím jeví buď nějaká obdoba rituálu, který popsal Fingalen, anebo okamžitá eliminace mimoherního pokecu. Hned po tom, co se sejdeme, se začne hrát, hru začnu nějakým dobrým kickerem, který vtáhne hráče do děje a atmosféry, a pak to jde samo.

Ještě na konec, abych nezapomněl: Na začátku nebývá špatné pustit nějakou hezkou hudbu, které taky pomůže hráče vtáhnout do příběhu a atmosféry. Jednou jsem si našel na internetu nahrávku nějakých zvonů, pustil ji a coby posel přečetl jednu docela hrůznou zprávu. S hráči na to vzpomínáme jako na nesmírně efektivní a snad i nejlepší začátek herního sezení.

Uživatelský avatar
Wan-To
Rebel
Příspěvky: 2967
Registrován: 2. 8. 2006, 18:33
Bydliště: Praha

Příspěvek od Wan-To » 9. 5. 2007, 20:19

Takové pěkné téma a tak málo reakcí? $cry$

Uživatelský avatar
Corvus
Příspěvky: 1812
Registrován: 3. 5. 2005, 13:53
Bydliště: BA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Corvus » 9. 5. 2007, 21:05

Wan-To píše:Takové pěkné téma a tak málo reakcí? $cry$
Fingalen ju zabil teoriou! burn him!
There's nothing in the universe cold steel won't cut.

On eternal hold: d20 Warheart

Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 14035
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pieta » 9. 5. 2007, 21:12

Ve většině her moc ne, hrajeme bez herní nálady, nebo prostě jen pozvolna.

Sám herní náladu pěstuju jedině při Shadows, a tam zase musí být absolutní - vypnuté mobily, tma, svíčky, pastelky, bonbóny, všecko.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti