Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
• Touží většina hráčů a gamemasterů po lineárních dobrodružstvích? Hrajou je vůbec, nebo si je kupujou jen k přečtení a uložení do šuplíku?
• Máte zkušenosti s hraním lineárních dobrodružství? Podělte se.
• Máte zkušenosti s hraním lineárních dobrodružství? Podělte se.
Naposledy upravil(a) York dne 16. 4. 2021, 13:27, celkem upraveno 2 x.
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Mít představu o vyhledávané zábavě a z toho vyplývající "náročnosti" na pravidla by mohly být dobrý základ pro "hodnocení" dobrodružství. "Pro kombiče 4z5 pro sandboxery 1z5 pro moralisy 3z5..." fabuluju...
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Trochu jsem se ztratil v té teoretické diskusi o rozdílu mezi "railroad" a "linearním" dobrodružstvími , ale za sebe jsem zjistil, že pokud je modul / scénář / dobrodružství postaveno například takto:
Encounter => skill check => skill check => encounter => encounter => skill check
pak mne to skutečně po chvíli přestane bavit (na jedno sezení alias one-shot je výborná zábava, dokonce i pro malé množství opakovaných one-shotů, kdy se střídá hráčské osazenstvo, protože se taky mění trochu taktické prostředí a taktická dynamika).
Tedy pokud tam není ten in-game sociální rozměr (ten "role" play) včetně nějakých morálních dilemat, dvojakých situací, "šedých zón" a podobně, tak mne to nemá šanci dlouhodobě zaujmout...
Encounter => skill check => skill check => encounter => encounter => skill check
pak mne to skutečně po chvíli přestane bavit (na jedno sezení alias one-shot je výborná zábava, dokonce i pro malé množství opakovaných one-shotů, kdy se střídá hráčské osazenstvo, protože se taky mění trochu taktické prostředí a taktická dynamika).
Tedy pokud tam není ten in-game sociální rozměr (ten "role" play) včetně nějakých morálních dilemat, dvojakých situací, "šedých zón" a podobně, tak mne to nemá šanci dlouhodobě zaujmout...
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Rozdíl jsem pochopil takto
Railroad: Situace mají jasně napsané jak dopadnou, jde jen o to kolik zdrojů to stojí.
Lineární dobrodružství: Situace následují za sebou hlavně z důvodů prostředí. Situace řeší hráči a můžou dopadnou jakkoliv.
Railroad: Situace mají jasně napsané jak dopadnou, jde jen o to kolik zdrojů to stojí.
Lineární dobrodružství: Situace následují za sebou hlavně z důvodů prostředí. Situace řeší hráči a můžou dopadnou jakkoliv.
- Selhan
- Moderátor
- Příspěvky: 3812
- Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
- Bydliště: Pankrác
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Myslím, že je chyba tam přidávat, že lineární dobrodružství mají být lineární hlavně z důvodu prostředí. Klidně se dá mít lineární dobrodružství ve velkoměstě.
edit: záměna slov
edit: záměna slov
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Lineárním dobrodružstvím míním připravenou sérii na sebe navazujících scén nebo encounterů.
Definici railroadu tady, prosím, nevymýšlejte, to by původní téma spolehlivě zabilo.
Definici railroadu tady, prosím, nevymýšlejte, to by původní téma spolehlivě zabilo.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20871
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Nenechte se zmást, to není žádná promyšlená klasifikace. Lineární a railroad jsou často synonyma, spíš jsem chtěl zdůraznit, že to ne vždy je totéž. Například si dokážu představit dungeon, co je naprosto lineární sekvence pěti místností a překážek, a přesto to nebude railroad, protože to hráčům dá možnost celé to odehrát vlastním tempem, ve vlastní iniciativě a libovolným řešením (brute force, najatí žoldáků, proplížení, vyjednávání atd...).
Klidně odlište linearitu fyzickou (mapa) a linearitu událostí, pokud vám to pomůže.
Chtěl jsem tím zdůraznit, že zatímco tu fyzickou linearitu často skousnu (dokud mám volnost řešit si to vlastním tempem a přístupem), tak nejvíc mi vadí situace, které jsou koncipované na první pohled otevřeně (viz můj příklad s večerem v hospodě plné lidí), ale pak se ukáže, že jsou všude neviditelné mantinely, které předpokládají konkrétní volby a konkrétní pořadí hráčských akcí (= vyžadují, aby se hráč nechal vést a nevzpouzel se), jinak se to celé zhroutí.
Klidně odlište linearitu fyzickou (mapa) a linearitu událostí, pokud vám to pomůže.
Chtěl jsem tím zdůraznit, že zatímco tu fyzickou linearitu často skousnu (dokud mám volnost řešit si to vlastním tempem a přístupem), tak nejvíc mi vadí situace, které jsou koncipované na první pohled otevřeně (viz můj příklad s večerem v hospodě plné lidí), ale pak se ukáže, že jsou všude neviditelné mantinely, které předpokládají konkrétní volby a konkrétní pořadí hráčských akcí (= vyžadují, aby se hráč nechal vést a nevzpouzel se), jinak se to celé zhroutí.
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Zábavný priemysel vyzerá dnes inak ako v 70. rokoch. Je možné, že obrovské množstvo ponuky vedie k tomu, že si hráč/divák vie ľahko navyknúť na pasívne konzumovanie. Ergo, nemá problém s linearitou.
Ďalším problémom je tlak na rýchlosť (aj keď ten v RPG bol asi vždy) a z toho vyplývajúce neplaytestované produkty. Alebo playtestované kamarátmi, v aure dizajnéra a s groupthinkom.
Ďalším problémom je tlak na rýchlosť (aj keď ten v RPG bol asi vždy) a z toho vyplývajúce neplaytestované produkty. Alebo playtestované kamarátmi, v aure dizajnéra a s groupthinkom.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Ještě pro jistotu upřesním: Řeč je teď o lineárním dobrodružství, ne o lineárním prostředí.
Tj. o dobrodružství napsanym jako:
1) Přepadení na lodi, útočníci ukradnou artefakt
2) Pronásledování útočníků na hřbitov
3) Boj na hřbitově
Tj. o dobrodružství napsanym jako:
1) Přepadení na lodi, útočníci ukradnou artefakt
2) Pronásledování útočníků na hřbitov
3) Boj na hřbitově
- MarkyParky
- Příspěvky: 16381
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
York:
To je těžký, když máš pro tuhle věc hezké slovo railroad, ale nechceš ho sem tahat a zároveň máš tendenci si uzurpovat slovo lineární, které má mnohem širší význam (viz Markus).
To akorát spěje k další definition War.
Resp. když už máš potřebu to dělat, tak aspoň neupřesňuj kontext slova "lineární" slovem "dobrodružství", které je hodně široké, e místo toho rikej třeba "lineární sekvence událostí" nebo něco podobného, čím vyloučíš ty protipříklady s dungeonem co je tunel nebo hrou o cestě na tranzsibiřské magistrále, které jsou z principu taky "lineární dobrodružství", ale jinak než to myslíš ty.
To je těžký, když máš pro tuhle věc hezké slovo railroad, ale nechceš ho sem tahat a zároveň máš tendenci si uzurpovat slovo lineární, které má mnohem širší význam (viz Markus).
To akorát spěje k další definition War.
Resp. když už máš potřebu to dělat, tak aspoň neupřesňuj kontext slova "lineární" slovem "dobrodružství", které je hodně široké, e místo toho rikej třeba "lineární sekvence událostí" nebo něco podobného, čím vyloučíš ty protipříklady s dungeonem co je tunel nebo hrou o cestě na tranzsibiřské magistrále, které jsou z principu taky "lineární dobrodružství", ale jinak než to myslíš ty.
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Souhlasím, že se blížíme k definiton war, zajímal by mě tedy váš pohled na věc právě u zmíněných Dragon Lance, konkrétně na TSR9130 - Dragons of Despair. Je to podle vás railroad, lineární nebo obojí?
Podle mě to totiž railroad není aneb každý railroad je lineární ale ne všechno lineární je railroad.
Podle mě to totiž railroad není aneb každý railroad je lineární ale ne všechno lineární je railroad.
- Přílohy
-
- graf.png (10.02 KiB) Zobrazeno 853 x
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.
Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Ok, vzdávám to, definition war it is. Snad se mi na začátku podařilo předat nějakou myšlenku.
Re: Lineární dobrodružství - terno nebo omyl?
.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:09, celkem upraveno 1 x.
Re: Lineární dobrodružství - terno nebo omyl?
Chtěl jsem tím říct, že jsem se jako hráč cejtil railroadovanej*.
* Což teda, když už jsme zpátky u definition wars, je podle mě definice railroadu (hráč cejtí, že ho GM bagruje do svýho připravenýho průběhu hry).
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
Ono je to složitější než jenom "lineární vs nelineární". U voleb to není jen o kvantitě, ale i o kvalitě. Když je tam jen jedna volba, zato fakt hustá, silná, významná, emočně zasahující do morku kostí, tak to dobrodružství může být hráči vnímané líp, než něco, kde je voleb habaděj, ale všechny se týkaly pro ně nepodstatných / nezajímavých věcí.
Troufnu si tvrdit, že spoustu hráčů zajímá výsledek - jestli to dobrodružství bylo celkově silné, jestli při něm cítili napětí, euforii, mrazení v zádech... a jak se k tomu došlo, jestli railroadem nebo s mrakama voleb, to už je vedlejší.
Dá se udělat railroadové dobrodružství, které bude lidi fakt bavit, a imho je základem fakt mega dobrá zápletka a fakt mega kvalitní NPC. Když je tam hustá zápletka, tak jsou lidi ochotni nechat se jen vézt příběhem, protože jsou napjatí, jaké bude rozuzlení a kdo je pachatel, což v ten moment přebije případný deficit ve volbách. A když jsou tam super cool zajímavá NPC, tak hráči půjdou po interakci s nimi jak slepice po flusu a nejspíš ani nepřijdou na to, že tam nebyly připravené jiné možnosti interakci s daným NPC nezahrnující.
Tak možná že lidi ta výše zmíněná railroadová dobrodružství nehejtí a užívají si je právě z těchto důvodů.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Re: Lineární dobrodružství - terno, nebo omyl?
To mi přijde jako hodně štěpná poznámka.Sparkle píše: ↑16. 4. 2021, 17:27U voleb to není jen o kvantitě, ale i o kvalitě. Když je tam jen jedna volba, zato fakt hustá, silná, významná, emočně zasahující do morku kostí, tak to dobrodružství může být hráči vnímané líp, než něco, kde je voleb habaděj, ale všechny se týkaly pro ně nepodstatných / nezajímavých věcí.
PS: Netoužím psát lineární dobrodružství, zajímá mě to spíš proto, abych věděl, co můžou očekávat hráči zvyklí na jinej druh dobrodružství, když se mi přihlásej na sandbox - a případně co napsat do anotace, aby jim z toho bylo jasný, že to v sandboxu nedostanou. V zásadě mi na to ale stačí vědět, jak vlastně lineární dobrodružství funguou, co na nich hráče baví (a proč) a jak tito hráči poznají dobrý lineární dobrodružství.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot] a 11 hostů