Krusáda proti railroadu

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Jerson »

Markus píše: 17. 12. 2019, 12:38 U adventury máš vliv ten, že dokud něco nevymyslíš, hra tě nepustí dál. Totéž střílečka, kde můžeš umřít. Ten herní princip tady spočívá v tom, jestli jsi dost dobrý, aby sis „odemkl“ další postup. Takže jako hráč fakt máš vliv na hru, jen ne na příběh (ale o tom nemluvím).
Možná raději zkopíruju znova, na co jsem reagoval, tentokrát celé a s vyznačením.
Markus píše: 17. 12. 2019, 11:23 očekávám, že moje volby ovlivňují další směřování hry. Podle mě je to očekávání tak samozřejmé a implicitní, že ho má každý hráč každé hry a ani se na něm nemusíš nějak domlouvat. To je to, co znamená „hra“.
Railroad je popřením tohohle herního principu a je to nutně problematická věc
Některé adventury tě celkem jasně navedou, třeba tím, že se dá kliknout jen na objekty, které tě navedou dál. V některých střílečkách se nedá zemřít. Ale obecně jde o to, že nemožnost ovlivnit směřování hry (a tedy railroad) se se zábavností a očekáváním nemusí nějak tlouct.
A taky proto si myslím, že odpověď na otázku, zda může existovat dobrý railroad, zcela určitě existuje.
Sparkle píše: 17. 12. 2019, 12:47 Máme člověka, který má velmi bujnou fantazii. Je to ten typ, který když shlédne film nebo si přečte knížku, tak mu hned v hlavě začnou šrotovat scénáře, jaký by se mu víc líbil konec a jak by se mu líbilo, aby to pokračovalo dál. Bujná fantazie docela koreluje s citlivostí, takže je to taky dost citlivý člověk, který prožívá věci a myšlenky silně. Teď se tenhle člověk dozví, že existuje RPG. A je z toho unešený. Konečně možnost si ty své nápady, příběhy, zvraty odehrát! Věci, které si až dosud musel schovávat v hlavě nebo je sepisoval do nějakých povídek, si konečně může "prožít" a ještě mu k tomu budou asistovat jiní!
A tak sesbírá pár kámošů a začne vyrábět svět. A pohrouží se do toho. Užívá si piplání mapy, ekonomiky, postav, zvratů. A pár prvků z toho výtvoru ho chytí za srdce natolik, že se na ně poněkud emočně zafixuje a už se nemůže dočkat, až to předhodí před hráče. Hrozně se díky tomu těší na hru, je to pro něj motivace, proč organizovat sezení.
A pak se sezení rozjede a hráči se vydají úplně jinými cestami a hrozí, že prvek bude obejit. PJ se toho zalekne a udělá něco, aby odvrátil heartbreak. A protože nechal průchod svým instinktům, použil u toho neumětelský railroad, který akorát hráče otrávil.

A dostávám se k pointě - problém mám s "radami zkušených", které mu defakto říkají, aby se vzdal toho prvku, který na tom miluje. Rady typu "nepřipravuj si toho tolik" mi otevírají kudlu v kapse, protože pro toho člověka právě ta příprava je ta radost. Stejně jako rady typu, že má nechat víc pravomocí hráčům - aby mu kecali do zápletky a nahradili mu jeho milované prvky jinými? Je to opravdu pozitivum? Udělá ho to šťastnějším? Nebo rady, že mají být okleštěny pravomoce PJe nějakou mechanikou. To je snad nejhorší. Mně tadyty rady přijdou, že v nich chybí respekt k dotyčnému a k jeho potřebám.
Zvýraznil jsem kousky tvého textu, které tomuto druhu PJjů způsobují problémy. Obvykle z neznalosti, ale to je celkem jedno.
Je hezké, že má takový člověk očekávání a touhy, o kterých píšeš. Jenže pak by se měl dozvědět, že má "svým" hráčům říct neco jako:
"Budete hrát můj příběh, který jsem připravil, a já chci, aby se odehrál tak jak jsem si ho vysnil. Můžu to zkusit skloubit se zábavou pro vás, ale když se budu muset rozhodovat mezi vaší a svou zábavou, tak budu preferovat tu svou.
Chcete se podílet na zábavě pro mě?


Rozhodně by neměl říkat věci jako "uděláte si postavy a budete se za ně rozhodovat", a další věci, které se obvykle v promotextech píšou. Problém je, že většina hráčů by na to odpověděla, že se chce taky bavit, ne jen bavit jednoho PJje, navíc v pěti lidech, a navíc podle scénáře, který mají odehrát, ale který neznají.
RPG (jako myšlenka) totiž není dělané pro ten typ lidí, které jsi popsala. Je to mrzuté, ale bohužel existuje jen velmi malý počet systémů, které takhle fungují (a hráči jsou v nich odměňováni za to, když udělají věc, která se od nich očekává.) Takže takovýto hráč má velmi často smůlu. Pokud takové hráče sežene, nebo si je dokáže vychovat, dobře pro něj. Nicméně GMmů s bujnou fantasií, kteří chtějí vidět své příběhy oživené je mnoho, určitě víc než odpovídající násobek hráčů ochotných zajímavým způsobem nápady těchto GMmů odehrávat. A pro takové GMmy by bylo lepší, když by psali scénáře k divadlu nebo larpu - jen se obávám, že i tam je přetlak tvůrců. Takže jen ti dobří, nebo ti schopní v tlačení svých nápadů, nebo ti co mají hodně peněz, se můžou takhle bavit. Ostatní bohužel budou muset přijmout fakt, že hráči se ve hře chtějí bavit po svém, a často právě opačně - chtějí, aby se děj točil okolo jejich postavy a aby hráli hlavní roli, nikoliv aby byla jejich postava nacpána do nějakého příběhu.
Opět, někteří mají štěstí a najdou vhodného GMma. Nebo se sejde skupina lidí, která si na střídačku bude tyhle své vysněné příběhy odehrávat. I když to pak znamená, že to co chtějí mít ve hře tam mají v pětině případů, a ve zbytku hrajou to, co chce někdo jiný.

Moje rada je, že pokud chce někdo uvažovat o dlouhodobě udržitelném hraní RPG s aktivními hráči, měl by zapomenout na uspokojování jen svých potřeb, a měl by se naučit spolupracovat s ostatními, aby si hru užili všichni. Nevidím způsob, jak by to mohlo jít jinak. Dokonce i v hrách na netu, kde obvykle jeden člověk hledá jednoho spoluhráče, který by mu odehrál jeho vysněný příběh je víc takových snílků než vhodných spoluhráčů. Hráčů jako takových je asi dost, ale nejsou schopni nebo ochotni hrát sen někoho jiného. Ti co jsou ochotni to obvykle neumí, a ti co to umí za se nejsou ochotni to hrát, nebo ne moc dlouho.

Je to stejné, jako když dítě přijde na píseček s myšlenkou, že teď všichni postaví hrad podle jeho představ. A u dětí se to může podařit snáz než u starších.

Nevím jak ty, já s takovými GMmy vedl řeč už mnohokrát, poslouchal jejich zklamání a vysvětloval jim, že mají nerealistická očekávání, tak jako to píšu teď. Řešením je si se svými hráči promluvit, to za prvé. A za druhé je třeba se smířit s tím, že vklad do hry a zároveň naplnění snů je obvykle možné z jedné ixtiny, kde x je počet hráčů ve skupině. Lze dosáhnout i lepšího výsledku, pokud se nápady a sny hráčů překrývají a pokud dokážou při tvorbě spolupracovat, nebo pokud jsou někteří členové skupiny dobří hráči, a přitom nemají vlastní sny, nebo jich mají méně.

Taky proto osobně doporučuju najít si partu podobně smýšlejících lidí, splečně vytvořit herní svět (aby se ušetřila individuální práce), a pak na střídačku v tom světě vést hry s tím, že se postavy hrajících hráčů vesměs zachovávají, stejně tak události ve světě, jen každý GM řeší jiný (vlastní) kousek svého světa. To je podle mě fungující ideál.

Řešení tužeb jednoho člověka pomocí skupinové hry jinak nevidím jako reálné.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 17. 12. 2019, 13:20 EDIT: Aaaaa... už tě asi chápu. Ty vlastně bereš tohle:
tak jim teda připravuj ty zážitky, ale snaž se to aspoň dělat tak, aby to nepoznali,
A ptáš se: „Dobře, ale co mu mám říct? Jak to má zaonačit, aby to nepoznali?“

A chceš odpovědi na tohle a my tě místo toho poučujeme, že je to blbě a že ti neodpovíme a že je lepší to prostě nedělat.

To je trochu ošemetný v tom, že pro spoustu z nás je to pocitově podobné, jako by ses nás ptala, jak podvádět a fixlovat tak, aby to ostatní nepoznali, a nám se příčí na to vymýšlet odpovědi. Toť možná ten zakopaný pudl.
To cos napsal je přesně ten problém. Výrazy jako "podvádět" a "fixlovat" jsou přesně ta povýšenost a nepochopení druhé strany, která mi vadí. Už asi nemám potřebu o tom dále debatovat.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Pracující logaritmus »

Sparkle píše: 17. 12. 2019, 14:07 To cos napsal je přesně ten problém. Výrazy jako "podvádět" a "fixlovat" jsou přesně ta povýšenost a nepochopení druhé strany, která mi vadí. Už asi nemám potřebu o tom dále debatovat.
Teď ti asi nerozumím. Tobě vadí, když o někom, kdo se ve hře snaží prosadit své na úkor ostatních prostředky, které si nedomluvili, a vůbec tím, že bude ostatní uvádět v omyl, řekneme, že podvádí?
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od York »

Sparkle píše: 17. 12. 2019, 12:47Jaký jsou teda ty správný obecný rady podle mě?
Správná obecná rada pro PJe, kterej chce hráčům nabídnout svůj svět a příběh, je:

• Řekni potenciálním hráčům, jak hru vedeš a co od ní můžou očekávat. Nesnaž se je držet v iluzi, že to je jinak, protože na to stejně dřív nebo později přijdou a budete z toho akorát všichni zklamaní.


Já třeba dlouhodobě hraju s PJem ze starý školy, kterej připravuje hodně railroadový hry. Dost jsme se kvůli tomu kousali, ale postupně jsme se propracovali do stavu, kdy jsme se s tím smířili a řekli jsme si, že to dělá natolik zajímavě, že nás to i tak baví.

Pro hráče to znamená, že se musí trefit do toho, co si představuje PJ. Obvykle si třeba dělám postavu na několikrát, protože si vymýšlím věci, který se PJovi nehoděj, a tudíž se pak nedostanou do hry. Nakonec se ale vždycky doberu k postavě, která mě baví a zapadne.

PJ se zase musí smířit s tím, že hráči budou svoje postavy měnit a upravovat. A měl by se naučit, že když se hráči chtěj vydat směrem, o kterej nestojí, je lepší jim to říct na rovinu a nesnažit se je bagrovat. Takhle mě třeba jednou zaujala zmínka o létající lodi, chtěl jsem o ní zjistit něco víc a třeba se i přidat k výpravě, na kterou se chystala. PJ na to řekl "sorry, tohle je jen kulisa, vůbec jsem nepočítal s tím, že byste se tohohle chytnuli". Jako jasně, zamrzelo mě zazdění zajímavýho nápadu, ale byl to pořád jen nápad, takže nebyl problém ho nechat plavat (respektive odletět ;-)).
Naposledy upravil(a) York dne 17. 12. 2019, 14:24, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Markus »

Sparkle: Ještě mě napadá, že pro takového hráče může být odpovědí „Dostaň tam tu hru v jiné rovině.“ To znamená, že pokud jako GM chceš, aby jel příběh podle tebe a hráči se jím spíš kochali a jemně ho dobarvovali, potřebuješ tam tu hru dostat jinde. Typicky třeba tím, že vezmeš takticky uspokojivý systém se spoustou pičičinek a budeš ten svůj příběh prokládat taktickými souboji, které hráče budou bavit. V takovém nastavení „zahrajeme si souboj, pak si poslechneme trochu příběhu, pak si zase zahrajeme souboj“ se myslím dá fungovat celkem uspokojivě a často se to tak hrává.

Jerson píše: 17. 12. 2019, 14:00 Některé adventury tě celkem jasně navedou, třeba tím, že se dá kliknout jen na objekty, které tě navedou dál. V některých střílečkách se nedá zemřít. Ale obecně jde o to, že nemožnost ovlivnit směřování hry (a tedy railroad) se se zábavností a očekáváním nemusí nějak tlouct.
No a to je přesně ten bod, kde pro mě videohra přestává být hrou a začíná být spíš „interaktivním zážitkem“, de facto filmem, u kterého musím trochu kvedlat ovladačem, aby se to hýbalo dál. Jako ano, lidi tomu furt říkají hra, ale hra už to fakt není.

O zábavě nemluvím. Zábavný je i film.
Uživatelský avatar
ilgir
pěšák
Příspěvky: 10160
Registrován: 22. 1. 2007, 13:48
Bydliště: nejkrásnější město světa

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od ilgir »

Sparkle: Jediná rada pro takového GMa, jakého jsi popsala, je "najdi si hráče, kteří ti to budou vděčně konzumovat". Pokud nechce změnit svůj přístup a dát hráčům víc svobody, tak jiné řešení neexistuje. Pokud najde hráče, kteří se spokojí s rolí pouhých asistentů, a bude je to bavit stejně jako jeho, tak to není nic proti ničemu.
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Sparkle »

Markus píše: 17. 12. 2019, 14:22 Sparkle: Ještě mě napadá, že pro takového hráče může být odpovědí „Dostaň tam tu hru v jiné rovině.“ To znamená, že pokud jako GM chceš, aby jel příběh podle tebe a hráči se jím spíš kochali a jemně ho dobarvovali, potřebuješ tam tu hru dostat jinde. Typicky třeba tím, že vezmeš takticky uspokojivý systém se spoustou pičičinek a budeš ten svůj příběh prokládat taktickými souboji, které hráče budou bavit. V takovém nastavení „zahrajeme si souboj, pak si poslechneme trochu příběhu, pak si zase zahrajeme souboj“ se myslím dá fungovat celkem uspokojivě a často se to tak hrává.
No vida! Konečně nápad na řešení dle mého gusta :clap: Respektuje to potřebu GM a zároveň to nabízí vyžití pro hráče.
Určitě to nebude fungovat všem skupinám, ale jde o princip, je to správný styl uvažování.

Další možnost, která mě třeba napadá, je naučit takového PJe "pravidlo tří": když už jsi si vymyslel vymazlený story hook, který by tě strašně moc bavilo si prožít, vymysli k němu ještě dva další. Šance, že se hráči chytí aspoň na jeden, je už hodně velká. Ty dva, které minou, si uschovej třeba do další kampaně nebo je zrecykli za čas v jiné situaci s obměnou.
(Stále se může stát, že se hráči nechytnou ani na jeden, a GM pak udělá railroad a nebo neudělá a obrečí připravovanou zápletku, ale nebude se to dít tak často a damage bude menší)
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Sparkle »

ilgir píše: 17. 12. 2019, 14:25 Sparkle: Jediná rada pro takového GMa, jakého jsi popsala, je "najdi si hráče, kteří ti to budou vděčně konzumovat". Pokud nechce změnit svůj přístup a dát hráčům víc svobody, tak jiné řešení neexistuje. Pokud najde hráče, kteří se spokojí s rolí pouhých asistentů, a bude je to bavit stejně jako jeho, tak to není nic proti ničemu.
Ano, i toto může být naprosto validní rada a pro daný konkrétní případ nejvhodnější.
Třeba si právě prochází obdobím, kdy ze sebe fakt potřebuje vyplivnout vodopád kreativity a posílit si sebevědomí nadšenými očíčky posluchačů. Takže mu skutečně v tuhle chvíli bude víc vyhovovat jiná skupinka a třeba se časem nabaží a při druhé, třetí kampani už to bude brát jinak a bude kompatibilnější s větším okruhem hráčů.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od York »

Sparkle píše: 17. 12. 2019, 14:28Další možnost, která mě třeba napadá, je naučit takového PJe "pravidlo tří": když už jsi si vymyslel vymazlený story hook, který by tě strašně moc bavilo si prožít, vymysli k němu ještě dva další. Šance, že se hráči chytí aspoň na jeden, je už hodně velká. Ty dva, které minou, si uschovej třeba do další kampaně nebo je zrecykli za čas v jiné situaci s obměnou.
Tohle je podle mě spíš kontraproduktivní. Berme teď, že máš v družině hráče, kteří vědí, že je příběh připravený a těší se na to, jak jsi ho zpracovala, takže je nemusíš vodit za nos.

• Když přijdou do hospody, ve které je vývěska s úkolem, tak si ji přečtou a začnou ho plnit.

• Když přijdou do hospody, ve které je vývěska se třema úkolama, máš šanci 2:3, že si vyberou nějakej zástupnej, kterej tebe až tak moc bavit nebude.

V railroadované hře je pořád dost prostoru pro to, aby se hráči vyřádili. Můžou to bejt třeba ty souboje, interakce mezi postavama případně postav s NPCčkama, hraní charakterů postav a podobně.
Pracující logaritmus
Příspěvky: 791
Registrován: 10. 5. 2018, 07:17

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Pracující logaritmus »

+1 k Yorkovi.

Myslím, i když nevím, jak to bude vyhovovat tvému hypotetickému PJovi, že v railroadu nesmí být připravené věci moc do detailu. I kdyby měl být hráčský vklad pouze kořením, měl by si pro něj nechat prostor. Připravit si NPC, se kterým se něco vyjedná, může fungovat, připravit si, že nejdřív bude chytračit, pak vyhrožovat, a nakonec se podvolí už ne, protože do toho se hráči netrefí, i když se o to budou snažit.
Jsem Log 1=0, jen jsem v práci a nedostanu se k normálnímu účtu.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od York »

Jak moc má být NPCčko "interagovatelné" by šlo asi telegrafovat tím, jakou bude mít expozici:

• Když si kníže pozve družinu na audienci, zadá jim úkol a propustí je, je jasný, že tohle NPC pouze směřuje děj určeným směrem a není určené k tomu, aby s ním hráči interagovali.

• Když kníže pošle s postavama průvodce, kterej se s nimi dá do řeči, je jasný, že tohle NPC neurčuje další směřování děje (má od knížete pevně dané rozkazy, které bude plnit) a naopak s ním mají postavy interagovat (může mít nějaký informace, zajímavej charakter, vlastní problém nebo jinej side quest atd.).
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Jerson »

Sparkle píše: 17. 12. 2019, 12:47 Nebo rady, že mají být okleštěny pravomoce PJe nějakou mechanikou. To je snad nejhorší. Mně tadyty rady přijdou, že v nich chybí respekt k dotyčnému a k jeho potřebám.
Mám jen jednu otázku - to co k tomuto tématu píšu je pro tebe tak mimo, že na to nechceš reagovat, nebo máš jiný důvod?
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Sparkle »

York, Log0:

Asi řešíme každý něco trochu jinýho.
Uvedu příklad, co jsem měla na mysli.

Družina putuje do města Mrázov, má v plánu tam odevzdat zásilku svému starému známému, má za to od něj přislíbenou slušnou odměnu. Na začátku dalšího sezení tam doputuje a Pj si tedy připravuje Mrázov.
A napadlo ho, že by ten starý známý mohl být mrtvý. Čerstvě zabitý. A odměna, kterou měl vyplatit družině, z jeho bytu zmizela. Zabil ho jeho bratr, i když ono to bylo spíš ze zoufalství kvůli něčemu. V bytě oběti budou určitě nějaké stopy, plus sousedi by mohli něco vědět, atd.
PJovi se ten nápad líbí a připraví si elaborátní zašmodrchanec, kdy stopy ukazují hlavně na sousedku, ale dá se dopátrat, že to nebyla ona. Prvky jsou nastaveny tak, že to může skončit různými způsoby - postavy očerní špatnou osobu, nebo že přijdou na to, kdo je vrah, ale zváží okolnosti případu a neprásknou ho apod.
Tedy neplatí premisa, že by byli hráči s PJem dohodnutí dopředu, že půjde o railroadovou kampaň. Všichni očekávají "klasickou dračákovou" kampaň a tak si to před hrou i domluvili a doposud byla kampaň pro všechny v pohodě a příběhových voleb bylo dost.

No jo, jenomže PJovi nedošlo, protože je nezkušený, že oni se ti hráči můžou přece na to vyšetřování vybodnout. Kontakt nebyl zas tak dobrý kámoš. A sice kvůli jeho smrti přišli o odměnu, ale můžou se bez ní obejít.
Takže jakmile postavy přišly do města a zjistily, že NPC je mrtvé, začaly hned zdrhat z města, aby je s tím ještě náhodou někdo nespojil.
No a nezkušený PJ zpanikaří a nenapadne ho nic lepšího, než že postavy u městské brány zastaví stráž a poví jim něco ve smyslu, že byli viděni u oběti krátce před smrtí a oběť se o nich zmiňovala v nějakém lejstru, a dokud nebudou očištěni, nemohou opustit město. A těch stráží je fakt hodně a městské brány jsou hlídané tak, že útěk bude sebevražda.
(Tenhle příklad jsem si nevycucala z prstu btw. Tenhle scénář jsem víckrát viděla.)

No a pravidlo tří by se tady aplikovalo zhruba tak, že když už si PJ vymazlil krásnou zápletku v Mrázově, tak ať si vymazlí ještě další dvě na ní nezávislé zápletky v Mrázově.
Jedna by se třeba mohla točit kolem místního kostela. Jedna z hráčských postav je pobožná, takže na to by se mohla chytit? Kostel má nového faráře a je to ve skutečnosti kultista, který v kryptě kutí nekro rituál. Jeho pohůnek už o tom nechce mlčet, ale má strašný strach, protože kněz je bratr starosty. Proto se teď poflakuje po městě a sonduje, jestli tam nejsou dobrodruzi, kteří jsou z daleka a nemají vazbu na místní politiky a mohli by mu třeba možná i pomoct.
Druhá by se týkala plácnu třeba bardského klání v umění, které se tam zrovna pořádá a mohlo by družinu zajímat (je mezi ní bard). Klání bude taky nějaká zapeklitost, kde je tam někdo zkorumpovaný, plánuje se vražda apod.

Ano, je to hodně přípravy na víc, ale
1) tento typ PJe má přípravu obvykle rád,
2) pak už to nebude příprava navíc, protože se mu časem nakupí nevyužité zápletky k recyklaci (viz níže)

No a teď se začne hrát, družina přijde do města, navštíví kontakta, dozví se o smrti, a třeba se fakt chytí, bude chtít svoji odměnu, plus odměnu za dopadení vraha, tak se pustí do pátrání. V ten moment PJ nemusí vůbec ty dvě zbylé zápletky rozjíždět nějakým hookem, nechá si je na později a zrecyklí je třeba v jiném městě s trochu pozměněnými reáliemi. Nebo je stejně hráčům postaví do cesty, jako alternativní story hooky, už jen aby měli hráči větší pocit agency, a pokud se na ně hráči nechytnou, tak si je taky schová na později a někdy zrecyklí třeba v jiný kampani.

Ano, stále se může stát, že se ani na jednu hráči nechytí. Pak už to holt bude v rukou GMa, jestli bude stejně zkoušet jednu z nich railroadovat nebo zkusí zaimprovizovat něco jinýho (mělo by to pro něj být už v tuhle chvíli snažší, protože jak promakával ty tři zápletky, už toho o tom městě víc ví a líp mu pojede fantazie). A i kdyby to stejně skončilo railroadem, tak to bude aspoň míň často. Z mé zkušenosti tři hooky už většinou stačej, aby se hráči aspoň na jeden chytli, a pokud se ani tak pravidelně nechytají na nic, možná bude problém spíš v nich.

Ano, není to ideální řešení, ale takové ambice nemá. Ideální řešení imho není.
Naposledy upravil(a) Sparkle dne 17. 12. 2019, 15:46, celkem upraveno 2 x.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4138
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Sparkle »

Jerson píše: 17. 12. 2019, 15:32
Sparkle píše: 17. 12. 2019, 12:47 Nebo rady, že mají být okleštěny pravomoce PJe nějakou mechanikou. To je snad nejhorší. Mně tadyty rady přijdou, že v nich chybí respekt k dotyčnému a k jeho potřebám.
Mám jen jednu otázku - to co k tomuto tématu píšu je pro tebe tak mimo, že na to nechceš reagovat, nebo máš jiný důvod?
Nemám na to jak reagovat, protože mi nepřijde, že by to moc fungovalo. Přijde mi, že to je jako chtít po někom, kdo chce hrát tenis, ať hraje pingpong. Ale to je moje osobní zkušenost, s lidma které znám, není asi přenositelná.
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22593
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Krusáda proti railroadu

Příspěvek od Jerson »

Sparkle píše: 17. 12. 2019, 15:45 Nemám na to jak reagovat, protože mi nepřijde, že by to moc fungovalo. Přijde mi, že to je jako chtít po někom, kdo chce hrát tenis, ať hraje pingpong. Ale to je moje osobní zkušenost, s lidma které znám, není asi přenositelná.
Ono je to spíše jako když někdo chce hrát solitér s pěti dalšími lidmi, a dostane se mu rady, aby s těmi kartami raději hrál bridge kanastu, která má ty postupky taky, i když funguje jinak - protože solitér se v pěti lidech hraje dost špatně.

Nemůžu říct, zda to funguje dlouhodobě, protože jsem to vysvětloval a zkoušel jen na lidech, se kterými jsem pak hrál jednou, nebo je zpovídal maximálně po jedné jejich hře. A hlavně jsem chtěl vypíchnout problém, kterému tito hráči reálně čelí, a který jsem na svých přednáškách o vedení her několikrát řešil.

Navíc když se těch tvůrců příběhů zeptáš, co by opravdu chtěli, tak často řeknou, že určitý svět a fakt silný příběh. Jen si nedovedou přestavit, jak by ho mohli dostat jinak, než že si ho vymyslí. A třeba myšlenka, že GMmovi může stačit vymyslet jen pětinu příběhu, takže bude zbylými čtyřmi pětinami děje překvapován, a klidně velmi příjemně, protože čtyři další hráči dokážou společně vytvořit mnohem lepší příběh, než by to dokázal sám, to byla myšlenka, která to vůbec nenapadla. Někteří tedy nevěří, že by to mohlo vůbec fungovat, ale tím se zase dostávám k tomu, že se celkově neučíme spolupracovat, a na tvorbě příběhu už vůbec ne. Ale podle mě to rozhodně stojí za to zkusit, protože výsledky s tím mám skvělé.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů