Smysly a chování nestvůr

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19919
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 17. 9. 2020, 14:33

Stargate jsem nesledoval, na druhou stranu u nich bych to tak nějak očekával. To samé u StarTreku, když obojí pojednává o skupinách specializovaných na průzkum mimozemských organismů či civilizací. Měl jsem namysli nějaké méně specializované případy.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od OnGe » 17. 9. 2020, 14:43

Jerson píše:
17. 9. 2020, 10:46
Což je tedy další věc, ke které jsou prakticky všichni hráči "vychováváni" většinou filmů a drtivou většinou her - když se to hýbe, neznáš to a máš zbraň, použij zbraň a zabij to (dřív, než by to mohlo zabít tebe).
Tohle říká i většina expertů na sebeobranu, tak to přece nemůže bejt špatný
Jerson píše:
17. 9. 2020, 10:46
Nevzpomínám si na mnoho případů, kdy by se ukázalo, že nějaký organismus je vlastně inteligentní entita, třeba i značně vyspělejší než lidé, která se snaží navázat kontakt, a lidé to prostě nepochopí a zkusí ji zničit.
Copak zničit, ale sežrat...

V povídce Strážci od G. R. R. Martina měli problém, že jim z moře vylézali různé potvory, žraly rybářské lodě a vůbec znepříjemňovaly místním život. Povolali si na pomoc ekologického inženýra Havilanda Tufa, který naklonoval něco co by ty potvory mělo žrát. Jenže pak z hlubiny vylezlo něco jiného, nebo se ty potvory nějak přizpůsobily a problém trval.

Nakonec se ukázalo, že jakési škeble, které se tu lovily (či lépe řečeno sbíraly v bahně) a byly považovány za velkou delikatesu, mají vlastně společné vědomí a ty potvory vyráběly jako ochranu proti predátorům. Protože když se začaly škeble ztrácet, tak prostě usoudily, že je začlo něco žrát a adekvátně zareagovaly výrobou potvor co sežerou predátory. Jasně, že se pak objevilo něco co žere ty jejich potvory bylo divný, ale nedošlo jim, že je to celé vlastně jedno velké nedorozumnění.

Ale třeba ve Star Treku se běžně setkávají s novými formami života, aniž by je zkoušeli nejdřív zničit. Teda, dřív to tak bylo, ty nové adaptace už budou možná o něčem jiném.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19919
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 17. 9. 2020, 15:19

Tvůj příklad je hezký, a myslím, že není zfilmovaný, nebo je?
O Star Treku jsem psal - ti mají výzkum v popisu práce, tak by bylo dost blbé, kdyby mimozemský život hned ničili. Navíc ho hledají mimo Zemi.

Související otázka - hráli jste nebo slyšeli jste o hře, kde by hráč měl roli "nestvůry", tím myslím nějakého nelidského tvora v jinak lidském světě, aby si vyzkoušel, jak poblíž lidí přežít a případně dosáhnout nějakého civilizovaného kontaktu?
Přemýšlím o tom proto, že když bych vytvořil od nuly nějakého nelidského tvora se schopností uvažovat, případně i napodobovat chování a zvuky, jak by asi působil? Nemusí to být hned Věc, a hlavně by bylo vhodné, když by to nebyl prvoplánovitý predátor, nejlépe aby pro něj byli lidé toxičtí a naopak, takže nějaké žraní by nehrozilo.

Uživatelský avatar
Killman
Příspěvky: 55
Registrován: 12. 3. 2009, 13:16
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Killman » 17. 9. 2020, 15:21

Pokud jde o smysly nemrtvých, tak já to mám tak, že třeba kostrouni a zombie vůbec nespoléhají co do smyslů na své těla - mají magickou náhradu duše a stejně tak magickou náhradu smyslů - tedy vidí, slyší, vnímají dotekem a mají infrazrak. Čich a chuť v základní verzi vůbec nemají. Jejich smysly jsou ve skutečnosti mírně horší než u průměrného člověka 80%, ale zato je obtížné jim smysly zahltit. Lepší nemrtváci pak - pokud mohou - tak využívají i smyslové orgány původního těla, ale stále mají k dispozici základní magické smysly - některé vyšší odrůdy pak mají smysly navíc - spektry vidí magenergii, upíři slyší život, duchové a přízraci vnímají přítomnost duší a pod zemí mají něco jako krátkodosahový sonar. Čerstvě oživený nemrtvák rozumí jazyku toho, jenž jej oživil a dokáže jím mluvit, je schopen plnit příkazy podle své inteligence, ale nemá žádné dovednosti - ani bojové. Může se učit, ale jde mu to pomaleji než běžnému člověku - a to i když má výhodu v tom, že nespí.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od OnGe » 17. 9. 2020, 15:33

Jerson píše:
17. 9. 2020, 15:19
Tvůj příklad je hezký, a myslím, že není zfilmovaný, nebo je?
Neřekl bych, ale vážně nevím. Záleží na tom?

Jinak mě ještě napadlo, že ve Vetřelci, nepočítáme-li Ripleyovou a její kamarády, vlastně tu zubatou potvoru taky nechtějí a priori zabít. Že se pak ukáže, že to byl dost pitomý nápad, je další věc.
Jerson píše:
17. 9. 2020, 15:19
hráli jste nebo slyšeli jste o hře, kde by hráč měl roli "nestvůry", tím myslím nějakého nelidského tvora v jinak lidském světě, aby si vyzkoušel, jak poblíž lidí přežít a případně dosáhnout nějakého civilizovaného kontaktu?
To úplně ne, ale napsal jsem takovou hru: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=237&t=9967

Gamebook Strašlivý netvor je vlastně do jisté míry právě o tom. Ale je to Steve Jackson ve vrcholné formě, takže ke zdárnému cíli vede jediná cesta a slepé uličky mají desítky odkazů, aby nebylo poznat, že jsou to slepé uličky... je to celkem pro fajnšmekry.
Jerson píše:
17. 9. 2020, 15:19
Nemusí to být hned Věc, a hlavně by bylo vhodné, když by to nebyl prvoplánovitý predátor, nejlépe aby pro něj byli lidé toxičtí a naopak, takže nějaké žraní by nehrozilo.
V nějakém jiném gamebooku byl oslizlý mluvící slon, který vydechoval jedovatý plyn. Tím pádem byl, chudák, dost osamělý. Když už si s ním někdo přišel povídat, tak nepřežil dál jak za pozdrav.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19919
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 18. 9. 2020, 09:53

OnGe - to co je zfilmované je tak nějak "skutečnější" - přesněji na rozdíl od čtení příběhu, který si čtenář nějak domýšlí a skládá v hlavě, třeba i podvědomě, je to prostě sjednocení a "zhmotnění" představ o tom, jak má daná věc fungovat. Kromě vizuální stránky to obsahuje i zvukovou, ale hlavně nějaký projev daného tvora, který je nezávislý na představivosti diváka.
Některé věci lze třeba napsat a spolehnout se na to, že si to každý čtenář představí tak, aby mu to vyhovovalo, ale jednotlivé představy nemusí být kompatibilní. Ne že by se to u filmu stát nemohlo, ale míra volnosti interpretace je o dost menší.

(Zfilmování není nejlepší možná způsob sjednocení představ, tím by byl skutečný prožitek, ale to se u mimozemských tvorů nebo i jen jejich simulace dělá špatně.)

Tedy pokud je něco zfilmováno a přijato diváky jako uvěřitelné, má to pro mě vyšší hodnotu. Trochu paralelně vedle zfilmování je odehrání v RPG, které zase může ukázat, že některé zfilmované pasáže jsou neuvěřitelné a vynucené scénářem, protože skuteční lidé (i "simulovaně skuteční" v RPG) by se prostě zachovali jinak.
Jinak mě ještě napadlo, že ve Vetřelci, nepočítáme-li Ripleyovou a její kamarády, vlastně tu zubatou potvoru taky nechtějí a priori zabít. Že se pak ukáže, že to byl dost pitomý nápad, je další věc.
Vetřelci jsou až dvojka - tedy další setkání s organismem. Navíc je nechtějí zabít jen lidé, kteří jsou od nich daleko - ale lidé na místě je zabít chtějí, nebo alespoň drtivá většina z nich. A opět - jde o film odehrávají se ve vesmíru nebo na jiné planetě, kde je naprosto jasné, že pokud tam daného tvora nedopravili lidé, třeba i nevědomě, je to zcela evidentně mimozemský organismus.

Mě jde o něco jiného - představ si, že bys ve svém domě našel tohle (velikosti třeba 30 cm):

Obrázek

Bez koukání na internet, co bys s tím asi tak dělal? A co bys s tím dělal, když by s to hýbalo a třeba přesouvalo k tobě? A co myslíš, že by s tím dělalo ostatní lidé?
Můj odhad je obecného chování je praštit to lopatou a hodit do žumpy. Vidíš to jinak?

Tvoje hra je už nedostupná, ale popis naznačuje jedno z mála použitelných řešení - musíš vypadat dostatečně jako člověk, pak máš šanci. Což je dobré, když jsi sám člověk, víš o tomto stylu uvažování a sepisuješ to z pohledu lidí. Ale než cizí (ne nezbytně mimozemský) inteligentní entita získá tuhle vědomost, může to pro ni znamenat mnoho likvidačních pokusů. A i když by na to přišla, nemusí mít možnost se takto přetvařovat.

Jinou možností je být malý (cca velikosti křečka až kočky), chundelatý a "roztomilý". Nebo se maskovat nějako jedno z mála uznávaných domácích zvířat. Což by asi mohlo fungovat, ale je to nesmírně složité, protože nejde jen o vnější vzhled, ale i celý soubor vedlejších projevů. A hlavně by to muselo fungovat i na jiná domácí zvířata, která často používají čich a chuť jako hlavní rozpoznávací prvek. Což je v zásadě molekulární analýza, a napodobit organismus na úrovni molekul se všemi potřebnými koloniemi bakterií, které vyrábí další chemické produkty zjistitelné čichem je už vlastně strašně blízko vyrábění duplikátu zvířete.

Z tohoto pohledu tedy dává smysl, když cizí entity maskované jako lidi dokážou v pohodě odhalit třeba psi nebo kočky, a nebo že jedna z použitelných forem je třeba gremlin, pokud je první kontaktovanou osobou dítě ve vhodném věku a rozpoložení.

Lyncz
Příspěvky: 342
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Lyncz » 18. 9. 2020, 10:44

Chtěl bych jen zevrubně říct, že převážně nesouhlasím s Jersonovým filmovým tvrzením. Skutečnější mě osobně přijde kniha, kde se člověk ponoří do autorovy představy, zatímco ve filmu je to většinou scenáristický přepis knihy do blockbusterové podoby. Druhou věcí mi přijde, že ve filmu často není spousta věcí vysvětlených, protože mají omezenou stopáž, nebo naopak děravých, protože něco museli vyměnit a vystřihnout. Obecně mám pocit, že průměrný film bude za průměrnou knihou dost zaostávat.
Na druhou stranu uznávám, že když si 10% fanoušků přečte knihu a 90% fanoušků shlédne film, představa bude ucelenější, díky filmu. Bohužel ale pak padají věty "mno jo, ono to ve filmu nedává smysl, protože v knize to bylo takhle"... což je bohužel markantní ne jen u nelidských postav/tvorů, ale i příběhu obecně.

E: i když neříkám, že to není reálné, nevzpomínám si, že bych měl někdy při o tom, jak to vlastně mysleli v knížce, naopak si dost často vybavuju polemiku o filmech s tím, že se na to holt budeme muset podívat znova, jak to asi zamýšleli... a spoustu článků na téma "co tím scénáristi mysleli" mi v tomhle trochu nahrává
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.

Uživatelský avatar
komi
Příspěvky: 449
Registrován: 17. 8. 2012, 19:07

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od komi » 18. 9. 2020, 10:52

Jerson píše:Mě jde o něco jiného - představ si, že bys ve svém domě našel tohle (velikosti třeba 30 cm)
....
Můj odhad je obecného chování je praštit to lopatou a hodit do žumpy. Vidíš to jinak?
Nestraš, já chci věřit, že většina lidí není taková, že by zabíjela cokoli neznámého na potkání. Já bych to teda hodila do kýblu, zakryla, zatížila a pak teda začala googlit případně obvolávat známé biology nebo záchranné stanice.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od OnGe » 18. 9. 2020, 10:54

Jerson píše:
18. 9. 2020, 09:53
OnGe - to co je zfilmované je tak nějak "skutečnější" - přesněji na rozdíl od čtení příběhu, který si čtenář nějak domýšlí a skládá v hlavě, třeba i podvědomě, je to prostě sjednocení a "zhmotnění" představ o tom, jak má daná věc fungovat. Kromě vizuální stránky to obsahuje i zvukovou, ale hlavně nějaký projev daného tvora, který je nezávislý na představivosti diváka. Některé věci lze třeba napsat a spolehnout se na to, že si to každý čtenář představí tak, aby mu to vyhovovalo, ale jednotlivé představy nemusí být kompatibilní. Ne že by se to u filmu stát nemohlo, ale míra volnosti interpretace je o dost menší.
S tím bych dost nesouhlasil. Jsou to různá média s různými výrazovými prostředky a i když ve filmu vidíš jak to vypadá, tak u textu můžeš být dost specifičtější ohledně řady detailů, nemluvě o věcech, co se špatně ukazují (třeba jaký z toho má kdo pocit).

Navíc, kdyby to bylo jak říkáš, nevedly by zástupy nerdů po internetech svaté války o správném výkladu Hvězdných válek.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 09:53
Vetřelci jsou až dvojka - tedy další setkání s organismem
Měl jsem na mysli tak jako celou tu sérii. Vetřelec v 6. pádě (kom, čem) je "vetřelci". Jelikož ta setkání málokdo přežije, tak bych na to opakování příliš nekladl důraz.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 09:53
Mě jde o něco jiného - představ si, že bys ve svém domě našel tohle (velikosti třeba 30 cm):

Obrázek

Bez koukání na internet, co bys s tím asi tak dělal? A co bys s tím dělal, když by s to hýbalo a třeba přesouvalo k tobě? A co myslíš, že by s tím dělalo ostatní lidé?
Můj odhad je obecného chování je praštit to lopatou a hodit do žumpy. Vidíš to jinak?
Přiklopil bych to kýblem nebo na to hodil deku a pak to vyhodil ven. Já už doma našel i divnější věci. Navíc, pro lopatu bych musel na zahradu.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 09:53
Tvoje hra je už nedostupná
a kurva... to abych to někde vydoloval.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 09:53
ale popis naznačuje jedno z mála použitelných řešení - musíš vypadat dostatečně jako člověk, pak máš šanci.
Byl tam třeba antropomorfní pavouk nebo revmatický kostlivec - ani jeden si nemůže jen tak zajít do drogerie.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 09:53
Ale než cizí (ne nezbytně mimozemský) inteligentní entita získá tuhle vědomost, může to pro ni znamenat mnoho likvidačních pokusů.
Neřekl bych nutně likvidačních. Pokud bychom otevřeli Lovecrafta, tak tam ty mimozemské entity navazovali kontakt poměrně bezpečně... teda, pro ně. A nejsou úplně malé, ani roztomilé.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19919
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 18. 9. 2020, 13:01

Lyncz píše:
18. 9. 2020, 10:44
Chtěl bych jen zevrubně říct, že převážně nesouhlasím s Jersonovým filmovým tvrzením. Skutečnější mě osobně přijde kniha, kde se člověk ponoří do autorovy představy, zatímco ve filmu je to většinou scenáristický přepis knihy do blockbusterové podoby.
...
Minuli jsme se v tom, co jsem chtěl říct. Právě to, že se při čtení knihy noříš do představy je důležitý - noříš se totiž do své představy vyvolané autorovými slovy, ale nemáš jak zjistit, zda se tvoje představa shoduje s autorovou, nebo s představou jiného čtenáře. Leda když pak autor spolupracuje na obrázkové knížce nebo filmu a řekne "přesně takhle jsem si to představoval", tak můžeš něco porovnat. (Když řekne "udělali z toho něco jiného", tak zase víš houby.)
Stejně tak je v knize víc prostoru pro vysvětlení, ale o to mi nejde. Mě jde o to, jak ti tvorové působí na lidi - tedy jak by působili, když by byli skuteční. A to se mnohem lépe dělá pomocí filmu než knihy, protože lidé se při orientaci ve světě řídí zrakovými a sluchovými vjemy než slovním popisem, byť na to co vidí mají hodně velký vliv jejich znalosti a vědomosti.

To že vzniká polemika o filmech je pravda, ale taky na základě filmů vnikají knížky a studie o skutečném fungování některých technologií, případně tvorů, aby se představy ještě lépe sjednotily. U knih je to spíše výjimka.

Každopádně - třeba Na hraně zítřka. Nevím zda existuje nějaká oroginální povídka, nicméně když bych měl slovy popsat, jak se ti tvorové pohybují (třeba pro účely RPG)., nevím jak bych to dokázal, aby měli všichni podobnou představu. Je to prostě tak nepodobné ničemu co známe, že to není k čemu připodobnit a ani pro to nemáme vhodná slova. V různých sci-fi povídkách se třeba objevují popisy jako "nelidský trhaný pohyb" nebo "plazivá, přelévající se hmota", což by na tyhle tvory místy také sedělo, ale prostě si těžko uděláme představu. Ostatně i bestiáře pro RPG mají obrázky, které jsou pro hráče občas dost zásadní. A figurky, u nich je i porovnání velikostí.
Proto považuju filmy v tomto případě za více vypovídající a lépe jednotící společnou představu. Lepší je tedy video z jakoby skutečné situace, které přidá i reálné pocity, ale jak jsem psal, to má také různá omezení (jedna ukázka třeba tady)
I když to není pro účely téhle diskuse úplně vhodný případ, protože ten pes má vypadat jako velký pavouk a počítá se s tím, že se ho lidé budou bát.
OnGe píše:
18. 9. 2020, 10:54
Přiklopil bych to kýblem nebo na to hodil deku a pak to vyhodil ven. Já už doma našel i divnější věci.
Opravdu? A živé? I pro Komi - doopravdy nevím, jak by se lidé zachovali, vyzkoušet bych to mohl jen na omezeném vzorku lidí - ale představte si všechny lidi na světě, a šanci, s jakou se cizí organismus setká s někým, kdo má přístup k internetu a je zvídavý, nebo s někým, kdo nemá rád divné věci, na netu nic hledat nebude a zabít něco (a případně sníst) mu přijde celkem normální. A všechny lidi mezi tím. Opravdu si myslíte, že váš přístup nebude spíše výjimkou? A když změníte velikost třeba na 2 cm nebo 2 metry, jak by se změnila reakce?
Něco jiného by byla třeba podoba pěny, která by možná byla hodnocená jako nikoliv nebezpečná (a navíc se nedá jednoduše "zabít"). Naproti tomu pokud by tvor měl řadu kloubových nohou a něco v podobě ostnů, pravděpodobnost zabití člověkem by se určitě zvýšila. Tvar rejnočího vejce jsem vybral schválně, protože je takové neutrální - sice divné, ale nikoliv nebezpečné na první pohled. Různí jiní tvorové by na tom byli lépe nebo hůře podle toho, jak moc se podobají bezpečným nebo naopak nebezpečným či nechtěným tvorům.
komi píše:
18. 9. 2020, 10:52
Já bych to teda hodila do kýblu, zakryla, zatížila a pak teda začala googlit případně obvolávat známé biology nebo záchranné stanice.
A když bys to v tom kýblu nedokázala udržet, a/nebo by to vydávalo nějaké neobvyklé zvuky? Nebo se to pohybovalo rychlými přískoky? Já třeba nevím, co bych s tím dělal, ale bezpečně bych se necítil. A třeba takhle ve dvě ráno ...
OnGe píše:
18. 9. 2020, 10:54
Pokud bychom otevřeli Lovecrafta, tak tam ty mimozemské entity navazovali kontakt poměrně bezpečně... teda, pro ně. A nejsou úplně malé, ani roztomilé
Lovecrafta jsem nedávno přečetl celého, a na moc takových entit si zrovna nevzpomínám. Máš namysli některé konkrétní? Nebo spíše mluvíš o nějakém později vzniklém Lovecraftově settingu, který sice z jeho povídek vychází, ale bere je poněkud jinak?

Samozřejmě že pokud se nějaký Cthulhu objeví pár lidem, tak mu nebezpečí od nich nehrozí, alespoň ne bezprostředně. Ale taky bude rozdíl v přístupu ve 20. letech 20. nebo 21. století. Nebo třeba v 50. letech.

Uživatelský avatar
OnGe
malý zelený křečopažout
Příspěvky: 13205
Registrován: 5. 2. 2010, 09:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od OnGe » 18. 9. 2020, 15:12

Jerson píše:
18. 9. 2020, 13:01
Opravdu? A živé? I pro Komi - doopravdy nevím, jak by se lidé zachovali, vyzkoušet bych to mohl jen na omezeném vzorku lidí - ale představte si všechny lidi na světě, a šanci, s jakou se cizí organismus setká s někým, kdo má přístup k internetu a je zvídavý, nebo s někým, kdo nemá rád divné věci, na netu nic hledat nebude a zabít něco (a případně sníst) mu přijde celkem normální. A všechny lidi mezi tím. Opravdu si myslíte, že váš přístup nebude spíše výjimkou? A když změníte velikost třeba na 2 cm nebo 2 metry, jak by se změnila reakce?
Já myslím, že kdybys jednou v životě měl dostat z koberce lopatou rozmázlého potkana, taky bys příště radši sáhnul po dece nebo kýblu... a rozhodně ne po lopatě.

Navíc, ptal jsi se, co bych s tím dělal já, ne co by s tím dělal neexistující průměrný člověk.

Co se týká změny velikosti, tak když to bude mít 2 cm, chytím to do sklenice a vyhodím (jelikož je teď pavoučí sezóna, dělám to tak obden). Když to bude mít dva metry, tak to vyhazovat nebudu a vypadnu sám, protože - kurva, jak se mi takováhle kráva dostala do obýváku?!

Jinak mám dojem, že prostě něco předpokládáš a trváš na tom, že je to standard. Což mám dojem, že děláš vpodstatě pořád. Pak holt těžko dostaneš něco jiného.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 13:01
Lovecrafta jsem nedávno přečetl celého, a na moc takových entit si zrovna nevzpomínám. Máš namysli některé konkrétní? Nebo spíše mluvíš o nějakém později vzniklém Lovecraftově settingu, který sice z jeho povídek vychází, ale bere je poněkud jinak?
Ne, myslel jsem přímo Lovecrafta. Já už to četl dost dávno a jména těch věcí jsem si nikdy nedokázal zapamatovat. Celkem běžně ale vstupovaly do snů, načež lidé začali vytvářet různé kulty a dělat rituály, nebo končili v blázinci. Nebo třeba v nějaké rybářské osadě s místními žili rybolidé, měli spolu děti a vůbec.
Jerson píše:
18. 9. 2020, 13:01
Samozřejmě že pokud se nějaký Cthulhu objeví pár lidem, tak mu nebezpečí od nich nehrozí, alespoň ne bezprostředně. Ale taky bude rozdíl v přístupu ve 20. letech 20. nebo 21. století. Nebo třeba v 50. letech.
Každopádně. Když by dneska někdo natočil, jak Cthulhu leze z Balatonu, tak to dostane 1000 lajků, demonetizaci a nikdo neuvěří, že to není fejk.
OnGe tu není, je tu jenom Zuul

Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 9434
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od ilgir » 18. 9. 2020, 15:19

Jerson píše:
18. 9. 2020, 13:01

Každopádně - třeba Na hraně zítřka. Nevím zda existuje nějaká oroginální povídka, nicméně když bych měl slovy popsat, jak se ti tvorové pohybují (třeba pro účely RPG)., nevím jak bych to dokázal, aby měli všichni podobnou představu. Je to prostě tak nepodobné ničemu co známe, že to není k čemu připodobnit a ani pro to nemáme vhodná slova.
Existuje, četl jsem ji. Pokud si dobře vzpomínám, tak tam ti MZáci byli popsáni hodně vágně a jako představu jsem si odnesl jen to, že byli hrozně rychlí, nebezpeční a téměř nezničitelní. A kovová chapadla, což nepřekvapí, jelikož autor je Japonec (nebo Korejec? To je jedno...)

Každopádně to potvrzuje to, co se snažíš říct, jen bych místo slova ucelenější použil spíš jednoznačnější.
Nepoužívat nebo vrátit!
DrD II: Hry Mocných

Lyncz
Příspěvky: 342
Registrován: 29. 5. 2020, 11:23

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Lyncz » 18. 9. 2020, 17:28

Jerson: jup, už chápu co jsi chtěl říct a ano, dobře natočený film, pokud ho nebudu s ničím srovnávat, dá člověku velmi dobrou představu =)

jinak bych rád řekl, že bych "nešel" po nějakém takovém tvorovi, ale kdyby se to chtělo ke mě tulit ve 2 ráno, možná by pudy byly rychlejší =D
We dreamed only the greatest dreams, Malachai and I.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 19919
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Jerson » 29. 9. 2020, 11:59

Půjčím si Markusův příspěvek:
Vzduchem zasviští Amunhemoftův vrhací nůž a překvapený pavouk padá mrtvý k zemi. To už se ale ozývá další chřestění a ze tmy vylézají tři jeho kamarádi. Tohle muselo být mládě, protože ti zbylí jsou velcí jako ovce a jeden – patrně samice – dokonce jako kráva!
Jak hrajete skupiny nestvůr a zvířat? Nebo tedy se zeptám jinak - jsou všechna zvířata a hlavně nestvůry smečkový/hejnový/rojový/stádní typ?

Reálně je totiž hodně zvířat samotářských, a to i když žijou v koloniích (tedy tak to přijde lidem), a když se setkají, tak na sebe můžou útočit. Třeba různé druhy krabů nebo pavouků takhle fungují. Můžou mít pavučinu vedle sebe, takže je celkem jedno, do které z nich se kořist chytí, ale pokud s ní jeden bude mít problémy, tak ten druhý mu nikdy nepůjde na pomoc. A když by se oba dostali na stejnou pavučinu, tak jeden buď uteče, nebo spolu budou bojovat.

S tím souvisí i otázka na mezidruhové spolupráce, třeba útok hadů a krys najednou na družinu - místo pravděpodobnější situace, kdy družina přijde k hadovi, který má jednu krysu už v sobě a druhá leží před ním, zatímco je zbytek pryč.

Řešíte, neřešíte, požíváte hive mind a mušketýrský styl jeden za všechny, všichni za jednoho?

Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1409
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: Smysly a chování nestvůr

Příspěvek od Vitus » 29. 9. 2020, 12:14

V našem hraní jsme se snažili vždycky držet toho, co by odpovídalo chování zvířat (případně zvířatům podobných nestvůr), tedy ti, co obvykle jednají za sebe by jednali zase, ti, co jsou ve smečce / stádu / hejnu / roji by jednali smečkově / stádově / hejnově / rojově.

Na to navazovalo, že pokud se konkurenční tvorové dostali do stejné situace, mohlo to skončit i tak, že bojovali mezi sebou (takže si třeba postavy počkaly na výsledek).

Samozřejmě jsme zohledňovali i výjimky:
- u tvorů, co se starají o své potomstvo mohlo docházet ke spolupráci i když obvykle jednají za sebe (typicky medvěd)
- magicky zaúkolovaní tvorové (tam většinou fungoval ten princip roje navíc mohl být i se sdíleným vědomím)
- extrémní (katastrofické) situace, kdy v rámci boje o přežití může dojít i k mezidruhové spolupráci (například z hořícího lesa si větší zvířata snaží pobít cestu ven stejným směrem, aniž by mezi sebou bojovala a tím si vlastně navzájem nevědomky pomáhají)

Z toho pak vyplývalo, že postavy (zejména ty, co měly znalosti o některých tvorech) mohly například určité chování vyvodit jako neobvyklé (například spolupracující smečka rysů pozorovaná při lovu na jelena).

Ale samozřejmě byly i situace, že pokud byla zrovna zábava to zamixovat, tak se to zamixovalo a teprve pak (pakliže to někoho zajímalo) se extrapolovalo, proč se to tak zamixovalo (a nová vedlejší zápletka byla na světě). :D

Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti