Smysly a chování nestvůr

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Killman
Příspěvky: 54
Registrován: 12. 3. 2009, 13:16
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Killman » 29. 9. 2020, 14:33

Snažím se aby každá potvůrka měla důvod proč dělá to, co dělá a chovala se podle vzniklé situace vzhledem k tomu co to je.
Vždy se snažím mít na mysli jestli má daná bytost pud sebezáchovy a jak ona vidí vzniklou situaci.
Parta lupičů bude navzájem spolupracovat a klidně budou agresivní pokud si myslí, že mají převahu. Je však otázka jestli přepadené jen okradou nebo i zamordují, a ve chvíli kdy bude zjevné, že přepadli někoho, kdo je nad jejich síly, nejspíše se rozprchnou.
Nemrtví, elementálové či démoni naopak klidně budou bojovat i s posledním HPčkem, protože jim to ovládající bytost nařídila.
U zvířat se snažím, aby jednala přirozeně (pokud nejsou nějak ovlivněna), ale jelikož nejsem znalec biologie, je možné že chování nějakého druhu zahraji špatně, to se může stát.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 29. 9. 2020, 14:40

Mě by zajímaly právě ty konkrétní případy. Sám třeba zvířata jako protivníky nepoužívám vůbec, pokud nejsou nakažená a nemají změněné chování, takže nemám ani jediný příklad, který bych mohl použít.

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 29091
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Vallun » 29. 9. 2020, 17:13

Tak to záleží, aby to dávalo smysl...

a) lovená zvířata - za běžné stiuace se zvířata člověku vyhnou, zejména větší skupině
b) prchající zvířata - do kontaktu s družinou se mohou dostat zhvířata prchající před nebezepčím, požárem nebo šelmami...
c) bránící se zvířata - obligátní scény samice bránící mláďata
d) cvičená zvířata - poslouchají příkazy, ale na běžné úrovni, na příkaz i zaútočí, ale pzravidla nebudou jednat sebevražedně
e) magicky ovládaná zvířata - chování zaleží na příkazu
f) zdánlivá zvířata - šelmíni, dlaci - chovají se dle své inteligence a záměrů
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Killman
Příspěvky: 54
Registrován: 12. 3. 2009, 13:16
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Killman » 29. 9. 2020, 21:51

Jerson píše:
29. 9. 2020, 14:40
Mě by zajímaly právě ty konkrétní případy. Sám třeba zvířata jako protivníky nepoužívám vůbec, pokud nejsou nakažená a nemají změněné chování, takže nemám ani jediný příklad, který bych mohl použít.
Z posledních setkání se zvířaty:
Družina spatřila rysa na skalách - pozoroval je, kočky jsou zvědavé. Výsledek - válečník/zloděj po něm chtěl střílet, tak hraničář jeho směrem hodil kámen a rys utekl dříve než válečník/zloděj stihl nasadit šíp.
Hraničář ulovil koloucha a vyvrhl jej kus od tábořiště, kde přenocovali a spolu s hlavou a kostmi to zahrabal - v noci kouzelnice na hlídce zaslechla šramot, vzbudila trpaslíka a ten na infra poznal že kus od tábora něco dělají tři vlci, vzbudili i hraničáře a ten si uvědomil, že jsou na místě, kde zahrabal zbytky koloucha - celou dobu měli rozdělaný oheň, tak jen dávali pozor jestli se vlci nepřiblíží - ti ale sežrali co se dalo, popadli pár kostí a běželi si po svém.
Družinka spatřila na lesní cestě kus před sebou pumu. Zastavili a počkali až puma odejde.
V noci při táboření si hlídka všimla pootevřeného stanu, následně zjistili, že zmizel nožík a měch s vodou. Pomocí ESP hraničář zjistil, že věci ukradla opička a po nějaké chvíli hledání si jí všimnul jak sedí v korunně stromu. Výsledek - zastřelil jí kuší - opička měla na krku obojek (byla ochočená a patřila jednomu tulákovi, který ji využíval k somrování a příležitostným drobným krádežím, než mu jednou utekla, protože s ní moc hezky nezacházel, což ale postavy neví)
Jiná noc, jiné táboření - nahluchlý trpaslík na hlídce byl překvapen herdou do zad - trkla jej koza. Když to chtěla udělat znova, nastavil jí štít a zblblou kozu chytil. Na krku měla zbytek provazu, místo něj jí přivázali jiným. ke stromu a nějakou dobu se domlouvali co s ní. Nakonec si jí nechali a momentálně jí mají ve městě... (koza je domácí, zvyklá na přítomnost lidí)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 9. 10. 2020, 07:40

Další myšlenku vezmu trochu zeširoka, abyste pochopili kontext, můžete přeskočit na normální text.
Dal jsem na Markyho radu a zeptal jsem se syna na jeho příšery.

Vážně, Siren heada znají všichni malí kluci od nás z bloku a část z nich věří, že je skutečný. Až mi zase někdo bude vykládat, že se lidé báli vymyšlených nestvůr jen ve středověku a že jsme v moderním věku strach z neexistujících tvorů vymýtili, vysměju se mu do obličeje.

Každopádně, Siren head je v partě s Lamp headem (oživlá pouliční lampa), Light headem (to samé, jen má místo hlavy žárovku), a Semafor headem (samovysvětlující). Řešili jsme light heada, kterého poznáte tak, že světlo jeho lampy není žluté nebo bílé, ale červené - přesněji, když se přepne do "aktivního" módu a začne ohrožovat lidi, změní se jeho barva na červenou. Prostě klasické schéma, tvor, jehož část svítí červeně, znamená vraždící mód.

Nicméně, zeptal jsem se syna, jak vlastně Light head útočí. (Siren head má v reproduktorech něco jako koňské tlamy, takže podle některých videí lidi žere, i když jeho krk nevypadá přizpůsobený polykání potravy. Zatím jsem to odložil.)
Takže, light head podle mého syna začne zářit tak silně, že tím červeným světlem lidi spálí. Vzhledem k tomu, že na youtube se objevuje jen v různých vtipných videích "z rodinného života" a nikoho nezabíjí, je to od mého syna docela dobrá - a logická - invence. (Některé přístupy mám nejspíš zakódované v genech a opustit logiku fiktivních entit je pro mě asi stejně snadné jako nechat si narůst třetí ruku.) Už mi ale nebyl schopný říct důvod, proč lighthead lidi zabíjí. "Protože je chce zabít". To má nejspíše z filmu Já, robot, kde červeně svítící roboti také zabíjí bez zjevného důvodu.


Takže otázka: Když do hry dáte nějaké opravdu zvláštní a nebezpečné nestvůry, které nemají způsob, jak se lidmi živit - proč útočí na lidi (či jiné rasy) a zabíjí? Napadají mě třeba různí nemrtví jako jsou kostlivci, ale i zombie, když zrovna nežerou mozky (což není moc častý fantasy prvek), různé magické konstrukty, atd.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od OnGe » 9. 10. 2020, 09:47

Jerson píše:
9. 10. 2020, 07:40
Když do hry dáte nějaké opravdu zvláštní a nebezpečné nestvůry, které nemají způsob, jak se lidmi živit - proč útočí na lidi (či jiné rasy) a zabíjí?
Protože dělají bordel a nedá při tom spát
OnGe tu není, je tu jenom Zuul

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1378
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Vitus » 9. 10. 2020, 09:53

Jerson píše:
9. 10. 2020, 07:40
Takže otázka: Když do hry dáte nějaké opravdu zvláštní a nebezpečné nestvůry, které nemají způsob, jak se lidmi živit - proč útočí na lidi (či jiné rasy) a zabíjí? Napadají mě třeba různí nemrtví jako jsou kostlivci, ale i zombie, když zrovna nežerou mozky (což není moc častý fantasy prvek), různé magické konstrukty, atd.
Dobrá otázka, ale napadá mne několik možností:
- protože usilují o dominanci alias nadvládu, či jiný světový řád (a lidi překáží) (inteligentní stvůry a nestůry)
- protože je lidi ohrožují (třeba nepřímo) nebo s nimi soupeří o zdroje (dobrým příkladem jsou červi z Duny, kde lidi těží na poušti koření a při tom netuší, že to jsou zárodky červů)
- protože jim to nařídil ten, kdo je stvořil (typicky konstrukti, nemrtví a podobně)
- protože prostě můžou (chování alfa samce)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 9. 10. 2020, 09:57

Ještě otázku upřesním - jaké motivace dáváte nestvůrám ve svých hrách? (pokud vůbec nějaké)

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1378
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Vitus » 9. 10. 2020, 10:02

Jerson píše:
9. 10. 2020, 09:57
Ještě otázku upřesním - jaké motivace dáváte nestvůrám ve svých hrách? (pokud vůbec nějaké)
Aha, no jako primární motivátor je vždy přežití (to platí pro všechny neinteligentní tvory, pokud nejsou třeba zmanipulování kouzlem či nějakým programem).

Jinak se snažím latentně vycházet pro inteligentní tvory z Maslowovi pyramidy (https://en.wikipedia.org/wiki/Maslow%27 ... y_of_needs), což dobře funguje i v případě, pokud by je něco (včetně postav) ohrožovalo - podle toho nakolik je to ohrožuje i pak reagují.

Uživatelský avatar
Killman
Příspěvky: 54
Registrován: 12. 3. 2009, 13:16
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Killman » 9. 10. 2020, 14:10

Nemrtví pod kontrolou motivaci nepotřebují - mají příkazy, kterými se řídí. Pánova vůle a příkazy které vykonávaní ale mají vliv na jejich psychiku. Zajímavější je, když se nemrtvý stane svobodným. (teoreticky jim může tvůrce svobodu dát, ale častěji to nastane tak, že tvůrce někdo zabije) Někdy se stane, že si nemrtvý vštípí poslední vykonávaný příkaz, anebo dlouhodobý příkaz, který měl a ten nadále slepě vykonává. Po delší době je možné (obzvláště u těch inteligentnějších), že začne uvažovat o tom, co dělá a proč.
Jiní upadnou do katatonie a probudí se jen když je něco vyruší - to jsou potom zmatení a často útočí na původce vyrušení, ať je to cokoli.
Další možnost je, že nemrtvý je víceméně zresetován (nepamatuje si co dělal a kdo byl jeho pán ) - pak je jako nová bytost a jeho osobnost se víceméně utváří podle toho, co se mu děje a obvyklá motivace pak je přežití a dále to, co vyplyne z jeho nové osobnosti. U méně inteligentních nemrtváků často převáží podstata magie, která je stvořila a jsou v podstatě bezdůvodně agresivní vůči živým bytostem (jsou jiné než oni).
Poslední možnost je, že nemrtvý si vše pamatuje a získá svobodu - a zde záleží na tom co dělal - obvykle spíš pokračuje v daném duchu, akorát sám za sebe - výjimečně své poslání odvrhne a hledá si nějaké nové. To může být poměrně zajímavé obzvláště u těch silnějších nemrtváků.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 24. 1. 2021, 00:20

Spoilery - hráči Ahnenerbe, tohle nečtěte.

Dnešní hra byla hodně hustá, ve smyslu mentálně náročná pro obě strany.
Pokračuju se svou verzí Siren heada, kombinace parazitické houby podobné Ophiocordyceps unilateralis a telefonního technika s magnetofonem. Vzniklá entita umí telefonovat a vysílat do reproduktorů místní výstražné sítě, jakž takž rozumí angličtině, ale nemůže mluvit, může vysílat jen řadu zvuků - sirény, zkomolená nesrozumitelná řeč, zvonkohra a několik různě znepokojivých, nepříjemných až děsivých zvuků (pomocí kterých jsem v předminulé hře vytvářel hodně hororovou atmosféru).

Teď jsem si dal soukromě za cíl, že tahle entita chce přežít, zabránit tomu aby byla zničená, zejména ne agenty Omegy (kteří už částečně s ničením začali). K tomu zkusí navázat kontakt s různými lidmi, tedy s postavami hráčů. A k tomu jsem mohl použít jen tyhle zvuky, žádnou skutečnou řeč.

Takže jsem během herního sezení ve vhodných situacích postavám hráčů volal na telefon, vysílal z reproduktorů, pouštěl jsem převážně jednu ze dvou "hezkých" melodií a poslouchal jejich reakce. Napřed to vypadalo, že to funguje, ale postupně je i tyhle melodie začaly otravovat a zavěšovali, nebo ujížděli od reproduktorů.

Až náhodou zkoušeli, zda tyhle zvuky slyší také někdo jiný, a zjistili, že když k telefonu pozvou někoho jiného, tak zvuky utichnou. Pak je napadlo zavolat své informační síti, a místo ní se také ozvaly tyhle zvuky (to už bylo po pěti hodinách hry), tak je napadlo, co když s nimi něco zkouší mluvit, tak se začali ptát. Napřed chtěli slyšet, jak zní "Ano" (chtěli hezkylý zvuk) a jak "Ne" (ošklivý zvuk). Tak jsem začal používat tyhle dva a odpovídat. Jenže na některé otázky nešlo odpovědět, tak jsem použil ještě jeden - podle mě neutrální - který si ale vyložilí jako "Ne". Taky nikdy neopakovali otázky, takže žádný prostor pro chyby. Nicméně, postupně se zeptali na otázky, které jsem potřeboval slyšet, a řekl jim to, co jsem chtěl, aby udělali - totiž že mají zapnout místní Teslův vysílač.

Zatím ví, že tenhle tvor množí pomocí lidí, i když je nechce zabíjet (ale ti lidé u toho umírají). Tak příště uvidím, zda téhle cizí entitě pomůžou a možná i zda budou chotni zasáhnout v její prospěch a bránit ji proti útoku třetí strany.

Udělal jsem pár zajímavých poznatků o pokusech o komunikaci. Původně jsem měl trochu jiné plány na komunikaci a chtěl jsem se vyhnout té zvonkohře, ale bez příjemného zvuku bych to asi nezvládl.

Uživatelský avatar
Jiron
Rytíř
Příspěvky: 1895
Registrován: 16. 10. 2004, 16:34

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jiron » 2. 2. 2021, 07:57

Jerson píše:
9. 10. 2020, 09:57
Ještě otázku upřesním - jaké motivace dáváte nestvůrám ve svých hrách? (pokud vůbec nějaké)
Jak řekl Vitus, Maslowova pyramida rulez. Snažím se ale vždycky vidět dál než je konkrétní encounter. Co když je jejich šéf takový tyran, že když utečou z boje, vyvraždí jim rodinu?

Obvykle nemám random encountery. Když jde někdo naši družinu zabít, tak to dělá z nějakého důvodu a promyšleně. Tím důvodem ale může být, že to dostal rozkazem protože dobrodruzi někomu kříží plány.
“Twas I who fucked the dragon, fuckalizing fuckaloo
And if you try to fuck with me, then I shall fuck you too”

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 10. 5. 2021, 08:36

Po včerejší hře můžu prohlásit, že už mám jasnou představu, proč setkání s inteligentním tvorem nelidského původu skončí pro jednu stranu masakrem, i když ani jedna strana nemusí mít přímo nepřátelské úmysly.
Dělal jsem co se dalo, abych toho tvora udržel naživu, ale postavy si některé jeho projevy vyložily jako neochotu komunikovat, případně agresi, a pak už to šlo poměrně rychle.

Každopádně mluvit na mimozemského tvora pomalu a hlasitě se ukázalo nepříliš efektivním způsobem komunikace :-)

Uživatelský avatar
Vallun
Příspěvky: 29091
Registrován: 14. 5. 2008, 10:40
Bydliště: Velká Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Vallun » 10. 5. 2021, 08:57

Pokud se mimozemšťan dostal na naší planetu klasickým způsobem, pak je natolik technicky na výši, aby s pomocí svých technologií rozuměl naší řeči. Před druhou světovou válkou to mohlo být omezenější, vysílání nebylo zdaleka tolik, ale přeci jen... Samozřejmě jsou různé možnosti nehod a pod., ale jaká je pak pravděpodobnost přežití?
Pokud chce někdo slyšet jen "ano" nebo "ne", tak jej nezajímá odpověď.
Eru je jediný Bůh a Tolkien je jeho prorok.
Non sub hominem,sed sub ius.
Pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.
Nejsem odborník ve smyslu § 5 odst. 1 O.Z.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19846
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 10. 5. 2021, 09:46

To platí jen pro případ, že bereš mimozemšťana klasickým antropocentrickým způsobem. :-) Tenhle spadnul v podobě mikroorganismů na meteoritu.

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 8 hostů