Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o volných kampaních, které se odehrávají v otevřených světech.

Sandbox = Volná hra, kdy hráči prozkoumávají otevřený svět nebo dobrodružství, sami si vybírají, kam se budou ubírat a co tam budou dělat, a svět kolem nich žije vlastním životem. Není žádná „hlavní příběhová linie“ daná předem. Prostě se hraje a ono se to nějak vyvrbí.

Hexcrawl = Metoda pro strukturování otevřeného světa pomocí hexové mapy, do které je umístěn obsah, který hráči v libovolném pořadí prozkoumávají. Existují i jiné „crawly“, které můžou dělat něco podobného, aniž by k tomu používaly hexy.

Oba pojmy souvisí a jsou různě propletené, proto je máme v jedné diskuzi.

:arrow? Úvodní článek o oldchoolovém hexcrawlu: Gábor „Melan“ Lux: Hexcrawly – jednoduchý průvodce
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hexcrawl + hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Bifi »

Hej, tie megahexy sú zaujímavý nápad, dík!
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hexcrawl + hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Markus »

Dovolil jsem si oddělit teoretičtější diskuzi o tom, co ještě je a není sandbox, a přesunout ji do sekce Tvorba a design. Tuhle diskuzi si tak můžeme nechat tak, jak původně vznikla - jako víc praktická, s konkrétními nápady a radami.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hexcrawl + hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od York »

Markus píše: 21. 8. 2020, 12:13"Celý život studuješ paranormální jevy a lidi tě mají za blázna. Dokaž světu, že mimozemšťani fakt existují!"
Podobný připravený háčky a motivace pro postavy v připravenym sandboxu - dobrej nebo špatnej nápad? Co si o tom myslíte?
Naposledy upravil(a) York dne 21. 8. 2020, 13:14, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3810
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Selhan »

Uhh... A proc ho teda nezalozis?

Kazdopadne mi neprijde, ze je to dobrej nebo spatnej napad - je to proste napad. Dobrej nebo spatnej bude podle toho, co chce clovek za hru. Do onehsotu mi to prijde takrka jako samozrejmost - ale tam je teda fakt, ze oneshot a sandbox spolu dohromady zas tak moc nepasuji.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Markus »

York píše: 21. 8. 2020, 12:51 PS: Pořád mi chybí téma čistě o sandboxu (tj. bez hexcrawlu).
Zkušenost ukázala, že je nemožné ta témata oddělit, protože jedno po chvíli volně přechází v druhé, a je tak lepší je mít pohromadě. Hexcrawl je jenom metoda, jak regulovat pohyb v sandboxu, můžeš ho regulovat i jinak (viz záhlaví) nebo ho vůbec neřešit. Ale témata sandboxu, rozmístění věcí na mapě, práce s mapou a cestování v sandboxové hře jsou tak propojená, že je nepraktické snažit se je rozdělovat. Ale dobře, obrátil jsem název tématu. :)
York píše: 21. 8. 2020, 12:51 Podobný připravený háčky a motivace pro postavy v připravenym sandboxu - dobrej nebo špatnej nápad? Co si o tom myslíte?
Proč ne? Pokud jsou ty postavy připravené GMem jako součást sandboxu, dává to smysl. Ostatně můžeš klidně mít tabulku k100 náhodných motivací atd.

Já jsem začal používat předpřipravené postavy vlastně z nouze. Ideál je pro mě naházet postavu na náhodných tabulkách, začít hrát a teprve ve hře řešit, co je ta postava zač, a hledat jí nějaký cíl. Ukázalo se, že mí hráči to neumí - i po mnoha hrát jim zůstávaly nijaké postavy. Tam jsem radši udělal pár pregenů napojených na to, co se v mém sandboxu děje/může dít. A výsledek je výrazně lepší. Aspoň mají hráči jasně dané něco, za čím můžou jít. Někomu to holt pomáhá.

EDIT: Pregeny jsou taky skvělé jako signalizace toho, jaká má hra být. Žánrově, stylově, ladením... Nebo jaké typy zápletek se v ní mají vyskytovat. Výběrem prvků, které vsadíš do předpřipravených postav, vlastně ukazuješ: o něčem podobném bych chtěl, aby hra byla. Můžeš to tak líp propojit se světem, než když si každý zcela libovolně vymyslí nějakou postavu a ty zjistíš, že moc nezapadá do světa nebo že její cíl není to, co chceš ve hře řešit.
Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 22590
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hexcrawl + hraní v sandboxové kampani

Příspěvek od Jerson »

York píše: 21. 8. 2020, 12:51 Podobný připravený háčky a motivace pro postavy v připravenym sandboxu - dobrej nebo špatnej nápad? Co si o tom myslíte?
V podobě,v jaké to napsal Markus je to podle mě příliš neurčitý cíl, o který se hráči nemají v konkrétní situaci jak opřít. Nehledě na to, že podobně zformulovaný cíl by vedl k převrácení celosvětového paradigmatu. Osobně bych se třeba lépe chytit na cíl "zjistit, zda v Oblasti 51 mají ukryté mimozemšťany".
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od York »

Markus píše: 21. 8. 2020, 13:04Pokud jsou ty postavy připravené GMem jako součást sandboxu, dává to smysl.
Jo, tak nějak si to představuju.

Markus píše: 21. 8. 2020, 13:04Ostatně můžeš klidně mít tabulku k100 náhodných motivací atd.
Představuju si to spíš víc navázaný na konkrétní obsah sandboxu:

"V prokletých dolech se ti před lety ztratil bratr".

"Braxus, současný šampión arény, tě kdysi podrazil a skoro zabil."


Možná nechat na hráči, ať si vylosuje nebo vybere víc takovejchle háčků? Nebo připravit několik sad.

Markus píše: 21. 8. 2020, 13:04obrátil jsem název tématu
Jo, to je lepší. Díky.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Nordoslav »

Asi už jsem konečně si nějak vnitnřně uchopil co pro mě je a co není sandbox, resp kde leží ta osa. Vidím ji v tom, jak moc sociální kontrakt u stolu svazuje činnost hráčů. Proto nemám sandbox spojený s geografickou explroací - je to prostě jen jedna z mnoha věcí které jde dělat a zdaleka ne nutně ta nejzajímavější.

V idealistickém absolutním sandboxu je činnost postav svázána pouze geografickými hranicemi a technologií (Například nemůžou odletět z planety protože žijí ve středověkem Irsku). Vypravit se do hradu na kopci však musí být stejně validní rozhodnutí jako: otevřít si obchod se lžičkami, snažit se nechat zvolit starostou, pokusit se zorganizovat místní žebráky do zlodějského cechu, přidat se k městské gardě, vykrást dům obchodníka, založit farmu, založit kočovnou divadelní společnost, pokusit se sepsat kroniku celého království za posledních dvěstě let.

Realisticky tohle smaozřejmě není možné, protože by se z toho GM posr..., ale tady osobně vidím tu sandboxou volnost, to pískoviště na kterém si můžu hrát.
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Bifi
Motivátor; Moderátor
Příspěvky: 7484
Registrován: 3. 3. 2005, 12:24
Bydliště: hanzové mesto Brémy

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Bifi »

Nordoslav píše: 26. 8. 2020, 12:47V idealistickém absolutním sandboxu je činnost postav svázána pouze geografickými hranicemi a technologií (Například nemůžou odletět z planety protože žijí ve středověkem Irsku). Vypravit se do hradu na kopci však musí být stejně validní rozhodnutí jako: otevřít si obchod se lžičkami, snažit se nechat zvolit starostou, pokusit se zorganizovat místní žebráky do zlodějského cechu, přidat se k městské gardě, vykrást dům obchodníka, založit farmu, založit kočovnou divadelní společnost, pokusit se sepsat kroniku celého království za posledních dvěstě let.
Presne tak. Takto nejako som mojim hráčom predstavil Hornouhorsko. Akurát som k tomu dodal, že aj ja ako GM - ale zároveň jeden z hráčov - mám preferenciu pre preliezanie dungeonov. Ale v princípe môžu vymyslieť a chcieť robiť čokoľvek.
"Modern roleplayers own too many rule books and not enough story books and history books." :arrow? Play the worlds, not the rules
Môj príležitostný Youtube kanál Karpatské bunkre


Obrázek
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Sparkle
Příspěvky: 4137
Registrován: 11. 11. 2008, 00:27
Bydliště: Aštarova flotila

Váš názor na {insert problem here} - sandbox

Příspěvek od Sparkle »

Jak byste postupovali, pokud byste chtěli vytvořit nelineálrní kampaň (v zásadě sandbox), kde

- není žádná zápletka dopředu určená jako "hlavní" a až hráči si vyberou, co chtějí řešit,

a zároveň

- tam bude nějaká fakt hustá hrozba typu "někdo chce zničit svět".

Protože mně přijde, že tyto dvě věci se dost vylučujou, totiž jakmile tam dám nějakou megahrozbu, kde v případě hráčské pasivity bude svět zničen, tak až na nějaké silně masochistické nebo pošahané postavy to hráči budou muset řešit, protože jaksi chtějí existovat, že.

Jak tedy postupovat, pokud chci najít sweet spot, aby hráči měli co nejvíc volnosti v tom, co budou řešit, ale zároveň aby tam mohla figurovat nějaká fakt brutální hrozba (šílenec toužící zničit svět, probouzející se temný bůh toužící zotročit svět, temné impérium chystající invazi, po které zotročí celý kontinent a pod.)? Nějaké nápady?
If you tell me I should be like 'Mercer', you get your wish: you won't be playing at either of our tables.
Neviditelná kniha - oficiální svět pro Dračí doupě / Drd II
Fate: Rozcestí česká mutace 4. edice Fate RPG v knižním vydání
Doplněk pro získávání zkušeností - alternativní pravidla "expení" pro Dračák / DnD / Hlídku / Fate a další systémy
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od York »

Tohle se podle mě se sandboxem nevylučuje. Prostě tam je temnej bůh, kterej chce zničit svět. Deal with it.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Superhrozba je nad síly postav, ty ji teď řešit nedokážou a potřebujou nejdřív nějak nalevelovat a sehnat peníze na armádu? Jak, to už je jenom na nich.
Uživatelský avatar
Pieta
sofistikovaný troll
Příspěvky: 15027
Registrován: 6. 9. 2006, 19:08
Bydliště: Praha, ale původem jsem z Hostivaře
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Pieta »

Řekl bych, že hrozbu zahrát, ale nedávat jí do popředí a nevypichovat, že to je ta největší hrozba vůbec. Třeba se hráči chytnou a budou ji chtít řešit, třeba budou hledat, kdo už ji řešit chce, nebo si třeba řeknou, že po nás potopa a chceme si co nejvíc užít, než to spadne. A to by v sandboxu mělo všechny být ok, ne?

Ono to, že někde je hrozba a hráčské postavy jsou definitivně jediní, kdo ji může vyřešit, je takový dost umělý konstrukt. Třeba se hráči rozhodnou, že na tuhle hrozbu nestačí, ale že někomu jinému v tom věří, a že sami se pustí jen do něčeho dílčího - zachrání svůj městský stát, ale ne celý kontinent, třeba?
Cicho żono, deszczyk padał, ja nie słyszał kto to gadał.
Cicho żono, deszczyk rosił, ja nie słyszał kto to prosił.
boubaque neprihl.

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od boubaque neprihl. »

Zniceni sveta bud musi byt neodvratne; anebo nesmi byt hracske postavy jedine schopne s tou hrozbou neco delat. Resp. musi byt nejake CP, ktere tu hrozbu ochotne a spis nez hracske postavy odvrati.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20870
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Váš názor na {insert problem here}

Příspěvek od Markus »

Nejvíc sandbox by bylo, že když to hráči nebudou řešit, zachrání svět někdo jiný a bude za strašného hrdinu. :)
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: king of junkyard a 8 hostů