Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě.
Odpovědět
Uživatelský avatar
RPG Fórum
Příspěvky: 106
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00

Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od RPG Fórum »

Obecná diskuze o volných kampaních, které se odehrávají v otevřených světech.

Sandbox = Volná hra, kdy hráči prozkoumávají otevřený svět nebo dobrodružství, sami si vybírají, kam se budou ubírat a co tam budou dělat, a svět kolem nich žije vlastním životem. Není žádná „hlavní příběhová linie“ daná předem. Prostě se hraje a ono se to nějak vyvrbí.

Hexcrawl = Metoda pro strukturování otevřeného světa pomocí hexové mapy, do které je umístěn obsah, který hráči v libovolném pořadí prozkoumávají. Existují i jiné „crawly“, které můžou dělat něco podobného, aniž by k tomu používaly hexy.

Oba pojmy souvisí a jsou různě propletené, proto je máme v jedné diskuzi.

:arrow? Úvodní článek o oldchoolovém hexcrawlu: Gábor „Melan“ Lux: Hexcrawly – jednoduchý průvodce
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Selhan »

Sparkle píše: 14. 9. 2020, 14:45 Furt s tím ale nejsem úplně spokojená, protože mám strach, že hráči se i tak budou cítit manipulováni do toho, aby tu danou hrozbu řešili "protože to PJ chce".
Není nejjednodušší se jich prostě zeptat? Jestli chtějí tohle řešit? (A ono popravdě podle mne není úplně nutný se ptát, stačí to prostě sdělit, normální hráč se s tím v pohodě vyrovná, když to nepřijde jako překvapení, které chutná jako ojeb.)

Prakticky pak doporučuju mrknout na fronts z DW, to je přesně nástroj k tomuto určený, a myslím, že i dosti univerzálně použitelný.

Sparkle píše: 14. 9. 2020, 14:45 Četla jsem si teď nedávno Strádovo prokletí a Descent into Avernus a v obou případech mám pocit, že tam ta hrozba pro postavy je taky na můj vkus až příliš "forced" (ale nehrála jsem to, vycházím jen z toho, jak na mě působí text).
DiA je v tomhle úplně příšerný. Ale jestli jsi to pročetla pro inspiraci, tak doporučuju mrknout i na remix, co právě dělá Alexandrian. Pročíst, co a jak tam řeší podle mě určitě stojí za to.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od MarkyParky »

Nějak jsem při hraní Hrobky anihilace zjistil, že mi fakt nevyhovuje klasické měřítko 1 hex = 1 den cesty.

A silně zvažuju v další případné kampani přejít na měřítko 1 den cesty = 3 hexy, přičemž úvaha je strukturovat crawl do cca čtvrtdeních časových segmentů.

Při celodenním cestování by se 3x v každém segmentu přešlo na sousední hex, dal zažít encounter a udělala se krátká zastávka (odpočinek, oběd a pod..), čtvrtý segment by byl noční odpočinek.

Delší zastávky by samozřejmě mohly stát víc segmentů. Nějaké další vlastnosti:

> Orientačně mi velikost hexu vychází někde mezi 5-7 km (nepotřebuju to mít vyjádřené přesně).

Máte někdo zkušenost s takovým formátem? Nějaká známá úskalí, na co si dát pozor?
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 20871
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Markus »

Marky: Proběhla u mě úplně stejná úvaha, začínal jsem na denních hexech a pak jsem to zazoomoval na jeden hex = 10 km. Řeším to v téhle diskuzi zhruba odsud.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 7. 3. 2021, 11:24Máte někdo zkušenost s takovým formátem? Nějaká známá úskalí, na co si dát pozor?
Nehraju sice hexcrawl, ale průzkum řeším v intervalech dopoledne/odpoledne/noc. Ono je to v zásadě skoro jedno, jak si to nastavíš, podstatný je, že tomu musí odpovídat terén. Pokud budou běžný vzdálenosti na mapě představovat tejdny cesty, není dobrej nápad trackovat čas ve dnech, natož v hodinách. Ideální by asi bylo nějaký pružný měřítko, aby mohly bejt různý části mapy různě podrobný - to by teda možná šlo zařídit přes mapu oblasti a podrobnější mapy jednotlivejch lokací.
Uživatelský avatar
Selhan
Moderátor
Příspěvky: 3812
Registrován: 2. 3. 2016, 13:33
Bydliště: Pankrác
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Selhan »

Tak k tomu pruznemu meritku uz tady taky reseni bylo, ne? Hexy se daji docela obstojne skalovat treba po sedmi.
Toto všechno jsou jen nějaké mé naprosto subjektivní dojmy.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Nordoslav »

MarkyParky píše: 7. 3. 2021, 11:24 Nějak jsem při hraní Hrobky anihilace zjistil, že mi fakt nevyhovuje klasické měřítko 1 hex = 1 den cesty.
Máte někdo zkušenost s takovým formátem? Nějaká známá úskalí, na co si dát pozor?
Já hraju na formát za den 2 hexy v terénu, 3 po cestě. Dobrý hodn na přežití +1 hex, špatný -1 hex. Extrémně špatný hod postavy vylezou na jiném hexu, protože hraju s mapou tak o tom smaozřejmě hned ví, ale ničemu to moc nevadí.

Neměl jsem nějakou potřebu to výrazněji formalizovat, ani ve hře nenastala situace, kdy by se objevil jakýkoliv problém. Pokud se na nějakém hexu zaseknou moc dlouho, tak použe oznámím, že dnes už zvládnou jen jeden/dva hexy apod.

Na náhodné setkýní si házím vždy při vstupu na nový hex a jednou za noc.

upčímně, mě nenapadá opravdu jediný problém, na který bych narazil v souvislosti s tímhle přístupem, jen jsem časem vyrušil všechny prvky, které uměle natahovaly proces (tak třeba neřešíme pořadí hlídek v noci, pokud mi nepadne žádné setkání)
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Nordoslav »

Otázka do pléna, který systém, resp. hru považujete za nejlépe navrženou pro hraní sandboxové kampaně a která je zároveň settingově neutrální?

EDIT: A co podle vás musísystém umět, aby se v něm dalo pohodlně sandboxovat (předpokládám, že nepohodlně se dá sandboxovat úplně ve všem)
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
efram
Příspěvky: 121
Registrován: 20. 2. 2002, 00:00
Bydliště: Xathal a jeho provincie

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od efram »

Nordoslav píše: 5. 4. 2021, 17:50 Otázka do pléna, který systém, resp. hru považujete za nejlépe navrženou pro hraní sandboxové kampaně a která je zároveň settingově neutrální?
Má na tohle systém vůbec nějaký větší vliv? Osobně to vnímá spíš tak, že je to o světě, jeho nastavení z pohledu vzájemných vztahů, konfliktů v pozadí (různé frakce atd.)
Hru si užívej s nadhledem a lehkostí. Kdo řeší titěrnosti, ať stráví zbytek života v zesilovači bolesti.
Exulant před zlovůlí dětí, kteří se stanou správci čehokoliv
gnxbilz glcvpxlz cevxynqrz wr fvevra m q ubinqxb pb fihw cevfghc cbilfhwr an fgly nyr orqn wnx f avz arxqb wrqan fgrwar $-o
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Nordoslav »

efram píše: 5. 4. 2021, 19:30 Má na tohle systém vůbec nějaký větší vliv? Osobně to vnímá spíš tak, že je to o světě, jeho nastavení z pohledu vzájemných vztahů, konfliktů v pozadí (různé frakce atd.)
My jsme nad tímhel tématem už trochu diskutovali a přišli jsme s nějakými požadavky na systém vhodný pro snadbox:

1) Systém, který primárně rozvíjí možnosti postav a méně už jejich sílu, aby svět kolem nich nemusel být čím dál tím nebezpečnější a přitom aby se postavy cítili schopnější a stále challengované

2) Systém mi nekecá do settingu – pravidla, hlavně ty okultnější jsou co nejvíce neutrální případně přímo v systému jsou toolkity pro snadnou úpravu flavoru

3) Pravidla podporují systémy navázané na cestování, budování komunit a vztahů a další činnosti, podporující dojem živosti u sandboxu

4) Aby mi systém nekecal do žánru, protože při delší kampani můžu chtít jeden tejden hrát horror story, druhej tejden heroic adventure a třetí tejden political drama. (PbtA je right out of the window pro mě v tomhle, protože postavy jsou genre dependent a byly by v jiným genre dost na nic)

5) Aby mi systém nediktoval nebezpečnost settingu - FATE s mechanikou ustoupení funguje jinak, než ZZtka se šancí na instakill v každým boji a volbou jednoho z těch systémů se prostě už vážu k nějaké formě nebezpečnosti dobrodružství/světa
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Aegnor
Příspěvky: 527
Registrován: 31. 7. 2018, 15:13

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Aegnor »

.
Naposledy upravil(a) Aegnor dne 2. 11. 2021, 16:10, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Nordoslav
Příspěvky: 749
Registrován: 24. 10. 2017, 10:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Nordoslav »

Aegnor píše: 5. 4. 2021, 19:58 Takže vlastně nehledáš systém, ale stavebnici, ze které si uděláš systém na míru. Takže hledáš Fate. Pokud to chceš řešit hromadou čísel, tak GURPS.
Vážně jsou toto dva systémy nejvhodnější pro sandbox? (Když teda upřesnímě settingovou neutralitu na mechanicky generické fantasy, což jsem zapomněl udělat na začátku)

Když budu v rámci akademické debaty brát systémy v základu, ne po úpravach, tak fate economy má podle mně úplně jiný flow hry než by bylo vhodné u sandboxu.

GURPS je zase mechanicky často velice neelegantní - pokud si dobře pamatuju pravidla tak cestování na koni je o výpočtu naložení koně a druhu koně....

Proč uvažují nad sstémy bez úprav? Protože systém nejvhodnější bez úprav bude pak nejsnazší upravit do ideální podoby. Zbastlit jde cokoliv, ale bude se to dramaticky lišit v míře obtížnosti
Ahoj, já jsem Nordst Fuchs a tohle je DRAČÁK: THE NEXT GENERATION!
:!: Fantasy PbtA které klade důraz na fikci v kulisách povědomé fantasy, ale zároveň je tam hodně originalnich prvku, které z her dělaji nové zážitky.
:!: Jednoduchý systém tvorby postav, který ovšem nabízí mnoho možností a voleb na výběr a produkuje unikátní, nezaměnitelné a velmi hratelné a zábavné charaktery.
:!: Jednoduchý systém hry ve kterém můžete hrát aniž byste nad ním museli pořád přemýšlet.

:arrow? Vše o pravidlech a o hrách zde: https://discord.gg/Mks4DzzMJ7
:arrow? A vlákno tady: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=16363
Uživatelský avatar
Log 1=0
Příspěvky: 2692
Registrován: 20. 7. 2017, 14:06

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od Log 1=0 »

Nordoslav píše: 5. 4. 2021, 20:26 Protože systém nejvhodnější bez úprav bude pak nejsnazší upravit do ideální podoby.
Tohle je ovšem špattný předpoklad. Systémy se totiž liší i tím, jak je lze obecně snadno upravovat. A systém, který je dělaný primárně na lehkou modovatelnost (Fate) může být snažší posunout do +-ideálního stavu, než jiný, který je mu z hlediska výchozí pozice blíže, ale je těžké s ním hnout a přitom ho nerozbít.

Z toho, co píšeš, chceš do toho systému hodně hrabat, protože už máš velmi konkrétní představu, co v něm hrát. Takže Fate je pro tebe nejlepší. Protože je neutrální a snadno se upravuje. A co potřebuješ jinak nebo navíc, si snadno uděláš.

Jinak se z českých systémů nabízí samozřejmě ZZ, ale ty mají jasnou představu o světě, který se v nich má hrát, a modulovatelné mi až tak nepřijdou. Ze zahraničních možná nějaké OSR věci, ty by na tom mohly být podobně a možná i modovatelnější. Ale bude těžké se zorientovat v jejich retro designu.

Anebo poslední možnost, vzít něco fakt minimalistického a jet DÚPJ.
You are lords. We are slaves. But slaves of our lords are mightier than lords of your slaves.
***
Chcete nové lidi v RPG? Zabraňte jim potkat Jersona. Nováčci, kteří potkají Jersona, mají vždy mnoho problémů začít hrát. Ti co ho nepotkají, takové problémy nemají.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od York »

Nordoslav píše: 5. 4. 2021, 17:50 Otázka do pléna, který systém, resp. hru považujete za nejlépe navrženou pro hraní sandboxové kampaně a která je zároveň settingově neutrální?
Já bych rozhodně vybral systém, ve kterym se mi nejlíp hraje.

Nordoslav píše: 5. 4. 2021, 17:50A co podle vás musísystém umět, aby se v něm dalo pohodlně sandboxovat (předpokládám, že nepohodlně se dá sandboxovat úplně ve všem)
Možná bych se spíš ptal, co umět nemá - neměl by mi určitě kecat do toho, co se bude kdy dít, a podobně.
Uživatelský avatar
MarkyParky
Příspěvky: 16382
Registrován: 11. 8. 2011, 02:37

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od MarkyParky »

Možná bych se spíš ptal, co umět nemá - neměl by mi určitě kecat do toho, co se bude kdy dít, a podobně
To myslíš jak?

Nějaký subsytém, co v sandboxu točí kolečkama ba pozadí za mě (nebo to alespoň předstírá) , abych nemusel všechno řešit GM fiat a výsledek by objektivizovaný, mi přijde jako dobrý nápad jak si ulehčit sandbox.

I kdyby to měly být jen random tabulky setkání.
Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 17447
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní v sandboxové kampani + hexcrawl

Příspěvek od York »

MarkyParky píše: 5. 4. 2021, 21:36I kdyby to měly být jen random tabulky setkání.
Ty považuju za součást sandboxu, ne systému. Právě proto od systému nechci, aby tyhle věci dělal.
Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] a 11 hostů