Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
Doposlouchal jsem podcast Dinosaurium obskurních světů a Mrkusovo a Vandalovo vzpomínání na první setkání s Dračákem se protlo s úvahami, kterými se zabývám v posledních dnech.
Tak trochu přemýšlím, jak by měla vypadat RPG pro děti (chápej začátenčíky od cca 9 let). Předně jsem oddělil "pravidla" jako prosté shrnutí zápisu systému od "návodu" (učebnice) tedy příručky, která tě postupně provede vším potřebným a krok po kroku tě to naučí - a to je to co mi dává smysl.
Co mě ale zajímá je:
Jaký zážitek by si měli hráči odnést ze své první RGP hry?
Jaký pocit by měli mít? Co by to v nich mělo zanechat?
Vím že je to netypická otázka, většinou se tu řeší mechaniky, ale mě osobně přijdou podružné (Myslím když je to mechanika která funguje. Tak mi je asi fuk jestli bude mít atributy nebo aspekty nebo dovednosti, kostky nebo karty.)
A případně jaké prvky hry (chápej - co vše by mělo být zahrnuté v příručce) budou mít pozitivní dopad na kýžený zážitek a které spíše negativní.
Příklad: dlouhé teoretické texty = negativní dopad na popsaný zážitek
Tak trochu přemýšlím, jak by měla vypadat RPG pro děti (chápej začátenčíky od cca 9 let). Předně jsem oddělil "pravidla" jako prosté shrnutí zápisu systému od "návodu" (učebnice) tedy příručky, která tě postupně provede vším potřebným a krok po kroku tě to naučí - a to je to co mi dává smysl.
Co mě ale zajímá je:
Jaký zážitek by si měli hráči odnést ze své první RGP hry?
Jaký pocit by měli mít? Co by to v nich mělo zanechat?
Vím že je to netypická otázka, většinou se tu řeší mechaniky, ale mě osobně přijdou podružné (Myslím když je to mechanika která funguje. Tak mi je asi fuk jestli bude mít atributy nebo aspekty nebo dovednosti, kostky nebo karty.)
A případně jaké prvky hry (chápej - co vše by mělo být zahrnuté v příručce) budou mít pozitivní dopad na kýžený zážitek a které spíše negativní.
Příklad: dlouhé teoretické texty = negativní dopad na popsaný zážitek
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
A ptáš se tedy na hru ve smyslu RPG příručky nebo hru ve smyslu herního zážitku = s čím odcházím po prvním herním sezení?
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
V mém (a možná zkresleném přístupu) by to mělo být jedno a to samé. Příručka by rovnou hráče provedla hrou. Ale takhle vybrat si neumím. Hm.. Asi po přečtení. (Protože ne vždy se ti poštěstí si rovnou zahrát s více lidmi.)
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
Podle mě základní zážitek (jak v příručce, ale především při hraní samotném je): Tady je takových možností, co můžu dělat! Tolik věcí, co chci vyzkoušet! A dneska jsme toho stihli tak malou část! Pořád je co objevovat! Chci hrát znovu!
Je to vlastně celkem "jednoduché", ale přitom si myslím, že spousta hraní dopadne na prvním sezení dojmem: Jelikož začínáme, moc možností vlastně nemáme. Je celkem nalajnované, co bychom měli udělat, a stačí hrát podle návodu nebo sledovat cestičku z drobečků. Jako jo, není to špatná zábava, ale nemám potřebu se vracet.
Je to vlastně celkem "jednoduché", ale přitom si myslím, že spousta hraní dopadne na prvním sezení dojmem: Jelikož začínáme, moc možností vlastně nemáme. Je celkem nalajnované, co bychom měli udělat, a stačí hrát podle návodu nebo sledovat cestičku z drobečků. Jako jo, není to špatná zábava, ale nemám potřebu se vracet.
- radunamlejn
- Příspěvky: 172
- Registrován: 30. 10. 2020, 20:08
- Bydliště: z Kobylis
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
Markus: A to by podle tebe měl být zážitek kohokoliv, ne jen pana jeskyně?
Osobně mi to přijde hodně blízko k rozhodovací paralýze (příliš mnoho možností, nevím co dělat). Nějaké nápady jak to vyvážit? Jak zachovat pocit "Tady je tolik možností to je super jdu do toho, chci to!" ale nesklouznout k "Tady je tolik možností nevím co si vybrat... Odcházím."
Osobně mi to přijde hodně blízko k rozhodovací paralýze (příliš mnoho možností, nevím co dělat). Nějaké nápady jak to vyvážit? Jak zachovat pocit "Tady je tolik možností to je super jdu do toho, chci to!" ale nesklouznout k "Tady je tolik možností nevím co si vybrat... Odcházím."
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
+1 za mne s tím, že by to měl být nejen zážitek pro všechny včetně (třeba) pána jeskyně, ale vlastně by to tu chuť si tpozahrát mělo vyvolávat ještě před prvním hraní, třeba jenom při čtení pravidel (a přiznám se, že tohle jsem u DrDo skutečně na začátku zažíval, protože to nemělo vlastně žádné srovnání, alias jak říkával jakási literární postava "když jste k smrti hladový i oslizký kus flákoty vám přijde jako božská mana").
Ovšem co přesně tenhle pocit vyvolává, je u každého různé a zřejmě se s věkem a zkušenostmi mění - například mne by dneska na žádných pravidlech nelákalo mít herní pravidla modelující pomocí náhody, tabulek a převodních mechanismů jakýkoliv aspekt světa (tedy nejen boj, ale třeba i ekonomiku a chod hospody vedle či sociální preference nelidského obyvatelstva k oblasti kulturních prožitků), ovšem na začátku v 90. letech mi tahle myšlenka připadla naprosto úchvatná, takže jsem si vymýšlel další pravidla, jež ta stávající rozšiřovala. Jinými slovy to, co o u jednoho může vyvolat "paralýzu mechanismy" může u někoho jiného vyvolávat naprostou floxurdaci.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
IMHO je pro intro do rpg nezásadnější vidět dopad svých akcí. Nováček musí být schopen se po první hře ohlédnout a vidět, kde jeho akce a nápady ovlivnili herní svět a/nebo zábavu všech ostatních.
Ani to nemusí nutně být velké věci jako "zabil jsem krále a spustil succession wars," ale třeba detaily jako "vybral jsem si jako animal companiona místo defaultního vlka opičku, a jen díky tomu nás nechali schovat v cirkuse."
Ani to nemusí nutně být velké věci jako "zabil jsem krále a spustil succession wars," ale třeba detaily jako "vybral jsem si jako animal companiona místo defaultního vlka opičku, a jen díky tomu nás nechali schovat v cirkuse."
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
- Markus
- Vrchní krutovládce; Administrátor
- Příspěvky: 20872
- Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
- Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
Qentin: Tohle ti ale podle mě žádná nováčka neřekne. Spíš řekne něco jako "Bylo to fakt dobrý, skvěle jsem se bavila", a možná vyjmenuje několik zážitků, který jí utkvěly v paměti.
- Quentin
- Noob of The Round Table
- Příspěvky: 9334
- Registrován: 31. 7. 2007, 14:31
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
To nevadí, že to explicitně nepochválí, hlavně, že to ve hře bude. Kdybych měl citovat klasického filosofa:
"You didn't notice, but your brain did."
"You didn't notice, but your brain did."
http://2k6goblinu.blogspot.cz/
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
“Questions are gameplay”-Chris McDowall, The ICI Doctrine, 2018
Player Agency (n.): “the feeling of empowerment that comes from being able to take actions in the [virtual] world whose effects relate to the player’s intention” -Mateas, 2001
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
Já už jsem jiná generace. S DrD jsem se setkal dřív než s CRPG a nejlepší hrou té doby byl původní Prince of Persia a nejlepší deskovkou byl Fantóm staré Prahy.
Byl jsem nadšený z map na čtverečkovaném papíře, z desetistěnné kostky, z barbara a draka na červené obálce, ze starobylého písma nápisu Dračí doupě. Bylo to jako najít na babiččině půdě v zaprášené truhle starodávnou knihu z pohádky. Jako kdybychom našli lexikon kouzel. Jako zjevení z jiného světa. A po přečtení úvodu Jarikova dobrodružství to bylo, jako se v tom starobylém kouzelném světě ocitnout.
Dnes, v době počítačových her typu WoW a 3D animáků typu Ledové království a plnobarevných RPG příruček to bude úplně něco jiného.
Byl jsem nadšený z map na čtverečkovaném papíře, z desetistěnné kostky, z barbara a draka na červené obálce, ze starobylého písma nápisu Dračí doupě. Bylo to jako najít na babiččině půdě v zaprášené truhle starodávnou knihu z pohádky. Jako kdybychom našli lexikon kouzel. Jako zjevení z jiného světa. A po přečtení úvodu Jarikova dobrodružství to bylo, jako se v tom starobylém kouzelném světě ocitnout.
Dnes, v době počítačových her typu WoW a 3D animáků typu Ledové království a plnobarevných RPG příruček to bude úplně něco jiného.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
Ideálně jak z prvního sexu. Nestálo to za moc, ale vůbec si to neuvědomuješ a chceš víc a dost možná to zmínit i všem kamarádům.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.
Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice
- MarkyParky
- Příspěvky: 16383
- Registrován: 11. 8. 2011, 02:37
Re: Jaký by měl být zážitek z první RPG hry?
+1 Za mne stejné pořadí setkávání a stejný pocitShadoWWW píše: ↑4. 4. 2021, 13:56 Já už jsem jiná generace. S DrD jsem se setkal dřív než s CRPG a nejlepší hrou té doby byl původní Prince of Persia a nejlepší deskovkou byl Fantóm staré Prahy.
Byl jsem nadšený z map na čtverečkovaném papíře, z desetistěnné kostky, z barbara a draka na červené obálce, ze starobylého písma nápisu Dračí doupě. Bylo to jako najít na babiččině půdě v zaprášené truhle starodávnou knihu z pohádky. Jako kdybychom našli lexikon kouzel. Jako zjevení z jiného světa. A po přečtení úvodu Jarikova dobrodružství to bylo, jako se v tom starobylém kouzelném světě ocitnout.
Dnes, v době počítačových her typu WoW a 3D animáků typu Ledové království a plnobarevných RPG příruček to bude úplně něco jiného.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host