Jak být dobrým hráčem?
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Jak být dobrým hráčem?
A myslím tím skutečně hráčem, nikoli Vypravěčem/GMem/PJem/Sudím...
Tady na Fóru se bavíme hlavně o věcech souvisejících s vedením hry – jak rozhodovat herní situace, jak se na hru připravovat, kde brát inspiraci... Dává to smysl, vždyť většina z nás, kdo máme potřebu řešit hry podrobněji a zamýšlet se nad nimi, jsme zároveň i PJové, GMové atd. a zajímá nás, jak se ve své "práci" zlepšit.
Tohle není taková diskuze. Pojďme se bavit o tom, jak být dobrým hráčem. Běžným řadovým hráčem, co má svoji postavu, nemá vypravěčské pravomoci a prostě „jen hraje“. Jak hrát dobře?
Pokud jste Vypravěči, podělte se o to, čeho si u hráčů ceníte, co od nich očekáváte, co vás při hře od hráčů strašně štve a co vám naopak pokaždé udělá radost a nadchne vás to do hry.
Důležité upozornění. Tahle diskuze má být a nutně bude velmi subjektivní a osobní. Berte ji jako takovou zpovědnici. Vylejte si srdíčko. Není cílem a ani není možné hledat „objektivní pravdu“, tak se o to prosím nepokoušejme. Zajímá mě, jak vypadá skvělý ideální hráč pro každého z vás. Polemizování s ostatními je samozřejmě vítané, ale zkusme ho prosím vést spíš v nevážném duchu: „Jé, to je zajímavý, že ty si ceníš zrovna tohohle, mě to naopak vadí “ Nehádejte se o to, kdo máte pravdu. (Hint: nikdo). Hororové historky, vtípky, nadsazené výkřiky a teatrální výstupy vítány!
Tady na Fóru se bavíme hlavně o věcech souvisejících s vedením hry – jak rozhodovat herní situace, jak se na hru připravovat, kde brát inspiraci... Dává to smysl, vždyť většina z nás, kdo máme potřebu řešit hry podrobněji a zamýšlet se nad nimi, jsme zároveň i PJové, GMové atd. a zajímá nás, jak se ve své "práci" zlepšit.
Tohle není taková diskuze. Pojďme se bavit o tom, jak být dobrým hráčem. Běžným řadovým hráčem, co má svoji postavu, nemá vypravěčské pravomoci a prostě „jen hraje“. Jak hrát dobře?
Pokud jste Vypravěči, podělte se o to, čeho si u hráčů ceníte, co od nich očekáváte, co vás při hře od hráčů strašně štve a co vám naopak pokaždé udělá radost a nadchne vás to do hry.
Důležité upozornění. Tahle diskuze má být a nutně bude velmi subjektivní a osobní. Berte ji jako takovou zpovědnici. Vylejte si srdíčko. Není cílem a ani není možné hledat „objektivní pravdu“, tak se o to prosím nepokoušejme. Zajímá mě, jak vypadá skvělý ideální hráč pro každého z vás. Polemizování s ostatními je samozřejmě vítané, ale zkusme ho prosím vést spíš v nevážném duchu: „Jé, to je zajímavý, že ty si ceníš zrovna tohohle, mě to naopak vadí “ Nehádejte se o to, kdo máte pravdu. (Hint: nikdo). Hororové historky, vtípky, nadsazené výkřiky a teatrální výstupy vítány!
Re: Jak být dobrým hráčem?
Jinak si dovolím tuto diskusi rovněž odkázat na Your Best Game Ever (https://rpgforum.cz/index.php/anotace/y ... -game-ever), kde si myslím je tohle téma rozebráno rovněž velmi dopodrobna.
Re: Jak být dobrým hráčem?
Pro mě jako GMa je u hráčů strašně důležitá schopnost tolerance vůči nedostatkům druhých.
Bohužel většinou když narazím na hráče s vysokým "player skillem", tak je to zároveň člověk, který má i velmi vysoké nároky na player skill druhých. I když to neříká nahlas, je z něj ta kritičnost při hře nebo po hře cítit, nebo se o ní dozvím pak později, když na mě vyhrkne zpětnou vazbu nebo se dozvím, co o nás říká v hospodě. S takovým se mi hraje špatně. Ideální hráč by byl takový, který sám ovládá všechny ty věci, které tu už byly vyřčeny v předchozích příspěvcích, a zároveň je neočekává od druhých a dokáže si tu hru užívat i s těmi, kdo tyto dovednosti nemají. Takových je bohužel jako šafránu a když na takového narazím, stavím ho na zlatý pedestal.
Poslední dobou vedu dobrodružství, která jsou hodně experimentální a obtížná na ukočírování. Takže od hráčů fakt potřebuju toleranci, protože některá má sezení jsou fakt slabá. Taky potřebuju cítit, že mi hráči odpustí občasný railroadík nebo iluzionismus, když se mi to dobrodružství fakt totálně sesype. Už jsem tyto praktiky naštěstí posledních pár let používat nemusela, jde o princip - to vědomí, že je použít můžu, mi dodává komfort.
Bohužel většinou když narazím na hráče s vysokým "player skillem", tak je to zároveň člověk, který má i velmi vysoké nároky na player skill druhých. I když to neříká nahlas, je z něj ta kritičnost při hře nebo po hře cítit, nebo se o ní dozvím pak později, když na mě vyhrkne zpětnou vazbu nebo se dozvím, co o nás říká v hospodě. S takovým se mi hraje špatně. Ideální hráč by byl takový, který sám ovládá všechny ty věci, které tu už byly vyřčeny v předchozích příspěvcích, a zároveň je neočekává od druhých a dokáže si tu hru užívat i s těmi, kdo tyto dovednosti nemají. Takových je bohužel jako šafránu a když na takového narazím, stavím ho na zlatý pedestal.
Poslední dobou vedu dobrodružství, která jsou hodně experimentální a obtížná na ukočírování. Takže od hráčů fakt potřebuju toleranci, protože některá má sezení jsou fakt slabá. Taky potřebuju cítit, že mi hráči odpustí občasný railroadík nebo iluzionismus, když se mi to dobrodružství fakt totálně sesype. Už jsem tyto praktiky naštěstí posledních pár let používat nemusela, jde o princip - to vědomí, že je použít můžu, mi dodává komfort.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Re: Jak být dobrým hráčem?
To je dobry point, Sparkle. Ja to roky neumel a naucil jsem se to az relativne nedavno.
EDIT: hrani podle modulu je super, protoze kdyz je ten modul debilni tak se tomu muzete smat aniz by se nekdo urazil.
EDIT: hrani podle modulu je super, protoze kdyz je ten modul debilni tak se tomu muzete smat aniz by se nekdo urazil.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak být dobrým hráčem?
Sosáček už umí tolerovat nedostatky ostatních
Takže už spolu můžeme hrát
Píšu si
Takže už spolu můžeme hrát
Píšu si
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Jak být dobrým hráčem?
OSR nepatri mezi nedostatky u kterych to umim
EDIT: tohle nejde "umet", vzdycky je to skala a vzdycky je to neco v cem clovek muze byt lepsi.
EDIT: tohle nejde "umet", vzdycky je to skala a vzdycky je to neco v cem clovek muze byt lepsi.
“And, for an instant, she stared directly into those soft blue eyes and knew, with an instinctive mammalian certainty, that the exceedingly rich were no longer even remotely human.”
― William Gibson, Count Zero
― William Gibson, Count Zero
Re: Jak být dobrým hráčem?
Ono je to s popisy někdy těžké a s přímou řečí vlastně taky. Všichni co se RPG věnujeme dlouho se už snažíme (nebo aspoň já mám ten pocit), dělat postavy, se kterými máme jako hráči méně průsečíků. Já například teď hraju postavu vědce a vůbec vědě nerozumím. Ale je to okej protože v té skupině žádný vědec není. Ale zažil jsem hry kdy hráč, který nerozumí programování hrál hackera a ve skupině byl skutečný programátor. když hacker popisoval svou práci, tak programátor obracel oči v sloup. Ještě horší je, když hráč, který sám nemá moc social skillů hraje vyjednávací postavu. Pokud pak mluví přímou řečí, může dojít i na “vážně mu řekneš tohle?!”. Ale jinak jsou popisy super jen, někdy mohou taky udělat problémy a dostat hráče nebo GM do obtížné situace.
Dobrý hráč podle mě zná svou postavu. V rámci pravidel i mimo něj. Kromě toho, že ví jak fungují jeho schopnosti tak má i jasnou představu o emocionalním stavu a myšlenkových pochodech své postavy.
Dobrý hráč podle mě zná svou postavu. V rámci pravidel i mimo něj. Kromě toho, že ví jak fungují jeho schopnosti tak má i jasnou představu o emocionalním stavu a myšlenkových pochodech své postavy.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak být dobrým hráčem?
Na tohle jsem narážel před lety, až se mě Sosáček ptal, zda tedy povoluju hrát nějaké povolání jen hráčům, kteří ho ovládají i ve skutečnosti.
Reálně se mi ale osvědčilo, že když je ve hře člověk, který danému oboru rozumí, tak hráči, který takovou postavu hraje, ale oboru nerozumí, poskytne krátké školení, případně v prvních několika scénách navrhne použitelné a (pro něj) uvěřitelné popisy. A je celkem jedno, zda je ten neznalý hráč nováček, zkušený hráč nebo třeba GM. Já taky dostal před dvěma lety školení od osmnáctileté holky, jak snadné je se sadou malého chemika vyrobit protijed zrovna na ten jed, který jsem ve hře přednesl.
Reálně se mi ale osvědčilo, že když je ve hře člověk, který danému oboru rozumí, tak hráči, který takovou postavu hraje, ale oboru nerozumí, poskytne krátké školení, případně v prvních několika scénách navrhne použitelné a (pro něj) uvěřitelné popisy. A je celkem jedno, zda je ten neznalý hráč nováček, zkušený hráč nebo třeba GM. Já taky dostal před dvěma lety školení od osmnáctileté holky, jak snadné je se sadou malého chemika vyrobit protijed zrovna na ten jed, který jsem ve hře přednesl.
hraju: Ω Projekt Omega
- Bifi
- Motivátor; Moderátor
- Příspěvky: 7484
- Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
- Bydliště: hanzové mesto Brémy
Re: Jak být dobrým hráčem?
Z Weird North od Classless Kobolds (čo je prerábka Into the Odd do S&S prostredia, do ktorej som sa celkom zaľúbil):
Principles for Players
Agency: Attributes and related saves do not define your character. They are tools. Don’t ask
only what your character would do, ask what you would do, too. Be creative with your
intuition, items, and connections.
Teamwork: Seek consensus from the other players before barreling forward. Stay on the same
page about goals and limits, respecting each other and accomplishing more as a group than
individuals.
Exploration: Asking questions and listening to detail is more useful than any numbers, items,
or skills you have. Take the referee’s description without suspicion, but don’t shy away from
seeking more information. There is no single correct way forward.
Talking: Treat NPCs as if they were real people, and rely on your curiosity to safely gain
information and solve problems. You'll find that most people are interesting, and will want to
talk things through before getting violent.
Planning: Think of ways to avoid your obstacles through reconnaissance, subtlety, and factfinding.
Do some research and ask around about your objectives.
Ambition: Set goals and use your meager means to take steps forward. Expect nothing. Earn
your reputation. Keep things moving forward and play to see what happens. Pull the lever.
Caution: Fighting is a choice, and rarely a wise one; consider whether violence is the best way
to achieve your goals. Try to stack the odds in your favor, and retreat when things seem
unfavorable.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre
Re: Jak být dobrým hráčem?
Bifi, ty jo, to je fakt zajímavý. Mě z toho vyplívá, že by se hráči měli vyhýbat boji takřka za každou cenu. To je ale možná spíš specifikum, té které hry, ne? Nebo stylu? Přijde mi to jako vymezení autorů vůči tomu, čemu říkám “americký DnD”. Pod tím si představuju v podstatě wargame nepříliš vyspělých jedinců snažící se rozbít všechno, včetně Game Mastrovi příčetnosti.
Chci tím říct, že ve Hrách na Hrdiny (ano budu používat tenhle termín) je konflikt, včetně násilného nevyhnutelný protože buduje drama. Aspoň z mého pohledu je bitva s drakem a záchrana princezny vždycky zajímavější než proplížení se kolem draka a záchrana princezny.
V Pathfinderu teď hrajeme skupinku, která není moc násilná. Naše nepřátele zabíjíme zřídka a často jim dáváme možnost se vzdát. Pokud nepřítel padl do bezvědomí a umírá tak ho po boji spoutám a vyléčím. Přesto si myslím, že souboje jsou v RPG důležité. Jasně, není třeba bojovat furt se vším ale úplně se snažit boji vyhnout za “každou cenu”... nevím. Nezdá se mi to.
Sorry za OT
Chci tím říct, že ve Hrách na Hrdiny (ano budu používat tenhle termín) je konflikt, včetně násilného nevyhnutelný protože buduje drama. Aspoň z mého pohledu je bitva s drakem a záchrana princezny vždycky zajímavější než proplížení se kolem draka a záchrana princezny.
V Pathfinderu teď hrajeme skupinku, která není moc násilná. Naše nepřátele zabíjíme zřídka a často jim dáváme možnost se vzdát. Pokud nepřítel padl do bezvědomí a umírá tak ho po boji spoutám a vyléčím. Přesto si myslím, že souboje jsou v RPG důležité. Jasně, není třeba bojovat furt se vším ale úplně se snažit boji vyhnout za “každou cenu”... nevím. Nezdá se mi to.
Sorry za OT
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak být dobrým hráčem?
Nevím zda to Bifiho body komentovat, když jsou určeny pro hru, kterou nehraju. Se dvěma bych mohl souhlasit, k ostatním bych měl poznámky či přímo výhrady.
Ale ono se asi nedá dost dobře napsat univerzálně, jak by se měl chovat hrát RPG.
Ale ono se asi nedá dost dobře napsat univerzálně, jak by se měl chovat hrát RPG.
hraju: Ω Projekt Omega
Re: Jak být dobrým hráčem?
Upřímně pokud se na to, co postnul Bifi, podívám obecně, tak mi to přijde, že to všechno jsou dobré rady.
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak být dobrým hráčem?
Já jenom, než se to zvrhle, upozorním na zadání z prvního příspěvku.
Markus píše: ↑8. 4. 2021, 14:05 Důležité upozornění. Tahle diskuze má být a nutně bude velmi subjektivní a osobní. Berte ji jako takovou zpovědnici. Vylejte si srdíčko. Není cílem a ani není možné hledat „objektivní pravdu“, tak se o to prosím nepokoušejme. Zajímá mě, jak vypadá skvělý ideální hráč pro každého z vás. Polemizování s ostatními je samozřejmě vítané (...)
- Jerson
- Inženýr z Ocelového města
- Příspěvky: 22593
- Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak být dobrým hráčem?
Pokud bych to rozebíral, tak podle mě je dobrý hráč ten, který dokáže vlastnosti a schopnosti postav napsané v deníku převést do hry (i když pokud jsou jen obecně definované, tak to není moc jednoduché).
Teamwork je vhodný pro hráče, nikoliv nezbytně pro postavy. Individuální postavy jsou pro mě v RPG zajímavější než (homogenní) skupina.
Kladení otázek při průzkumu ano, ale opět pokud nemá být postava jen sbírka nic neříkajících parametrů, tak by se měly projevovat i schopnosti a výbava.
Chovat se k NPC jako k reálným lidem je v pořádku, ale v tom případě nechápu další doporučení. Kladení nesprávných otázek NPC může být dost nebezpečné, a uvěřitelná NPC vůbec nemusí chtít mluvit, natož o určitých konkrétních tématech, které je naopak k násilí můžou vyprovokovat.
Na plánování často nebývá čas nebo možnosti a je třeba reagovat na věci tak, jak se dějí. Je v pořádku mít plán a záložní plán, ale nelze se na něj spoléhat.
Ambice - tam souhlasím.
Opatrnost - násilí není to samé co boj a boj není to samé co násilí. Tedy pokud už musíš použít násilí, nenech se zatáhnout do boje. Zvyšovat své šance je v pořádku, ale je také dobré mít na paměti, že ne vždy to jsou hráči, kdo rozhoduje o vyvolání boje.
hraju: Ω Projekt Omega
- Pieta
- sofistikovaný troll
- Příspěvky: 15030
- Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
- Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak být dobrým hráčem?
Jestli je boj dobrý nápad nebo ne, jestli je to zábava nebo něco, čemu se hráči mají snažit vyhnout, v tom mělo D&D už od začátku zmatek. Pamětníci mluví o tom, že se do jeskyní zásadně chodilo s bandou followerů a hirelingů, a v bitkách se stavěly formace s první řadou (štíty, meče), druhou řadou (kopí) a třetí řadou (čarodějové atd), že se ranění rotovali z první řady do těch zadních, prostě že boj byl vážná věc, kde není moc místa pro individualitu a kde kdykoliv může přijít smrt, proto je hlavně třeba vyhýbat se rovnocennému boji a rozdělovat rizika mezi co nejvíc postav.Jiron píše: ↑19. 5. 2021, 10:23Bifi, ty jo, to je fakt zajímavý. Mě z toho vyplívá, že by se hráči měli vyhýbat boji takřka za každou cenu. To je ale možná spíš specifikum, té které hry, ne? Nebo stylu? Přijde mi to jako vymezení autorů vůči tomu, čemu říkám “americký DnD”. Pod tím si představuju v podstatě wargame nepříliš vyspělých jedinců snažící se rozbít všechno, včetně Game Mastrovi příčetnosti.
Chci tím říct, že ve Hrách na Hrdiny (ano budu používat tenhle termín) je konflikt, včetně násilného nevyhnutelný protože buduje drama. Aspoň z mého pohledu je bitva s drakem a záchrana princezny vždycky zajímavější než proplížení se kolem draka a záchrana princezny.
Zároveň ale v knihách vždycky byly ilustrace spíš toho druhu, kde bojují jeden až tři jedinci velmi individuálním stylem, a Appendix N s doporučeným čtením je plný klasické fantasy, kde jeden až dva drsňáci stojí proti celému světu a boje se vůbec nebojí. Tuším, že i Arneson narozdíl od Gygaxe hrál stylem, který se blížil víc tomu dobrodružnému.
Proto mi ty rady, co Bifi cituje, přijdou jako odpovídající jedné z možností, jednomu ze směrů, jak to hrát, ale určitě ne jako univerzální.
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
Re: Jak být dobrým hráčem?
Dávám Plusíček! To je krásně vystiženo.
Pieta: zdůrazňuji, že když mluvím o DnD tak myslím spíš současné DnD. První edici jsem nehrál, začal jsem až s ADnD. Spíš jsem tak jako spekuloval, jestli někoho baví hrát tak aby se vyhýbal boji. Ale to je fakt asi otázka stylu. A taky je to na jinou diskusi.
Jeden moudrý muž kdysi řekl: "To, ze mas na něco právo, neznamená ze nejsi č***k, když to uděláš."
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot] a 2 hosti